Regisztráció  Belépés
lambert.blog.xfree.hu
Most tanultam meg, hogy nem arra kérem Istent, hogy teljesítse azt, amit én elterveztem, hanem hogy segítsen megérteni, mi az értelme annak, amit ő tesz velem. ... Ballán Mária
1957.12.09
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Nincs Cím
  2017-05-15 21:29:43, hétfő
 
   
 



Száz évvel ezelőtt vívták az otrantói tengeri csatát, amely a császári és királyi hadiflotta győzelmével ért véget. Horthy Miklós életének, pályájának ez a rövid epizódja is jól érzékelteti, hogy a magyarok többsége nem véletlenül bízott benne. Olyan államférfinak tartották, aki képes kivezetni a megcsonkított országot kilátástalannak tűnő helyzetéből.

A Magyarország történeti kronológiája című négykötetes kézikönyv harmadik kötete (Budapest, 1983) 1917. május 10-16-hoz kapcsolódóan megemlíti a dorogi és a tatabányai bányavidék dolgozóinak sztrájkját. Ugyanakkor egyetlen szóval sem említi az Otrantói-szoros zárvédelme ellen végrehajtott május 15-i támadást, amelynek során az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete kiemelkedő győzelmet aratott az antant- erőkkel vívott tengeri ütközetben.

A száz évvel ezelőtti támadást végrehajtó osztrák-magyar flottát ez alkalommal nagybányai Horthy Miklós sorhajókapitány irányította, akinek teljesítményét a marxista történetírás rendre alábecsülte. Jól emlékszünk azokra a gúnyos megnyilvánulásokra, amelyek Horthy tengerészmúltjára, s arra utaltak, hogy Magyarországnak 1920 után már nem volt tengere. A kormányzóról évtizedeken keresztül csak a rosszindulatú elfogultság, a ,,Horthyról rosszat vagy semmit" szellemében lehetett szólni. A bírálók általában kísérletet se tettek arra, hogy Horthy katonai pályáját, a háborús viszonyok közepette tanúsított magatartását komolyan tanulmányozzák, s annak alapján vonjanak le megfelelő következtetéseket.

Az 1917. májusi tengeri csata közvetlen előzménye az volt, hogy az antant haditengerészete április végétől megerősítette az Otrantói-szoros zárvédelmét, mivel az 1915 szeptemberétől kialakított védelmi rendszert már nem tartották elegendőnek. Ez utóbbi úgy nézett ki, hogy az ,,olasz csizma" sarkától az albán partokig kijelölt területen hetven kisebb gőzös húsz méter mélységbe leengedett, érintőaknákkal megtűzdelt, egy-egy kilométer hosszúságú halászhálókat vontatott. Ezekkel próbálták megakadályozni, hogy a Monarchia, illetve a Német Birodalom tengeralattjárói szabadon közlekedhessenek, illetve kijuthassanak a Földközi-tengerre. A zárvédelmet ellátó hajóegységeket angol tengerésztisztek irányították, akiknek a főparancsnoka (1917 januárjától) Heenaege brit tengernagy volt.

Hadihajókra halásztak

Az új, megerősített zárvédelemről Csonkaréti Károly hadtörténész Horthy, a tengerész című kötetében (Budapest, 1993) többek között ezt írta: ,,...hozzáfogtak egy 66 km hosszú, egyenként 2200 méteres, 50 méter mélyre nyúló, szilárd hálórendszer kiépítéséhez, amely az Otranto-fok előtti aknazártól Fano-szigetig húzódott volna. Az acélsodrony hálót több mint 400 bója és 100 horgony rögzítette úgy, hogy a háló felső pereme 10 méterrel került a víztükör alá. Brindisi magasságában 8-10 romboló, a Saseno-sziget körül pedig ugyanennyi naszád látta el az őrszolgálatot. Két hajó megfigyelő léggömbbel cirkált. Délen ugyancsak két léggömb és számos tengeralattjáró-vadász őrködött. [...] Ezen a hálórendszeren akadt fönn és tűnt el a cs. és kir. U 30-as tengeralattjáró 1917. március 31-én, teljes magyar tisztikarral, s még a régi rendszerű záron 1916. május 13-án a cs. és kir. U 6, amelynek személyzetét az őrhajók kimentették."

A döntő ütközet

A Monarchia hadihajói eleinte éjszakai támadásokkal próbálták megsemmisíteni a hálóvontató hajókat, de ezek a kísérletek nem hoztak eredményt. Horthy javaslatára a parancsnokság végül nappali támadás mellett döntött. A nagyszabású akcióhoz három cirkálót (Novara, Helgoland, Saida) és két rombolót (Csepel, Balaton) választottak. Ezek korszerű, nagy gyorsaságú hadihajók voltak, tapasztalt tisztekkel és legénységgel. Szükség esetén rendelkezésre állt a Sankt Georg páncélos cirkáló, valamint több romboló és torpedónaszád. Az ellenség helyzetének, mozgásának felderítéséhez repülőgépeket állítottak készenlétbe.

A Horthy által vezetett flotta május 15-én hajnalban elérte a szétválási pontot, ahonnan a Helgoland jobbra, a Novara balra, a Saida pedig egyenesen folytatta útját. Kora reggel először a Saida találkozott ellenséges őrhajókkal, amelyek közül kettőt elsüllyesztett, egyet súlyosan megrongált. Ezzel csaknem egy időben a Helgoland ötöt küldött a tenger fenekére, hármat pedig harcképtelenné tett. A Novara fél órával később találkozott a Saida által szétugrasztott, felfegyverzett őrhajókkal (halászgőzösökkel). Ezúttal is sikerült öt hajót elsüllyeszteni, és ugyanennyit szétlőni. A három cirkáló összesen tizenkét őrhajót süllyesztett el, tízet pedig ronccsá lőtt. Az akkori katonai morál szellemében a vízbe került, életben maradt brit tengerészeket kimentették és hadifogollyá nyilvánították.

A hajnali órákban a Csepel és a Balaton sem tétlenkedett. Az Adriai-tenger Eliás-hegy alatti részén a Csepel elsüllyesztett egy olasz rombolót, a Balaton pedig két gőzöst, mire a többi elmenekült. Horthyék a ,,zártörést" sikeresen végrehajtották, az ütközetnek azonban ezzel még korántsem volt vége. Hamarosan egy olasz repülőgép intézett bombatámadást a Novara ellen, de ezt a légvédelem sikeresen elhárította. A három cirkáló ezután tűzharcba keveredett néhány olasz és francia rombolóval, amelyek hamarosan meghátráltak. Fél nyolc körül a cirkálókhoz csatlakozni szándékozó Csepel és a Balaton szembekerült az ellenség három cirkálójával és négy rombolójával. A két magyar hajó ekkor Durazzo felé kanyarodott. Az üldözők élén haladó Aquila olasz cirkáló tűzpárbajba bocsátkozott a Csepellel, amely fél kilenckor egy telitalálattal átmenetileg harcképtelenné tette az olasz hadihajót. Az ellenséges rombolók folytatták a magyar hajók üldözését, de a durazzói parti tüzérség messze hordó ágyúinak lövései miatt nemsokára meghátráltak.

A tengeri csata leghevesebb összecsapása fél tíz tájban bontakozott ki. Csonkaréti Károly könyvében jól nyomon követhetők az események. Eszerint 9 óra 38 perckor a szembenálló felek között mért távolság már csak négy és fél kilométer volt. ,,Ekkor indult meg mindkét oldalon a leghevesebb tűzharc, az igazi, elkeseredett tengeri csata a három cs. és kir. cirkáló, valamint a két brit cirkáló és az öt olasz romboló között." Előbb a Helgoland kapott komolyabb találatot, majd a vezérhajó Novara parancsnoki tornya mögé csapódott egy gránát. Ez mérges gázokkal töltötte meg a tornyot és felrobbantotta a közelben tárolt lőszert. A robbanás végzett Szuborits Róbert korvettkapitánnyal, Horthy Miklóst pedig súlyosan megsebesítette. Repeszek találták el a lábát és a fejét. Égő ruháját le kellett szaggatni róla, miközben átmenetileg az eszméletét is elveszítette.

Ekkor a parancsnoki teendőket Witkowsky sorhajóhadnagy látta el, de Horthy hamarosan magához tért és sebesülten, fél fülére megsüketülve ismét átvette a parancsnokságot. Ezután a Saidát is találat érte, amely megölt egy tengerészt, többeket pedig megsebesített. Ezután a Helgoland tűz alá vette a brit Dartmouth-ot, hogy tehermentesítse a Novarát, majd megjelentek a Monarchia tengerészrepülői is, amelyek légi csatát vívtak az ellenséges gépekkel és támadásukkal merülésre kényszerítettek egy tengeralattjárót. A csata kimenetelét a Cattarói-öbölnél tartózkodó Hansa tengernagy is figyelemmel kísérte. A jelentések alapján úgy döntött, hogy a Sankt Georg páncélos cirkálót, valamint rombolókat és torpedónaszádokat küld Horthyék támogatására.

Időközben (körülbelül háromnegyed tizenegykor) újabb, a korábbinál is súlyosabb találat érte a Novarát, amely így mozgásképtelenné, vagyis álló célponttá vált. Úgy tűnt, hogy a túlerőben lévő ellenség a maga javára fordíthatja a helyzetet. A Saida vontatókötélre vette a Novarát, az antant hadihajói pedig újabb támadást indítottak. Csonkaréti szerint ez volt az utolsó roham. ,,Már ekkor tudták, hogy nagyobb erők közelednek a gyorscirkálók megmentésére, segítségére. Az ellenség 12 óra 7 perckor beszüntette a tüzet, dél felé fordult és Brindisi irányában elvonult."

Konek Emil, a császári és királyi flotta vezérkari főnöke írta visszaemlékezéseiben: ,,Amikor késő délután az elesettek holttesteivel, félárbocra engedett lobogókkal, a Novara vontatása miatt lassú meneteléssel, az erődök és a hajók személyzetének üdvrivalgása, a hajózenekarok indulói közepette a cs. és kir. osztag befutott a Cattarói-öbölbe, mindenki tudta, hogy friss örökzöld babérág fonódott a piros-fehér-piros hadilobogó köré..."

A lovagias tengerész

Horthy Miklós az otrantói tengerzár sikeres szétrombolásáért, a tengeri ütközet során tanúsított bátorságáért előbb a hadiékítményes 2. osztályú katonai érdemkeresztet, majd a katonai Mária Terézia Rend lovagkeresztjét kapta az uralkodótól. Ez a helytállás nagymértékben elősegítette gyors előmenetelét, amelynek betetőzéseként a háború végére altengernagy és a császári és királyi flotta parancsnoka lett. Emlékirataim című munkájában (Buenos Aires, 1953) Horthy az otrantói ütközettel kapcsolatban többek között ezt írta:

,,A háború után a leánycserkészek nemzetközi összejövetele alkalmából Budapesten járt Mark Kerr angol tengernagy felesége és magával hozta számomra férje levelét, aki annak idején az adriai angol hajóraj parancsnoka volt. A tengernagy abban tudomásomra hozta annak a táviratának szövegét, amelyet az otrantói tengeri ütközet után a brit admiralitásnak küldött. Semmi kétség sem fér hozzá - mondja többek között ez a távirat -, hogy az osztrák-magyar cirkálók magatartása egészen rendkívüli módon lovagias volt. Ha valamelyik drifter felvette a küzdelmet és vonakodott megadni magát, a cirkálók nem süllyesztették el, hanem ha már harcképtelenné vált, úszni hagyták. Ez a magatartásuk valóban teljes mértékben megfelel a tengerész lovagiasság tiszteletreméltó régi hagyományainak."

Szövetséges és ellenséges hadvezetők egyaránt elismerték Horthy teljesítményét. Csonkaréti idézte Richard Scheer német flottaparancsnokot, aki szerint ,,Horthy sorhajókapitány nem habozott, nem tért ki, hanem egyenesen neki tartott az ellenséges hajóhadnak, hogy hatásos lőtávolságba jusson és onnan végigküzdje a csatát. Horthy ezen elhatározását, jóllehet hajói és ő maga is súlyosan megsérültek, siker koronázta, mert ennek az ügyes és semmitől vissza nem riadó tetterőnek az ellenfél nem tudott hasonló elszántságot szembeállítani..."

Guido Milanesi olasz tengernagy pedig az olaszokra jellemző nyelvi bravúrral fogalmazta meg véleményét Horthyról: ,,Ővele összeütközni valami régmúlt idő lovagi ízét kölcsönözte a vállalkozásnak, amikor még minden páncél heroizmust, önmegtagadást zárt magában, amikor minden kard hegyén ott csillogott az egyetlen kötelességteljesítés tudata. Biztosak voltunk abban, hogy olyan ellenfél áll velünk szemben, akinek, ha legyőzzük, rögtön kezet nyújtottunk volna..."

Horthy Miklós életének, pályájának ez a rövid epizódja is jól érzékelteti, hogy a magyarok többsége nem véletlenül bízott benne. Olyan államférfinak tartották, aki képes kivezetni a megcsonkított országot kilátástalannak tűnő helyzetéből. Horthy, miként a tengeri ütközetekben, a politikai küzdőtéren sem kímélte magát, s nem rajta múlt, hogy a nagy viharok idején nem sikerült Magyarországot békés kikötőbe kormányoznia.


Forrás: Link
 
 
0 komment , kategória:  MAGYAR TÖRTÉNELEM  
Címkék: tengeralattjárói, közlekedhessenek, tiszteletreméltó, haditengerészete, tengerésztisztek, szétrombolásáért, halászgőzösökkel, tengeralattjárót, mozgásképtelenné, tengerészrepülői, sorhajókapitány, magyarországnak, leánycserkészek, tehermentesítse, parancsnokságot, kényszerítettek, tengeralattjáró, kilátástalannak, lovagkeresztjét, felderítéséhez, érdemkeresztet, hálórendszeren, szembeállítani, hadiékítményes, nyilvánították, harcképtelenné, hajóegységeket, felrobbantotta, teljesítményét, vállalkozásnak, vontatókötélre, admiralitásnak, végrehajtották, magyarországot, elsüllyesztett, telitalálattal, otrantói tengeri, rövid epizódja, magyarok többsége, megcsonkított országot, tatabányai bányavidék, antant- erőkkel, száz évvel, marxista történetírás, kormányzóról évtizedeken, rosszindulatú elfogultság, bírálók általában, háborús viszonyok, antant haditengerészete, 1915 szeptemberétől, albán partokig, zárvédelmet ellátó, Nincs Cím, Horthy Miklós, Magyar Monarchia, Német Birodalom, Csonkaréti Károly, Sankt Georg, Adriai-tenger Eliás-hegy, Szuborits Róbert, Horthy Miklóst, Konek Emil, Mária Terézia Rend, Buenos Aires, Mark Kerr, Richard Scheer, Guido Milanesi,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
Húsgombóc Leves
Wokban pirított zöldségek spagettivel
Paradicsomsaláta
még több recept
Véleményezd!
05.27. 19:08 Fazekas Sándor: A lovas hagyományőrző programok nélkülözhetetlen elemei a m...
05.27. 18:38 Illegális bevándolrás - Migráció melletti és elleni tüntetést is tartottak ...
05.27. 18:38 Vonat és személyautó ütközött Mendénél, ketten meghaltak
05.27. 18:38 Férfi vízilabda Final Six - A címvédő Jug legyőzésével a Szolnoké a trófea
05.27. 18:17 Minden szombati járatát törölte a British Airways
05.27. 18:08 MSZP-kongresszus - Botka: az elégedettek és az elégedetlenek között dől el ...
05.27. 17:47 Családok világtalálkozója - Zárónyilatkozattal ért véget a Családok XI. vil...
05.27. 17:27 Hangjelzéssel találtak meg a rendőrök egy eltévedt vak férfit Sajókeresztúr...
05.27. 17:18 Több mint tizenötezer érdeklődőt várnak a Savaria Sörfesztiválra
05.27. 17:18 Törölték a British Airways budapesti járatait is
Tudjátok ?
Mi lesz veled magyar obi?
Van még valaki, aki - ezek után - képes azt állítani, hogy nincs lélek...?
A déli határszakaszon ENNYIRE ROSSZ a közlekedés-biztonság a kerítés miatt...?
Szerintetek a trollkodás az magánügy vagy politikai kérdés?
Akkor most ki is a hazug?
még több kérdés
Blog Címkék
"Jöjjetek énhozzám mindnyájan....  Jó éjszakát!  Tavaszi Zsoltár  „Ne hagyj el Uram Istene...  Lobogj....png  Bátorító Ige  csaladi nap  Ha a fák Wi-Fi jeleket sugároz...  Horváth Imre – Zátony  Szeretet és jóság.png  Balla D. Károly: A legsúlyosab...  Ne nyugodj bele!  Szökőkút  Ludi Delfino  "Amikor valami jót cselekszel....  Megértés - töredékesen...  "Szeretni nem annyit jelent...  Cseri Kálmán - ODAADOM AZ ÉLE...  Szendergő pillanat  Cseri Kálmán - ODAADOM AZ ÉLE...  Szeretet  Schrenk Éva: Élni jó...  Donnáról kaptam  Ludi Delfino  Egyedül voltam és árván  Látogatóim  Ludi Delfino  Ahol jársz  Fekete Lajos: Világ szegénye  Egyedül voltam és árván  Ludi Delfino  Szép gondolatok...  Lelkigyakorlatos triduum Déván...  Szép gondolatok...  Balla D. Károly: A legsúlyosab...  Ludi Delfino  Láthatatlan csillag  Tengerré váló égi felhőcseppek  Meghitt szavak  Marcsitól ...  "Nem tehetek róla - vétkeznem ...  Imádság  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Vannak dolgok...  Vannak dolgok...  „Ne hagyj el Uram Istene...  Szendergő pillanat  Posertube  Tűzvörös fényben ébred a regge...  Láthatatlan csillag  Szép gondolatok...  Egyedül voltam és árván  Horváth Imre – A hűség v...  Lóherès keret  Pénzár Miklós Csaba:  Ahol jársz  Megértés - töredékesen...  Fogyás 23. nap  Ezen a világon...  Donnáról kaptam  Amikor azt mondod  Keresd a hibát aztán nevess  Láthatatlan csillag  Donnáról kaptam  Szeretet  Ludi Delfino  Kovács Mária: Apám cigánylelke...  A gyemekkor  húsvét 6. hét péntek napi igeh...  Pazzi Szent Mária Magdolna szű...  Hol van az a nyár?  Ludi Delfino  Napi cukiság...  Szendergő pillanat  pünkösdi rózsa  Szép gondolatok...  Donnáról kaptam  Ludi Delfino  Tavaszi Zsoltár  Bildád és Jób  Közeleg a nagy nap  Imádság  Fekete Lajos: Világ szegénye  Kránicz Szilvia: Kóbor...  A szavak súlya  Szép napot kívánok!  férfi öregség  Szent VII. Gergely pápa  Ludi Delfino  Jó reggelt kedves látogatóim!  Szép estét - békés pihentető ...  Kóródi László /POET/: Hol vann...  Kóródi László /POET/: Hol vann...  Lóherès keret  Vannak dolgok...  húsvét 6. hét péntek napi igeh...  Vörös rózsák  Tűzvörös fényben ébred a regge...  csaladi nap 
Bejegyzés Címkék
otrantói tengeri, rövid epizódja, magyarok többsége, megcsonkított országot, tatabányai bányavidék, antant- erőkkel, száz évvel, marxista történetírás, kormányzóról évtizedeken, rosszindulatú elfogultság, bírálók általában, háborús viszonyok, antant haditengerészete, 1915 szeptemberétől, albán partokig, zárvédelmet ellátó, tengerész című, acélsodrony hálót, háló felső, hálórendszeren akadt, régi rendszerű, őrhajók kimentették, döntő ütközet, hálóvontató hajókat, parancsnokság végül, nagyszabású akcióhoz, ellenség helyzetének, szétválási pontot, tenger fenekére, három cirkáló, akkori katonai, vízbe került, hajnali órákban, olasz rombolót, többi elmenekült, ütközetnek azonban, olasz repülőgép, légvédelem sikeresen, cirkálókhoz csatlakozni, ellenség három, üldözők élén, telitalálattal átmenetileg, olasz hadihajót, ellenséges rombolók, magyar hajók, durazzói parti, tengeri csata, szembenálló felek, leghevesebb tűzharc, vezérhajó Novara, közelben tárolt, robbanás végzett, parancsnoki teendőket, brit Dartmouth-ot, ellenséges gépekkel, csata kimenetelét, jelentések alapján, túlerőben lévő, maga javára, antant hadihajói, utolsó roham, gyorscirkálók megmentésére, elesettek holttesteivel, hajók személyzetének, hajózenekarok indulói, piros-fehér-piros hadilobogó, lovagias tengerész, otrantói tengerzár, tengeri ütközet, katonai Mária, helytállás nagymértékben, háború végére, otrantói ütközettel, háború után, leánycserkészek nemzetközi, adriai angol, tengernagy abban, táviratának szövegét, brit admiralitásnak, távirat &#8211, magatartásuk valóban, tengerész lovagiasság, ellenséges hajóhadnak, olaszokra jellemző, tengeri ütközetekben, politikai küzdőtéren, nagy viharok, tengeralattjárói, közlekedhessenek, tiszteletreméltó, haditengerészete, tengerésztisztek, szétrombolásáért, halászgőzösökkel, tengeralattjárót, mozgásképtelenné, tengerészrepülői, sorhajókapitány, magyarországnak, leánycserkészek, , ,
2017.04 2017. Május 2017.06
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 121 db bejegyzés
e év: 711 db bejegyzés
Összes: 22160 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 6313
  • e Hét: 47068
  • e Hónap: 151109
  • e Év: 773416
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.