Belépés
zgfumag.blog.xfree.hu
Ha azért nézel , mert ez a munkád, jó munkát kívánok! GYÁVA NÉPNEK NINCS HAZÁJA! Minden nemzetnek olyan kormánya van aminöt érdemel. Ha valami... Zámbori Gusztáv
1957.12.05
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Így nőtt 5 milliárdról 32 milliárd forintra a Margit híd fel
  2016-09-02 09:31:25, péntek
 
   
 
2016. augusztus 31. szerda

Így nőtt 5 milliárdról 32 milliárd forintra a Margit híd felújításának költsége




,,Annyiba került, mintha egy centiméter vastagon bevonták volna arannyal" - nagyjából így él a köztudatban a Margit híd felújítása. Az bizonyos, hogy az eredetileg tervezett költség többszörösébe került a projekt, érdemben senki nem ellenőrizte, és a mai napig nem nyilvánosak azok az adatok, amelyek alapján igazolni vagy cáfolni lehetne a sokmilliárdos túlárazás gyanúját. A politikailag talajt vesztett, meggyengült integritású városháza, kezében a 30 milliárddal, ideális üzleti partnere volt a nagyétvágyú kivitelezőknek.




2012 tavaszán a Fővárosi Ítélőtábla a kivitelező MH 2009 Konzorcium javára döntött a Margit híd átadásának csúszása kapcsán indított perben. A jogerős ítélet szerint megalapozatlan a főváros kötbérigénye, a kivitelező azért nem végzett hatásidőre, mert a szükséges dokumentumokat a megrendelő nem bocsájtotta rendelkezésére a szerződés szerinti határidőre.

Így a híd felújítására kiszámlázott több mint 30 milliárdot hiánytalanul megkapta a kivitelező, sőt, a késedelem miatt újabb 740 millió forintos követeléssel állt elő.

Bár a köztudatban az egyik leginkább túlárazott projektként él a Margit-híd felújítása, ezt a sejtést érdemben bizonyítani vagy cáfolni nem lehetett. A főváros ugyanis olyan átalánydíjas szerződést kötött az MH 2009-cel, amely alapján az a negyedéves részszámlákon túl lényegében semmit nem volt köteles nyilvánosságra hozni. A tényleges költségek megismerhetőségért az Index által indított per 2012-ben a Kúrián is elbukott. Három évvel később viszont az Alkotmánybíróság kimondta ezen adatok nyilvánosságát, így még az idén pontosabb képet kaphatunk arról, tényleg túlárazott volt-e a felújítás.

Egy biztos: a kivitelezést elnyerő konzorcium lényegében tartotta magát az előzetes költségvetésében vállalt árakhoz, így ha volt is túlárazás, akkor az nem a számlázáskor, hanem a projekt költségének elfogadásakor történt. Nehéz lenne tehát azt mondani, hogy ez legalább részben nem az akkor SZDSZ-MSZP vezetés alatt álló főváros döntéshozóinak felelőssége.



bpest

Az Átlátszó interaktív EU-támogatás térképén böngészve további részleteket tudhat meg a budapesti uniós fejlesztésekről.



Megérte-e az Unió 6 milliárdja?

A főváros már a projekt előkészítő szakaszában olyan reménytelen tárgyalási pozícióba manőverezte magát, hogy 2009-re lényegében nem tehetett mást, mint hogy elfogadja az MH 2009 ajánlatát.

2002 óta napirenden volt a híd rekonstrukciója - ekkor még 3-5 milliárdos költségről volt szó -, de mire sikerült eljutni a közbeszerzés kiírásáig, a híd olyan rossz állapotba került, hogy nem lehetett tovább halogatni a felújítást. Ekkorra elkészült a Szabadság híd felújítása (5,6 milliárd forint), és átadták az M0-ás északi hídját (63 milliárd forint) - ezek befejezéséig nem merték megkockáztatni a Margit híd lezárását, mondván, ellehetetlenül a főváros közlekedése.

A finanszírozás szempontjából is lépéskényszerben volt a főváros: a kormány 2007-ben döntött, hogy támogatja a főváros pályázatát, így 6 milliárdos uniós támogatással lehetett számolni a projekt büdzséjében. Csakhogy a késlekedés miatt félő volt, hogy a megítélt támogatást az EU visszavonja, így pedig pénzügyi szempontból végképp ellehetetlenül a projekt - jobb esetben a főváros kényszerül hitelből pótolni a kieső uniós támogatást.

Amennyire utólag rekonstruálható, a fővárosi nagyprojektekre jellemző szervezetlenség uralta az előkészítés és bonyolítás folyamatát. Bár 2004-ben elkezdődött a projekt előkészítése, határidőre mégsem állt rendelkezésre minden szükséges dokumentum, nem kis résben azért, mert a projektnek a városházán belül nem volt igazi gazdája. Ahogy a 2010-ben felállított vizsgálóbizottság - a közgyűlés MSZP-SZDSZ többsége által el nem fogadott - jelentése fogalmaz:

,,Az előkészítés során a feladat szervezeti egységtől szervezeti egységbe vándorolt. A projektnek nem volt egyetlen, a folyamatot végig kísérő, minden részletet átlátó és irányítani képes vezetője. Ugyanakkor ezzel párhuzamosan több esetben tetten érhető a politikai vezetés kézi vezérlésű beavatkozása." Az előkészítő dokumentumokkal kapcsolatban a jelentés tényként állítja, hogy ,,(...) nem állt rendelkezésre sem kivitelezői szerződés megkötésekor, sem a kivitelezés megkezdésekor a független statikusi szakvélemény, sem pedig az engedélyezett kiviteli tervdokumentáció."

A dokumentum szerint a bizottság meghallgatta a kivitelezési szerződés megkötéséért felelős ügyosztály képviselőjét, aki szerint a késedelmes teljesítés esetére olyan szövegrész került a szerződésbe, amely nagyban megnehezítette, hogy a főváros adott esetben érvényesíthesse kötbérigényét. A magas vállalkozói ár egyik lehetséges magyarázata éppen az volt, hogy a szerződés a szűk határidők mellett nagyon súlyos kötbérezést tett lehetővé.

Ha mindkét állítás igaz, akkor a szerződés magas kötbért kötött ki, de azt nagy valószínűséggel nem lehetett érvényesíteni. Mint ahogy nem is sikerült.

A Margit híd felújításával kapcsolatban 2004 körül még 5 milliárd forint alatti árról beszéltek. Mire eljött az ideje, a főváros a felújítás két évére már 14 milliárdot tervezett be. Némi trükközésre volt szükség, mivel a megpályázott uniós konstrukcióba nem lehetett a műemléki jellegű munkákat elszámolni - ezzel együtt is hidegzuhanyként érte a döntéshozókat, mikor a tenderbontásnál kiderült, hogy a két, műszakilag azonos tartalmú ajánlatból az olcsóbb, a Közgép-A-Híd Építő-Strabag konzorcium ajánlata is nettó 21 milliárdról szólt. (A végleges szerződést az Index perelte ki.)



Interaktív térképen mutatjuk meg, hogy mennyi EU-s pénzt kaptak a magyar települések

A teljes költség persze ennél jóval több lett, a műemléki és más járulékos költségekkel együtt jócskán meghaladta a 30 milliárdot. A városházán uralkodó zűrzavart jól mutatja, hogy bár 2007-ben készült egy tervezői költségbecslés, amely 21,8 milliárdos teljes költséggel számolt, a főváros 2009. május 5-i ún. engedélyokirata még mindig 13 milliárd fedezetigénnyel számolt.

Nem sokkal később kiderült, hogy a rekonstrukció bruttó 30 milliárdba fog kerülni, ezért két héttel az eredeti engedélyokirat elfogadása után a fővárosi közgyűlés módosította azt, immár 30 milliárdos költséghez adva hozzájárulást. Ezzel a szakmailag nehezen védhető kapkodással ugyan sikerült megmenteni a 6 milliárdos uniós támogatást, cserébe viszont a főváros lényegében kiszolgáltatta magát a kivitelező konzorciumnak.

Hídépítők

A Margit híd felújítása szempontjából döntő jelentőségű volt az M0-ás északi hídjának elkészülte. Ehhez a projekthez kötődött az évtized egyik legbotrányosabb csődje, melyben főszerepet játszott a Margit híd későbbi építőinek egy része is.

A Megyeri híd építését az M0 Északi Duna-híd konzorcium nyerte, a tagok 60-40 százalék arányban a Hídépítő Zrt. és a Strabag Zrt. Az acélszerkezeti munkák nagy részét a Ganz Híd-, Daru és Acélszerkezetgyártó Zrt. (Ganz Acél Zrt.) végezte. A cégben a mai napig fele-fele arányban tulajdonos a Vegyépszer Zrt. és a Hídtechnika Kft. Ez utóbbiban több cégen, így a Hídépítő Zrt-n keresztül jelenleg is meghatározó tulajdonos Apáthy Endre és családja. Így alakult ki az a sajátos vállalkozói konstrukció, hogy a projekt többségi generálkivitelezője (Hídépítő Zrt.) és az alatta álló alvállalkozó (Ganz Acél Zrt.) jelentős részben ugyanannak a tulajdonosi körnek a birtokában van.

A Ganz Acél a projekt első szakaszában rendben kifizette az alvállalkozóit, majd a kifizetések elkezdtek csúszni, míg végül a Ganz egyáltalán nem fizetett, és 2009-ben csődvédelembe menekült. Több tucat kisebb vállalkozásnak mintegy 1 milliárd forintja ragadt bent, jelentős részük emiatt csődbe is ment. A generálkivitelező Hídépítő mosta kezeit, mondván, ő átutalta az esedékes részleteket a Ganz Acélnak, a pénzt rajta kell keresni - más kérdés, hogy a generálkivitelező és a nem fizető Ganz Acél tulajdonosi köre közt jelentős átfedés van. Az ügyben több feljelentés is született, nyomozás is indult, de vádemelésre már nem került sor. Három évvel később aztán a Ganz nagyjából féláron kifizette a hitelezőit, és megmenekült a felszámolástól.

Hasonló utat járt be a Vegyépszer cégcsoport is, itt tavaly fejeződött be a csődeljárás. Apáthy Endre és a Vegyépszer-tulajdonos Nagy Elek, az évtized két meghatározó építőipari nagytőkésének cégbirodalma túlélte a viharokat. A Margit-híd felújítására mindketten pályáztak, de a Vegyépszer-Betonút duó végül alulmaradt Apáthyékkal szemben, így csak alvállalkozóként juthattak megrendeléshez. Apáthy és Nagy azonban nemcsak rivalizáltak: 2005-2007-ben Duna Új-Híd Konzorcium néven a cégeik építették 43 milliárdért a Pentele hidat, és a Szabadság hidat is a Közgéppel kiegészülő Vegyépszer-Hídtechnika konzorcium újította fel 2007-ben.

A magyarországi hídépítésekben még a Strabag rúg labdába: a 83 milliárdért megépült Kőröshegyi völgyhíd generálkivitelezője a Strabag-Hídépítő-konzorcium volt. Igaz, a kormányváltás előtti utolsó pillanatban az első Orbán-kormány még a Vegyépszer-Ganz-párost hozta ki győztesnek, de a Medgyesi-kabinet végül inkább Strabagékkal szerződött.

Ráadásul ekkorra vezetési válság is kialakult a városházán: az erősödő szocialista Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes mellett a fáradt Demszky kezéből egyre inkább kicsúszott az irányítás. A főpolgármester 2007-ben már bejelentette, hogy nem indul a következő választáson, és az SZDSZ fölmorzsolódásával párhuzamosan egyre gyengült a pozíciója a városházán.

A 2009-ben kirobbant BKV-botrány egyértelművé tette, hogy a főváros irányítása egyre inkább a Hagyó-csopot befolyása alá került, a 2008-as népszavazás után pedig az is kérdésessé vált, hogy a hagyományosan inkább balra szavazó fővárost meg tudják-e tartani a szocialisták. Ebben a helyzetben a városháza a szocialista érdekcsoportok zsákmányterültévé vált. Demszky pedig, ahogy ez a BKV-nyomozás vallomásaiból is kiderül, egyre kevésbé uralta a helyzetet, a hivatal szervezeti egységeinél pedig erős helyezkedés kezdődött. 2009-ben mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy kormányváltás lesz, nyilván ez sem erősítette a vezető hivatalnokok lojalitását.

Ettől függetlenül is tény, hogy a szocialista-liberális vezetésű főváros, a nagyprojektek jelentős részével olyan, közismerten a Fidesz holdudvarához tartozó cégeket erősített, mint az első Orbán-kormány építőipari favoritja, a Vegyépszer, vagy a következő ciklusban 100 milliárdos értékben közbeszerzéseket nyerő Közgép. De jócskán jutott munka a többek közt a 4-es metró építésénél a Vegyépszer mellett a Hídépítőnek is.

Igaz, talán a 70/30 jegyében, a szocialista kormány sem volt szűkmarkú a Fidesz gazdasági holdudvarával, dacára annak, hogy a 2006-os önkormányzati győzelem után a fideszes vezetésű vidéki városok egymással versengve hozták helyzetbe ezeket a cégeket.



eu_app_banner_uj

A Transparency International Magyarország által kifejlesztett EU Közpénzfigyelő applikáció segítségével te is értékelheted az uniós pénzből megvalósuló beruházásokat, így a budapesti fejlesztéseket is. Töltsd le a mobilodra: Android, IOS



Drágán, késve, de elkészült

A hidat végül 2011. december 21-én adták át hivatalosan - a szerződésben rögzített véghatáridő március 31-e volt, igaz, novemberben már megindulhatott a gépjárműforgalom. A főváros 2009 augusztusában kötött szerződést az MH 2009 konzorciummal, de a munkák csak három hónappal később kezdődtek a szükséges dokumentáció hiányosságai miatt.

Hiába egy a tábor, a viszony 2011 végére meglehetősen feszült lett Tarlós főpolgármester és az MH 2009 vezetői között - a főváros a késedelmes teljesítésre hivatkozva még augusztusban megpróbálta lehívni a konzorcium 2,6 milliárdnyi bankgaranciáját, de a hídépítők bírósághoz fordultak, és az nekik adott igazat. A főváros végül hiánytalanul teljesíteni kényszerült a konzorcium minden követelését, így a hídrekonstrukció végső költsége a járulékos kiadásokkal együtt valahol 32 milliárd fölött van.

Becker András


https://atlatszo.hu/2016/08/31/igy-nott-5-milliardrol-32-milliard-forintra-a-marg it-hid-felujitasanak-koltsege/
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: költségvetésében, lépéskényszerben, alkotmánybíróság, hídrekonstrukció, közbeszerzéseket, alvállalkozóként, tervdokumentáció, gépjárműforgalom, valószínűséggel, érvényesíthesse, engedélyokirata, hidegzuhanyként, dokumentumokkal, tenderbontásnál, bankgaranciáját, fejlesztésekről, rekonstrukciója, legbotrányosabb, fedezetigénnyel, rekonstruálható, szervezetlenség, nagyprojektekre, kivitelezőknek, megalapozatlan, főpolgármester, acélszerkezeti, nyilvánosságra, vállalkozásnak, kiszolgáltatta, rendelkezésére, engedélyokirat, érdekcsoportok, dokumentumokat, alvállalkozóit, költségbecslés, megnehezítette, centiméter vastagon, eredetileg tervezett, sokmilliárdos túlárazás, politikailag talajt, nagyétvágyú kivitelezőknek, jogerős ítélet, főváros kötbérigénye, kivitelező azért, szükséges dokumentumokat, szerződés szerinti, késedelem miatt, egyik leginkább, sejtést érdemben, főváros ugyanis, tényleges költségek, idén pontosabb, Fővárosi Ítélőtábla, Közgép-A-Híd Építő-Strabag, Északi Duna-híd, Hídépítő Zrt, Strabag Zrt, Ganz Híd-, Acélszerkezetgyártó Zrt, Ganz Acél Zrt, Vegyépszer Zrt, Hídtechnika Kft, Hídépítő Zrt-n, Apáthy Endre, Ganz Acél, Ganz Acélnak, Vegyépszer-tulajdonos Nagy Elek, Duna Új-Híd Konzorcium, Hagyó Miklós, Transparency International Magyarország, Becker András,
Új komment
Kérjük adja meg a TVN.HU rendszeréhez tartozó felhasználónevét és jelszavát.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak kommentet,
amennyiben még nem rendelkezik TVN.HU hozzáféréssel: Klikk ide!
Felhasználónév:
Jelszó:
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Véleményezd!
01.27. 23:13 Az amerikai külügyminiszter szerint meg kell erősíteni Irak szuverenitásána...
01.27. 22:43 Amerikai-francia védelmi tárgyalások: Washington még nem döntött arról, hog...
01.27. 21:43 Brexit - Barnier: az EU szoros figyelemmel követi a Nagy-Britanniában élő E...
01.27. 21:42 Koronavírus - Német lap: a berlini vezetés a hadsereg közreműködésével szál...
01.27. 21:32 Az igazságszolgáltatás függetlenségére figyelmeztette Macront a legfőbb bír...
01.27. 21:12 Holokauszt-emléknap - Merkel: szembe kell szállni az intoleranciával és a g...
01.27. 21:02 Impeachment - Starr belpolitikai háborúhoz hasonlította az elnök elleni elj...
01.27. 20:53 Jégkorong Erste Liga - Fehérvári siker az alsóházban
01.27. 20:23 Az apasági teszt szerint a volt belga király Delphine Boel biológiai apja
01.27. 20:23 Újabb rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezi a Fidesz a szegedi par...
Tudjátok ?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
Hogyan lehet megszabadulni a kuponoldalak és a maikupon hírlevéltől ?
Kívánhatok, Boldog Új Évet, minden megmaradt Csatilakónak?
Káros az alkohol ? Ha igen akkor mennyire ?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam  Téli kép  Hasznosság  Rózsaszín rózsa  Téli kép  Betty Boop  Az élet 7 szabálya.......  Bekső Univerzum - Kétszázhatva...  Facebookon kaptam  Robert Burns - Shelah ONeil  Facebookon kaptam  Szèp estét kedves látogat...  Rövid pályás gyors korcsolya 2...  Pethes Mária versei  Ha mennél hideg szélben  Facebookon kaptam  Rózsaszín rózsa  Facebookon kaptam  Megkeresztelkedés  Krisztus jár előttem - hazafel...  Főhajtás a vészkorszak áldozat...  Őrangyal a hídnál  A jóság - hit - és a szeretet ...  Téli kép  Facebookon kaptam  Téli este  Elnémult harangok  Facebookon kaptam Cs Ildikót...  Vízcseppes rózsa  Grál kehely  Pethes Mária versei  Facebookon kaptam Krisztina...  Van-e ír...?  Akire büszkék lehetnénk - Kéts...  Facebookon kaptam  Lehet...  A fény felé  Aranyosi Ervin: Változás a lét...  Robert Burns - Shelah ONeil  Tojás szemek  Hóesés  Kellemes teázást  Facebookon kaptam  Könyörgő  A fény felé  Kellemes kávézást!  10. Parancsolat: Mások tulajdo...  Időseknek........  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Betty Boop  Akire büszkék lehetnénk - Kéts...  Facebookon kaptam  Szèp estét  Szépség.......  Rózsaszín rózsa  Facebookon kaptam  Téli kép  Robert Burns - Shelah ONeil  Tojás szemek  Irgalmas Jézus  Téli kép  Harmónia......  10. Parancsolat: Mások tulajdo...  Szép téli napokat!  Facebookon kaptam  Orchidea  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Facebookon kaptam  A gomba jótékony hatásairól  Dália  Az élet 7 szabálya.......  Mária  Halhatatlan boldog percek . . ...  A vidám özvegyember  Vándorkereskedő  Szép napot kívánok !  Szép estét  Erőtlenül erős  A menedék - film - gyerekeknek...  Velence - Olaszországban  Kellemes hetet  Facebookon kaptam  Hárs Ernő díj  Facebookon kaptam  S mert a jellem maga az ember,...  Harmónia......  Alvó baby  Rövid pályás gyors korcsolya 2...  Jézus gif  Hárs Ernő díj  Gyerekkoromban – öt-hat ...  Ó jaj, az asszony döngöl  Jó éjszakát  Irgalmas Jézus  Nyugodalmas jó éjszakát kíváno...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Erőtlenül erős  Facebookon kaptam 
Bejegyzés Címkék
centiméter vastagon, eredetileg tervezett, sokmilliárdos túlárazás, politikailag talajt, nagyétvágyú kivitelezőknek, jogerős ítélet, főváros kötbérigénye, kivitelező azért, szükséges dokumentumokat, szerződés szerinti, késedelem miatt, egyik leginkább, sejtést érdemben, főváros ugyanis, tényleges költségek, idén pontosabb, kivitelezést elnyerő, előzetes költségvetésében, projekt költségének, akkor SZDSZ-MSZP, budapesti uniós, projekt előkészítő, közbeszerzés kiírásáig, főváros közlekedése, finanszírozás szempontjából, kormány 2007-ben, főváros pályázatát, projekt büdzséjében, késlekedés miatt, megítélt támogatást, projekt &#8211, főváros kényszerül, kieső uniós, fővárosi nagyprojektekre, projekt előkészítése, városházán belül, 2010-ben felállított, közgyűlés MSZP-SZDSZ, előkészítés során, feladat szervezeti, folyamatot végig, politikai vezetés, előkészítő dokumentumokkal, jelentés tényként, kivitelezés megkezdésekor, független statikusi, engedélyezett kiviteli, dokumentum szerint, bizottság meghallgatta, kivitelezési szerződés, késedelmes teljesítés, főváros adott, magas vállalkozói, szűk határidők, szerződés magas, megpályázott uniós, műemléki jellegű, tenderbontásnál kiderült, végleges szerződést, magyar települések, teljes költség, városházán uralkodó, tervezői költségbecslés, főváros 2009, rekonstrukció bruttó, eredeti engedélyokirat, fővárosi közgyűlés, szakmailag nehezen, főváros lényegében, kivitelező konzorciumnak, projekthez kötődött, évtized egyik, tagok 60-40, acélszerkezeti munkák, projekt többségi, alatta álló, tulajdonosi körnek, projekt első, kifizetések elkezdtek, generálkivitelező Hídépítő, esedékes részleteket, pénzt rajta, ügyben több, cégeik építették, magyarországi hídépítésekben, kormányváltás előtti, első Orbán-kormány, erősödő szocialista, fáradt Demszky, főpolgármester 2007-ben, következő választáson, 2009-ben kirobbant, főváros irányítása, 2008-as népszavazás, hagyományosan inkább, szocialista érdekcsoportok, hivatal szervezeti, vezető hivatalnokok, nagyprojektek jelentős, következő ciklusban, többek közt, , ,
2019.12 2020. Január 2020.02
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 64001 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 248
  • e Hét: 5378
  • e Hónap: 97544
  • e Év: 97544
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2020 TVN.HU Kft.