Belépés
kohlinka.blog.xfree.hu
Lehet, hogy fentről többet látni, de a jajszó már nem hallatszik olyan élesen. Szendrei Klaudia
1958.03.07
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 5 
La Braise:A szerelem születése
  2009-07-18 16:33:09, szombat
 
 
Klubból hoztam:

Gondolatban én fogantam veled.
Én hordtalak.
Puha léptekkel testemben ringattalak.
Minden bennem rezdülésedre
gyönyörűséggel figyeltem,
s életed meséjét remekbe szőttem...

Még meg sem születtél, már a mindenem lettél!
Mikor karjaimban tartottalak,
szívem dobbanásával szeretetre oktattalak.
Lelkem zenéjével repülni tanítottalak;
s első lépéseidnél,
simogattam utad lábaid alatt...
Olykor, ha megütötted magad,
fájdalmaddá váltam,
hogy kiűzzem belőled magam
sámán-tánccal...

Mikor megnőttél,
s erőssé lettél,
már tudtam, nélkülem élnél.
Ám mindenható anyai hatalmammal
kezedet Isten kezéhez forrasztottam
és utadra bocsátottalak...

De tudd: ezt, mint ismételt végtelen zsolozsmát,
újra- és újragondoltam,
mintha így fonnám életed fonalát.

 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Idézetek az álmokról
  2009-07-18 16:31:29, szombat
 
 

Klubból hoztam:

“Az emberek, ha minden vágyuk teljesülne, sohasem volnának boldogok." (Tatiosz)

“Ne felejtsd el, hogy nem megkapni azt, amit kívánsz, néha csodálatos szerencse." (Dalai Láma)

“Az ember mindig látja minden kellemetlenségét jelen helyzetének, de semmit sem lát azokból, amelyek abban a helyzetben várnak rá, ami után vágyakozik." (Stendhal)

“Csak két tragédia eshet meg egy emberrel élete során. Az egyik az, ha nem kapja meg, amit kíván, a másik az, ha megkapja." (Oscar Wilde)

“Bár bánat a szívnek távoli dolgok után vágyódni, vágyaidat ne tekintsd hiábavalónak: ami mára megvalósult, tegnap még képzelet volt." (Tatiosz)
 
 
0 komment , kategória:  Idézetek  
Piramis és a bamba nemzedék
  2009-07-18 08:54:05, szombat
 
 

Rock Évkönyv 1981. január-december

Zeneműkiadó Budapest, 1982.
Szerkesztette: Sebők János

A főnixes Mici Mackós Annás apokalipszis a szentháromsággal indulva (Illés, Omega, Metro) érintve a babiloni korokat, köztük az aranykort, vaskort, cserépkort, az Útont, a kutyákat, valamennyi egyházat a biblia történetéből. Kezdet: 1946-os tűzkutya évében született Koncz Zsuzsa és a Vörös Oroszlán misztikus szülöttjei és különféle alkémiás zsidó rendjei, a Nyomorultak 1967. óta.

Piramis - a "bamba nemzedék" zenekara


A Piramis története: magyarországi karriertörténet a hetvenes évek második felében.

1974 karácsonyán két tapasztalt és tehetséges rockzenész, Som Lajos és Köves Miklós többéves külföldi vendéglátóipari szereplés után hazatért azzal a szándékkal, hogy zenekart alapítsanak. Mindketten jól ismertek a hazai rockvilágban, a hetvenes évek elején olyan neves zenekarokban játszottak, mint a Tűzkerék, Taurus, Neoton, vagy a Non Stop.

Amikor 1974-ben itthon szétnéztek a "piacon", nem sok biztatót láttak. A "langyos tóban" olyan sztárok lubickoltak, mint a Bergendy, Generál, Apostol. Corvina, Gemini, M7. A sikerlistákon szirupos, a hagyományos tánczenéhez és slágervilághoz nagyon is közelálló számok szerepeltek. A nemrég még népszerű Generál feloszlás előtt állt, a hetvenes évek elejének "nagyzenekara", a Bergendy pedig már túljutott sikereinek csúcsán. A nagymenők, az Omega, az LGT, a Fonográf a fiataloktól fokozatosan távolodva dolgoztak, a rockegyüttesek közül már csak a Skorpió "élt", a Kex megszűnt, a Theatrum, a Syrius haldoklott, a Mini, a P. Mobil perifiára szorítva vegetáltak.

Nem sok jóval biztatott a jövő, amikor Somék munkához láttak. Járták a klubokat, hallgatták a zenekarokat, figyelték a zenészeket és egyik-másikkal tárgyalásokba is bocsátkoztak. 1975 elején aztán összeállt a Piramis csapata. A szokatlan felállású együttes (két billentyűs, gitárok, dob) már első dalával (Ne bántsd a madarakat) a listára került. Újdonságuk varázsa volt, de az igazi nagy siker még váratott magára. Sőt, amikor az egyik, jugoszláv származású billentyűst valutaügylete miatt kitoloncolták az országból, úgy tűnt, a vállalkozás gyorsan kudarcba fullad.

Ekkor jött Som Lajos első nagy húzása: megszerezte a zenekarnak Révész Sándort, az első számú tinédzsersztárt, a felbomló Generál frontemberét.

Az új - és most már végleges összeállítású - Piramis bemutatkozó koncertjére a Fővárosi Művelődési Házban került sor, de a szakma meglehetősen fanyalogva fogadta a programot. A megkérdezett zenészek vállveregetően nyilatkoztak és a sajtó is csak szordinóval dicsérte a zenekart. Voltak, akik már el is könyvelték, hogy a Piramis megjelenésével semmi különösebb nem történt a hazai popéletben. Magyarán, az új zenekar nem jelent komoly konkurrenciát, legfeljebb az árusoknak kell kissé összébb húzni magukat a piacon, hogy az új eladó is elférjen köztük.

Som Lajos ekkor ismét, immár másodszor nagyot húzott. Összeköttetéseit felhasználva elérte, hogy az ismeretlen Piramis előzenekarként együtt szerepelhessen az akkor világhírű MUD együttessel, annak lengyelországi turnéján. Erre a vendégszereplésre sikerült megnyernie a tévé egyik stábját is, akik elkísérték a zenészeket, s nem sokkal később képernyőre került az akkor újdonságnak számító, tomboló sikert rögzítő koncertfilm.

Megszületett a Piramis kép (bőrökbe öltözött, tomboló tinédzserek előtt kemény, feszes ritmusú, extázisba kergető zenét játszó, új hangzásvilágú együttes) és a hazatérő, országos nyilvánosság elé lépő zenekar itthon is azonnal utat talán a fiatalok újat akaró, új hangzásokat kereső rétegeihez. A tizenévesek szinte napok alatt "kiválasztottá" avatták a zenekar tagjait és a Piramis szerencsésen megválasztott két első dala, az első kislemez (Becsület-Szállj fel magasra) elindítja azt a karriert, amely egyedülálló a hetvenes évek második felének hazai poptörténetében.

A Piramis-jelenség első látványos demonstrációja az 1976-os miskolci koncert, amelyen először szabadul el a pokol. A tizenévesekből verbuválódott közönség a hatvanas éveket idézve ismét extázisban tombolt, a lányok sikoltoztak , a bejáratnál botrány tört ki és a koncert után a város tele volt kedvenceik nevét harsogó tizenévesekkel. "Akárhogy is fáj, Piramis a sztár!" A fordult váratlanul érte a szakmát és a közvéleményt is. A fejlemények előtt a szakértők és a zenével foglalkozó intézmények vezetői is értetlenül álltak. A reakciók: eleinte jó néhány megyéből kitiltották a zenekart, majd megpróbálták mederbe terelni a fejleményeket. A kezdetben alkalminak tűnt botránysorozat ugyanis néhány hónapon belül társadalmi jelenséggé dagadt. Az Ijfúsági Magazin jelenséget regisztráló és elemző cikkei szerint a Piramis-jelenség illetve a kemény rockzene lett az a "nyirokcsomó", amely megduzzadásával jelezte, hogy a társadalom szervezetében valami rendellenesség támadt.

Ma már tudják, a kemény rock körüli események valóban társadalmi jelenségekre hívták fel a figyelmet. A Piramis ritka szerencsés pillanatban érkezett a hazai popvilágba. Merész zenei újításuk(a hard-rock stílus felvállalása a semmitmondó middle of the road-pop ellenében) találkozott egy felnövekvő, új tizenéves generáció érzés és gondolatvilágával. A társadalmi szervezetektől, intézményektől a szükségesnél és igényeltnél kevesebb figyelmet kapó fiataloknak a kemény rockzene segített az önmagukra eszmélésben, s a Piramisé lett az az elvitathatatlan szerep, hogy zenéjükkel, dalszövegeikkel először fejezzék ki ennek az új generációnak a hangulatát, érzéseit, vágyait. Koncertjeik még valamilyen közösségi összetartozás illúzióját is megteremtették. Így vált szinte hónapok alatt "szükségletzenévé" a kemény rock, a fiatalok kizárólagos zenei táplálékává. S így lett a Piramis is bálvány, "szükségletzenekar".

A tizenévesek 1977-től kezdve már csak erre a zenére esküdtek, tömegesen tódultak a kemény rock felemelt zászlaja alá, s ezen a zászlón a Piramis neve állt. Som Lajos és társai ezt a váratlan, őket is meglepő konjuktúrát ügyesen használták ki. Hónapok alatt emelkedtek a csúcsra s 1978-ban már ők kapták az "Év zenekara" címet. A rajongói áhitat minden szavazáson, minden összesítésen, minden listán a Piramis dalait és muzsikusait hozta ki győztesnek, s a zenészek ezt a páratlan népszerűséget magabiztosan lovagolták meg. Gondosan ápolták a magukról kialakított mítoszt, a lehető legszorosabban fonták rajongóikkal a kapcsolatot, s ezzel elérték, hogy nevük lassan már nemcsak a fiatalok körében vált fogalommá. A Piramist divat lett dicsérni, vagy szidni, mennybe meneszteni, vagy pokolra taszítani, a zenekar és zenéje ürügy lett a legkülönbözőbb zenei, társadalmi politikai vitákhoz.

Az együttes tagjai- természetesen- ezt a hálás szerepet elfogadták. De ezzel együtt járt, hogy a "jelenség" kirobbanása után működésükben az eredeti zenei célkitűzések alárendelt, másodlagos szerepet kaptak. A kritika erre a "torzulásra" már a második nagylemez megjelenése után felhívta a figyelmet, de akkor a figyelmeztető hangokat elsöpörte a rajongók hozsannázó kórusa és maguk a zenészek sem fordítottak figyelmet az intő szóra. A legtalálóbban talán Turi Gábor, a Hajdú-Bihari Napló kritikusa fogalmazta meg a fenntartásokat, a "Piramis-problémát": "A Piramis második nagylemezét mondanivalójában zavarosnak, zenei anyagában ekletikusnak, egészében manipulált piaci terméknek tartom. A szövegekből kibontakozó kép nem a Piramis igazi arcát ábrázolja, tematikájában és sugallatában is tudatosan azt a tinédzser korosztályt célozza (szolgálja), amely közönségbázisát alkotja... A manipulatív törekvések világosan kimutathatók a zenében is. Úgy készült az a lemez, hogy jobb legyen az előzőnél, de mégse gyökeresen már (mert akkor elvész a Piramis image), legyen benne kemény rész is, meg líra is (mindenki kedvére). A szándék egyértelmű: a közönség mindenáron való megnyerése, a népszerűség biztosítása. Az alkotás másodlagossá válik, a sorrend felborul, a cél a következmény lesz és nem a produktum."

Magyarán: a szupersztárság zsákutcájába tévedt Piramist már a második nagylemez megjelenése után azokhoz a nemzetközi sikergyárosokhoz (Bay Rollers, Sweer, Mud, Smokie stb.) kezdték hasonlítani, akik elsősorban a reklámmá vált image-zsal, a fiatalok körében istenített énekesükkel, az éppen bevált zenei sablonok ismételgetése révén vagy éppen futó divatok másolásával hódították meg a tini korosztály rétegeit.

A Piramis - sajnos - ezeket a buktatókat nem tudta elkerülni. A hagyományos sztármechanizmus emlegetése esetükben mégsem teljesen helytálló. A Piramis ugyan a kelleténél többet foglalkozott a népszerűség, a siker megtartásával, hajhászásával, mint a zenével, a zenészek képességeiknél jóval szerényebb zenei eredményeket mutattak fel, de a sajátos kelet-európai viszonyok között (éppen az eredeti elképzelések feladása árán) a Piramis fontos társadalmi feladatot is betöltött: egy korosztálynak (a "bamba nemzedéknek") biztosított a társadalom felé jelet adó, figyelmet felhívó kommunikációs csatornát. A zenekar a szócső szerepét vállalta, még ha ez a szerep gyakran nevetségesnek, még gyakrabban manipulatívnak is tűnt. Az együttes és a magyar rockzene vesztesége, hogy a Piramist a tizenévesek kisajátították, s az elmúlt 3-4 év sikerszériája közben a zenészek elszalasztották a lehetőséget, hogy zeneileg is maradandót alkossanak.

Mióta alábbhagyott a Piramis-láz, s megpróbálják elemezni, mi is történt a magyar rockéletben az elmúlt években, a Piramis szerepét és hatását néhányan szívesen hasonlítják össze az Illés hatvanas évekbeli szerepével és hatásával. Ez az összehasonlítás bizonyos szempontokból helytálló, lényegében viszont tarthatatlan.

Illésék 15 évvel ezelőtt egy dinamikus, értékteremtő, "alulról" indult ifjúsági mozgalomban töltötték be a szócső szerepét és a mozgalommal egy időben jutottak a csúcsra, amikor is elkészítették a méltatlanul elfeledett Fehér Albumot, s közben írtak néhány maradandó "örökzöld" dalt, amelyek immár kihagyhatatlanok nemcsak a magyar rocktörténet komolyabb elemzéseiből, hanem a hatvanas éveket elemző politikai, szociológiai, kultúrtörténeti munkákból is.

A Piramis a hetvenes évek második felében, tíz évvel később egészen más társadalmi, gazdasági és kultúrális viszonyok között vállalta a fátosz szerepét. A tizenévesek (a harmadik rockgeneráció) törekvései is lényegében különböztek a beatkorszak generációs törekvéseitől. Ebből a korosztályból már hiányzott a dinamizmus, a szubkultúra-teremtés igénye, nem támadt fel az amatőrmozgalom,nincs pezsgés, mozgás, hiányzik az alkotókedv, a változtatni akarás. Ez a generáció már csak rossz közérzetének megfogalmazásáig jutott (ezt is náluk tíz évvel idősebb rockzenészek tették meg először "felülről" látva a változásokat), s ahogy tagjai kiöregedtek a felelőtlen kalandokat ígérő tinédzserkorból, úgy illan el a hév, a láz is a koncertekről, úgy csökken a fiatalok hangereje, így lesz a jelszavakból divatslogan, a megkülönböztető ruhadarabokból és jelvényekből meg megunt divatcikk, így lett az "őszinte, kőkemény rock-ból" gyűlöletes, hazug frázis, s így múlt el 1980-81-re a Piramis jelenség is - szinte nyomtalanul. Hol vannak ma már a Piramis brigádok, a Som Lajos örsök? A házfalakról az eső elmosta a feliratokat és senki nem újította meg azokat. Az egykor istenített sztárok kifakultak, a Piramis másfél év óta nem koncertezik itthon, lemezeiket nem vásárolják, dalaik eltűntek a sikerlistákról, s legutóbb Révész Sándor, a frontember, a zenekar legnagyobb sztárja is elhagyta a süllyedő hajót. Akárhogy is fáj, a Piramis már nem sztár. A Piramis karrierje- mivel egy nemzedéki mozgolódás emelte magasba az együttest - törvényszerűen követte ennek a mozgolódásnak változásait. S amint ez a generáció a felnőttkor küszöbére ért és kinőtt a koncertlátogató korból, felvételizett, munkába állt, gyerekeket szült, családot alapított - hanyatlani kezdett, majd leáldozott a Piramis napja is.

A Piramis neve - ez vitathatatlan - önálló korszakot jelöl a magyar popzene lassan két évtizedes történetében. A zenekar úttörő szerepet vállalt a hetvenes évek mögött. A zenészek pályájuk kezdetén ezért is választották a Piramis nevet: széles bázisról kiindulva akartak csúcsteljesítményeket elérni. A program egyik felét teljesítették. A csúcsra is eljutottak, de a csúcsteljesítmények egyelőre váratnak magukra. Ahhoz, hogy az eredeti elképzeléseikhez hűek legyenek, most zeneiieg kellene nagyot lépnie a Piramis legénységének. Ez lehetne a legnagyobb dobásuk. 1981-ben megjelent a hatodik, az Erotika című nagylemezük azonban "válságtermék". Egy helyét kereső, de egyelőre nem találó zenekar produktuma.Révész Sándor kiválása azt jelenti, hogy a zenekaron belül sincs határozott elképzelés a jövőt illetően. A jólértesültek szerint azonban a zenekar újra nekirugaszkodik az új évtizednek. Bízzunk benne, hogy a "nemzedék hangja" után megtalálják saját hangjukat is.

Sebők János

 
 
1 komment , kategória:  Rock Évkönyv 1981.  
Peti Zsombor: Pokoli szerelem
  2009-07-18 07:51:03, szombat
 
 

Az ördög nevet s a fekete angyalok táncot járnak az éjfekete boltozaton,
kénköves csizmájukkal szikrát csaholnak, mint vad kutyák a padozaton.
S ördögi torkuk feketesége egyfolytában kilátszik nevetésük alól mélyen,
így mulatoznak a borisszák, s derengenek régi tivornyák az emlékeken.

Fekete lovak mentén húzott éjsötét szekéren vágtat a vörös bőrű ördög,
s körötte, mint egy sűrű felhő ezer s ezer fekete holló szédülten pörög.
Izzó vasakkal, mint megannyi tűt, szurkálják az embert kegyetlen, kéjelegve,
s vén paráznák enyelegnek, csecsszopók cselt szövögetnek magasan felette.

Gyarló lelkek kárhozott kín üvöltése hallatszik, mint millió vadászkürt, ha zeng,
s mint az őrült zenész ki hegedűjébe csap, húrt átszaggatva, oly erővel húzza.
S mintha az alvilág legrejtettebb bugyraiban is dobhártyát szakítva zúgna,
úgy tör előre az üvöltés s a nevetés, mely élvezi a szenvedést s élteti ugyanazt.

Angyalpárok a tüzesen veres hajnalpírban paráználnak az ember orra előtt,
csókjai izzó vasreszeléket köpdös s égeti, azaz embert mindenekelőtt.
Majd vadul dönti hanyatt a hím s a nőstény kitárulkozik, mint a virág szirmai,
s nevetve, kéjelegve adja oda magát mondván nesze, tessék s feszülnek izmai.

A sok provokátor, kiket Lucifer fizet, hogy törjenek az emberre tüstént,
mind ott süttetik magukat a lávafolyam mentén a pokolban lent s mind bent ég.
Veres palástú írnokok, izzó papirusra égetik pennájukkal, mit kíván tőlük az ördög,
s minden egyes vésésükre egy emberi véna szakad át s mindenfelé vér csöpög.

S egy sziklaszirten, hol fiatal párokat taszítanak le az izzó szakadékba,
ott jövünk mi, vörös palástban, fekete kesztyűben s fejünkön izzó vaskorona.
S talpunk alatt a forró talaj még jobban gőzölög majd olvad az éter a felszínen,
s egy fiatal, félő, sikoltó szerelmespárt vadul lökünk bele ketten, vad szerelemben.

S kezed szorítja a fekete acél vasmarok, mely sárgán izzik a pokoli hőségben,
s rám mosolyogsz izzó vörös ajkaiddal, s leheleted leégeti arcomról a pírt menten.
Egy nagy hatalmas vaskapu felett dőlt betűkkel égő betűk izzanak fenn,
minden betűjét ördögök kovácsolják, s fekete angyalok sikoltják; szerelem!

 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Mai harmoniakártyám
  2009-07-18 04:21:19, szombat
 
 

A mai napodat Javulás hatja át


Tűz - Őselem. A pusztító, és meghajtó energia. Légy óvatos, törekedj az önuralomra. Eredetiség és fellobbanó értelem, ötletek jellemzőek a tűz energiájára. Vigyázz, mert ami kiég, az megsemmisül. Csak ami lángol, az létezik energiája teljében. Ez a lap arra figyelmeztet, hogy a lángoknak táplálásra van szükségük.
 
 
0 komment , kategória:  Napi harmoniakártyáim  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 5 
2009.06 2009. Július 2009.08
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 172 db bejegyzés
e év: 1940 db bejegyzés
Összes: 7244 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 454
  • e Hét: 2341
  • e Hónap: 4700
  • e Év: 56966
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.