Belépés
maroka.blog.xfree.hu
"Legyen béke és szeretet szívedben Boldogságod sose érjen véget" Antal Mária
1951.01.15
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/33 oldal   Bejegyzések száma: 322 
Püspökké szentelték a Váci Egyházmegye új főpásztorát, .....
  2019-08-25 07:18:08, vasárnap
 
  Püspökké szentelték a Váci Egyházmegye új főpásztorát, Marton Zsoltot
Augusztus 24-én, szombaton, délelőtt 10 órakor! :)
A főszentelő Erdő Péter bíboros, a társszentelők Michael August Blume apostoli nuncius és Beer Miklós nyugalmazott váci megyéspüspök lesznek.
Élőben lehet követni az interneten augusztus 24-én Marton Zsolt püspökké szentelését.
Az új váci főpásztor püspökké szentelése augusztus 24-én, szombaton, délelőtt 10 órakor kezdődik a váci székesegyházban.
Őszentsége Ferenc pápa 2019. július 12-én nevezte ki Marton Zsoltot, a Központi Papnevelő Intézet rektorát váci megyéspüspökké. Püspökké szentelésére augusztus 24-én, szombaton, délelőtt 10 órakor kerül sor a váci székesegyházban. Az ünnepi szentmisére is várják a híveket.
A főszentelő Erdő Péter bíboros, prímás, Esztergom-budapesti érsek, a társszentelők Michael August Blume SVD alessanói címzetes érsek, Magyarország apostoli nunciusa és Beer Miklós nyugalmazott váci megyéspüspök lesznek.
2019. július 12-én Őszentsége Ferenc pápa Marton Zsoltot, a Központi Papnevelő Intézet rektorát váci megyéspüspökké nevezte ki.

*

...... ........


Marton Zsoltot, a budapesti Központi Papnevelő Intézet rektorát augusztus 24-én ünnepi szentmise keretében püspökké szentelték és beiktatták főpásztori hivatalába a váci székesegyházban. A főszentelő Erdő Péter bíboros, prímás; a társszentelők Michael August Blume apostoli nuncius és Beer Miklós nyugalmazott váci püspök voltak.
Marton Zsoltot Ferenc pápa július 12-én nevezte ki a Váci Egyházmegye élére, miután elődje, Beer Miklós - a hagyományoknak megfelelően - 75. életévének betöltésekor benyújtotta lemondását.
A Szent Bertalan apostol ünnepén bemutatott szentmisén koncelebrált Veres András, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke; az MKPK csaknem valamennyi jelenlegi és nyugállományban levő tagja; több határon túli magyar püspök és Antonín Basler olmützi segédpüspök, a Váci Egyházmegyének két püspököt is adó Althann család leszármazottja. Jelen volt Soltész Miklós, a Miniszterelnökség egyházi, nemzetiségi kapcsolatokért és az üldözött keresztények megsegítéséért felelős államtitkára; Rétvári Bence, az Emmi parlamenti és Latorcai Csaba, a minisztérium közigazgatási államtitkára; Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára; Tarnai Richárd, Pest megyei kormánymegbízott; valamint számos egyházi és világi személyiség.
Mintegy negyed óráig tartott, amíg az asszisztencia, a Jeruzsálemi Szent Sír lovagrend tagjai, a koncelebráló papok és püspökök, valamint a Váci Egyházmegye állandó diakónusai, illetve annak készülő szolgálattevői bevonultak. Szép gesztusként a társegyházak püspökei is a katolikus főpásztorokkal együtt érkeztek meg a szertartás kezdetén. A liturgia elején Beer Miklós nyugalmazott megyéspüspök köszöntötte az egybegyűlteket, rámutatva, hogy az Úristen gondoskodott az ő népéről, és új főpásztort adott neki. Külön köszöntötte azokat, akik a Marton Zsolt életének és szolgálatának főbb állomásait jelentő Maglódról, Ecserről, Dányból, Nagykátáról, Gödről, illetve a budapesti Központi Szemináriumból érkeztek.
A Jelenések könyvéből vett szentlecke és a Szent János evangéliumából való részlet meghallgatása után került sor a szentelési szertartásra, amelynek kezdetén, a püspökjelölt bemutatásának részeként Michael August Blume nuncius latinul, titkára, Depaula Flavio magyarul ismertette Ferenc pápa július 12-én kelt bulláját.

- Ferenc Püspök, Isten Szolgáinak Szolgája, Kedves Fiának, Marton Zsoltnak, a Váci Egyházmegye papjának, aki mindeddig a Budapesti Központi Szeminárium Rektora volt, ugyanazon egyházmegye kinevezett püspökének üdvözletét és apostoli áldását küldi.
Az örök élet szilárd reményét, melyet Jézus Krisztus adott nekünk, akit nem láttunk és mégis hiszünk, és akit noha szemmel nem látunk, de szívünkbe fogadunk (Szent Ágoston, Sermo 301,1), buzgón megtartjuk és másoknak továbbadva gondosan ápoljuk. Ennélfogva minden egyházi közösség számára törekszünk alkalmas pásztorokat rendelni, akik korunkban az apostolok küldetését folytatják. Hogy pedig Tiszteletreméltó Testvérünk, Beer Miklós lemondása folytán pásztor nélkül maradt és a Váci Egyházmegyének törvényes Vezetője legyen, Téged, Kedves Fiam, akit lelki életét gondozónak, az Egyház törvényeiben, intézményes ügyeiben, az isteni és emberi dolgokban járatosnak ismerünk meg, úgy gondoltuk, hogy ugyanezen Egyházmegye főpásztorává rendelünk. Ezért a Püspöki Kongregáció véleményére építve, legfőbb apostoli hatalmunkkal, Téged a Váci Egyházmegye püspökévé nevezünk ki, megadva az ezzel járó kötelezettséghez fűződő jogokat. Hitvallásodat a szokásoknak megfelelően, hűségesküdet Irántam és Utódaim iránt pedig szintén a meghatározott formulák szerint tedd meg. A püspökké szentelésben Róma városán kívül bárhol, bármely katolikus Püspök által részesülhetsz, megtartva az Egyház liturgikus normáit. Ezen felül, e levelünket ismertesd meg a Rád bízott Egyházmegye papságával és híveivel, hogy már kezdettől fogva úgy ismerjenek meg, mint Nekik adott Pásztorukat, és fogadjanak a hozzá illő tisztelettel. Ezen kívül a Boldogságos Szűz Máriának, a Magyarok Nagyasszonyának és Boldog Meszlényi Zoltán Lajosnak közbenjárására buzdítunk, Kedves Fiam, hogy izzó lélekkel hirdesd az Isten Evangéliumát, és e felelősségteljes püspöki tisztségben mindig hűségesen szolgálj. ,,Jézus Krisztus által nyertük a kegyelmet és az apostoli küldetést, hogy neve dicsőségére munkálkodjunk a hitért minden nép között" (Róm 1,4-5).

Kelt Rómában, Szent Péternél, az Úr 2019. évében, július hónap 12. napján, pápaságunk hetedik évében.
FERENC pápa

*
- Ezt követte Erdő Péter bíboros szentbeszéde. A homíliát teljes terjedelmében közöljük..
...... ..........


Kedves Szentelendő Testvérem! Kedves Püspök- és Paptestvéreim! Krisztusban Kedves Testvérek!
Püspökszentelésre gyűltünk össze, Szent Bertalan apostol ünnepén. A mai evangéliumban egy apostolról hallottunk, akit az elbeszélés Nátánaelnek nevez. Azért választotta az Egyház ezt a szentírási szakaszt a mai ünnepre, mert elfogadja a hagyományt, hogy ez a Nátánael azonos Bertalan apostollal.
Különleges ennek az apostolnak a meghívása, hiszen először csak érdeklődőként közeledik Jézushoz. Neki nem mondja Jézus, hogy ,,Kövess engem!". Egy olyan belső eseményre utal, amely megrendíti ezt az őszintén kereső embert: ,,Láttalak a fügefa alatt." Ezek a szavak valamilyen belső eseményre utalnak, arról győzik meg Bertalant ellenállhatatlan erővel, hogy Jézus a szíveket vizsgálja, hogy ő az Isten fia. Tehát nem csak Péter vallja meg később, hogy Jézusban felismerte a Messiást, de kialakul ez a meggyőződés titokzatos módon Bertalan szívében is. Jézus pedig az ő hitvallására is válaszol. Ígéretet tesz neki, nem arra, hogy rá építi az Egyházát, hanem arra, hogy még inkább bevezeti őt az Istennel való szeretetkapcsolat élményébe és titkába.
Zsolt testvérünk is átélte a Krisztushoz fűződő személyes kapcsolat nagyszerűségét. Már papi jelmondatául a Jelenések könyvének szavait választotta: ,,Légy hű mindhalálig, és neked adom az örök élet koronáját" (Jel 2,10).
Jézus Krisztus azt kéri minden megtérő embertől, hogy higgyen benne és kövesse őt. Nem parancsok sokaságát sorolja fel. Még a gazdag ifjúnak is először azt mondja: ,,Tartsd meg a parancsokat." Utána azonban felszólítja: ,,Jöjj és kövess engem!" Ahogyan Benedek pápa a Názáreti Jézusról szóló könyvében rámutatott, Jézusnak mint messiásnak az új törvénye azt tartalmazza, hogy személyesen őt kövessük. Még a szeretet parancsát is így fogalmazza meg: ,,Szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket!" (Jn 13,34).
A kereszténység tehát nem puszta életfilozófia, nem hasznos tanácsok gyűjteménye arról, hogy hogyan éljünk kellemesen. A kereszténység nem a világ megfigyeléséből összegyűjtött tapasztalatok elméleti rendszere, nem is csupán valamilyen aktuális szociális program, hanem tanítványság, magának Jézusnak a követése.
Ehhez pedig az szükséges, hogy ismerjük és hűségesen őrizzük tanítását. Ismerjük fel és fogadjuk el megváltói művét, éljünk kegyelmi ajándékaival. Tehát mindig vissza kell térnünk hozzá, az ősi forráshoz. Elevenen kell tartanunk a hozzá fűződő kapcsolatot az imádságban, a kegyelmi életben és a szeretetben. Tudnunk kell, hogy a hozzá vezető út az apostolokon és a történelem ösvényein járó Egyházon keresztül vezet. A hűség tehát a keresztény ember döntő tulajdonsága. Különösen fontos ez az apostolutód számára, akit maga Jézus is gondnoknak, vagyonkezelőnek nevez és kijelenti róla, hogy nem kívánnak tőle mást, mint azt, hogy hűséges legyen.
Zsolt testvérünk püspöki jelmondatában felragyog a válasz, Isten válasza az ember hűségére. Hiszen a Korintusiakhoz írt levélből vett idézet így hangzik: ,,Hűséges az Isten" (1Kor 10,13). A folytatás pedig Szent Pál megfogalmazásában a következő: ,,Erőtökön felül nem hagy megkísérteni, hanem a kísértéssel együtt a szabadulás lehetőségét is megadja, hogy kibírjátok". Nagyon illenek ezek a szavak arra, aki a mai korban folytatja az apostolok szolgálatát.
Nem kényelmes beosztást, társadalmi rangot vagy emberi megbecsülést választ az, aki ma elvállalja ezt a küldetést.
Mindenki egyetért abban, hogy napjainkban a világ legüldözöttebb vallása a kereszténység. De ahol nyílt és erőszakos üldözés nem folyik is, gyűlöletkeltésre, félretájékoztatásra, ellenséges kampányokra gyakran sor kerül. Közben pedig széttöredeznek a kultúra emberi alapjai is. Sokan nem tartanak igényt a logikus gondolkozásra, vagy alig képesek rá. A történeti elbeszélések változatai között sem azt keresik, hogy melyik az igaz, hanem gyakran csak azt nézik, hogy melyik az érdekes, melyik a szórakoztató. Pedig a valóság létezik. Ha nem tudjuk is minden részletében megismerni, keresnünk kell az igazságot a természettudományok területén éppúgy, mint a történelemben vagy a hit dolgában. Amit pedig Istenről és Jézus Krisztusról a Szentírás, az Egyház hagyománya és tanúságtétele révén, a Szentlélek segítségével felismertünk, ahhoz hűségesen ragaszkodnunk kell. Akkor megtapasztaljuk Isten rendíthetetlen hűségét és kitartó szeretetét.
Szent Bertalan apostol legendájában a hittel szembeforduló kegyetlenség és a megrendítő csodák együtt jelennek meg. Bertalan csodákat tesz, betegeket gyógyít, ördögöket űz, sokakat megkeresztel. De a Gonosz irigysége folytán megkínozzák, elevenen megnyúzzák, majd a fejét veszik. Ám halálát csodák kísérik, és ettől sokan megtérnek Krisztus hitére. Ha a legendákon nem is lehet számon kérni a történeti részleteket, a helyzetek jellegét és drámáját híven őrzik. Krisztus Örömhírének megjelenése a világban, az apostolok tanúságtétele és csodálatos eredményei, a szenvedés és az ellenkezés, végül pedig Krisztus igazságának és szeretetének szelíd győzelme minden korban jellemzi az Egyház és az apostolok életét.
Kérjük szentelendő püspöktestvérünk számára, hogy kapjon erőt és világosságot a kitartáshoz és a Krisztushoz való hűséghez. Tapasztalja meg Isten hűségét és szeretetét életében és szolgálatában, kísérje püspök testvéreinek, a papságnak, a diakónusoknak és az egész hívő közösségnek együttműködő szeretete, Szent Bertalan apostolnak és Szent Mihály főangyalnak, a Váci Egyházmegye védőszentjének közbenjáró segítsége. Ámen.
* * *
A homília után következett a püspökjelölt ígérettétele, melynek végén a főszentelő azt kívánta neki: ,,Isten tegye teljessé a jót, amit megkezdett benned!" A szertartás a Mindenszentek litániájával folytatódott, amely alatt Marton Zsolt az Istennek való teljes önátadás jeleként a földön fekve imádkozott.
Ezután a jelen lévő püspökök kézrátétele, illetve az ezt követő felszentelő ima által adatott át a papi rend teljessége az új püspöknek. Utána Erdő Péter a szentelendő fejét megkente olajjal, majd az evangéliumos könyvet, valamint a főpapi jelvényeket: a püspöki gyűrűt, a mitrát - püspöksüveget - és a pásztorbotot vehette át Marton Zsolt. Az új váci főpásztor ezután foglalta el püspöki székét.
Az újdonsült megyéspüspök békecsókot kapott előbb a főszentelőtől, majd minden püspöktársától. Ezután az egyházmegye papjai - köztük az egyházmegye területén szolgáló szerzetespapok is - és állandó diakónusai egyenként Marton Zsolt elé járultak, és kézfogással kifejezték engedelmességüket és tiszteletüket.
A szertartás az Eucharisztia liturgiájával folytatódott, ekkor az újonnan felszentelt püspök átvette a főcelebránsi szerepet a főszentelőtől.
...... .........


A szentmise végén felhangzott a Te Deum, miközben az új püspök elődje, Beer Miklós és Varga Lajos váci segédpüspök kíséretében végigvonult a hajón, áldást osztva.
A hálaadó ének után Varga Lajos megköszönte a nyugdíjba vonuló Beer Miklós 16 évi szolgálatát, és további jó püspöki szolgálatot kívánt neki, immár az új főpásztorral való együttműködésben. Ezután Marton Zsoltot köszöntötte az egyházmegye papsága, a szerzetesek és szerzetesnővérek, a diakónusok és más világi szolgálók, valamint az egyházmegye hívei nevében. Szolgálatára Isten bőséges áldását kérte.
Marton Zsolt ezt követően szólt egybegyűltekhez. ,,Hűséges az Isten" (1Kor 10,13b) -püspöki jelmondatából kiindulva mondott köszönetet eddigi életéért, elsősorban Istennek. Megköszönte, hogy az Úr meghívta a papi és a püspöki szolgálatra. Köszönetet mondott szüleinek, testvérének, rokonainak és barátainak. Megköszönte tanítóinak, nevelőinek, korábbi plébániai híveinek és a Fokoláre mozgalom tagjainak is, amit érte tettek. Kifejezte köszönetét az őt pappá szentelő Keszthelyi Ferencnek, akinek a titkára is lehetett. Külön megköszönte Beer Miklósnak, akinek hatalmas embersége példa számára, hogy megismerkedésük óta bizalmába fogadta, mindig támogatta.
Az új megyéspüspök ezután felvázolta főpásztori programját. Felidézte azt a történetet, amikor nagykátai káplán korában elment a strandra a hittanosokkal együtt, akik korábban talán még nem láttak papot fürdőnadrágban. Az egyik kisgyerek odament hozzá és azt mondta: az atya olyan, mint egy ember.
Szeretnék püspökként is ember lenni - hangsúlyozta Marton Zsolt.
Elmondta, szeretne a püspöki kar közösségének értékes tagja lenni. Egyházmegyéje papjainak pedig azt üzente, szeretne ugyanazzal a szívvel jelen lenni közöttük, mint eddig, nem kilépve a papi rendből, hanem főpásztorukként, a presbitérium élén állni. Marton Zsolt hálás a tízéves plébánosi és a hétéves esperesi tapasztalatokért, hogy ezáltal részesülhetett paptársai örömeiben és megérthette nehézségeiket is. Szeretne egyházmegyéje lelkipásztorainak atyja lenni, idősebbeknek és fiataloknak egyaránt. Mindenkivel személyesen kíván találkozni, és lehetőségei szerint mindenkit meglátogatni.
Szeretettel köszöntötte a kispapokat, az egyházmegyében szolgáló állandó diakónusokat és a többi világi munkatársat is, akiknek fontos szerepük van Isten országa építésében.
Az egyházmegye híveinek Szent Ágostonnal szólva azt üzente: ,,Veletek vagyok keresztény, és értetek vagyok püspök." Kérte őket, szeressék a papjaikat, imádkozzanak értük, és azokért, akik a lelkipásztorkodásban segítségükre vannak. ,,Veletek együtt alkotjuk Krisztus Egyházát. Mivel püspökként is szeretném megismerni az egyházmegyémet, a plébániai ünnepek alkalmával találkozni fogunk."
Jövőbeli püspöki szolgálatára egy hasonlatot hozott:
,,nem bozótvágóval jöttem vissza az egyházmegyébe, de jó szőlősgazda módjára
a Szentlélekre figyelve -, ha kell, megmetszem a szőlőt ott és akkor, amikor szükséges. Nem azért, hogy fájjon a vesszőknek, hanem hogy a tőke még bővebben teremjen."
Marton Zsolt püspöki címerének pajzsában szerepel a piros szín, a mindhalálig való szeretet szimbóluma. Kinevezését is egy vértanú szent emléknapján kapta, szentelése pedig egy vértanú apostol ünnepén történt. Ezt Istentől jövő üzenetként és meghívásként értelmezi. ,,Kész akarok lenni az életemet is odaadni Egyházamért és a rám bízottakért, akár a vértanúság árán is. Meghívom az egyházmegyémet, hogy a jövőben is elszánt hűséggel, és szelíd szeretettel ragaszkodjunk az evangéliumi hithez és tiszta erkölcsiséghez" - fogalmazott.
A szertartás ünnepélyességéhez hozzájárult a sokszínű liturgikus zene: a Váci Székesegyház Szent Cecília Kórusa és a székesegyházi kórusiskola tanári kórusa mellett a budapesti Don Bosco Kórus, a Premontrei Schola és a lengyelországi, Lublini Székesegyház Fiúkórusa is zenei szolgálatot teljesített. Szólót énekelt Szabóky Tünde szoprán énekes, akit Kostyák Attila hegedű- és Bednarik Anasztázia orgonaművész kísért.

Fotó: Lambert Attila
Agonás Szonja/Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  Szent István bazilika misék   
Útravaló – 2019. augusztus 25.
  2019-08-25 07:11:38, vasárnap
 
  Gyerekoromban igen zavart, sőt bántott, hogy a távolsági buszokra először azokat engedik föl, akiknek előre váltott jegyük van. Pedig mennyien taposódtunk, mindenféle málhákkal, hogy felléphessünk a lépcsőn. Aki már a lépcsőre jutott, biztos helyen volt; ott megkapaszkodott, és vissza nem lépett semmi áron! Előfordult, hogy valaki, akinek előre váltott jegye volt, távolabb állt, a tömeg szélén, amikor a vezető kiszólt, hogy van-e még, aki mondjuk Hatvanból Ceglédre megy, és ha akadt ilyen utas, kénytelen volt mindenki egy kis résnyit ímmel-ámmal engedni a jegyesnek. Ekkor újra átrendeződött a sorrend, az ügyesebbek egy-két hellyel még előbbre jutottak. A búcsúzkodás fájdalmára viszont kedvezően hatott ez a tülekedés. Ma már tudom, ha közösségi eszközön hosszabb útra indulok: a jegyet előre kell váltani.
Érthető, hogy aki a mennyországba igyekszik, leginkább az izgatja, bejut-e. Aki képes ebben a tárgyban egyszerűen gondolkodni, annak egyszerű a kérdése is: kevesen vannak-e (vagy sokan), akik üdvözülnek? Mintha a számokból akarná eldönteni: vajon neki megy-e majd a dolog. Milyen sikerrel pályázhat oda, és egyáltalán érdemes-e nekifogni? Ám ez nem verseny, mint az olimpia. Az üdvösséget másként mérik. Mindenképpen az egyik legfontosabb kérdése életünknek: hova jutunk, mivé leszünk? Ezt azonban nem úgy kell elképzelnünk, hogy valami tőlünk teljesen független szabály vagy hatóság eldönti, hogy mi lesz a sorsunk. Nem! Mi magunk juttatjuk a nekünk való helyre magunkat. Némileg persze ez leegyszerűsített gondolkozás, mint ahogyan az evangéliumi kérdező is kissé mellébeszél, amikor Jézustól megkérdezi: kevesen vagy sokan üdvözülnek. Jézus válasza minden szempontból a legmegfelelőbb, mert nem tesz még csak utalást sem a számra - ahogyan a Jelenések könyvében számokat olvasunk. Ne a számokon töprengjünk, hanem igyekezzünk bejutni. És ez más szintre emeli a választ. Feladattá teszi a kérdező számára, és célirányba is állítja azzal, hogy szűknek mondja a kaput. Van egy mozzanat, ami sürgetővé változtatja azok dolgát, akik oda igyekeznek, mégpedig hogy egyszer majd bezárul az ajtó. És akkor a kései fölismerés önvádjával hiába hivatkozunk ismeretségünkre. Hiába mondjuk, hogy utcabéliek vagyunk. Isten nincs lekötelezve senkinek, és az üdvösség mindenki számára elérhető, aki őszintén keresi őt. Mondja is az utolsó mondat: jönnek majd napkeletről és napnyugatról, délről és Közel-Keletről, Afrikából és Kínából, Szíriából, Afganisztánból és Szomáliából - és helyet foglalnak Isten országában. Pilinszky János Bár színem fekete című versét e kérdésben semmi sem múlja felül: ,,Végűl mindíg Isten útját követtem, / bár színem fekete. / Ezért, ha egyszer elfogadtatom, / úgy leszek az üdvözültek sorában, / mint leeresztett sötét zászló, / becsavart lobogó, / szótlanúl és jelentés nélkűl, / és mindeneknél boldogabban."
A szentleckében a Zsidókhoz írt levél szerzője azt mondja, hogy az Úr megfenyíti minden fiát (gyermekét), akit befogad. A héber szót a magyar nyelv a ,,fenyítés, ostorozás" kifejezéssel adja vissza - az angol a ,,training" kifejezést alkalmazza. A különbség a kettő között óriási.
 
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
Nem előjog, hanem felelősség
  2019-08-25 07:10:17, vasárnap
 
  Évközi 21. vasárnap - Gondolatok az evangéliumhoz (Lk 13,22-30)
Jézus egy olyan kérdésre ad feleletet, amely minden kor minden hívő emberét elevenen foglalkoztatta: kik és hányan fognak üdvözülni? Mert hát szeretnénk valamiféle bizonyosságot, és jó lenne tudni, hogy pontosan hogyan is állunk az örök sorsunkkal. A szekták, az ilyen-olyan zárt és elittudatú csoportosulások, a másokat kirekesztő mozgalmak és irányzatok mindig biztos és szilárd választ adnak erre a kérdésre - szemben a Mesterrel, aki egyszerre megfoghatatlan, mégis világos felelettel szolgál. Nem beszél számokról, sőt, még azt sem ígéri meg, hogy ennek vagy annak az ágazatnak a tagjai be vannak biztosítva, elnyernek valamiféle isteni garancialevelet. Ugyanakkor egyértelművé teszi, miként kell bejárnunk az Isten országának kapujáig elvezető utunkat.
Az evangéliumi szakaszban szereplő példázat szereplői, bár kint rekednek, mégis ráéreznek arra, hogy mi lehet az üdvösségre jutás kulcsa: ,,A szemed láttára ettünk és ittunk, a mi utcánkon tanítottál." Az élet cselekedetei, stílusa, belső elvei a perdöntők. Csakhogy itt lepleződik le a tévedésük: úgy gondolják, elég fizikailag Jézus közelében (vele egy utcában) lenni, és eközben élni a magunk életét. Csakhogy a kaput bezáró Úr nekik szegezi az ítéletet: ,,Nem tudom, honnan valók vagytok. Távozzatok egy szálig, ti gonosztevők!" Nincs olyan Jézus-közelség, ami önmagában megnyitná előttünk az országot. A döntések és tettek Jézus-arcúsága az, ami perdöntő fontosságú. Így van ez az életben is: abból, hogy a legkiválóbb professzor óráján ültem, még egyáltalán nem következik, hogy meg is értettem az adott tudományt, s még kevésbé, hogy jómagam szintén kiváló művelőjévé váltam.
Mi következik mindebből? A hívők sokszor ringatják magukat abban a téves bizonyosságban, hogy Isten ,,a mi Istenünk", az Úr ,,a miénk", ahogyan miénk az igazság, az erkölcsi jóság és a mindenki másénál tökéletesebb tanítás. Való igaz, hogy Isten a Szentírásban és a szenthagyományban átadott nekünk mindent, ami az üdvösség eléréséhez szükséges - de ez egyáltalán nem fog megmenteni bennünket, hacsak nem válik húsunkká-vérünkké, mindennapos életgyakorlatunkká. Ezzel szemben lehet, hogy vannak olyanok a világban, akik nem sajátították el az evangéliumi tanítás szavait (például azért, mert képmutató, álszent keresztények eltaszították őket Krisztustól), ám cselekedeteikben mégis (a kegyelem titkos működése okán) Jézus-arcúan cselekvő életet élnek. Kereszténynek lenni nem előjog, hanem nagyobb felelősség. Annak igénye, hogy az igaz szavak igaz életté váljanak bennük.

Török Csaba - Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Évközi 21. vasárnap 08.25
  2019-08-25 07:08:44, vasárnap
 
  OLVASMÁNY Izajás próféta könyvéből
A próféta arról jövendöl, hogy a Messiás idejében a pogány népek megtérnek Isten országába.
Ezt mondja az Úr:
,,Ismerem cselekedeteiket és gondolataikat: eljövök, hogy összegyűjtsek minden népet és nyelvet. Eljönnek majd, és meglátják dicsőségemet. Jelet adok nekik; és azok közül, akik megszabadultak, elküldök néhányat a nemzetekhez: Tarzisz, Put, Lud, Mosek, Ros, Tubál és Jáván népéhez, a távoli szigetekre: azokhoz, akik soha nem hallottak rólam, és nem látták dicsőségemet.
Visszahozzák majd minden testvéreteket ajándékul az Úrnak a nemzetek közül; lovakon, kocsikon, hordágyakon, öszvéreken és tevéken hozzák majd őket szent hegyemre, Jeruzsálembe - mondja az Úr. Úgy, ahogy Izrael fiai hozzák az áldozati ajándékot az Úr házába, tiszta edényekben. És közülük is választok majd magamnak papokat és levitákat" - mondja az Úr.
Ez az Isten igéje. Iz 66,18-21

SZENTLECKE a Zsidókhoz írt levélből
,,Akit az Úr szeret, megpróbálja azt."
Testvéreim!
Megfeledkeztetek a vigasztalásról, amely nektek, a fiaknak szól:
,,Fiam, ne kicsinyeld le az Úr fenyítését, s ne csüggedj el, ha korhol. Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad." Maradjatok állhatatosak a fenyítéskor: az Isten úgy bánik veletek, mint fiaival. Hol van olyan fiú, akit az apja nem fenyít?
Igaz, most minden fenyítés inkább szomorúságot okoz, mintsem örömet, később azonban az igaz élet és békesség gyümölcsét termi annak, aki elviseli.
Ezért erősítsétek meg a lankadt kezeket és a megroggyant térdeket.
Járjatok egyenesen, hogy a megbénult tag ki ne ficamodjék, hanem inkább meggyógyuljon.
Ez az Isten igéje. Zsid 12,5-7.11-13

EVANGÉLIUM Szent Lukács könyvéből
Isten országában napkelettől napnyugatig mindenkinek helye van.
Abban az időben Jézus Jeruzsálem felé tartott. Útközben tanított a városokban és falvakban, melyeken áthaladt.
Valaki megkérdezte tőle: ,,Uram, kevesen vannak, akik üdvözülnek?"
Ő így válaszolt: ,,Törekedjetek bemenni a szűk kapun, mert mondom nektek, sokan próbálnak majd bejutni, de nem tudnak.
A ház ura felkel és bezárja az ajtót, ti kint rekedtek, és zörgetni kezdtek az ajtón: »Uram, nyiss nekünk ajtót.« Erre ő azt feleli nektek: »Nem tudom, honnan vagytok.«
Akkor ti bizonygatni kezditek: »Veled ettünk és ittunk; a mi utcánkban tanítottál.« De ő megismétli: »Nem tudom, honnan vagytok. Távozzatok tőlem mind, ti gonosztevők!«
Ott majd sírás és fogcsikorgatás lesz, amikor látjátok Ábrahámot, Izsákot, Jákobot és mind a prófétákat az Isten országában, magatokat meg kitaszítva onnan.
Jönnek majd keletről és nyugatról, északról és délről, és helyet foglalnak az Isten országában.
Íme, így lesznek az utolsókból elsők, és az elsőkből utolsók!"
Ezek az evangélium igéi. Lk 13,22-30

Imádság
Urunk, Jézus Krisztus! Te azt tanácsolod nekünk és azt kéred tőlünk, hogy törekedjünk bemenni a szűk kapun. Részünkről küzdelem, igyekezet, törekvés szükséges ahhoz, hogy eljussunk az üdvösségre. Az üdvösségre nem széles, hanem csak egy szűk kapu vezet, azaz feltételei vannak a belépésnek, de ha megtesszük a szükséges erőfeszítéseket és lépéseket, akkor elnyerhetjük az üdvösséget. Urunk, hisszük, hogy te vagy minden ember Üdvözítője. Segíts minket, hogy minden erőnkkel arra törekedjünk, hogy a te vezetéseddel elérjünk mennyei Atyánkhoz, aki örökké tartó boldogsággal ajándékoz meg minket!

Elmélkedés
A szűk kapu felé haladva
...... .......


A mai evangélium egy kérdéssel kezdődik: ,,Uram, kevesen üdvözülnek?" Ez a kérdés minden korban időszerű, ebben vagy hasonló formában újra és újra elhangzik. Bizony, foglalkoztat minket a kérdés, hogy azok, akik eltávoztak már a földi életből vajon eljutottak-e az üdvösségre? Vagy talán a kárhozatra jutottak? Az Egyház által oltárra emelt szentté vagy boldoggá avatott személyekről nagy meggyőződéssel valljuk, hogy eljutottak az üdvösségre, a mennyországba. Életük sok küzdelmet jelentett, őket is próbára tette a kísértő gonosz, megküzdöttek a lelki sötétség napjaival vagy hosszabb időszakaival, de kiállták a próbát, életük beteljesedett azzal, hogy a mennybe jutottak. Ez természetesen nem csupán az ő érdemeik és buzgóságuk eredménye, hanem Isten irgalmasságának és kegyelmének is köszönhető.
Az ő örök sorsukról tehát biztosat tudunk, de vajon elhunyt szeretteink, családtagjaink hová jutottak földi életük után? Erre a kérdésre már nehezebb válaszolni. Ismertük jóra való törekvésüket és gyarlóságaikat. Saját bőrünkön tapasztaltuk meg jóindulatukat vagy éppen az ellenkezőjét. Vajon mit érdemeltek földi életükért? Jutalmat vagy büntetést? Üdvösséget vagy kárhozatot? Természetesen nem az ítélkezés, mások élete megítélésének szándéka vezet minket, mert jól tudjuk, hogy egyedül Isten lesz minden ember bírája, ő fogja igazságosan és szeretettel megítélni életünket.
És van még egy következő kérdés. Mert tulajdonképpen ez motoszkál a fejünkben, ez a legfontosabb kérdés számunkra. Örömmel gondolunk a megdicsőült szentekre, követendőnek tartjuk hősies életüket, de ez még nem nyugtatja meg szívünket. Bizakodva és aggodalommal gondolunk szeretteinkre, de van lényegesebb is számunkra. Ki kell mondanunk a minket leginkább érintő kérdést: Vajon én hová jutok? Hová tart az életem? Mit fogok majd érdemelni?
Hitünk szerint létezik a túlvilág, ahová halála után jut minden ember. Létezik a mennyország és létezik a pokol, a kárhozat. Önhitt elbizakodottság, ostoba felelőtlenség volna részünkről azt gondolni, hogy a kárhozat nem is létezik. Azt nem tudhatjuk, hogy ki került oda, s egyáltalán került-e oda valaki, de ne gondoljuk azt, hogy nem is létezik! Aki élete végéig megtagadja az engedelmességet Istennek és mindhalálig lázad ellene, az nem képes befogadni Isten irgalmát. Ha valaki nem bízza önmagát és egész életét Jézus Krisztusra, az Üdvözítőre, az tulajdonképpen önmagát ítéli kárhozatra. Aki földi élete során nem törekszik arra, hogy szeresse Istent és embertársai felé sem tud szeretettel fordulni, az miért jutna az örökké tartó szeretet birodalmába? Ha valaki egész életében Isten nélkül élt és mindig elutasította a Teremtő közeledését, arra miért kényszerítené rá magát Isten a mennyországban?
Örök sorsunk nem Isten végzetszerű és főként nem előre meghatározott ítéletétől függ, hanem a mi választásunktól. Mi döntjük el gondolatainkkal, szándékainkkal, szavainkkal és cselekedeteinkkel, hogy hová törekszünk. Mi választunk a szűk és a széles kapu között. Útmutatást nyújt és megerősít minket Jézus szava: ,,Törekedjetek bemenni a szűk kapun!" Legyen ebben segítségünkre a szentek példája és közbenjárása!
C. Horváth István Sándor
 
 
0 komment , kategória:  vallás  
Top 30 - A magyar női junior válogatott legszebb góljai
  2019-08-25 07:02:35, vasárnap
 
  Az U19-es kézilabda Eb-n
Kézilabda I. rész videó Link

Kézilabda II. rész videó Link

Kézilabda III. rész videó Link
 
 
0 komment , kategória:  Egyéb sport  
Final Four 2019 női kézilabda döntő
  2019-08-25 06:53:28, vasárnap
 
  Rosztov - Győri ETO Női kézilabda Final Four 2019. aug. 24.25:24 - ezzel a Bajnok a Győri ETO, mely az 5. alkalom volt.

Videó Link
 
 
0 komment , kategória:  Magyar sikerek sportban  
Szent István ünnepe egyházmegyéinkben
  2019-08-24 10:05:13, szombat
 
  Augusztus 20-a egyházi megünneplése összeforrott a budapesti Szent Jobb-körmenettel és az azt megelőző misével, de első szent királyunk emlékére nemcsak a fővárosban, hanem országszerte mutattak be szentmisét. A püspöki székhelyek szertartásairól közlünk összefoglalót az egyházmegyék beszámolói alapján.

Bővebben Link
 
 
0 komment , kategória:  augusztus 20  
Elkobozták a katolikus kórházakat Eritreában
  2019-08-24 10:02:50, szombat
 
  Az Egyház elleni megtorló intézkedésként elkobozták a katolikus kórházakat Eritreában
A totalitárius kommunista rezsim nem tűri el a magánszektor létét, s még kevésbé toleráns a társadalomban tevékeny szerepet játszó vallási csoportokkal szemben. A kormány motivációja ideológiai és politikai. Korlátozni akarja a Katolikus Egyház szerepét az ország közéletében azzal, hogy egyre inkább izolálja, egyúttal morális, szociális és politikai jelentőségét redukálja
...... .......


A Vörös-tenger mentén fekvő kelet-afrikai ország kicsiny katolikus egyháza az eritreai ortodox egyházhoz hasonlóan Isaias Afwerki elnök totalitárius rendszerének célpontjává vált.
Júniusban az állam 29 katolikus fenntartású egészségügyi intézmény elkobzását és államosítását határozta el. A kórházakban - az állami gyógyintézményeknél jóval magasabb színvonalon - évente mintegy 200 ezer főt láttak el. Mussie Zerai, az etiópiai és eritreai menekültekkel foglalkozó Habeshia iroda vezetője szerint a döntés a Katolikus Egyház még meglévő autonómiáját kívánja felszámolni. Az ország lakosságának mintegy 45 százaléka keresztény, a katolikusok ennek töredékét alkotják. A La Croix francia napilap riportere Mussie Zerai atyával beszélgetett.
Júniusban az aszmarai vezetés államosította a katolikus fenntartású kórházakat. Mit gondol, miért tette ezt Isaias Afwerki elnök?
A totalitárius kommunista rezsim nem tűri el a magánszektor létét, s még kevésbé toleráns a társadalomban tevékeny szerepet játszó vallási csoportokkal szemben. A kormány motivációja ideológiai és politikai. Korlátozni akarja a Katolikus Egyház szerepét az ország közéletében azzal, hogy egyre inkább izolálja, egyúttal morális, szociális és politikai jelentőségét redukálja. Nem véletlen, hogy a kisajátítás az állami beavatkozást szabályozó 1995/73. törvény kihirdetése után huszonnégy évvel történt. Ez a politikai lépés súlyosan fenyegeti a vallásszabadságot.
Vajon a rezsim a püspöki kar áprilisban kiadott pasztorális körlevelét szankcionálná?
A Katolikus Egyház függetlensége és autonómiája mindig is zavarta a politikai berendezkedést. 1991 (az Etiópiától való függetlenség deklarálása - a szerk.) óta ez az egyetlen bátor intézmény, mely mer hangosan is megszólalni. A hatalom még most sem emésztette meg a 2014-ben kiadott, Mit tettél testvéreddel? című lelkipásztori körlevelet. (A tizennégy oldalas szöveg leleplezte a rendszer számtalan bűnét, valamint a nemzetközi közösség hallgatását - a szerk.) A kormányzat szeretné a Katolikus Egyházat ugyanúgy ellenőrzése és befolyása alá vonni, mint ahogyan ezt az eritreai ortodox tewahedo egyházzal tette. Világos, hogy a kórházak lefoglalása nem más, mint megtorló intézkedés.
Az állam rendelkezik a kórházak működtetéséhez szükséges anyagi és emberi erőforrásokkal?
A rezsim azokat a katonaság által ellenőrzött orvosokat alkalmazza, akik nem menekültek el az országból. Nincs eszközük arra, hogy megfelelő módon irányítsák a kórházakat. Az állami intézmények többsége rosszul működik: nincs elég gyógyszer és műszer, orvos és személyzet. A mi 29 intézményünk kisajátítása korszerű és kiváló állapotban lévő eszközökkel fogja gazdagítani ezeket.
Vannak a Katolikus Egyháznak iskolái? S fenyegeti-e ezeket államosítás vagy bezárás? Igen, az Egyház több mint ötven iskolával, továbbá száz óvodával rendelkezik. Tartunk tőle, hogy az iskolákat is elkobozzák. Egyes régiókban a kormányzat már kérte, hogy akadályozzák meg a gyerekek beíratását a következő tanévre. Ez nyilvánvaló előjel. A károk nagyok lesznek, mivel a lakosság elveszíti a minőségi oktatást. Ma az ország állami iskolái nagyon szegények, hiányoznak a tanítók, mivel közülük sokan elmenekültek. Olyannyira nehéz a helyzet, hogy Indiából és Kenyából hoztak tanítókat. Az eritreai kormány csődben van: képtelen garantálni a jólétet, az alapvető jogokat, az igazságosságot. Ez az oka több százezer fiatal exodusának. Az eritreai kormány az eritreai nép drámájának előidézője.
A kormány 2001-ben minden független újságot megszüntetett, ezért felekezeti sajtó sem létezik. Az újságírók hallgatásra vannak kényszerítve. A bírságokon - az elnöki akarat alapján kinevezett vagy visszahívott - bírák döntését a párt vagy a hadsereg káderei befolyásolják. Nincs többé parlamentáris rendszer, nincs jogállam.
13 éve vették házi őrizetbe Abouna Antonios pátriárkát, mivel szembehelyezkedett az ortodox egyház ügyeibe történő állami beavatkozással. 2006-ban a fővárosban, Aszmarában a Szent Szinódus zárt ülése eretnekséggel vádolta, később püspökei kiközösítették őt.
Az állam védelme címén a rezsim minden 18. életévet betöltött férfit határozatlan idejű, embertelen körülmények között eltöltött katonai szolgálatra kötelez. Súlyos büntetéssel sújtják a ,,deviánsnak" titulált személyeket.

Fordította: Hantos-Varga Márta
Forrás és fotó: Kaposvári Egyházmegye/La Croix
Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  Kegyhelyek   
Gyalog zarándokolt Częstochowába a 95 éves olasz ......
  2019-08-24 09:57:21, szombat
 
  Gyalog zarándokolt Częstochowába a 95 éves olasz ,,zarándokanyóka
...... .......


Megérkezett Częstochowába a 95 éves olasz Emma Morosini, aki egyedül zarándokolt gyalog a legismertebb lengyelországi Mária-kegyhelyre - jelentette csütörtökön a lengyel katolikus hírügynökség (KAI).
A sokak által ,,zarándokanyókának" becézett nő szülővárosából, az észak-olaszországi Castiglione delle Stivieréből indult útnak július közepén. Zarándoklata során mintegy ezer kilométert tett meg rózsafüzérrel a kezében, maga után húzva egy gurulós bőröndöt minden szükséges felszereléssel.
A zarándok napi átlagban 40 kilométeres gyaloglás után ott szállt meg, ahol éppen adódott. A częstochowai kegyhelyre érve köszönetet mondott mindazoknak, akik útközben segítették. Elmondta: előfordult, különösen a hegyekben, hogy nehéz volt számára akár néhány lépéssel is továbbhaladni. Olyankor akadtak emberek, akik egy rövidebb szakaszon autóval vitték tovább.
Częstochowába érkezve Emma Morosini egyenesen az ott őrzött Fekete Madonna csodaképéhez ment, majd hosszabb ima után találkozott a Jasna Góra-i rendházban élő pálosokkal. Az újságíróknak az idős asszony a bizalom és az ima fontosságáról beszélt.
Emma Morosini huszonöt éve jár zarándoklatokra, eddig mintegy 30 ezer kilométert tett meg gyalog. Ellátogatott több európai kegyhelyre, már korábban is járt Częstochowában, de eljutott Jeruzsálembe és dél-amerikai zarándokhelyekre is. Az asszony 28 éve súlyos betegségből gyógyult meg, és akkor tett fogadalmat, hogy évente három hónapot zarándokúton tölt.

Forrás: MTI
Fotó: Jasnagora.pl
Magyar Kurír
 
 
0 komment , kategória:  érdekes képek  
Útravaló – 2019. augusztus 24.
  2019-08-24 09:47:49, szombat
 
  Megszólító erő csak a személyes találkozásban lehet. Hiába hirdetés, reklám, imádság és nógatás, amit Fülöp tesz, az a célravezető. Itt is és máshol is az evangéliumokban olvassuk, hogy Fülöp az, aki előrángatja az embereket. Ő az, aki megtalálja a fiút, akinek a tarisznyájában két hal és öt kenyér lapul. Ő az, aki Natanaelt is Jézushoz viszi. Egyszerű módon, azt mondja neki: Gyere, nézd meg! Milyen bonyolulttá tesszük olykor a dolgokat, és egyetlen szó is mennyire hatékony: Gyere! Gyere templomba, gyere ministrálni, gyere hittanra, gyere, menjünk el egy idős emberhez, gyere el hozzánk egy süteményre, vagy gyere, nézzünk meg egy filmet! Annak, hogy ,,gyere", komoly megszólító ereje van.  
 
0 komment , kategória:  Útravaló_Adoremus  
     1/33 oldal   Bejegyzések száma: 322 
2019.07 2019. Augusztus 2019.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 6 db bejegyzés
e hónap: 322 db bejegyzés
e év: 3218 db bejegyzés
Összes: 39924 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1763
  • e Hét: 1763
  • e Hónap: 59963
  • e Év: 671533
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2019 TVN.HU Kft.