|
2016-09-21 18:38:27, szerda
|
|
|
A Vaskapu egy több mint 100 kilométer hosszú, több szakaszból álló szoros, a Déli-Kárpátok és a Szerb-érchegység közötti folyami szurdokvölgy. Szabályozása előtt a vízhozama és a vízsebessége erősen változott, ezért csak magas vízállás esetén volt hajózható. Az első csatornát itt a jobb parton még a rómaiak építették a II. században, azonban idővel ez elenyészett, s a terület csak a XIX. században lett ismét kereskedelmi szempontból fontos.
Elsőként Széchenyi István gróf foglalkozott komolyan a szabályozás ügyével, amikor folyószabályozási terveket készítetett Vásárhelyi Pállal, aki a Duna vízrajzi felmérése során az Al-Dunát végigtérképezte.1834-ben sikerült a legveszélyesebb zátonyokat kirobbantani, azonban a teljes szabályozást a korabeli technikai eszközök fejletlensége nem tette lehetővé. A munkát ráadásul a területet ekkor ellenőrzése alatt tartó Török Birodalommal való bonyolult külpolitikai helyzet is nehezítette. Széchenyi ezért inkább szárazföldi teherszállító utat építtetett, mely nem csupán a hajók vontatását, hanem - hajózási idényen kívül - az árunak szekéren való szállítását is lehetővé tette.
A dunai közlekedés szabadságát - legalább is jogilag - végül a krími háborút lezáró 1856-os párizsi béke mondta ki, majd az 1878-as Berlini Kongresszus az Osztrák-Magyar Monarchiára bízta a Vaskapu-szabályozását. A magyar mérnöki és műszaki kar számára hatalmas elismerést jelentett, hogy őket bízták meg a tervezéssel, valamint a kivitelezéssel. Az európai szempontból is kimagasló jelentőségű munkálatokat a magyar államkincstár finanszírozta. Baross Gábor közlekedésügyi, illetve kereskedelemügyi miniszter oroszlánrészt vállalt a munkálatok szervezésében, emléktáblája még ma is látható a Duna 1036,3 folyamkilométerénél.
A munkálatok 1891-ben Wallandt Ernő tervei alapján kezdődtek meg, az építkezést Rupcsics György vezette. Az építkezés fő tárgya a fenéken 80 méter széles, 2200 méter hosszú főcsatorna volt, valamint több kisebb csatorna és egyéb kisebb gátak, duzzasztók építése volt. A víz alatti területen 43 ezer köbméter, a szárazon 350 ezer köbméter sziklát távolítottak el. Ezzel párhuzamosan 258 ezer köbméter feltöltést is elvégeztek. A gyors áramlás legyőzésére, a felfelé haladó hajók számára egy egyedi megoldású, gőzgép hajtotta vontatóberendezést is létesítettek. A munkálatok végén a hajózócsatorna 3 méter mély és 75 méter széles lett.
A csatornát félkész állapotban, a millennium évében, 1896. szeptember 27-én avatták fel I. Ferenc József osztrák császár és magyar király, Károly román, illetve Sándor szerb király jelenlétében. A teljes szakaszt 1898. október elsején adták át a forgalomnak, így a hajózási idény tíz hónapra nőtt.
1972-ben Románia és Jugoszlávia együttműködésével elkészült a Vaskapu I. Vízierőmű és Hajózási Rendszer, amely jelentősen megváltoztatta a táj képét. A megemelkedett vízszint jóval nagyobb hajók áthaladását is lehetővé teszi, azonban a völgy legszebb természeti részének pusztulását is eredményezte. Víz alá került ezen kívül Ada Kaleh szigete, mely Jókai Mór Az arany ember című regénéyében szereplő Senki szigetét ihlette, valamint a Széchenyi-út és a Széchenyi tiszteletére a Magyar Mérnök- és Építész Egylet által 1885-ben állíttatott emléktábla.
A Vaskapu szabályozását, illetve hajózhatóvá tételét a magyar reformkor kiemelkedő alakja, Széchenyi István vetette fel elsőként. Az építkezési munkálatok végül a dualizmus idejében, 1891-ben kezdődtek meg Walland Ernő tervei alapján, Rupcsics György vezetésével. A munkálatok úgy nagyságukat, mind minőségüket tekintve a korszak technikai teljesítményének élvonalába tartoztak, amely felbecsülhetetlen haladást jelentett egész Európa számára. A Vaskapun történt szabályozási munkáknak az értéktárba történő felvétele méltó emléket állít a magyar ipar, a magyar mérnökök szellemi és fizikai teljesítményének. |
|
|
0 komment
, kategória: Hungarikum |
|
Címkék: kereskedelemügyi, teljesítményének, végigtérképezte, legveszélyesebb, közlekedésügyi, megváltoztatta, kivitelezéssel, hajózócsatorna, szabályozását, államkincstár, teherszállító, megemelkedett, finanszírozta, fejletlensége, szervezésében, oroszlánrészt, szabályozása, külpolitikai, szurdokvölgy, birodalommal, eredményezte, létesítettek, szabályozási, emléktáblája, kereskedelmi, távolítottak, jelenlétében, szabályozást, kirobbantani, vízsebessége, munkálatokat, párhuzamosan, foglalkozott, tiszteletére, szárazföldi, hajózhatóvá, több mint, vízsebessége erősen, első csatornát, jobb parton, rómaiak építették, terület csak, szabályozás ügyével, legveszélyesebb zátonyokat, teljes szabályozást, korabeli technikai, munkát ráadásul, területet ekkor, hajók vontatását, árunak szekéren, dunai közlekedés, krími háborút, Elsőként Széchenyi István, Vásárhelyi Pállal, Török Birodalommal, Berlini Kongresszus, Osztrák-Magyar Monarchiára, Baross Gábor, Wallandt Ernő, Rupcsics György, Ferenc József, Vaskapu, Hajózási Rendszer, Jókai Mór Az, Magyar Mérnök-, Építész Egylet, Széchenyi István, Walland Ernő,
|
|
|
|
több mint, vízsebessége erősen, első csatornát, jobb parton, rómaiak építették, terület csak, szabályozás ügyével, legveszélyesebb zátonyokat, teljes szabályozást, korabeli technikai, munkát ráadásul, területet ekkor, hajók vontatását, árunak szekéren, dunai közlekedés, krími háborút, 1878-as Berlini, magyar mérnöki, európai szempontból, magyar államkincstár, munkálatok szervezésében, munkálatok 1891-ben, építkezést Rupcsics, gyors áramlás, felfelé haladó, egyedi megoldású, munkálatok végén, csatornát félkész, millennium évében, teljes szakaszt, hajózási idény, megemelkedett vízszint, völgy legszebb, arany ember, magyar reformkor, építkezési munkálatok, dualizmus idejében, korszak technikai, értéktárba történő, magyar ipar, magyar mérnökök, kereskedelemügyi, teljesítményének, végigtérképezte, legveszélyesebb, közlekedésügyi, megváltoztatta, kivitelezéssel, hajózócsatorna, szabályozását, államkincstár, teherszállító, megemelkedett, finanszírozta, fejletlensége, szervezésében, oroszlánrészt, szabályozása, külpolitikai, szurdokvölgy, birodalommal, eredményezte, létesítettek, szabályozási, emléktáblája, kereskedelmi, távolítottak, jelenlétében, szabályozást, kirobbantani, vízsebessége, munkálatokat, párhuzamosan, foglalkozott, tiszteletére, szárazföldi, hajózhatóvá, elenyészett, nehezítette, áthaladását, regénéyében, szabályozás, készítetett, ellenőrzése, állíttatott, szempontból, pusztulását, minőségüket, monarchiára, nagyságukat, legyőzésére, tervezéssel, jelentőségű, vezetésével, kongresszus, forgalomnak, szállítását, szabadságát, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
16396 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 104
- e Hét: 1576
- e Hónap: 10759
- e Év: 63467
|
|
|