menusgabor.blog.xfree.hu
"A világ pocsolya, igyekezzünk megmaradni a magaslatokon." / Honoré de Balzac / Menus Gábor
1940.08.11
Offline
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1
Somogyországi barangolásaink
  2019-09-05 19:00:10, csütörtök

SOMOGYORSZÁGI BARANGOLÁSAINK

Magyarország tájakban és természeti szépségekben egyik legváltozatosabb vidéke Somogy megye. A kellemes éghajlat, a simogató napsütés és tiszta levegő, a változatos völgyek szabdalta szelíd lankák, a tágas síkságok, az erdőrengetegek világa, a termálvizek tára és a Balaton mind e tájék legértékesebb természeti kincse.

Ha azt mondjuk: Somogy kincse a Balaton s a tóparti települések sokasága, akkor a megye többi részére is illik a kincses jelző. Az asszonyszelídségű dombok ölelte, erdőben s így vadban is gazdag vidék úgy hívogat bennünket, mint anyját a gyermek. Vár- és templomromokkal, ódon épületekkel, megmentett tájházakkal évszázadok üzennek. Észrevétlenül lopódzik be életünkbe a múlt, miközben a vibráló jelenben élünk. Ha azonban megpróbáljuk mesterségen lelassítani az időt, akkor e térségben is felfedezhetjük a történelmi, szakrális, néprajzi és kulturális kincseket; az épített és a természetes környezet megannyi látványelemét.

Ha végigsétálunk Kaposvár virágos utcáin, vagy ellátogatunk a szoborparkjáról és termálvizéről is neves, Rinyaparti kisvárosba, Nagyatádra, onnan pedig Barcsra, amelyet Somogy déli kapujának neveznek, vagy bekukkantunk Csurgóra, Csokonai kedves városába, mindenütt érzékeljük azt az emberléptékű közeget, ahova nemcsak megérkezni jó, hanem rendszeresen visszatérni is. Dél-Somogy ugyanis lankás tájaival, pipacsmezőivel, repcetábláival, gyógyfürdőivel, kulturális attrakcióival, jóféle étkeivel, boraival és hamisítatlan vendégszeretetével hívja azokat, akik szeretnék felfedezni és megismerni e vidéket.

E tájegység maghatározó folyója a Dráva, A természetjárók és a horgászok egyaránt szeretik a határfolyót, amely a Duna-Dráva Nemzeti Park jelentős területét képezi.

S hogy hol kezdjék az ismerkedést? Északról délre vagy délről északra, tulajdonképpen teljesen mindegy. Egy azonban bizonyos: készüljön fel a kedves látogató arra, hogy egy idő után rabul ejti a látvány.

Kalandozásunkat kezdhetjük Kaposváron, Somogyország fővárosában is, Rippl-Rónai, és Vaszary János mediterrán hangulatú szülővárosában, amely hét dombra épült, és nem véletlenül tapadt nevéhez a virágos jelző. A Hild-érmes település püspöki székhely, egyetemi város, és számos kiállítóhely, sokakat vonzó kulturális és sportrendezvény kínál itt tartalmas időtöltést. A Kaposvár környéki apró Zselici falvak; Szenna, Bőszénfa és a többiek igézően szép vidéke a természetjárók kedvence, de innen továbbhaladva Belső-Somogy legnagyobb összefüggő erdőterületének központjába, Somogy zöld szívébe, Kaszóba érhetünk, ahol nyolc kilométeres szakaszon fut majd velünk a kisvasút.

Nem az erdő van Somogyban, hanem Somogy az erdőben - tartja a mondás. Bár az erdők itt is megfogyatkoztak, még mindig napokig barangolhatunk a dombok között.

E rövid és meglehetősen vázlatos ízelítő talán kellő kedvcsináló ahhoz, hogy felfedezzük Somogy déli, egykor betyárok lakta tájait, ahol a Kapos, a Rinya és a Dráva folyik, s ahol mesterséges tavak hívogatják a sport és a horgászat szerelmeseit. Nagyot szippanthatunk az erdei levegőből is, hiszen mindmáig eldöntetlen, hogy az erdő van Somogyban vagy Somogy az erdőben. E varázsos vidéken számos neves író, költő, tudós, színész, képzőművész és népművész él és alkot - jelképezve azt a szellemiséget, amelytől Somogy semmi mással össze nem téveszthető.

Persze azért a langallót, a gánicát, a vaddisznópörköltet és a somogyi rétest se felejtsük el, meg a tüzes borokat.

Csak így teljes a világ!

Ezen a nyár végén a mi úti célunk ismét, most már másodszor újra Somogyország volt, ezúttal azonban már 78 fővel, így két busszal, 2 csoportban indultunk útnak. Szálláshelyünk ezúttal is Nagyatádon a Hotel Solár volt. Nagy nyárvégi kirándulásunk során öt napot töltöttünk ott.

Ezúttal erre jártunk:

Első állomásunk Várda, a Szász-kúria meglátogatása volt, ahol a művész "múzsája", majd felesége kíséretében kaptunk ízelítőt Szász Endre hagyatékából, majd szálláshelyünkre, Nagyatádra buszoztunk.

Másnap Horvátországi szomszédolás következett. Molnán megtekintettük Nagyboldogasszony (Mária Mennybevitele) tiszteletére szentelt plébániatemplomot, ami egyben zarándokhely is, majd felkerestük Durdevac (Szentgyörgyvár) várát, ahol nagy örömünkre megtekinthettünk egy Salvador Dalí kiállítást is. A nap 2. felében pedig a Mole szőlőhegyén egy borosgazda vendégeiként kaptunk egy tányér babgulyást és kóstolót a boraiból.

Harmadnap a Duna-Dráva Nemzeti Park következett. A Barcstól 4 km-re található Drávaszentesre, a Duna-Dráva Nemzeti Park bemutató központjába látogattunk el. A Bemutatóközpontban levetített filmen megismertük a környék vízi világát, a Dráva természeti értékeit bemutató kiállításon az ártéri élővilág sokszínűségét. Ezt követően Barcsot kerestük fel, majd délután Szulokra utaztunk. A környék egyik nagy hagyományőrző településén csoportunkat a helyi polgármester üdvözölte a Faluházban. A program itt is ebéddel kezdődött, megkóstoltuk a szegények eledelét, a bablevest és a babos tésztát, hozzá otelló és noha (nova) bort is kaptunk. Megnéztük templomukat, majd a Faluházban megtapsoltuk a sváb (cepedli), és horvát (kolo) táncokat bemutató falusi fiatalok előadását.

Negyedik nap felkerestük a Rétesfesztiváljairól nevezetes Mesztegnyőt. A Faluházban meghallgattunk a település múltjáról és jelenéről szóló előadást. A bátrabbak rétest nyújtottak, a többiek csak megkóstolták a ,,terméket". A kóstolás mellett természetesen megismerkedtünk a réteskészítés rejtelmeivel is. Körbejártuk a faluban összegyűjtött használati tárgyi emlékek gyűjteményét. Rövid buszozás után kis vonatra szálltunk és a Boronka tájvédelmi körzet egy halastavához, annak is a madármegfigyelő kilátójához jutottunk. Záró estünk pedig nagyatádi szállóhelyünkön a hotel szervezésében vérpezsdítő táncos esten szórakozhattunk.

Végül az utolsó nap, hazautunk során megálltunk Kaposváron. Megnéztük a Róma hegyre épült Rippl-Rónai villát, az ott kiállított képeket, betekintést kaptunk az alkotó bohém, már-már szabados életébe. Nagy sétát tettünk az Európai Virágos Városok, és a Magyarország legszebb városa címekkel is díjazott sétálóutcán, végül rövid látogatást tettünk a csodálatos kaposvári Városházán.

Szálláshelyünk a csodálatosan szép és vendégszerető Nagyatádon volt. Hamisítatlan vendégszeretetével, virágos utcáival és tereivel, "égig érő" hűs fáival /tölgyek, bükkök, hársak, juharok, platánok, kőrisek, vadgesztenyék és fűzfák/ és parkjaival örökre belopta magát a szívünkbe. Nagyatád szerintem Magyarország egyik legszebb, legtisztább, és legélhetőbb városa, sok város tanulhatna tőle kis hazánkban.

Ha még csak hírből ismered Somogyország csodálatos tájait el kell menned, ha már voltál ezen a vidéken, akkor vissza kell térned. Mi újra visszatértünk és öt napon át ismét ízelítőt kaptunk Somogyország legszebb tájaiból, városairól, népszokásokról, történelmi emlékeiről, és mondáiról. Mindezekről kicsit bővebben, részletesebben majd az alábbi Linkeken - sok-sok videóval és képekkel illusztrálva.

SOMOGY MEGYE

NAGYATÁD

A szelíd lankájú Belső Somogy déli részén festői szépségű erdők, rétek és szántóföldek között található Nagyatád. A parkok, szobrok és fürdők városa. 1983-ban Hild érmet kapott, 2006-ban pedig, "Európa legvirágosabb városa" címet ...

VÁRDA

Várda egy kisközség Somogy megyében, a Kaposvári járásban 466 fővel (2015-i adat), Nevezetessége a Somssich-kastély, ahol Szász Endre (Csíkszereda, 1926. január 7. - Mosdós, 2003. augusztus 18.) Munkácsy Mihály-díjas...

HORVÁTORSZÁGI SZOMSZÉDOLÁS

Molna (horvátul Molve) falu és község Horvátországban Kapronca-Kőrös megyében, a Dráva jobb partján. Molna nevét a Dráván és mellékfolyóin működött malmokról magyar névadással kapta. Nevezetességei...

DUNA-DRÁVA NEMZETI PARK

A nemzeti park a Duna Sió-torkolata és az országhatár, valamint a Dráva mentén helyezkedik el. A Duna-Dráva Nemzeti Park 1996-ban jött létre, több, már korábban is védetté nyilvánított terület beolvasztásával. Kiterjedése mintegy 50 000 ha...

MESZTEGNYŐ

Mesztegnyő község Marcalitól 8 km-re délre, a Somogyszob-Balatonszentgyörgy-vasútvonal és a 68-as főközlekedési út mentén fekszik, 50 km-re Kaposvártól. Gyönyörű természeti adottságokkal rendelkezik. Határának több mint a fele erdő...

KAPOSVÁR

Kaposvár Somogy megye székhelye, megyei jogú város, egyetemi város és püspöki székhely.
Kaposvár mára a Dunántúl egyik legjelentősebb városa lett. Gazdasági, kulturális és sportközpont, az ország egyik legdinamikusabban fejlődő települése...

0 komment , kategória:  OMNYE
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 1
2019.08 2019. Szeptember 2019.10
16171819202122

• e Hónap: 33533
  • e Év: 170905

Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,