Regisztráció  Belépés
tunkiss.blog.xfree.hu
,,Ahol a szavak elhagynak bennünket, ott kezdődik a zene." HEINRICH HEINE Kiss Tünde
2014.04.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1 
Beethoven: C-MOLL SZONÁTA, op. 13, „PATHÉTIQUE”
  2014-12-29 19:02:03, hétfő
 
  LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827)

(I. Grave - Molto allegro e con brio; II. Adagio cantabile; III. Rondo. Allegro)

A ,,patetikus" szonáta mellékneve magától a zeneköltőtől származik. Beethoven e művét 1798-99-ben írta és Karl von Lichnowsky hercegnek, baráti pártfogójának ajánlotta.

Első alkalommal találkozunk lassú bevezetéssel a szonátatétel elején, és a művek további sorában mindössze négy ízben ismétli meg Beethoven ezt a szerkesztési eljárást. Ezúttal a pontozott ritmusú - francia ouverture-stílust és Ph. E. Bach-féle szabad fantáziát társító - Grave szervesen beépül a szonátatételbe. A bevezetésen kívül még két ízben tér vissza: a kidolgozás elején és a kódában. A szonáta főtémájának anyaga már a bonni ,,választófejedelem"-szonáták egyikében (f-moll) is foglalkoztatta Beethovent, közvetlen a Pathétique előtt pedig a D-dúr (op. 10 No. 3) szonátában tért újból vissza erre a képletre. Nem kevésbé nyugtalan, szenvedélyes az esz-moll melléktéma ,,kérdésből" és ,,válaszból" kialakított nyolcütemes periódusa, sem az utána következő Esz-dúr átvezető szakasz. Zárótéma helyett a főtéma ismétlődik meg.

A kidolgozás szellemesen kombinálja a főtéma és a Grave szakasz tematikáját; a kóda a már említett Grave ütemek után ugyancsak a főtémát idézi vissza. A kibővített dalformában szerkesztett Asz-dúr Adagio valósággal kínálja a hangszerelt feldolgozást. Témájának regisztere, dallamvonala, hangulata Mozart c-moll szonátájával (l. ott) rokon: Középső szakaszának balladai sejtelmességű asz-moll dallama - amely másodízben E-dúr enyhültebb atmoszférájában jelenik meg - zakatoló triolák felett ível. Ezt a triolás ritmikát ettől kezdve mindvégig megtartja a tétel, a visszatérő szakaszban is.

A szonáta zárótétele rondó, amelynek témája szervesen összefügg az első tétel melléktémájával. Ugyanezt a témafejet már Bach is felhasználta e-moll háromszólamú invenciójában (BWV 793). Mindvégig nyugtalan, szenvedélyes és háborgó e finálé muzsikája, a rondótémát felváltó közjátékok közül is csak a második, archaizáló ellenpontos feldolgozású epizód (vö. E-dúr szonáta, op. 14) hoz valamelyes nyugalmat e zilált mozgalmasságba. A rövid kóda főtémát boncoló, forgácsoló ,,lehasító" technikáját Haydntól tanulhatta Beethoven.
Link

Link



 
 
1 komment , kategória:  Beethoven  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1 
2014.11 2014. December 2015.01
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 33 db bejegyzés
e év: 114 db bejegyzés
Összes: 694 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 51
  • e Hét: 1184
  • e Hónap: 3821
  • e Év: 41425
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Online Szerencsekerék, Jövő Pláza, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2016 TVN.HU Kft.