Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Britain óceánjáró.
  2017-04-01 21:46:32, szombat
 
   
  Az SS Great Britain Isambard Kingdom Brunel angol mérnök második óceánjárója, korának legnagyobb és leggyorsabb hajója volt.




Isambard Kingdom Brunel a viktoriánus Anglia legkiválóbb mérnöke volt. Első óceánjárója a Great Western volt, amelyet hagyományos lapátkerekek hajtottak. Brunel felkérést kapott, hogy készítse el a Great Western testvérhajóját, de ő egy teljesen új tervvel állt elő. Az új gőzös tervezésben Thomas Guppy, Christopher Claxton és William Patterson segítette.

A vízre bocsátás




A hajó egy különlegesen kialakított bristoli szárazdokkban épült 1839-től. A gőzöst 1843. július 19-én bocsátották vízre. A hatalmas vízi jármű első találkozása a vízzel valódi népünnepély volt a zászlókkal, virágokkal és színes szalagokkal feldíszített Bristolban. A névadás során az első pezsgős palack a vízbe esett, ezért egy másodikat kellett keríteni, amelyet azután Albert herceg, Viktória királynő férje már a megfelelő erővel lökött a hajótestnek.

A fényképezés úttörője, William Henry Fox Talbot képe 1844-ből




A Great Britain valódi mérföldkő a hajóépítésben, a későbbi nagy személyszállító hajók előfutára. Ez a gőzös volt az első teljes egészében vasból készített, nem lapátkerékkel, hanem hajócsavar meghajtott óceánjáró.

A hajó csavar




Az óriási hajó, amely harminc méterrel hosszabb volt, mint a kor legnagyobb vízi járműve, csak nagy nehézségek árán jutott át a kikötő szűkre tervezett létesítményein. Vízre bocsátásakor a 98 méter hosszú, 1930 tonna súlyú Great Britain a világ legnagyobb hajója volt. Csaknem öt méter átmérőjű vaspropellerét ezer lóerős (745 kW) motor hajtotta, amely 12 csomós (22 km/h) sebességre gyorsította a hajót. Ez mérnöki csodának számított abban a korban.




Az eredeti motort Thomas Guppy tervezte Isambard Kingdom Brunellel együttműködve. A motor a Brunel apja, Marc Isambard Brunel által korábban épített gép továbbfejlesztett változata volt. A gép 340 tonnát nyomott és három emelet magas volt. Az általa meghajtott főtengely a világ legnagyobb kovácsolt tárgya volt. Szintén világelső volt méretét tekintve a kazán is, amelybe 200 tonna tengervíz fért. A hajó 1200 tonna szenet szállított, ezt lapátolták a fűtők 24 tüzelőnyíláson keresztül a lángok közé.




A Great Britain eredetileg 120 utast (közülük 26-ot egyszemélyes kabinban) szállított az első osztályon, 132-t a másodosztályon. A tisztek és a legénység száma 130 volt. Később egy extra fedélzet beépítésével a szállítható utasok száma 730-ra nőtt.




A Great Britain 1845 júliusában tette első útját New Yorkba, és azonnal megdöntötte az Atlanti-óceán átszelésének rekordját azzal, hogy 14 nap alatt érte el úti célját. A hatalmas és gyors hajó mindazonáltal kevesebb utast vonzott, mint ahogy megrendelői remélték, ezért működtetése nem volt igazán gazdaságos.




A gőzös 1846 novemberében Írországnál, a Dundrum-öbölben megfeneklett. Nagy erőfeszítésekkel levontatták a csúnyán megsérült hajót a homokzátonyról, és csaknem egy évig javították. Mivel a gőzöst az üzemeltető alulbiztosította, a javítás csődbe vitte a Great Western Steamship Companyt.




A hajót ezután a Gibbs, Bright and Co. vette meg. Az új tulajdonosok rendbe hozták a gőzöst, kisebb, de hatékonyabb motort szereltettek bele, majd arra használták, hogy az aranyláz miatt útnak induló kivándorlókat vigye Ausztráliába. Ekkor építették be az új, a hajó teljes hosszában végignyúló felső fedélzetet, hogy növeljék a szállítható utasok számát. A Great Britainnek az átalakítások miatt jelentősen megváltozott a külseje: mélyebbre merült, jóval nagyobb lett a felépítménye és kapott egy újabb kéményt.




A hajó 1852. augusztus 21-én indult első útjára 630 kivándorlóval a fedélzetén. Melbourne-i érkezése akkora szenzációnak számított, hogy négyezer ember fizetett egy shillinget azért, hogy láthassa. A Great Britain a következő 24 évben 32 alkalommal tette meg az utat; összesen 16 ezer embert szállított.




A hajó híresen gyors és elegáns volt, ezért a Tengerek agarának is nevezték. Átlagosan 120 nap alatt tette meg Anglia és Ausztrália között oda-vissza az utat, amely még a 19. század közepén is elfogadhatónak számított. Az elegancián némiképpen rontott, hogy az utasok élelmezésére sok élő állatot vitt magával.




A krími háború és az indiai zendülés alatt, 1855 és 1858 között, a hajó csapatszállítóként üzemelt, és 44 ezer katonát vitt a frontra. 1882-ben a hajógépek rossz állapota miatt háromárbocos vitorlássá alakították, és utasok helyett szenet szállított Walesből San Franciscóba.




Harmadik útján, 1886-ban, a Horn-fok megkerülése közben tűz ütött ki a fedélzetén, és a hajónak ki kellett kötnie a Falkland-szigeteknél. A javítási költségek olyan magasak voltak, hogy a sérült hajót eladták a Falkland Islands Companynek, amely az 1920-as évekig szénraktárként használta Port Stanleyben.




Az első világháborúban a dél-atlanti brit flottát látta el szénnel, amely a Falkland-szigeteki csatában legyőzte a német Maximilian von Spee hajóhadát. A Great Britain teste az évtizedek során egyre jobban elhasználódott, és teljesen használhatatlanná vált. A gőzöst emiatt 1937-ben néhány kilométerre elvontatták Port Stanleytől, majd Sparrow Cove közelben zátonyra futtatták. A hajó testébe lyukakat fúrtak, és sorsára hagyták.




A hajó megmentésére több ambiciózus terv is született a hatvanas évek végén. A Great Britaint 1970-ben egy pontonra rögzítve visszavontatták Dél-Amerika partjai elől Bristolba. A Great Britaint százezren fogadták a városban 1970. július 5-én.

A Great Britain régi szárazdokkjába került, és megkezdődött a költséges felújítás. A munkák 11,3 millió fontot emésztettek fel. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajótest a szárazföldön is nagyon erősen korrodálódik a tengeri párában, ezért a vízvonal magasságában egy üvegtetőt emeltek, amely alatt 22 százalékon lehet tartani a levegő relatív páratartalmát. Az üveget vékony vízréteg borítja, emiatt a szemlélőnek az az érzése támad, hogy a hajó úszik. A hajótest az üvegtető alatt körbejárható.

Mivel a motort a hajó vitorlássá alakításakor kiszerelték, a gépet újra el kellett készíteni. A Rolls-Royce cég segítségével újraalkották az 1845-ös motort. A múzeumként üzemelő hajót évente 150 ezren keresik fel.
 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, novemberében, magasságában, megkezdődött, korrodálódik, átalakítások, viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, Great Britain, Great Britain Isambard Kingdom Brunel, Isambard Kingdom Brunel, Great Western, Thomas Guppy, Christopher Claxton, William Patterson, William Henry Fox Talbot, Isambard Kingdom Brunellel, Marc Isambard Brunel, Great Western Steamship Companyt, Great Britainnek, Walesből San Franciscóba, Falkland Islands Companynek, Port Stanleyben, Port Stanleytől, Sparrow Cove, Great Britaint,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Sajtos,sonkás buci
Kemencés harcsa egészben
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
Húsgombóc Leves
még több recept
Véleményezd!
09.21. 23:34 Német választások - Felmérés: a kormánypártok gyengülése és két új párt meg...
09.21. 21:54 Semjén: a migráció következményeit nem lehet jóvátenni
09.21. 21:54 ENSZ-közgyűlés - Áder János: a vízválság háborúkhoz is vezethet
09.21. 21:04 Férfi kosárlabda EK - Idegenben szerzett előnyt a Körmend
09.21. 21:03 A Fluxus művészeti mozgalom alkotóinak kiállítása a Ludwig Múzeumban
09.21. 20:53 Nemzeti konzultáció - Kormányszóvivő: felvértezést adnak a kormánynak a beé...
09.21. 20:44 A magyar dráma napja - Átadták a Szép Ernő-díjakat
09.21. 20:33 Észak-koreai válság - Diplomáciai források: az EU szigorítani fogja a Phenj...
09.21. 20:03 Orbán: Magyarország erejét Széchenyi-díjasai mutatják meg igazán
09.21. 19:54 Női kézilabda NB I - Simán nyert a Győr, nehezen a Ferencváros
Tudjátok ?
Ha Matolcsy szerint a SVÉD MODELL a nyerő, mi a bánatért ment, MÁR 3 ALKALOMMAL Jamaica-ra ...
HOL MARAD A REZSICSÖKKENTÉS, ha a FÖLDGÁZ ára TÖBB, MINT 2 ÉVE ALACSONYABB, MINT AMENNYIT F...
Hány világvége lesz még?
Mi ez a nagyon ismerős zene?
Mi a manó, már rizst sem jó enni, arzénnal mérgezi a népet?
még több kérdés
Blog Címkék
Mindenki megérdemli  Kata......SZERETETTEL  Roselouis  Hamvas Béla: Isten tenyerén éb...  Velem maradsz...  Esős délután islegyen kellemes...  Az élet a legjobb tanár  Harmonia.......  Kliensre várva----------  Őszi utamon..Dáma Lovag Erdős ...  Marcsitól ...  Dr. Szederkényi Károly előadás...  Marikától--névnapi jó kívánság...  Ábrándozó  Donnáról kaptam  A boldogság nem visel külső je...  Igen, te vagy világosságom, Ur...  Marcsitól ...  Légy minden...  Szépségés szörnyeteg-betétdal  The Bee Gees  Kedves látogatóm Gitti  Nem emel föl  Ne higgy nekem...  Jézus a gyermek barátja  Nem emel föl  Harmonia.......  Gyönyörködöm benne, mert ...  Uram, Jézus Krisztus  Békét teremteni e felbolydult ...  Vidám estét!  Donnáról kaptam  Az élet a legjobb tanár  Misitől kaptam.  Sokáig spóroltam mire meg vet...  Képek  Kutyatakarodó:-) gif  Szép estét  Vidám estét!  Nem kell dér...  Kihívások  Én azt hiszem  Őszi utamon..Dáma Lovag Erdős ...  Jolie Taylor: Hinni szeretnék  Szép estét  Erdő Péter bíboros úr homíliáj...  Harmonia kártya után-A fehér l...  Hogyan tisztítsuk meg a májun...  A világ leghosszabb szempillái  Sokáig spóroltam mire meg vet...  Láma gif  Juhász Gyula: Prológus  Kata......SZERETETTEL  idézet  Albert Schweitzer : A fiatalsá...  Sokáig spóroltam mire meg vet...  Szép gondolatok...  Szép gondolatok...  Marikától--névnapi jó kívánság...  Szép gondolatok...  Uram, Jézus Krisztus  Mások hasznát keresni  Jolie Taylor: Hinni szeretnék  Amikor elveszünk, elmerülünk a...  Vidám estét!  Donnáról kaptam  Kata......SZERETETTEL  Velem maradsz...  Szép gondolatok...  Donnáról kaptam  Sajátszerkesztésű képem  Enyhítsd a földre leselkedő ve...  Kutyatakarodó:-) gif  Légy hálás érte.  Szép gondolatok...  2016-03-24 Húsvéti gondolatok ...  Köszönöm a virágot  Csodaszó  Gyönyörködöm benne, mert ...  Kellemes délutáni időtöltést  Ezt jelented...  Ezt jelented...  A látványon túl...  Piros virág  Albert Schweitzer : A fiatalsá...  A világ leghosszabb szempillái  Nincs Cím  Azt felelném, hogy egyszer  Muscovy duck in park water eye...  Szép gondolatok...  Néha...  Mindenkinek köszönöm .....  Mások hasznát keresni  Szép gondolatok...  Azt felelném, hogy egyszer  Megértettem...  F. László Tibor: Szonett kedve...  Harangok zúgnak  Kutyatakarodó:-) gif  Türelmetlen szerelem... 
Bejegyzés Címkék
viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, óriási hajó, kikötő szűkre, világ legnagyobb, eredeti motort, általa meghajtott, hajó 1200, lángok közé, első osztályon, legénység száma, extra fedélzet, szállítható utasok, gőzös 1846, csúnyán megsérült, évig javították, üzemeltető alulbiztosította, javítás csődbe, hajót ezután, aranyláz miatt, hajó teljes, átalakítások miatt, újabb kéményt, hajó 1852, shillinget azért, hajó híresen, elegancián némiképpen, utasok élelmezésére, krími háború, indiai zendülés, hajógépek rossz, javítási költségek, sérült hajót, 1920-as évekig, első világháborúban, dél-atlanti brit, német Maximilian, évtizedek során, gőzöst emiatt, hajó testébe, hajó megmentésére, hatvanas évek, pontonra rögzítve, városban 1970, költséges felújítás, tengeri párában, vízvonal magasságában, üvegtetőt emeltek, levegő relatív, üveget vékony, hajó úszik, üvegtető alatt, hajó vitorlássá, gépet újra, 1845-ös motort, múzeumként üzemelő, erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, , ,
2017.08 2017. Szeptember 2017.10
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 99 db bejegyzés
e év: 1444 db bejegyzés
Összes: 36701 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1060
  • e Hét: 60803
  • e Hónap: 296526
  • e Év: 3754754
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.