Regisztráció  Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Az SS Great Eastern, korának legnagyobb hajója
  2017-11-12 21:15:39, vasárnap
 
   
  Az SS Great Eastern egy óceánjáró volt, amelyet 1858-ban bocsátottak vízre Nagy-Britanniában. Korának legnagyobb hajója volt, hozzá mérhető vízi járművet évtizedekig nem építettek sehol.

Az SS Great Eastern




Isambard Kingdom Brunel, a viktoriánus Nagy-Britannia legkiválóbb mérnöke az 1840-es éveket jellemző vasútépítő láz lecsengése után fordult a hajózás felé.

Isambard Kingdom Brunel, 1857-ben




Brunel a Great Eastern első vázlatait 1851-ben rajzolta jegyzetfüzetébe. Óriási hajót álmodott meg, amely kikötés és szénvételezés nélkül jut el Angliából Indiába, illetve Ausztráliába. Olyan gőzöst tervezett, amely kétszer hosszabb és ötször nehezebb volt bármely hajónál, amelyet addig vízre bocsátottak, vagyis a valaha létezett legnagyobb, ember által tervezett mozgó tárgyat akarta megalkotni.

A fedélzet, 1857

1
A hajó megépítésére és üzemeltetésére létrehozták az Eastern Steam Navigation Companyt. A költségeket 377 ezer fontra becsülték. A kivitelezést a skót hajóépítő, John Scott Russel vállalta.

A hajó a szárazdokkban 1857-ben




A készülő gőzös az SS Leviathan nevet kapta, utalva a bibliai tengeri szörnyre, a Leviatánra. A felvázolt hajó méretei elképesztők voltak. A megálmodott gőzös hossza 210,92 méter, szélessége 36 méter, térfogata 18 914 bruttó regisztertonna, vízkiszorítása több mint 27 ezer tonna volt. A hajóba két 4200 lóerős gőzgépet terveztek. A hajót négyezer utas és hatezer tonna áru szállítására szánták.

A hajó kevéssel a vízre bocsátás előtt, 1858-ban




A gőzösnek számos különlegessége volt: tervezői teljes egészében fém testet álmodtak meg, haladásáról pedig hat árbocnyi vitorlázatnak, valamint két óriási lapátkeréknek és egy hajócsavarnak kellett gondoskodnia. A lapátkerekek átmérőjét 17 méteresre, szélességét négyméteresre tervezték. A négyszárnyú öntöttvas hajócsavar 7,3 méter átmérőjű volt és 36 tonnát nyomott.

A fedélzet 1865-ben




Az építkezés 1854 tavaszán kezdődött Millvallban. A legforradalmibb elgondolás valószínűleg a dupla héjú szerkezet volt. Az erősen kimerevített két test között 85 centiméter távolságot hagytak az építők. A héjakra kerülő lemezeket kézi erővel hengerelték, méretre vágásukról gőzgép gondoskodott. Minden lemezt egyedi fasablon alapján készítettek el. Először a belső héjat és a keresztirányú választófalakat, majd a hosszanti merevítőket építették be a helyükre. Ezt követte az a sejtes tartószerkezet, amelyhez a külső hajófalat szegecselték.

A Great Eastern 1866-ban




A hajóba hárommillió szegecset vertek be kézi erővel. Az építkezésen kétszáz szegecselő csapat dolgozott, mindegyik három felnőttből és két fiúból állt. A felnőtt munkások közül kettő kalapáccsal verte a szegecset, egy pedig ellentartott a túlsó oldalon. Az egyik legnehezebb munka az ellentartóké volt, amikor a két hajótest közötti szűk résben, szinte teljes sötétségben dolgoztak egész nap, miközben a hajótestet 400 kalapács verte egyszerre.

A Great Eastern




Először 1857. november 3-án próbálták meg vízre ereszteni a hajót, de nem sikerült, ráadásul egy csörlőkezelő meghalt munka közben. Újabb két kísérlet után csak 1858. január 31-én sikerült a rámpáról a Temzébe juttatni a gőzöst. Ekkor kezdődtek a hajó sorsát végigkísérő anyagi problémák is. Az építtető cég a folyamatos csúszások és emelkedő költségek miatt csődbe ment, így a hajó építésének utolsó szakasza csak azután kezdődhetett meg, hogy a Great Ship Company megvette a Leviathant, majd Great Easternnek nevezte el. A hajó megépítése végül az eredetileg tervezett összeg csaknem kétszeresébe, 732 ezer fontba került.

A Great Eastern Dublinban, 1880-as években




A hajót sorsát végigkísérték a különböző balesetek, szerencsétlenségek. A Great Eastern 1859. szeptember 8-án indult első útjára Holyhead felé. Négy nappal később felrobbant az egyik kazán, és több ember meghalt. Isambard Kingdom Brunel a tragédia idején betegen feküdt Londonban, mivel kevéssel a hajó kifutása előtt szélütést kapott. A hajó szerencsétlenségéről szóló hírek annyira megviselték, hogy szeptember 15-én meghalt. A tragédiák ezután is folytatódtak: a Great Eastern első hosszabb útján a kapitány a tengerbe veszett.

A tengeralatti távírókábel fektető gép




Amikor első tengeri útján, 1860 nyarán New York felé hajózott, leállították a motorokat, hogy kipróbálják a vitorlák teljesítőképességét, azonban amikor felvonták azokat, a hajó egyszerűen megállt, tervezési hiba miatt ugyanis a vitorlafelület arányát félrekalkulálták a Great Eastern súlyához képest, így azok teljesen haszontalannak bizonyultak. Ugyanezen az úton derült ki az is, hogy a hajó nagy szalonjában elviselhetetlenné válik a forróság, ha a kazánokat teljesen felfűtik.

A Great Eastern Milford Havenben, 1870-es években




Miután kikötöttek New Yorkban, első este a legénység tagjai közül sokan lerészegedtek, köztük a navigációs tiszt olyan súlyosan, hogy alkoholmérgezésben meghalt. Két szintén részeg matróz a vízbe zuhant a fedélzetről, a testüket pedig hiába keresték, nem találták meg. Egy tucat tengerész, szintén erősen ittasan úgy összeverekedett egymással, hogy egyikük másnap a kórházban belehalt a sebeibe. Miután hazatért az Egyesült Államokból, a Brit-szigetek körüli vizeken alkalmazták. Itt 1860 végén összeütközött egy fregattal, amit kis híján elsüllyesztett, pár hét múlva pedig az oldalkerekek keltette hullámverés felborított egy kis halászhajót, aminek két tagja vízbe fúlt.

A Great Eastern New Yorkban, 1860-ban




A 13 csomós (24 km/órás) sebességre is képes hajó a kort meghaladó, gyakran forradalmi műszaki megoldások ellenére is elhibázott vállalkozásnak bizonyult. Az óriási gőzös fenntartása és karbantartása hatalmas pénzt emésztett fel, üzemeltetése gazdaságtalan volt.

A Great Eastern Heart's Contentban, 1866. július




1861 júniusában és júliusában a gőzös csapatokat szállított Quebecbe a kanadai brit erők megerősítésére. Ezeken az utakon 2144 katonát, 437 nőt és gyereket, valamint 122 lovat szállított az óceán túlpartjára. A Great Eastern ekkor csúcsot döntött: nyolc és egynegyed nap alatt tette meg az utat.

A hajó a vízre bocsátás előtt, 1858-ban




1862-ben három utat tett, de az utolsón, a New York-i kikötő megközelítése közben, nekiütközött egy sziklának. A szikla 2,7 méter szélesen, 25 méter hosszan felszakította a hajótestet, de a kettős héjnak köszönhetően a gőzös úgy érte el a partot, hogy az utasok észre sem vették a balesetet.

A hajó étkezője




A javítások után 1863-ban tért vissza a Great Eastern a tengerre, majd két újabb út után ismét csődbe vitte tulajdonosát. Ezután a Great Easternt egy árverésen eladták a Telegraph Construction Companynek, amely tengeralatti távírókábeleket fektetett. A hajó 1865-ben kifutott, hogy legénysége lefektesse az első működőképes kábelt Európa és Amerika között.

A hajó alaprajza




Negyvennyolcezer kilométernyi vezeték került a tengerekbe általa az elkövetkező években: hat újabb kábelt fektetett Európa és Amerika között, egyet pedig az Indiai-óceánon keresztül, illetve közreműködött két régebbi vezeték kijavításában. 1874-ben a walesi Milford Havennél kötötték ki, ahonnan 1886-ban hajózott Liverpoolba, ahol bemutató hajóvá alakították. Ebben az évben Londonba és Skóciába is elhajózott. 1887-ben visszatért Liverpoolba, ahol 1889-1890-ben szétszerelték, és ócskavasként beolvasztották.

A hajó szétbontásakor állítólag két egykori szegecselő csontvázára bukkantak a két hajótest között[6] A Great Eastern azon részéből, ahol az emberi maradványokat megtalálták, állítólag állandó kopácsolást lehetett hallani, amit géphibának tudtak be, habár ilyen jellegű problémát ott soha nem találtak.

A legmagasabb árbocot a Liverpool Football Club vásárolta meg zászlórúdnak. Az árboc ma is áll a csapat Anfield Road-i pályáján.



 
 
0 komment , kategória:  Hajók:  
Címkék: negyvennyolcezer, félrekalkulálták, összeverekedett, távírókábeleket, legforradalmibb, jegyzetfüzetébe, választófalakat, szétbontásakor, haszontalannak, elsüllyesztett, megerősítésére, vízkiszorítása, vitorlafelület, különlegessége, beolvasztották, tartószerkezet, vállalkozásnak, üzemeltetésére, regisztertonna, végigkísérték, hajócsavarnak, felszakította, megközelítése, keresztirányú, négyméteresre, közreműködött, kijavításában, szénvételezés, szárazdokkban, lerészegedtek, maradványokat, gazdaságtalan, lapátkeréknek, összeütközött, karbantartása, vitorlázatnak, óceánjáró volt, viktoriánus Nagy-Britannia, 1840-es éveket, hajózás felé, valaha létezett, hajó megépítésére, skót hajóépítő, szárazdokkban 1857-ben, készülő gőzös, bibliai tengeri, felvázolt hajó, megálmodott gőzös, hajót négyezer, hajó kevéssel, vízre bocsátás, gőzösnek számos, Great Eastern, Isambard Kingdom Brunel, Angliából Indiába, Eastern Steam Navigation Companyt, John Scott Russel, Great Ship Company, Great Easternnek, Great Eastern Dublinban, Great Eastern Milford Havenben, Egyesült Államokból, Great Eastern New Yorkban, Great Eastern Heart, Great Easternt, Telegraph Construction Companynek, Milford Havennél, Liverpool Football Club, Anfield Road-i,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Véleményezd!
07.03. 11:03 Először ültetettek be rekeszizom-pacemakert Magyarországon
07.03. 11:03 KSH: áprilisban 517 millió euró volt a külkereskedelmi többlet
07.03. 10:43 Csaló adománygyűjtőket fogtak el Budapesten
07.03. 10:43 Jelentősen erősödött a forint a főbb devizákhoz képest délelőtt
07.03. 10:38 Rekordmagas az amerikai cégek adóssága
07.03. 10:16 A spanyol munkanélküliség 2,8 százalékkal csökkent júniusban
07.03. 10:16 Égett egy üzemcsarnok Pomázon
07.03. 10:05 Megkezdi az ÁSZ a Fidesz és a KDNP 2016-2017-es gazdálkodásának ütemezett e...
07.03. 10:02 KSH: 7,2 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom májusban
07.03. 10:01 Illegális bevándorlás - Századvég: szigorítják a német migrációs politikát
Tudjátok ?
Ha otthon szeretnék csapolt sört inni, akkor miket kellene beszereznem?
Mitől macska a macskaköves utca?
A demokráciában nem kéne-e megtiltani, hogy valaki a saját kérdésére válaszoljon?
Mi lehet ennek a járműnek a neve?
Mi a megoldás a Facebook-kal kapcsolatos alábbi kérdésre?
még több kérdés
Blog Címkék
Egyszer fent, egyszer lent  Ludi Delfino  Szent Klára imája Krisztus öt...  Reviczky Krisztina  Molnár Kálmán: Megyünk.  Reviczky Krisztina  Fokhagymás-tejfölös sült tartj...  Marencsin Mária: experimentum  Nyírségi húsgombócleves  Megigazítás  Komolyzene  Havas Éva - Jó reggelt!  Kegyelem  Ludi Delfino  Meztelen emberek álltak modell...  Kegyelem  Szécsi Margit  Kértek?  A bioelektromosság  Kértek?  Ludi Delfino  ÁLMOS kicsi MADÁRSEREG...  mindenkinek hamarabb emelkede...  Egyszerű csokis-túrós süti  Miért..  Jó reggelt...  Érdemes megtanulni a receptet!  Png virág  Lelki ébredés  Jó reggelt...  Hibátlan játékkal V.B. döntős ...  Minden nap, mikor felkelsz, eg...  Millei Ilona  Kaffka Margit  Gyümölcsfa a nyárban.  Farkas Éva - Altató  Nyári kép  emlék...  Miért..  Ludi Delfino  Facebookon kaptam  Ametist - Jó reggelt!  Sajátszerkesztésű képem  Kértek?  Facebookon kaptam  Nyári kép  Szentjóbi Szabó László : A re...  Megigazulás  Csak a lélek, amely ég  Film Perlasca: Egy igaz ember...  Tallóztam  Kántor B.Péter  Főző Laura : álomból ébredő  Életre szóló szövetség  Szombat  Png virág  Tél  Molnár Kálmán: Megyünk.  Gyakorlati ateizmus helyzete  Png nő  Lelki ébredés  Életünk legnagyobb kalandja  Nyári kép  Facebookon kaptam  Marencsin Mária: experimentum  Beismerték !!! Csökkenhet a f...  Szép gondolatok...  Levél 7.14  Szent Klára imája Krisztus öt...  Imre Flóra  Tóth Sándor: HIMNUSZ SZENT KAM...  Tallóztam  Megelégedettség  Mindig a jót remélem  Az Élet vize  Megelégedettség  Macik  Álljunk ellen a halandóságnak  Jó reggelt!!!  Hm...  Békés szép napot kívánok!  emlék...  Miért..  Frászt Luiza: Síró szellő . . ...  Angyal szállt a Földre  Ludi Delfino  jJó éjszakát,szép álmokat!  Ametist - Jó reggelt!  Szeretni mindig, Szeretni hűn...  Ludi Delfino  Ludi Delfino  Az élet nem más, mint újrakezd...  Tallóztam  Wass Albert: Nem haragszom....  Aki kicsiben hű arra sokat bíz...  Verses vallásos kép...  Isten szeretete  Keresztyén  Beismerték !!! Csökkenhet a f...  Megelégedettség 
Bejegyzés Címkék
óceánjáró volt, viktoriánus Nagy-Britannia, 1840-es éveket, hajózás felé, valaha létezett, hajó megépítésére, skót hajóépítő, szárazdokkban 1857-ben, készülő gőzös, bibliai tengeri, felvázolt hajó, megálmodott gőzös, hajót négyezer, hajó kevéssel, vízre bocsátás, gőzösnek számos, hajócsavarnak kellett, lapátkerekek átmérőjét, négyszárnyú öntöttvas, fedélzet 1865-ben, építkezés 1854, legforradalmibb elgondolás, dupla héjú, erősen kimerevített, héjakra kerülő, belső héjat, keresztirányú választófalakat, hosszanti merevítőket, külső hajófalat, hajóba hárommillió, építkezésen kétszáz, felnőtt munkások, pedig ellentartott, túlsó oldalon, egyik legnehezebb, ellentartóké volt, csörlőkezelő meghalt, hajó sorsát, folyamatos csúszások, hajó építésének, hajó megépítése, eredetileg tervezett, hajót sorsát, különböző balesetek, egyik kazán, tragédia idején, hajó kifutása, tragédiák ezután, tengerbe veszett, tengeralatti távírókábel, hajó egyszerűen, vitorlafelület arányát, úton derült, hajó nagy, kazánokat teljesen, legénység tagjai, navigációs tiszt, vízbe zuhant, testüket pedig, tucat tengerész, kórházban belehalt, oldalkerekek keltette, kort meghaladó, óriási gőzös, gőzös csapatokat, kanadai brit, utakon 2144, óceán túlpartjára, kettős héjnak, utasok észre, hajó étkezője, javítások után, árverésen eladták, hajó 1865-ben, első működőképes, hajó alaprajza, tengerekbe általa, elkövetkező években, walesi Milford, évben Londonba, hajó szétbontásakor, emberi maradványokat, legmagasabb árbocot, csapat Anfield, negyvennyolcezer, félrekalkulálták, összeverekedett, távírókábeleket, legforradalmibb, jegyzetfüzetébe, választófalakat, szétbontásakor, haszontalannak, elsüllyesztett, megerősítésére, vízkiszorítása, vitorlafelület, különlegessége, beolvasztották, tartószerkezet, vállalkozásnak, , ,
2018.06 2018. Július 2018.08
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 46 db bejegyzés
e év: 812 db bejegyzés
Összes: 37992 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 4937
  • e Hét: 25964
  • e Hónap: 173099
  • e Év: 2853646
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.