2020-02-16 12:23:58, vasárnap
|
|
|
Miután Jézus mint új Mózes a hegyen átadja tanítványainak a boldogságmondásokat, az Újszövetség tízparancsolatát, elkezdi formálni tanítványainak benső világát, beteljesíti a próféciát: ,,Ez lesz az a szövetség, amelyet majd Izrael házával kötök, ha elérkeznek azok a napok - mondja az Úr: Bensejükbe adom törvényemet, és a szívükbe írom. Én Istenük leszek, ők meg az én népem lesznek" (Jer 31,33). Jézus számára a törvény nem külső szabálykönyv, hanem a szívbe írt valóság, ami úgy meghatároz, hogy nem tudok másként tenni, nincs más alternatívám, ő ezt adja át. Szép példa erre Boldog Batthyány Strattmann László édesanyja vagy Bálint Sándor, akik nem átkozódtak, nem a jézusi parancs megváltoztatását követelték akkor, amikor házasságuk zátonyra futott, és amikor a korabeli közerkölcs egészen más utakat kínált, hanem kudarcaik ellenére is vállalták, ami ezzel jár, mert házastársuk igenje, mely Isten szavát jelenítette meg a szentség kiszolgáltatásánál, törvényként égett szívükbe. Ebben a kérdésben és az élet más területein merjük-e a szentek mércéjéhez és példájához viszonyítani törvényszemléletünket és megőrizni az Isten igéjéhez való hűséget, vagy új farizeusok vagyunk, akik irgalmasság címén ugyanazt akarjuk elérni, mint a farizeusi törvényalkalmazás: megszokásaink, hibás életvitelünk legalizálását?
A szívbe írt törvény nem jelent öntörvényűséget, mert a Mester nem azt mondja, hogy mindenki úgy tegyen, ahogy érez, hanem hogy a szív érzéseit is hassa át az általa adott törvény, ami egyben az objektív valóság. A tanítványok közössége ezáltal tudja felülmúlni az írástudók és a farizeusok kazuisztikáját, és maga az ember is ebben alakul át, mert itt már nem azt méricskéli, meddig mehet el, hanem hogy miként tudja ezáltal Istenének teljesebben odaajándékozni magát.
Fontos meglátnunk a jézusi struktúrát. Nem társadalmi reformot hirdet meg, hanem a legtitkosabb rétegek átalakulását, miként erre már a Példabeszédek könyve is figyelmeztet: ,,nagy gonddal őrizd a szívedet, mert hiszen belőle indul ki az élet" (Péld 4,23). Ezért érdemes ma azon elgondolkodnunk, mi él bennünk: miről gondolkodunk, mi foglalja le a képzeletvilágunkat, egy-egy embert, történést látva mi fakad fel bennem, miként érzek iránta? Ha rosszat, keressem meg annak a bennem (is) lévő okát, próbáljak eljutni a gyökerekig, és ne elégedjem meg a jelenség kezelésével, mert akkor csak csillapítani tudom a bajt, és nem orvosolom annak forrását. Vagy amennyiben ténylegesen vétett ellenem a másik, ne tagadjam le bűnét, illetve annak súlyát, hanem mondjam ki, hogy bűnös tettével együtt - de nem annak igazolására vagy ismétlésre biztatásul (!) - megadom neki a jézusi elvárást. Próbáljuk csak ki élesben, milyen kemény dolog a bocsánatkérést nem elütni egy nem történt semmivel, hanem kimondani ezt a súlyos szót: megbocsátok. Ebben a kijelentésben ugyanis egyszerre van jelen annak a kinyilvánítása, hogy ténylegesen vétkeztél, és az új lehetőség vállalása, aminek biztosításával mintegy részt vállalok a másik bűnének hordozásában.
Jézus mindezt tanítványainak mondja, és nem az egész népnek. Vagyis ezt a logikát nem külső, társadalmi mérceként kell elvárnunk, hanem úgy, mint a tanítványi közösség, az Egyház sajátját. Hiszen akik Isten vándorló népéhez tartoznak, éppen azért lépnek át komfortzónájukból az evangélium világába, mert megtapasztalták, hogy ez a valódi élet, az igazi szabadság. Ugyanakkor nap nap után szembesülnek vele, hogy a kivonulás egy életen át tartó átalakulás, ezért tudják, Isten és mások irgalma folytán jutnak előbbre, és így ők maguk is irgalmasok, azaz irgalmukkal nem kitaszítják, hanem megtartják a botladozót ennek a kivonulásnak a vonzásában.
Magyar Kurír |
|
|
0 komment
, kategória: Útravaló_Adoremus |
|
Címkék: tízparancsolatát, megváltoztatását, elgondolkodnunk, öntörvényűséget, megtapasztalták, tanítványainak, biztosításával, kazuisztikáját, kinyilvánítása, bocsánatkérést, odaajándékozni, kijelentésben, példabeszédek, megszokásaink, legalizálását, hordozásában, szabálykönyv, csillapítani, kivonulásnak, szembesülnek, viszonyítani, gondolkodunk, legtitkosabb, alternatívám, átalakulását, életvitelünk, figyelmeztet, jelenítette, megbocsátok, kezelésével, igazolására, házastársuk, ténylegesen, újszövetség, törvényemet, irgalmukkal, hegyen átadja, napok –, szívükbe írom, jézusi parancs, korabeli közerkölcs, szentek mércéjéhez, farizeusi törvényalkalmazás, szív érzéseit, általa adott, objektív valóság, tanítványok közössége, farizeusok kazuisztikáját, jézusi struktúrát, legtitkosabb rétegek, jelenség kezelésével, jézusi elvárást, Miután Jézus, Boldog Batthyány Strattmann László, Bálint Sándor, Magyar Kurír,
|
|