Belépés
pacsakute.blog.xfree.hu
A szeretet ellen nincs fegyver. Czeizel Ilona
1954.01.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
A glikémiás index ( cukorbetegeknek )
  2019-01-07 10:57:31, hétfő
 
   
  Dr Tihanyi László irása : Link

Legutóbbi cikkemre (A glikémiás index tündöklése és bukása című tanulmányra) meglehetősen sok, eltérő, főként érdeklődő reakció érkezett (e-mailek, telefonhívások), ezért megpróbálom tovább boncolgatni a témát, illetve a már leírtakat más oldalról megvilágítani.
A téma nem könnyű, hiszen újra kell értékelnünk azokat a korábban tényként kezelt dolgokat, melyek hosszú idők alatt épültek be tudatunkba, és számos divathullámot indítottak el. Kezdjük tehát a legelején.

Általános tendencia a modern világban, hogy az emberek egyre túlsúlyosabbak. Ebbe természetesen belejátszik az új életforma, a gyorséttermek, édességek nagyszámú elterjedése. A magas kalóriatartalmú menük 1-2 órára képesek csak eltelíteni a fogyasztókat. Mára azonban széles körben megfizethetővé váltak a magas zsírtartalmú, egészségtelen, de sok esetben ízletes ételek.

Mai világunkról általánosságban elmondható, hogy az emberek többet esznek, mint amennyire szükségük lenne. Magyarországon a lakosság fele túlsúlyos vagy elhízott. A túlsúly pedig számos krónikus betegséget eredményez: magas vérnyomás, magas koleszterin, magas vércukor, glukóz intolerancia, koronária elégtelenség.

Egyes kutatások azt mutatják, hogy ha az elhízás a jelenlegi ütemben folytatódik, akkor 2015-re a felnőttek 75%-a, a gyerekek pedig 24%-a túlsúlyos vagy kövér lesz.

Ahhoz, hogy a problémát átfogóan tudjuk értelmezni, meg kell különböztetnünk a fehér és barna zsírszövetet. A barna zsírszövet aktivitásának fokozása, mennyiségének növelése súlycsökkenéshez vezet. A barna zsírszövet az emberi szervezetben a fő verőerek közelében helyezkedik el. Vérerekkel dúsabban ellátott, sejtjeiben sok mitokondrium található.

A kutatások bebizonyították, hogy 40-50 g barna zsírszövet 20-25%-os energiafogyasztást képez az anyagcserében!

A barna zsírszövet feladata a zsírégetés, illetve a szervezet hőmérsékletének fenntartása. A túlsúlyos emberekben a barna zsírszövet inaktívvá válik, helyét a fehér zsírszövet váltja fel.

A másik probléma, hogy a rendszeres és hosszantartó túltáplálkozás fokozott inzulin elválasztással jár (a hasnyálmirigy több inzulint termel), így kialakul a hiperinzulinémia. Az állandó inzulinhatásnak kitett sejtek elveszítik inzulin érzékenységüket, és ez a szervezetben a zsírraktárak további növekedéséhez vezet.
A folyamat eredményeként az inzulin már nem tudja kifejteni hatását a sejten belüli cukor és zsírsav anyagcsere enzimjeire, így kialakul a 2-es típusú diabétesz.

Nagyon fontos azonban a fokozatosság. A napi elfogyasztott kalória mennyiségét csak fokozatosan csökkenthetjük, a nagyobb kalóriacsökkentés nem javasolt, mert azt a szervezet éhezésként reagálja le, és elkezdődik az alapanyagcsere csökkenése, és a zsírraktározás.

Minden diétának, fogyókúrának, testsúly csökkentő programnak egyetlen esetben van csupán értelme: ha csökken a szervezetben lévő zsír mennyisége. Ez azonban nem megy egyik percről a másikra, ehhez megfelelő idő kell.

1 kg zsírszövet 7000 kcal-át tartalmaz. Ez könnyű fizikai munkavégzés mellett egy átlagos embernek 2-3 napra elegendő.

Mi történik tehát a hirtelen súlyvesztéskor, a drasztikus kalória megvonás során? Az, hogy a szervezet vizet veszít, hiszen minden gramm szénhidrát 2,7 gramm vizet köt meg. Ha drasztikusan lecsökken a táplálék bevitel, a szervezet saját szénhidrát raktáraihoz nyúl, azok pedig leadják a megkötött vizet. A testsúlycsökkenés tehát a víz leadásból fakad.

Amikor valaki drasztikusan megvonja szervezetétől a táplálékot, főleg a szénhidrátot, akkor a szervezetnek jelentősen csökken a fehérje állománya, ez pedig izomtömeg-csökkenést jelent.

Összefoglalva tehát az utóbbi gondolatmenetet: minél kevesebb szénhidrátot fogyaszt a fogyókúrázó és minél gyorsabb a súlyvesztés, annál nagyobb lesz a leadott kilókon belül az izom és a víz aránya, zsírból pedig kevés fogy.

Egészséges súlycsökkenést egyénre szabott fizikai munkával, edzéssel lehet elérni. Az első időszakban nem lesz látványos testsúly csökkenés, de már látszódni fog az alakon.

Nincs szükség bűvös zsírégető szerekre, csoda készítményekre, melyek önmagukban ígérnek ideális alakot. Egészségesen, értelmesen kell étkezni, nem szabad a végletekbe átcsapni.

Alapvető tévedés az, hogy a zsírszegény, illetve zsírmentes diéta zsírégető hatású. A gyártók ugyanis a zsírt szénhidráttal pótolják, s ez lehetetlenné teszi a zsírvesztést. A szervezet a túlzott szénhidrát mennyiséget a zsírszövetben raktározza el.

Természetes fogyasztószerek: kömény, tök, napraforgómag. spenót, tengeri alga, a legtöbb zöldség, gyümölcs, gyömbér, chili, bors, paprika.

A glikémiás index

A glikémiás index azt mutatja meg, hogy bizonyos ételek egységnyi mennyisége milyen gyorsan emeli meg a vércukrot a fehér kenyérhez vagy a glukózhoz viszonyítva. A glikémiás index tehát egy viszonyszám.

Mi volt eddig az elmélet? Az, hogy a magas gikémiás indexű ételek egészségtelenek és hízlalnak. Miért? Azért, mert gyorsan megemelik a vércukor szintet, és ez hirtelen inzulin kibocsátást eredményez, ami kivonja a cukrot a véráramból, ezzel alacsonyra csökken energia szintünk, és újra éhesek leszünk. Mivel éhesek leszünk eszünk, és így alakul ki az elhízás.

A növényi eredetű ételek azért egészségesek és segítik a fogyást, mert mérsékelt hatást fejtenek ki a vércukorra és az inzulinra, emellett pedig rostban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdagok.

Itt jön be a jelentősége a SuperGreens-nek, mely egy alacsony glikémiás indexű táplálék, nem fokozza a hasnyálmirigy inzulin termelését sem, tehát jól lehet fogyni vele.

A jó megoldás, hogy a szénhidrátokat kombináljuk a fehérjékkel, ezáltal csökken a táplálék glikémiás indexe, a szénhidrátokból pedig az alacsonyabb glikémiás indexűeket fogyasztjuk.

Mely tényezők csökkentik a glikémiás indexet?

1. magasabb fehérjetartalom
2. rosttartalom
3. a citrom (2 evőkanál citrom 30%-kal csökkentheti a GI-et)
4. a zsír (de magas kalória tartalma révén nem jó GI csökkentő)

A korábbi elmélet és gyakorlat kizárólag a glikémiás indexen alapult, más tényezőt nem vizsgált. Amelyik tápláléknak alacsony volt a glikémiás indexe, arra ráfogták, hogy fogyasztó hatású, amelyiknek meg magas, arra azt mondták, hogy hizlaló. A nézet meglehetősén népszerű volt, azonban az elvégzett kísérletek nem igazolták.

A GI legnagyobb hibája, hogy az alacsony glikémiás indexű ételek nem olyan inzulin reakciót váltanak ki, mint az várható lenne.

A legfontosabb: nem a vércukor szint emelkedés az elsődleges, hanem a vércukor szint által kiváltott inzulin elválasztás. Az inzulin elválasztást azonban nem csak a vércukor szint emelkedése határozza meg.

Számos alacsony GI-ű étel magas inzulin kiválasztással jár, míg sok magas GI értékű étel pedig alacsonnyal. Így az alacsony glikémiás indexű tej, joghurt, narancs, hal, marhahús is lényeges inzulin emelkedést okoz.

Az elhízáshoz pedig a folyamatosan magas inzulinszint vezet! Mellesleg ez vezet a 2-es típusú diabéteszhez is. A magas inzulinszint ugyanis inzulin érzéketlenséget (inzulin rezisztencia) eredményez, s az általa kiváltott másodlagos magas inzulinszint hatására a magas vérzsír és magas vércukorszint tovább romlik, a zsírraktározás miatt pedig elhízunk.

Mivel a szervezet inzulin érzékenysége napközben változik, ezért pl. reggelire levesebb szénhidrátot érdemes fogyasztani, mint ebédre vagy vacsorára.

A következő táblázat segít eligazodni ebben a kérdésben, hiszen tartalmazza azokat a táplálékokat, melyek igen magas inzulin választ eredményeznek, ezáltal elősegítik az elhízást.





Megfelelő, rendszeres, szélsőségektől mentes táplálkozással, rendszeres testmozgással (ez lehet séta is), és a SuperGreens fogyasztásával valóban csodákat lehet elérni, mindenféle csodaszer nélkül is!

Megjegyzés ( CzI)
A glikémiás index egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-tól 100-ig terjedő skálán, a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Eredetileg a cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére fejlesztették ki.
A glikémiás index megmutatja, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben, arról azonban nem tájékoztat, hogy mennyi szénhidrát van egy adott élelmiszerben. Az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzést okoznak.
Minél alacsonyabb egy élelmiszer glikémiás indexe, a felszívódása során annál kevesebb glükózt juttat a szervezetünkbe és ennek köszönhetően a hasnyálmirigyben lévő Langerhans-szigetek ß-sejtjeinek is kevesebb inzulint kell elválasztaniuk ahhoz, hogy a glükóz eljusson a sejtekbe. Ezzel együtt a zsír raktározása is minimális szinten marad.
Forrás: Link
 
 
0 komment , kategória:  Szakanyagok  
Címkék: hiperinzulinémia, hasnyálmirigyben, súlycsökkenéshez, hőmérsékletének, vércukorszintre, egészségtelenek, általánosságban, szénhidrátokból, fogyasztószerek, fehérjetartalom, gondolatmenetet, kalóriatartalmú, különböztetnünk, érzéketlenséget, bebizonyították, inzulinhatásnak, érzékenységüket, súlycsökkenést, szénhidrátokat, szélsőségektől, fogyasztásával, táplálkozással, készítményekre, túlsúlyosabbak, megfizethetővé, elválasztaniuk, kiválasztással, súlyvesztéskor, szervezetünkbe, zsírraktározás, magyarországon, túltáplálkozás, elválasztással, telefonhívások, csökkenthetjük, alapanyagcsere, glikémiás index, korábban tényként, modern világban, emberek egyre, magas kalóriatartalmú, magas zsírtartalmú, emberek többet, lakosság fele, túlsúly pedig, jelenlegi ütemben, felnőttek 75%-a, gyerekek pedig, problémát átfogóan, barna zsírszövet, emberi szervezetben, kutatások bebizonyították, Tihanyi László,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
Hogyan lehet megszabadulni a kuponoldalak és a maikupon hírlevéltől ?
Kívánhatok, Boldog Új Évet, minden megmaradt Csatilakónak?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Túrórudi szelet, le is fénykép...  Április 11 A költészet napja  Boldog születésnapot a ma ünne...  Jó kívánságom !  Olimpiai bajnokunkat gyászolja...  Piros rodokrozit  Füstkvarc  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Krisztinától  Cinatotrihite kristály  Egyedül vagyunk az érzéseinkke...  Kókuszkrémes pudingos szelet, ...  A legjobb barát.....  Millei Lajos költő, író  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Ady Endre  Olimpiai bajnokunkat gyászolja...  Április 11 A magyar költészet...  Jó reggelt szép napot  Világító torony  Levél József Attilához /Mentov...  Ady Endre  Facebookon kaptam  Petőfi Sándor (1823-1849) így ...  Itt vagyok most, jó Uram  Fehér fluorit  Facebookon kaptam  Hashajtók a konyhából és a kam...  Áprilisi tréfa  Facebookon kaptam  Úgy szeretnék......  Mai harmónia kártyám  Az Úr az én oltalmam  Egy meleg mosoly  Szürkehályog ellen  Pilinszky János költő  Sorsunk minden fordulata  Erzsébet és Fülöp.......  A legjobb barát.....  Ne fuss a gondjaid elől . . ...  Radnóti Miklós költő  Boldog születésnapot a ma ünne...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Pilinszky János költő  Facebookon kaptam  Tavaszi kép  Tulipán csokor  Tavaszi kép  Április 11 A magyar költészet...  Jó reggelt kedves látogatóimna...  Naplemente  Lila turmalin  Kék-lila tanzanit kristály  Védőoltások - hasznos linkek  Facebookon kaptam Annuska bar...  Facebookon kaptam Krisztinától  Nagyon szép.......  Áprilisi tréfa  Facebookon kaptam  Mai harmónia kártyám  Kellemes kávézást  Jó reggelt kedves látogatóimna...  A múltból  Kellemes szombatot!  Millei Lajos költő, író  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Nagyon szép.......  Facebookon kaptam  Alvó maci  Facebookon kaptam  Tulipán csokor  Facebookon kaptam Mírjam bará...  Április 11 A költészet napja  Eltelt idők mögött, csak az em...  Lila eritrit kristály  Rózsakvarc kristály  Boldog születésnapot a ma ünne...  Galenit ásvány  Dubarry szelet  Facebookon kaptam  Rózsaszín kalcit kristály  Túrórudi szelet, le is fénykép...  Április 11  Harmónia......  Facebookon kaptam Mírjam bará...  Cinatotrihite kristály  Naplemente  KALENDÁRIUM - ÁPRILIS 11. A MA...  Levél József Attilához /Mentov...  E földön sok baj vesz körül  Ha a lényegtelen dolgokat a lé...  Facebookon kaptam  Rózsaszín rodokrozit kristály 
Bejegyzés Címkék
glikémiás index, korábban tényként, modern világban, emberek egyre, magas kalóriatartalmú, magas zsírtartalmú, emberek többet, lakosság fele, túlsúly pedig, jelenlegi ütemben, felnőttek 75%-a, gyerekek pedig, problémát átfogóan, barna zsírszövet, emberi szervezetben, kutatások bebizonyították, szervezet hőmérsékletének, túlsúlyos emberekben, fehér zsírszövet, másik probléma, hasnyálmirigy több, állandó inzulinhatásnak, zsírraktárak további, folyamat eredményeként, sejten belüli, 2-es típusú, napi elfogyasztott, nagyobb kalóriacsökkentés, szervezet éhezésként, alapanyagcsere csökkenése, szervezetben lévő, átlagos embernek, hirtelen súlyvesztéskor, drasztikus kalória, szervezet vizet, táplálék bevitel, szervezet saját, megkötött vizet, testsúlycsökkenés tehát, szervezetnek jelentősen, fehérje állománya, utóbbi gondolatmenetet, leadott kilókon, első időszakban, végletekbe átcsapni, gyártók ugyanis, zsírt szénhidráttal, túlzott szénhidrát, zsírszövetben raktározza, legtöbb zöldség, fehér kenyérhez, glukózhoz viszonyítva, magas gikémiás, vércukor szintet, növényi eredetű, alacsony glikémiás, hasnyálmirigy inzulin, szénhidrátokat kombináljuk, táplálék glikémiás, szénhidrátokból pedig, alacsonyabb glikémiás, glikémiás indexet, korábbi elmélet, glikémiás indexen, glikémiás indexe, nézet meglehetősén, elvégzett kísérletek, várható lenne, vércukor szint, inzulin elválasztást, elhízáshoz pedig, folyamatosan magas, magas inzulinszint, általa kiváltott, magas vérzsír, zsírraktározás miatt, szervezet inzulin, következő táblázat, táplálékok besorolását, 0-tól 100-ig, vércukorszintre gyakorolt, adott élelmiszerben, élelmiszer glikémiás, felszívódása során, hasnyálmirigyben lévő, glükóz eljusson, zsír raktározása, hiperinzulinémia, hasnyálmirigyben, súlycsökkenéshez, hőmérsékletének, vércukorszintre, egészségtelenek, általánosságban, szénhidrátokból, fogyasztószerek, fehérjetartalom, gondolatmenetet, kalóriatartalmú, különböztetnünk, érzéketlenséget, , ,
2021.03 2021. április 2021.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 81 db bejegyzés
e év: 1242 db bejegyzés
Összes: 42200 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 600
  • e Hét: 1708
  • e Hónap: 18755
  • e Év: 253279
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2021 TVN.HU Kft.