Belépés
eposz.blog.xfree.hu
(Merkúr: Csillagjegy: Szűz: Föld) (Nap: Aszcendens: Oroszlán: Tűz) "Isten létezhet Sátán nélkül, Sátán nem létezhet Isten nélkül." Eposz Lauter Szabolcs
1987.09.04
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Fekete lobogó alatt (Fejezetek a kalózkodás történetéből)
  2019-08-21 17:37:39, szerda
 
  V. A kalózkodás aranykora: a 17. századi kalózvilág





[Kép: Queen Anne's Revenge - Feketeszakáll hajója]

* A "víg" kalózélet

A kalandfilmekben és az irodalmi művekben festett kép a kalózokat romantikus színezetű bajtársi közösségben élő embereknek ábrázolja, akik szinte mindig valami igaz ügy védelmében váltak kalózzá. Ennél mi sem áll távolabb a valóságtól. Valójában a kalózok a világ kikötőinek söpredékéből verbuválódtak. Ma egyszerűen gengsztereknek neveznénk őket. A XVI-XVIII. századi világnak éppúgy részei voltak, mint manapság a bankrablók és más bűnözők. A világ minden szegletében virágzott a kalózkodás - az Európa körüli vizeken, Afrika partjainál, a Karib-tengeren, a Távol-Keleten és Észak-Amerika parti vizein.

A legtöbb kalóz egyszerű, becsületes kereskedelmi tengerészként kezdte. De olyan korban élt, amikor a tengerészek élete kemény és kegyetlen volt, a fizetés pedig a kevésnél is kevesebb. Az elégedetlen tengerész pedig könnyen átváltott a kalózmesterségre. Ráadásul ehhez könnyű volt társakat találnia, hiszen sokan ábrándoztak könnyen szerzett pénzről. Az elégedetlenségtől fűtött emberek általában egy különösen kegyetlen kapitány alatt hajózva váltak kalózzá. A fellázadt emberek átvették a hajó irányítását, a kapitányt és a hozzá hű maradt embereket pedig legyilkolták, vagy pedig kitették a legközelebbi szigetre. Időnként megtörtént az is, hogy a kalózkodni vágyók a kikötőből loptak el egy ott horgonyzó hajót.

Olykor amúgy teljesen becsületes tengerészek is kalózzá váltak, amikor hajójukat kalózok foglalták el. A kalózok ugyanis általában az elfogott hajó legénységének felajánlották, hogy csatlakozzanak hozzájuk. A döntés általában nem volt különösen nehéz. Sok tengerész elégedetlen volt a kereskedelmi hajós unalmas és nehéz életével, és izgalomra, valamint könnyen szerezhető pénzre vágytak.

Sok kalóz korzárként kezdte a pályafutását. Sokan a korzárkodást a "kalózkodás bölcsőjének" tartották, nem ok nélkül. A háborúk idejére felszerelt korzárhajók legénységét a háború végeztével a tulajdonos szélnek eresztette. Természetes, hogy a könnyebb élethez és a gazdag zsákmányhoz szokott korzároknak egyáltalán nem fűlött a foguk visszatérni a rosszul fizetett kereskedelmi tengerészmesterséghez, inkább kalóznak álltak.

Megfelelő számú kalózt könnyű volt összetoborozni, de a kalózok hajó nélkül annyit értek, mint a nyereg ló nélkül. Ezt a problémát általában úgy oldották meg, hogy ellopták azt, amire szükségük volt. Ha sikerült kinézniük egy megfelelőnek látszó hajót, megvárták, míg beáll az éjszaka, majd a sötétség leple alatt csónakokon melléeveztek. Gyorsan felkúsztak a hajó oldalán, átvetették magukat a mellvéden, és meglepetésszerűen lerohanták a fedélzeten lévő legénységet. Miután sikerült elfoglalniuk a hajót, a lehető leggyorsabban, még napfelkelte előtt igyekeztek elhagyni a kikötőt. Időnként az így elkötött kisebb hajó csak arra szolgált, hogy segítségével a céljaiknak jobban megfelelő, nagyobb hajót zsákmányoljanak. Ha ez sikerült, akkor az első hajót általában elsüllyesztették.

A legtöbb elfogott hajót a kalózok jelentősen átalakították, mielőtt használatba vették volna. A fedélzeti felépítményeket általában lebontották a főfedélzet síkjáig. Ez egyrészt a hajó vitorlázási tulajdonságait javította, másrészt csata esetén csökkentette a szanaszét repülő veszélyes faszilánkok keletkezésének esélyét. A hajó mellvédjeit viszont megmagasították, ami védelmet nyújtott a legénységnek, ráadásul el is tudtak rejtőzni mögötte, amikor megtámadni készültek egy gyanútlan áldozatot.

Külön kabin egyedül csak a kapitánynak jutott, a többiek általában a fedélközben aludtak. Miután a kalózok általában a kicsiny, gyors hajókat kedvelték, viszont a támadások végrehajtása megkövetelte a nagyszámú legénységet, ezért a zsúfoltság olykor elképesztő méreteket öltött. Időnként egy alig húsz méteres hajócskán száznál is több ember szorongott, ilyen esetben többeknek csak a nyílt fedélzeten jutott hálóhely. A karib-tengeri éjszakákon ez még kellemes is volt, de rossz, viharos időben már fölöttébb kényelmetlen lehetett. Ebből is látható, a kalózélet messze nem olyan volt, mint amilyennek azt a romantikus történetek lefestik.

Mint azt már említettük, a kalózok inkább a kisebb hajókat részesítették előnyben. Ennek több oka is volt. Elsősorban, a kisebb hajók általában gyorsabbak és könnyebben manőverezhetőek voltak, mint a nagyobbak. Miután kifejezetten kalózkodás céljára hajókat a legritkább esetben építettek, a kalózoknak a "készből" kellett válogatniuk. A nagyobb, kereskedelmi hajók lassúak és lomhák voltak, ezért esett a választás általában a kisebb, de fürgébb, sokszor eredetileg partmenti célokra használt hajókra. Az sem volt elhanyagolható tényező, hogy a kisebb hajóknak a merülésük is kisebb volt, így egy erősebb ellenfél elől a part közeli, sekély vizekre tudtak húzódni, ahováa nagyobb merülésű hajóval nem lehetett követni őket. Az, hogy egy kisebb hajó rakterébe keveset lehetett rakodni, a kalózokat nem nagyon zavarta, hiszen a hajót nem áruszállításra használták. Csak a legénységnek szükséges víznek és élelmiszernek kellett beférnie, az igazán értékes zsákmány, az arany, az ezüst és a drágakövek pedig kis helyet foglaltak el. Ha pedig olyan fogásra tettek szert, akkor zsákmánylegénységet tettek a hajóra, és magukkal vitték a hírhedt kalózszigetek egyikére, ahol a megfelelő összeköttetésekkel rendelkező orgazdáknak eladtak mindent az utolsó szögig, vagy pedig a gyarmatok "becsületes" kereskedői vásárolták fel.

A kis hajók hátrányai közé tartozott, hogy nem lehetett ágyúkkal megpakolni. A kalózokat azonban általában ez sem zavarta. Megfelelő ágyúkhoz amúgy sem volt könnyű hozzájutni. A kalózok taktikájukat nem az ágyúpárbajra alapozták, hanem a csáklyázásra és a kézitusára. Sok kereskedelmi hajót 14-16 ágyúval is felszereltek, de ez a védelmi erő csak illuzórikus volt, ijesztgetésen túl másra nem szolgált. Először is, ezek rossz minőségű vaságyúk voltak. Másrészt, a 25-30 fős legénység nem tudta ezeket kiszolgálni, ehhez ugyanis 80-90 emberre lett volna szükség. A megtámadott kereskedelmi hajó így csak egyetlen sortüzet tudott leadni, az ágyúk újratöltéséről időhiány miatt szó sem lehetett. Csak ennek a sortűznek a megfutamító hatásában bízhattak. Ám a kalózok is nagyon jól tudták, hogy az első sortűz egyben az utolsó is, ezért annak eldördülése után a legnagyobb nyugalommal folytatták a támadást, és fürge hajójukkal megcsáklyázták az áldozat oldalát. Ezután már könnyű dolguk volt, a háromszoros-négyszeres túlerőben lévő, állig felfegyverzett kalózok hamar elbántak a legénységgel. Sokszor még ennyire sem került sor, elég volt a kalózoknak elsütniük egyik ágyújukat ha volt, és felvonni a fekete lobogót, és a kereskedelmi hajó megadta magát, abban a reményben, hogy így legalább az életüket megkímélik. Ha pedig hadihajóval akadtak össze, akkor egyszerűen menekülőre fogták, bízva hajójuk gyorsaságában és alacsony merülésében. Az ágyúk hiánya az egyik magyarázata annak, hogy a legkisebb hadihajók is miért tudtak könnyedén elbánni a sarokba szorított kalózokkal. Mindehhez természetesen általában hozzájárult a kalózlegénység gyenge figyelme, nemegyszer gyávasága.

A kis hajók előnyei közé tartozott még, hogy viszonylag könnyen partra lehetett vontatni és megdönteni őket. Erre azért volt szükség, mert a hajók vízvonal alatti részére előszeretettel tapadtak mindenféle vízi élőlények (kagylók, moszatok, rákok, stb.), lefékezve a hajó futását. Ettől a "dzsungeltől" időnként meg kellett szabadítani a hajót. A kalózok számára, akiknek a sebesség a zsákmányt, olykor pedig az életet jelentette, különösen fontos volt a hajók gyakori tisztítása. A trópusokon, ahol a legdúsabban termett az efféle vegetáció, egy vében akár háromszor is el kellett végezni ezt a műveletet.

A kalózok hajójuk névadásában nem követtek egységes gyakorlatot. Úgy tűnik, szívüknek legkedvesebb, s ezért a leggyakrabban használt név a Bosszú (Revenge) volt. A híres Feketeszakáll hajóját Queen Ann's Revenge-nek (Anna Királynő Bosszúja) hívták. Szokásos név volt még a szerencsének (fortune) valamely változata (pl. Royal Fortune). Kedvelt név volt még a kaland (adventure) is. Ezeken felül még minden elképzelhető szó felbukkant névként, köztük, vallási fanatikus kalózok esetében - mert ilyenek is voltak - valamilyen bibliai elnevezés.

A legtöbb kalózkapitányt a legénység szavazással választotta. Ha a legénység elégedetlen volt vele, egyszerűen egy újabb kapitányt választottak, míg a régit lefokozták. Voltak más módszerek is a kapitány eltávolítására, ha a kapitány nem volt hajlandó lemondani. Vagy egyszerűen lelőtték, vagy fogták és belehajították a tengerbe, vagy pedig, humánusabb módszert alkalmazva, kitették egy lakatlan szigeten. Megtörtént az is, hogy egy hajó legénysége négy hónap leforgása alatt nem kevesebb mint 13 kapitányt választott magának. Egyébként nem mindig a kapitány volt a legfontosabb személy a kalózhajón. Sok esetben csak a csata időtartama alatt volt teljhatalma, mivel az elsődleges feladata a harc irányítása volt. De, mint minden szabály alól, itt is akadtak kivételek. Bizonyos esetekben a kapitány egyeduralkodó, valóságos diktátor volt. A leghíresebb-hírhedtebb kalózok, mint Morgan vagy Feketeszakáll, ilyenek voltak.

A kapitány után a legfontosabb tisztséget a negyedmester töltötte be. Őt szintén a legénység választotta, szavazás útján. Az ő feladata volt a legénység érdekeire figyelni. Néhány hajón a kapitány egyetlen fontos döntést sem hozhatott mindaddig, míg meg nem szerezte a negyedmester hozzájárulását. A kalózok ezzel a módszerrel igyekeztek megakadályozni, hogy a kapitány kezében túl sok hatalom összpontosuljon. A negyedmester feladata volt a zsákmány pénzzé tétele. Őneki kellett kiszámolni, hogy mekkora értéket képvisel a rablott áru, én neki kellett lebonyolítani az eladást is, lehetőleg úgy, hogy a legnagyobb összeget kapják érte, és elkerüljék a mindenféle kérdezősködést. Ezt legjobban a hatóságok által félig-meddig megtűrt, azokat lefizető orgazdáknál lehetett megtenni. Mindezt a folyamatot neki kellett levezényelnie, majd ő felügyelte a zsákmány igazságos elosztását is a legénység között.

A hajón lévő többi tisztet általában a kapitány és a negyedmester közösen nevezte ki. Közéjük tartozott a hadnagy, aki a kapitány helyettese volt. Konkrét feladatköre nem volt, de ha a kapitány csata közben elesett, ő vette át a parancsnokságot. Igen fontos ember volt a hajómester is, aki a hajó navigálásáért felelt. Miután a korabeli tengerészek döntő többsége nemhogy a nyílt tengeri navigációhoz nem konyított, de még írni-olvasni sem tudott, így szükségük volt egy olyan személyre, aki akkor is tudta, hogy hol jár a hajó, amikor nem látták a partot.

Egy kalózhajón talán a legnehezebb dolog a fegyelem fenntartása volt. A kalózok általában nem arról voltak híresek, hogy szó nélkül végrehajtottak volna minden parancsot, és közben jámbor életet éltek volna. Gyakoriak voltak az összeütközések a hajó tisztikara és a legénység között, valamint a legénységen belül is. Mindennaposnak számítottak a kisebb verekedések, és a kések is sűrűn előkerültek. Amikor pedig felöntöttek a garatra, akkor időnként elszabadult a pokol. Mint az sejthető, a kalózok nem voltak éppen zárdaszüzek, és ez nemcsak a megtámadott áldozatok számára okozott gondokat, hanem a kalózvezérek számára is.

A büntetések elsődleges eszköze a "kilencfarkú macska", a korbács volt. Egyedül csak a negyedmesternek volt joga valakit megkorbácsoltatni. A legénység két tagja között kialakult vita rendezésére pedig gyakran a párbajt alkalmazták. Ha az összevitatkozott vagy összeverekedett feleket a negyedmester nem tudta kibékíteni, akkor elrendelte a párbajt. Arra persze gondosan ügyeltek, hogy a párbajozók ne mészárolják le egymást, az első kiserkenő vércsepp után már gyorsan győztest hírdettek. Súlyosabb esetekben a "kalóz esküdtszék" ítélkezett. Kedvelt büntetés volt a hajó hasa alatt való áthúzás. A delikvens kezeire és lábaira egy-egy kötelet kötöztek, majd vízbe dobták, és e kötelek segítségével átrángatták a hajó gerince alatt. Ha az illető ezt esetleg túlélte, akkor is súlyos sérüléseket okoztak neki a hajófenékre tapadt éles kagylók. Ha valakit halálra ítéltek, akkor általában minden teketória nélkül behajították a tengerbe. A kalózok kedvelt büntetési módjai közé tartozott még a lakatlan szigeten való partra tétel. Robinson alakját Daniel Defoe egy ily módon partra tett korzárról, Alexander Selkirk-ről mintázta, aki négy évet töltött el a Juan Fernandez szigetén.*

Amikor a kalózok hajóikat felszerelték, indulás előtt megszavaztatták a legénységet, hogy melyik kikötőt támadják meg. Emellett szerződésben rögzítették a zsákmány elosztásának módját, illetve a kapitány extra részesedését. A begyűjtött zsákmányból először a zsoldot vonták le, majd nekiláttak a maradék felosztásának. A kalózok között működött egy bizonyos biztosítási rendszer, a mai balesetbiztosításokhoz hasonlóan. Ha valaki megsebesült, vagy elvesztette valamely végtagját, a következő kártérítés járt neki. A jobb kar elvesztéséért 600 pezeta, a bal kar elvesztéséért 500 pezetát kaptak. A lábakat olcsóbban mérték: az elvesztett jobb lábért 500, a bal lábért pedig 400 pezeta járt. Egy szem, illetve egy ujj elvesztéséért mindössze 100 pezetát adtak. Komoly sebesülésért 500 pezeta járt, föltéve, hogy az illető túlélte, hiszen a korszak higéniai viszonyai közt sokan haltak bele viszonylag ártalmatlan sebek elfertőződésébe. Miután a biztosítási díjakat levonták, a maradék összeget szétosztották, általában egyenlő részekben, kivéve a kapitány és a tisztek részesültek nagyobb összegben, melyet az út előtt kötött szerződés szabályozott.

A kalózok ritkán ölték meg a foglyaikat. Ilyesmire általában akkor került sor, amikor a megtámadottak részéről különösen erős ellenállásba ütköztek. Ezzel mintegy példát statuáltak, hogy így jár, aki ellenáll. Az ilyen esetek megtörténte után gondoskodtak arról is, hogy a történtek híre minél szélesebb körben elterjedjen, félelmet keltve a kereskedelmi hajósok szívében. Ez magyarázza azt is, hogy gyakran jól felfegyverzett hajók is minden ellenállás nélkül megadták magukat a kalózoknak. A foglyoknak gyakran visszaadták kifosztott hajójukat, vagy ha az megtetszett a kalózoknak, akkor esetenként megkapták azok régi hajóját. Ha a kalózok mindkét hajót megtartották, akkor a legtöbb esetben partra tették a foglyokat, valamely forgalmas hely közelében.

A kalózkodással kapcsolatban a késői utókor fantáziáját talán a kalózok elásott kincse ragadta meg leginkább. Ez az elásott kincs azonban sokkal inkább legenda, mint valóság. A kalózok döntő többsége nem élt gyűjtögető életet, a zsákmányból való részesedésüket igen gyorsan elverték a kikötői lebujok valamelyikében. Igen kevés olyan kalózról tudunk, aki gazdag emberként halt volna meg. Az igazság az, hogy a 19-20. században a kalózok elásott kincsének kutatására sokkal többet költöttek, mint amennyit valójában találtak.

Mint mindezekből kítűnik, az átlagos kalóz élete kemény és veszélyes, ráadásul előreláthatóan rövid volt. A kalózok ritkán haltak meg ágyban, párnák közt. A halál ott leselkedett rájuk a csaták tüzében, a Karib-tenger vad hurrikánjaiban, a kocsmai késelésekben, vagy valamely szörnyű trópusi betegség képében. Akiknek sikerült mindezt megúszni, azok számára még ott volt a hóhér kötele. Az angolok vagy a franciák által osztogatott kalózlevelek ellenére a spanyolok gyakran felkötötték az elfogott kalózokat, az egyszerű tengeri rablókra pedig elfogásuk esetén mindig ez a sors várt.

*Robert Hendrickson: The Ocean Almanac. 203-205. o.

(Földi Pál)
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: összevitatkozott, elsüllyesztették, kalózmesterségre, kalandfilmekben, elfertőződésébe, negyedmesternek, megszavaztatták, összeverekedett, megmagasították, parancsnokságot, manőverezhetőek, összpontosuljon, zsákmányoljanak, felépítményeket, megakadályozni, hozzájárulását, tulajdonságait, kalózkapitányt, gengsztereknek, belehajították, elhanyagolható, kérdezősködést, végrehajtottak, eltávolítására, összeütközések, mindennaposnak, összetoborozni, újratöltéséről, megcsáklyázták, keletkezésének, részesedésüket, felfegyverzett, csatlakozzanak, valamelyikében, áruszállításra, hurrikánjaiban, kalózkodás aranykora, irodalmi művekben, kalózokat romantikus, világ kikötőinek, világ minden, legtöbb kalóz, tengerészek élete, fizetés pedig, elégedetlen tengerész, elégedetlenségtől fűtött, különösen kegyetlen, fellázadt emberek, hajó irányítását, legközelebbi szigetre, kalózkodni vágyók, kikötőből loptak, Anna Királynő Bosszúja, Royal Fortune, Daniel Defoe, Alexander Selkirk-ről, Juan Fernandez, Ocean Almanac, Földi Pál,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Pitypang szökőkút  Szép álmokat!  Egy párkányon  Egy barátság története  IGEN így  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  képre írva  Facebookon kaptam  Otthon  Paul David Tripp Április 15  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  ajándék, mellyel meglepem  különleges  Anyák napjára  Martin Buber, A haszidim meséi  Facebookon kaptam  A sorsod  IGEN így  Sorsunk miatt...  Martin Buber, A haszidim meséi  Facebookon kaptam  Anyámról való emlékek  Borzasztó  Sok ember olyan, mint a kaméle...  Egyszerű  Esterházy Péter: Harmonia c...  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  A Magyar Költészet napja alkal...  Facebookon kaptam  Hogyan válunk hűségesekké?  jó reggelt  Facebookon kaptam  Paul David Tripp Április 15  Bornyi Veronika haiku verse  Egyszerű  Nem kell hozzá fürdőruhás  ajándék, mellyel meglepem  Facebookon kaptam  Bársony székben  Ma van a magyar költészet napj...  Bársony székben  Andrássy Réka - A bolond Böske  Szép estét kedves látogatóimna...  Kedvenc felismerésem az imádsá...  Facebookon kaptam  Paul David Tripp Április 12  Anyák napjára  Töröld le  Előnyök, amelyeket a meditáció...  Báthory Attila: Sorsom ösvénye...  Walter Chrysler mondta  Előnyök, amelyeket a meditáció...  Facebookon kaptam Krisztinától  Önmagunkból tépünk ki a gyors ...  Müller Péter tollából  Már Gárdonyi Géza is méltatta  Jean de La Fontaine 1621 júliu...  Nagy és kis csodák  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  jó reggelt  Előnyök, amelyeket a meditáció...  Otthon  Facebookon kaptam  Egy tavasz  A felvilágosodás...  Megígért békesség  Szép estét kedves látogatóimn...  Pitypang szökőkút  Kedvenc felismerésem az imádsá...  Előfordul, hogy  Facebookon kaptam Mírjam bará...  IGEN így  Facebookon kaptam  Nem kell hozzá fürdőruhás  Előfordul, hogy  Müller Péter tollából  Szép estét  A hagyma antibakteriális hatás...  Önmaga ellenére  Sorsunk miatt...  képre írva  Martin Buber, A haszidim meséi  Paul David Tripp Április 13  Facebookon kaptam  Esterházy Péterre emlékezünk  Szabó T. Anna - Pitypang  Facebookon kaptam  Paul David Tripp Április 15  Zilahy Lajos gondolata  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Jánosházy György: Fogd a kezem  Robert Merle tollából  Vannak emberek  képre írva  Facebookon kaptam 
Bejegyzés Címkék
kalózkodás aranykora, irodalmi művekben, kalózokat romantikus, világ kikötőinek, világ minden, legtöbb kalóz, tengerészek élete, fizetés pedig, elégedetlen tengerész, elégedetlenségtől fűtött, különösen kegyetlen, fellázadt emberek, hajó irányítását, legközelebbi szigetre, kalózkodni vágyók, kikötőből loptak, kalózok ugyanis, elfogott hajó, döntés általában, kereskedelmi hajós, háborúk idejére, háború végeztével, tulajdonos szélnek, könnyebb élethez, gazdag zsákmányhoz, foguk visszatérni, rosszul fizetett, kalózok hajó, problémát általában, megfelelőnek látszó, sötétség leple, hajó oldalán, fedélzeten lévő, lehető leggyorsabban, céljaiknak jobban, első hajót, legtöbb elfogott, kalózok jelentősen, fedélzeti felépítményeket, főfedélzet síkjáig, hajó vitorlázási, szanaszét repülő, hajó mellvédjeit, gyanútlan áldozatot, kapitánynak jutott, többiek általában, fedélközben aludtak, kalózok általában, támadások végrehajtása, nagyszámú legénységet, zsúfoltság olykor, alig húsz, nyílt fedélzeten, karib-tengeri éjszakákon, kalózélet messze, romantikus történetek, kalózok inkább, kisebb hajókat, kisebb hajók, legritkább esetben, választás általában, kisebb hajóknak, erősebb ellenfél, part közeli, kisebb hajó, legénységnek szükséges, igazán értékes, drágakövek pedig, hírhedt kalózszigetek, utolsó szögig, kalózokat azonban, kalózok taktikájukat, ágyúpárbajra alapozták, megtámadott kereskedelmi, ágyúk újratöltéséről, megfutamító hatásában, első sortűz, legnagyobb nyugalommal, áldozat oldalát, kalózoknak elsütniük, fekete lobogót, kereskedelmi hajó, életüket megkímélik, ágyúk hiánya, egyik magyarázata, legkisebb hadihajók, sarokba szorított, kalózlegénység gyenge, hajók vízvonal, hajó futását, kalózok számára, életet jelentette, hajók gyakori, legdúsabban termett, efféle vegetáció, vében akár, kalózok hajójuk, leggyakrabban használt, híres Feketeszakáll, legtöbb kalózkapitányt, legénység szavazással, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 868 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 128
  • e Hét: 1048
  • e Hónap: 1661
  • e Év: 12595
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.