Belépés
irmus.blog.xfree.hu
"Az élet nem arról szól hogy várjuk a vihar elvonulását, hanem arról hogy megtanuljuk hogyan kell táncolni az esőben." Tóthné Irmus
1962.08.06
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1 
A csontvesztés az öregedés általános velejárója
  2018-08-14 13:57:11, kedd
 
  A csonttömeg fiziológiás csökkenése a 40. életévüket betöltött személyeknél indul meg, ahogy előrehalad a kor, egyre gyakoribbá válik és töréseket okoz.

A csontvesztés az öregedés általános velejárója, ha az optimális csúcscsonttömeg nem alakul ki gyermekkorban.

A csontritkulás (osteoporosis) megelőzhető, amennyiben 20-25 év körül kialakul a csúcscsonttömeg, amikor még a csont lebontó és felépítő folyamatai egyensúlyban vannak.

A kalciumban gazdag étrend célja elsődlegesen az optimális csúcscsonttömeg elérése fiatal felnőtt korig (primer prevenció), valamint a csontvesztés lelassítása felnőttkorban (szekunder prevenció). Az étrendnek kiegyensúlyozottnak kell lennie, ami vegyes táplálkozást jelent, esetleges D-vitamin-kiegészítéssel.

Ajánlott kalciumfogyasztás

Az ajánlott napi mennyiség az alábbiak szerint alakul: gyermekeknek 500-800 mg, fiataloknak 1000-1200 mg, felnőtteknek szintén 1000-1200 mg, időskorban 1300-1500 mg, várandós és szoptatós kismamáknak 1500 mg.

A kalcium hasznosulását segítő/gátló tényezők


A kalcium hasznosulását segítő tényezők:

D-vitamin (fokozza a kalciumfelszívódás hatékonyságát a belekből, segíti a csontokba való beépülését)

az A-vitamin (a csontok hossznövekedését segíti elő)

a K-vitamin (csontfehérje-képződés fontos szereplője)

a C-vitamin (a kollagén alkotórésze)

egyes ásványi anyagok (fluor, réz, mangán, cink, vas és magnézium)

a rendszeres testmozgás.

A kalcium hasznosulását gátolják az alábbiak:

rossz tápláltsági állapot,

túlzott fehérjefogyasztás (növeli a kalcium kiürülését),

túlzott zsírfogyasztás,

túlzott foszforbevitel,

kevés D-vitamin,

kevés mozgás,

dohányzás,

alkohol,

nagy mennyiségű koffein és konyhasó,

az oxálsav és a fitinsav. Az oxálsav (spenótban, sóskában, zellergumóban, rebarbarában) és a fitinsav (szárazhüvelyesekben és búzakorpában) a kalciummal oldhatatlan komplexeket képeznek, ami így nem szívódik fel.

Kalcium és foszfor

Nagy jelentősége van a táplálékban lévő kalcium és foszfor egymáshoz viszonyított arányának, ugyanis ha a foszfor és a kalcium körülbelül ugyanakkora mennyiségben van jelen, akkor a foszfor segíti a kalcium csontokba történő beépülést és csökkenti a vizelettel ürülő mennyiségét.

Amennyiben a foszfor aránya meghaladja a kalciumét, akkor a csontokból kalcium szabadul fel.

Az ajánlott mennyiség felnőtteknek 700 mg foszfor naponta, de ezt jelenlegi táplálkozási szokásunk meghaladja, köszönhetően a cukrozott az üdítőitaloknak, a készételeknek, konzerveknek, a túlzott mértékű húsfogyasztásnak, ömlesztett sajtoknak.

Tehát ezek fogyasztása csontritkulásban szenvedőknek kerülendő.

Ha például egy pohár cukros üdítőt elfogyasztunk ebéd után, azzal semlegesíthetjük az étel összes kalciumtartalmát.

Az ideális étrend csontritkulásban szenvedők részére az, ha 56-58 százalék szénhidrátot, 30 százalékban zsírt és 12-14 százalékban fehérjét tartalmaz, és az összetevőket az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás alapelvei szerint kell kiválasztani.
Forrás: webbeteg.hu
 
 
0 komment , kategória:  Egészség  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1 
2018.07 2018. Augusztus 2018.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 54 db bejegyzés
e év: 493 db bejegyzés
Összes: 8927 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 985
  • e Hét: 4540
  • e Hónap: 16535
  • e Év: 386840
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2018 TVN.HU Kft.