Belépés
jupiter21.blog.xfree.hu
" Elég, ha megértjük, hogy mindannyian valamilyen célból vagyunk itt, és elég, ha elkötelezzük magunkat ennek a célnak. " Paulo Coelho "Né... Keller Istvánné
1946.04.10
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Turul
  2012-03-05 05:28:00, hétfő
 
   
 
Turul - Kerecsensólyom.
... ha Árpád népéből való pusztai embert megkérdezték származásáról, belekezdett egy mondába az Árpádok ősapjáról; a turulról és elmondott egy másik mondát a hunok ősanyjáról Enechről. ... illendő, hogy minden magyar ember ismerje ezeket az ősi szövegeket:

"... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében .... nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta...
...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..."

Az "Emese Álma" pogány mondát Anonymus jegyezte fel először.

Az ősi magyar mondavilágban -a fent említett"Emese Álma" mondája mellett- máshol is találkozunk a magyarok ősi mitológiai 'szent' madarával a turulmadárral. A turul második szerepe a honfoglalás legendájában van. E szerint a magyarok fejedelme még a levédiai tartózkodásuk idején azt álmodta, hogy hatalmas sasok támadták meg az állataikat és kezdték széttépni azokat. Az emberek megkísérelték megtámadni őket, de nem sikerült, mert mindig máshol támadtak. Ekkor megjelent egy gyors, bátor turul és a magasból támadva megölte az egyik sast. Ezt látva, a többi sas elmenekült. Ezért elhatározták a magyarok, hogy máshová mennek lakni. Elindultak Attila földjére, melyet örökül hagyott rájuk, de az utat nem ismerték. Ekkor ismét megjelent a turulmadár, s a fejedelem fölé szállva lekiáltott neki, hogy kövessék őt, míg el nem tűnik a szemük elől. Az álom után nem sokkal dögvész ütött ki az állatok között, s a mindenfelé fekvő tetemeken lakmározó keselyük közül az egyiket egy arra repülő turul a magasból lerúgta. Ezek után felismerve az álmot e jelenetben, az összes magyarok felkerekedtek és követték a turult. Ahol a madár eltűnt a szemük elől, ott tábort ütöttek, majd ekkor ismét előtűnt, újra követték minden népükkel együtt. Így jutottak el Pannóniába, Attila egykori földjére. Itt aztán a madár végleg eltűnt szemük elől, ezért itt maradtak. Ennek a mondának a valóságos alapja az, hogy a magyarok anélkül, hogy tudták volna, valóban addig vonultak Európában nyugat felé, amíg a kerecsensólyom - a turul - fészkel.
Feltételezhetjük tehát, hogy komoly szerepet játszott őseink életében, ezen belül mindenképpen a vadászatban.
Nem zárhatjuk ki a mondának valós hátterét, hogy honfoglaló őseinknek az útmutató turulmadarat kellett követni nyugat felé mindaddig amíg látták azt, s az a Kárpát-medencében tűnt el végleg szemeik elől.

Míg Árpád-házi királyainkat ábrázoló festményeken többször látjuk családi címerükben a turulmadarat, az Árpád-ház kihalása után mintha eltűnt volna ez a szimbólum a magyar heraldikából. A múlt, a történelem igazolta, hogy a Turul-mítosz eltűnése - az Árpád-ház kihalása - indította meg a magyar önállóság megszűnését.
Sokáig fog még a szakmai vita arról tartani, hogy az ázsiai havasi sólyom, vagy a nálunk hála Istennek még honos, gyorsröptű, szilaj kerecsensólyom volt őseink vadászmadara. Utóbbiról tudjuk, hogy a Kárpát-medence valóban legnyugatibb előfordulási helye, az előbbi nem fordul elő a Kárpát-medencében.
A közelmúltban ünnepelt, a szent Istváni államalapítás millenniumi évfordulójának idején újból reflektor fénybe került az ősi magyar mitológia szent madara. A tatabányai turulmadár régi ábrázolásait felújították, így a turulmadár aranykoronája is újra fénylik!
Az embert mindig lenyűgözte a madarak fenséges röpte, kecses, magabiztos, gyors és féktelen szárnyalása. A madár egyszerre jelképezte az erőt, az uralmat (pl. az ókori Rómában és a Habsburg-háznál a sas) és a békét (mint a fehér galamb képében megjelenő Szentlélek, Jézus keresztelésekor); ugyanakkor más keleti vallásokban is megjelenik, mint az isteni származás jelképe: ilyen a turul.
A hun, a belső-ázsiai török és a magyar népművészetben fontos szerepet játszanak a madarak. Ezek közül legismertebb a kerecsensólyom (Falco cherrug) misztikus vonása, ami fantomszerűvé teszi, ezért válhatott az egykori hús-vér, létező madárból szimbólum. A turul volt az eszményi, a hibátlan, a győzhetetlen, vagyis az isteni. Ezért lehetett a magyarok uralkodóinak jelképe, majd így lett újra a Turul-legenda feledésével, a Turul-család kihalásával megint solymászmadár. Így szállt vissza közénk, és lett kerecsensólyom, egy olyan madár, amelyik létezik, mert sólyom, de nem létezik, mert füles sólyom nincs.
Népművészetünkben is ott van a turul, egyre inkább háttérbe húzódva, pedig a turul a magyarok ősi, feledésbe merült hitvilágának máig fennmaradt főszereplője, annak ellenére, hogy még senki sem látott olyant.

A turulmadár hozzátartozik a magyarok mitológiai történelméhez, a magyar mondavilághoz, a magyar művészet minden ágához, (vers, szobrászat, zene, próza), az egyetemes magyarsághoz, el kell fogadni, és igenis őrködhet a magyar hősök sírjai, emléktáblái, keresztjei fölött.

Ha valaki ezt tagadni akarja, az gondoljon bele, hogy mi történne a franciáknál, ha egy francia a gall kakast megtagadná.
Ha francia nem teszi, magyar se tegye.






Turul madár a Budai várban


A turul kétszer játszik szerepet őseink hiedelemvilágban.

1. "Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében - olvassuk Anonymusnál - Ügyek... nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből vezére volt Szkítiának, aki feleségül vette Dentu-mogyerben Önedbelia vezérének Emese nevű lányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta. Azonban isteni csodás eset miatt nevezték el Álmosnak, mert teherben levő anyjának álmában isteni látomás jelent meg héja-forma madár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből forrás fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem a saját földjükön sokasodnak el.". A Budai Képes Krónika szövegében a középső rész így hangzik: "Álmos vezér anyjának álmában egy héja-forma madár jelent meg, rászállott és ettől teherbe esett, méhéből sebes patak fakadt, mely nem a saját földjén növekedett meg. Ezért történt, hogy ágyékából dicső királyok származtak". Emese gyermeke test és vér szerint az apáé volt, Ugek vezéré, aki maga is a Turul nemzetségből származott. Az álomban érkező turul a közvetlen ős, csak ennek az apaságnak az érvényét erősítette meg, és azt, hogy az utód az apánál különb, a régi ősre hasonlító, de annál nagyobb hatalmú fejedelem lesz. A belső-ázsiai népeknél a víz szimbóluma a hatalmat jelöli. Egy tipikus dinasztikus eredetmondával van dolgunk, melynek lényege, hogy a születendő utódokat már előre magasztalja, és fényes jövő jósoljon egy még nem létező dinasztiának.

2. A turul második szerepe a honfoglalás legendájában van. E szerint a magyarok fejedelme még a levédiai tartózkodásuk idején azt álmodta, hogy hatalmas sasok támadták meg az állataikat és kezdték széttépni azokat. Az emberek megkísérelték megtámadni őket, de nem sikerült, mert mindig máshol támadtak. Ekkor megjelent egy gyors, bátor turul és a magasból támadva megölte az egyik sast. Ezt látva, a többi sas elmenekült. Ezért elhatározták a magyarok, hogy máshová mennek lakni. Elindultak Attila földjére, melyet örökül hagyott rájuk, de az utat nem ismerték. Ekkor ismét megjelent a turulmadár, s a fejedelem fölé szállva lekiáltott neki, hogy kövessék őt, míg el nem tűnik a szemük elől. Az álom után nem sokkal dögvész ütött ki az állatok között, s a mindenfelé fekvő tetemeken lakmározó keselyük közül egy arra repülő turul a magasból lerúgta az egyiket. Ezek után felismerve az álmot e jelenetben, az összes magyarok felkerekedtek és követték a turult. Ahol a madár eltűnt a szemük elől, ott tábort ütöttek, majd ekkor ismét előtűnt, újra követték minden népükkel együtt. Így jutottak el Pannóniába, Attila egykori földjére. Itt aztán a madár végleg eltűnt szemük elől, ezért itt maradtak. Ennek a mondának a valóságos alapja az, hogy a magyarok anélkül, hogy tudták volna valóban addig vonultak Európában nyugat felé, amíg a kerecsensólyom - a turul - fészkel. A múlt, a történelem igazolta, hogy a Turul-mítosz eltűnése - az Árpád-ház kihalása - indította meg a magyar önállóság megszűnését.

A madarak szerepe őseink hiedelemvilágában

A hun, a belső-ázsiai török és a magyar népművészetben fontos szerepet játszanak a madarak. Ezek közül legismertebb a kerecsensólyom (Falco cherrug) - a kutatók egy része e madarat határozta "turulnak" -, az altaji havasi sólyom vagy turul (Falco rusticolus altaicus), a szirti sas (Aquila chrisaetus), a szakállas keselyű (Gypaetus barbarus) és a fakó keselyű (Gyps fulvus). Maga a "turul" szó török eredetű (togrul, turgul=vadászsólyom, illetve "kiváló tulajdonságokkal rendelkező, kedvenc ragadozó madár"). Sólyom-ábrázolást találunk egy Noin-Ula-i szkíta szőnyegen, az issziki halomsír egyik halottjának övén, egy Kr.előtti 1200-ból származó mezopotámiai kődoboz tetején, egy Kr.utáni II. századi párthus király szobrán, egy VII. századi szászánida ezüsttálon és még sok tárgyon. Ott találjuk a hunok címerein, az avarok szíjvégein (keceli lelet), a honfoglalás kori rakamazi tarsolylemezen, hajkorongokon, gyűrűkön és a magyar királyok első címerszerűen ábrázolt szimbóluma is a turul volt. A magyar nyelvben három szó van, amely a sólyomra és a sólyomkultuszra utal: a "kerecsen", a "zongor" és a "turul". A középső a Zsombor férfinévben él tovább. Krónikáink után a "turul" szó - név - hosszú időre feledésbe ment, illetve el kellett felejtenünk. Csak a XIX. században került ismét elő őstörténetünk e fontos jelképe.





Akár a kerecsensólymot, akár az altaji havasi sólymot tekintjük turulnak - a vita eldöntése a szakemberek dolga - a turul a legjobb solymászmadár, de nem olyan ritka, hogy még senki nem látott volna olyant. Van bizonyos misztikus vonása, ami fantomszerűvé teszi, ezért válhatott az egykori hús-vér, létező madárból szimbólum. A turul volt az eszményi, a hibátlan, a győzhetetlen, vagyis az isteni. Ezért lehetett a magyarok uralkodóinak jelképe, majd így lett újra a Turul-legenda feledésével, a Turul-család kihalásával megint solymászmadár. Így szállt vissza közénk, és lett kerecsen-, vagy talán altaji havasi sólyom, egy olyan madár, amelyik létezik, mert sólyom, de nem létezik, mert füles sólyom nincs (Dúcz László).

Ősi magyar népmesénk hőse egy "isteni madár", amely kiszabadítja a Napot, feleséget is szerez magának és a mese végén király lesz. Népmeséinkben egy embert magasba emelő turulmadár alakja is előfordul, amelyet repülés közben etetni és itatni kell; ezt örökíti meg a nagyszentmiklósi 2. számú korsón látható madár, amint karmai között egy nőalakot ment ki a rabságából. Ha a magasba emelt alak férfi, - mint az 5. számú korsón, - akkor a madár a hős társa, aki a társai által cserben (az alvilágban) hagyott hőst segíti vissza az emberek világába, hogy ott visszaszerezze az elrabolt menyasszonyát és az őt megillető trónt. Népművészetünkben is ott van a turul, egyre inkább háttérbe húzódva, pedig a turul a magyarok ősi, feledésbe merült hitvilágának máig fennmaradt főszereplője.





A griff

A griff biológiailag két állatból van összetéve: egy ragadozó madárból és az oroszlánból. E nagy "madár", illetve mitikus lény biológiai őse az ázsiai sztyepvidéken élő 13 sasfajtából, 9 keselyűfajtából és 9 sólyomfajtából, valamint az ázsiai oroszlán (Panthera leon persica), a szibériai tigris (Panthera tigris altaica) és az afganisztáni tigris (Panthera tigris virgata) létező alakjából alakult ki. A griffekről Európa a Kr.előtti V. században Hérodotosztól szerzett tudomást, feltehető, hogy Hérodotosz Ariszteásztól vette ismereteit. Ezen híradások szerint "a griffek a belső-ázsiai szkíták földjén (?) túl eső hegyekben őrizték az aranyat". A későbbiekben Ktésziász, Aiszkülosz és Aelian is írnak a kínai krónikák "szárnyas tigriseiről". Ott találjuk a "szárnyas tigris" ábrázolását az altaji szkíta leleteken, a hunok, a szkíták és az avarok fémjein és textiljein, a magyar királyi jogaron, a koronázási palást szélén, az Árpád-kori magyar pénzeken. A török és perzsa emberek a griffet - a szimurgot - és a többi "összetett állatot" sohasem tartották valódi lényeknek, mert tudták, hogy ezek a fejedelmek és a királyok jelképei, jelvényei. Valamilyen tévedés folytán Kézai Simon is krónikájában a griffek lakhelyét a "szkíták földjére" teszi.





A középkori irodalomban a griff "szörnyként" jelenik meg, ugyanakkor a belső-ázsiai állattartó népek griffje jóságos, bölcs és segítőkész. Az ordoszi bronzok és más hsziungu ábrázolásokon gyakori a szarvasra lecsapó griff, de ugyanez jelenik meg a nagyszentmiklósi 2. számú korsón. László Gyula írja, hogy "szinte úgy hat Nagyszentmiklós, mintha a Kínától a Kárpát-medencéig terjedő eurázsiai műveltség és művészet időtlen jelképe lenne". Kézai Simon így ír a griffről: "Ama pusztaság hegyeiben (Szittyaország) kristály található, és a griffek fészkelnek ott és ott költik ki fiókáikat a legisfalk madarak, melyeket magyarul kerecsennek hívnak". Megjelenik a griff a magyar népművészetben. Az egyik változatban fokozatosan követhető a ragadozó madár ábrázolásától a füles madáron, a griffen, az oroszlángriffen keresztül az oroszlánig. A másik változatban főisten ábrázolásaként, fejedelmi nemzethősként és táltosként ábrázolják. A Fehérlófia mesetípus 58 magyar változata közül 17-ben megjelenik a griff, a "nagymadár", amely oltalmazza a hőst. Ez a madár igen nagy, hegytetőn vagy óriás fa tetején fészkel, a sárkány ellensége, akitől a hős a griff fiókáit megvédi és ezért elnyeri a griff háláját. A griffmadár a magyar mondavilágban egy nagy, csodás oltalmazó lény, amely alakja a mesékben és fejedelmi mondákban távoli eredetet mutat. A belső-ázsiai török népek meséiben és mondáiban a szimurg, smaragd anka vagy zülülő madár néven szerepel.

- A griff szerepe a belső-ázsiai népeknél igen sokrétű. Horváth Izabella ezt öt pontban határozta meg.

1. A főisten ábrázolása és szerepköre. A török népek körében az állat alakú szellemeknek különböző rangjuk volt, és ezek között a ragadozó madarak voltak a leghatalmasabbak. Az ilyen jellegű ábrázolás, amely közel kétezerötszáz éven át követhető a pusztai népek művészetében, azt jelenti, hogy a hit, amely a művészeti alkotások mögött rejlik, igen mélyen gyökerezett a népben és a társadalom szerves része volt.

2. A fejedelmi nemzethős ábrázolása és szerepköre, ami azt jelenti, hogy mivel a mesebeli griff éppúgy előfordul Attila hunjainál, mint a griffes-indás avaroknál, a török népeknél és az ujgur kánoknál, ezért e népekkel való kapcsolat erős köteléke a fejedelmeknek.

3. Szakrális fejedelem ábrázolása és szerepköre. Ha a fejedelem fő szerepét a sztyepi művész ábrázolni akarta, a négylábú griff, - az égi madár és a földi hatalom oroszlánformájának összeforrása - képét alkalmazta.

4. A táltos ábrázolása s szerepköre, ugyanis a táltos szelleme őseink mitológiája szerint állatalakot is tudott ölteni, de csak annak az állatnak az alakját, amelyik a táltos nemzetségének az állatőse volt. A négylábú griff, amelyik lóra vagy egy másik griffre támad nem akármelyik, hanem a fejedelmi nemzetségből származó táltos állat alakú szellemét ábrázolja.

5. A szakrális fejedelem mint táltos ábrázolása és szerepköre. A magyar Árpád-házi pénzeken található emberfejű griffek párhuzamait a keleti puszták népeinek hagyatékaiban is megtaláljuk. A szakrális fejedelem ugyanis nemcsak arra volt hivatott, hogy népe oltalmazója legyen, hanem, mint az ősei és az Isten földi alakja, az ég és a föld közötti közvetítő is volt. Ez annyit jelent, hogy valamilyen formában táltos szerepe is volt és ezt a griff alakjával fejezték ki.






Turul és pajzs
 
 
0 komment , kategória:  **Olvasgatok, nézelődöm**   
Címkék: nagyszentmiklósi, feltételezhetjük, tulajdonságokkal, hiedelemvilágban, leghatalmasabbak, sólyomkultuszra, keresztelésekor, kerecsensólymot, keselyűfajtából, oroszlángriffen, nagyszentmiklós, ábrázolásaként, eredetmondával, kerecsensólyom, visszaszerezze, sólyomfajtából, tarsolylemezen, népművészetben, dentumogyerben, évfordulójának, turulmadárral, menyasszonyát, nemzetségéből, aranykoronája, mondavilágban, származásáról, őstörténetünk, solymászmadár, következtében, államalapítás, fejedelmeknek, fantomszerűvé, megkísérelték, szittyaország, esztendejében, felkerekedtek, másik mondát, hunok ősanyjáról, alvás közben, turul második, honfoglalás legendájában, magyarok fejedelme, levédiai tartózkodásuk, emberek megkísérelték, magasból támadva, egyik sast, fejedelem fölé, szemük elől, álom után, állatok között, mindenfelé fekvő, arra repülő, Dentumogyerben Önedbélia, Emese Álma, Elindultak Attila, Dentu-mogyerben Önedbelia, Budai Képes Krónika, Dúcz László, Hérodotosz Ariszteásztól, Kézai Simon, László Gyula, Horváth Izabella,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Az egyik legalapvetőbb tézis a...  Facebookon kaptam  Egy párkányon  Zilahy Lajos gondolata  Szép estét kedves látogatóimn...  Facebookon kaptam  Jean de La Fontaine 1621 júliu...  Robert Merle tollából  A gyulladáscsökkentő és csonte...  Egyszerű  Facebookon kaptam Krisztinától  Különleges  Facebookon kaptam  A sorsod  Facebookon kaptam  Robert Merle tollából  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Szép estét  Vannak emberek  Csend  Már Gárdonyi Géza is méltatta  Megígért békesség  Facebookon kaptam  Vannak emberek  Báthory Attila: Sorsom ösvénye...  Hegedüs Géza: Magyar költészet  Nem kell hozzá fürdőruhás  Hogyan válunk hűségesekké?  Egy barátság története  Reményik Sándor: Pierrot &...  A Magyar Költészet napja alkal...  Mit ünnepelnek a görögök márci...  Facebookon kaptam  Vito Giaquinto gondolata  Facebookon kaptam  Mindent de mindent visszakap  Robert Merle tollából  Facebookon kaptam  Tanmese  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  képre írva  Márai Sándor tollából  Facebookon kaptam  Bornyi Veronika haiku verse  Facebookon kaptam  Töröld le  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Előfordul, hogy  Martin Buber, A haszidim meséi  Ismeretlen: Ikarusz monda  Jó éjszakát  képre írva  Facebookon kaptam  Alvó kislány  Szabó T. Anna - Pitypang  Facebookon kaptam  Erdei gyöngyvirág  Alvó cica  Vito Giaquinto gondolata  különleges  Gebhardt Nóra versei II.  Jean de La Fontaine 1621 júliu...  Tanácsok egy pszichológustól  Facebookon kaptam  Kedvenc felismerésem az imádsá...  Különleges  Magamnak  Horváth Szilvia tollából  Alvó cicák  Pitypang szökőkút  Facebookon kaptam  Radnóti Miklós: Hasonlatok (ré...  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimn...  Mindent de mindent visszakap  Martin Buber, A haszidim meséi  Ma van a magyar költészet napj...  Facebookon kaptam  Hamvas Béla  Facebookon kaptam  Dóró Sándor: Embernek maradni  Esterházy Péterre emlékezünk  Facebookon kaptam  Kedvenc felismerésem az imádsá...  Emlékezz  Facebookon kaptam  Napsütéses vidám hétvégét kivá...  Eduardo Sacheri gondolata  Radnóti Miklós: Hasonlatok (ré...  Vannak emberek  Szeretem ujjad karcsuságait,  Facebookon kaptam  Alvó kislány  Napsütéses vidám hétvégét kivá...  Jó éjszakát  Facebookon kaptam 
Bejegyzés Címkék
másik mondát, hunok ősanyjáról, alvás közben, turul második, honfoglalás legendájában, magyarok fejedelme, levédiai tartózkodásuk, emberek megkísérelték, magasból támadva, egyik sast, fejedelem fölé, szemük elől, álom után, állatok között, mindenfelé fekvő, arra repülő, magasból lerúgta, összes magyarok, madár eltűnt, madár végleg, valóságos alapja, magyarok anélkül, mondának valós, útmutató turulmadarat, magyar heraldikából, történelem igazolta, magyar önállóság, szakmai vita, ázsiai havasi, nálunk hála, közelmúltban ünnepelt, szent Istváni, tatabányai turulmadár, turulmadár aranykoronája, embert mindig, madarak fenséges, madár egyszerre, ókori Rómában, fehér galamb, isteni származás, belső-ázsiai török, magyar népművészetben, egykori hús-vér, turul volt, magyarok uralkodóinak, olyan madár, turulmadár hozzátartozik, magyarok mitológiai, magyar mondavilághoz, magyar művészet, egyetemes magyarsághoz, magyar hősök, gondoljon bele, gall kakast, turul kétszer, saját földjükön, középső rész, héja-forma madár, saját földjén, apáé volt, álomban érkező, érvényét erősítette, apánál különb, régi ősre, belső-ázsiai népeknél, hatalmat jelöli, tipikus dinasztikus, születendő utódokat, madarak szerepe, altaji havasi, szakállas keselyű, fakó keselyű, issziki halomsír, hunok címerein, avarok szíjvégein, honfoglalás kori, magyar királyok, magyar nyelvben, sólyomkultuszra utal, vita eldöntése, szakemberek dolga, legjobb solymászmadár, mese végén, embert magasba, nőalakot ment, magasba emelt, társai által, emberek világába, elrabolt menyasszonyát, griff biológiailag, ragadozó madárból, ázsiai sztyepvidéken, ázsiai oroszlán, szibériai tigris, afganisztáni tigris, griffekről Európa, belső-ázsiai szkíták, későbbiekben Ktésziász, kínai krónikák, altaji szkíta, avarok fémjein, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 26968 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 571
  • e Hét: 2959
  • e Hónap: 7365
  • e Év: 63298
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.