2019-09-27 10:23:37, péntek
|
|
|
Az észak-franciaországi városban, Compiègne-ben még júniusban előkerült táblakép a szakértők szerint a 13. századi itáliai festőművész, Cimabue műve, mely akár 6 millió eurót is érhet.
Itáliai reneszánsz remekműre bukkantak egy francia asszony konyhájában.
Az észak-franciaországi városban, Compiègne-ben még júniusban előkerült táblakép a szakértők szerint a 13. századi itáliai festőművész, Cimabue műve, mely akár 6 millió eurót is érhet. A Krisztus kigúnyolása című alkotás egyike a reneszánsz mester által 1280-ban festett nyolc képnek, amely Jézus szenvedését és keresztre feszítését ábrázolja.
...... .......
A National Gallery féltve őrzött kincse szintén évszázadokon át lappangott, míg egy brit arisztokrata suffolki kastélyában nagytakarítás közben rá nem tálaltak. 2000-ben adományozták a londoni képtárnak.
A múzeum leírása szerint Cimabue alkotása ,,a művészet történetének döntő pillanatát" jelenti, amikor az olasz festők, bár továbbra is a bizánci stílus hatása alatt álltak, felfedezték a formák és a háromdimenziós tér valósághű ábrázolását.
Éric Turquin francia művészeti szakértő, aki tanulmányozta és értékelte az alkotást, az infravörös fénnyel végzett vizsgálatok alapján kijelentette: ,,kétségtelen, hogy a festményt ugyanaz a kéz alkotta", mint Cimabue más ismert munkáit.
- Cimabue (1240 körül - 1302 körül) Giotto mestere volt. A jeles firenzei festő korai reneszánsz remekművét a Párizstól északra fekvő városban, egy több mint kilencvenéves asszony konyhájában fedezték fel. Az idős hölgy, aki nem volt tisztában a festmény jelentőségével, költözködés előtt állt, így a képet az ingatlan kiürítése során ki is dobhatták volna, ha egy jószemű aukciós szakember észre nem veszi.
Hosszú évtizedeken át senki nem sejtette, milyen érték lappang a külvárosi házban. A festmény a nyitott konyha és a nappali között függött a falon, anélkül, hogy különösebb érdeklődést váltott volna ki a család körében, szokványos orosz ikonnak tartották. Annak ellenére, hogy közvetlenül a tűzhely fölött lógott, szerencsére jó állapotban volt.
Idén júniusban, amikor az asszony elhatározta, hogy eladja a házát, és elköltözik, felkérte egy senlisi aukciósház szakértőjét, hogy mérje fel a hatvanas években épült ingatlanban lévő, eladásra szánt bútorokat és más berendezési tárgyakat.
,,Egy hetem volt arra, hogy szakvéleményt adjak a tárgyakról, és kiürítsem a házat" - mondta Philomène Wolf a Le Parisien francia napilapnak. ,,Bár szinte tele volt a naptáram, mindenképpen időt kellett szakítanom rá... különben minden a szemétbe került volna."
Az aukciós szakember felidézte, hogy amint a házba lépett, azonnal észrevette a festményt. ,,Ritkán lát az ember ilyen minőségű képet. Rögtön gondoltam, hogy egy korai itáliai alkotással van dolgom. De azt nem hittem volna, hogy Cimabue műve lehet."
Az árverésvezető, aki csak a múlt év óta dolgozott az aukciósházban, azt javasolta az asszonynak, hogy vigye el a 24 × 20 centiméter méretű képet szakemberekhez eredetének feltárására és értékbecslésre. Párizsi művészeti szakértők tisztázták a festmény eredetét, és 4-6 millió euró (1,3-2 milliárd forint) közötti összegre becsülték az értékét.
A nő és családja nem kívánta felfedni kilétét. Az asszony azonban annyit elmondott az aukciósháznak, a kép olyan régóta lógott a falon, hogy fogalma sincs, honnan származik és hogyan került a család tulajdonába.
A felfedezés azért is világraszóló jelentőségű, mert mindössze tizenegy fatáblára festett művet tulajdonítanak a korai reneszánsz mesternek, aki egyiket sem szignózta. A szakértői vizsgálatok nyomán kijelenthető, hogy a Compiègne-ben talált festmény egy 1280-ból származó nagy poliptichon (háromnál több részből álló, szétnyitható oltárkép - a szerk.) része, melyen Cimabue, eredeti nevén Cenni di Pepo nyolc jelenetben ábrázolta Jézus szenvedésének és keresztre feszítésének történetét. Az oltárkép másik két ismert darabját múzeumban őrzik: a londoni National Galleryben (Szűz Mária a gyermekkel és két angyallal), valamint a New York-i Frick Gyűjteményben (Krisztus megkorbácsolása).
A National Gallery féltve őrzött kincse szintén évszázadokon át lappangott, míg egy brit arisztokrata suffolki kastélyában nagytakarítás közben rá nem tálaltak. 2000-ben adományozták a londoni képtárnak.
A múzeum leírása szerint Cimabue alkotása ,,a művészet történetének döntő pillanatát" jelenti, amikor az olasz festők, bár továbbra is a bizánci stílus hatása alatt álltak, felfedezték a formák és a háromdimenziós tér valósághű ábrázolását.
Éric Turquin francia művészeti szakértő, aki tanulmányozta és értékelte az alkotást, az infravörös fénnyel végzett vizsgálatok alapján kijelentette: ,,kétségtelen, hogy a festményt ugyanaz a kéz alkotta", mint Cimabue más ismert munkáit.
...... .......
|
|
|
0 komment
, kategória: érdekes képek |
|
Címkék: megkorbácsolása, értékbecslésre, jelentőségével, franciaországi, szakemberekhez, háromdimenziós, tulajdonítanak, tanulmányozta, szenvedésének, kilencvenéves, nagytakarítás, gyűjteményben, aukciósháznak, szakvéleményt, aukciósházban, árverésvezető, történetének, adományozták, szétnyitható, mindenképpen, feszítésének, kijelentette, évszázadokon, arisztokrata, kijelenthető, világraszóló, szerencsére, vizsgálatok, festőművész, konyhájában, jelentőségű, kigúnyolása, érdeklődést, költözködés, felfedezték, tulajdonába, szakértők szerint, francia asszony, reneszánsz mester, brit arisztokrata, londoni képtárnak, múzeum leírása, művészet történetének, olasz festők, bizánci stílus, infravörös fénnyel, festményt ugyanaz, jeles firenzei, több mint, idős hölgy, festmény jelentőségével, ingatlan kiürítése, National Gallery, Éric Turquin, National Galleryben, Szűz Mária, York-i Frick Gyűjteményben,
|
|