|
2016-07-19 10:08:48, kedd
|
|
|
II.15. Aszkéták és szerzetesek az óegyházban
Az óegyház történetének második felében, a III. század végétől egyre több keresztyén remetével és nem sokkal később közösségben élő szerzetessel találkozunk. A szerzetesség kialakulása a keresztyénség társadalmi meghonosításával párhuzamosan jelentkezik, célja a nagyra nőtt egyház belső megújulása. Mielőtt ennek egyháztörténeti jelentőségére figyelnénk, előbb tárjuk fel azt a lelki, szellemi forrást, amelyből a szerzetesség fakadt: az aszkézist.
II.15.1. Aszkézis; nőtlenség; 1Kor 7.; önmegtartoztatás; Didaché; Montanisták; Római Kelemen
Az aszkézis - a mindenféle érzéki gyönyörtől való önmegtartoztatás - bizonyos értelemben nem idegen az Újszövetség gondolatvilágától. Az evangéliumokban a szerény körülmények között élő Keresztelő János mellett Jézus is utalt arra, és saját életével be is bizonyította, hogy a mi életünk elsődleges célja Isten országának szolgálata. Amikor azt mondja, hogy nem lehet két úrnak szolgálni, akkor ez a földi birtokokra vonatkozik; Istent minden és mindenki előtt kell szeretni; a földi javakat is az ő szolgálatába kell állítani. Ez az első gyülekezetre is jellemző volt. Még a házasságra is vonatkozik: Pál apostol maga pl. nőtlen maradt, habár a házasságot nem utasítja vissza. Krisztus követéséhez a kereszthordozás hozzátartozik: Isten gyermekei ebben a világban vannak, de nekik ez a világ nem az igazi otthonuk, hanem mindig a végső cél felé haladnak, az Isten mennyei országa felé.
Az újszövetségi aszkézis lényege az, hogy a külsődleges lemondás a világ örömeiről soha nem öncél vagy érdemszerző jó cselekedet, hanem az Istennek szentelt élet megnyilvánulása. Az első jeruzsálemi gyülekezetben sokan eladták vagyonukat, de nem azért, mert a magántulajdon vagy a gazdagság önmagában véve rossz dolgok, hanem azért, mert a testvéri szeretet ennél lényegesebb volt. Már az I. században sokan mártírhalált szenvedtek, de nem azért, mert csak így lehetett üdvözülni, hanem azért, mert nem voltak hajlandók Krisztust megtagadni. Pál apostol nem utasította vissza a házasságot, de neki a szolgálat érdekében jobb volt a magányos életforma.
Az 1Kor 7-re nézve sok félreértés támadt. A fejezet alapján kialakult az a felfogás, hogy Pál apostol a házasságot csak mint ,,vészmegoldást" fogadja el: ,,Jó a férfinak asszonyt nem érinteni [...] a paráznaság miatt azonban mindenkinek legyen saját felesége és minden asszonynak saját férje. [...] Ha azonban nem tudják magukat megtartóztatni, házasodjanak meg, mert jobb házasságban élni, mint égni."
Meghaladná feladatunkat, ha az exegetikai részletekig mennénk, de néhány megjegyzést mégiscsak kell tennünk:
1.A korinthusi gyülekezetben valószínűleg voltak, akik visszautasították a házasságot. Pál apostol reagál a korinthusi helyzetre.
2.Az akkori hellénista világra jellemző volt a szexuális szabadosság. Erről beszél Pál az 1Kor 6-ban. A keresztyénnek tudnia kell, hogy teste a Szentlélek temploma és nem a paráznaságra való! A világi szabadosság ellen Pál a keresztyén szabadságra utal: Istennek élünk.
3.A zsidó hagyomány szerint házasságban élni és gyermekeket nemzeni vallásos kötelesség volt. A keresztyént nem terheli ilyen kötelesség, sőt olykor jobb, ha nincsenek családi kötelességek az Isten szolgálatában.
4.Az 1Kor 7,28.32-35 arról tanúskodik, hogy Pál apostol szerint Isten ügye áll a középpontban: a házasság a szolgálatra nézve éppen nem a könnyebb, hanem a nehezebb életforma!
5."Azért, aki férjhez adja, az is jól cselekszi, de aki nem adja férjhez, még jobban cselekszi." (1Kor 7,38) [Itt a Károli-fordítást használjuk, mert az új fordításban az eredeti görög szöveg nem érvényesül!] Ez a textus nem arra utal, hogy a nem házas keresztyén ,,jobb" keresztyén, hanem arra, hogy a házasélet akadály lehet Isten szolgálatában.
6.Figyelembe kell venni, hogy Pál apostol más helyeken mély lelki jelentést tulajdonít a házasságnak: Ef 5,32k.
7.Pál sehol sem teszi kötelezővé és nem is ajánlja a magányos életformát: 1Tim 3,2-5.12.
A szolgálati érdekből természetesen következő lemondások helyébe az óegyházban már egészen korán középpontba kerültek az erkölcsi célból történő lemondások. A keresztyénség e felfogás szerint két rétegre bomlott: egyrészt az egyszerű egyháztagokra, akik házaséletet éltek és akiknek földi javaik is voltak, másrészt egy magasabb rendű, elit csoportra, amelynek tagjai lemondtak a házaséletről, vállalva a szegénységet és a szigorú böjtöt, akik így a tökéletesség felé haladtak.
Az ószövetségi tisztálkodási törvényekre hivatkozva, a szexualitásról azt hitték, hogy az beszennyezi az embert. Úgy gondolták, hogy a szexuális önmegtartoztatás az embert közelebb viszi Istenhez és alkalmassá teszi a kijelentés fogadására. Az ókeresztyén gyülekezetekben emiatt ún. ,,lelki házasságok" jöttek létre: férfiak és asszonyok szexuális önmegtartoztatásban éltek együtt. Ez ellen a zsinatok és az egyházi vezetők sorban tiltakoztak, de nem sikerült ezeknek az aszketikus életformáknak a terjedését meggátolni. Majdnem minden gyülekezetben voltak ,,virgines"-ek, akik csoportosan éltek, és életüket az imádságnak, böjtölésnek és lelki elmélyülésnek szentelték, a gyülekezetben pedig diakóniai szolgálatot végeztek.
A Didaché azt írja: ,,Ha tényleg vállalni tudod az Úr egész igáját, tökéletes leszel, ha nem tudod, tégy meg annyit, amennyire képes vagy. Az ételekre vonatkozóan annyit tarts meg, amennyit meg tudsz tartani..." Ebből világos, hogy a szolgálatból fakadó önmegtartoztatás erkölcsi cél lett! Az aszkéták rövid időn belül megkapták a ,,lelki emberek" jelzőt, akik lenézték az egyházi tisztviselőket. Nem meglepő az, hogy hamarosan más hangokat is lehetett hallani, amelyek az aszkéták gőgössége ellen fordultak. Ignatius például így írt Polycarpushoz: ,,Ha valaki az Úr teste iránti tiszteletből meg tud maradni szüzességben, maradjon meg, de ne dicsekedjék! Ha dicsekedni fog, el fog veszni, s ha a püspöknél többre tartja magát, már a romlás áldozata!"
A korai keresztyénségből kiváló szektáknál nagy szerepet játszott az aszkézis. A montanizmusban az aszkézis és a prófétai szolgálat közvetlenül összefüggött. A dualizmusból eredő szigorú aszkézis náluk a keresztyénné válás feltétele lett. A dualizmus a gnosztikus mozgalmakban szintén aszkézishez vezetett: a tökéletes keresztyént az aszkézis révén lehetett felismerni. A legtöbb korai szektánál a magányos élet abszolút feltétel volt. A II.század folyamán az egyház szívesen vette a mérsékelt aszkétákat az egyházban, mert a tiszteletreméltó példás keresztyének erkölcsi vezetését örömmel látták. Római Kelemennél már találunk utalásokat arra, hogy minden hívő részesül a Szentlélek ajándékaiban, de az aszkéták teljes közösséget élveznek Istennel (keresztyén gnózis) és ezáltal az egész gyülekezetre Isten szeretetét árasztják. Az aszkézis nem mindenkinek a kötelessége, de nagyon jó, ha egyeseknél előfordul, mert abban láthatóvá válik a világtól való elfordulás. (folyt. köv.)
Jos Colijn |
|
|
0 komment
, kategória: Egyetemes egyháztörténet |
|
Címkék: önmegtartoztatás, keresztyénségből, tiszteletreméltó, meghonosításával, gyülekezetekben, megnyilvánulása, evangéliumokban, kereszthordozás, egyháztörténeti, szexualitásról, montanizmusban, tisztviselőket, megtartóztatni, polycarpushoz, jelentőségére, szolgálatában, keresztyénség, egyháztagokra, gyülekezetben, keresztyénnek, elmélyülésnek, életformáknak, vészmegoldást, hozzátartozik, magántulajdon, tisztálkodási, természetesen, kötelességek, szerzetessel, bizonyította, gyülekezetre, szerzetesség, házasodjanak, tiszteletből, szolgálatból, keresztyénné, óegyház történetének, szerzetesség kialakulása, keresztyénség társadalmi, nagyra nőtt, szerzetesség fakadt, aszkézis –, mindenféle érzéki, szerény körülmények, földi birtokokra, földi javakat, első gyülekezetre, kereszthordozás hozzátartozik, világban vannak, igazi otthonuk, újszövetségi aszkézis, külsődleges lemondás, Római Kelemen, Keresztelő János, Római Kelemennél,
|
|
|
|
Png ház Egy bizonyos határt Németh László tollából Aki nem dolgozik, ne is egyék Png ház Png telefon Boldog születésnapot a ma ünne... Facebookon kaptam Hogy lehet megtartani Őrizkednünk kell... Egy lelki imádság Facebookon kaptam Szabolcska Mihály – Ákác... Facebookon kaptam Fehér virág Png kutya Facebookon kaptam Png cica Fekete-erdő desszert Esti kép Segítsük barátainkat, hogy meg... Radikális szeretet Facebookon kaptam Krisztinától Adakozás Png fotel Facebookon kaptam Nagyon különös Örülök, hogy látlak! Facebookon kaptam Annuska bar... George Byron - Ahogy itt jár -... 69 éve hunyt el Albert Einstei... Facebookon kaptam Nem számIt Facebookon kaptam Facebookon kaptam Png telefon Alvó cicák A másik dolog, Nagyon különös Facebookon kaptam Png kislány Facebookon kaptam Nem méltó hozzád Nevem Fekete István - Akác Mindig jusson idő nevetni Zilahy Lajos gondolata A tömeg, a Mester, a módszer, ... Szép estét kedves látogatóimna... Mit beszél, nem értem, hogy m... Facebookon kaptam Az engedelmesség miért nem vál... Facebookon kaptam Egy maradéktalanul uralt világ Weöres Sándor - A hársfa mind ... Facebookon kaptam Mírjam barát... Facebookon kaptam Cs Ildikótól Png csokor képre írva Adakozás Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mírjam barát... Facebookon kaptam Popper Péter szavai Popper Péter szavai Png cica Soha ne kedvezz... A kételkedés kezelése A Megváltó szolgálatában Png csokor Facebookon kaptam Julian Brass gondolata Nem méltó hozzád Jónás Tamás – Végtelen b... Gonosz démon-álarc Szívem tiéd Facebookon kaptam Png csokor Leonardo da Vinci gondolata Png férfi Png csokor 210 éve született a SZÓZAT meg... Png csokor Facebookon kaptam Png telefon Mi lenne ha Paul David Tripp Április 19 Csak a fogyatkozás látható Régi emberek, akikre máig büsz... Neked tudnod kell Alvó cicák Hogyan lehet Jézust szenvedély... Facebookon kaptam Albert Einsteinről Kerüld el az evangélium örömén... képre írva Mindig jusson idő nevetni Boldog születésnapot a ma ünne... Miért nem menti meg Jézus a jó... Tóth Ágnes - Szervusz pad
|
|
|
|
óegyház történetének, szerzetesség kialakulása, keresztyénség társadalmi, nagyra nőtt, szerzetesség fakadt, aszkézis –, mindenféle érzéki, szerény körülmények, földi birtokokra, földi javakat, első gyülekezetre, kereszthordozás hozzátartozik, világban vannak, igazi otthonuk, újszövetségi aszkézis, külsődleges lemondás, világ örömeiről, első jeruzsálemi, magántulajdon vagy, gazdagság önmagában, testvéri szeretet, szolgálat érdekében, magányos életforma, 1Kor 7-re, fejezet alapján, házasságot csak, férfinak asszonyt, paráznaság miatt, exegetikai részletekig, korinthusi gyülekezetben, korinthusi helyzetre, akkori hellénista, szexuális szabadosság, 1Kor 6-ban, keresztyénnek tudnia, paráznaságra való, világi szabadosság, keresztyén szabadságra, zsidó hagyomány, szolgálatra nézve, nehezebb életforma, eredeti görög, házasélet akadály, magányos életformát, szolgálati érdekből, erkölcsi célból, egyszerű egyháztagokra, magasabb rendű, szigorú böjtöt, tökéletesség felé, ószövetségi tisztálkodási, szexuális önmegtartoztatás, embert közelebb, kijelentés fogadására, ókeresztyén gyülekezetekben, egyházi vezetők, aszketikus életformáknak, terjedését meggátolni, gyülekezetben pedig, ételekre vonatkozóan, szolgálatból fakadó, aszkéták rövid, egyházi tisztviselőket, aszkéták gőgössége, püspöknél többre, romlás áldozata, korai keresztyénségből, prófétai szolgálat, dualizmusból eredő, keresztyénné válás, gnosztikus mozgalmakban, tökéletes keresztyént, aszkézis révén, legtöbb korai, magányos élet, egyház szívesen, mérsékelt aszkétákat, tiszteletreméltó példás, aszkéták teljes, egész gyülekezetre, világtól való, önmegtartoztatás, keresztyénségből, tiszteletreméltó, meghonosításával, gyülekezetekben, megnyilvánulása, evangéliumokban, kereszthordozás, egyháztörténeti, szexualitásról, montanizmusban, tisztviselőket, megtartóztatni, polycarpushoz, jelentőségére, szolgálatában, keresztyénség, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
108 db bejegyzés |
e év: |
370 db bejegyzés |
Összes: |
35935 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2906
- e Hét: 14617
- e Hónap: 43929
- e Év: 231731
|
|
|