Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Britain óceánjáró.
  2017-04-01 21:46:32, szombat
 
   
  Az SS Great Britain Isambard Kingdom Brunel angol mérnök második óceánjárója, korának legnagyobb és leggyorsabb hajója volt.




Isambard Kingdom Brunel a viktoriánus Anglia legkiválóbb mérnöke volt. Első óceánjárója a Great Western volt, amelyet hagyományos lapátkerekek hajtottak. Brunel felkérést kapott, hogy készítse el a Great Western testvérhajóját, de ő egy teljesen új tervvel állt elő. Az új gőzös tervezésben Thomas Guppy, Christopher Claxton és William Patterson segítette.

A vízre bocsátás




A hajó egy különlegesen kialakított bristoli szárazdokkban épült 1839-től. A gőzöst 1843. július 19-én bocsátották vízre. A hatalmas vízi jármű első találkozása a vízzel valódi népünnepély volt a zászlókkal, virágokkal és színes szalagokkal feldíszített Bristolban. A névadás során az első pezsgős palack a vízbe esett, ezért egy másodikat kellett keríteni, amelyet azután Albert herceg, Viktória királynő férje már a megfelelő erővel lökött a hajótestnek.

A fényképezés úttörője, William Henry Fox Talbot képe 1844-ből




A Great Britain valódi mérföldkő a hajóépítésben, a későbbi nagy személyszállító hajók előfutára. Ez a gőzös volt az első teljes egészében vasból készített, nem lapátkerékkel, hanem hajócsavar meghajtott óceánjáró.

A hajó csavar




Az óriási hajó, amely harminc méterrel hosszabb volt, mint a kor legnagyobb vízi járműve, csak nagy nehézségek árán jutott át a kikötő szűkre tervezett létesítményein. Vízre bocsátásakor a 98 méter hosszú, 1930 tonna súlyú Great Britain a világ legnagyobb hajója volt. Csaknem öt méter átmérőjű vaspropellerét ezer lóerős (745 kW) motor hajtotta, amely 12 csomós (22 km/h) sebességre gyorsította a hajót. Ez mérnöki csodának számított abban a korban.




Az eredeti motort Thomas Guppy tervezte Isambard Kingdom Brunellel együttműködve. A motor a Brunel apja, Marc Isambard Brunel által korábban épített gép továbbfejlesztett változata volt. A gép 340 tonnát nyomott és három emelet magas volt. Az általa meghajtott főtengely a világ legnagyobb kovácsolt tárgya volt. Szintén világelső volt méretét tekintve a kazán is, amelybe 200 tonna tengervíz fért. A hajó 1200 tonna szenet szállított, ezt lapátolták a fűtők 24 tüzelőnyíláson keresztül a lángok közé.




A Great Britain eredetileg 120 utast (közülük 26-ot egyszemélyes kabinban) szállított az első osztályon, 132-t a másodosztályon. A tisztek és a legénység száma 130 volt. Később egy extra fedélzet beépítésével a szállítható utasok száma 730-ra nőtt.




A Great Britain 1845 júliusában tette első útját New Yorkba, és azonnal megdöntötte az Atlanti-óceán átszelésének rekordját azzal, hogy 14 nap alatt érte el úti célját. A hatalmas és gyors hajó mindazonáltal kevesebb utast vonzott, mint ahogy megrendelői remélték, ezért működtetése nem volt igazán gazdaságos.




A gőzös 1846 novemberében Írországnál, a Dundrum-öbölben megfeneklett. Nagy erőfeszítésekkel levontatták a csúnyán megsérült hajót a homokzátonyról, és csaknem egy évig javították. Mivel a gőzöst az üzemeltető alulbiztosította, a javítás csődbe vitte a Great Western Steamship Companyt.




A hajót ezután a Gibbs, Bright and Co. vette meg. Az új tulajdonosok rendbe hozták a gőzöst, kisebb, de hatékonyabb motort szereltettek bele, majd arra használták, hogy az aranyláz miatt útnak induló kivándorlókat vigye Ausztráliába. Ekkor építették be az új, a hajó teljes hosszában végignyúló felső fedélzetet, hogy növeljék a szállítható utasok számát. A Great Britainnek az átalakítások miatt jelentősen megváltozott a külseje: mélyebbre merült, jóval nagyobb lett a felépítménye és kapott egy újabb kéményt.




A hajó 1852. augusztus 21-én indult első útjára 630 kivándorlóval a fedélzetén. Melbourne-i érkezése akkora szenzációnak számított, hogy négyezer ember fizetett egy shillinget azért, hogy láthassa. A Great Britain a következő 24 évben 32 alkalommal tette meg az utat; összesen 16 ezer embert szállított.




A hajó híresen gyors és elegáns volt, ezért a Tengerek agarának is nevezték. Átlagosan 120 nap alatt tette meg Anglia és Ausztrália között oda-vissza az utat, amely még a 19. század közepén is elfogadhatónak számított. Az elegancián némiképpen rontott, hogy az utasok élelmezésére sok élő állatot vitt magával.




A krími háború és az indiai zendülés alatt, 1855 és 1858 között, a hajó csapatszállítóként üzemelt, és 44 ezer katonát vitt a frontra. 1882-ben a hajógépek rossz állapota miatt háromárbocos vitorlássá alakították, és utasok helyett szenet szállított Walesből San Franciscóba.




Harmadik útján, 1886-ban, a Horn-fok megkerülése közben tűz ütött ki a fedélzetén, és a hajónak ki kellett kötnie a Falkland-szigeteknél. A javítási költségek olyan magasak voltak, hogy a sérült hajót eladták a Falkland Islands Companynek, amely az 1920-as évekig szénraktárként használta Port Stanleyben.




Az első világháborúban a dél-atlanti brit flottát látta el szénnel, amely a Falkland-szigeteki csatában legyőzte a német Maximilian von Spee hajóhadát. A Great Britain teste az évtizedek során egyre jobban elhasználódott, és teljesen használhatatlanná vált. A gőzöst emiatt 1937-ben néhány kilométerre elvontatták Port Stanleytől, majd Sparrow Cove közelben zátonyra futtatták. A hajó testébe lyukakat fúrtak, és sorsára hagyták.




A hajó megmentésére több ambiciózus terv is született a hatvanas évek végén. A Great Britaint 1970-ben egy pontonra rögzítve visszavontatták Dél-Amerika partjai elől Bristolba. A Great Britaint százezren fogadták a városban 1970. július 5-én.

A Great Britain régi szárazdokkjába került, és megkezdődött a költséges felújítás. A munkák 11,3 millió fontot emésztettek fel. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a hajótest a szárazföldön is nagyon erősen korrodálódik a tengeri párában, ezért a vízvonal magasságában egy üvegtetőt emeltek, amely alatt 22 százalékon lehet tartani a levegő relatív páratartalmát. Az üveget vékony vízréteg borítja, emiatt a szemlélőnek az az érzése támad, hogy a hajó úszik. A hajótest az üvegtető alatt körbejárható.

Mivel a motort a hajó vitorlássá alakításakor kiszerelték, a gépet újra el kellett készíteni. A Rolls-Royce cég segítségével újraalkották az 1845-ös motort. A múzeumként üzemelő hajót évente 150 ezren keresik fel.
 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, novemberében, magasságában, megkezdődött, korrodálódik, átalakítások, viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, Great Britain, Great Britain Isambard Kingdom Brunel, Isambard Kingdom Brunel, Great Western, Thomas Guppy, Christopher Claxton, William Patterson, William Henry Fox Talbot, Isambard Kingdom Brunellel, Marc Isambard Brunel, Great Western Steamship Companyt, Great Britainnek, Walesből San Franciscóba, Falkland Islands Companynek, Port Stanleyben, Port Stanleytől, Sparrow Cove, Great Britaint,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Parmezános tepsis krumpli
Sajtos,sonkás buci
Kemencés harcsa egészben
Hússal töltött tészta
SAJTSZÓSZOS TÉSZTA
GOFRI
Isteni Csörögefánk
Céklafőzelék almával-burgonyával
Kinder Tejszelet
Hideg őszibarack krémleves
még több recept
Véleményezd!
11.21. 23:33 Hatástalanították a hegyeshalmi pályaudvar közelében talált világháborús bo...
11.21. 23:13 Brexit - Brit belügyi államtitkár: olyan könnyű lesz a letelepedett státus ...
11.21. 23:13 Férfi kosárlabda vb-selejtező - Govens Darrin nem játszhat
11.21. 22:33 Észak-koreai válság - Az Egyesült Államok újabb észak-koreai és kínai válla...
11.21. 21:53 Trump a Hálaadás napja előtt ünnepélyesen megkegyelmezett két pulykának
11.21. 21:23 Szivaccsal kedveskedik választottjának a púposhátú delfin
11.21. 21:23 Illegális bevándorlás - Alapjogokért Központ: miután a kötelező betelepítés...
11.21. 21:13 Osztrák jégkorongliga - Otthon szakadt meg a Fehérvár jó sorozata
11.21. 21:13 Szülők háza épült Debrecenben a Jónak lenni jó! adományaiból
11.21. 21:13 Női vízilabda világliga - Utrechti vereséggel kezdtek a magyarok
Tudjátok ?
Primitív, vagy egyszerű?
Ki tudja miért állt le a póker játék ?
Segítesz ilyet gyártani?
Átkódoltassam a nyomtatómat?
Jók maradtak e mind a kamionosok?
még több kérdés
Blog Címkék
Ludi Delfino  Elismerés  Áldottai vagytok ti...  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Tallóztam  Ludi Delfino  Csak a Milka csoki a jó  Ludi Delfino  Szent Erzsébet és a rózsák  Áldott, békés VASÁRNAPOT Minde...  Szép kép...  Mindig tud adni, akinek a szív...  Ludi Delfino  Tóth János: Ősz így is, úgy is  November 19. Vasárnap  Ludi Delfino  Szèp estét kedves látoga...  Mici Mackó  Ludi Delfino  Nov. 19. SZENTHÁROMSÁG ÜNNEPE ...  Vegyes viccek  Ludi Delfino  Kellemes vasárnap délutánt  Kellemes délutánt  A baba a szerelmet...  A rénszarvasok elhagytak  November 19. Karácsony várás.....  Megáldotta kezed minden munkáj...  Ludi Delfino  Jótett  Ének három hangra  Persze, a Jézuska, a Télapó me...  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Reggelre köszöntő  Mindig tud adni, akinek a szív...  Ludi Delfino  Szavak...  Csak a Milka csoki a jó  Örömteli Vasárnapot!  Ludi Delfino  Szép gondolatok...  Ludi Delfino  Honnan tudod hogy magyar vag...  Házi macska  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Kellemes délutánt  Hamvas Béla: Isten tenyerén éb...  Egy csokor a mai Születésnapos...  Süssön a nap minden emberre...  Ludi Delfino  A jó, a szép és a remény...Kul...  Jó reggelt...  Kellemes hétvégét  Kellemes hétvégét  Házasság  Az Isten országának ezt az eva...  Házasság  Tóth János: Ősz így is, úgy is  Szép kép...  Tallóztam  Nem tudom a Napot neked adni.....  Galicz Mária: Jáde  Rózsa  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Jó reggelt....  Postagalambok  A Szentlélekhez...  Vegyes viccek  November 19. Karácsony várás.....  Bényei József: Végrendelet  Szeretet  Ludi Delfino  Ki itt él a földön...  Ludi Delfino  Jézusnak szerető Szíve...  Ha veszel, megtelik a kezed......  Tallóztam  Ludi Delfino  Nem tudom a Napot neked adni.....  Jó reggelt! Finom kávéval,,,  Ludi Delfino  Ne az arcról ítélj...Koncsol L...  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Az ősz egy második tavasz...  Szuhanics Albert: Erzsébet nap  Ludi Delfino  D Oszuszkó Sarolta: Sír a táro...  Jó reggelt...  Házasság  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Milyen szép és milyen jó volna... 
Bejegyzés Címkék
viktoriánus Anglia, vízre bocsátás, különlegesen kialakított, gőzöst 1843, hatalmas vízi, vízzel valódi, névadás során, első pezsgős, vízbe esett, másodikat kellett, megfelelő erővel, fényképezés úttörője, későbbi nagy, gőzös volt, első teljes, hajó csavar, óriási hajó, kikötő szűkre, világ legnagyobb, eredeti motort, általa meghajtott, hajó 1200, lángok közé, első osztályon, legénység száma, extra fedélzet, szállítható utasok, gőzös 1846, csúnyán megsérült, évig javították, üzemeltető alulbiztosította, javítás csődbe, hajót ezután, aranyláz miatt, hajó teljes, átalakítások miatt, újabb kéményt, hajó 1852, shillinget azért, hajó híresen, elegancián némiképpen, utasok élelmezésére, krími háború, indiai zendülés, hajógépek rossz, javítási költségek, sérült hajót, 1920-as évekig, első világháborúban, dél-atlanti brit, német Maximilian, évtizedek során, gőzöst emiatt, hajó testébe, hajó megmentésére, hatvanas évek, pontonra rögzítve, városban 1970, költséges felújítás, tengeri párában, vízvonal magasságában, üvegtetőt emeltek, levegő relatív, üveget vékony, hajó úszik, üvegtető alatt, hajó vitorlássá, gépet újra, 1845-ös motort, múzeumként üzemelő, erőfeszítésekkel, alulbiztosította, személyszállító, visszavontatták, vaspropellerét, homokzátonyról, világháborúban, elfogadhatónak, tüzelőnyíláson, létesítményein, elhasználódott, másodosztályon, testvérhajóját, szénraktárként, szárazdokkjába, mindazonáltal, kivándorlóval, együttműködve, páratartalmát, szárazdokkban, lapátkerékkel, hajóépítésben, kivándorlókat, bocsátásakor, megfeneklett, ausztráliába, körbejárható, szereltettek, alakításakor, felépítménye, különlegesen, , ,
2017.10 2017. November 2017.12
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 96 db bejegyzés
e év: 1736 db bejegyzés
Összes: 36993 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 12085
  • e Hét: 75053
  • e Hónap: 368407
  • e Év: 4769248
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.