Regisztráció  Belépés
tunkiss.blog.xfree.hu
,,Ahol a szavak elhagynak bennünket, ott kezdődik a zene." HEINRICH HEINE Kiss Tünde
2014.04.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 33 
Nincs Cím
  2014-12-31 09:20:06, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Vidám napot!
  2014-12-31 08:02:05, szerda
 
 


 
 
0 komment , kategória:  Humor  
Beethoven: C-MOLL SZONÁTA, op. 13, „PATHÉTIQUE”
  2014-12-29 19:02:03, hétfő
 
  LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827)

(I. Grave - Molto allegro e con brio; II. Adagio cantabile; III. Rondo. Allegro)

A ,,patetikus" szonáta mellékneve magától a zeneköltőtől származik. Beethoven e művét 1798-99-ben írta és Karl von Lichnowsky hercegnek, baráti pártfogójának ajánlotta.

Első alkalommal találkozunk lassú bevezetéssel a szonátatétel elején, és a művek további sorában mindössze négy ízben ismétli meg Beethoven ezt a szerkesztési eljárást. Ezúttal a pontozott ritmusú - francia ouverture-stílust és Ph. E. Bach-féle szabad fantáziát társító - Grave szervesen beépül a szonátatételbe. A bevezetésen kívül még két ízben tér vissza: a kidolgozás elején és a kódában. A szonáta főtémájának anyaga már a bonni ,,választófejedelem"-szonáták egyikében (f-moll) is foglalkoztatta Beethovent, közvetlen a Pathétique előtt pedig a D-dúr (op. 10 No. 3) szonátában tért újból vissza erre a képletre. Nem kevésbé nyugtalan, szenvedélyes az esz-moll melléktéma ,,kérdésből" és ,,válaszból" kialakított nyolcütemes periódusa, sem az utána következő Esz-dúr átvezető szakasz. Zárótéma helyett a főtéma ismétlődik meg.

A kidolgozás szellemesen kombinálja a főtéma és a Grave szakasz tematikáját; a kóda a már említett Grave ütemek után ugyancsak a főtémát idézi vissza. A kibővített dalformában szerkesztett Asz-dúr Adagio valósággal kínálja a hangszerelt feldolgozást. Témájának regisztere, dallamvonala, hangulata Mozart c-moll szonátájával (l. ott) rokon: Középső szakaszának balladai sejtelmességű asz-moll dallama - amely másodízben E-dúr enyhültebb atmoszférájában jelenik meg - zakatoló triolák felett ível. Ezt a triolás ritmikát ettől kezdve mindvégig megtartja a tétel, a visszatérő szakaszban is.

A szonáta zárótétele rondó, amelynek témája szervesen összefügg az első tétel melléktémájával. Ugyanezt a témafejet már Bach is felhasználta e-moll háromszólamú invenciójában (BWV 793). Mindvégig nyugtalan, szenvedélyes és háborgó e finálé muzsikája, a rondótémát felváltó közjátékok közül is csak a második, archaizáló ellenpontos feldolgozású epizód (vö. E-dúr szonáta, op. 14) hoz valamelyes nyugalmat e zilált mozgalmasságba. A rövid kóda főtémát boncoló, forgácsoló ,,lehasító" technikáját Haydntól tanulhatta Beethoven.
Link

Link



 
 
1 komment , kategória:  Beethoven  
Hó vége
  2014-12-28 09:41:19, vasárnap
 
 



 
 
0 komment , kategória:  Humor  
Csajkovszkij: A diótörő
  2014-12-27 16:46:27, szombat
 
  Pjotr Iljics Csajkovszkij: Diótörő


Karácsonyeste van. A kis Klára és családja a meghívott vendégekkel együtt izgatottan várja, hogy megpillanthassa a feldíszített fenyőfát és a sok ajándékot. A gyerekek figyelmét egy későn érkező vendég vonja magára. Ő Drosselmeier úr, aki unokaöccsével, egy ifjú kadéttal érkezik. Klárának egy különleges bábot hozott ajándékba, a Diótörőt. Klára rögtön játszani is kezd vele. Az ünneplés a vége felé közeledik, búcsúznak a vendégek. Klára aludni tér.

Álmában csoda történik, megelevenedik körülötte a szoba. A karácsonyfa, a tárgyak megnőnek. Harcias egerek bújnak elő, de a Diótörő - aki nagyon hasonlít a kadétra - hősies csatában legyőzi az Egérkirályt és gyönyörű herceggé válva mesebeli tájra szánkózik Klárával. A táj életre kel, Klárának táncol a sok hópehely, a hó királynője és királya. A Varázslatok országában tovább utazva, színes táncokkal köszöntik Őket. Az út végén búcsút mondanak a varázslatoknak és együtt szállnak fel az álmok szánjára. Bővebben:
Link

Link





Lilácska! Köszönöm! Link
 
 
0 komment , kategória:  Csajkovszkij  
Händel Messiás
  2014-12-26 11:15:27, péntek
 
  Georg Friedrich Händel Messiás című oratóriuma (HWV 56) a műfaj egyik leggrandiózusabb alkotása, Händel főműve. Az oratóriumot 1742-ben mutatták be Dublinban egy árvaház javára, és Händel életében kizárólag jótékonysági céllal adták elő.


A darab születése

Händel kiemelkedő kvalitású és fontosságú oratóriumai gyakorlatilag kényszerből születtek. Operái tulajdonképpen sorra megbuktak, a kor, az angliai szokások[Mj 1] pedig jobban kedveztek a vallásos témájú, ám színpad és színházi kellékek nélküli előadásoknak. Az oratórium amolyan helyettesítő műfaj lett, Händel a maga operaszezonjai számára, vagy inkább azok kiváltására kezdett oratóriumokat írni - 1732 után egyre többet, majd 1737 és 1739 között egy időre leállt ez a műfajú sorozat (az oratórium-előadások is megritkultak). Ezután a drámai oratóriumok helyett inkább a szemlélődő, morális oratóriumok kezdték érdekelni, bár 1739-ben még megírta a viszonylag cselekményes Sault. Az újfajta oratóriumok sorában először az Izrael Egyiptomban született meg, amelyben egyéni szereplők nincsenek is, a zenekar mellett csak kórust szerepeltet. Ezt követte a Cecilia-óda (Dryden szövegére), majd a L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato következett (1740) (Milton szövegére, amit Jennens dolgozott át).


A Messiás szövegét Charles Jennens (1700-1773) angol költő állította össze. Jensens egy művelt földbirtokos családból származott, maga is jómódú és nagy műveltségű ember volt.[2] Egy kizárólag bibliai szövegre épülő darab ötlete feltehetően tőle származik.

Händel 1741 augusztusától foglalkozott a téma megzenésítésével, és mindössze huszonnégy nap alatt (augusztus 22 és szeptember 14. között) készült el vele (igaz, kölcsönzött a saját korábbi darabjaiból is részeket). Az angol hagyomány szerint a komponálást Jennings leicestershire-i kastélyában végezte (Gopsall Hall), de erről nincs bizonyíték. Ezt a darabot szánta dublini bemutatkozásának, miután Devonshire hercege, Írország kormányzója meghívta a komponistát egy jótékonysági előadássorozatra, az ottani kórház és más intézmények javára. Händel 1741 novemberében utazott Dublinbe, és a Messiást 1742. április 13-án mutatta be egy újonnan megnyitott koncertteremben (Neal's Music Hall). Az előadást Händel a csembaló mellől vezette, a zenekart pedig Matthew Dubourg vezényelte.[Mj 4] A bemutató rendkívül sikeres volt, a közönséget lenyűgözte az oratórium, de Händel egész dublini időszaka sikeres volt - mind anyagilag, mind művészileg.

A londoni bemutató 1743 tavaszán volt a Covent Gardenben[Mj 5], s ezután szokássá vált, hogy az oratóriumot - jótékonysági céllal - minden évben előadják a Foundling Hospital (árva- vagy lelencház) kápolnájában. Händel életében összesen harmincnégyszer adták elő, mindannyiszor az árvaház javára.[3] A Messiásnak rövid idő alatt egyre nagyobb lett a népszerűsége, és a kortárs zenetörténész Burney a következőket írta róla: ,,E szent oratórium, ahogyan eleinte nevezték, mivelhogy szövege teljes egészében a Szentírásból származik, a közönségnél igen nagy tetszést aratott, ezért Händel a legtisztább jótékonyságtól indíttatva arra a dicséretes elhatározásra jutott, hogy a Messiást minden évben előadja az árvaház javára. S ez így is történt élete végéig..."[4]

Nagy-Britanniában szokássá vált, hogy a Messiás legismertebb részlete, a kórus által előadott Halleluja alatt a közönség állva hallgatja a zenét. A szokás eredete II. György királyhoz (1683-1760) fűződik, aki a londoni premier előadásán felállt a Halleluja hallgatása közben, a közönség pedig követte őt.
Link


A komplett mű itt hallgatható: Link




Halleluja kórus: Link





 
 
0 komment , kategória:  Handel  
Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratórium
  2014-12-26 10:51:20, péntek
 
  Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratórium

Johann Sebastian Bach Karácsonyi oratóriuma (BWV 248) a leghíresebb a karácsonyi oratóriumok közül. Ezen kívül azzal is kiválik a többi közül, hogy ez nem egy ,,szimpla" oratórium, hanem egy kantátaciklus 1734/35 karácsonyára, elsősorban a karácsonyi ünnepnapokra (december 24., 25., 26.), újévre és vízkeresztre (január 6.).

A műnek csak egy része újdonság, sok kórus- és áriarészlet korábbi műveiben is megtalálható (paródia), például a ,,Tönet, ihr Pauken!" kantátából lett a ,,Jauchzet, frohlocket" stb.

A szöveg valószínűleg Paul Gerhardt és C. F. ,,Picander" Henrici művei. A gyakran nagyon nehézkes, érthetetlen szövegek (amelyek a piétizmus következményei) szemben állnak a recitativok könnyed, érthető szövegeivel.

Bach igen merész hangszerelést alkalmazott: több oboafajta is szerephez jut, mint például Oboa d'amore (mély Á hangolású), Oboa da caccia és a tenoroboa, melyet F-re hangoltak.

Természetesen - mint általában a többi Bach műnél - itt is nagyon bonyolult polifóniával találkozunk.


Az első kantáta időben egészen Jézus születéséig repít minket vissza. Nyitásként trombitával, üstdobokkal és hasonló hangszerekkel kísért zenét ad elő a kórus (,,Jauchzet, frohlocket"). Ezután következik Szűz Mária és Szent József Betlehembe indulása (miután Augustus császártól megkapják a felszólítást) (Lk 2,1-6) Ezt követi a ,,Bereite dich Zion" altária, majd a ,,Wie soll ich dich empfangen“ korál Paul Gerhardt nyomán, végül ,,Und sie gebar" recitativo, amely Jézus születéséről tudósít (Lk 2,7). A ,,Großer Herr, o starker König" ária egy himnusz Isten részére. Az első kantátát végül egy könyörgés zárja. Folytatás a Wikipédián :
Link

Link





Három kantáta: Link
 
 
0 komment , kategória:  Bach  
Benedek Tibor: bájgli
  2014-12-26 10:36:46, péntek
 
 




Link
 
 
0 komment , kategória:  Humor  
Áldott Karácsonyt kívánok!
  2014-12-24 08:49:09, szerda
 
 





Link

 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Küldöm a receptet!
  2014-12-23 08:42:50, kedd
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Humor  
     1/4 oldal   Bejegyzések száma: 33 
2014.11 2014. December 2015.01
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 33 db bejegyzés
e év: 114 db bejegyzés
Összes: 580 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 88
  • e Hét: 415
  • e Hónap: 2042
  • e Év: 46264
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.