2019-05-16 17:49:36, csütörtök
|
|
|
Feltámadás után: Az Örömút (Via Lucis=Fény útja) szalézi története.
1988 nyarán Sabino Palumbieri szalézi atya, aki a római Pápai Szalézi Egyetem filozófiai antropológia professzora volt, javasolta egy sor új állomás létrehozását, amelyek a feltámadás utáni eseményeket követik egészen a Szentlélek kiáradásáig.
A hagyományos keresztúti ájtatosság egy elmélkedő imádság, amelyben a hívők - egyedül, vagy közösségben - felidézik Jézus keresztútjának történéseit. A keresztút ott végződik, hogy Jézust a sírba teszik. A húsvéti misztérium fényében azonban ez hiányosnak tűnik, ezért néhol, mint tizenötödik állomást, hozzáadják Jézus feltámadását is.
Az ötletet a Via Lucis ábrázolásáról egy ősi felirat ihlette, amelyet a San Callisto katakombák falán találtak. A felirat Szent Pálnak a Korintusiaknak írt első leveléből származik, válaszul a jelentésre, hogy a közösség egyes tagjai tagadják a feltámadást: ,,Elsősorban azt hagytam rátok, amit magam is kaptam: Krisztus meghalt bűneinkért, az Írások szerint, eltemették és harmadnap feltámadt, az Írások szerint. Megjelent Péternek, majd a tizenkettőnek. Később egyszerre több mint ötszáz testvérnek jelent meg, ezek közül a legtöbben még élnek, néhányan azonban már meghaltak. Azután Jakabnak jelent meg, majd az összes apostolnak. Utánuk pedig, mint egy elvetéltnek, megjelent nekem is."(1Kor 15,3-8)
Palumbieri atya ebből a feliratból kiindulva, más evangéliumi események társításával összeállított 14 újabb állomást az alábbiak szerint:
- Jézus feltámad a halottak közül (vö. Mt 28,5-6)
- Az asszonyok megtalálják az üres sírt (vö. Mt 28, 1-6)
- A feltámadott megjelenik Mária Magdolnának (vö. Mt Jn 20,16)
- Mária Magdolna elviszi a feltámadás hírét az apostoloknak (vö. Jn 20, 18)
- A feltámadott megjelenik az emmauszi úton (vö. Lk 24, 13-27)
- A kenyértörésben felismerik a feltámadt Jézust (vö. Lk 24, 28-32)
- Az Úr megjelenik a tanítványoknak Jeruzsálemben (vö. Lk 24, 36-39)
- A feltámadott a megbocsátás erejét adja a tanítványoknak (vö. Jn 20, 22-24)
- A feltámadott megerősíti Tamás hitét (vö. Jn 20, 24-29)
- Az Úr azt mondja Péternek: ,,Legeltesd juhaimat" (vö. Jn 21, 15-17)
- A feltámadott Úr elküldi a tanítványokat a világ minden részére (vö. Mt 28, 16-20)
- Mennybemenetel (vö. ApCsel 1, 9-11)
- Pünkösd előtti várakozás Máriával (vö. ApCsel 1, 12-14)
- A Szentlélek kiáradása (vö. ApCsel 2, 2-4)
Nagyon hamar, Giovanni Dragoni volt szalézi növendék művészien fába faragta Palumbieri atya 14 állomását, és ezt az első ismert Via Lucist 1994 húsvétján áldották meg a Bosco Szent János-bazilikában, Colle Don Boscón. Dragoni fémből is megformázta az állomásokat, ezek Rómában a San Callisto katakombák felé vezető régi római út mentén találhatók.
.........
.........
A Via Lucis első nagyobb nyilvános ünneplése 1990-ben volt, ami után nagyobb érdeklődéssel fordultak felé.
2002-ben a Szentszék kihirdette A népi jámborság és liturgia direktóriumát, amelyben így méltatja a Via Lucist:
,,A Feltámadás, Fény útja, ,,Via lucis"
Napjainkban, egyes vidékeken Via lucis, magyarul Örömút néven új jámborsági gyakorlat kezd elterjedni. A hívek, a keresztút módjára, miközben körmenetben haladnak, számba veszik azokat a jézusi megnyilvánulásokat - a Parusia reményében, a Feltámadástól a Menybemenetelig -, melyekben a megígért Szentlélekre váró tanítványainak megmutatta dicsőségét (vö. Jn 14,26; 16,13-15; Lk 24,49), felszította hitüket, beteljesítette az Isten országáról szóló tanítást, s utólag kijelölte az Egyház hierarchikus és szakramentális felépítését.
Az Örömút jámborsági gyakorlaton keresztül a hívek megemlékeznek a hit központi eseményéről - Krisztus feltámadásáról - és tanítványi mivoltukról, amint a keresztség húsvéti szentségében a bűn sötétségéből a kegyelem fényébe jutottak (Kol 1,13; Ef 5,8).
A hívek részvételét a húsvéti esemény első mozzanatában a keresztút - a Szenvedéstörténeten keresztül - évszázadokon át közvetítette, és hozzájárult ahhoz, hogy tartalma megszilárduljon az emberek tudatában. Ennek analógiájára napjainkban a hívek életfelfogásában, azzal a feltétellel, hogy hű marad az evangéliumi szöveghez, Az Örömút válhat Urunk húsvétja második mozzanatának, a feltámadásnak hatékony közvetítőjévé.
Az Örömút ezenkívül a hit pedagógiája szerepét is betöltheti, hisz, ahogy mondani szokás, ,,a kereszt által a világosságra". Valójában a körmenet metaforájával, az Örömút, a fájdalom valóságának megállapításától, amely Isten tervében nem jelenti az élet végállomását, elvezet az ember igaz célja elérésének reményéhez: a megszabaduláshoz, az örömhöz, a békéhez, amelyek alapvetően húsvéti értékek.
S végül az Örömút, egy olyan társadalomban, amely a szorongást és a megsemmisülést hirdetve magán hordozza ,,a halál kultúrájának" jelét, ösztönzést adhat, hogy létrejöjjön ,,az élet kultúrája", egy kultúráé, ami nyitott a hit bizonyosságaira és a remény várására.
Forrás és fotó: Szaléziak.hu
Eredeti cikk: Magyar Kurír
- Oldalunkon az Örömút állomásait.itt lehet végigjárni Link
|
|
|
0 komment
, kategória: Biblia - szentírások |
|
Címkék: életfelfogásában, megállapításától, megszabaduláshoz, megszilárduljon, bizonyosságaira, menybemenetelig, kenyértörésben, korintusiaknak, mennybemenetel, feltámadásáról, tanítványainak, tanítványoknak, megsemmisülést, keresztútjának, szakramentális, beteljesítette, direktóriumát, tizenkettőnek, feltámadástól, feltámadásnak, ábrázolásáról, társadalomban, közvetítőjévé, megemlékeznek, tanítványokat, jeruzsálemben, érdeklődéssel, metaforájával, összeállított, feltámadását, társításával, kultúrájának, világosságra, végállomását, mozzanatának, apostoloknak, római Pápai, feltámadás utáni, hagyományos keresztúti, elmélkedő imádság, hívők –, sírba teszik, húsvéti misztérium, felirat Szent, közösség egyes, összes apostolnak, feliratból kiindulva, alábbiak szerint, halottak közül, asszonyok megtalálják, üres sírt, feltámadott megjelenik, Sabino Palumbieri, Pápai Szalézi Egyetem, Szent Pálnak, Megjelent Péternek, Azután Jakabnak, Mária Magdolnának, Mária Magdolna, Giovanni Dragoni, Bosco Szent János-bazilikában, Colle Don Boscón, Magyar Kurír,
|
|