Regisztráció  Belépés
idgie1975.blog.xfree.hu
Minden csak hozzáállás kérdése... Cs Ildikó
1975.02.22
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 23 
Güzü, bürü... - tanács
  2010-11-15 17:44:10, hétfő
 
  Nők lapja
Dr. Vekerdy Tamás
2003. 04. 30.

Jaj! - Arany János jut eszembe, aki egyenesen azzal vádolta a "korrekt helyesírást" szorgalmazó, és ezerféle szabályt meg tilalmat kiötlő nyelvészeket, hogy tönkreteszik a nyelvet, és elveszik az emberek kedvét a beszéléstől... "Boncold csak nyelvész! - hát baj, hogy az áldozat elvész? / Tartozik ez tereád?... Egy bizonyos: nem anyád..." - hogy csak egyet idézzek a sok vers, papírszeletekre firkált szösszenet közül. ("Motto: Üsd, nem anyád!")

Iskoláink manapság a gyerekeket leszoktatják az örömteli beszélésről (és az áradó, fantáziadús, írásbeli fogalmazásról). Az anyanyelv szép szavát megcsúfolták azzal, hogy a nyelvtanra alkalmazták.
Laikus véleményem szerint sem a Nemzeti Alaptanterv, sem Az alapfokú nevelés-oktatás kerettantervei alapján ilyesmit ebben a formában nem kellene gyakorolni; amit leírt, az a teljes tanári-tanítói szakszerűtlenség jele, a gyors diktálással együt. (Meg fogom kérdezni az Oktatási Minisztérium illetékesét is, és véleményét mellékelem.)

Ami a dolog pszichológiai oldalát - az életkori sajátosságokat - illeti: ilyesmit csinálni-csináltatni tilos! A gyerekek anyanyelvi fejlődéséhez nagymértékben járulna hozzá, ha sok mesét, történetet, hallgathatnának még az első, második osztályban, ha ezekről szabadon beszélgethetnének, ha ezeket eljátszhatnák, ha sokat énekelnének, verselnének, mondókáznának együtt (nem jegyre!, nem feleltetésszerűen!).

És még egy jaj! - Ez annak szól, hogy ez a helytelen követelmény és rossz módszer most már a családba, az otthonukba is bekúszott. Sóvárogva gondolok vissza az egykori magyar elemi iskolára, ahol a gyerek igazából az iskolában töltött időben tanult, és gyakorolt, és a családot, a családi együttlét oly fontos óráit nem terhelte meg az iskola...
Güzü, bürü... Nyilván arról van szó, amit régebben - bár később! - úgy tanultak a gyerekek, hogy "a szóvégi ú, ű mindig hosszú, de vannak kivételek, mint például daru, kapu, tanu" - bár éppen a tanút később megváltoztatták, és ma már hosszúval írjuk. (Ez is mutatja, hogy milyen változékony a helyesírás - egyszer vajas kenyér külön, zsíroskenyér egybe, máskor fordítva, vagy éppen mindkettő külön, mindkettő egybe...)

Szabályokhoz és kivételekhez semmi közük a másodikos gyerekeknek, akik közül bizonyára sokan nem tudják, hogy a güzü a háziegér rokona, csak éppen a mezőn él (és télire sok mindent begyűjt, vagyis "güzül"), a bürü pedig palló kisebb patakon... (Vajon mi, felnőttek tudjuk, amíg meg nem nézzük a szótárban vagy lexikonban? Vajon a tanítónő tudta?) Fel sem szabadna merülnie, hogy egy másodikos "rossz" "nyelvtanból", mint ahogy természetesen a "felmérők" is értelmetlenek (a jó felmérő még nem jelent tudást, és fordítva).

*

Édes anyanyelvünk keserves hétköznapjai

címet adhatnánk ennek a panasznak. Mindez, amiről itt olvasunk, maximális követelmény a második osztályban. A kisiskolások nyelvtantanításának célja nem a nyelvtani szabályok öncélú megtanítása, hanem az, hogy ismerjék fel, és nevezzék meg - konkrét esetekben - a nyelvi rendszer egyes elemeit, a tapasztalatok alapján. A hallási megfigyelést nyolcéves korban ezért nagyon fontosnak tartjuk. A második osztályban az "ahogy ejtem, úgy írom" tapasztalatát követi tanítási gyakorlatunk. A hosszú magán- és mássalhangzók megfigyelése után, a tagolt, lassú tollbamondás utáni leírást várjuk el a gyermekektől.

Még nem várjuk el a szabályok önálló alkalmazását. Igeidőkről, ezek helyesírásáról a harmadik osztályos tananyagban esik majd szó. A mondatfajták tanítása során a mondatok értelmezése, a beszélő szándékának keresése, felismerése a cél. A megfelelő tanulási eredmény tehát nem az, ha a tanuló el tudja mondani, hogy általában mit fejez ki a kijelentő, kérdő, óhajtó mondat, hanem az, ha felismeri a beszélő szándékát. Sajnos, a levélben közölt példa azt igazolja, hogy a maximalista elvárás megkeserítheti az "édes anyanyelv" használatának megtanulását, feleslegesen túlterheli a kisiskolásokat.

Dr. Csonka Csabáné vezető főtanácsos, OM

forrás: Link
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Zsöllye
  2010-11-15 17:33:26, hétfő
 
  Drágább nézőtéri ülőhely

Eredete: nincs adat
Forrás: nincs adat


forrás: Link



 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Güzü
  2010-11-01 14:47:15, hétfő
 
  Egér

A güzüegér (Mus spicilegus) az emlősök (Mammalia) osztályának a rágcsálók (Rodentia) rendjéhez, ezen belül az egérfélék (Muridae) családjához tartozó faj, a háziegér közeli rokona.


Előfordulása

Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Horvátország, Csehország, Magyarország, Macedónia, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna területén honos. Jelenleg a Kárpát-medence a legnyugatibb előfordulása, egyedszáma csökkenő tendenciát mutat.


Megjelenése

A házi egérhez nagyon hasonló faj, egyesek szerint annak egy alfaja, vagy keveréke. 6-8 centiméter hosszú, palaszürke, de a hasa és lábai fehérek, farka a testhosszánál rövidebb (a háziegérnél megegyezik), a szeme is kisebb. A güzüegér hasának világosabb színe élesen elválik a hát sötétebb színétől (a háziegérnél átmenet van).
A Pallas lexikona barnaveres színűnek jelzi, ami a modern forrásoktól eltér.


Viselkedése

A güzüegér szabadban a fű- és gabonafélék kalászait fogyasztja, de rovarokkal is táplálkozik, a zárt térbe behúzódva a házi egérrel megegyező táplálékot fogyaszt. A güzüegér a vetésforgóhoz alkalmazkodott, életciklusára a tavaszra korlátozódó szaporodás, majd az együtt maradó családok közös áttelelése jellemző. Az alomnagyság 1 és 12 között ingadozik. A güzüegér egyszerre átlagosan 8 kölyköt vet, míg a házi egér csak 5-6-ot.

Nyáron szénakazalban, faodvakban élnek. A tél közeledtével a stabil pár és az azévi szupercsalád közösen építi az áttelelő helyet, a ,,güzü hordást", amiben körülbelül 50 liter magot és növényi részeket halmoznak fel. A magvakat 10-20 centiméter vastag földréteggel borítják be, aminek következtében az messziről is jól látható dombot képez. A tél folyamán ezalatt tartózkodnak, majd tavasszal elhagyják a várat és ki ki saját családot alapít.

Kellő táplálék, élettér hiányában kertes házakba, vagy raktárakba húzódik be, ahol fészkét a házi egérhez hasonlóan alakítja ki és azzal megegyező életmódot folytat.

Legfőbb ellenségei: a házimacska, a nyest és a gyöngybagoly.


Güzü a kultúrában

A késő ősszel megtalálható "güzühordás" nagy mennyisége miatt született a mondás: "Dolgozik, mint a güzü".


A faj szerepel a Természetvédelmi Világszövetség Vörös Listáján. IUCN.


forrás: Link


Buckákat emel a güzüegér

Ha kell, ha nem, építkezik


Güzüegér


"...a hasonlat miszerint "dolgozik ,mint a güzü" NEM az állat gyorsaságára utal hanem arra,hogy nagyon sokat "dolgozik" gyüjtöget a nyáron ,hogy télire sok elesége legyen . Kisebb dombokat is képes felhalmozni."

forrás: Link
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Bürü
  2010-11-01 14:38:42, hétfő
 
  Főnév

bürü

Árkon, patakon egyszerű áthidalás gyalogosok számára.

Első értelmezett előfordulása Comenius Janua c. művében bukkan fel: ,,Hidacskác, pallóc, boeruec, gyaloghidac: ponticuli" formulában. Gyakori a víz felett átdöntött egyszerű fatörzs használata, amelynek - különösen ha magányosan használják a faderekat - a tetejét simára bárdolják. Néha a biztonságosabb közlekedés érdekében korlátot szegeznek egyik oldalára. Előfordul, hogy egy vagy két, esetleg keresztléccel összefogott pallót fektetnek át. Gyalogjáróknak szánt híd neveként a bürü a Dunántúl déli felében ismeretes. A néhány pallóból, deszkából készült hasonló híd neve a Kisalföld egyes részein linka, a nyelvterület É-i, ÉK-i sávjában palló, Háromszékben zséje. A Közép-Tisza vidékén, a Nagykunságban, a Sárréten a bürü úgy készült, hogy a határt barázdáló ereken a víz tükrére nádkévéket fektettek, majd az egész alkotmányt összekötözték gyékénnyel, fűzfagúzzsal. Megrakott szekerekkel is átkeltek a jól gúzsolt bürhídon. A bürü szó a 14. sz. óta mutatható ki nyelvünkben, valószínűleg déli szláv nyelvből került a magyarba. Kezdettől a bürü hídnál kezdetlegesebb, gyengébb közlekedési építmény megnevezésére szolgál.

- Irod. Györffy István: A Nagykunság és környékének népies építkezése (I-II., Népr. Ért., 1908); Kniezsa István: A magyar nyelv szláv jövevényszavai (Bp., 1955); Szentmihályi Imre: Bőrhíd (Ethn., 1974).

Lap forrása: "http://hu.wiktionary.org/wiki/b%C3%BCr%C3%BC"
Kategória: magyar főnevek

--------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------

Bürü

oly hid, amelyen szekerek át nem mehetnek. Vannak gyalog B.-k, amelyeken csakis gyalogosok, és lovassági B.-k, amelyeken lovasok is járhatnak át.

Forrás: Pallas Nagylexikon

--------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------



Bürü (gyaloghidacska)
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
A magyar helyesírás szabályai
  2010-11-01 13:32:39, hétfő
 
  Helyesírásunk betűíró, latin betűs, hangjelölő és értelemtükröző írásrendszer. Link  
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Helyesírási gyakorlatok
  2010-11-01 13:18:18, hétfő
 
  Csákberényiné Tóth Klára

Helyesírási gyakorlatok az interaktív táblán - az időtartam jelölése

A tanulmány a helyesírás-tanítás aktualitása, jelentősége mellett érvel, majd röviden összefoglalja annak cél- és feladatrendszerét. A módszertani elvek közül kettőre tér ki: a grammatikai megalapozás és a változatosság elvére. A helyesírás-tanítás alapjait érintő általános bevezetőt a címben megjelölt téma részletes tárgyalása követi. A cikk elméletileg is megalapozott áttekintést ad arról, hogy milyen problémákat vet fel a kiejtés szerinti írásmód alkalmazása. Ezután különböző feladatokkal szemlélteti, hogyan használható az interaktív tábla az időtartam-jelölés gyakorlására. A feladattípusok az új oktatási eszköz sajátos lehetőségeinek a kiaknázására is példát mutatnak.


Évek óta halljuk és tapasztaljuk is az utcán járva, a neten megjelenő írásokat és a különböző korosztályú tanulók dolgozatait olvasva, hogy romlik a helyesírás színvonala. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a XXI. század technikai vívmányai feleslegessé teszik-e a helyesírás tanítását? Az írás egységesítésének célja annak idején a leírtak megértésének megkönnyítése volt. Azt gondolom, erről a célról a továbbiakban sem mondhatunk le. Születnek ugyan különböző helyesírást ellenőrző szoftverek, a gépen író azonban csak arra számíthat, hogy egy többé-kevésbé helyesen írt szöveget ad ki a kezéből, hiszen a számítógépes szövegszerkesztő használata nem eredményez automatikusan helyes szöveget.

Azt is tudjuk, hogy a helyesírás ,,nem egyszerűen tanítás-tanulás kérdése, hanem a tanuló teljes személyiségével - személyiségének szinte valamennyi vonásával - összefügg; így például az önmaga iránt támasztott igényekkel; az elvont gondolkodásnak és a figyelem koncentrálásának képességével; az előírások, szabályok követésének belső motivációjával" (Nyitrai-Takács-Török 1986: 45). Ha az idézet szavait a kompetenciák irányából közelítjük, megállapíthatjuk, hogy a helyesírás tanítása fejleszti a problémamegoldó képességet, az analógiás gondolkodás képességét, elősegíti a hatékony kommunikációt, a kritikus szemlélet kialakulását, megteremti a hibákból való tanulás és az együttműködési készség fejlesztésének lehetőségeit. A helyesírás tanítása tehát együtt jár olyan kompetenciák elsajátításával vagy mozgósításával, amelyek a mindennapi életben, illetve munkában nélkülözhetetlenek. Így tehát a továbbiakban sem mondhatunk le róla.

A helyesírás-tanítás céljait és feladatait a fentiek értelmében a következőkben foglalhatjuk össze:

- a fontosabb helyesírási szabályok tudatosítása;

- a megismert helyesírási szabályok alkalmazása, készségszintű elsajátítása;

- a helyesírási memória fejlesztése;

- a kreatív helyesírási gondolkodás fejlesztése;

- a helyesírási kézikönyvek használata;

- a hibafelismerés és -javítás készségének fejlesztése;

- az írásfegyelem fejlesztése (Antalné 2003).

A helyesírás-tanítás módszertani elvei közül kettőt emelek ki, amelyek a címben jelölt témával kapcsolatosan alapvető fontosságúak: a grammatikai megalapozás elvét és a változatosság elvét.

A grammatikai megalapozás elve a helyesírás-tanítás talán legfontosabb pedagógiai követelménye. ,,A helyesírás olyan operatív tevékenység, amelyben eszközként használjuk a helyesírási és a grammatikai ismereteket. A helyesírás tanulásához szükség van bizonyos grammatikai fogalmakra, tényekre és törvényekre. A tanulók ugyanis a helyesírási tudnivalókat szabályok formájában sajátítják el, a szabályokat pedig nyelvtani háttérismeret nélkül nem értik" (Adamikné 2001: 242). Ha a tudatosítást szolgáló nyelvtani ismereteknek még nincsenek birtokában a gyerekek, akkor csak megfigyeltetéssel és utánzáson alapuló helyesírási műveletekkel lehet helyesírást tanítani (Orosz 1974). Az interaktív táblás feladatok között mindkettőre láthatunk példát. Van olyan feladat, amelyik a szabályismeretre épül, és van olyan is, amelyik az analógiás gondolkodásra.

A változatosság tantárgy-pedagógiai követelményének az alkalmazásával fokozhatjuk az anyanyelvi nevelési, így a helyesírás-tanítási módszerek hatékonyságát. A változatosság elvének tudatos és szükségszerű alkalmazását vonatkoztathatjuk a módszerek, a feladattípusok, a munkaformák és a szemléltetőanyagok kiválasztására (Antalné 2003).

A digitális tábla segítségével kihasználhatjuk a tanulók vonzódását a számítástechnikai eszközök iránt. Az interaktív tábla esztétikus, látványos és hatásos feladatok tervezésére ad lehetőséget. Ily módon is növeli a tanulók motiváltságát a feladatok megoldásában.

A helyesírás-tanítást érintő általánosabb jellegű problémakörök felvázolása után a címben jelzett téma kifejtésére térek át. Két kérdés körüljárására vállalkozom: egyrészt azt vizsgálom, hogy milyen problémákat vet fel a kiejtés elvének alkalmazása, másrészt nyolc feladatot mutatok be az interaktív táblán, amelyek mindegyike a fonematikusság alapelvéhez kapcsolható.

forrás: Link letöltés: Link


más:
AMIT A HANGOKRÓL TANULTUNK
FÉLÉVI ÖSSZEFOGLALÓ
(Ált. Isk. 2. osztály)
Fájlformátum: Microsoft Powerpoint Link www.szmpsz.sk
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Vakáció idejére
  2010-07-09 18:49:48, péntek
 
  Okosodj! Link



 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Bizonyítvány
  2010-07-09 18:47:55, péntek
 
  Pistike lelkedezve rohan haza a bizonyítványával:
- Papa, papa, óriási mázlid van!
- Na mesélj!
- Képzeld, jövőre nem kell új tankönyveket venned!
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Helyesírásunk alapelvei
  2010-02-27 11:00:27, szombat
 
  Helyesírásunk alapelvei

A helyesírási alapelveink azokat a módokat jelentik, amelyek alapján a szavainkat leírjuk.

Négyféle helyesírási alapelvet különböztetünk meg:

- a kiejtés szerinti írás elvét,
- a szóelemző írásmód elvét,
- az egyszerűsítés elvét
- és a hagyomány elvét.



Kiejtés szerinti írás elve


A kiejtés szerinti írás elve azt jelenti, hogy a szavakat úgy írjuk le, ahogyan kiejtjük, tehát a kiejtett szó hangjait a nekik megfelelő betűkkel írjuk le.

Ha például azt mondjuk, hogy csengő, akkor a kiejtésünkben tisztán hallatszik, hogy a szóban a ő magánhangzó hosszú, ezért azt hosszan is írjuk le.

Ha pedig azt mondjuk, hogy szomorú, akkor hallhatjuk, hogy a szó végén található ú hangot hosszan ejtettük ki, így tehát a szó leírásakor is hosszú ú magánhangzót írunk a végére.

Vannak olyan szavaink, amelyeket többféleképpen is ki tudunk ejteni.
Például Sanyi így mondja: - Milyen szép ez a törölköző!
Anna pedig a következőképpen ejti: -Milyen szép ez a törülköző!

Több ilyen szavunk is létezik, például: lábas-lábos, benn-bent, fönt-fent.



Szóelemző írásmód elve


A szóelemző írásmód azt segíti, hogy a toldalékos és az összetett szavakat helyesen írjuk le.

Ha például azt mondjuk, hogy barátság, akkor ez kiejtésünkben úgy hangzik, hogy baráccság. Azonban ez az írásmód helytelen, ugyanis a barátság szó a barát szótőből és a -ság képzőből áll, így a szó helyes írása így néz ki: barátság (barát+ság=barátság).

A szóelemző írásmód segít abban is, hogy az összetett szavakat helyesen írjuk le, és ehhez az összetett szó előtagját és utótagját kell megvizsgálni, majd helyesen leírni.

A vízszint egy összetett szó, amelynek helyes leírásában szintén a szóelemző írásmód van segítségünkre. Kiejtésünkben a vízszint úgy hangzik, hogy vísszint, de valójában a helyes leírása a szónak a következő:
vízszint, ugyanis ez a víz előtagból és a szint utótagból áll (víz+szint=vízszint).



Az egyszerűsítés elve


Az egyszerűsítés elve akkor érvényesül, amikor egy szóban hosszú kétjegyű mássalhangzó fordul elő. Ilyenkor az egyszerűsítés elve szerint a kétjegyű mássalhangzó első betűjét kettőzzük meg.

Például: ha azt mondjuk, hogy loccsan, akkor hallhatjuk, hogy ebben a szóban két cs mássalhangzó van. Azonban nem úgy írjuk, hogy locscsan, mert ez helytelen, hanem az egyszerűsítés elve szerint megkettőzzük a cs első betűjét, tehát helyesen így írjuk le: loccsan.

Kivételt képeznek azonban az olyan összetett szavak, amelyeknek az előtagja ugyanazzal a kétjegyű mássalhangzóval végződik, amelyikkel az utótagja kezdődik.

Például: jegygyűrű, kulcscsomó, nagygyűlés. Ekkor mindig ki kell írnunk külön-külön a tagok kétjegyű mássalhangzóit.



Hagyomány elve


A hagyomány elvének két funkciója is van. Egyrészt azt segíti, hogy a régies családneveket ugyanúgy írhassuk le, mint ahogyan régen írták őket.

Például: Kossuth, Thököly, Széchenyi.


Másrészt a hagyomány elve szerint különböztetjük meg a j-vel és a ly-vel írandó szavainkat.

Például:

- bagoly, gólya, akadály, apály, aszály

- majom, papagáj, száj, fürj, sarj
 
 
0 komment , kategória:  Iskola  
Okos légy!
  2009-10-30 17:08:29, péntek
 
  Link  
 
0 komment , kategória:  Iskola  
     1/3 oldal   Bejegyzések száma: 23 
2018.07 2018. Augusztus 2018.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 2612 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 71
  • e Hét: 923
  • e Hónap: 2714
  • e Év: 90925
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.