Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Eastern, korának legnagyobb hajója
  2017-11-12 21:15:39, vasárnap
 
   
  Az SS Great Eastern egy óceánjáró volt, amelyet 1858-ban bocsátottak vízre Nagy-Britanniában. Korának legnagyobb hajója volt, hozzá mérhető vízi járművet évtizedekig nem építettek sehol.

Az SS Great Eastern




Isambard Kingdom Brunel, a viktoriánus Nagy-Britannia legkiválóbb mérnöke az 1840-es éveket jellemző vasútépítő láz lecsengése után fordult a hajózás felé.

Isambard Kingdom Brunel, 1857-ben




Brunel a Great Eastern első vázlatait 1851-ben rajzolta jegyzetfüzetébe. Óriási hajót álmodott meg, amely kikötés és szénvételezés nélkül jut el Angliából Indiába, illetve Ausztráliába. Olyan gőzöst tervezett, amely kétszer hosszabb és ötször nehezebb volt bármely hajónál, amelyet addig vízre bocsátottak, vagyis a valaha létezett legnagyobb, ember által tervezett mozgó tárgyat akarta megalkotni.

A fedélzet, 1857

1
A hajó megépítésére és üzemeltetésére létrehozták az Eastern Steam Navigation Companyt. A költségeket 377 ezer fontra becsülték. A kivitelezést a skót hajóépítő, John Scott Russel vállalta.

A hajó a szárazdokkban 1857-ben




A készülő gőzös az SS Leviathan nevet kapta, utalva a bibliai tengeri szörnyre, a Leviatánra. A felvázolt hajó méretei elképesztők voltak. A megálmodott gőzös hossza 210,92 méter, szélessége 36 méter, térfogata 18 914 bruttó regisztertonna, vízkiszorítása több mint 27 ezer tonna volt. A hajóba két 4200 lóerős gőzgépet terveztek. A hajót négyezer utas és hatezer tonna áru szállítására szánták.

A hajó kevéssel a vízre bocsátás előtt, 1858-ban




A gőzösnek számos különlegessége volt: tervezői teljes egészében fém testet álmodtak meg, haladásáról pedig hat árbocnyi vitorlázatnak, valamint két óriási lapátkeréknek és egy hajócsavarnak kellett gondoskodnia. A lapátkerekek átmérőjét 17 méteresre, szélességét négyméteresre tervezték. A négyszárnyú öntöttvas hajócsavar 7,3 méter átmérőjű volt és 36 tonnát nyomott.

A fedélzet 1865-ben




Az építkezés 1854 tavaszán kezdődött Millvallban. A legforradalmibb elgondolás valószínűleg a dupla héjú szerkezet volt. Az erősen kimerevített két test között 85 centiméter távolságot hagytak az építők. A héjakra kerülő lemezeket kézi erővel hengerelték, méretre vágásukról gőzgép gondoskodott. Minden lemezt egyedi fasablon alapján készítettek el. Először a belső héjat és a keresztirányú választófalakat, majd a hosszanti merevítőket építették be a helyükre. Ezt követte az a sejtes tartószerkezet, amelyhez a külső hajófalat szegecselték.

A Great Eastern 1866-ban




A hajóba hárommillió szegecset vertek be kézi erővel. Az építkezésen kétszáz szegecselő csapat dolgozott, mindegyik három felnőttből és két fiúból állt. A felnőtt munkások közül kettő kalapáccsal verte a szegecset, egy pedig ellentartott a túlsó oldalon. Az egyik legnehezebb munka az ellentartóké volt, amikor a két hajótest közötti szűk résben, szinte teljes sötétségben dolgoztak egész nap, miközben a hajótestet 400 kalapács verte egyszerre.

A Great Eastern




Először 1857. november 3-án próbálták meg vízre ereszteni a hajót, de nem sikerült, ráadásul egy csörlőkezelő meghalt munka közben. Újabb két kísérlet után csak 1858. január 31-én sikerült a rámpáról a Temzébe juttatni a gőzöst. Ekkor kezdődtek a hajó sorsát végigkísérő anyagi problémák is. Az építtető cég a folyamatos csúszások és emelkedő költségek miatt csődbe ment, így a hajó építésének utolsó szakasza csak azután kezdődhetett meg, hogy a Great Ship Company megvette a Leviathant, majd Great Easternnek nevezte el. A hajó megépítése végül az eredetileg tervezett összeg csaknem kétszeresébe, 732 ezer fontba került.

A Great Eastern Dublinban, 1880-as években




A hajót sorsát végigkísérték a különböző balesetek, szerencsétlenségek. A Great Eastern 1859. szeptember 8-án indult első útjára Holyhead felé. Négy nappal később felrobbant az egyik kazán, és több ember meghalt. Isambard Kingdom Brunel a tragédia idején betegen feküdt Londonban, mivel kevéssel a hajó kifutása előtt szélütést kapott. A hajó szerencsétlenségéről szóló hírek annyira megviselték, hogy szeptember 15-én meghalt. A tragédiák ezután is folytatódtak: a Great Eastern első hosszabb útján a kapitány a tengerbe veszett.

A tengeralatti távírókábel fektető gép




Amikor első tengeri útján, 1860 nyarán New York felé hajózott, leállították a motorokat, hogy kipróbálják a vitorlák teljesítőképességét, azonban amikor felvonták azokat, a hajó egyszerűen megállt, tervezési hiba miatt ugyanis a vitorlafelület arányát félrekalkulálták a Great Eastern súlyához képest, így azok teljesen haszontalannak bizonyultak. Ugyanezen az úton derült ki az is, hogy a hajó nagy szalonjában elviselhetetlenné válik a forróság, ha a kazánokat teljesen felfűtik.

A Great Eastern Milford Havenben, 1870-es években




Miután kikötöttek New Yorkban, első este a legénység tagjai közül sokan lerészegedtek, köztük a navigációs tiszt olyan súlyosan, hogy alkoholmérgezésben meghalt. Két szintén részeg matróz a vízbe zuhant a fedélzetről, a testüket pedig hiába keresték, nem találták meg. Egy tucat tengerész, szintén erősen ittasan úgy összeverekedett egymással, hogy egyikük másnap a kórházban belehalt a sebeibe. Miután hazatért az Egyesült Államokból, a Brit-szigetek körüli vizeken alkalmazták. Itt 1860 végén összeütközött egy fregattal, amit kis híján elsüllyesztett, pár hét múlva pedig az oldalkerekek keltette hullámverés felborított egy kis halászhajót, aminek két tagja vízbe fúlt.

A Great Eastern New Yorkban, 1860-ban




A 13 csomós (24 km/órás) sebességre is képes hajó a kort meghaladó, gyakran forradalmi műszaki megoldások ellenére is elhibázott vállalkozásnak bizonyult. Az óriási gőzös fenntartása és karbantartása hatalmas pénzt emésztett fel, üzemeltetése gazdaságtalan volt.

A Great Eastern Heart's Contentban, 1866. július




1861 júniusában és júliusában a gőzös csapatokat szállított Quebecbe a kanadai brit erők megerősítésére. Ezeken az utakon 2144 katonát, 437 nőt és gyereket, valamint 122 lovat szállított az óceán túlpartjára. A Great Eastern ekkor csúcsot döntött: nyolc és egynegyed nap alatt tette meg az utat.

A hajó a vízre bocsátás előtt, 1858-ban




1862-ben három utat tett, de az utolsón, a New York-i kikötő megközelítése közben, nekiütközött egy sziklának. A szikla 2,7 méter szélesen, 25 méter hosszan felszakította a hajótestet, de a kettős héjnak köszönhetően a gőzös úgy érte el a partot, hogy az utasok észre sem vették a balesetet.

A hajó étkezője




A javítások után 1863-ban tért vissza a Great Eastern a tengerre, majd két újabb út után ismét csődbe vitte tulajdonosát. Ezután a Great Easternt egy árverésen eladták a Telegraph Construction Companynek, amely tengeralatti távírókábeleket fektetett. A hajó 1865-ben kifutott, hogy legénysége lefektesse az első működőképes kábelt Európa és Amerika között.

A hajó alaprajza




Negyvennyolcezer kilométernyi vezeték került a tengerekbe általa az elkövetkező években: hat újabb kábelt fektetett Európa és Amerika között, egyet pedig az Indiai-óceánon keresztül, illetve közreműködött két régebbi vezeték kijavításában. 1874-ben a walesi Milford Havennél kötötték ki, ahonnan 1886-ban hajózott Liverpoolba, ahol bemutató hajóvá alakították. Ebben az évben Londonba és Skóciába is elhajózott. 1887-ben visszatért Liverpoolba, ahol 1889-1890-ben szétszerelték, és ócskavasként beolvasztották.

A hajó szétbontásakor állítólag két egykori szegecselő csontvázára bukkantak a két hajótest között[6] A Great Eastern azon részéből, ahol az emberi maradványokat megtalálták, állítólag állandó kopácsolást lehetett hallani, amit géphibának tudtak be, habár ilyen jellegű problémát ott soha nem találtak.

A legmagasabb árbocot a Liverpool Football Club vásárolta meg zászlórúdnak. Az árboc ma is áll a csapat Anfield Road-i pályáján.



 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: negyvennyolcezer, félrekalkulálták, összeverekedett, távírókábeleket, legforradalmibb, jegyzetfüzetébe, választófalakat, szétbontásakor, haszontalannak, elsüllyesztett, megerősítésére, vízkiszorítása, vitorlafelület, különlegessége, beolvasztották, tartószerkezet, vállalkozásnak, üzemeltetésére, regisztertonna, végigkísérték, hajócsavarnak, felszakította, megközelítése, keresztirányú, négyméteresre, közreműködött, kijavításában, szénvételezés, szárazdokkban, lerészegedtek, maradványokat, gazdaságtalan, lapátkeréknek, összeütközött, karbantartása, vitorlázatnak, óceánjáró volt, viktoriánus Nagy-Britannia, 1840-es éveket, hajózás felé, valaha létezett, hajó megépítésére, skót hajóépítő, szárazdokkban 1857-ben, készülő gőzös, bibliai tengeri, felvázolt hajó, megálmodott gőzös, hajót négyezer, hajó kevéssel, vízre bocsátás, gőzösnek számos, Great Eastern, Isambard Kingdom Brunel, Angliából Indiába, Eastern Steam Navigation Companyt, John Scott Russel, Great Ship Company, Great Easternnek, Great Eastern Dublinban, Great Eastern Milford Havenben, Egyesült Államokból, Great Eastern New Yorkban, Great Eastern Heart, Great Easternt, Telegraph Construction Companynek, Milford Havennél, Liverpool Football Club, Anfield Road-i,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Fokhagymás hal ropogós bundában
Citrommal sült hal zöldséges körettel
Zöldséges hal
Gyümölcskenyér
Hurkával töltött krumpli
RAKOTT HURKA
Rácponty diétásan
Paradicsomos halas tészta
Busafilé kertész módra
HARCSAFASÍRT
még több recept
Véleményezd!
01.18. 11:45 Négy velodrom épül Magyarországon
01.18. 11:45 Konferenciával indította a Corvinus Egyetem Kornai János kilencvenedik szül...
01.18. 11:45 Tizennyolc kiállító a hatodik Pécsi Csokoládé Karneválon
01.18. 11:38 Megtartotta záró ülését a Reformáció Emlékbizottság
01.18. 11:38 Mintegy 1,756 milliárd forintból újul meg a XVII. kerületi szakrendelő
01.18. 11:38 Szlovák és magyar erdészetek méhészeti együttműködése
01.18. 11:38 Kortárs dráma, gyermekdarab és balettpremier a Szegedi Nemzeti Színház febr...
01.18. 11:12 Cseh válogatott jobbátlövőt igazol a MOL-Pick Szeged
01.18. 11:12 Illegális bevándorlás - Valamelyest tovább csökkent a menedékkérők száma ta...
01.18. 11:12 FIFA-világranglista - Magyarország egy helyet rontva az 54.
Tudjátok ?
Egy globális cég elnök-vezére a mai napon 1,2 MILLIÁRD FORINTOT ajánlott fel a Klubrádiónak...
Kitől óvakodnál jobban:attól-e, aki túl sokat kérdez tőled, vagy attól-e, aki nem kérdez tő...
Akkor én most kilépek ?
Mi az oka az ellenzék folytatólagosan elkövetett bukásainak?
65 éven felül Prágában sem kell fizetnem a tömegközlekedésen?
még több kérdés
Blog Címkék
Arany János – Palóczy ha...  Minden párt az áldozásomból va...  Gondoktól mentes szép napot kí...  Zöldborsós keménytarhonya  Mosonmagyaróvár  a ho fogsagaban...  Kata......SZERETETTEL  Epres pite (más gyümölccsel is...  Szent Margit - Margitsziget - ...  Az Üdvözlégy szivárvány az ége...  Boldogok, akik észreveszik  Jézus Szíve  lehet.hogy csak...  Kata......SZERETETTEL  "Péter magához tért..."  Hevesi Éva (Szeged):  Január  Galamb lóval  Az álom nem tolvaj  Túrós puliszka sült szalonnáva...  Teljen kellemesen az egész nap...  Esti ima  Mai harmónia kártyám  Robesque - Szemedbe néztem  Csokoládés-sütőtökös kocka  Jó éjszakát!  Ozsvárt Monika idézet!  Ferenc pápa Temucóban: Az egys...  Január 18.  Vezesd ó Krisztus...  Tigris-ölelés  Csokoládés kocka (Brownies)  Imre Flóra  Akkor hajrá, neki! Uzsgyi bere...  Ne csüggedj  Horoszkóp  A tavaszról  Endrődi Sándor  Kata......SZERETETTEL  Bármihez, amit megtehetsz  Bédy Lili  Fény és árnyék  Kata......SZERETETTEL  Fény és árnyék  Álompalota ködvárosban  Kata......SZERETETTEL  a ho fogsagaban...  Irgalmas Jézus  "Péter magához tért..."  Mosonmagyaróvár  Arany János – Palóczy ha...  Látogatóim  Mosonmagyaróvár  Ozsvárt Monika idézet!  Bizonyosság  A párjavesztett gerlice  Arany János – Palóczy ha...  Áldottnak érzem Magam  Vörösboros gombapaprikás tészt...  Hevesi Éva (Szeged):  Szentiváni sós stangli  Esti ima  Január  Detti túrós pogácsája  Horoszkóp  Szeretettel köszöntelek...  Bármilyen távolinak látszik is...  Horoszkóp  Piros arany, a retro szendvics...  Csokoládés kocka (Brownies)  Szemtől szemben lévők  Jó reggelt, szép napot kívánok...  Marcsitól ...  Csörögefánk  Kata......SZERETETTEL  Tepsis fasírt  Kata......SZERETETTEL  Szép reggelt és kellemes napot...  Farkasok közt lévő  Boldogok, akik észreveszik  Húsvéti vádak  Nemes Nagy Ágnes : Jég  Hold horoszkóp  Jó reggelt kedves látogatóim...  Ferenc pápa Temucóban: Az egys...  Téli kép!  Dicsér...  Sas Ede: Kikötőben.  Zöldborsós keménytarhonya  Amikor alamizsnát adunk...  Ajánlás  Szép  Kármel Szüze, édesanyám...  Zöldborsós keménytarhonya  Linóleum, az átkos járólapja  Minden párt az áldozásomból va...  Azért vagyunk a világon, hogy ...  Csörögefánk  Agyagfalvi Hegyi István: Elvar...  Vezesd ó Krisztus... 
Bejegyzés Címkék
óceánjáró volt, viktoriánus Nagy-Britannia, 1840-es éveket, hajózás felé, valaha létezett, hajó megépítésére, skót hajóépítő, szárazdokkban 1857-ben, készülő gőzös, bibliai tengeri, felvázolt hajó, megálmodott gőzös, hajót négyezer, hajó kevéssel, vízre bocsátás, gőzösnek számos, hajócsavarnak kellett, lapátkerekek átmérőjét, négyszárnyú öntöttvas, fedélzet 1865-ben, építkezés 1854, legforradalmibb elgondolás, dupla héjú, erősen kimerevített, héjakra kerülő, belső héjat, keresztirányú választófalakat, hosszanti merevítőket, külső hajófalat, hajóba hárommillió, építkezésen kétszáz, felnőtt munkások, pedig ellentartott, túlsó oldalon, egyik legnehezebb, ellentartóké volt, csörlőkezelő meghalt, hajó sorsát, folyamatos csúszások, hajó építésének, hajó megépítése, eredetileg tervezett, hajót sorsát, különböző balesetek, egyik kazán, tragédia idején, hajó kifutása, tragédiák ezután, tengerbe veszett, tengeralatti távírókábel, hajó egyszerűen, vitorlafelület arányát, úton derült, hajó nagy, kazánokat teljesen, legénység tagjai, navigációs tiszt, vízbe zuhant, testüket pedig, tucat tengerész, kórházban belehalt, oldalkerekek keltette, kort meghaladó, óriási gőzös, gőzös csapatokat, kanadai brit, utakon 2144, óceán túlpartjára, kettős héjnak, utasok észre, hajó étkezője, javítások után, árverésen eladták, hajó 1865-ben, első működőképes, hajó alaprajza, tengerekbe általa, elkövetkező években, walesi Milford, évben Londonba, hajó szétbontásakor, emberi maradványokat, legmagasabb árbocot, csapat Anfield, negyvennyolcezer, félrekalkulálták, összeverekedett, távírókábeleket, legforradalmibb, jegyzetfüzetébe, választófalakat, szétbontásakor, haszontalannak, elsüllyesztett, megerősítésére, vízkiszorítása, vitorlafelület, különlegessége, beolvasztották, tartószerkezet, vállalkozásnak, , ,
2017.12 2018. Január 2018.02
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 79 db bejegyzés
e év: 79 db bejegyzés
Összes: 37260 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4796
  • e Hét: 83855
  • e Hónap: 295941
  • e Év: 295941
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.