2020-01-04 22:38:45, szombat
|
|
|
,,Törvényül hirdetem: Az Úr mondta nekem: Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged." (Zsolt 2,7)
Az Úr mondta nekem: Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged. Ez az idézet magában foglalja a hitvallást, hogy Isten három különböző személyben élő egyetlen Isten. Az első az Atya, aki az ő Messiásának ezt mondja: - Én fiam vagy te; én ma nemzettelek téged. - A másik személy a Messiás, a Fiú. Ő ezt mondja az ő Atyjáról: - Az Úr mondta nekem. - A harmadik a Szentlélek, aki ezt az idézetet és az egész zsoltárt Dávid által kinyilvánítja, ahogy (2Sám 23,2) meg van írva: Az Úrnak lelke szólott énbennem, és az ő beszéde az én nyelvem által. És mégis csak a Messiás, a Fiú lett emberré és született meg Dávid Fiaként. Ezt az idézetet nem lehet angyalra vagy emberre vonatkoztatni, amint a Zsid 1,5-ben meg van írva: Hiszen melyik angyalnak mondta valaha: Fiam vagy te, én ma szültelek téged? Ez a három személy nem válik el egymástól, mint három testvér, hanem egyetlen, örök, oszthatatlan és elválaszthatatlan lény marad. Ezt, mondom én, nem az emberi értelem fedezte fel, nem az emelkedett fel hozzá, hanem fentről, a mennyből jelentetett ki neki. Ezért egyedül a keresztyének tudnak erről beszélni. Mindkettőről: hogy kicsoda az istenség önmagában, és arról, hogy hogyan mutatkozik meg kívülről, az ő teremtményeiben, és mi az emberek iránti szándéka, tudniillik, hogy üdvözüljenek. Mert mindezt a Szentlélektől hallják, aki ezt az Ige által jelenti ki és hirdeti. Higgyed ezt, és üdvözülni fogsz. János így szólt: Térjetek meg, mert elközelített a mennyeknek országa. Mt 3,2 Jézus mondta: Betelt az idő, és elközelített az Istennek országa; térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban. Mk 1,15
János úgy jön, mint a kiáltó hangja, mindenki számára a megtérés keresztségét prédikálja, és ezzel a prédikációval igazságként állapítja meg újra és újra, hogy minden ember bűnös. Egyesek hisznek Jánosnak, mint az evangélium hangjának. Igaznak tartják ezt a megrázó prédikációt, és magukat megalázva, reszketve engedelmeskednek, elismerik, hogy bűnösök. Akár tudatában vannak, akár nincsenek, inkább hisznek Jánosnak, mint saját maguknak. És képesek a kegyelmet megragadni; éhezik az igazságot, epednek a vigasztalás után. Lelkileg szegények, nyitottak és készek arra, hogy vezessék őket. Ezért jön Krisztus, a mennyek országa hozzájuk; ő, aki eljövendő, hogy a bűnösöket üdvözítse. Azonban a többiek, akik saját igazságuk tudatában élnek, nem hiszik sem azt, hogy igaz, sem azt, hogy rájuk vonatkozna az, amire őket felszólítják: - Térjetek meg! - Azt vetik ellene: - Mi igazak vagyunk. Mi nem ismerünk bűnt. - Az evangélium számukra idegen hangját, amely azt mondja, hogy vétkeznek, és hogy balgák, nem akarják meghallani. Sokkal inkább azt hiszik, hogy az evangélium hamis és hazug... A bűnök csak azoknak bocsáttatnak meg, akik nem érzik jól magukat önmagukban. Ezt jelenti ugyanis megtérni. Amikor a mi Mesterünk és Urunk, Jézus Krisztus szól, térjetek meg, azt akarja, hogy az ő híveinek egész földi élete állandó, meg nem szűnő bűnbánat legyen.
Így van megírva, és így kellett szenvedni a Krisztusnak, és feltámadni a halálból harmadnapon: És prédikáltatni az ő nevében a megtérésnek és a bűnök bocsánatának minden pogányok között, Jeruzsálemtől elkezdve. Lk 24,46-47
Megtérést prédikálni nem jelent mást, mint az embereket bűnösökként dorgálni, és azt mondani, hogy javuljanak meg. Egyszóval megtérést prédikálni azt jelenti: az emberek elé tartani, hogy kárhozatos állapotban vannak, mivel lehetetlen, hogy üdvözüljenek, ha meg nem térnek és meg nem változnak. Mivel Krisztus azt akarja, hogy a megtérésre hívó prédikáció minden néphez eljusson, nem akarja, hogy a földön egyetlen ember is mentegesse vagy kivonja magát, hanem azt akarja, hogy önmagukat mint bűnösöket kárhoztassák. Sőt, mivel azt akarja, hogy ez a prédikáció Jeruzsálemből, a választott nép közül, a legszentebb helyről induljon ki, azokat is bűnösöknek mondja, akik magukat szenteknek vélik, és azt akarja, hogy a farizeusoknak (és az írástudóknak is) megmondják, hogy meg kell javulniuk. Mert gonoszabbul viselkednek, mint a paráznák és a gazfickók, mivelhogy magukat kegyeseknek és szenteknek tartják, mintha nem lenne szükségük ilyen megtérésre hívó prédikációra. Ezért az Úr Krisztus ezzel a paranccsal az egész világot kárhoztatja, és minden embert bűnösként korhol, zsidókat és pogányokat egyaránt, és azt akarja, amennyiben üdvözülni vágyunk, mindenki hulljon térdre, kezét felemelve mondja: - Uram, bűnös ember vagyok; szükséges, hogy megjavuljak. De nem vagyok rá képes. Ezért, Uram, légy irgalmas nekem és segíts nekem! - Aki ezt megteszi, egész élete és minden cselekedete miatt kétségbeesik, megtapasztalja a másik részt, vagyis a bűnök bocsánatát. Az Úr azt is akarja, hogy ezt prédikáljuk: mindenekelőtt arra van szükség, hogy felismerjük bűnös mivoltunkat, és azután kegyelemért imádkozzunk. Ámen.
Luther Márton |
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
Címkék: engedelmeskednek, teremtményeiben, megtapasztalja, prédikáltatni, jeruzsálemből, vonatkoztatni, prédikációval, szentlélektől, evangéliumban, farizeusoknak, kinyilvánítja, jeruzsálemtől, mindenekelőtt, keresztségét, elközelített, bocsánatának, kétségbeesik, bocsáttatnak, felszólítják, írástudóknak, üdvözüljenek, kárhoztassák, oszthatatlan, keresztyének, mindkettőről, prédikációra, harmadnapon, cselekedete, nemzettelek, megtérésnek, bűnösökként, igazságként, kegyelemért, jelentetett, imádkozzunk, mivoltunkat, idézet magában, másik személy, egész zsoltárt, három személy, emberi értelem, mennyből jelentetett, keresztyének tudnak, istenség önmagában, emberek iránti, mennyeknek országa, kiáltó hangja, megtérés keresztségét, prédikációval igazságként, evangélium hangjának, megrázó prédikációt, kegyelmet megragadni, Dávid Fiaként, Jézus Krisztus, Mivel Krisztus, Luther Márton,
|
|