2019-03-28 16:47:27, csütörtök
|
|
|
(Szíven) ütős filmet ajánlunk nagyböjtre
2019. március 27., szerda | 19:10
Február 7-én mutatták be a hazai mozik a ,,Kafarnaum" című filmet. A libanoni rendezőnő, Nadine Labaki (Karamell) legújabb alkotása hiteles, megható és lenyűgöző mozi, amely elnyerte a 71. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Zsűri díját. A filmet a nagyböjti elcsendesülés idejére (is) ajánljuk...
- Kafarnaum c. film videó /sajnos nincs meg videón/ Csak a mozikban látható.
A tizenkét éves Zain beperelte a szüleit azért, mert megszületett. A szegénység mindig kedvelt témája volt a filmrendezőknek. Az emberi kiszolgáltatottság képi megjelenítése azonban a 21. században minden korábbinál erőteljesebbé vált, több szintet lépett - bizonyos szempontból felfelé és lefelé is. Az afrikai, a dél- és a közép-amerikai, valamint a közel-keleti alkotások a nyomor olyan elképesztő bugyraiba dobják be - leginkább a nyugati - nézőt, hogy az csak kapkodja a fejét. Nadine Labaki libanoni rendező legújabb filmje még lejjebb ránt, olyan mélyre, hogy az már a film mint műfaj határait feszegeti.
A Bejrútban élő Zain (Zain El Hajj) elképesztő szegénységben él szüleivel (Kawthar Al Haddad és Fadi Kamel Youssef), valamint öt testvérével. Iskolába nem jár, a család szűkös megélhetéséhez úgy próbál hozzájárulni, hogy besegít egy szatócsnak (Nour el Husseini). Amikor a szülei a húgát (Cedra Izam) néhány csirkéért ,,feleségül" adják ehhez a kereskedőhöz, Zain fogja magát, és megszökik. Munkát keresve találkozik az etiópiai Rahillal (Yordanos Shiferaw), aki megkéri őt, hogy vigyázzon az egyéves fiára (Boluwatife Treasure Bankole), amíg ő dolgozik. Egy nap azonban Rahil nem jön haza. Zain a gyereket magával hurcolva úgy próbálja megtalálni az anyát, hogy közben mindkettőjük megélhetéséről is gondoskodnia kell.
A film elején már tudjuk, hogy Zain börtönbe került, és azt is, hogy pert indított a szülei ellen azért, mert megszületett. A történet tulajdonképpen arról szól, hogy mi vezetett idáig.
Bár Bejrút szép hely, a filmben csak a város legnyomorúságosabb részeit láthatjuk. Zain családja egy lepusztult lakótelepi lakásban, Rahil pedig egy bádogból összetákolt kalyibában lakik. Libanonról tudhatjuk, hogy annyi szíriai menekültet fogadott be, ami már túllépte a város tűrőképességének határát. Ha utánajárunk, akkor az is kiderülhet, milyen sorsuk van a libanoni afrikaiaknak: gyakorlatilag rabszolgaként foglalkoztatják őket a jómódú polgárok. Ám nem véletlen, hogy közvetlenül sem a politika, sem a menekültkérdés, sem a társadalmi problémák nem kerülnek szóba. A filmben egy kisfiút látunk, aki körömszakadtáig igyekszik életben maradni, története pedig igazából a világ bármely nyomornegyedében játszódhatna.
A magára maradt Zain hihetetlen leleményességgel old minden problémát, legyen az akár a fürdés, akár az étel megszerzése. Az a kínlódás, ahogyan ellátni igyekszik az épp csak totyogó gyereket, enyhén szólva sem hagyja érintetlenül a nézőt. Ráadásul egy beszélni sem tudó kisgyerek szerepeltetése miatt úgy érezhetjük, hogy lelkünkön éppen élveboncolást hajtanak végre.
- A film címe Kafarnaum. Erről először a bibliai település jut eszünkbe, amelyről egy helyen azt mondja Jézus: ,,És te, Kafarnaum! Talán az égig emelkedsz? Alászállsz majd az pokolba!" (Mt 11,23) A filmet nézve az lehet az érzésünk, hogy van olyan hely, ahol ez a mélybe hullás már be is következett, van, aki eleve a pokolban él. A magyar forgalmazó - mintegy alcímként - azt is hozzáfűzte: A remény útja. Ennél félrevezetőbb megoldást nem is választhattak volna. Zain - akiről semmilyen dokumentum nem készült, így azt sem tudni, valójában mikor született - a per során elpanaszolja, hogy mindenki csak félredobta, kihasználta, durván elküldte. De egy szóval sem mondja, hogy soha senki nem szerette. A szeretet szó el sem hangzik a filmben. Mintha Nadine Labaki szándékosan kerülne minden utalást, amely kiutat mutathatna ebből a helyzetből. Lehet, hogy Zain és Rahil sorsa majd jobbra fordul, de ha így is történne, az ugyanolyan esetleges lesz majd, mint a jelenlegi szenvedésük.
Mi lehetett a rendező szándéka ezzel az alkotással? Divatos szóval érzékenyíteni akart, hogy tegyünk valamit a világ szegényeiért? Arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a felnőttek közönyösen nézik a gyerekek szenvedését? Vagy azt akarta, hogy lássuk, hogyan tud egy gyerek gondoskodni a nála is kiszolgáltatottabbról? Biztosan ezek is fontos szempontok voltak, de talán közelebb jutunk a megoldáshoz, ha a film címét tovább értelmezzük. A kafarnaum kifejezés ugyanis káoszt, rendetlenséget is jelent. A rendezőnő szerint valami nagyon nincs rendben ezen a földön, ez a film pedig nem csak az emberekhez szól, de felkiált az égbe is. Pilinszky János írja: ,,Ahova estél, ott maradsz. / A mindenségből ezt az egyet, / ezt az egyetlen egy helyet, / de ezt azután megszerezted." Zain is ott maradt, ahova esett: Egy bejrúti nyomornegyedben született, a szülei pedig semmit sem tudnak tenni azért, hogy kitörjenek innen. Nadine Labaki szerint ez az, ami érthetetlen. Zainnak a szülei ellen kezdeményezett eljárása valójában a létezés ellen indított per. Miért jutott neki ez a sors, miért nem élhet normális gyerekként valahol a világ szerencsésebb felén?
Erre a kérdésre persze a filmet látva nem tudunk őszintén válaszolni. De talán nem is kell. Oly sokszor magyarázzuk meg fennkölt szólamokkal mások nyomorát csak azért, hogy elaltassuk a lelkiismeretünket. Ez a világ ránk lett bízva, és csak mi változtathatunk rajta.
Baranyai Béla/Magyar Kurír
A kafarnaum c. film bemutatója: videó Link |
|
|
0 komment
, kategória: vallás |
|
Címkék: tűrőképességének, leleményességgel, nyomornegyedében, körömszakadtáig, filmrendezőknek, nyomornegyedben, foglalkoztatják, változtathatunk, tulajdonképpen, megélhetéséről, szerepeltetése, rendetlenséget, megélhetéséhez, menekültkérdés, kezdeményezett, filmfesztivál, élveboncolást, szegénységben, érzékenyíteni, gyakorlatilag, elcsendesülés, választhattak, félrevezetőbb, rabszolgaként, megjelenítése, erőteljesebbé, szerencsésebb, mindkettőjük, megszületett, kereskedőhöz, megszerezted, játszódhatna, érintetlenül, elpanaszolja, hozzájárulni, mindenségből, hazai mozik, libanoni rendezőnő, nagyböjti elcsendesülés, tizenkét éves, szüleit azért, szegénység mindig, közel-keleti alkotások, nyomor olyan, nyugati –, csak kapkodja, film mint, család szűkös, etiópiai Rahillal, egyéves fiára, gyereket magával, film elején, Nadine Labaki, Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Zsűri, Zain El Hajj, Kawthar Al Haddad, Fadi Kamel Youssef, Cedra Izam, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Mintha Nadine Labaki, Pilinszky János, Baranyai Béla, Magyar Kurír,
|
|