Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Britain óceánjáró.
  2017-04-01 21:46:32, szombat
 
   
  Az SS Great Britain Isambard Kingdom Brunel angol mérnök második óceánjárója, korának legnagyobb és leggyorsabb hajója volt.




Isambard Kingdom Brunel a viktoriánus Anglia legkiválóbb mérnöke volt. Első óceánjárója a Great Western volt, amelyet hagyományos lapátkerekek hajtottak. Brunel felkérést kapott, hogy készítse el a Great Western testvérhajóját, de ő egy teljesen új tervvel állt elő. Az új gőzös tervezésben Thomas Guppy, Christopher Claxton és William Patterson segítette.

A vízre bocsátás




A hajó egy különlegesen kialakított bristoli szárazdokkban épült 1839-től. A gőzöst 1843. július 19-én bocsátották vízre. A hatalmas vízi jármű első találkozása a vízzel valódi népünnepély volt a zászlókkal, virágokkal és színes szalagokkal feldíszített Bristolban. A névadás során az első pezsgős palack a vízbe esett, ezért egy másodikat kellett keríteni, amelyet azután Albert herceg, Viktória királynő férje már a megfelelő erővel lökött a hajótestnek.

A fényképezés úttörője, William Henry Fox Talbot képe 1844-ből




A Great Britain valódi mérföldkő a hajóépítésben, a későbbi nagy személyszállító hajók előfutára. Ez a gőzös volt az első teljes egészében vasból készített, nem lapátkerékkel, hanem hajócsavar meghajtott óceánjáró.

A hajó csavar




Az óriási hajó, amely harminc méterrel hosszabb volt, mint a kor legnagyobb vízi járműve, csak nagy nehézségek árán jutott át a kikötő szűkre tervezett létesítményein. Vízre bocsátásakor a 98 méter hosszú, 1930 tonna súlyú Great Britain a világ legnagyobb hajója volt. Csaknem öt méter átmérőjű vaspropellerét ezer lóerős (745 kW) motor hajtotta, amely 12 csomós (22 km/h) sebességre gyorsította a hajót. Ez mérnöki csodának számított abban a korban.




Az eredeti motort Thomas Guppy tervezte Isambard Kingdom Brunellel együttműködve. A motor a Brunel apja, Marc Isambard Brunel által korábban épített gép továbbfejlesztett változata volt. A gép 340 tonnát nyomott és három emelet magas volt. Az általa meghajtott főtengely a világ legnagyobb kovácsolt tárgya volt. Szintén világelső volt méretét tekintve a kazán is, amelybe 200 tonna tengervíz fért. A hajó 1200 tonna szenet szállított, ezt lapátolták a fűtők 24 tüzelőnyíláson keresztül a lángok közé.




A Great Britain eredetileg 120 utast (közülük 26-ot egyszemélyes kabinban) szállított az első osztályon, 132-t a másodosztályon. A tisztek és a legénység száma 130 volt. Később egy extra fedélzet beépítésével a szállítható utasok száma 730-ra nőtt.




A Great Britain 1845 júliusában tette első útját New Yorkba, és azonnal megdöntötte az Atlanti-óceán átszelésének rekordját azzal, hogy 14 nap alatt érte el úti célját. A hatalmas és gyors hajó mindazonáltal kevesebb utast vonzott, mint ahogy megrendelői remélték, ezért működtetése nem volt igazán gazdaságos.




A gőzös 1846 novemberében Írországnál, a Dundrum-öbölben megfeneklett. Nagy erőfeszítésekkel levontatták a csúnyán megsérült hajót a homokzátonyról, és csaknem egy évig javították. Mivel a gőzöst az üzemeltető alulbiztosította, a javítás csődbe vitte a Great Western Steamship Companyt.




A hajót ezután a Gibbs, Bright and Co. vette meg. Az új tulajdonosok rendbe hozták a gőzöst, kisebb, de hatékonyabb motort szereltettek bele, majd arra használták, hogy az aranyláz miatt útnak induló kivándorlókat vigye Ausztráliába. Ekkor építették be az új, a hajó teljes hosszában végignyúló felső fedélzetet, hogy növeljék a szállítható utasok számát. A Great Britainnek az átalakítások miatt jelentősen megváltozott a külseje: mélyebbre merült, jóval nagyobb lett a felépítménye és kapott egy újabb kéményt.




A hajó 1852. augusztus 21-én indult első útjára 630 kivándorlóval a fedélzetén. Melbourne-i érkezése akkora szenzációnak számított, hogy négyezer ember fizetett egy shillinget azért, hogy láthassa. A Great Britain a következő 24 évben 32 alkalommal tette meg az utat; összesen 16 ezer embert szállított.




A hajó híresen gyors és elegáns volt, ezért a Tengerek agarának is nevezték. Átlagosan 120 nap alatt tette meg Anglia és Ausztrália között oda-vissza az utat, amely még a 19. század közepén is elfogadhatónak számított. Az elegancián némiképpen rontott, hogy az utasok élelmezésére sok élő állatot vitt magával.




A krími háború és az indiai zendülés alatt, 1855 és 1858 között, a hajó csapatszállítóként üzemelt, és 44 ezer katonát vitt a frontra. 1882-ben a hajógépek rossz állapota miatt háromárbocos vitorlássá alakították, és utasok helyett szenet szállított Walesből San Franciscóba.




Harmadik útján, 1886-ban, a Horn-fok megkerülése közben tűz ütött ki a fedélzetén, és a hajónak ki kellett kötnie a Falkland-szigeteknél. A javítási költségek olyan magasak voltak, hogy a sérült hajót eladták a Falkland Islands Companynek, amely az 1920-as évekig szénraktárként használta Port Stanleyben.




Az első világháborúban a dél-atlanti brit flottát látta el szénnel, amely a Falkland-szigeteki csatában legyőzte a német Maximilian von Spee hajóhadát. A Great Britain teste az évtizedek során egyre jobban elhasználódott, és teljesen használhatatlanná vált. A gőzöst emiatt 1937-ben néhány kilométerre elvontatták Port Stanleytől, majd Sparrow Cove közelben zátonyra futtatták. A hajó testébe lyukakat fúrtak, és sorsára hagyták.




A hajó megmentésére több ambiciózus terv is született a hatvanas évek végén. A Great Britaint 1970-ben egy pontonra rögzítve visszavontatták Dél-Amerika partjai elől Bristolba. A Great Britaint százezren fogadták a városban 1970. július 5-én.

A Great Britain régi szárazdokkjába került, és megkezdődött a költséges felújítás. A munkák 11,3 millió fontot emésztettek fel. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajótest a szárazföldön is nagyon erősen korrodálódik a tengeri párában, ezért a vízvonal magasságában egy üvegtetőt emeltek, amely alatt 22 százalékon lehet tartani a levegő relatív páratartalmát. Az üveget vékony vízréteg borítja, emiatt a szemlélőnek az az érzése támad, hogy a hajó úszik. A hajótest az üvegtető alatt körbejárható.

Mivel a motort a hajó vitorlássá alakításakor kiszerelték, a gépet újra el kellett készíteni. A Rolls-Royce cég segítségével újraalkották az 1845-ös motort. A múzeumként üzemelő hajót évente 150 ezren keresik fel.
 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, novemberében, magasságában, megkezdődött, korrodálódik, átalakítások, viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, Great Britain, Great Britain Isambard Kingdom Brunel, Isambard Kingdom Brunel, Great Western, Thomas Guppy, Christopher Claxton, William Patterson, William Henry Fox Talbot, Isambard Kingdom Brunellel, Marc Isambard Brunel, Great Western Steamship Companyt, Great Britainnek, Walesből San Franciscóba, Falkland Islands Companynek, Port Stanleyben, Port Stanleytől, Sparrow Cove, Great Britaint,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
Húsgombóc Leves
Wokban pirított zöldségek spagettivel
Paradicsomsaláta
még több recept
Véleményezd!
05.27. 22:57 Mávinform: ismét mindkét vágányon járnak a vonatok Sülysáp és Mende között
05.27. 22:37 Labdarúgó NB I - Távozik a bajnok Honvéd vezetőedzője
05.27. 21:38 Kétszettes hátrányból fordított Szlovénia ellen a női röplabda-válogatott
05.27. 21:19 Labdarúgó NB I - Korábbi eredmények (2. rész)
05.27. 21:19 Labdarúgó NB I - Góllövőlista
05.27. 21:19 Labdarúgó NB I - Eredmények és tabella
05.27. 21:18 Labdarúgó NB I - Huszonnégy év után bajnok a Budapest Honvéd
05.27. 21:18 Elhunyt Ruitner Sándor dramaturg, rendező
05.27. 21:09 Labdarúgó NB I - A Debrecen nyerte a kiesési rangadót, de a Diósgyőr is ben...
05.27. 21:09 Labdarúgó NB I - Paksi döntetlennel búcsúzott az MTK
Tudjátok ?
Mi lesz veled magyar obi?
Van még valaki, aki - ezek után - képes azt állítani, hogy nincs lélek...?
A déli határszakaszon ENNYIRE ROSSZ a közlekedés-biztonság a kerítés miatt...?
Szerintetek a trollkodás az magánügy vagy politikai kérdés?
Akkor most ki is a hazug?
még több kérdés
Blog Címkék
Csinos szep nok...PNG....  Tallóztam  Másként  Álmot adsz...  Szép kép  Keresztes Istváné Marika: Szer...  Kerüld  Kegyelem  Megvan az aranyhal  Május 25. Szép estét, jó éjt!  Ady Endre idézet  Kovács Mária: Apám cigánylelke...  Sajátszerkesztésű képem  Kellemes, szép napot mindenkin...  szomorúságotok örömre fordul.....  Jó reggelt kívánok!  Cseri Kálmán - AZ ÉLETNÉL IS ...  Az irgalmasságról  Május 25. Szép napot!  2. A csaldi munkamegosztásról  Hit, próbatétel és bölcsesség  Ujfalvy Kristina: Szüreti post...  Május 25. MENNYBEMENETEL ÜNNEP...  Megtelt a város...  Szandálban és szoknyában nyert...  Uram, Imádkozom...  Babits Mihály – Újév  Currys karfiol krémleves  Aki bennem lakik  Valami nincs sehol  Dobrow László: Átölelve tartal...  Tunderek...PNG...  Jó éjt - édes álmokat !  Május 25. MENNYBEMENETEL ÜNNEP...  Az irgalmasságról  Dal a boldogságról  Tizenhatszor annyi követ haszn...  Ítélkezés  Megtelt a város...  Mosoly  Egyszerűen...  Várnai Zseni: Mint egy végtel...  Öt éve hunyt el Dr. Székelyhid...  Gyonyoru holgyek..GIFF...  Május 25. Szép estét, jó éjt!  Gyonyoru holgyek..GIFF...  2. A csaldi munkamegosztásról  Kovács Mária: Apám cigánylelke...  Mások azt látják ...  "A legjobb dolgok nem jönnek k...  Ludi Delfino  Ítélkezés  Péntek  Sajátszerkesztésű képem  Gyonyoru holgyek..GIFF...  Csinos szep nok...PNG....  Tiszta és jó  Szép kép  Ludi Delfino  Csütörtök.....végre itthon egy...  A rím  Mögéd bújva előtted...  Hollandia  Hollandia  Csinos szep nok...PNG....  Oriental Azsiai- GIFF.kep....  Látogatóim  szomorúságotok örömre fordul.....  Indigó Gyerekek  3. A társadalmi munkamegosztás  Óvatos vallomás...  Jó reggelt kívánok!  Ludi Delfino  képre írható  Pipacs-melódia  Ludi Delfino  Csinos szep nok...PNG....  Napi cukiság...  Romantika..PNG....  Még álmodok...  Tizenhatszor annyi követ haszn...  Gyonyoru holgyek..GIFF...  Csak ennyi  Úgy szeretném...  Aki bennem lakik  Babits Mihály - Sok súlyos álo...  Csinos szep nok...PNG....  Csinos szep nok...PNG....  Ludi Delfino  Szép kép  Fogyás 24. nap  Ludi Delfino  Ludi Delfino  VÁRNAI ZSENI: Úgy megnőttél,...  Pej Erika: Velem vagy . . .  "Jöjjetek énhozzám mindnyájan....  81 éves lenne...  Híres emberek ritkán látott ké...  Gyonyoru holgyek..GIFF...  Fehér Szent Ostyában Jézus Te ... 
Bejegyzés Címkék
viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, óriási hajó, kikötő szűkre, világ legnagyobb, eredeti motort, általa meghajtott, hajó 1200, lángok közé, első osztályon, legénység száma, extra fedélzet, szállítható utasok, gőzös 1846, csúnyán megsérült, évig javították, üzemeltető alulbiztosította, javítás csődbe, hajót ezután, aranyláz miatt, hajó teljes, átalakítások miatt, újabb kéményt, hajó 1852, shillinget azért, hajó híresen, elegancián némiképpen, utasok élelmezésére, krími háború, indiai zendülés, hajógépek rossz, javítási költségek, sérült hajót, 1920-as évekig, első világháborúban, dél-atlanti brit, német Maximilian, évtizedek során, gőzöst emiatt, hajó testébe, hajó megmentésére, hatvanas évek, pontonra rögzítve, városban 1970, költséges felújítás, tengeri párában, vízvonal magasságában, üvegtetőt emeltek, levegő relatív, üveget vékony, hajó úszik, üvegtető alatt, hajó vitorlássá, gépet újra, 1845-ös motort, múzeumként üzemelő, erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, , ,
2017.04 2017. Május 2017.06
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 6 db bejegyzés
e hónap: 144 db bejegyzés
e év: 848 db bejegyzés
Összes: 36105 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 17512
  • e Hét: 135781
  • e Hónap: 369469
  • e Év: 1995749
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.