|
2016-07-13 16:47:42, szerda
|
|
|
Eleve elrendelés és elvettetés
Minden érmének két oldala van. A kiválasztás tanának is van másik oldala. A kiválasztás a predestináció nagyobb kérdésének csak az egyik oldalára vonatkozik. Az érme másik oldala az elvettetés kérdése. Isten kijentette, hogy szerette Jákóbot, és gyűlölte Ézsaut. Hogyan értsük az isteni gyűlöletnek ezt a példáját?
Az eleve elrendelés kettős. A kettős eleve elrendelés tanát csak úgy kerülhetjük el, ha vagy azt állítjuk, hogy Isten mindenkit eleve elrendel a kiválasztásra, vagy hogy eleve senkit sem rendel el sem kiválasztásra, sem elvettetésre. Miután a Biblia világosan tanítja a kiválasztásra való eleve elrendelést, és tagadja az egyetemes üdvösséget, azt a következtetést kell levonnunk, hogy az eleve elrendelés kettős. Magában foglalja mind a kiválasztást, mind az elvettetést. Ha komolyan vesszük a Szentírást, elkerülhetetlen a kettős predestináció. A döntő kérdés azonban az, hogyan értelmezzük a kettős eleve elrendeltetést.
Egyesek a kettős predestinációt egyenlő okozat kérdésének vették, ahol Isten egyként felelős azért, hogy a ki nem választott nem hisz, és felelős azért is, hogy a kiválasztottat hitre indítja. Ezt nevezzük a predestináció pozitív-pozitív nézetének.
A predestináció pozitív-pozitív felfogása azt tanítja, hogy Isten pozitívan és aktívan beleavatkozik a választottak életébe, kegyelme munkálkodik szívükben, és hitre vezeti őket. Az elvetettek szívében gonoszságot munkál, és aktívan megakadályozza, hogy hitre jussanak. Ezt a szemléletet gyakran nevezték ,,túlzó kálvinizmus"-nak, mert túlmegy Kálvin, Luther és más reformátorok tanításán. A kettős eleve elrendelés református tanítása a pozitív-negatív mintát követi. A kiválasztottak lelkében Isten beavatkozása pozitívan és aktívan munkálja a kegyelmet, és üdvözítő hitre vezeti őket. Egyoldalúan újonnan szüli a választottakat és biztosítja üdvösségüket. Az elvetettekben nem munkálja a rosszat, és nem akadályozza őket a hitre jutásban. Inkább átlép rajtuk, és meghagyja őket saját bűnös cselekedeteikben. Ennél a tanításnál Isten cselekedeteiben nincs szimmetria. Isten tevékenysége aszimmetrikus a kiválasztottak és az elvetettek között. Van azonban egyfajta egyenlő véglegesség. Az elvetettek, akiken Isten átlép örökre elvesztek, és kárhozatuk olyan biztos, mint a kiválasztottak örök üdvössége.
A probléma a Biblia olyan kijelentéseihez kapcsolódik mint például hogyan keményítette meg Isten a fáraó szívét. Megmarad azonban a kérdés, hogyan keményítette meg a fáraót. Luther inkább a passzív, mint az aktív megkeményítés mellett érvelt, vagyis Isten nem teremtett újabb gonoszságot a fáraó szívében. Már elég gonosz volt ahhoz, hogy minden egyes alkalommal ellenálljon az Úr akaratának. Istennek csak annyit kell tennie, ha bárkit megkeményít, hogy megvonja visszatartó kegyelmét, és átadja az embert saját gonosz ösztöneinek. Ezt teszi Isten a kárhozottakkal a pokolban. Saját gonoszságukban hagyja őket.
Milyen értelemben ,,gyűlölte" Isten Ézsaut? Két különböző magyarázat létezik a probléma megoldására. Az egyik a gyűlöletet nem az Ézsau felé irányuló negatív szenvedélyben látja, hanem egyszerűen a megváltó szeretet hiányában. Isten ,,szerette" Jákóbot, ám ez egyszerűen azt jelenti, hogy Jákóbot meg nem érdemelt kegyelmével ajándékozta meg. Olyan jót tett Jákóbbal, amelyet nem érdemelt meg. Isten abban az értelemben gyűlölte Ézsaut, hogy nem kapta meg ugyanazt a jót.
Az első magyarázat egy kicsit furcsa alkudozásnak hangzik, hogy Istent felmenthessük valaki iránti gyűlöletéért. A második magyarázat nagyobb hangsúlyt helyez a gyűlöl szóra. Egyszerűen azt mondja, hogy Isten valóban gyűlölte Ézsaut. Jákób testvére gyűlöletes volt Isten szemében. Semmi sem volt benne, amit Isten szerethetett volna. Olyan edény volt, amely megérett a pusztulásra, és összességében rászolgált Isten haragjára és szent gyűlöletére. Döntsön az olvasó!
Összefoglaló:
1.A predestináció kettős; két oldala van.
2.Egyesek azt tanítják, hogy Isten felelős mind a kiválasztásért, mind az elvetésért. Ez jellemzi a túlzó kálvinizmust.
3.A kettős eleve elrendelés református tanítása a pozitív-negatív mintát tükrözi.
4.Isten nem aktívan, hanem passzívan keményítette meg a fáraó szívét.
5.Isten olyan értelemben gyűlölte Ézsaut, hogy nem adta meg neki a kegyelem áldását, vagy olyan értelemben, hogy utálta, mint a pusztulásra megérett edényt.
Ajánlott bibliai olvasmányok: 2Mózes 7:1-5; Péld 16:4; Róm 9; Ef 1:3-6; Júd 1:4
R. C. Sproul |
|
|
0 komment
, kategória: Rövid építő írások |
|
Címkék: cselekedeteikben, kijelentéseihez, elkerülhetetlen, cselekedeteiben, kiválasztásért, predestinációt, kiválasztottak, gonoszságukban, kiválasztottat, megakadályozza, kárhozottakkal, következtetést, elrendeltetést, választottakat, kiválasztásra, szenvedélyben, predestináció, elvetettekben, beleavatkozik, megkeményítés, aszimmetrikus, összességében, felmenthessük, elvettetésre, kálvinizmust, tevékenysége, keményítette, összefoglaló, üdvösségüket, reformátorok, gyűlöletéért, alkudozásnak, választottak, beavatkozása, szerethetett, kiválasztást, kiválasztás tanának, predestináció nagyobb, egyik oldalára, érme másik, elvettetés kérdése, isteni gyűlöletnek, eleve elrendelés, kettős eleve, kiválasztásra való, egyetemes üdvösséget, következtetést kell, kettős predestináció, döntő kérdés, kettős predestinációt, kiválasztottat hitre, predestináció pozitív-pozitív, Isten Ézsaut,
|
|
|
|
kiválasztás tanának, predestináció nagyobb, egyik oldalára, érme másik, elvettetés kérdése, isteni gyűlöletnek, eleve elrendelés, kettős eleve, kiválasztásra való, egyetemes üdvösséget, következtetést kell, kettős predestináció, döntő kérdés, kettős predestinációt, kiválasztottat hitre, predestináció pozitív-pozitív, választottak életébe, elvetettek szívében, szemléletet gyakran, pozitív-negatív mintát, kiválasztottak lelkében, hitre jutásban, tanításnál Isten, elvetettek között, kiválasztottak örök, fáraó szívét, aktív megkeményítés, fáraó szívében, embert saját, probléma megoldására, megváltó szeretet, értelemben gyűlölte, első magyarázat, kicsit furcsa, második magyarázat, gyűlöl szóra, predestináció kettős, túlzó kálvinizmust, kegyelem áldását, pusztulásra megérett, cselekedeteikben, kijelentéseihez, elkerülhetetlen, cselekedeteiben, kiválasztásért, predestinációt, kiválasztottak, gonoszságukban, kiválasztottat, megakadályozza, kárhozottakkal, következtetést, elrendeltetést, választottakat, kiválasztásra, szenvedélyben, predestináció, elvetettekben, beleavatkozik, megkeményítés, aszimmetrikus, összességében, felmenthessük, elvettetésre, kálvinizmust, tevékenysége, keményítette, összefoglaló, üdvösségüket, reformátorok, gyűlöletéért, alkudozásnak, választottak, beavatkozása, szerethetett, kiválasztást, akadályozza, elvettetést, gonoszságot, szemléletet, kálvinizmus, munkálkodik, kegyelmével, értelmezzük, egyoldalúan, elrendelést, pusztulásra, kerülhetjük, gyűlöletére, ajándékozta, megoldására, , ,
|
|
|
|
2024. Március
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
105 db bejegyzés |
e év: |
251 db bejegyzés |
Összes: |
35816 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 629
- e Hét: 5135
- e Hónap: 66804
- e Év: 185896
|
|
|