Regisztráció  Belépés
migova.blog.xfree.hu
" Aki sosem követ el hibát, általában semmit sem csinál " Spevi Éva/migova
1953.06.22
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Schubert osztrák zeneszerző
  2007-11-19 15:08:59, hétfő
 
   
  1828 November 19. (179 éve történt)
Meghalt Franz Schubert osztrák zeneszerző.
Franz Peter Schubert (Himmelpfortgrund, 1797. január 31. - Bécs, 1828. november 19.)






Jelentősége

Bár viszonylag fiatalon halt meg, több mint hatszáz romantikus dalt, több szimfóniát, szonátát, vonósnégyest, operát és egyéb darabot írt. Dallamok és líricizmus iránti természetes érzékenységével Schubert a 19. század legtehetségesebb zeneszerzői közé tartozik.

Élete során nem volt kimondottan elismert, de 31 éves korában bekövetkezett haláláig több mint 100 műve már megjelent nyomtatásban. Nem tudott állandó megélhetést biztosítani magának, leginkább barátai támogatták illetve apja alkalmazásában állt.

Őt tartják a bécsi klasszicizmus utolsó mesterének, ill. az első romantikus zeneszerzőnek.

Gyerekkora, tanulmányai

Schubert szülőháza




Schubert Himmelpfortgrundban, Bécs egy külvárosában született. Apja, Franz Theodor, egy morva földműves fia, egyházi tanító és elfogadható amatőr zenész volt. Anyja, Elizabeth Vietz, házassága előtt egy bécsi családnál dolgozott szakácsként.

Schubertet ötéves korában kezdte rendszeresen képezni apja. Hatéves korától járt a himmelpfortgrundi iskolába, ahol élete pár legvidámabb évét töltötte. Ekkor kezdődött zenei képzése is. Apja tanította a hegedűjáték alapjaira, bátyja, Ignaz pedig a zongorára (értsd: a zongora elődjére, a pianofortéra). Hétéves korára már kinőtte tanárait és a lichtenthali templom kórusvezetője, Michael Holzer kezeibe került. Úgy tűnik, hogy Holzer leckéi kimerültek a csodálat kinyilvánításában, és a gyerek többet profitált egy barátságos asztalosnövendéktől, akinek révén egy hangszerraktárban az otthoninál lényegesen jobb zongorán gyakorolhatott. Korai képzésének sikertelen jellege annál komolyabb volt, mivel akkortájt egy zeneszerzőnek kevés esélye volt a sikerre, ha előadóként nem tudott hatni közönségére, ehhez viszont oktatása nem volt elégséges.

1808 októberében vették fel a konviktusba, ami Antonio Salieri vezetése alatt Bécs vezető zeneiskolájává vált. 17 éves koráig itt tanult, a közvetlen oktatás helyett inkább az iskolazenekari próbák és a tehetséges barátok ismeretsége vált hasznára. Életre szóló ismeretségét is itt kötötte: Spaun, Anton Stadler klarinétos és Holzapfel mellett sokan mások, akik anyagilag is segítették amennyire tudtak, kottapapírt vettek neki, támogatták és bíztatták. Itt, a Konviktusban ismerte meg Wolfgang Amadeus Mozart szimfóniáit és nyitányait, valamint más, könnyebb darabokat, és így kezdte megalapozni zenei tudását.

Ekkor zeneszerzői zsenialitása már kezdett kitűnni. Zongorakettősre írt fantáziája (D. 1 az Otto Erich Deutsch-féle katalógusszámok szerint), harminckét sűrűn teleírt oldal, 1810. április 8. és május 1. között keletkezett. Ezt 1811-ben három hosszú vokális darab követte (D. 5 - D. 7), egy ,,kvintett-nyitánnyal" (D. 8), vonósnégyessel (D. 2), másik zongorafantáziával és pár dallal együtt. Salierinek a korai darabok révén feltűnt a fiatal Schubert tehetsége, és elkezdte zeneszerzésre és zeneelméletre oktatni.

Schubert korai kamarazenei tanulmányai figyelemreméltóak, mivel tudjuk, hogy akkoriban otthonában rendszeresen (vasár- és ünnepnapokon) összejártak négyest játszani, két bátyja hegedült, apja csellózott, és Franz maga mélyhegedűn játszott. Erre az amatőr együttesre írta később megannyi kompozícióját. Későbbi Konviktus-beli évei alatt még jócskán írt kamarazenét, dalokat, zongoradarabokat, és nagyobb törekvésként egy Kyrie-t (D. 31) és Salve Regina-t (D. 27), egy oktettet fúvósokra (D. 72/72a) - talán anyja halála emlékére - egy kantátát (D. 110), zenét és szöveget apja névnapjára, valamint tanulmányai lezárásaként első szimfóniáját (D. 82).





Tanár apja iskolájában
1813 végén hagyta ott a Konviktust, és hogy a katonai szolgálatot elkerülje, apja iskolájába jelentkezett tanárnak. Apja időközben ismét megházasodott, Anna Kleyenboecket, egy selyemkereskedő lányát vette el Gumpendorf külvárosból. A fiatalember több mint két évig tartott ki a taposómalomban, ahol közömbös sikerrel teljesített. Jobban lekötötték a magánórák, melyek során zeneszerzést tanult Salieritől, aki többet tett Schubertért, mint bármely más tanára. Mivel Salieri volt azon zeneszerzők egyike, akik elsőként vitték a Biedermeier kor hangszínét a bécsi egyházi zenébe, nem meglepő, hogy Schubert korai szakrális művei szorosan kapcsolódnak tanára egyházi szerzeményeihez. Hasonlóképpen Salieri különböző nyelvű dalai is tükröződnek Schubert fiatalkori daltermésében.

Első befejezett operáját - Des Teufels Lustschloss (D. 84) - és első miséjét - F-dúr (D. 105) - 1814-ben írta, ebben az évben keletkezett még három vonósnégyes, több kisebb hangszeres darab, a 2. B-dúr szimfónia (D. 125) első tétele és tizenhét dal, köztük olyan remekművek, mint a Der Taucher (D. 77/111) és a Gretchen am Spinnrade (D. 118, Op.2).

Azonban még ezt a munkatempót is felülmúlta az 1815. évi. Ebben az évben, iskolai munkája, a Salieri-féle órák és a hívogató bécsi élet mellett hihetetlen mennyiségű muzsikát produkált. Befejezte a 2. szimfóniát és megírta a harmadikat (D-dúr, D. 200). Befejezett két misét G-dúrban (D. 167) és h-mollban (D. 324), az előbbit hat nap alatt, egy új Dona Nobist az F-dúr miséhez, egy Stabat Matert és Salve Regina-t (D. 223). Öt operát írt, ebből hármat fejezett be - Der vierjährige Posten (D. 190), Fernando (D. 220) és Claudine von Villabella (D. 239) -, két másik, Adrast (D. 137) és Die Freunde von Salamanka (D. 326) tudomásunk szerint befejezetlen maradt. Ezen kívül egy g-moll vonósnégyes, négy szonáta, több kisebb zongoradarab és csúcspontként 146 dal - köztük tekintélyes hosszúak is - bővitik a listát.

1814 decemberében Schubert megismerkedett Johann Mayrhofer költővel, ez az ismeretség hamarosan bensőséges barátsággá mélyült. Temperamentumuk feltűnően különbözött: Schubert őszinte, nyitott, derűs, rövid depressziós rohamokkal és viharos hangulatkitörésekkel; Mayrhofer mogorva és búskomor, aki az életet a kitartás próbájának tekintette. Ez a barátság több szempontból is Schubert javára vált.





Támogató barátai
Mivel 1815 volt Schubert életének leggyümölcsözőbb éve, 1816-ban kezdett sorsa változóra fordulni.
Az év közepe táján Joseph von Spaun a Rémkirály (Erlkönig, D. 328, Op. 1) komponálása közben lepte meg. Goethe költeménye egy füzethalom tetején feküdt, a szerző pedig az alkotás lázában szinte dobálta a kottafejeket a papírra. Pár héttel később a jó családból származó és jómódú hallgató, Franz von Schober, aki Spaunnál hallotta a Schubert több dalát, meglátogatta a zeneszerzőt, és felajánlotta, hogy elviszi az iskolából, és megadja neki a művészetének nyugodt gyakorlásához szükséges szabadságot. Az ajánlat igencsak időszerű volt, Schubert éppen sikertelenül jelentkezett kórusvezetőnek Laibachba (ma Ljubljana), és méginkább rabszolgamunkának érezte iskolai állását. Apja beleegyezését is megkapta, és így tavasz végére vendégként Schober egyik lakásába költözött. Zeneórák adásával egy ideig megpróbált a ház bevételeihez hozzájárulni, de ezt hamarosan feladta, és csak a zeneszerzésnek áldozta idejét. "Egész nap írok - mondta később egy érdeklődő vendégének -, ha befejeztem egy darabot, kezdem a következőt."

Az 1816-ban írt művek között találunk három kantátát, az egyik Salierinek készült
(D. 407/441); a Prométheusz kantáta (D. 451) nyolc nappal később keletkezett, ezért a művéért már honoráriumot kapott ("első alkalommal - írja naplójában - hogy pénzért komponáltam"); valamint a bolondos, filantróp librettóra írt D. 472. Nagyobb jelentőségű a két újabb szimfónia: a negyedik, ,,Tragikus szimfóniaként" ismert c-moll szimfónia (D. 417) megkapó Andante tételével; és az ötödik B-dúr szimfónia (D. 485), mely derűs és friss, mint Mozart szimfóniái; ezen túl több, mint száz dal, Johann Wolfgang von Goethe és Friedrich Schiller verseinek legszebb megzenésítéseivel köztük. Írt még egy operát is (,,Die Bürgschaft". D. 435), amelyet ugyan a silány libretto tönkretett, de mégis mutatja a szerző folyamatos érdeklődését a színház iránt.

Mindeközben baráti társasága folyamatosan gyarapodott. Johann Michael Vogl, a híres bariton, akinek Mayrhofer mutatta be, jó szolgálatott tett dalai bemutatásával a bécsi szalonokban; Anselm Hüttenbrenner és bátyja Joseph Hüttenbrenner, akik legodaadóbb rajongóinak tartották magukat; Joseph von Gahy, a kitűnő zongorista, aki szonátáit és fantáziáit adta elő; a Sonnleithner család, ahol a legidősebb fiú pedig bejutást nyújtott otthonukba, és zenés összejöveteleket rendezett a tiszteletére, melyek hamarosan Schubertiádák néven lettek ismertek. Anyagi hátterét nehézség nélkül biztosították, pedig Schubert kétségtelenül teljesen pénztelen volt, mivel feladta a tanítást, nyilvános előadásból nem tudott keresni, és a kiadók sem fizettek még műveiért. Barátai azonban valódi bohém nagyvonalúsággal siettek segítségére - egyikük szállást szerzett, egy másik háztartási eszközökkel látta el, együtt ebédeltek, és akinek éppen volt pénze, fizette a számlát. Schubert mindig a társaság feje volt, és fél tucat becenéven ismerték, melyek közül a legjellemzőbb a kann er 'was? (,,hát ő mihez ért?") volt, gyakori kérdése, melyet újdonsült ismerőseivel kapcsolatban feltett.

1818, amely az előző évhez hasonlóan viszonylag terméketlen év volt, két szempontból is emlékezetes. Ekkor került sor másodszor Schubert-mű nyilvános előadására (az első az F-dúr mise 1814. szeptemberi lichtentali előadása volt). Ez egy egy olasz stílusú nyitány volt, egy Rossini-burleszk, melyet a legnagyobb komolysággal adtak elő egy koncerten március 1-jén. Ekkor került zenetanárként az Eszterházyakhoz Zselicre, ahol a kellemes és a természetének leginkább megfelelő környezetben tölthette a nyarat. Ugyanebben az évben keletkezett C-dúr szimfóniája (D. 589); pár négykezese zselici tanítványainak; dalok, közöttük az Einsamkeit (D. 620), a Marienbild (D. 623) és a Litaney. Ősszel Bécsbe visszatérve Schobertől már nem kapott szállást, így Mayrhoferhez költözött. Itt élete a szokásos mederben folytatódott. Reggel felkelés után rögtön komponálni kezdett, kettőig írt, aztán ebédelt és sétált a környéken, majd visszatért zenét szerezni. Ha ihlete elfogyott, barátainál tett látogatást. Dalszerzőként 1819. február 28-án lépett először a nyilvánosság elé, Jager énekelte Schäfers Klagelied című dalát. Az év nyarán pihenésképpen Vogl-lal együtt beutazták Felső-Ausztiát. Steyr-nél írta meg híres Pisztrángötösét (D. 667). Ősszel három dalát elküldte Goethe-nek, de tudomásunk szerint nem kapott választ.

Franz Schubert-Henrik Berté: Három a kislány. Vígszínház, 1916. Környey Béla (Schubert), Csortos Gyula (báró Schober), Kosáry Emmi (Médi)




Figyelemreméltók és a stílus jelentős fejlődését mutatják az 1820. évi szerzeményei. Februárban kezdte a Lazarus (D. 689) befejezetlen oratóriumot; ezután pár kisebb műve mellett a 23. zsoltár (D. 706), a Gesang der Geister (D. 705/714), a c-moll Quartettsatz (D. 703) és a Wanderer-fantázia (D. 760) következett. Életrajzi szempontból talán még érdekesebb, hogy ebben az évben Scubert két operáját is bemutatta a Kärthnerthor színház, a Die Zwillingsbrüder-t június 14-én, a Die Zauberharfe-t augusztus 19-én. Eddig ugyanis nagyobb kompozícióit (a miséket kivéve) csak a házi kvartettjükből kinőtt gundelhofi műkedvelő zenekar játszotta. Így ezek az előadások jelentősen növelték presztizsét. A kiadók azonban még mindig makacsul tartózkodtak, csak miután barátja, Vogl az Erlköniget énekelte a Kärthnerthorban (1821. február 28.), egyezett bele Anton Diabelli habozva hogy pár művet jutalékért kinyomtat. Így jelenhetett meg az első hét opusz (mind dalok), ezután a jutalékok megszűntek, és a szerző csak nyomorúságos alamizsnában részesült a kiadóktól. Sokan és sokat írtak arról, hogyan vették Schubertet semmibe egész élete során. Nem hibáztathatjuk barátait és csak közvetve volt felelős a bécsi közvélemény; leginkább a túl óvatos közvetítőket okolhatjuk, akik gátolták vagy akadályozták a megjelenésben.

A két drámai darab sikere Schubert figyelmét méginkább a színpad felé fordította, ez a fordulat 1821 végétől csak sérelmet és csalódást hozott. Az Alfonso és Estrella címűt visszautasították, a Fierabrast (D. 796) szintén. A Die Verschworenen-t (D. 787) a cenzor tiltotta be, a Rosamunde-t (D. 797) két napon belül levették a műsorról a rossz librettó miatt. E művek közül az első kettő olyan nagyságrendű, hogy előadásuk rendkívüli nehézségekbe ütközne (a Fierabras kottájának kézirata például ezer oldal fölötti), pedig a Die Verschworenen vidám, ellenállhatatlan vígjáték, és a Rosamundeban Schubert legbájosabb dallamait találjuk. 1822-ben ismerkedett meg Carl Maria von Weberrel és Ludwig van Beethovennel, de ez különösebb előnnyel nem járt a számára, bár Beethoven szívélyesen elismerte géniuszát. Schober távol volt Bécstől, új, kevésbé kívánatos természetű barátok jelentek meg; ezek voltak életének legsötétebb évei.

Az F-dúr oktett autográfja




Utolsó évei
Az F-dúr oktett autográfja1823-ban jelent meg Schubert első dalciklusa, a Szép molnárné (D. 795), Wilhelm Müller versei alapján. A későbbi Téli utazás ciklussal (D. 911) együtt ők képviselik a csúcsát mind Schubert munkájának, mind a német dalnak általában. 1824 tavaszán írta a csodálatos F-dúr oktettet (D. 803), majd nyáron visszatért Zselicre, ahol rabul ejtette a magyaros stílus (népies műdal). Ennek hatására született a Divertissement a l'Hongroise (D. 818) és 13. a-moll vonósnégyes (D. 804). Reménytelen szenvedéllyel rajongott tanítványáért, Esterházy Karolina grófnőért, de akármit is mondanak erről a románcról, a részletek a mai napig ismeretlenek.

A színpadi művek komponálása és hivatalos feladatai mellett azért maradt ideje egyéb kompozíciókra is. Befejezte az Asz-dúr misét (D. 678) és 1822-ben elkezdte a kitűnő ,,Befejezetlen szimfóniát" (8. h-moll szimfónia, D. 759). A fenti műveken túl 1824-ből származik a Trockne Blumen (a Szép molnárné ciklusból) variációi fuvolára és zongorára. Ekkor írta a D. 821 szonátát arpeggionéra és zongorára, amely érdekes kísérlet egy nehézkes és ma már feledésbe merült hangszerre. Ezt a csodálatos zenét ma általában csellón és zongorán adják elő, bár más hangszerelés is ismert.

Ezen évek balsikereit 1825 gazdagsága és boldogsága igyekezett feledtetni. Felgyorsult a művek kiadása, a szegénység réme némileg csökkent, és Schubert a nyáron ismét Felső-Ausztriában töltött kellemes szünidőt, ahol lelkesen fogadták. Az utazás alatt írta Dalok Sir Walter Scottól ciklusát, amely a híres és kedvelt Ellens dritter Gesang (D. 839) dalt foglalja magában, ez ma inkább ,,Ave Maria"-ként ismert, az Ave Maria ima latin szövegével (az eredeti dal szövege Scott versének Adam Storck-féle német fordítása volt). Szintén ugyanekkor keletkezett az a-moll zongoraszonáta (D. 845, op. 42).

1826-tól 1828-ig Schubert folyamatosan Bécsben tartózkodott, kivéve egy rövid látogatást Grazba, 1827-ben. 1826-ban szimfóniát ajánlott a Gesellschaft der Musikfreunde társaságnak, melyért honorálták. 1828 tavaszán, pályája során először és utoljára, nyilvános hangversenyt adott saját műveiből, mely igen jó fogadtatásra talált. Ezen kívül élettörténete ebben az időszakban alig több, mint műveinek felsorolása.

A d-moll vonósnégyes, a ,,Halál és a lányka" variációkkal (D. 810) 1825-26 telén keletkezett, és január 25-én játszották először. Kicsit később írta a G-dúr vonósnégyest, a ,,Rondeau brilliant"-ot zongorára és hegedűre (D. 895, Op.70), és a kitűnő G-dúr zongoraszonátát (D. 894, Op.78), amely a kiadó pedantériája miatt Schubert eredeti 'Fantasia' címe nélkül jelent meg (a mai kiadások az eredeti címet, legalábbis alcímként, visszaállították). Ezekhez adhatjuk még a shakespeare-i dalokat, melyek közül a ,,Hark! Hark! the Lark" (D. 889) and ,,Who is Sylvia?" (D. 891) állítólag egy napon íródott, az első egy kocsmában, ahol délutáni sétáját szakította meg, a második pedig már este, szállására visszatérve.

Goethe ballada megzenésítése




1827-ben írta a Winterreise (Téli utazás) dalciklust (D. 911), a C-dúr fantáziát zongorára és hegedűre (D. 934), és két triót (B-dúr, D.898; és Esz-dúr, D.929); 1828-ban a Song of Miriam dalt, a C-dúr szimfóniát (D. 944), az Esz-dúr misét (D. 950), ugyanebben a hangnemben az izgalmasan gyönyörű Tantum Ergo-t (D. 962), a C-dúr vonósötöst (D. 956), a második Benedictust a C-dúr miséhez, az utolsó három zongoraszonátát, és a posztumusz Schwanengesang név alatt kiadott dalokat (D. 957). Ezek közül hatot Heinrich Heine verseire írt, akinek Buch der Lieder (Dalok könyve) kötete az ősszel jelent meg.

Halála
Schubert sírja Bécsben a ZentralfriedhofbanTöretlen alkotókészsége ellenére Schubert egészsége romlott. 1822 óta szifilisszel küszködött, de feltehetőleg a tífusz végzett vele, bár egyéb lehetőségeket is felvetettek. Tünetei részben higanymérgezésre utaltak, a higanyt a 19. század elején gyakran használták szifilisz kezelésére. A végleges diagnózishoz nem áll rendelkezésre elég bizonyíték. 1828. november 19-én, 31 éves korában halt meg, bátyja, Ferdinand lakásában, Bécsben. Saját kérésére a währingeri temetőbe, Beethoven mellé temették, akit egész életében csodált. 1888-ban Schubert és Beethoven sírját is a Zentralfriedhofba költöztették, ahol ma is Johann Strauss és Johannes Brahms sírja mellett találhatók. 1872-ben a bécsi Stadtparkban emlékművet emeltek tiszteletére.

Schubert sírja Bécsben a Zentralfriedhofban




A Schubert-művek posztumusz története
Némelyik rövidebb darabját közvetlenül a halálát követően kiadták, de az értékesebbeket a kiadók látszólag hulladékként kezelték. 1838-ban Robert Schumann bécsi látogatása során ráakadt a 9. "Nagy" C-dúr szimfónia (D. 944) poros kéziratára, és magával vitte Lipcsébe. Itt Felix Mendelssohn-Bartholdy előadta, és a Neue Zeitschrift dicsérte a művet. Némi vita övezi a szimfónia számozását, német nyelvterületen hetedikként, a Deutsch-katalógusban nyolcadikként, angol nyelvterületen pedig kilencedik szimfóniaként ismert.

A művek felfedezésében a legfontosabb lépés Sir George Grove és Sir Arthur Sullivan 1867-es bécsi útja volt. Az utazók hét szimfóniát, a Rosamunde-nyitányt, több misét és operát, pár kamarazenei művet és rengeteg egyéb darabot és dalt mentettek meg a feledéstől. Ennek hatására tovább nőtt a Schubert-művek utáni érdeklődés.

További, szintén Grove-tól és Sullivantól eredeztethető vita övezte az ,,elveszett" szimfóniát. Közvetlenül Schubert halála előtt barátja, Eduard von Bauernfeld egy további ,,Letzte" azaz ,,Utolsó" szimfónia meglétét jegyezte fel. A zenetörténészek nagyjából megegyeznek, hogy ez valószínűleg a D-dúr szimfónia (D. 936A) vázlatára vonatkozhatott, melyet Ernst Hilmar talált meg az 1970-es években, és végül Brian Newbould fejezett be, mint Schubert tizedik szimfóniáját.

Liszt Ferenc szerint Schubert volt a ,,valaha élt legköltőibb zenész".




 
 
0 komment , kategória:  Önéletrajz, élettörténetek  
Címkék: zongoradarabokat, higanymérgezésre, visszaállították, himmelpfortgrund, leggyümölcsözőbb, legtehetségesebb, ellenállhatatlan, összejöveteleket, figyelemreméltók, nagyvonalúsággal, temperamentumuk, eszterházyakhoz, selyemkereskedő, érzékenységével, zongoraszonátát, szerzeményeihez, zenetörténészek, pisztrángötösét, zongorakettősre, katalógusszámok, zwillingsbrüder, vonatkozhatott, zeneiskolájává, gyakorolhatott, zongoraszonáta, hibáztathatjuk, iskolazenekari, nyelvterületen, értékesebbeket, vonósnégyessel, zeneszerzésnek, kvartettjükből, kórusvezetőnek, felfedezésében, alkalmazásában, megismerkedett, bécsi klasszicizmus, első romantikus, külvárosában született, morva földműves, bécsi családnál, himmelpfortgrundi iskolába, hegedűjáték alapjaira, zongora elődjére, lichtenthali templom, csodálat kinyilvánításában, gyerek többet, otthoninál lényegesen, zeneszerzőnek kevés, közvetlen oktatás, iskolazenekari próbák, tehetséges barátok, Meghalt Franz Schubert, Franz Peter Schubert, Schubert Himmelpfortgrundban, Franz Theodor, Elizabeth Vietz, Michael Holzer, Antonio Salieri, Anton Stadler, Wolfgang Amadeus Mozart, Otto Erich Deutsch-féle, Későbbi Konviktus-beli, Salve Regina-t, Anna Kleyenboecket, Mivel Salieri, Hasonlóképpen Salieri, Teufels Lustschloss, Dona Nobist, Stabat Matert, Johann Mayrhofer, Johann Wolfgang, Friedrich Schiller, Johann Michael Vogl, Anselm Hüttenbrenner, Joseph Hüttenbrenner, Eszterházyakhoz Zselicre, Ősszel Bécsbe, Schäfers Klagelied, Franz Schubert–, Henrik Berté, Környey Béla, Csortos Gyula, Kosáry Emmi, Anton Diabelli, Rosamundeban Schubert, Carl Maria, Wilhelm Müller, Esterházy Karolina, Trockne Blumen, Dalok Sir Walter Scottól, Adam Storck-féle, Tantum Ergo-t, Heinrich Heine, Johann Strauss, Johannes Brahms, Robert Schumann, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Neue Zeitschrift, George Grove, Arthur Sullivan, Közvetlenül Schubert, Ernst Hilmar, Brian Newbould, Liszt Ferenc,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Parmezános tepsis krumpli
Sajtos,sonkás buci
Kemencés harcsa egészben
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
még több recept
Véleményezd!
11.19. 11:11 Nézőpont Intézet: Soros Györgynek az Európai Parlamentben van a legerősebb ...
11.19. 11:01 Kína 19,7 milliárd dollárral csökkentette amerikai állampapír-portfólióját
11.19. 10:51 Szijjártó Péter: Magyarország oktatási és gazdasági megállapodásokat kötött...
11.19. 10:41 Fődíjat nyert a Testről és lélekről című film egy lengyelországi nemzetközi...
11.19. 10:21 A Viktor BLE és a Top Challenge nyerte a fallabda Magyar Kupát
11.19. 09:51 Piliscsabai családi ház nyerte a Média Építészeti Díját
11.19. 09:41 A művész és múzsája kapcsolatát mutatja be Gerevich József új kötete
11.19. 09:41 Illegális bevándorlás - Szakértő: új emberkereskedelem alakult ki Líbiában
11.19. 09:41 Rövidpályás gyorskorcsolya vk - Liu Shaolin aranyérmes 1000 méteren, kvótás...
11.19. 09:01 Hétfőtől forgalomkorlátozás okozhat torlódást az M3-ason mindkét irányban
Tudjátok ?
Szavazhatunk hamarosan (újra) a sztárjainkra, ha nem miért nem?
Miért fogyaszt sokat az Ultra HD 4K tv?
Etetett már valaki kacsát nokedlivel?
Miért ül mindig egy-egy papagáj a kalózok vállán?
Melyik kötelező olvasmány címében szerepel a Richárd név?
még több kérdés
Blog Címkék
Tóth Árpád - Andrássy út  Én csak  Naplemente  A felhőket is szeresd, és gyön...  Jelenléted  Papp Viola/POET/: Szavak  Nézlek érezlek  Egyedül az őszi alkonyon...  Te melyik úton mennél?  Papp Viola/POET/: Szavak  Viktor Frankl - Az élet minden...  Viktor Frankl - Az élet minden...  Gyalogáldozat (1966) teljes fi...  Nézz utánam!  Ősz...  Szép gondolatok...  Levél barátomhoz...  Jó étvágyat! Ízletes finomságo...  Az extázisban nincs  Nézz utánam!  Szép angyalkák !  Gyalogáldozat (1966) teljes fi...  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Hűvösödnek a napok...  Szükséglet  Nincsenek véletlenek (1939) te...  Onnan tudod, hogy valaki szere...  Én csak  Látogatóim  A felhőket is szeresd, és gyön...  Ludi Delfino  Nagyobb szükség  Lelki egészség  A segítség  Fényjáték női testeken  November 16.  Meggyesi Éva: Az otthon  Nézlek téged  Helyiek és környékbeliek a XVI...  Hűvös van  Csillagod föl nem kél  A lány akről  Lelki egészség  Ludi Delfino  Jelenléted  Angyali mese  Tóth Árpád - Egy aggot ismerék...  Egy odvas fa utolsó pillanatai  Fehér rózsák  Az élet minden egyes útjához t...  Mi Atyánk  Beszéd  Viktor Frankl - Az élet minden...  Magyar  Csodálatos kép !  Szerényen  Mindig Rád gondolok...  Ha a szíveddel többet látsz......  Szép gondolatok...  A letarlott...  "A boldogsághoz nem kincsek ke...  Alma  Nézlek téged  Ludi Delfino  Ami nagyon fáj...  Szép gondolatok...  Mi Atyánk  A felhőkhöz  Mindig Rád gondolok...  Megcsókol és én  Szép gondolatok...  November 16.  2017. november 16., csütörtöki...  Harlequin - Szerelmem, Evangel...  Picidia  Jelenléted  Magyar férfi készítette el a v...  Egy odvas fa utolsó pillanatai  Mi Atyánk  Boldog az ...  Látogatóim  "Néha ott van előtted az ajtó....  Nő piros ruhában  Fényjáték női testeken  Ludi Delfino  Horváth Ilon:Mesélő verscímek  Meggyesi Éva: Az otthon  Ludi Delfino  Álmok  Ludi Delfino  Arról írnék, hogy szeretlek...  Szép angyalka !  Nézlek téged  Jelenléted  Ludi Delfino  Szép gondolatok...  Szép rózsák !  Helyiek és környékbeliek a XVI...  Gyerekek csináltak hatalmas ba... 
Bejegyzés Címkék
bécsi klasszicizmus, első romantikus, külvárosában született, morva földműves, bécsi családnál, himmelpfortgrundi iskolába, hegedűjáték alapjaira, zongora elődjére, lichtenthali templom, csodálat kinyilvánításában, gyerek többet, otthoninál lényegesen, zeneszerzőnek kevés, közvetlen oktatás, iskolazenekari próbák, tehetséges barátok, korai darabok, fiatal Schubert, amatőr együttesre, oktettet fúvósokra, katonai szolgálatot, selyemkereskedő lányát, fiatalember több, bécsi egyházi, évben keletkezett, hívogató bécsi, g-moll vonósnégyes, ismeretség hamarosan, kitartás próbájának, barátság több, füzethalom tetején, szerző pedig, alkotás lázában, művészetének nyugodt, ajánlat igencsak, ideig megpróbált, zeneszerzésnek áldozta, érdeklődő vendégének, egyik Salierinek, ötödik B-dúr, silány libretto, szerző folyamatos, színház iránt, híres bariton, bécsi szalonokban, kitűnő zongorista, másik háztartási, társaság feje, előző évhez, legnagyobb komolysággal, koncerten március, természetének leginkább, szokásos mederben, stílus jelentős, c-moll Quartettsatz, évben Scubert, miséket kivéve, házi kvartettjükből, előadások jelentősen, kiadók azonban, jutalékok megszűntek, szerző csak, bécsi közvélemény, színpad felé, fordulat 1821, cenzor tiltotta, rossz librettó, első kettő, későbbi Téli, csúcsát mind, német dalnak, csodálatos F-dúr, magyaros stílus, színpadi művek, kitűnő &#8222, fenti műveken, csodálatos zenét, művek kiadása, szegénység réme, nyáron ismét, utazás alatt, a-moll zongoraszonáta, rövid látogatást, időszakban alig, d-moll vonósnégyes, kitűnő G-dúr, kiadó pedantériája, eredeti címet, shakespeare-i dalokat, napon íródott, második pedig, izgalmasan gyönyörű, második Benedictust, utolsó három, posztumusz Schwanengesang, ősszel jelent, tífusz végzett, végleges diagnózishoz, währingeri temetőbe, bécsi Stadtparkban, halálát követően, , ,
2017.10 2017. November 2017.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 5249 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 719
  • e Hét: 719
  • e Hónap: 18580
  • e Év: 280757
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.