Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Mit várunk a magyar felsőoktatástól?
  2015-04-30 08:06:52, csütörtök
 
   
  Mit várunk a magyar felsőoktatástól?

2015.04.29. 21:45




Akarjuk-e azt, hogy a magyar felsőoktatás hasonló szerepet töltsön be Magyarországon, mint a brit felsőoktatás Nagy-Britanniában, a svájci felsőoktatás Svájcban, vagy a német felsőoktatás Németországban?

Ha erre a kérdésre valaki nemmel válaszol, akkor azt, tekintettel a felzárkózásról, konvergenciáról szóló generális mantrákra, illik megindokolnia. Akkor is, ha az illető Magyarország miniszterelnöke. Tisztáznunk kell azt, hogy mit várunk el a magyar felsőoktatástól, sőt még azt is végig kell gondolnunk, hogy mit értünk felsőoktatás alatt. Ebben a posztban abból az alapfeltevésből fogok kiindulni, hogy Magyarországon a felsőoktatásnak nagyjából hasonló szerepet kellene betöltenie, mint a nyugat-európai országokban, és ennek az alapfeltevésnek a következményeit szeretném megvizsgálni.

Mi az, hogy egyetem?

A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint amilyennek hangzik. Néhány napja jelent meg a idei Complete University Guide, a brit egyetemek rangsoraival. Összesen százhuszonhat egyetemet rangsoroltak. A táblázat elején természetesen Cambridge és Oxford áll. A közepén Portsmouth, Northumbria és Bedford, a végén pedig Glyndwr, East London és a London Metropolitan. Nagy-Britanniában hat évente vizsgálják meg az egyetemek kutatási teljesítményét, a legutolsó vizsgálat éppen tavaly volt. Erről az oldalról valamennyi terület rangsora letölthető. Látható, hogy Oxbridge gyakorlatilag minden lehetséges tudományterületen a világszínvonalat képviseli, a gyengébb intézmények pedig egy-két területen érik csak el a nemzetközi színvonalat. A CUG táblázatából kiolvasható, hogy óriási különbségek vannak a legjobb és a leggyengébb egyetemekre jelentkező középiskolás diákok vizsgaeredményei között. Egészen más szerepe van a táblázat első három, ötvenedik-hatvanadik illetve százhuszadik helyezettjének. Általánosságban nem is lehet brit felsőoktatásról beszélni, és valójában magyar felsőoktatásról sem.

Oxford és Cambridge a brit kultúra és tudomány meghatározó intézménye, nemcsak egyszerűen felsőoktatási intézmények. A magyar Oxbridge-től is valami hasonlót várhatnánk el. A magyar Oxbridge szerepét kell először tisztázni (ebben a posztban én leginkább a magyar Oxbridge-ről írok, ami nem jelenti azt, hogy csak ezt az egyetemi szerepet tartom fontosnak). A magyar közvélemény tágas termeket lát maga előtt, amikor az egyetem szót hallja, ahol egy szemüveges ember áll a táblánál, a diákok pedig a füzetükbe írnak. A viták pedig arról szólnak, hogy hány diák írjon a füzetbe. A magyar Oxbridge nem csak, sőt nagyon nagy részben nem a szó direkt értelmében vett felsőoktatást kell hogy jelentse. Már amennyiben igennel válaszolunk a poszt elején feltett kérdésünkre. Ki kell mondanunk, hogy a magyar Oxbridge a magyar tudományos kutatás zászlóshajója kell hogy legyen. Igen, ezen osztoznia kell a Magyar Tudományos Akadémiával, az MTA-nak nem lehet primátusa a tudományban. Ez egy félelmetes mondat, és ennek megfelelően félve is írom le. Ugyanis a Magyar Tudományos Akadémia, amely intézmény nem, még egyszer, nem az utcanévbizottságot jelenti, intézeteinek nem elhanyagolható részét tekintve európai színvonalon működik és én úgy gondolom, hogy ennek így is kell maradnia. Nem az Akadémiát kell lehúzni, hanem a magyar Oxbridge-t felemelni. Nem kis feladat, senki sem kész rá, és természetesen fel sem merül, ez a poszt már korábban az ufológia irányába fordult.

Mi várható el a magyar Oxbridge-től?

Nagyon nehéz kérdés. A kommunista rendszer bukása után nem ugyanolyan helyzetből indult újra a magyar matematika, az idegtudomány illetve a szociológia, a filozófia vagy a közgazdaságtudomány. El kell döntenünk, hogy hová próbálunk besorolni egy adott területet, mondhatjuk úgy is, mely brit egyetem szintjére emeljük a lécet. Ez nagyon nehéz kérdés, meg sem próbálok válaszolni rá. Azt gondolom, az ötvenediknek rangsorolt brit egyetem társadalomtudományi tanszékeinek publikációs normáit érdemes lenne legalábbis megvizsgálni (és a huszadik helyen rangsorolt természettudományi tanszékeket). Azt is érdemes megnézni, hogy ezeken a tanszékeken, mennyi ideje van egy egyetemi tanárnak a kutatásra, mennyit keres egy senior lecturer, és abból is sokat lehetne tanulni, hogy egy brit lecturer állásra hányan és, harmincas éveik elejére, milyen tudományos teljesítménnyel jelentkeznek.

Mi várható el a diákoktól?

Erre a kérdésre még a fentieknél is nehezebb válaszolni. Óriási a szórása az emberi képességeknek. A magyar fiatalok felső öt- tíz százalékának teljesítményét nem lehet előírni, azt meg kell vizsgálni, meg kell érteni és csak így válaszolhatunk erre a kérdésre. Kötelességemnek érzem azt, hogy itt a következő húsz százalékról is beszéljek. A magyar fiatalokra kell méretezni a követelményrendszert. Természetesen elvárható a tisztességes munkamorál, az elkötelezettség egy bizonyos szintje (ami természetesen függ attól, hogy hányadik decilisbe tartozik az adott fiatal), de a mediánhoz kell mérni az alapkurzusokat. Nem lehet évfolyamokat megbuktatni és közben szigorú arccal nézni a levegőbe. Azt gondolom, hogy a magyar felső öt százalék összemérhető a brit elittel, de ezt nem ebben a posztban fogom kinyilatkoztatni. Az elit nyilván nagyon komolyan terhelhető és terhelendő, bizonyos szakmák esetében nagyon veszélyes kompromisszumokat kötni, de még az ő esetükben is belátásra és empátiára van szükség. A felsőoktatás kooperációról szól és nem háborúról.

Mi a helyzet az autonómiával?

Nagy-Britanniában legendásan autonómok az egyetemek, Németországban kevésbé. Akit érdekel a téma, ebben az anyagban utána nézhet az európai helyzetnek. Az, hogy az egyetemi tanács tagjait (ennek a megfelelője akar lenni a konzisztórium) ki nevezi ki, és milyen viszonyban van a szenátussal, hogy ki választja meg a rektort, egyáltalán nem jelentéktelen kérdések, de a valódi kérdés az ott van a poszt elején. Ha arra a kérdésre igennel válaszolunk, akkor nem nevezhetjük ki X.Y-t kancellárnak a Zeneakadémiára vagy a szegedi egyetemre, hanem inkább valamilyen könnyebb munkára oszthatjuk be a menza környékén. Igen, már említettem, hogy tisztában vagyok a posztom ufológiai jellegével. Mindazonáltal azt gondolom, hogy ha egy ország komolyan veszi az egyetemeit, akkor az irányítás meglehetősen széles spektrumában is kiváló felsőoktatása lehet, ha nem, akkor meg szinte mindegy, hogy milyen az egyetemi autonómia.

Tehát?

Ez a poszt nem arról szól, hogy miért vonuljon valaki más az utcára. Csak és kizárólag arról, hogy szerintem milyen irányokban érdemes gondolkozni a magyar felsőoktatással kapcsolatban. Számomra az első kérdésre adott határozott igenlő válasz a lényeges. Támogatom a dühös fiatalokat és a magyar kollégáimat, szinte fenntartások nélkül támogatom őket, de most csak a számomra legfontosabb kérdésről akartam írni.

http://orulunkvincent.blog.hu/2015/04/29/mit_varunk_a_magyar_felsooktatastol
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: világszínvonalat, vizsgaeredményei, kinyilatkoztatni, felsőoktatásról, felsőoktatásnak, általánosságban, elkötelezettség, konvergenciáról, alapfeltevésből, felsőoktatással, teljesítménnyel, miniszterelnöke, felsooktatastol, következményeit, alapfeltevésnek, felsőoktatástól, kötelességemnek, németországban, válaszolhatunk, elhanyagolható, teljesítményét, alapkurzusokat, felzárkózásról, zeneakadémiára, magyarországon, helyezettjének, orulunkvincent, kooperációról, megindokolnia, természetesen, százhuszonhat, felsőoktatása, mindazonáltal, gyakorlatilag, jelentéktelen, képességeknek, magyar felsőoktatástól, magyar felsőoktatás, brit felsőoktatás, svájci felsőoktatás, német felsőoktatás, kérdésre valaki, illető Magyarország, posztban abból, alapfeltevésből fogok, felsőoktatásnak nagyjából, nyugat-európai országokban, következményeit szeretném, kérdés sokkal, idei Complete, brit egyetemek, táblázat elején, Complete University Guide, East London, London Metropolitan, Magyar Tudományos Akadémiával, Magyar Tudományos Akadémia,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Véleményezd!
04.02. 20:12 Somfai Péter még nem tudja, mit eredményez számára az olimpia halasztása
04.02. 19:52 Koronavírus - A járvány miatt elhalasztják a demokraták elnökjelölt-állító ...
04.02. 19:42 Bölöni László: rajtam múlt, hogy nem lettem magyar szövetségi kapitány
04.02. 19:23 Koronavírus - Egészségügyi miniszter: Ukrajna még nincs túl a járvány nehez...
04.02. 19:23 Koronavírus - Pásztor István nyílt levélben reagált Donald Tusk üzenetére
04.02. 19:23 Koronavírus - Milánói polgármester: folyamatos "zárlat alatt" lesz az életü...
04.02. 19:22 A kötöttfogású világranglista élén a Lőrincz-testvérek
04.02. 19:22 Négyórásra nőtt a várakozási idő Csanádpalotánál
04.02. 19:22 Coronavirus - Judeţul Harghita a înregistrat primul caz de infecţie
04.02. 19:12 Koronavírus - Új piaci lehetőségek is születnek járvány idején
Tudjátok ?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
Hogyan lehet megszabadulni a kuponoldalak és a maikupon hírlevéltől ?
Kívánhatok, Boldog Új Évet, minden megmaradt Csatilakónak?
Káros az alkohol ? Ha igen akkor mennyire ?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Jézus egyetlen vigasza a keres...  Levendula csokor  Raniero Cantalamessa, a Pápai ...  Facebookon kaptam  Imádkozzunk együtt napról napr...  Virágos csendélet  Ezer titok közt  Fürtös gyöngyike virág  Kellemes kávézást!  Kislány napernyővel  Kellemes kávézást!  Imádkozzunk együtt napról napr...  Szèp délutánt  Ne, menj el... Kulka János  Áprilisi tréfálkozás  Kellemes teázást!  Facebookon kaptam  Isten fel akar minket emelni  Hosszú életet biztosító gyümöl...  Imádság  Raniero Cantalamessa, a Pápai ...  Tavaszi kép  Imádkozzunk együtt napról napr...  Csokor vázában  Facebookon kaptam  Április 1.  Egy Fülöp-szigeteki nővér is a...  Nők kendőben  Bohócruhában  Facebookon kaptam  Április bolondja az, akit álta...  Útravaló – 2020. április...  Szikora Róberttel imáról, otth...  Április  Olaszországban már több mint 3...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Április ... Ó Április!  Áprilisi tréfálkozás  Április bolondja az, akit álta...  Szebenyi Judit - Április bolon...  Április ... Ó Április!  Facebookon kaptam  Nők kendőben  Kislány csokorral  Japán cseresznyefa virágba  Áprilisi tréfálkozás  Facebookon kaptam  Szentmisék a Hegyvidéki TV csa...  Kislány csokorral  Április 1  Avilai Szent Teréz minden erej...  Mai nap zenéje: Bodnár Attila...  Japán cseresznyefa virágba  Szentmisék a Hegyvidéki TV csa...  Néhány kép - Április elsején -...  Egy kis mosoly is  Imádság  Tibeti tanítások  Kellemes délutáni kikapcsolódá...  5. nagyböjti hét szerda 04.01  Csendélet  Facebookon kaptam  Áprilisi tréfálkozás  Kislány cicával  Mirjam nővér - könyv bemutató  Facebookon kaptam  Ferenc pápa nagyheti liturgiku...  Tavaszi kép  Aranyos képek a mókusokról  Aprócska kis csoda: chiamag  Baby a tükőrnél  Viszlát március  Lazítós estét  Imádság  Isten megszegte a kijárási til...  Most tedd meg legalább!  Beoltott gyümölcsfa  Szolgálat  Megbocsátás  Reményekkel teli április  Facebookon kaptam  Mai nap képe - gyönyörű virág  Fagyos kezek és lábak  Fürtös gyöngyike virág  ÁPRILIS 1. - BOLONDOK NAPJA R...  Megbocsátás  Imádkozzunk együtt napról napr...  Levendula  Április 1.  Tulipán csokor vázában  Kellemes kávézást!  Üdvözöllek április  Kislány csokorral  Nő virágzó fánál  Egy Fülöp-szigeteki nővér is a...  Mai nap képe - gyönyörű virág 
Bejegyzés Címkék
magyar felsőoktatástól, magyar felsőoktatás, brit felsőoktatás, svájci felsőoktatás, német felsőoktatás, kérdésre valaki, illető Magyarország, posztban abból, alapfeltevésből fogok, felsőoktatásnak nagyjából, nyugat-európai országokban, következményeit szeretném, kérdés sokkal, idei Complete, brit egyetemek, táblázat elején, közepén Portsmouth, végén pedig, egyetemek kutatási, legutolsó vizsgálat, oldalról valamennyi, világszínvonalat képviseli, gyengébb intézmények, nemzetközi színvonalat, leggyengébb egyetemekre, táblázat első, brit kultúra, magyar Oxbridge-től, magyar Oxbridge, magyar Oxbridge-ről, egyetemi szerepet, magyar közvélemény, egyetem szót, szemüveges ember, diákok pedig, füzetükbe írnak, viták pedig, poszt elején, magyar tudományos, félelmetes mondat, magyar Oxbridge-t, ufológia irányába, kommunista rendszer, magyar matematika, idegtudomány illetve, filozófia vagy, adott területet, ötvenediknek rangsorolt, huszadik helyen, egyetemi tanárnak, senior lecturer, brit lecturer, emberi képességeknek, magyar fiatalok, következő húsz, magyar fiatalokra, tisztességes munkamorál, bizonyos szintje, adott fiatal, mediánhoz kell, magyar felső, brit elittel, posztban fogom, elit nyilván, felsőoktatás kooperációról, anyagban utána, európai helyzetnek, egyetemi tanács, megfelelője akar, valódi kérdés, kérdésre igennel, szegedi egyetemre, menza környékén, posztom ufológiai, ország komolyan, irányítás meglehetősen, egyetemi autonómia, magyar felsőoktatással, első kérdésre, dühös fiatalokat, magyar kollégáimat, számomra legfontosabb, világszínvonalat, vizsgaeredményei, kinyilatkoztatni, felsőoktatásról, felsőoktatásnak, általánosságban, elkötelezettség, konvergenciáról, alapfeltevésből, felsőoktatással, teljesítménnyel, miniszterelnöke, felsooktatastol, következményeit, alapfeltevésnek, felsőoktatástól, kötelességemnek, , ,
2020.03 2020. április 2020.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64001 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1240
  • e Hét: 7908
  • e Hónap: 2832
  • e Év: 233850
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2020 TVN.HU Kft.