Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Britain óceánjáró.
  2017-04-01 21:46:32, szombat
 
   
  Az SS Great Britain Isambard Kingdom Brunel angol mérnök második óceánjárója, korának legnagyobb és leggyorsabb hajója volt.




Isambard Kingdom Brunel a viktoriánus Anglia legkiválóbb mérnöke volt. Első óceánjárója a Great Western volt, amelyet hagyományos lapátkerekek hajtottak. Brunel felkérést kapott, hogy készítse el a Great Western testvérhajóját, de ő egy teljesen új tervvel állt elő. Az új gőzös tervezésben Thomas Guppy, Christopher Claxton és William Patterson segítette.

A vízre bocsátás




A hajó egy különlegesen kialakított bristoli szárazdokkban épült 1839-től. A gőzöst 1843. július 19-én bocsátották vízre. A hatalmas vízi jármű első találkozása a vízzel valódi népünnepély volt a zászlókkal, virágokkal és színes szalagokkal feldíszített Bristolban. A névadás során az első pezsgős palack a vízbe esett, ezért egy másodikat kellett keríteni, amelyet azután Albert herceg, Viktória királynő férje már a megfelelő erővel lökött a hajótestnek.

A fényképezés úttörője, William Henry Fox Talbot képe 1844-ből




A Great Britain valódi mérföldkő a hajóépítésben, a későbbi nagy személyszállító hajók előfutára. Ez a gőzös volt az első teljes egészében vasból készített, nem lapátkerékkel, hanem hajócsavar meghajtott óceánjáró.

A hajó csavar




Az óriási hajó, amely harminc méterrel hosszabb volt, mint a kor legnagyobb vízi járműve, csak nagy nehézségek árán jutott át a kikötő szűkre tervezett létesítményein. Vízre bocsátásakor a 98 méter hosszú, 1930 tonna súlyú Great Britain a világ legnagyobb hajója volt. Csaknem öt méter átmérőjű vaspropellerét ezer lóerős (745 kW) motor hajtotta, amely 12 csomós (22 km/h) sebességre gyorsította a hajót. Ez mérnöki csodának számított abban a korban.




Az eredeti motort Thomas Guppy tervezte Isambard Kingdom Brunellel együttműködve. A motor a Brunel apja, Marc Isambard Brunel által korábban épített gép továbbfejlesztett változata volt. A gép 340 tonnát nyomott és három emelet magas volt. Az általa meghajtott főtengely a világ legnagyobb kovácsolt tárgya volt. Szintén világelső volt méretét tekintve a kazán is, amelybe 200 tonna tengervíz fért. A hajó 1200 tonna szenet szállított, ezt lapátolták a fűtők 24 tüzelőnyíláson keresztül a lángok közé.




A Great Britain eredetileg 120 utast (közülük 26-ot egyszemélyes kabinban) szállított az első osztályon, 132-t a másodosztályon. A tisztek és a legénység száma 130 volt. Később egy extra fedélzet beépítésével a szállítható utasok száma 730-ra nőtt.




A Great Britain 1845 júliusában tette első útját New Yorkba, és azonnal megdöntötte az Atlanti-óceán átszelésének rekordját azzal, hogy 14 nap alatt érte el úti célját. A hatalmas és gyors hajó mindazonáltal kevesebb utast vonzott, mint ahogy megrendelői remélték, ezért működtetése nem volt igazán gazdaságos.




A gőzös 1846 novemberében Írországnál, a Dundrum-öbölben megfeneklett. Nagy erőfeszítésekkel levontatták a csúnyán megsérült hajót a homokzátonyról, és csaknem egy évig javították. Mivel a gőzöst az üzemeltető alulbiztosította, a javítás csődbe vitte a Great Western Steamship Companyt.




A hajót ezután a Gibbs, Bright and Co. vette meg. Az új tulajdonosok rendbe hozták a gőzöst, kisebb, de hatékonyabb motort szereltettek bele, majd arra használták, hogy az aranyláz miatt útnak induló kivándorlókat vigye Ausztráliába. Ekkor építették be az új, a hajó teljes hosszában végignyúló felső fedélzetet, hogy növeljék a szállítható utasok számát. A Great Britainnek az átalakítások miatt jelentősen megváltozott a külseje: mélyebbre merült, jóval nagyobb lett a felépítménye és kapott egy újabb kéményt.




A hajó 1852. augusztus 21-én indult első útjára 630 kivándorlóval a fedélzetén. Melbourne-i érkezése akkora szenzációnak számított, hogy négyezer ember fizetett egy shillinget azért, hogy láthassa. A Great Britain a következő 24 évben 32 alkalommal tette meg az utat; összesen 16 ezer embert szállított.




A hajó híresen gyors és elegáns volt, ezért a Tengerek agarának is nevezték. Átlagosan 120 nap alatt tette meg Anglia és Ausztrália között oda-vissza az utat, amely még a 19. század közepén is elfogadhatónak számított. Az elegancián némiképpen rontott, hogy az utasok élelmezésére sok élő állatot vitt magával.




A krími háború és az indiai zendülés alatt, 1855 és 1858 között, a hajó csapatszállítóként üzemelt, és 44 ezer katonát vitt a frontra. 1882-ben a hajógépek rossz állapota miatt háromárbocos vitorlássá alakították, és utasok helyett szenet szállított Walesből San Franciscóba.




Harmadik útján, 1886-ban, a Horn-fok megkerülése közben tűz ütött ki a fedélzetén, és a hajónak ki kellett kötnie a Falkland-szigeteknél. A javítási költségek olyan magasak voltak, hogy a sérült hajót eladták a Falkland Islands Companynek, amely az 1920-as évekig szénraktárként használta Port Stanleyben.




Az első világháborúban a dél-atlanti brit flottát látta el szénnel, amely a Falkland-szigeteki csatában legyőzte a német Maximilian von Spee hajóhadát. A Great Britain teste az évtizedek során egyre jobban elhasználódott, és teljesen használhatatlanná vált. A gőzöst emiatt 1937-ben néhány kilométerre elvontatták Port Stanleytől, majd Sparrow Cove közelben zátonyra futtatták. A hajó testébe lyukakat fúrtak, és sorsára hagyták.




A hajó megmentésére több ambiciózus terv is született a hatvanas évek végén. A Great Britaint 1970-ben egy pontonra rögzítve visszavontatták Dél-Amerika partjai elől Bristolba. A Great Britaint százezren fogadták a városban 1970. július 5-én.

A Great Britain régi szárazdokkjába került, és megkezdődött a költséges felújítás. A munkák 11,3 millió fontot emésztettek fel. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajótest a szárazföldön is nagyon erősen korrodálódik a tengeri párában, ezért a vízvonal magasságában egy üvegtetőt emeltek, amely alatt 22 százalékon lehet tartani a levegő relatív páratartalmát. Az üveget vékony vízréteg borítja, emiatt a szemlélőnek az az érzése támad, hogy a hajó úszik. A hajótest az üvegtető alatt körbejárható.

Mivel a motort a hajó vitorlássá alakításakor kiszerelték, a gépet újra el kellett készíteni. A Rolls-Royce cég segítségével újraalkották az 1845-ös motort. A múzeumként üzemelő hajót évente 150 ezren keresik fel.
 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, novemberében, magasságában, megkezdődött, korrodálódik, átalakítások, viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, Great Britain, Great Britain Isambard Kingdom Brunel, Isambard Kingdom Brunel, Great Western, Thomas Guppy, Christopher Claxton, William Patterson, William Henry Fox Talbot, Isambard Kingdom Brunellel, Marc Isambard Brunel, Great Western Steamship Companyt, Great Britainnek, Walesből San Franciscóba, Falkland Islands Companynek, Port Stanleyben, Port Stanleytől, Sparrow Cove, Great Britaint,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
Húsgombóc Leves
Wokban pirított zöldségek spagettivel
Paradicsomsaláta
még több recept
Véleményezd!
04.25. 10:25 Mabisz: hétfőig több mint 4 ezer kárbejelentés érkezett a múlt heti időjárá...
04.25. 10:22 Stadler: nem kerül duplájába a tram-train járművek beszerzése
04.25. 10:21 Orbán Viktor felszólal az EP szerdai plenáris ülésén
04.25. 10:21 Elhunyt Földes Anna újságíró
04.25. 10:21 Az MNB bírságot vetett ki a Fegyvernek és Vidéke Körzeti Takarékszövetkezet...
04.25. 10:21 Magyarországon nem engedélyezett gyógyszereket foglaltak le Bács-Kiskun meg...
04.25. 10:21 Tőzsde - Minimális emelkedés Nyugat-Európában nyitáskor
04.25. 10:20 BUX: 33 226,43 pont, gyakorlatilag változatlan nyitás
04.25. 10:20 Vádat emelt az ügyészség Mengyi Rolanddal szemben
04.25. 10:20 Vegyespáros curling-vb - Győzelem a brazilok ellen
Tudjátok ?
Meleg vagy travi társkeresők?
Képrejtvény. Ki tudod találni?
Képrejtvény. Ki tudod találni?
Miért hiszik egyesek,hogy ők mindenre tudják a helyes választ?
Ki, mit gondol, miként lehet HATÁSTALANÍTANI egy rafinált - vő-szomorító típusú - anyóst......
még több kérdés
Blog Címkék
Április 22. Szombat  Föld napja  Videó  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Kérlek...  20 perces tejfölös fánk  A Magyarok Világszövetsége Öss...  A békesség Istene...  Április 22. Noémi, Csilla névn...  kocsmában1850  Tallóztam  Viszontlátás  Mennyi az ára--Vilhelem Margar...  Föld napja  Sajátszerkesztésű képem  kocsmában1850  Ültess egy fát  A Lélek kardja  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Ludi Delfino  A békesség Istene...  Székelyföldön  Egy mezei virághoz  Tallóztam  A hívő védekezése  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  jó éjt  Ikerszülések  Imádkozzunk egymásért!  Múzeumban  Sajátszerkesztésű képem  A tavasz jelei  Vicces kép  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Ludi Delfino  A hit pajzsa  A Föld fohásza  Png nő  Az üdvösség sisakja  Szeretlek Anyaföld  A tavasz jelei  Ludi Delfino  "A földet nem apáinktól örököl...  Ludi Delfino  Sajátszerkesztésű képem  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  A békesség Istene...  Videó  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Ikerszülések  A tavaszi sugár  Ikerszülések  Mennyi az ára--Vilhelem Margar...  Rózsák víztükrös képei  A tavasznak mesés leírása  Szép és tanulságos!!!  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Videó  Tallóztam: mások hibáinak kija...  Ludi Delfino  Az áprilisi rügyekhez  Föld napja  Vicces kép  Csodálatosan szép hétvégét!  Faültető  Csodálatosan szép hétvégét!  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Ludi Delfino  Sajat szerkesztesu PNG- kepek....  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Te csak hívj!  Ludi Delfino  Székelyföldön  Föld napja  Április  Szép estét  A szívem üzenete .  Szép estét kívánok kedves láto...  Tallóztam  Ludi Delfino  A tavaszi sugár  Mai nap  1956 a Hansági Múzeum szakmai ...  Csodálatosan szép hétvégét!  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Szükségünk van a természetre  Vicces kép  Szép estét kívánok kedves láto...  így ér véget  Szép gondolatok...  Szép gondolatok...  A Lélek kardja  Ludi Delfino  Egyedül...  Sajat szerkesztesu GIF-kepek.....  Ludi Delfino  Sajat szerkesztesu PNG- kepek.... 
Bejegyzés Címkék
viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, óriási hajó, kikötő szűkre, világ legnagyobb, eredeti motort, általa meghajtott, hajó 1200, lángok közé, első osztályon, legénység száma, extra fedélzet, szállítható utasok, gőzös 1846, csúnyán megsérült, évig javították, üzemeltető alulbiztosította, javítás csődbe, hajót ezután, aranyláz miatt, hajó teljes, átalakítások miatt, újabb kéményt, hajó 1852, shillinget azért, hajó híresen, elegancián némiképpen, utasok élelmezésére, krími háború, indiai zendülés, hajógépek rossz, javítási költségek, sérült hajót, 1920-as évekig, első világháborúban, dél-atlanti brit, német Maximilian, évtizedek során, gőzöst emiatt, hajó testébe, hajó megmentésére, hatvanas évek, pontonra rögzítve, városban 1970, költséges felújítás, tengeri párában, vízvonal magasságában, üvegtetőt emeltek, levegő relatív, üveget vékony, hajó úszik, üvegtető alatt, hajó vitorlássá, gépet újra, 1845-ös motort, múzeumként üzemelő, erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, , ,
2017.03 2017. április 2017.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 153 db bejegyzés
e év: 674 db bejegyzés
Összes: 35931 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4272
  • e Hét: 22987
  • e Hónap: 307289
  • e Év: 1569489
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.