|
2018-01-28 09:45:10, vasárnap
|
|
|
"Kést rántott a gépsor mellett" - drámai helyzetkép a magyar járműiparból
Miközben a járműipar újabb technológiai trendjei egyre több szakértelmet követelnek, addig Magyarországon ezzel ellentétesen, egyre inkább "leértékelődik" a munkaerő minősége. Az óriási fluktuáció közepette a tapasztalt emberek hátrányt szenvednek, miközben a vendégmunkások beilleszkedésével is akadnak problémák. Mindennek akár súlyos végkifejlete is lehet Kozma Zsolt, a Lear Munkavállalók Szakszervezetének elnöke szerint.
K. Kiss Gergely, 2018. január 24. szerda, 07:08
A multicégek által uralt magyar járműipar körülbelül 10 százalékos arányban tarthat igényt magasan képzett szellemi alkalmazottakra, nagy többségében viszont alacsony szaktudást igénylő betanított munkaköri feladatokat kínál - becsülte a Napi.hu-nak Kozma.
Tömegek mondanak fel a magyar munkahelyeken - Elvadult a helyzet
Katasztrófa vár a régióra, még az életünkben
Ennek ellenére a vállalatok pr-csoportjai képtelenek relevánsan szólni ehhez a réteghez, amit már rögtön az álláshirdetések is jól tükröznek. A "folyamatos szakmai kihívás", "változatos tevékenységi kör", "remek, összetartó csapat" és egyebek ígérete után, amikor a munkavállaló a felvételt követően szembesül a monoton feladatokkal, a 3-4 műszakrendű, heti 50-60 órás munkavégzéssel, az éjjel-nappal rendelkezésre állás követelményével, a sok túlórával és a nem családbarát, tervezhetetlen munkarenddel, akkor finoman szólva nem annyira lesz kedve dolgozni - vélekedett.
Miközben sok szó esik az állami szférából való elvándorlásról, nincs reflektorfényben, hogy gazdaság húzóágazatát jelentő járműipar munkahelyeinek népszerűsége milyen nagyot zuhant.
A multinacionális vállalatok összeszerelő-üzemei az 1990-es évek második felében és a 2000-es évek elején azt a munkavállalói csoportot tudták fölvenni, amely a saját szakmájában nem tudott elhelyezkedni, illetve a foglalkozása a járműiparénál alacsonyabb jövedelmet biztosított számára - magyarázta Kozma. Sokak közt asztalosok, esztergályosok, vendéglátósok, bolti eladók, hentesek és pékek érkeztek a gyártósorok mellé, miközben a multik körülbelül 30 százalékkal magasabb bért biztosítottak nekik a hivatásukhoz képest.
Ma inkább az Aldi, a Lidl és a Tesco a cél
Az elvándorlás trendje az elmúlt néhány évben megfordult: a jelentős kereskedelmi, építő-, illetve vendéglátóipari béremeléseknek köszönhetően most már az ottani kis- és középvállalatok is kezdik utolérni az iparág bérszínvonalát - főként a sori összeszerelő operátorok szintjén.
Ennek következményeként a "régi" dolgozók nagy többsége visszatért az eredeti szakmájához. Ők még akkor is elmennek, ha ott tízezer forinttal kevesebbet kapnak, hiszen akár árufeltöltőként is könnyebb munkát végeznek, nem szalag mellett dolgoznak és nyolctól fél ötig tartó "normál" munkarendben dolgoznak, így elkerülhetik az éjszakázást és nem kell adott esetben 1-1,5 órát a céges busszal oda és vissza utazniuk.
Mindezt megfejelik még a "kizsákmányolásra alkalmas jogszabályok", hiszen a számos autóipari cég és beszállító esetében a munkaidő-keretre vonatkozóan az Munka Törvénykönyve csak azt írja elő, hogy 12 órás napi munkavégzési idő mellett, minimum havi egy vasárnapot kötelező csak kiadni.
A szakember szerint a dolgozók most már nem csak fizetési számokban, hanem "csomagban" gondolkoznak: például milyen a munkarend az adott helyen, mennyi pihenőnapjuk lenne, kiadják-e abban az évben a szabadságot, agyon vannak-e dolgoztatva, vagy sem és egyéb tényezők. A járműszektor régi munkásaira ezért már nem jellemző, hogy a multik között vándorolnak. Aki ismeri és egyszer otthagyja ezt a vállalati kultúrát, az jellemzően nem megy vissza még egyszer - tapasztalja az érdekképviseleti vezető.
A "bődületes" munkaerőhiány következményei
Az elmúlt években a járműiparban 13-18 százalék közötti béremelések voltak átlagosan - az erősebb multiknál sikerült megállapodni két évre leosztott 30 százalék körüli bértömeg-emelkedésben. Ennek oka, hogy olyan mértékű a létszám-elvándorlás, a fluktuáció, hogy most már nem az a kérdés, hogy tudnak-e újoncokat toborozni, hanem hogy miként tudják megtartani, illetve elcsábítani a konkurenciától az embereket.
Sok esetben fejvadász cégeket fogadnak, amelyek a saját gyárkapujuk elől próbálják "levadászni" a munkavállalókat. Emiatt óriási feszültséget is okoz, hogy a kezdőbérek az átlagos béreknél jóval nagyobb ütemben emelkednek.
Az évtized közepéig a nagyobb ágazati vállalatok politikája arra épült, hogy munkaerő-kölcsönzőkön keresztül hoznak utánpótlást, például Ózdról vagy Nyírbátorból, és azt gondolták, hogy ezek az emberek kifogyhatatlanok. Ám ez a munkaerő-hátország lényegében tovatűnt - mostanra a kölcsönzött dolgozók elfogytak.
Vendégmunkások: kicsit sem a legjobbak jönnek
A vállalatok szükségintézkedéseinek - illetve a kormányzat hathatós támogatásának - köszönhetően ma már nagyon sok helyen dolgoznak elsősorban ukrán, másodsorban szerb és román munkavállalók.
A korábbi években jellemzően Nyugat-Ukrajnából hoztak munkásokat - akik valamennyire beszélték, vagy törték a magyar nyelvet -, ám abban az országrészben elfogytak az emberek, főként a lengyel és a cseh munkaerőpiac felszívó hatásának köszönhetően.
A magyarországi cégek így most már kénytelenek a fejletlenebb Kelet-Ukrajnából hozni dolgozókat, ahol viszont más a munkakultúra: nincs meg az intenzitás és a kommunikáció is sokkal nehezebb velük. Mi több, a kelet-ukrajnai munkavállalók közül rendszerint azok jönnek hozzánk, akiket Szlovákiába nem vesznek fel. Ezzel a jobb képességű munkavállalókat a szlovák cégek "lefölözik".
Az ukránokkal szemben nagyon vegyesek a tapasztalatok: van ahol könnyen bekapcsolódtak a munkába, de elterjedt vélekedés, hogy a szakmai színvonaluk nem üti meg az elvárt szintet. Egyes cégeknél nagyon komoly problémák vannak, mind a munkavégzésüket, mind a habitusukat illetően.
Ismétlődő panasz, hogy a fizetés utáni napokon 2-3 napig "hullarészegen" fekszenek, így akkor a munkában használhatatlanok. Egyes szállásokon dulakodásokról érkezett hír, volt olyan üzem, ahol a lopások szaporodtak meg, másutt pedig a WC-ben "használati utasítást" kellett kihelyezni, mert a dolgozók dohányoznak és összetörik az ülőkéket.
A gép mellet dolgozóknak pedig "szoknia kell", hogy probléma esetén a szerbek kiabálni kezdenek, ahelyett, hogy elmondanák a bajukat. Nem tipikus, de volt olyan eset is, hogy két szerb dolgozó összeszólalkozott, mire az egyik kést rántott és azzal kezdett fenyegetőzni. Akadtak egészségügyi problémák is, az egyik kolléga például rühes volt - sorolta a kirívó eseteket.
Nem beilleszkedni akarnak, hanem továbbállni
Kozma nem állítja, hogy minden vendégmunkással baj lenne, a gond inkább szerinte abban gyökerezik, hogy a hozzánk érkezők ittlétét nem az határozza meg, hogy be akarnak illeszkedni és le akarnak telepedni, hanem a nyugatra való továbbállást fontolgatják. Így sokan mindössze néhány hétig, vagy hónapig maradnak nálunk és ilyen a hozzáállásuk is.
Ez a fajta munkaerő-leértékelődés valamelyest kiküszöbölhető lenne, ha a bérszínvonal tekintetében legalább Szlovákiával és Csehországgal szemben be tudnánk hozni a lemaradást - értékelt.
Felborult az értékrend a vállalatoknál
A munkaerőhiány a járműiparban "kitermelte", hogy a legtöbb cégnél működik dolgozói ajánló program. Ennek keretében, ha a régi dolgozó beajánl egy újat, aki ott is marad bizonyos ideig - általában 3-6 hónapig-, akkor pluszpénzt kap érte. Ez a legutóbbi időkig rendszerint egy jelképes 100 eurós fejpénz volt, amelyet most drasztikusan fölemeltek 1000 euróra.
Ám a dolog itt nem áll meg, hiszen az új kollégát rendszerint jutalmazzák is: egyhavi pluszbért kap, ha 3 hónapig ott van és nem hiányzik öt napnál többet. Ezt a pénzt viszont a régi kollégák nem kaphatják meg.
A cég jellemzően úgy gondolkodik, hogy ez még akkor is megéri, ha százból csak öt ember marad három hónapig, hiszen a legnagyobb fluktuáció az újaknál van, ugyanis körülbelül a 80 százalékuk elmegy. A törzsgárdánál viszont visszatetszést kelt, hogy miért adnak plusz egyhavi bért 3 hónap után annak, aki csupán kezdő, s az adott időszakban az értékteremtő képessége minimális.
A legnagyobb feszültség gyökere azonban az, hogy a belépő fizetéseket általában a régi dolgozók bérszintjére emelik. Például a régi kolléga ezer forintos órabéren van, a "gyakornoki" díj pedig 800 forint volt korábban, de mivel ennyiért már nem találnak embert, kénytelenek fölemelni a belépő bért is ezer forintra.
Az 3-5-10 éve ott dolgozók tömege viszont azt érzi, hogy "az én munkám leértékelődött, hiszen tíz év tapasztalat után ugyanazt a bért kapja egy kezdő is, kevésbé hatékony munkavégzés okán" - mondta Kozma.
Egy tapasztalt ember magasabb hozzáadott értéket termel, hiszen jóval több munkafolyamatot ismer, több feladatkörre "berakható" - például tud kábelt konfekcionálni, csatlakozókat rögzíteni -, az új ember viszont csak azt tudja, amit éppen betanult, és ez hónapokig nem változik. Mivel a régi dolgozó sok mindenhez ért, adott esetben minden héten más munkára küldik, "dobálják", miközben az új mindig ugyanott lehet. A legkönnyebb munkákat ajánlják nekik: például olyan cégeknél is, ahol többnyire az állómunka jellemző, ülőmunkát kínálnak nekik, csak nehogy távozzon.
Veszély: rossz válaszokat adnak a cégek
Gyakorivá vált hozzáállás, hogy az újoncok kiváltságokat élveznek. Például pár évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt, hogy valakit igazolatlan hiányzás mellett ne bocsássanak el, ámde ma már bevett, hogy az újak ezt megtehetik. Van, hogy valaki három-négy napig nem jön, utána megjelenik, mégsem küldik el. Próbaidős és táppénzre megy, mégsem küldik el, csak jöjjön vissza - magyarázta Kozma.
A vállalat üzenete pusztán annyi, hogy "kedves régi dolgozó, én akkor tudlak tehermentesíteni, hogy ne kelljen rengeteget túlóráznod, hogy ha képesek vagyunk fölvenni a piacról új embereket". A régi dolgozó viszont joggal érzi, hogy nincs megbecsülve.
Kozma Zsolt szerint az ilyen lépések abból erednek, hogy a multik magyar leányainak cégkultúrájába nem épült be, hogy a jelenlegihez hasonló válságos helyzeteket munkavállaló-barát módon kezeljék. A dolgozók "csereszabatosságához" szoktak hozzá, most pedig hirtelen ad-hoc, kaotikus húzások követik egymást.
Mindent meghatároz, hogy alapvetően függnek az anyavállalatuktól, akik meghatároznak egy 2-3 éves pénzügyi tervet, amit kötelező hozni. A rendelkezésre álló költségből, vagy minimálisan túllépve kell megoldaniuk mindent. Amit tehet, hogy az anyacéghez fordul és pénzért "könyörög", amit igen nehéz megindokolni, miközben egész Kelet-Európában létszámgondokkal küzdenek a vállalatok.
Az ágazat egyre bonyolultabb - az oktatás ezt nem követi le
Az autóipar nemzetközi folyamatainak megfelelően a csúcsgyártók egyre bonyolultabb technológiájú termékeket hoznának ide. Ehhez kvalifikáltabb munkavállalóknak kellene rendelkezésre állnia - ezzel szemben mégis egyre gyengébb munkaerővel szembesülnek Magyarországon. Így a fő csapásirány, hogy a multik azon gondolkoznak, hogy miként lehetne egy bonyolult termék gyártástechnológiáját egyre jobban "lebutítani", hogy azt gyengébb képességű munkavállalók is el tudják végezni.
Ám, ha egy technológia le van butítva, az egyben azt is jelenti, hogy azt a folyamatot, amit egy német munkás el tud végezni, ahhoz Magyarországon három munkavállaló kell. De még így is alig van munkavállaló, hogyan lesz akkor három? - tette fel Kozma Zsolt a költői kérdést.
A munkaerőhiány miatt túl vannak hajtva az emberek, így nincs idejük képezni magukat, még ha szándékuk, lehetőségük lenne is. (Korábban a dolgozóknak tanulmányi szerződés nélkül is lehetett érettségit szerezni, amelyhez kellett adni bizonyos mennyiségű munkaidő kedvezményt, ezt a rendelkezést azonban kivették a Munka Törvénykönyvéből 2012-ben.)
Mire lehet számítani ezek után?
Kozma Zsolt szerint az iparágban most az fog racionalizálódni, hogy minden cég a meglévő munkavállalói létszámához igazítja a termelési volument és várhatóan nem fog több munkát idehozni. Magyarország "orrvérzésig" tolta az új munkahelyteremtő projekteket, és most már jól látszik, hogy a tervek túlzóak voltak, mert nincs hozzájuk elegendő ember.
A csúcsvállalatok az új munkafolyamatokat Romániába, Albániába, Moldáviába stb. vihetik - főleg a legalacsonyabb hozzáadott-értékű folyamatok esetén. Másik opció, hogy egyáltalán nem hoznak Kelet-Európába termelést, mondván, nincs biztosítva ehhez a szakértelem.
https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/kest_rantott_a_gepsor_mellett_dramai_helyze tkep_a_magyar_jarmuiparbol.655293.html |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: elképzelhetetlen, tehermentesíteni, kifogyhatatlanok, törvénykönyvéből, munkahelyteremtő, racionalizálódni, munkavállalóknak, kizsákmányolásra, érdekképviseleti, létszámgondokkal, reflektorfényben, követelményével, csúcsvállalatok, munkavállalókat, munkafolyamatot, vendégmunkással, árufeltöltőként, multinacionális, alkalmazottakra, munkavégzésüket, álláshirdetések, vendéglátóipari, középvállalatok, elvándorlásról, cégkultúrájába, visszatetszést, dulakodásokról, magyarországon, bekapcsolódtak, munkahelyeinek, kvalifikáltabb, tervezhetetlen, munkavégzéssel, legalacsonyabb, vendégmunkások, következményei, gépsor mellett, magyar járműiparból, járműipar újabb, munkaerő minősége, óriási fluktuáció, tapasztalt emberek, vendégmunkások beilleszkedésével, multicégek által, magyar munkahelyeken, vállalatok pr-csoportjai, felvételt követően, monoton feladatokkal, éjjel-nappal rendelkezésre, állami szférából, multinacionális vállalatok, 1990-es évek, Kozma Zsolt, Lear Munkavállalók Szakszervezetének, Kiss Gergely, Munka Törvénykönyve, Munka Törvénykönyvéből,
|
|
|
|
Őrizkednünk kell... Gyökössy Endre - Virágok virág... Hogy lehet megtartani Facebookon kaptam Hazára minden embernek szükség... Adakozás Varga János Veniam - Fontos sz... Popper Péter szavai Hogyan éljünk boldogan, amíg m... Png rózsa csokor Egy bizonyos határt Mai harmónia kártyám Facebookon kaptam Leonardo da Vinci gondolata Facebookon kaptam Kaffka_Margit Alázat Kaffka_Margit Egy lelki imádság Kövesd a cowboyt! Weöres Sándor - A hársfa mind ... Facebookon kaptam Nem méltó hozzád Adakozás Akik bántanak téged Bounty krémes Egy bizonyos határt George Gordon Lord Byron: Inez... Albert Einsteinről Facebookon kaptam Png virág Soha ne kedvezz... A nemzeti hovatartozás kulturá... George Gordon Lord Byron: Inez... Makszim Gorkij gondolata Bertolt Brecht -től idézet Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Facebookon kaptam Annuska bar... Facebookon kaptam Makszim Gorkij gondolata Leonardo da Vinci gondolata Soha ne kedvezz... Png fotel Facebookon kaptam Facebookon kaptam Kövesd a cowboyt! Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mírjam barát... Albert Einsteinről Egy hatékony szolga Akarat Facebookon kaptam Sokan azt tartják Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Adakozás Régi emberek, akikre máig büsz... Próbálj meg ... Szép estét kedves látogatóimna... Az engedelmesség miért nem vál... George Byron - Ahogy itt jár -... Facebookon kaptam Paul David Tripp Április 21 Alázat Nagyon különös Bertolt Brecht -től idézet Adakozás Png virág Szívem tiéd Facebookon kaptam Facebookon kaptam A másik dolog, Egy lelki imádság Facebookon kaptam Facebookon kaptam A televizió nem a kultúrát kép... Facebookon kaptam A tömeg, a Mester, a módszer, ... Amikor Jézus rátapos a lábadra Png kutya Bounty krémes Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mai harmónia kártyám Jónás Tamás – Végtelen b... Szívem Az igazi szeretetért rendszeri... Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Miért nem menti meg Jézus a jó... Szabolcska Mihály – Ákác... Png virág Png lepke A tömeg, a Mester, a módszer, ... A másik dolog, Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Png férfi Makszim Gorkij gondolata Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától
|
|
|
|
gépsor mellett, magyar járműiparból, járműipar újabb, munkaerő minősége, óriási fluktuáció, tapasztalt emberek, vendégmunkások beilleszkedésével, multicégek által, magyar munkahelyeken, vállalatok pr-csoportjai, felvételt követően, monoton feladatokkal, éjjel-nappal rendelkezésre, állami szférából, multinacionális vállalatok, 1990-es évek, 2000-es évek, munkavállalói csoportot, saját szakmájában, járműiparénál alacsonyabb, gyártósorok mellé, multik körülbelül, hivatásukhoz képest, elvándorlás trendje, elmúlt néhány, jelentős kereskedelmi, ottani kis-, iparág bérszínvonalát, sori összeszerelő, eredeti szakmájához, céges busszal, számos autóipari, munkaidő-keretre vonatkozóan, vasárnapot kötelező, szakember szerint, dolgozók most, adott helyen, járműszektor régi, multik között, vállalati kultúrát, érdekképviseleti vezető, elmúlt években, járműiparban 13-18, erősebb multiknál, saját gyárkapujuk, átlagos béreknél, évtized közepéig, nagyobb ágazati, emberek kifogyhatatlanok, kölcsönzött dolgozók, legjobbak jönnek, kormányzat hathatós, korábbi években, magyar nyelvet, országrészben elfogytak, cseh munkaerőpiac, magyarországi cégek, fejletlenebb Kelet-Ukrajnából, kelet-ukrajnai munkavállalók, jobb képességű, szlovák cégek, ukránokkal szemben, szakmai színvonaluk, elvárt szintet, habitusukat illetően, fizetés utáni, munkában használhatatlanok, lopások szaporodtak, dolgozók dohányoznak, szerbek kiabálni, egyik kést, egyik kolléga, kirívó eseteket, gond inkább, hozzánk érkezők, nyugatra való, bérszínvonal tekintetében, legtöbb cégnél, régi dolgozó, legutóbbi időkig, pénzt viszont, régi kollégák, legnagyobb fluktuáció, törzsgárdánál viszont, adott időszakban, értékteremtő képessége, legnagyobb feszültség, belépő fizetéseket, régi dolgozók, régi kolléga, belépő bért, bért kapja, tapasztalt ember, legkönnyebb munkákat, állómunka jellemző, újoncok kiváltságokat, vállalat üzenete, ilyen lépések, multik magyar, jelenlegihez hasonló, rendelkezésre álló, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 411
- e Hét: 3513
- e Hónap: 14624
- e Év: 168120
|
|
|