Belépés
schuro.blog.xfree.hu
Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. schuro ...
2011.11.11
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 15 
Szakáts Gábor feltaláló.
  2016-06-26 21:34:22, vasárnap
 
  Szakáts Gábor (Makó, 1892. március 17. - Budapest, 1937. július 22.) magyar mérnök, feltaláló.




Jómódú gazdálkodók gyermekeként született, már diákkorában kiemelkedett az átlagból, kilencévesen faszénnel fűtött gőzgépet konstruált, de egyébként is felhívta magára a figyelmet leleményességével és talpraesettségével.

Szakáts Gábor 1902-ben szerkesztett gőzgépe




Gimnáziumi tanulmányai után a Királyi József Nádor Műegyetemen tanult tovább, de az egyetemi tanulmányok ideje alatt párhuzamosan elvégezte a szegedi Magyar Királyi Állami Felsőipari Iskola gépészeti szakát.

Az első világháborúban tüzértisztként szolgált, 1915-ben bemutatta első találmányát, a K 76 néven ismert gépfegyvert. A magyar Hadügyminisztérium felfigyelt Szakáts tehetségére, és munkát adott neki; a mérnök pedig sorra alkotta meg haditechnikai találmányait. Szétszedhetőségéről, könnyű szállíthatóságáról vált híressé a Szakáts-féle 18-as hegyi ágyú - ezt egyaránt alkalmazták a magyar, az osztrák és a német hadseregben is. Levehető ágyú-irányzékszerkezetet tervezett, ami pontosabb célzást és a precíziós irányzó műszer kímélését tette lehetővé.

Amint neve ismertebbé vált, a német Kriegsministerium átkérte a magyar hadügytől, és Szakáts ezután nekik dolgozott. Találmányait Eisenbach hadigépgyáraiban állították elő. A világháború végén találta fel az olvasztó lövedéket - német nevén Schmelzgeschosst -, ami bármekkora vastagságú acéllemezen képes volt áthatolni; harckocsik hatástalanítására szánta.

Feltalálta a lángszórót, amit a világháború egyik legveszélyesebb fegyvereként tartanak számon. Az erős lángoszlop egy két-három méter vastag betonfalat 150 Celsius-fokra is fel tudott hevíteni, de alkalmas volt géppuskaállások felperzselésére is. Használták a gyalogságban is, azbesztruhával védett katonákkal megközelítették a célpontot, és megindították a lángoszlopban kicsapódó tüzet. De tankelhárító századok páncélautóit is felszerelték vele; eredményesen lehetett használni roham visszaverésére, hidak és építmények felgyújtására. Először a németek alkalmazták a francia erők elleni küzdelemben.

A lángszóró működés közben




Az 1920-ban összeállított háborús bűnösök névsorában ő volt az egyetlen magyar; a lángszóró feltalálásáért Franciaország akarta nemzetközi törvényszék elé állítani. Németország azonban vonakodott kiadni bárkit is a listáról; az ügy iránt a franciák sem mutattak túl nagy érdeklődést, így - Lattmann Tamás nemzetközi jogász szerint - jogi értelemben Szakáts nem tekinthető háborús bűnösnek. Nincsenek arra utaló dokumentumok, hogy a feltaláló ügyében bírósági tárgyalást tartottak vagy ítéletet hoztak volna. Amennyiben francia törvényszék elé állt volna, valószínűleg 7-8 évig terjedő börtönbüntetés várt volna rá.

A háború befejeződése után Essenben dolgozott a Krupp-műveknek. Találmányainak értékesítésére nagyvállalatot hoztak létre. Szabadsága alatt szülővárosában lakott, és az általa konstruált, 25 méter magas antennarendszer segítségével tartott kapcsolatot a munkahelyével. Rövid ideig színházigazgató is volt Németországban, az intézményt egy színésznő kedvéért vette meg, akihez gyengéd érzelmek fűzték. Egy új technológiát használó motorekét készített, és ez kormányfőtanácsosi címet jelentett számára - Horthy Miklóstól, Magyarország kormányzójától méltóságosi címet is kapott. Szakáts előre látta a hamarosan bekövetkező termelési válságot, és az új pozíció birtokában tanulmányt készített a kormánynak, amiben a várható munkanélküliségről értekezett, és azt javasolta, hogy csökkentsék a tömegtermelés részesedését a piacon. Németországi munkahelyét az 1930-as években ismeretlen okok miatt el kellett hagynia; ezután még az országban maradt, szállodákban lakott, és minden napra jutott egy tárgyalás valamelyik nagyiparossal, befektetővel; hosszabb ideig tartózkodott Berlinben és Frankfurt am Mainben, majd Amszterdamban is. Néhány évig Angliában, Londonban élt.

Legjelentősebb találmányai a haditechnika köréből valók. Közülük legismertebb a már az első világháborúban alkalmazott, égő folyadékot kilövellő lángszóró. A páncéltörő ágyú feltalálása is a nevéhez fűződik. A Diósszilágyi Sámuel-féle légmell-kezelés technikai kivitelezése szintén az ő nevéhez kötődik.

A Szakáts-féle tüdőtöltő készülék




Az első világháború után egy ideig Németországban és Angliában élt, majd szülővárosába tért vissza, hol találmányai kidolgozására laboratóriumot rendezett be. Élete utolsó szakaszát Budapesten töltötte. Teljesen elszegényedve halt meg.

A Magyar életrajzi lexikon, illetve a Makóról szóló monográfia 6. kötetében Tóth Ferenc Szakátsot nevezi meg az először az első világháborúban a német birodalmi hadsereg által bevetett lángszóró feltalálójaként.

Más, külföldi források szerint azonban a lángszóró (németül Flammenwerfer) atyja Richard Fiedler, aki már az 1900-as évek elejére átadott tesztelésre a német hadseregnek két lángszóró modellt. A tesztek után a német hadsereg 3 specializált lángszórós zászlóaljat állított fel 1911-től. (Igaz, e forrás arról nem beszél, hogy az 1914-ben és 1915-ben valóban bevetett lángszórókat ki tervezte.)

A Magyar Életrajzi Lexikon szerint 1920 elején a nagykövetek tanácsa párizsi ülése háborús bűnösként nemzetközi bíróság elé kívánta állítani. Későbbi magyar források szerint ténylegesen háborús bűnösnek nyilvánították és szülővárosa, Makó ezért habozik emléktáblát állítani a feltalálónak.


forrás wikipédia
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A náci Németország egyedi fegyverei.
  2016-06-26 21:32:46, vasárnap
 
  A Ho 229 Hermann Göring "3X1000" (1000 kg bombaterhet 1000 km távolságra 1000 km/óra sebességgel) bombázó kiírására a Horten fivérek által tervezett csupaszárny repülőgéptípus, amely csak a nullszéria gyártásának megkezdéséig jutott, bevetésre nem került.






A Landkreuzer P. 1000 volt a legnagyobb tank, amit a második világháború alatt akartak használni a náci Németországban, amelyet a Krupp igazgatója Edward Grotte javasolt 1942 juniusában, és egyből el is nevezett Landkreuzer-nek. A tervek 1942 decemberére készültek el. A jármű tömege 1000 tonna lett volna, ami még a Maus 188 tonnáját és a Tigris 56.9 tonnáját is messze felülmúlja. A hatalmas tömege miatt nem lett volna képes közúton és hidakon közlekedni, azonban a folyókon a 11 méteres magassága miatt át tudott volna gázolni.




Schwerer Gustav (magyarul: Nehéz Gusztáv) és Dora volt a neve a második világháború két darab, 80 cm-K (E) német vasúti ostromfegyverének. Fejlesztése az 1930-as évek végén indult a Krupp cégnél. Célja a nehéz erődítmények megsemmisítése, elsősorban a francia Maginot-vonalban. Csaknem 1350 tonnát nyomott, és a 7 tonna tömegű lövedék hatótávolsága 47 km volt.




Hitler észak-franciaországi, V3 nevű ütegéből karcsú, nyílvessző formájú lövedékeket lőttek volna ki, melyek - példátlan, 160 kilométeres hatótávolságuknak köszönhetően - akár Londonig is eljuthattak volna. A terv azonban nem érhetett valósággá, mert a britek még teljes elkészülte előtt lebombázták az üteget.




A németek által 1943-ban bevetett Fritz-X a történelem egyik első precíziós bombája volt. A Fritz-X több mint 300 kilogramm robbanóanyagot tartalmazott, s találati aránya több mint 80-szor jobb volt az akkori hagyományos, szabadon eső bombákénál.




A világ első - V2 névre hallgató - ballisztikus rakétája a ,,Hitler Cape Canaveraljeként" is emlegetett peenemündei rakétafejlesztő központból emelkedett a magasba 1942-ben. A V2 rakéta volt az első mesterséges tárgy, melynek pályája elérte a világűr határát.




A Panzerkampfwagen VIII Maus (egér) szupernehéz harckocsi jelentette a végállomását annak a folyamatnak, amelynek során a németek szinte megszállottan próbáltak egyre nagyobb harckocsikat kifejleszteni. 1942. június 8-án Hitler szóban megállapodott Porsche professzorral egy különlegesen nehéz harckocsi kifejlesztéséről, amelyet ironikusan Mausnak neveztek.




Az XXI típusú német tengeralattjárók, vagy más néven az ,,Elektroboot"-ok voltak az első tengeralattjárók, melyeket folyamatos víz alatti működésre fejlesztettek ki. Az addigi tengeralattjárók főként a felszínen közlekedtek és csak támadás, vagy menekülés során merültek a víz alá. Az XXI típus forradalmi újítás volt, és ha korábban, valamint nagyobb számban gyártották volna őket, komolyan befolyásolhatták volna az atlanti csata kimenetelét.






A Messerschmitt Me 262 a világ első sorozatban gyártott gázturbinás sugárhajtóműves vadászrepülőgépe (Schwalbe) és vadászbombázója (Sturmvogel) volt. A második világháború végére elkészült repülőgépet a Luftwaffe az 1944. utáni időszakban vetette be, ám a szövetséges repülőgépeknél lényegesen gyorsabb Me 262 túl későn és túl kevés példányszámban készült el ahhoz, hogy a háború kimenetelét befolyásolhassa.





 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Kövek ketté szakadás pillanatában.
  2016-06-26 21:31:28, vasárnap
 
  Az autodidakta szobrász Romain Langlois, orvosi könyveket és anatómiai ábrákat tanult, hogy megértse az emberi testet. Első szobrához csak gipszet és agyagot használt. Később, tartósabb anyagok után nézve kezdte el használni bronzot és fémeket. Jelen művei természet által inspirált tárgyakat jelenít meg, ketté szakadás pillanatában megrekedt köveket, sziklákat vagy aranyló magmájú fatörzseket.



















videó: Link
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A gazdagság pár lépésre a szegénységtől.
  2016-06-26 21:28:21, vasárnap
 
  Johnny Miller fotós drónkamera segítségével mutatja meg, mennyire élesen elhatárolódnak egymástól a szegény és a gazdag környékek a dél-afrikai városokban. A kontraszt madártávlatból még meglepőbb. Ezeket a fehérek által kialakított, elvileg 1994-ben eltörölt faji megkülönböztetésen alapuló határvonalakat a földről sokkal nehezebb észrevenni, de a magasból már annál nyilvánvalóbbak. A Holland Kelet-indiai Társaság 1652-ben a mai Fokváros helyén alapította meg az első jelentős európai kolóniát Afrikában. Az 1880-as években felfedezték, hogy a terület gazdag gyémánt- és aranylelőhelyekkel bír, így aztán elkezdték kiirtani, illetve koncentrációs táborokba küldeni az őslakosokat, és megszerezni a területeket. Az őslakosok a hollandokkal, és később az angolokkal szemben is vesztettek, 1899-ben az angol-búr háború után a brit birodalomhoz csatolták a területet. A politikai hatalmat a fehérek tartották a kezükben, hiába voltak kevesebben, és kegyetlen törvényeket hoztak. Nemcsak a vegyesházasságokat tiltották be, de a feketék csak útlevéllel közlekedhettek az országon belül, nem szavazhattak, a buszokon nem ülhettek a fehérek mellé, sőt, az Only white feliratú járművekre fel sem szállhattak. A feketék így külön lakónegyedekben élhettek, és bármilyen fehér ember büntetlenül üthette-verhette őket. Az esetből csak akkor lett bírósági ügy, ha a megtámadott afrikai visszaütött ekkor ugyanis őt ítélték el. A mai Dél-Afrikai Köztársaságot csak 1961-ben kiáltották ki, de a szegregáció csak 1994-től szűnt meg papíron. Ebben az évben már a fekete lakosság is részt vehetett a választásokon, így lett Nelson Mandela Dél-afrikai Köztársaság első demokratikusan megválasztott elnöke. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem élnek jócskán olyan fehér emberek Dél-Afrikában, akik ne akarnák távol tartani magukat a feketéktől.

























videó: Link
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Nők, akik valamiben elsők voltak.
  2016-06-26 21:26:24, vasárnap
 
  Valentyina Tyereskova szovjet űrhajós, az első nő a világűrben. 1963. június 16-án a Vosztok-6 fedélzetén szállt fel, 48-szor megkerülte bolygónkat, és három nap után sikeresen visszatért.




A nők közül elsőként 1975. május 16-án Tabei Dzsunko japán hegymászónő jutott fel a Csomolungma/Mount Everest csúcsára.




A francia Aero-Club száz éve, 1910. március 8-án adta ki Raymonde de Laroche nevére a Nemzetközi Légügyi Szövetség által kiállított 36-os sorszámú pilótajogosítványt. Így ő lett az első hivatalos női pilóta.




Elizabeth Jane Cochran, alias Nellie Bly amerikai újságírónő 25 éves volt, amikor 1889 végén kihajózott New Yorkból, hogy megdöntse Phileas Fogg rekordját. Verne könyve akkor már 16 éve világsiker volt, de még senki nem próbálta megvalósítani a fikciót. Nellie az út során egy kis kitérőt is tett, hogy felkeresse az írót Amiens-ben. Amikor pedig 1890. január 25-én, 72 nappal, 6 órával és 11 perccel az indulása után visszatért New Yorkba, lelkes tömeg és egy sürgöny fogadta Jules Verne gratulációjával.




Annie Londonderry, az első nő, aki körbebiciklizte a világot, már háromgyerekes anya volt, amikor "a legkülönösebb utazásra vállalkozott, amelyet nő valaha megtett". A kalandvágyó asszony 1894. június 27-én indult útnak. Föld körüli útja 15 hónapig tartott, 1895. szeptember 24-én érkezett vissza Chicagóba. Így nyilatkozott a New York World hasábjain: "Modern nő vagyok, amennyiben ez a kifejezés azt jelenti, hogy bármit meg tudok csinálni, amit egy férfi".




Geraldine Mock 1964-ben 29 nap, 11 óra és 59 perc alatt repülte körbe a földet egy Cessna 180-assal. Ő volt az első nő, akinek ez a nagy kaland sikerült.




Laura Dekker, 16 éves holland vitorlázó a legfiatalabb ember, aki vitorlással egyedül megkerülte a földet. 1995-ben született, 16 éves volt, amikor Guppy nevű kétárbocos hajójával megkerülte a földet. Szinte napra pontosan egy évig tartott az út, 2011. január 20-án indult el St. Maartenből, a holland királyság karib-tengeri autonóm államából, és 2012. január 21-én érkezett oda vissza.




Maria Teresa de Filippis a Forma-1 történetének első női autóversenyzője. Az olasz pilótanő 1958-ban három nagydíjon vett részt, ám csupán egyszer, élete első versenyén, Spában jutott el a kockás zászlóig - itt tizedik lett.




Chan Yuen-ting az első női futballedző, aki élvonalbeli bajnokságot nyert egy férfi csapattal.




Amelia Mary Earhart az első nő, aki átrepülte az Atlanti-óceánt. 1928. június 17-én egy másodpilóta és egy navigátor társaságában, nőként először - egy évvel Charles Lidbergh után - átrepülte az óceánt. Visszaérkezve, New Yorkban azt nyilatkozta, hogy egy "fölös rakománynak" érezte magát az út alatt, és ezzel egy időben elhatározta, hogy egyedül is átszeli az Atlanti-óceánt.




Maria Curie lengyel származású francia fizikus és kémikus, a radioaktivitás úttörő kutatója. Ő volt a párizsi egyetem első női professzora, azonkívül elsőnek kapott kétszer Nobel-díjat, a fizika, illetve a kémia területein végzett munkájáért.




Sarla Thakral volt az első indiai nő, aki sikeres pilótavizsgát tett, 1936-ban.




Leola N. King, Amerika első női közlekedési rendőre.




Kathrine Switzer volt az első nő, aki lefutotta a Boston Marathon 1967-ben. Amikor a szervező, Jock Semple rájött, hogy egy nő is van a futók közt, megpróbálta megállítani őt.




Gertrude Ederle, a La Manche csatorna első női átúszója.




Anna Lee Tingle Fisher dr. amerikai űrhajósnő. Első anyaként teljesített szolgálatot az űrben.




Charlotte Cooper teniszezőnő az első női olimpiai bajnok. Az 1900-as párizsi olimpián, első nőként két olimpiai aranyat szerzett: egyéniben és vegyes párosban is győzni tudott.




Mireille Ballestrazzi az első nő, az Interpol élén.




Antje Jackelen az első svéd női érsek. A kétgyermekes családanyát Svédországban arról ismerik, hogy megkérdőjelezi a szűztől fogantatást és helyesli az evolúció teóriáját.



 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Hímzett katonai sisakok.
  2016-06-26 21:24:43, vasárnap
 
  Severija Incirauskaité-Kriauneviciené litván művész új sorozata, keresztszemes hímzéssel diszített régi katonai sisakok.





















 
 
0 komment , kategória:  Általános  
8 legszebb lakatlan sziget a világon.
  2016-06-26 07:42:20, vasárnap
 
  Ball's Pyramid - Ausztrália keleti partjai előtt. A piramis kőszikla alapjánál 400 méter széles, és több mint 550 méternyire magasodik a Csendes-óceán vize fölé. A Ball's Pyramid egy 6,4 millió évvel ezelőtt keletkezett vulkán maradványa, melynek csak a csúcsa emelkedik a tengerszint fölé.




Palmyra-atoll a Csendes-óceán északi részén. Földrajzilag az Északi-Sor-szigetek tagja. Az atoll az Egyesült Államokhoz tartozik. Az államhatalom működése azonban meghatározatlan. Azaz az amerikai elnök kizárólagos döntési kompetenciájába tartozik, hogy miképp kormányozza a területet.




Three sziget a Dél-kínai-tengeren - ellenőrzés jogáról több állam Kina, Tajvan és Vietnam áll egymással vitában.




Prvic sziget - Vodice-től nem messze fekvő, az utóbbi időben turisták által is felfedezett, kedvelt úti cél.




Devon-sziget - a Parry-szigetek egyike a Kanadai szigettengerben, az északi mágneses sarkhoz közel.




Okunoshima sziget - a szigetet a Nyulak szigetének is nevezik, mert elözönlötték a nyulak.




Jaco sziget - Kelet-Timor legkeletibb pontján a Nino Konis Santana nemzeti park területén található ez a gyöngyszem, ez a lakatlan sziget. A helyiek szent helynek tartják ezt a szigetet, ezért nem lakhat itt senki.




Maldív-szigetek - szigetország 26 atollból, 1192 szigetből áll, amelyből kb. 200 lakott, további 87 a turisták részére fenntartott hely.



 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Szuperhősök logója ihlette könyvespolcok.
  2016-06-26 07:34:56, vasárnap
 
  Burak Dogan Török ipari tervező által készített s zuperhősök logója ihlette könyvespolcok.



















 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Ritka fényképek a világ minden tájáról - 56. (30 kép).
  2016-06-26 07:32:30, vasárnap
 
  Párizs, 1950. Fotó: Kees Scherer




Párizs, 1953. Fotó: Robert Doisneau




Hóvihar. Washingtonban, 1924 április




New York, 1960. Fotó: George Zimbel




Velence, 1991. Fotó: Anders Petersen




Olaszország, 1960. Fotó: Henri Cartier




Róma, 1959. Fotó: Henri Cartier




Szicília, 1987. Fotó: Ferdinando Scianna




Berlin, 1996. Fotó: Sibylle Bergeman




Fotó: Keith Carter. 1992




London, 1940




Cigarettaárus lány, Nápoly, 1948




Eladó csigák, Párizs, 1951. Fotó: Robert Doisneau




New York, 1947 December. Fotó: Art Whittaker




Kutyák egy sikátorban, 1950. Fotó: Izis Bidermanas




Testvérek, USA, 1950. Fotó: William Eugene Smith




Párizs, 1965. Fotó: Frank Horvat




Egy kislány vízet enged a 35.1 fokos melegben, 1921 július 11, Párizs. Fotó: Agence Rol




A Louvre, Párizs, 1947. Fotó: Pierre Jahan




Fáradt Louvre látogatók, 1988. Fotó: Ferdinando Scianna




Fotó: Jean Loup GAUTREAU




Családi bicikli, 1950




1955




Egy részeg gazda, Magyarország, 1950. Fotó: Bill Brandt




Amszterdam, 1949. Fotó: Ben Van Meerendonk




Harlem, 1961. Fotó: Steve Schapiro




Hyde Park, London. 1934




Saint-Tropez,1959. Fotó: Elliott Erwitt




Párizs külvárosa, 1930




Párizsban, 1955. Fotó: Pierre Boulat



 
 
0 komment , kategória:  Általános  
A legősibb élőlények a Földön.
  2016-06-26 07:29:29, vasárnap
 
  Cianobaktériumok, a legrégebbi Cianobaktérium maradványok 3500 millió évesek




Szivacs állatok, a legrégebbi Szivacs állat maradványok 580 millió évesek




Medúzák, a legrégebbi Medúza maradványok 505 millió évesek




Atlanti tőrfarkú rák, a legrégebbi Atlanti tőrfarkú rák maradványok 450 millió évesek




Bojtosúszójúhal-alakúak, a legrégebbi Bojtosúszójúhal-alakúak maradvány 400 millió éves




Páfrányfenyő, mintegy 270 millió éve, a perm időszakban fejlődtek ki.




Nautilidae tengeri puhatestű, a legrégebbi Nautilidae maradvány 235 millió éves




Tokfélék vagy valódi tokfélék, több mint 200 millió évvel ez előttre vezethető vissza kialakulásuk.




Martialis heureka hangya, a legrégebbi Martialis heureka maradvány 100 millió éves



 
 
0 komment , kategória:  Általános  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 15 
2016.05 2016. Június 2016.07
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 187 db bejegyzés
e év: 2520 db bejegyzés
Összes: 38183 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 6969
  • e Hét: 6969
  • e Hónap: 380708
  • e Év: 4163951
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2018 TVN.HU Kft.