Belépés
foldinefehereva.blog.xfree.hu
Embernek lenni nehéz, de másnak lenni nem érdemes. földes éva
2010.01.01
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Nagyobb baj, mint hittük
  2019-02-06 21:33:09, szerda
 
   
 



Egy pillanat alatt változtak meg az alvási szokásaink, és még csak most kezdjük felmérni a következményeket
Majd alszunk a sírban,
szól a mondás, ami a legegyértelműbben fejezi ki, hogy az alvást tartjuk a leginkább feláldozható tevékenységnek az életünkben: holtidő és üresjárat, ami se nem produktív, se nem izgalmas, se nem szórakoztató, szemben egy csomó minden mással. Pedig ha így bánunk az alvással, az pont ahhoz segít hozzá, hogy hamarabb jussunk a sírba, teszi hozzá a Washington Post cikkében Daniel Buysse, a University of Pittsburgh alvástudományi professzora.

Nagyobb baj, mint hittük
Az persze nem újdonság, és különösebben bizonygatni sem kell, hogy az alvás nem hülyeség, a cikk szerint viszont egyre többen beszélnek arról, hogy az alváshiány egyenesen közegészségügyi krízis, legalább olyan súlyos, mint az elhízás, miközben sokkal kevesebb szó esik róla.

Csak néhány példa. Azok az óvodások, akik kihagyják a délutáni alvást, rosszabbul teljesítenek a memóriajátékokon, mint azok, akik szundítanak egyet. Később az alváshiány növeli az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát, valójában akár egyetlen alvás nélküli éjszaka után is. Az alvás nélküli éjszakák szorongáshoz vezetnek, és még az enyhe alváshiány is magány és a szociális izoláció érzését növelik. És miközben korábban jellemzően azt gondolták, hogy az alvási zavarok leginkább tünetei lehetnek a depressziónak, valójában ez is kétirányú utca, és sokszor az alvási problémák megelőzik, és részben okozzák a depressziót.

50 felett pedig kéz a kézben jár az alváshiány a fizikai fájdalmakkal: akik nem alszanak jól, azoknak több mindene fáj, és akiknek nagyobb fájdalmaik vannak, azok kevésbé alszanak jól. A konkrét inszomnia álmatlanság is egyszerre rizikófaktor a depresszió kialakulása felé, és gyakori panasza depressziós embereknek.

Az alvás egészségügye
Az alváshoz kapcsolódó kutatási területek az utóbbi időben kezdenek összekapcsolódni, és már nem külön-külön vizsgálják például az inszomniát és az éjszakai légzési problémákat, hanem egymással összefüggésben, alvásegészségügy-ként. Sőt, még azok is, akik más területeken, például a memória vagy az agyi fejlődés témájában kutatnak, egyre nagyobb figyelmet szentelnek az alvás kérdésére.

Miközben ugyanis az alvás emberi alapszükséglet, egy szempillantás alatt változott nagyot a szerepe az életünkben. Egy 1942-es amerikai Gallup felmérés szerint akkor a felnőttek átlagosan 7,9 órát aludtak egy nap. 2013-ban több mint egy órával kevesebbet, egy 2016-os felmérés pedig már arról szólt, hogy az emberek fele nem alszik hét órát egy nap, vagyis annyit, amennyire egy felnőttnek szüksége lenne. Ez a néhány évtized evolúciós léptékben tényleg egy pillanat, a változás viszont egyáltalán nem olyan kicsi. Ennek következményeit valószínűleg még csak most kezdjük felmérni.

Ha felesleges lenne, már rég megváltozott volna
Alvás közben nem keresünk élelmet, nem keresünk párt, ráadásul sebezhetőek vagyunk a ragadozókkal szemben. Ha lett volna lehetőségünk, hogy akár csak 10 vagy 20 százalékkal csökkentsük ezt az időt, a természet már évmilliókkal ezelőtt elintézte volna az evolúció során mondta Matthew Walker, a Berkeley egyetem pszichológia professzora.

Az iskolában figyelmeztetnek a biztonságos szexre, az alkoholra, a drogokra. Miért nem mondják el a fontos dolgokat az alvásról is? teszi fel a kérdést Walker.

Közben éppen ezzel ellentétes folyamatok is zajlanak: a Washington Post cikke szerint például már egyre több óvodában is megspórolják a délutáni alvást, mert így a felszabaduló időt is lehet tanulásra fordítani. Pedig ezzel valószínűleg éppen azt érik el, hogy kevésbé menjen jól a tanulás, mert az alvás, különösen gyerekek esetében olyasmi, mintha rendet tennének az asztalunkon, enélkül csak összekuszálódnak az egyre jobban felhalmozódó papírok.

Idén márciusban tartja első nyilvános szakmai kiállítását az amerikai Nemzeti Alvás Alapítvány, erre már tízezer résztvevőt várnak. A CES elektronikai kiállításon már az alvás-technológiának külön részlege van. Aki viszont nem a technológia segítségével akarja megoldani a problémáit, az alvásszövetség a következőket ajánlja - már azoknak, akik van lehetősége rá:

Kerülni kell a mobiltelefon használatát az ágyban.
Érdemes kényelmes ruhákat viselni alváshoz.
Kerülni kell a koffeint és a nikotint lefekvés előtt,
Törekedni kell arra, hogy minden nap ugyanakkor kelj fel és feküdj le.
A lefekvés előtti két órában nem érdemes sportolni, és nem jó a napközbeni szundítás sem.
Napközben érjen elég természetes fény, a hálószoba viszont legyen csendes és meleg.
Lefekvés előtt csinálj valami megnyugtató dolgot, például venni egy fürdőt vagy meditálni.
Ha nem sikerül elaludni fél órán belül, kelj fel és csinálj valami mást. A hánykolódás csak frusztrációhoz vezet.

Link









 
 
0 komment , kategória:   HÍREK  
Címkék: összekuszálódnak, alvásegészségügy, összekapcsolódni, következményeket, memóriajátékokon, figyelmeztetnek, közegészségügyi, következményeit, technológiának, kialakulásának, összefüggésben, alvástudományi, frusztrációhoz, alapszükséglet, tevékenységnek, alvásszövetség, depressziónak, szempillantás, valószínűleg, évmilliókkal, fájdalmakkal, felhalmozódó, lehetőségünk, teljesítenek, felszabaduló, egészségügye, szórakoztató, pszichológia, rizikófaktor, megspórolják, ragadozókkal, feláldozható, segítségével, szorongáshoz, mobiltelefon, következőket, pillanat alatt, alvási szokásaink, legegyértelműbben fejezi, alvást tartjuk, leginkább feláldozható, csomó minden, pont ahhoz, cikk szerint, alváshiány egyenesen, délutáni alvást, alváshiány növeli, alvás nélküli, enyhe alváshiány, szociális izoláció, alvási zavarok, alvási problémák, Washington Post, Daniel Buysse, Matthew Walker, Nemzeti Alvás Alapítvány,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
Hogyan lehet megszabadulni a kuponoldalak és a maikupon hírlevéltől ?
Kívánhatok, Boldog Új Évet, minden megmaradt Csatilakónak?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Játszuk el, hogy most neked is...  Jó reggelt mindenkinek  Egy csésze kávét?  Facebookon kaptam  Szép jó éjszakát kívánok !  Facebookon kaptam  Tüneményes baby  Narancskristály  Az élet rövid......  Zöld drágakőkristály  Helyettesítés  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Aratás  Tavaszi kép  Köszönöm a látogatást  Kereszt  Png virág  Helyettesítés  Facebookon kaptam  Kereszt  Kereszthalál  Facebookon kaptam  Naplemente  Megkérdeztem az egyik  Az aktív szén szerepe a szépsé...  Naplemente  Facebookon kaptam  Png nő  A világ minden csodája ott rag...  "A vendégek miatt..."  Várják a túristákat......  Olvass álhíreket!  Hosszú időn át volt jégmentes ...  Az önsajnálat  Facebookon kaptam  A nagyok kegye  Hívő ember  Tüneményes baby  Mesés pillanat.....  Tulipànok  Aratás  Helyettesítés  Az önsajnálat  Vágyakozás  Facebookon kaptam Mírjam bará...  Mindent, amit adtál.....  Panda maci  Biztonságban Istenben  Facebookon kaptam  Astra Zeneca és a vérrögösödés  Megfontolandó : Buddha tanítás...  Png virág  Öröm és élet  Cukorbetegség és a vese  Lehetetlen  Jó éjszakát!  Az élet értelme  Szép jó éjszakát kívánok !  Harmónia......  3,5 millió beoltottnál nyitha...  Koronavírus és az immunrendsze...  Aratás  Galambom  Facebookon kaptam  Elmélkedés  Elmélkedés  Neked tudnod kell  Png virág  Facebookon kaptam  Elmélyedni Jézus életében  Hívő ember  Esernyő  Facebookon kaptam  Árvácska csokor  Az életek védelme  Facebookon kaptam  Idézet Petőfi Sándortól  A szerencse  Narancskristály  Kereszt  Hosszú időn át volt jégmentes ...  Az élethez bátorság kell.....  Mindazt...  Jó éjszakát!  Pihenő  A nagyok kegye  Lelkünk és otthonunk védelme  Jézus  A kereszt nagysága  Női lélek Fontos vagy. Mert v...  Padlizsánkrémrecept Hozzávaló...  Lehetetlen  A nagyok kegye  Kereszt  Pécs tavasszal  Öröm és élet  Facebookon kaptam Krisztinától  Harmónia...... 
Bejegyzés Címkék
pillanat alatt, alvási szokásaink, legegyértelműbben fejezi, alvást tartjuk, leginkább feláldozható, csomó minden, pont ahhoz, cikk szerint, alváshiány egyenesen, délutáni alvást, alváshiány növeli, alvás nélküli, enyhe alváshiány, szociális izoláció, alvási zavarok, alvási problémák, fizikai fájdalmakkal, konkrét inszomnia, depresszió kialakulása, alvás egészségügye, alváshoz kapcsolódó, utóbbi időben, éjszakai légzési, memória vagy, agyi fejlődés, alvás kérdésére, alvás emberi, szempillantás alatt, 1942-es amerikai, felnőttek átlagosan, órával kevesebbet, 2016-os felmérés, emberek fele, felnőttnek szüksége, néhány évtized, változás viszont, ragadozókkal szemben, evolúció során, iskolában figyelmeztetnek, biztonságos szexre, fontos dolgokat, kérdést Walker, felszabaduló időt, egyre jobban, amerikai Nemzeti, technológia segítségével, következőket ajánlja, mobiltelefon használatát, nikotint lefekvés, lefekvés előtti, napközbeni szundítás, hálószoba viszont, fürdőt vagy, hánykolódás csak, összekuszálódnak, alvásegészségügy, összekapcsolódni, következményeket, memóriajátékokon, figyelmeztetnek, közegészségügyi, következményeit, technológiának, kialakulásának, összefüggésben, alvástudományi, frusztrációhoz, alapszükséglet, tevékenységnek, alvásszövetség, depressziónak, szempillantás, valószínűleg, évmilliókkal, fájdalmakkal, felhalmozódó, lehetőségünk, teljesítenek, felszabaduló, egészségügye, szórakoztató, pszichológia, rizikófaktor, megspórolják, ragadozókkal, feláldozható, segítségével, szorongáshoz, mobiltelefon, következőket, elektronikai, különösebben, megváltozott, biztonságos, professzora, területeken, megnyugtató, százalékkal, sebezhetőek, , ,
2021.03 2021. április 2021.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 25 db bejegyzés
e év: 317 db bejegyzés
Összes: 4452 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 554
  • e Hét: 3298
  • e Hónap: 5624
  • e Év: 55227
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2021 TVN.HU Kft.