|
2019-04-18 07:52:35, csütörtök
|
|
|
|
|
|
NAGYCSÜTÖRTÖK
Nagycsütörtök a keresztény hagyomány szerint az
utolsó vacsora napja.
Jézus a Gecsemáné kertben búcsút vett tanítványaitól és felkészült az áldozatra.
Jézus Széder esti lakomát tartott az
Egyiptomból való szabadulás emlékére.
A héber széder szó rendet jelent,
Pészah estéjét a rend éjszakájának nevezik
Őrködés vagy megőrzés éjszakájának is nevezik
,,Az Úr tiszteletére rendelt éjszaka ez, a melyen
kihozta őket Égyiptom földéről; az
Úr tiszteletére rendelt éjszaka
Izráel minden fiai előtt nemzetségről nemzetségre."
Mózes II. könyve 12. fejezet 42. (Károli Gáspár fordítása)
Pészah estéjén egy különös rend szerint zajló
vacsorát tartanak, melyben a Hagada elmondásával
emlékeznek az Egyiptomból, a szolgaság földjéről való szabadulásra.
Ilyenkor újra átélik a szabadítást, és ezt
szavakkal is kifejezik
"engem mentett ki Isten...".
Pészah (héberül: פֶּסַח, görögül: πάσχα; zsidó húsvét, pászkaünnep) az egyiptomi kivonulás ünnepe.
Az elkerülés ünnepe (hág hápeszáh) kifejezés ebből a
tórai szakaszból ered, mivel az izraeliták
házainak elkerülését a héber szöveg a
peszáh szóval fejezi ki (פסח היה).
A bibliai tíz csapás, mely Egyiptomot érte közül az
utolsó volt az elsőszülöttek halála, ezt a csapást az
izraelitáknak nem kellett elszenvedniük, mert
házaikat megjelölték egy bárány vérével, így a
halál elkerülte fiaikat.
A csapás után a fáraó engedélyezte, hogy a
rabszolgaként élő zsidók elhagyják az országot.
Éppen ezért nevezik a szabadság ünnepének (hág háhérut) is.
Az ünnep első napja az Egyiptomból való kivonulásra,
utolsó napja pedig a tengeren (Nádas tenger, Jám Szuf) való átkelésre emlékezteti az ünneplő zsidóságot.
Ez a két nap az igazi ünnep, a
közbenső napok csak félünnepek.
A Pészah, akárcsak a keresztény Húsvét, mindig tavasszal, a természet éledésének idejében köszönt be, ezért is
természetes, hogy a tavasz ünnepe (hág hááviv) névvel is illetik.
Az ünnep után volt az első termések utáni
áldozatok bemutatása a szentélyben.
A három zsidó zarándokünnep egyike a Pészah.
Amikor még állt a szentély, Izrael népe
Jeruzsálembe vonult és
áldozatot mutatott be Istennek.
Minden család egy bárányt áldozott, majd
sütve el is fogyasztották.
Ezért tartózkodott Jézus is tanítványaival Jeruzsálemben
Pészah ünnepén.
Izraelben az ünnep első és hetedik napja a tényleges ünnep (munkaszünettel), a
második és nyolcadik nap csak félünnep (hol hámoéd).
Krisztus kereszthalálát követően a
keresztény hagyományok szerint a
nagycsütörtök a gyász napja.
Ezért csütörtök estétől szombat estéig nincs harangozás.
Nagycsütörtökhöz köthető az Eucharisztia megalapítása.
A nagycsütörtöki szertartásokról
Jézus Krisztus szenvedésének és feltámadásának
szent három napja az utolsó vacsora miséjével kezdődik.
Az utolsó vacsorán történt az Oltáriszentség és a
papi rend szentségének alapítása.
A székesegyházakban nagycsütörtök délelőtt tartja a
püspök papjaival együtt ünnepélyes
krizmaszentelő misét, amelyen megszenteli a keresztelésnél, bérmálásnál, betegek keneténél, templomszentelésnél használatos szent olajakat, illetve krizmát.
Régen ezen a napon történt a bűnösök visszafogadása.
Az esti szentmise, az utolsó vacsora miséje a szenvedésre induló Jézus búcsúja övéitől.
Jézus Krisztus ekkor adta át búcsúajándékait: szeretetének jelét a lábmosásban, Testének és Vérének szentségét, a papi átváltoztató hatalmat, s mintegy végrendeletül elmondta búcsúbeszédét és főpapi imáját egyházáért.
A misében a glória után a harangok megszólalnak, de azután elnémulnak a nagyszombati vigília glóriájáig, s helyüket a fakereplők foglalják el.
E némaság a Krisztus kínszenvedésekor elnémult apostolok félelmét és a gyászt jelképezi.
A mise végeztével az Oltáriszentséget ünnepélyesen az e napokra fenntartott őrzési helyre viszik és a húsvéti vigíliamise áldoztatásáig ott őrzik.
Ezután következik az oltárfosztás.
A nap szertartásához tartozik a sötét-zsolozsma
elimádkozása is.
Az oltárra helyezett gyertyatartón minden zsoltárvers után eloltanak egy gyertyát.
A gyertyák kioltása az ószövetségi próféták megölését és a szenvedő Krisztust magára hagyó tanítványok hűtlenségét jelképezi.
Nagycsütörtökön elhallgatnak a templomokban a harangok, ,,a harangok Rómába mennek", s legközelebb csak
nagyszombaton szólalnak meg újra.
|
|
|
0 komment
, kategória: HÚSVÉT 3 |
|
Címkék: oltáriszentséget, kínszenvedésekor, nagycsütörtökhöz, nagycsütörtökön, szertartásokról, búcsúajándékait, nagycsütörtöki, feltámadásának, visszafogadása, szertartásához, keresztelésnél, krizmaszentelő, tanítványaitól, oltáriszentség, tanítványaival, munkaszünettel, kereszthalálát, búcsúbeszédét, elszenvedniük, áldoztatásáig, nagyszombaton, rabszolgaként, izraelitáknak, elsőszülöttek, nagycsütörtök, zarándokünnep, gyertyatartón, végrendeletül, fogyasztották, jeruzsálemben, szenvedésének, tiszteletére, szeretetének, ünnepélyesen, megszólalnak, elimádkozása, keresztény hagyomány, héber széder, rend éjszakájának, különös rend, szolgaság földjéről, egyiptomi kivonulás, elkerülés ünnepe, héber szöveg, elsőszülöttek halála, bárány vérével, csapás után, fáraó engedélyezte, szabadság ünnepének, ünnep első, ünneplő zsidóságot, igazi ünnep, Jézus Széder, Mózes II, Károli Gáspár, Jézus Krisztus,
|
|
|
|
keresztény hagyomány, héber széder, rend éjszakájának, különös rend, szolgaság földjéről, egyiptomi kivonulás, elkerülés ünnepe, héber szöveg, elsőszülöttek halála, bárány vérével, csapás után, fáraó engedélyezte, szabadság ünnepének, ünnep első, ünneplő zsidóságot, igazi ünnep, keresztény Húsvét, természet éledésének, tavasz ünnepe, ünnep után, első termések, három zsidó, bárányt áldozott, tényleges ünnep, gyász napja, nagycsütörtöki szertartásokról, utolsó vacsora, utolsó vacsorán, székesegyházakban nagycsütörtök, napon történt, bűnösök visszafogadása, esti szentmise, szenvedésre induló, papi átváltoztató, glória után, harangok megszólalnak, nagyszombati vigília, fakereplők foglalják, gyászt jelképezi, mise végeztével, húsvéti vigíliamise, oltárra helyezett, gyertyák kioltása, ószövetségi próféták, szenvedő Krisztust, harangok Rómába, oltáriszentséget, kínszenvedésekor, nagycsütörtökhöz, nagycsütörtökön, szertartásokról, búcsúajándékait, nagycsütörtöki, feltámadásának, visszafogadása, szertartásához, keresztelésnél, krizmaszentelő, tanítványaitól, oltáriszentség, tanítványaival, munkaszünettel, kereszthalálát, búcsúbeszédét, elszenvedniük, áldoztatásáig, nagyszombaton, rabszolgaként, izraelitáknak, elsőszülöttek, nagycsütörtök, zarándokünnep, gyertyatartón, végrendeletül, fogyasztották, jeruzsálemben, szenvedésének, tiszteletére, szeretetének, ünnepélyesen, megszólalnak, elimádkozása, elhallgatnak, nemzetségről, átváltoztató, elmondásával, eucharisztia, éjszakájának, templomokban, oltárfosztás, szentségének, engedélyezte, szabadulásra, tartózkodott, nagyszombati, jeruzsálembe, , ,
|
|
|
|
2024. Március
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
| 1 | 2 | 3 | |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
69029 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 136
- e Hét: 7820
- e Hónap: 33699
- e Év: 223334
|
|
|