Belépés
kalmanpiroska.blog.xfree.hu
Minden kegyelem. Kovács Kálmán
1968.04.24
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 7 
Hogyan legyünk lelki beállítottságúak?
  2016-08-21 18:23:22, vasárnap
 
  E cikk megírását az ihlette, hogy vasárnap délután az Apple Computer [egy számítástechnikai cég - a fordító] vicces reklámjain gondolkodtam.
Közben felmerült bennem a kérdés, ez befolyásolta-e lelki beállítottságomat. Meg vagyok győződve arról, hogy lehetséges lelkiképpen gondolkodni
a számítógépekkel kapcsolatosan is. De én tényleg ezt csináltam? Vagy inkább afelé a reklámok keltette megbűvöltség és vágyakozás felé sodródtam,
amely Istent távolinak, a mennyet jelentéktelennek és a poklot elképzelhetetlennek érezteti, mely szerint a Biblia nem lehet vonzó. Ez egy kritikus pillanat volt. Isten megragadott engem.
Lelki beállítottságúnak lenni élet-halál kérdése. Pál ezt mondja a Róm 8, 6-ban: ,,Mert a testnek gondolata halál; a Lélek gondolata pedig élet és békesség." ,,A Lélek gondolata" kifejezés görög megfelelője phronēma tou pneumatos, amit úgy lehetne a legjobban visszaadni, hogy 'a lelki gondolkodás beállítódása'. Nem lehet egyetlen szóban teljesen visszaadni a phronēma jelentését. Nem csak gondolkodásmódot jelent, hanem hozzáállás-t is. Tehát nem csupán a gondolkodás lelki alapját fejezi ki, hanem a hozzáállás beállítódását is: ez elménk kedélyállapota és beállítottsága. Az, hogy rendelkezünk a ,,Lélek phronēmajával" azt jelenti, hogy a Lélek formálja a mi 'gondolkodás-hozzáállás csomagunkat' az Övéhez hasonlóvá.
Felmagasztalja Krisztust, becsüli Istent, becsben tartja Igéjét, az embereket és a dolgokat pedig Istent számításba véve szemléli minden körülmények között.
Én arra vágyom, hogy ez a lelki gondolkodásmód irányítson. Lelki szemekkel szeretném szemlélni a világot - a számítógépeket, mindent. Ezek után eltereltem a figyelmem a számítógépekről, és megírtam a következő szempontokat arra vonatkozóan, hogyan lehetek és maradhatok lelki beállítottságú. Nem rendeztem sorba, hanem úgy hagytam őket, ahogyan eszembe ötlöttek.
Ismerd fel: a külső embered egyre inkább elsorvad, a belsőnek pedig arra van szüksége a megújuláshoz, hogy a gondolataidat az odafelvalókra összpontosítsd!
,,Azért nem csüggedünk; sőt ha a mi külső emberünk megromol is, a belső mindazáltal napról-napra újul. Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk
igen-igen nagy örök dicsőséget szerez nékünk; mivelhogy nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra; mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig örökkévalók." (2 Kor 4,16-18)

Tegyél radikális lépéseket is annak érdekében, hogy a gondolataidat tisztán tartsd!

,,Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! Én pedig azt mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak
okáért, immár paráználkodott azzal az ő szívében. Ha pedig a te jobb szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt és vesd el magadtól; mert jobb néked, hogy egy vesszen el a te tagjaid közül, semhogy egész tested a gyehennára vettessék." (Mt 5,27-29)

Legyen Isten a legfőbb örömöd!

,,Hadd menjek be Isten oltárához, vígasságos örömömnek Istenéhez, és hadd dicsérjelek téged cziterával, Isten, én Istenem!" (Zsolt 43,4)
A ,,vígasságos örömömnek" kifejezés szó szerint azt jelenti, hogy ,,örömöm öröme". Úgy gondolom, ez azt jelenti, hogy minden örömünkben legyen benne az Istenben örvendezés. Minden örömnek tehát Istenben való örvendezéssé kell válnia. Ha egy öröm nem ad ízelítőt abból, hogy ki is Isten, és nem nyújt még nagyobb örömet ezáltal, akkor az nem lelki öröm.

Olyannak próbálj látni minden embert, akivel csak találkozol, amilyennek Isten mellől fogod látni!

,,Lőn pedig, hogy meghala a koldus, és viteték az angyaloktól az Ábrahám kebelébe; meghala pedig a gazdag is, és eltemetteték. És a pokolban felemelé az ő szemeit, kínokban lévén, és látá Ábrahámot távol, és Lázárt annak kebelében." (Lk 16, 22-23)
,,Azért mi ezentúl senkit sem ismerünk test szerint." (2Kor 5, 16)

Gondolkodj el azon, hogy minden pillanatban, még a legboldogabb állapotodban is, sok ezer helyen van nyomorúság és jajgatás, akár melletted is!

Nem öli ez meg minden örömünket? Jobb reálisnak és szomorúnak, mint boldognak és önámítónak lenni. De nem gondolom, hogy választanunk kellene a kettő közül. Ezért is mondja Pál, hogy ,,mint bánkódók, noha mindig örvendezők" (2Kor 6, 10). Olvassuk el ezt a szívszorító történetet, amelyet David Brickner, a Zsidók Jézusért (zsidók evangelizálásával foglalkozó szervezet) vezetője mond el:

Néhány hónappal ezelőtt hazafelé tartottam repülővel egy megbeszélésről, amikor a mögöttem ülő férfi egyszer csak levegő után kezdett kapkodni. A személyzet orvosi segítséget kért. Hamarosan egy orvos és több nővér is a férfi segítségére sietett, de eredmény nélkül. Imádkozni kezdtem a férfiért és a mellette ülő feleségéért. A pilóta bejelentette, hogy egészségügyi szükséghelyzet miatt a repülőgép leszáll Edmontonban. A hátam mögött
erősödött a sürgés-forgás, ahogy az orvos és a nővérek egymást váltva próbálták újraéleszteni a férfit. Ha még soha nem voltál haldokló ember közelében, úgy gondolom, elképzelheted annak alapján, amit a médiában látni. A levegő hangja, amint kipréselik egy emberi lény tüdejéből, a halálhörgések és a szagok is mind borzalmasak voltak. Hallottam, amikor az orvos kijelentette: ,,A halál beálltának időpontja délelőtt 10 óra 25 perc." Ezután a pilóta bejelentette, hogy az utas állapota stabilizálódott, így folytatjuk utunkat San Franciscóba. Nem tudom, hogy hányan sejtették, hogy a
bejelentés, amely első hallásra a krízishelyzet megoldását adta tudtul, valójában a férfi halálának burkolt bejelentése volt. A közelben levők bizonyára tudták. A légi utaskísérők letakarták a halottat. A felesége, aki még mindig mellette ült sírt, nyögött. Ezután a légi utaskísérők megjelentek a sorok között - az ebédet szolgálva fel! Ebédet!? Hogyan tudott volna bárki is enni azok után, ami történt? De valóban voltak, akik ebédet kértek.

Ez jellemző kép világunkról, korunkról. Néhányan ebédelnek, miközben ezrek jajgatnak. Hasznos lehet erre emlékeztetni magunkat, amikor egy számítógépes hirdetés távolra repít minket a valóságtól.

Emlékezz Jézus figyelmeztetésére, mely dolgok fojtják meg a lelki életet: az élet gondjai, gazdagsága és gyönyörűségei!

,,És amelyik a tövis közé esett, ezek azok, a kik hallották, de elmenvén, az élet gondjaitól, és gazdagságától és gyönyörűségeitől megfojtatnak, és gyümölcsöt nem teremnek." (Lk 8, 14)
,,De a világi gondok és a gazdagság csalárdsága és egyéb dolgok kívánsága közbejővén, elfojtják az ígét, és gyümölcstelen lesz." (Mk 4, 19)

Gondolkodj olyasmiken, amelyek jó illatok Isten számára, amelyekben gyönyörűségét leli!

,,És járjatok szeretetben, miképen a Krisztus is szeretett minket, és adta Önmagát miérettünk ajándékul és áldozatul az Istennek, kedves jó illatul." (Ef 5, 2)
,,Mert Krisztus jó illatja vagyunk Istennek" (2Kor 2, 15)
,,Nem paripák erejében telik kedve, nem is a férfi lábszáraiban gyönyörködik; az őt félőkben gyönyörködik az Úr, a kik kegyelmében reménykednek."
(Zsolt 147, 10-11)

Ápolj jó kapcsolatot lelkiképpen gondolkodó keresztyénekkel!

,,A ki jár a bölcsekkel, bölcs lesz; a ki pedig magát társul adja a bolondokhoz, megromol." (Péld 13, 20)
,,Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok." (1Kor 15, 33)

Gondolkozz azon az életen, amelyet nemsokára az Úrral élsz majd!

,,Bizodalmunk pedig van, azért inkább szeretnénk kiköltözni e testből, és elköltözni az Úrhoz." (2Kor 5, 8)
Mennyire kötődnek az örömeid a testedhez?

Olvass lelki beállítottságú szerzőket!

Elmélkedj az élet rövidségéről!

,,Mert minden test olyan, mint a fű, és az embernek minden dicsősége olyan, mint a fű virága. Megszárad a fű, és virága elhull: de az Úr beszéde megmarad örökké. Ez pedig az a beszéd, a mely néktek hirdettetett." (1Pt 1, 24-25)

Imádkozz lelki gondolkodásmódért, krisztusi lelkületért!

,,Jó reggel elégíts meg minket a te kegyelmeddel, hogy örvendezzünk és vígadjunk minden mi időnkben." (Zsolt 90, 14)
A zsoltárosok gyakran imádkoznak ilyen szívért és értelemért.

Emlékezz arra, hogy meghaltál Krisztussal és megfeszítetted a testet!

,,Akik pedig Krisztuséi, a testet megfeszítették indulataival és kívánságaival együtt." (Gal 5, 24)
A lelki beállítottság eléréséhez a kulcs abban a mély bizonyosságban rejlik, hogy ténylegesen meghaltál és feltámadtál Krisztussal, Őbenne bűneid megbocsáttattak, és megigazíttattál.

Fogadd el a szenvedést Istentől jövőnek, melynek az a célja, hogy a fenyítés által mélyebb lelki gondolkodásmódot munkáljon ki benned!

,,Mert nem akarjuk, hogy ne tudjatok atyámfiai a mi nyomorúságunk felől, a mely Ázsiában esett rajtunk, hogy felette igen, erőnk felett megterheltettünk, úgy hogy életünk felől is kétségben valánk: sőt magunk is halálra szántuk magunkat, hogy ne bizakodnánk mi magunkban, hanem Istenben, a ki feltámasztja a holtakat." (2Kor 1, 8-9)
,,Mert a kit szeret az Úr, megdorgálja, megostoroz pedig mindent, a kit fiává fogad. Ha a fenyítést elszenveditek, akkor veletek úgy bánik az Isten,
mint fiaival; mert melyik fiú az, akit meg nem fenyít az apa? Ha pedig fenyítés nélkül valók vagytok, melyben mindenek részesültek, korcsok vagytok
és nem fiak. Aztán, a mi testi apáink fenyítettek minket és becsültük őket; avagy nem sokkal inkább engedelmeskedünk-é a lelkek Atyjának, és
élünk! Mert ám azok kevés ideig, tetszésök szerint fenyítettek; ő pedig javunkra, hogy szentségében részesüljünk. Bármely fenyítés ugyan jelenleg nem látszik örvendetesnek, hanem keservesnek, ámde utóbb az igazságnak békességes gyümölcsével fizet azoknak, akik általa gyakoroltatnak." (Zsid 12, 6-11)

Elmehetsz egy kórházba, és imádkozhatsz egy haldoklóval.

,,Jobb a siralmas házhoz menni, hogy nem a lakodalomnak házához menni; mivelhogy minden embernek ez a vége, és az élő ember megemlékezik
arról." (Préd 7, 2)
Én ezt tettem a múlt héten, és mint mindig, kijózanító hatással volt rám. Messze űzött tőlem sok világias gondolatot.

Vállald fel, hogy esetleg bolondnak vagy különcnek néznek!

,,Elég a tanítványnak, ha olyan mint a mestere, és a szolga mint az ő Ura. Ha a házigazdát Belzebubnak hívták, mennyivel inkább az ő házanépét?!" (Mt 10, 25)

Ismerd fel, hogy a különböző vallásokat gyakorló embermilliók nem olyan embereket keresnek, akik idomulnak az amerikai kultúra által irányított világhoz, vagy a technika szakértői! Ők a szent embereket, Isten embereit keresik.

Nem az a fontos, hogy gyors észjárású, pergőnyelvű és okos-e. Az a fontos, hogy sokat imádkozik-e. Ismeri-e a Szent Könyvet, és kívülről is sokat
tud-e belőle idézni? Megtagadja-e önmagát és Istenre összpontosít-e? Erős-e a gyengeségeiben?
Veletek együtt vágyódom arra, hogy lelki beállítottságú legyek.

John Piper
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
Vétkezhetek, és megúszhatom
  2016-08-21 18:15:33, vasárnap
 
  Talán ez a legalapvetőbb hazugság, melyet a Sátán a bűnről állít. Isten így szólt Ádámhoz: ,,Nem ehettek abból, ne is érintsétek, mert meghaltok." A parancs világos volt: ,,Nem ehettek!" Az engedetlenség következménye is legalább ilyen világos: ,,Meghaltok!" Miután a Sátán Éva elméjébe ültette a kérdést Isten jóságával kapcsolatban, amiatt hogy ilyen parancsot adott, s hogy joga volt-e Istennek irányítani Éva életét, a következményt is megkérdőjelezte. Egyenes, közvetlen támadást intézett Isten Igéje ellen: ,,De a kígyó ezt mondta az asszonynak: Dehogy haltok meg!" (1Mózes 3:4)
A 10. zsoltár írója háromszor is említi, hogy az emberek azért nem engedelmeskednek Istennek, mert azt hiszik, hogy megúszhatják.

Azt mondja magában: Nem rendülök meg, nemzedékek váltják egymást, de engem nem ér baj... Azt mondja magában: Elfelejtett az Isten, eltakarta arcát, nem lát meg soha!... Miért vetheti meg Istent a bűnös? Miért mondhatja magában: nem lesz számonkérés?! (Zsoltárok 10:6,11,13)

Az Ellenség elhiteti velünk, hogy:

*a bűneim felett nem lesz ítélet;
*nem azt aratom, amit vetettem;
*mai döntéseimnek nem lesz következménye;
*játszhatok a tűzzel úgy, hogy az nem éget meg.

Tudatosan persze nem hisszük ezeket a dolgokat, csakúgy mint sok más hazugság esetében. Meglehet, hogy az ilyen gondolkodást intellektuálisan még el is utasítjuk. Ám amikor úgy döntünk, hogy vétkezünk, nyilván azért tesszük, mert azt hisszük, hogy lesz következménye. Így úgy döntünk, hogy a második desszertet is felfaljuk, bár már tele vagyunk, és nem gondoljuk végig, hogy:

*néhány óra múlva felfúvódunk, és fájni fog a gyomrunk;
*holnap, amikor a mérlegre állunk, a hajunkat tépjük majd ezért;
*az ilyen döntések sorozata nagy valószínűség szerint súlyfelesleghez vezet, aminek az eredménye bűntudat, frusztráltság és depresszió;
*a túlzásba vitt evés gyomorégést, cukorbetegséget, agyvérzést és szívelégtelenséget okozhat;
*ha életünk egy területén nincs elég önfegyelmünk, sebezhetővé válunk, és életünk egyéb, főbb területén is a fegyelem hiánya jelentkezhet;
*a mérsékelt engedékenység, amit magunkkal szemben megbocsáthatónak tartunk, gyermekeinkben a legnagyobb fokú engedékenységhez vezethet.

Olyan olvasnivalókban, filmekben, TV programokban és zenében találjuk meg a szórakozást, melyek világi filozófiákat hirdetnek, és törvényessé teszik a világiasságot, a szerénytelenséget, az erkölcstelen viselkedést, és soha nem töprengünk el azon, hogy ezzel:

*érzéketlenné tesszük lelkiismeretünket, és megnő a bűn iránti toleranciánk;
*megnő a bűn iránti étvágyunk, miközben a szentség iránti éhségünk csökken;
*gátat szabunk az Istennel való közösségünknek;
*arra programozzuk az elménket, hogy a világ szerint gondolkodjon (a gondolkodásmódunk pedig végső soron meghatározza az életmódunkat);
*megnöveljük a valószínűségét, hogy végül megtegyük azokat a dolgokat, amiket látunk és hallunk;
*a szexualitásról nem biblikus képet alakítunk ki, mely megrabolhat minket a szüzességtől, vagy tönkreteheti a házasságunkat;
*megnöveljük a valószínűségét, hogy gyermekeink és unokáink világiak és erkölcstelenek legyenek.

Haragot tartunk azzal az emberrel, aki kárt okozott nekünk, és figyelmen kívül hagyjuk, hogy keserűségünk előbb vagy utóbb:

*tönkreteszi a racionális gondolkodásra való képességünket;
*nyomorúságossá és érzelmileg instabillá tesz minket;
*fizikailag is hatást gyakorol ránk, krónikus fáradtság, energiavesztés, fejfájás, feszült izomzat és bélbántalmak formájában;
*visszatart minket attól, hogy átéljük Isten bűnbocsánatát;
*nehéz lesz velünk együtt élni, és az emberek nem akarnak időt tölteni velünk.

Hagyjuk, hogy túlságosan közel kerüljünk egy kedves, figyelmes férfihoz a munkahelyünkön, vagy egy chat szobában az interneten, és egyszerűen nem hisszük el, hogy:

*az elménkben és az érzelmeinkben a hűtlenség magjait vetjük el;
*lehetetlenné tesszük férjünk számára, hogy megörvendeztessen minket, hiszen a valóság képtelen versenybe szállni a fantáziával;
*könnyedén tönkretehetjük a saját házasságunkat és a férfiét is;
*tönkretehetjük a gyermekeink életét;
*még ha nem is követünk el házasságtörést, későbbi erkölcsi kudarcra ítéljük magunkat;
*lehetséges, hogy reménytelenül elidegenedünk a házastársunktól, a gyerekeinktől, a rokonainktól és Istenünktől.

Folyamatosan emlékeztetnünk kell magunkat arra, hogy a Sátán hazug. Az olyan dolgokról, amelyeket Isten bűnnek nevez, a Sátán azt állítja, hogy: mulatságosak, biztonságosak, ártatlanok, kívánatosak, nem olyan nagy ügyek, a szükségeinket elégítik ki, elkerülhetetlenek.

*Az Igazság az, hogy a bűn veszélyes, halálos, és pusztító.
*Az Igazság az, hogy azt aratjuk, amit vetettünk.
*Az Igazság az, hogy minden egyes mai döntésünk következményekkel jár.
*Az Igazság az, hogy ha tűzzel játszunk, megégetjük magunkat.
*Az Igazság az, hogy ,,a bűn pedig kiteljesedve halált nemz". (Jakab 1:15)
Sajnálatos módon a legtöbb ember egyszerűen nem von párhuzamot természeti, testi döntései és az életében, házasságában, gyermekeiben, egészségében, Istennel és másokkal való kapcsolatában beálló következmények között.

A BŰN ÉLVEZETE


A Sátán becsapása egy lépéssel mélyebbre hatol annál, hogy elhiteti velünk, megúszhatjuk a bűnt. Az Édenkertben azt sugallta Évának: ,,Nemcsak hogy engedetlen lehetsz Istennek, és elkerülheted a negatív következményeket, de bizonyos hasznod is lesz abból, ha megeszed ezt a gyümölcsöt."

Hanem jól tudja Isten, hogy ha esztek belőle, megnyílik a szemetek, és olyanok lesztek, mint az Isten: tudni fogjátok, mi a jó, és mi a rossz. (1Mózes 3:5)

Valójában azt állította, hogy akármi is legyen a következmény, azt messze megéri elviselni mindazért az előnyért és élvezetért, ami akkor a tiéd, ha ,,úgy lesz, ahogy te akarod". Éva hitt neki, és mi is azt tesszük. Elvégre, ha nem hinnénk, hogy a bűn némi örömmel jár, akkor miért döntenénk a bűn mellett? Kétségtelen, hogy a Self magazin egyik újságírója ezért tanácsolja, hogy ,,Egy viszony segíthet túlélni egy csalódást okozó házasságot, és néha megadja a nőknek a szükséges energiát ahhoz, hogy... kilépjenek egy rossz házasságból."
Egy bizonyos értelemben a Sátánnak igaza van a bűn ,,pozitív" eredményét illetően. A Zsidókhoz írt levél 11:25 szerint a bűn gyönyörrel jár - ideig-óráig. Végül azonban pusztító vámot szed. Kivétel nélkül, mindig.
Egyik barátom a tárcájában egy listát tart arról, hogy milyen következményekkel jár a bűn:

*A bűn megrabol az örömtől (Zsoltárok 51:14)
*A bűn elveszi a bizodalmat (1János 3:19-21)
*A bűn bűntudatot eredményez (Zsoltárok 51:5)
*A bűn a Sátán kezére játszik (2Korinthus 2:9-11)
*A bűn elfojtja Isten Lelkét (1Thesszalonika 5:19)
*A bűn fizikai kárt okoz (Zsoltárok 38:1-11; 31:10)
*A bűn fájdalmat okoz a lélekben (Zsoltárok 32:3-4)
*A bűntől megszakad Isten szíve (Efézus 4:30)
*A bűn ajtót nyit további bűnök előtt (Ézsaiás 30:1)
*A bűn megszakítja az Istennel való közösséget (Ézsaiás 59:1,2)
*A bűn félelmet szül (Példabeszédek 28:1)
*A bűn szolgaságba hajt (János 8:34; Róma 6:16)

Amikor a barátom kísértést érez arra, hogy engedetlen legyen Istennel szemben, előveszi a listáját, és elolvassa. Felteszi magának a kérdést: ,,Tényleg ilyen árat akarok fizetni? Tényleg megengedhetem magamnak, hogy ilyen árat fizessek?"
Bűnünk következményeit néha csak hónapokkal vagy évekkel később látjuk; van amikor csak az utánunk következő generációban jelennek meg; s bizonyos következmények egészen addig késnek, amíg Isten előtt nem állunk majd az ítélőszékénél. Ezért ragaszkodunk oly önfejűen ahhoz, hogy valahogyan sikerült megúsznunk a bűnt. A Prédikátor könyvében olvassuk: ,,Mivel nem ítélkeznek hamarosan a gonosz tettek fölött, azért van tele az embereknek a szíve gonosz törekvésekkel." (8:11)
Isten egyik célja az isteni megtorlás késleltetésével az, hogy időt adjon nekünk a bűnbánatra. ,,... türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtérjen." (2Péter 3:9) Az utolsó ítélet azonban eljön. S amikor eljön, Isten minden gyermeke teljes szívéből azt kívánja majd, bárcsak az engedelmesség útját választotta volna.
Miután Salamon király éveken át játszott a bűnnel és élvezte annak ,,gyönyörűségét", arra a következtetésre jutott (bár kicsit későn), hogy:

A vétkes százszor is követhet el gonosztettet hosszú időn át, de én mégis tudom, hogy az istenfélőknek lesz jó dolguk, mert őt félik. Mindezt hallva a végső tanulság ez: féld Istent, és tartsd meg parancsolatait, mert ez minden embernek kötelessége! Mert Isten megítél minden tettet, minden titkolt dolgot, akár jó, akár rossz az. (Prédikátor könyve 8:12; 12:13,14)

Nancy Leigh DeMoss
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
Mit tehetsz ha a félelem felülkerekedik rajtad?
  2016-08-21 18:13:22, vasárnap
 
  Természetesen nem olyan félelemről beszélek, amely visszatart attól, hogy lezuhanj egy szikla pereméről, vagy amely segít engedelmeskedni az állatkerti jelzésnek: ,,Tartsa távol kezeit az oroszlánok ketrecétől!" Isten jó célból adta nekünk a félelem képességét, mint ahogyan minden más érzelmet is megfelelő célból kaptunk, hogy segítsenek bennünket és dicsőítsék Istent. A félelem miatt megmenekülhetünk a különféle sebesülésektől és veszélyektől, amelyek másképpen elpusztítanának legtöbbünket, mielőtt célt érnénk. Itt inkább olyan ésszerűtlen félelmekről beszélünk, amelyek meglehetősen racionálisak önmagukban, amelyek legyőzik, és uralmuk alá vonják az embert. Sokszor nem gerjeszted ezeket a félelmeket, és néha mégis azt veszed észre magadon, hogy olyan dolgokat teszel, amelyeket nem szeretnél tenni. Valóban, a félelem képes olyan erős nyomást gyakorolni rád, hogy egyszer csak úgy érzed, hogy egy olyan külső erővel állsz szemben, amely teljesen rabjává tesz. Félelemből emberek állást változtatnak, egyik városból a másikba költöznek, bezárkóznak a házba, ölnek, elmegyógyintézetbe menekülnek. Macskáktól, hidaktól, liftektől, emberektől való félelem miatt egyes emberek olyan életstílust alakítanak ki, amely furcsa és gyümölcstelen. Az olyan félelmek, amelyeket nem tudsz irányítani (mondhatnánk, hogy azok irányítanak téged), azok a félelmek, amelyektől igazán félsz! ,,Igen", - mondod most. ,,Megértette a problémámat. Tudja, hogy milyen kínt állok ki, amikor a félelem jeges keze megragad? Tudja, milyen szörnyű még az is, ha csupán rá gondolok? De vajon segíthet nekem? A félelem olyan hatalmas erő. Vagy talán létezik valami nagyobb erő, amely kivezetne engem a félelem ellenőrzése alól, és helyette inkább az kontrolálna? - kérdezed. Bármit megtennék azért, hogy megszabaduljak ettől a rettenetes szörnyetegtől!" Nos, azt kell mondanom, hogy van remény számodra, de ezt soha nem találhatod meg olyan próbálkozásokban, amikor meg akarod szabadítani magad a félelemtől. Amikor azt mondod, hogy ,,bármit megtennék", olyan lelkületről teszel bizonyságot, amely teljesen ellentmond annak, hogy hatékonyan kezelni tudd a félelmet. Először is hadd magyarázzak el egy pár dolgot. Soha nem mondhatod el jól, hogy ,,bármit megtennék". Isten nem engedi ezt. Ő az egyetlen, Aki elmondhatja neked, mit kell tenned az élet bármely helyzetében, következésképpen mindig így kell hozzáállnod: ,,Bármit megteszek, amit Ő akar, hogy tegyek." Vannak emberek, akik szószerint mindent megtesznek azért, hogy megszabaduljanak a félelemtől; ezért költöznek egyesek egyik városból a másikba, ölnek, vagy visszavonulnak a társadalomból. De ezek közül a dolgok közül egyik sem kedves az Úrnak, mert az ilyen emberek kihagyják Őt és az Ő akaratát ebből a dologból. Ennek az lesz az eredménye, hogy félelmeik növekednek, mert egyszerűen a félelem formálja és uralja magatartásukat. Ha valakit a félelem vezet, soha nem tud győzelmet aratni a félelem felett. Az a személy, aki azt mondja, hogy bármit megtennék a félelem csillapítása érdekében, ezzel a kijelentésével átadja magát a félelemnek. Ahogy beszélsz úgy is gondolkodol. Ha félelemmel telve gondolkodsz, az bátorítja a félelmet. Fontosabb azonban, hogy Isten azt akarja tőled, hogy először keresd azt, hogy kedves légy Neki, és csak utána gondolj a félelem problémájára. A Máté 6,33-ban Ő azt parancsolja: ,,Hanem keressétek először Isten országát és az Ő igazságát..." Ha bármit is előbbre helyezel - még azt a kívánságot is, hogy megszabadítsd magad az ijesztő félelemtől - felfedezheted, hogy nem tudod a célt elérni. Istent nem lehet második helyre szorítani, még akkor sem ha a félelemtől akarsz megszabadulni. Nem látod, hogy mindaz, amit eddig próbáltál, elégtelen? Nem látod-e, hogy az Úrhoz való odafordulás hiánya (az Istenhez, Aki ismer téged) a legnagyobb hiányosságod? Nem ostobaság-e mellőzni az egyedülit, Aki ki tud vonni az értelmetlen félelmekből? Igen, de ne téveszd szem elől azt a tényt sem, hogy nem fordulhatsz Hozzá pusztán azért, hogy megszabadulj a félelemtől. Azért kell az Úrhoz jönnöd elsősorban, hogy helyet keress magadnak az Ő országában, ami azoknak adatik, akik bírnak az Ő igazságával. ,,Hogyan lehet ez az enyém?" - kérded. Nos, engedd meg, hogy elmondjam. Minden férfi és nő úgy születik erre a világra (kivéve Jézus Krisztust), mint bűnös, Isten előtt halott. Senki sem születik bűn nélkül. Isten országa azonban olyanoké lesz, akik igazak, akik tökéletesen igazak Isten előtt. Ez azt jelenti, hogy te nem vagy jogosult erre. Olyan életet éltél, amelyben nem az Istent és az Ő akaratát tetted első helyre, hanem inkább magadnak éltél. Ezzel lázadtál ellene. Mellőzted Őt és megszegted a tíz parancsolatot: hazudtál, loptál, gyűlölködtél, parázna kívánsággal vágyakoztál stb. Ez pedig azt jelenti: nemcsak hogy alkalmatlan vagy arra, hogy a menny polgára légy, hanem bűneid az örök pokolra ítélnek téged, amit Isten azoknak készített, akik semmibe vették az Ő országát és igazságát. De jegyezd, meg Ő azt mondja: ,,Keressétek..." Keresheted bűneid bocsánatát és az örök mennyei polgárságot, ha akarod. ,,Hogyan?" - kérdezheted. Egyedül Jézus Krisztuson keresztül, és csak általa. Krisztus azért jött a világra, hogy meghaljon a bűnösök bűnéért. Ahelyett, hogy a pokolra küldte volna őket, magára vette az övéinek vétkeit és bűneik büntetését. Meghalt helyettük, ennek következtében elvette a poklot tőlük. Isten nyilvánvalóvá tette, hogy elfogadta Krisztus áldozatát azáltal, hogy feltámasztotta Őt a halálból és felvitte a mennybe, ahol uralkodik hatalommal és tekintéllyel bír minden ember és erő felett az egész univerzumban (beleértve a félelmet is). Azoknak, akik Benne bíznak, mint Megváltójukban; akik hiszik, hogy Ő meghalt és feltámadott a halálból; nemcsak hogy megbocsátja bűneiket, hanem Isten azt is megígéri, hogy hit által meg is igazulnak. Jézus Krisztus tökéletes igazságát nekik tulajdonítja Isten úgy, ahogy leggonoszabb bűneiket Isten Jézusnak tulajdonította a kereszten. Ahogy olvastad, Isten elítél bűneidért, ezért szükséged van egy Megváltóra. Most ne félelmeidre nézz, hanem keresd az Isten országát és az Ő igazságát, és fedezd fel a megbocsátás örömét Krisztusban. ,,Nem túl könnyű ez?" - kérdezheted. ,,Én már keresztyén vagyok, de a félelem még így is elfog. A megtérés nem tett automatikusan mentessé a félelemtől." Nem mondtam, hogy azzá tesz. Sőt arra ösztönöztelek, ha még nem ismered Krisztust, mint Megváltódat, akkor ezzel a problémával kell kezdened. Aztán pedig azt mondtam, ha már ismered Krisztust, az legyen az elsődleges célod, hogy Isten kedvében járj, és ne a félelem eltávolítását tedd az első helyre. Amikor ezt teszed, akkor fontolóra veszed az egyedüli, igazi megoldást a félelemre. Rendben, tegyük fel azt, hogy Krisztusban bízol. Az üdvösségért valóban kész vagy arra, hogy megtedd mindazt, amit Ő mond, hogy kedves légy Neki. Nem elég csak azt akarni, hogy megszabadulj a félelemtől. Mit tegyél most? A válasz egyszerű és egyenes: AZT KELL TENNED, AMIT ISTEN PARANCSOL, FÉLELMEID ELLENÉRE IS. Tudom, hogy szükséged van magyarázatra, ezért kérlek, légy türelmes. Először fel kell fedezned azokat a kötelességeket (úgy Isten, mint az emberek felé), amelyeket elmulasztottál teljesíteni a félelem miatt. Kérlek, írd le külön egy lapra azokat a kötelességeket, amelyeket félelem miatt elhanyagoltál. Fontold meg, mit írsz. Lehet, hogy csak egy sort írsz. Lehet, hogy öt sor sem lesz elég (ebben az esetben leírhatod az öt legnagyobb félelmedet). Lehet, hogy azt írod: ,,Nem tudom használni az autót Jézusért, mert félek a vezetéstől", vagy ,,Nem tudom betölteni szexuális kötelezettségeimet férjem felé, mert félek a nemiségtől", vagy ,,A tömegtől való félelem miatt nem merek elmenni a gyülekezetbe" stb. A félelemnek sok formája lehet, de amikor a félelem miatt nem tudod Krisztust úgy szolgálni, ahogy kellene, vagy meggyengíti az Istentől kapott képességeid használatát, és megbénulsz - ez bűn. A félelem rossz célra (nem biblikus célra) való használása bűn. Ezért gyökerestül ki kell írtani. Tehát az első lépés az, hogy határozd meg azokat a félelem miatti bűnös hiányosságokat, amikért nem szereted az Urat és felebarátaidat. A következő lépés az, hogy ismerd el, hogy a felelősségek elhanyagolása válasz a félelem problémájára. Isten meggyőz bennünket arról, hogy van egy nagyobb erő a félelemnél, ez a szeretet. ,,A szeretetben nincsen félelem; sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet, mert a félelem gyötrelemmel jár: aki pedig fél, nem lett teljessé a szeretetben." (1Jn 4,18). A szeretet erősebb, mint a félelem, és képes arra, hogy fülénél fogva kirángassa helyéről a félelmet. Ez a jó hír, amit hallanod kell. ,,Jó" - mondod, ,,de hogyan tud ez segíteni rajtam? Nem értem." Egy asszony, aki normális körülmények között fél az egértől, gyermekei és a vadállat közé áll, szeretetből. Egy katona a harctéren, akit normális feltételek mellett szelídnek (talán gyávának is) ismernek, kockáztatja életét és kikúszik a harctérre, hogy megmentse sebesült bajtársát, szeretetből. Ha Isten általános kegyelme (amely visszatartja még a hitetlen embereket is attól, hogy teljesen bűnös természetüknek éljenek) képessé teszi őket arra, hogy ilyen hőstetteket vigyenek véghez a szeretet tökéletlen megnyilatkozása által, nem gondolod-e, hogy ez az Isten az Ő Lelke által, Akit neked adott, még inkább képessé tesz arra, hogy felülkerekedj a félelmen? Pál apostol azt írja Timótheusnak: ,,Mert nem a félelemnek a Lelkét adta nekünk az Isten; hanem erőnek és szeretetnek és józanságnak Lelkét" (2Tim 1,7). Állítsuk szembe egymással a szeretetet és a félelmet. A szeretet mindig lehetőségek után néz, hogy adjon. Azt kérdezi: ,,Mit tehetnék a másikért?" A félelem szemei mindig arra tekintenek, hogy milyen következményeket hoz magával ez a dolog. ,,Mit fog velem tenni?" A szeretet nem rójja fel a gonoszt (1Kor 13,5), a félelem csak ezt teszi. A szeretet mindent elhisz (1Kor 13,7), a félelem nagyon gyanakvó. A szeretet el van foglalva a mai feladatokkal, így nincs ideje, hogy aggódjon a holnap felől. Mivel a félelem a holnapra összpontosít, ezért elmulasztja magát alávetni a ma kötelezettségeinek. A szeretet nagyobb szeretethez vezet - teljesíti kötelezettségeit, békét, örömet, megelégedést hoz, és nagyobb odaszánást a munka iránt. A félelem, amikor az alkalom úgy hozza, még nagyobb félelemmé válik, továbbá a szükséges felelősség gyakorlás hiánya még több félelmet szül. Következésképpen, aki fél - felelőtlenül cselekszik. Egy emléktáblán olvasható: ,,Az Isten félelme az egyetlen félelem, amely minden más félelmet elmozdít". Érdekes módon a Bibliában az Isten szeretete és az Isten félelme közeli szinonimák. Nem mondanak ellent egymásnak, hanem összhangban vannak egymással. Egyedül azok, akik félik Őt, veszik komolyan az Ő Igéjét, és fedezik fel, hogy ez a félelem kölcsönös szeretethez vezet. Minden bűnös félelem ellensége a szeretet: szeretet Isten és a felebarát felé. Úgy vethetjük le a félelmet, ha felvesszük a szeretetet. Nincs olyan kiűző erő, amelyet hasonlítani lehetne Isten szeretetének az erejéhez, melyet kiáraszt szívünkbe Szent Lelke által. Ez azt jelenti, hogy ha azok a dolgokat (felelősségeket), amiket leírtál megteszed, és szeretettel teszed, le tudod győzni a félelmet! ,,De pontosan ez a problémám, minden alkalommal, amikor megpróbálom megtenni azt a dolgot, amit tudom, hogy meg kellene tennem, a félelem visszatart a cselekvéstől." Rendben, akkor várj egy pillanatot; itt az idő, hogy megvizsgáld még közelebbről, és még részletesebben, hogy mi történik valójában. Kezdetként legyen világos előtted az, hogy a félelem nem úgy tart a markában, mint néhány szörnyeteg kívülről, ami felett nincs hatalmad. A félelem azért van, mert TE MAGAD PRODUKÁLOD A FÉLELMET. Senki más, semmilyen külső erő sem okozója félelmednek. Tehát mindig felelős vagy a félelemért, ahogy felelős vagy a szeretetért is. Mind a szeretet, mind pedig a félelem tiltása Isten parancsolata. Mivel Isten nem parancsolja, hogy ki vagy be kapcsolhatjuk érzelmeinket, ezért Ő azt akarja, hogy tegyük azokat a dolgokat, amik gátolják a félelem újraéledését. Mi tudjuk, hogy melyek is ezek a dolgok (felelős helyzetek, cselekedetek Isten és a felebarátaink felé). Röviden, ez azt jelenti, hogy foglald el magad azzal a tevékenységgel, vagy tevékenységekkel, amiket már leírtál. ,,Mindent megpróbáltam, semmi sem működött. Már nem törődöm azzal, hogy előidézem-e a félelmet vagy nem, egy dolgot tudok, nem tudom teljesíteni, amit leírtam a félelem miatt. Fejtsd ezt meg nekem, ha akarod." Rendben, megpróbálom. A probléma nem az, hogy nem tudod megtenni a szeretett dolgot, hanem az, hogy félsz, hogy nem tudod megtenni. Néha az emberek azzal hozakodnak elő: ,,Attól félek, nem tudom... vagy félek, nem tudom..." Ezek az utolsó szavak kifejezik a szó szerinti igazságot: annyira félsz, hogy nem tudod. Más szavakkal, te produkálod a félelmet, amely visszatart attól, hogy megtedd a szeretett dolgot. De figyeld meg, hogyan változnak meg ezek a szavak. Azok helyett inkább ezt írd: ,,Szeretem és meg tudom...", vagy ,,Mivel szeretem, meg tudom..." Ugyanolyan módon, ahogy megváltoztatod a szavakat, megváltoztathatod az ezekkel összefüggésben lévő tényeket is. Ha úgy életedben, mind szavaidban helyettesíted a félelmet szeretetre, meg tudod tenni azt, amire a szeretet ösztönöz. Azt mondod, mindenféle dolgot megpróbáltál, hogy megállítsd a félelmet, igaz ez? ,,Igen. Kibeszélhetetlen órákat töltöttem azzal, hogy megtegyem..." Nos ez az, pontosan ezért van az, hogy a félelem felülkerekedik rajtad! Meg akartad állítani a félelmet, bevetted napirendedbe, hogy abbahagyod a félést. Ehelyett inkább hagyd abba azt, hogy abba akarod hagyni. Ez olyan, mint az a személy, aki aggódik az aggódás miatt. ,,Micsoda? Azt érted ez alatt, hogy csak annyit kell tennem, hogy abbahagyom a próbálkozást, és ez által nem fogok félni?" Nos egy kicsit gyors ez a következtetés, de igen, abba kell hagynod. Ez legyen az első, de ez önmagában nem elég. Mindenféle félelemmel való kapcsolatodat el kell utasítanod, és a helyzeteket is, amelyekről megtanultad, hogy félelmet okoznak. Ehelyett inkább tanulj meg arra összpontosítani, hogyan tedd meg azt a szeretett dolgot, amit Isten kér tőled. Ahogyan megtanultad azt, hogy a félelem megtapasztalásán gondolkozz, ugyanígy tanuld meg, tervezd meg, hogyan szerethess. Vágyakozz e szeretet után és cselekedd azt. Ahogy megtanultad előre látni (félelemmel), hogy milyen veszély leselkedik rád, ugyanúgy meg kell tanulnod előre látni (buzgósággal), hogy mit tehetsz azért, hogy Isten és mások kedvében járj. ,,De pontosan ekkor kezdek el félni, amikor elkezdek gondolkozni egy 'félelmetes' cselekvésen". Nos, még a nyelvezetednek is meg kell változnia (emlékezz, hogy úgy gondolkodsz, amint azt kifejezésre juttatod szavaid által). Többé tehát nem gondolkodhatsz vagy beszélhetsz arról a bizonyos dologról úgy, mint egy félelemteljes megtapasztalásról. Ehelyett inkább tanulj az adott dolognak a szeretetből fakadó oldalára nézni. Irányítsd gondolataidat és szavaidat arra a jóra, amit valakinek ez által szerezhetsz. Lássunk erre egy-két példát. A nemi kapcsolat például egyesek számára nem okoz semmilyen félelmet, ahogy ezt sok feleség tanúsíthatja. Sőt bizonyára tudod, hogy Isten a nemi kapcsolatot azzal a szándékkal adta, hogy örömöt adjon általa. Ha félsz tehát az ilyen kapcsolattól, láthatod, hogy te okozod a félelmed, mert egy olyan félelemkeltő tapasztalatra gondolsz, amely már megtörtént vagy megtörténhet. Valahogy (racionálisan vagy másképp) a félelem társul a nemi kapcsolathoz, de mégis nem az az igazi oka. Lehet hogy a félelem eredeti oka már régen elmúlt, a félelem azonban nem múlt el. Mivel volt egy félelemkeltő tapasztalatod, amely a nemi kapcsolat előtt vagy közben fordult elő, ezt hozzákapcsoltad minden nemiséggel kapcsolatos megtapasztaláshoz. De ha megtanulod szétválasztani a nemi kapcsolatot (vagy legyen pl. hídon való átkelés, vagy házból való kilépés stb.) a félelemkeltő képzettársításodtól, (a kettő ugyanis szétválasztható mivel egyik nem oka a másiknak) és újra összekapcsolod a nemiséget szeretetteljes szavakkal és gondolatokkal, felülkerekedhetsz a félelmen. Meg kell tanulnod előrelátó módon gondolkodni, tervezni. Oly módon, hogy ne te és félelmeid legyenek a középpontban. Tervezz és légy előrelátó társadért, és gondolj arra az örömre, amit neki szerezhetsz. Nincs más út arra, hogy felülkerekedj a félelmen. Meg kell tanulnod szeretni ahelyett, hogy félnél, és ez kell, hogy végigkísérjen mindenben. A szeretet az egyedüli dolog, amely elfordít valakit attól a szemlélődéstől, amely félelmet okoz, és odafordít a másikhoz. Ez pedig örömet és megelégedést okoz. ,,Most először kezd végre a fény derengeni. De bizonyára ez még nem minden." Igen, van még más is. Közelítsünk a dologhoz egy másik nézőpontból. A félelem egyfajta önjövendölés. Emlékszel a múltbeli félelmetes eseményre, - mondjuk pl. hallucináltál a tömegben (vagy fizikailag bántalmaztak nemi kapcsolatban, vagy bármi)? A tapasztalat szörnyen rémisztő és nagyon zavaró volt. Amikor rágondolsz is, félsz egy kissé. Azt gondolod: ,,Soha nem akarom, hogy újra megtörténjen." Ahogy a lehetőségre gondolsz, felismered, hogy ez a dolog megtörtént és elkezdesz félni attól, hogy ez a dolog ismét megtörténhet. Mi történik? Félsz attól, hogy félni fogsz a félelemtől. Úgy érzed, a félelem felül kerekedik rajtad és attól félsz, hogy ismét lesz egy félelmetes megtapasztalásod, amely kiváltja a félelem egy még magasabb fokát, mint amit most érzel, ez még több félelmet hoz és így tovább... Látod ezt a körforgást? Nem tudtad, hogy abban az időben hallucinációd egy különleges álmatlanságnak köszönhető (pl. a záró vizsgára tanultál a főiskolán), és mivel ez a képzelődés egy nagy tömegben fordult elő, a tömeggel kapcsoltad össze. A képzettársítás meglehetősen pontos volt, mert nagy félelem és zavar támadt benned. Ezért minden óvintézkedést megteszel annak érdekében, hogy távol maradj a tömegtől a félelem miatt, hogy egy másik ilyen félelemkeltő megtapasztalást elkerülj (azt kell mondanunk, hogy az ilyen óvatosságot a félelem motiválja). Minél többször vagy elővigyázatos, annál többet fogsz aggódni, és még több félelemkeltő helyzetbe kerülsz. Minél jobban kerülöd a tömeget, annál félelmetesebb lesz a tömeg számodra. Minél többet foglalkozol ezekkel a dolgokkal, annál több félelmet produkálsz. Nem a tömeg produkál félelmet, a tömegnek nincs ilyen ereje. Te vagy az aki fél a tömegtől, mert volt egy félelmetes megtapasztalásod a tömeggel kapcsolatban. A tömeg nem okoz félelmet, hanem félelmed a félelmektől okozzák a félelmet. A tömeg csupán emlékeztet múltbeli félelmetes tapasztalatodra a tömegben, és te félsz, hogy bármi megtörténhet. ,,Rendben, most már én is látom. De mégis pontosan hogyan hagyhatom abba a félelemtől való félést, és hogyan kezdhetem el szeretni Istent és felebarátaimat? Mondd el pontosan, mit kell tennem!" Elmondom. Azáltal, hogy elhatározod, hogy szeretni fogod a másikat, úgy, ahogy a Biblia tanítja, megteszed a lépést a félelem uralta életből a szeretet uralta életbe. Nincs más út. Ez volt az útja a mártíroknak, és a te utad is ez kell, hogy legyen. Láthatod, hogyha megpróbálsz nem félni, ez okozza a félelmet és az ilyen kísérlet egy nem kívánt eredményhez vezet. Amikor megpróbálsz nem félni, ugyanabban az időben mégis elfog a félelem amiatt, hogy ismét félni fogsz. Ehelyett inkább meg kell tanulnod odaszánni magad imádságos szívvel, annak megcselekvésére, amit Isten követel, akár lesz egy félelemteljes tapasztalatod az adott dologgal kapcsolatban, akár nem. Ez a kulcs, ami megnyitja zárát börtönödnek. Ismételjük át ezt még egyszer más szavakkal. Hagyd abba a próbálkozást, hogy abba akarod hagyni a félést. Mondj Istennek valami hasonlót saját szavaiddal: ,,Uram, ha lesz is még egy félelemteljes tapasztalatom, akkor hadd legyen. A te kezedbe teszem le ezt." Ez valami olyasmi, mint amit Péter apostol mondd: ,,Minden gondotokat őreá vessétek, mert neki gondja van reátok." (1Péter 5,7) Ezután készíts tervet, menj és cselekedd mindazt, amiért az Úr felelőssé tett, hogy cselekedd. Töltsd be elmédet azzal, hogy kifejezésre juttatod szereteted mások felé. (,,Örömmel dicsérem az Urat, kiveszem a részem a gyülekezeti életből. A vasárnapi iskolára ezen a héten Józsué könyvéből kell készülni. Bármilyen módon hozzájárulnék ahhoz, hogy áldás legyek mások számára. Azt hiszem nincs semmilyen kommentárom Józsué könyvéhez. Azt találgatom, vajon melyik kommentárt lenne jó megvennem, ezután minden nap 45 percet fogok készülni a következő leckére és akkor...") Ahogy nekilátsz engedelmeskedni Istennek és kézbeveszed feladataidat, hálás leszel az Úrnak bármilyen előrehaladásért, amit megtettél. Összpontosíts azokra a szeretett cselekedetekre, amelyeket most meg kell tenned, és ne foglalkozz azokkal a félelmetes tapasztalatokkal, amelyeket el akarsz kerülni. Ne engedd meg magadnak azt a luxust, hogy a félelem megtapasztalásán gondolkodj! Ne gondolj arra, hogy meg akarod állítani a félelmet! Gondolkodj Isten szolgálatáról és arról, hogyan tudnád ajándékaidat mások segítségére használni. Amikor rajtakapod gondolataidat, amint ismét a tiltott területre kalandoztak (és bizonyos lehetsz, hogy eleinte ez elég gyakran megtörténik, amíg a szeretet fegyelmező ereje által nem állsz ellent), változtass azok irányán. Ne engedj magadnak egy pillanatnyi ilyen ábrándozást sem. Kérdd az Urat, hogy tanítson meg újra összpontosítani azokra a dolgokra, amelyeket Pál apostol felsorol a Filippi 4,8-9-ben. Olyan magatartásnak kell benned növekednie, hogy azt mondhasd: ,,Mi van, ha lesz egy félelemteli tapasztalatom? Nem jó, zavaró, de túlélem - legalábbis eddig mindig túléltem." Amikor nyíltan így mersz gondolkodni, ahelyett hogy aggódnál, biztos lehetsz afelől, hogy megváltoztál.

Dr. Jay Adams
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
Van egy jó hírem!
  2016-08-21 18:11:07, vasárnap
 
  Ha valaki az evangélium kifejezést hallja, leginkább - az Újtestamentum elején található - négy könyvre, vagyis Máté, Márk, Lukács és János evangéliumára gondol. Ezt a nevet viselik azok a bibliai könyvek, amelyek Jézus földi életútját vázolják fel. Az evangélium kifejezésnek azonban
önálló jelentéssel bíró üzenete is van.
Az evangélium egy magyarosított görög szó, ami örömhírt, jó hírt jelent. Ez a jó hír Isten különleges üzenete a bűnös ember számára. Ennek az evangéliumnak a hirdetésére kapta az elhívást Pál apostol, és ezt az evangéliumot nem szégyellte ő, mert - mint írta - ,,Istennek hatalma az minden hívőnek üdvösségére" (Róm 1,16), vagyis enélkül nem állhat helyre az ember kapcsolata Istennel, és ennek elfogadása nélkül nem nyerhet felmentést a bűnös ember bűneinek következményei alól.
Mit tartalmaz az evangélium, miről szól az evangéliumi üzenet? Ezekre a kérdésekre keressük a választ jelen írásunkban.

1. Az evangélium először is a Teremtő Istenről szóló üzenet. A szó szűkebb értelmében az evangélium a bűnös ember a szent Istennel való megbékélésének módját közli, de ahhoz, hogy ide eljuss, előbb azt kell megértened kedves Olvasó, hogy kicsoda az az Isten, akivel meg kell békülnöd, és milyen viszonyban állsz Vele. A Biblia szerint Ő a te Teremtőd, te pedig az Ő tulajdona vagy. Ennek értelmében kötelességed Őt keresni, megismerni, dicsőíteni, illetve tartozol azzal, hogy teljes életedet odaszánd Neki. Be kell ismerned, életedet az örökkévaló és jóságos Istennek
köszönheted, akitől minden pillanatban függsz.
Ez az evangélium, vagyis az isteni örömhír első összetevője. Ez már önmagában is örömhír, az ti., hogy ez a világ nem gazdátlan, és nem a vak véletlen értelmetlen végtermékei vagyunk, hanem egy örökkévaló, bölcs és jóságos Isten alkotott, aki nem szűnik meg gondunkat viselni.

2. Az evangélium másodszor a bűnről, ill. a bűnös emberről szóló üzenet. Ez furcsán hangozhat számodra, hiszen korábban azt mondtuk, hogy az evangélium örömhírt jelent, az pedig nem jó hír, hogy bűnösök vagyunk. Ez igaz, de előbb szükséges meghallanunk és komolyan vennünk a rossz hírt, hogy készek legyünk értékelni, elhinni a jó hírt.
Mi is a rossz hír? Az, hogy tönkretettük Teremtő Istenünkkel való kapcsolatunkat, és nem vagyunk képesek helyrehozni. Tudatosan mellőztük Istent.
Gondolatainkból, döntéseinkből, életünkből kihagytuk; megfeledkeztünk Róla, nem dicsőítettük Őt és nem adtunk hálát Neki. ,,Az evangélium úgy
mutat be minket magunknak - írja a református teológus, J. I. Packer -, ahogy Isten lát minket, és megtanít úgy gondolnunk magunkra, ahogy Isten
gondol ránk. Így arra indít minket, hogy csüggedten lemondjunk magunkról. S erre a lépésre is szükség van. Csak azután ismerhetjük meg Krisztust, aki megszabadít a bűntől, hogy megtudtuk: helyes kapcsolatba kell kerülnünk Istennel, és a saját erőnkből ezt képtelenek vagyunk megtenni."
Meg kell értenünk, el kell fogadnunk, sőt meg kell győződnünk arról, hogy vétkeztünk Isten ellen gondolatban, szóban, cselekedetben. Nem teljesítettük azt, amit Ő elvárt tőlünk és átléptük azokat a korlátokat, amelyeket számunkra felállított, vagyis fellázadtunk Ellene. Minden vétkünkkel - hazugságunkkal, lopásunkkal, önzésünkkel, elégedetlenségünkkel, irigységünkkel, bálványimádásunkkal, képmutatásunkkal, bujaságunkkal, haragunkkal stb. - valójában szembe fordultunk Vele és semmibe vettük tekintélyét.
Meg kell értenünk továbbá, hogy a bűnről való meggyőződés több a rossz lelkiismeretnél, amit időnként minden ember megtapasztal, mivel szembesül
mulasztásaival, tévedéseivel. A bűnről való meggyőződés nem is csupán egy általános boldogtalanság-érzet, mely kudarcainkból, magányosságunkból, sikertelenségünkből ered. Ilyet sok ember érez, de ez még nem bűnről való meggyőződés.
A bűnről és bűnösségről való meggyőződés az, hogy beismerjük, vétkeztünk Isten ellen, tönkretettük a Vele való kapcsolatunkat, elidegenedtünk Tőle és ezzel magunkra vontuk jogos haragját, ill. emiatt megérdemeljük büntetését már itt és e földi élet után, az örökkévalóságban. Továbbá azt is jelenti, hogy belátjuk, teljesen romlottak vagyunk, semmi jó nem lakozik bennünk és semmit nem tudunk felhozni mentségünkre, ill. nem tudunk semmit tenni, hogy Isten elfogadjon és örök élettel megajándékozzon.

3. Ezzel elérkeztünk az evangélium harmadik eleméhez, ami a Jézus Krisztusról szóló üzenet. Ez Krisztusról szól, az Ő életéről, szenvedéséről, haláláról és feltámadásáról. Annak a Krisztusnak az életéről, aki Szentlélektől fogantatott, szűztől született, aki valóságos isteni és emberi természettel rendelkezett, aki csodákat tett, és akinek halála engesztelő áldozat volt a mi bűneinkért.
Tehát nem csupán Krisztus életét kell megismernünk, hanem azt is meg kell értenünk, hogy mi volt életének, halálának és feltámadásának a jelentősége. Ilyen szempontból az evangélium nem más, mint Krisztus életének Isten Igéje szerinti értelmezése.
Ennek megfelelően Krisztus elsősorban nem azért jött, hogy példát mutasson nekünk, hanem azért, hogy engesztelést szerezzen bűneinkért és kifizesse azt a - lelkünk megmenekülését szolgáló - váltságdíjat, amelyet mi nem lettünk volna képesek megadni. ,,Mert Isten őt (Krisztust) rendelte engesztelő áldozatul...." (Róm 3,25) ,,Mert ő (Krisztus) engesztelő áldozat a mi vétkeinkért, de nemcsak a mienkért, hanem az egész világért is." (1Jn 2,2)
Valójában ez a szűkebb értelemben vett evangélium. Az, amit János apostol így ad vissza: ,,Mert úgy szerette Isten a világot, hogy az ő egyszülött Fiát
adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen." (Jn 3,16)
Az az örömhír, hogy Krisztus kész volt átvállalni a mi adósságunkat, és kész volt elszenvedni bűneink büntetését. Az az örömhír, hogy Isten meg akar békülni velünk, és a békesség árát Ő fizeti ki. ,,...a mi bűneinkért kapott sebeket, a mi vétkeinkért törték össze. Őt érte a büntetés, hogy nekünk
békességünk legyen, és az ő sebei árán gyógyultunk meg." (Ézs 53,5)

4. Van itt még valami, ti. hogy az evangélium hitre és bűnből való megtérésre való felszólítást is jelent. Ez nem csupán egy olyan információ, amivel minden felelősség nélkül bővítheted ismereteidet, hanem egy parancs, ami hitre és megtérésre szólít fel. Nem elég tehát tudnod, hogy mit tartalmaz ez az üzenet, szükséges, hogy elhidd és magadévá is tedd. ,,A tudatlanság idejét azért elnézte Isten, de most azt parancsolja az embereknek, mindenkinek mindenütt, hogy megtérjenek." (ApCsel 17,30) ,,Ez pedig az ő parancsolata, hogy higgyünk az Ő Fiának, Jézus Krisztusnak nevében..." (1Jn 3,23)
Mivel az evangélium elfogadása parancs, ezért annak elutasítása szörnyű bűn, amiért Isten ,,bosszút áll azokon, akik nem ismerik az Istent, és akik nem engedelmeskednek a mi Urunk Jézus Krisztus evangéliumának." (2Thessz 1,8) Tehát jobb nem ismerned ezt az örömhírt, mint ismerned és elutasítanod. Aki viszont elfogadja az evangéliumot, az teljesen és egyedül Krisztus elvégzett munkájára hagyatkozik. Ez az üdvözítő hit lényege: nem a magunk cselekedeteibe, hanem a Krisztus munkájába vetett hit.
Az evangéliumi üzenet azonban nem csak hitre való felszólítás, hanem a megtérésre is, vagyis felszólítást jelent a változásra és a bűn elhagyására. Tehát nem elég azt mondani, hogy hiszem, Jézus meghalt a bűneimért, hanem szükséges alárendelnem életemet Krisztus - Bibliában kijelentett - akaratának. Sokan elmondják, ők hiszik, hogy Krisztus meghalt bűneikért, de sajnos életükben nem látszik az Ő uralma. Az evangélium arra is felszólít bennünket, hogy adjuk át életünk irányítását Krisztusnak. Az evangéliumot elfogadni azt is jelenti, hogy Krisztus követőjévé válunk.
Kívánom, jelen írás váljon segítségedre: értsd meg és fogadd el az evangéliumot minden összetevőjével együtt, hogy Istennel való kapcsolatod helyreálljon és elnyerd lelked üdvösségét!

Sikó Mihály
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
Hogyan szabadulhatsz meg szenvedélyeidtől?
  2016-08-21 18:09:20, vasárnap
 
  Mit tegyek most, hogy rabja lettem az alkoholnak, illetve valamilyen drognak? Szinte már mindent megpróbáltál, és semmi sem segített. Néhány napig abba tudtad hagyni. De most itt vagy újra egy szokás rabjaként. Az ember, akit Isten arra teremtett, hogy uralma alá hajtsa a Földet - egy vegyszer rabja lett. Hát nincs szabadulás?
De igen, van! Ám nem azon az úton, amelyen most haladsz. Van egy út, amelyen véglegesen magad mögé utasíthatod ezt a problémát. Ez az út Isten
útja. Először is megmutatom neked, mit mond Isten az emberek egy olyan csoportjának, akik egy ideig olyan életüket uraló problémákkal küzdöttek, mint te. Figyeld meg, hogy a felsorolt bűnök között ott van a szenvedély bűne is: ,,Ne tévelyegjetek; se paráznák, se bálványimádók, se házasságtörők, se pulyák, se férfiszeplősítők, se lopók, se telhetetlenek, SE RÉSZEGESEK, se szidalmazók, se ragadozók, NEM ÖRÖKLIK AZ ISTEN ORSZÁGÁT. Ilyenek voltatok pedig némelyek, de megmosattatok, de megszenteltettetek, de megigazíttattatok az Úr Jézus nevében és a mi Istenünk Lelke által." (1Kor 6,9-11) Világos-e számodra ezeknek a szavaknak az értelme? Pál apostol azt mondja: ,,ilyenek voltatok némelyek." Az Ige múlt időben van. Isten lehetővé tette ezeknek a korinthusi keresztyéneknek, hogy a szenvedélyeiket végleg maguk mögé vessék. Jézus Krisztus az, aki megbocsátotta bűneiket, megtisztította, megváltoztatta őket azáltal, hogy nekik adta Szent Lelkét. Így megszabadulhattak szenvedélyeiktől. Pál nem úgy foglalkozik a problémával, mint mások. Egyszer és mindenkorra világossá teszi, hogy a keresztyén ne legyen semmilyen szenvedély rabja. Ez azt jelenti, hogy Pál nem ért egyet azokkal, akik azt tanítják, hogy egy alkoholista vagy egy drogfüggő ezt mondja magának élete végéig: ,,alkoholista
vagyok," vagy ,,drogfüggő vagyok." Annak ellenére is, hogy már évek óta megszabadult az illető. Jézus nem ajánl fel ilyen félutas megoldásokat. Ő teljesen megbocsát és képessé tesz arra, hogy teljes győzelmet arass a bűn felett. ,,Hogyan változtathat meg Jézus, hogy ez a változás tartós legyen?"
- kérdezheted. Jó kérdés. Tényleg, ez a kérdés egy döntő fontosságú kérdés, nemde? Nem szeretnél még egyszer csalódni. Nem szeretnéd, ha még egyszer feltámadnának reményeid, és darabokra törnének úgy, ahogy ez már oly sokszor megtörtént a múltban. Én sem akarom, hogy ez történjen veled! Nem is fog megtörténni, ha követni fogod Isten útját, a józan és egyenes utat, ami az örök életre vezet. A többi út a pusztulásba vezet, mert azok nem Isten útjai. Ha valóban bízol Isten ígéreteiben, tudhatod, hogy nincs bukás, mert Isten megtartja ígéreteit. Ezért lehetnek biztonságban reményeid.
,,Mi a különbség? Miért térek vissza régi útjaimhoz? Hogyan tud Isten útja megőrizni attól, hogy ezt tegyem?" Talán ezek a kérdések foglalkoztatnak
leginkább. Ezért fordítsunk figyelmet rájuk.
Először is alapvető, hogy úgy ismerd Istent, mint ahogy a gyermek ismeri atyját. Ha még soha nem lettél Isten családjának tagja, nem vagy alkalmas
arra, hogy részesedj azokból az ígéretekből, amikről beszélek. Isten csak gyermekeinek tartja fenn ezeket az ígéreteket. Eredetileg nem Isten családjába születtél, hanem a Sátán családjába, mint bármely emberi lény, aki erre a világra születik. Szükséged van tehát egy második születésre ahhoz, hogy tagja légy a mennyei családnak. Isten az Ő Lelke által meggyőz bűneid felől és képessé tesz arra, hogy higgy Jézus Krisztusban, mint Megváltóban. Ha Isten tudatosítja benned azt a tényt, hogy bűneid megsértették Istent, és bűneid rabságában vagy, bízz Krisztusban, mint Megváltódban. Hogyan? Úgy, hogy rájössz, bűneid Isten ellen voltak, felismered, hogy Jézus azért jött ebbe a világba, hogy megszabadítsa az övéit bűneikből, és bizalmadat belé veted. Ahhoz, hogy üdvözülj, el kell hinned az örömhírt: Krisztus magára vette minden bűnöd büntetését. Ígérete szerint Isten feltámasztotta Őt a harmadik napon, ez hitelesítette azt a tényt, hogy Isten elfogadta Krisztus helyettes áldozatát. Csak akkor érvényesek rád a következők, ha bűneid megbocsáttattak és Isten családjának tagja lettél.
Tegyük fel, hogy bizalmadat az Úr Jézus Krisztusba helyezted, és tudod, hogy bűneid megbocsáttattak (még ha ezek szenvedélyek is). A Szent Lélek
lakozást vesz benned. Te Isten temploma vagy (1Kor 6,19). Ez azt jelenti, hogy Istent testedben is dicsőítened kell. Nem szennyezheted be, és nem
rongálhatod a Lélek templomát. Ha Istennek kedves vagy, a szenvedély el fog tűnni. Szeretnél szakítani a régi úttal, de nem tudod, hogyan tedd? Gyötrődsz amiatt, hogy megpróbálsz szabadulni, de elbuksz, mint megtérésed előtt? Mit teszel most?
Isten Lelke benned van és ennek oka is van. Először is azért, hogy segítsen megtenni azokat a dolgokat, amiket nélküle nem tudnál elvégezni. Továbbá, Isten Lelke azért is van benned, hogy megértsd és alkalmazd az Igét életedre. (olvasd el az 1Kor 2. fejezetét) Isten a Biblia szerzője (2Pét 1,20-21) és ebben a könyvben Ő olyan utasításokat ad, melyek által felülkerekedhetsz problémádon. Ha imádsággal olvasod az Igét, és kéred az Urat, hogy segítsen megérteni és akarni azt, ami kedves neki, Isten Lelke világossá teszi azt az utat, ahogyan ez megvalósulhat. Ha imádkozva elindulsz, hogy engedelmeskedj annak, amit a Biblia követel, a Szent Lélek erőt ad arra, hogy véghez vidd azt, amit szeretnél. De légy óvatos! Azért tégy erőfeszítéseket, hogy kedves légy Istennek, ne csupán azért, mert meg akarsz szabadulni egy kellemetlen szenvedélytől. Az legyen fő célod, hogy kedves légy Neki. Nem te használod Istent arra, hogy beteljesítsd céljaidat, hanem Ő használ téged arra, hogy beteljesítse céljait!
Most pedig forduljunk a maradandó változás témájához. Miért térnek vissza emberek régi életükhöz? Miért omlanak össze szilárdnak hitt eredményeik? Hogyan tud a biblikus változás távol tartani ettől a visszaeséstől? A legtöbb rendszer/elmélet azt tanítja a szenvedélyektől megkötözött embereknek, hogy próbálják meg abbahagyni szenvedélyüket. A heroin fogyasztása, az ivás, a marihuána szívásának abbahagyása azonban nem oldja meg a problémát. Isten azt mondja, hogy egy bűnös viselkedést nem csak abbahagyni kell, hanem helyettesíteni is. Nem lehet úgy megtörni egy rossz szokást, hogy ne helyettesítsük egy igaz, jó szokással. Amikor valaki csak abbahagy, felfüggeszt egy szenvedélyt, még mindig rabja annak, csupán ideiglenesen nem foglalkozik vele. Maradandó változáson akkor megy át valaki, ha újjászervezve életét, egy új példát követve cselekszi kötelességeit. Végső soron, nincs maradandó változás pozitív változás nélkül. A negatív változás (letenni, abbahagyni) nem maradandó, nem elég.
Honnan tanulhatjuk meg ezeket a pozitív változásokat? Milyen erő által tudjuk régi bűnös útjainkat új és szent utakra cserélni? Csak Isten tudja elmondani az Ő Igéjében, hogy mit és hogyan változtass. Egyedül a Bibliában találod meg azt az igaz életstílust, amivel helyettesíteni tudod régi bűnös életmódod. A Róma 6,19-ben Isten ezt mondja: ,,Mert amiképpen odaszántátok a ti tagjaitokat a tisztátalanságnak és a hamisságnak szolgáiul a hamisságra; azonképpen szánjátok oda most a ti tagjaitokat szolgáiul az igazságnak a megszenteltetésre." Az ige a Kolossé levél 3. fejezetében és az Efézusi levél 4. fejezetében a ,,levetésről" (negatív változás) és a ,,felöltözésről" (pozitív változás) beszél. Ezek a kifejezések végig használatosak mindkét fejezetben. Viselkedések, amelyeket ,,fel kell öltözni", amelyek olyan szokásokat helyettesítenek, melyeket ,,le kell vetkezni."
Abbahagyni egy-egy szenvedélyt még nem változás! Egy részeges az marad még akkor is, ha jelenleg nem iszik. Mindaddig alkoholista marad, amíg
meg nem tanulja, hogy új életmódja összeférhetetlen az ivással. Egy drogfüggő az marad addig, amíg meg nem tanulja, hogy a drogozás nem fér össze új életstílusával. Az új életnek minden ponton helyettesítenie kell a régit. Ha a régi életforma bizonyos baráti körhöz és helyhez kötődött, ahol mások is drogot vagy alkoholt fogyasztottak, akkor az új életforma nem csak azt követeli, hogy szakíts régi baráti köröddel és törzshelyeddel. Ennél tovább kell jutnod. Egy olyan keresztyén közösséghez kell ragaszkodnod, amely megerősít a hitben. Tevékenységeid a gyülekezet és az otthon köré csoportosuljanak. (1Kor 15,33: ,,Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt is megrontanak gonosz társaságok")
Most forduljunk egy kulcsfontosságú biblikus utasításhoz, amely meghatározza azt a bizonyos helyettesítést: ,,És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel." (Ef 5,18) Figyeld meg, hogy ez az Ige nemcsak a tiltást tartalmazza, hanem az élet útjának lehetőségét is. Benne van az is, hogy mit kell letenni és az is, amit fel kell venni. Az egyik életstílust úgy határozza meg az Ige, hogy kicsapongás, a másikat pedig úgy, hogy Szent Lélekkel való betöltekezés.
Állítsuk szembe egymással a két életutat! A részegesség útját, amelyben kicsapongás van, és a Lélekkel való beteljesedés útját, amelyben öröm és bölcsesség van. Mit is jelentenek ezek? A görög szó, amit itt kicsapongásnak fordítanak, az ,,asotia" szó, amely szó szerint fordítva azt jelenti ,,menthetetlen." Egy olyan életformáról beszél itt az Ige, melynek velejárója az iszákosság miatti romlás, pusztulás. Ez az életforma áll a reklám mögött. Egy olyan életkép ez, amely egy széleskörű rendetlenségre és egy teljes romlásra mutat. Pál itt arra figyelmeztet, hogy ez az iszákosság végső következménye. Az alkohol átitat mindent, és mindent tönkretesz. Ha egy alkoholista nem adja fel ezt az életmódot, mindez hamarosan
bekövetkezik. Másrészről pedig ott van az élet, az öröm és a bölcs cselekedetek, melyeket Isten Lelke motivál. A Szent Lélekkel való betöltekezés (ahogy az újszövetség tanítja) nem egy másodlagos munkája a kegyelemnek, mely a megtérés után következik. A Lélekkel való betöltekezés normális következménye annak a növekedésnek, amely minden keresztyén életét jellemzi. Ezt láthatjuk az Ef 5,19-20-ban, ahol az ige a Lélek építő tevékenységéről beszél, szemben az iszákosság romboló hatásával. De a Lélekkel való betöltekezés nem függ attól, hogy valakinek mennyire üres a pohara (lehet, hogy valakinek félig van tele a pohara, míg más pohara háromnegyedig van tele). A Lélekkel való betöltekezés inkább attól függ, hogy valakit Isten Lelke ural és kontrolál, vagy inkább az alkohol. A Lélekkel való betöltekezés azt jelenti, hogy a Szent Lélek hatása a keresztyén életének minden területén láthatóvá válik. Amikor a Szent Lélek hatása a legjelentősebb lesz a keresztyén ember életének minden területén (betölti életét),
már nem lehet helyettesíteni azt a régi életmóddal.
A különféle szenvedélyek (drogok, alkohol) betöltik életedet. Káros hatásuk életed minden sarkába szétárad és elkerülhetetlen romlást von maga után.
A szenvedély egy életet uraló probléma (az 1Kor 6-ban, Isten egyeseket részegeseknek nevez, vagyis egész életvitelüket ezzel a fogalommal jellemzi),
amely áthatja az élet minden területét, ezért a Szent Lélek hatásának mindenhol helyettesítenie kell a szenvedélyeket.
Egy életuraló bűn hatásai és visszahatásai megjelenhetnek az élet minden területén. Amikor Józsi ivott, elkezdett romlani munkahelyi teljesítőképessége. Amikor tudatára ébredt ennek, elkezdte rosszul érezni magát. Ez a rossz érzés Isten figyelmeztető jelzése volt, amely felhívta figyelmét az önvizsgálatra és arra, hogy hagyja abba azt a tevékenységet, amely ide vezetett. Józsi azonban elnyomta ezt az érzést azzal, hogy újra
a pohár után nyúlt. De minél többet ivott, annál kevésbé lett képes arra, hogy jól végezze munkáját. Sőt egészsége is tönkrement, kapcsolata feleségével megromlott stb. Minden ilyen szörnyű esemény alkalmával élete egyre több területén lettek problémák. Ez pedig még több rossz érzést hozott magával, amit már hiába próbált kezelni az alkohollal. Végül alkoholizmusa élete minden területének összeomlásához vezetett. Fizikai, családi, anyagi, társadalmi élete olyan lett, mint egy alkoholistáé. Nem nehéz észrevenni azt, ha valakinek ennyire kitölti életét az alkohol. Ilyenkor nem elég csak azt javasolni neki, hogy hagyjon fel ezzel a szokásával. Ezért bukik meg minden olyan program, amely csak azt javasolja, hogy abba kell hagyni a drogozást vagy az alkoholizmust. Csak úgy lehet megszabadulni egy életet uraló problémától, ha az egész élet és az élet minden területe megváltozik. Ez az, amit a Biblia javasol. Az egész életüknek újjá kell szerveződnie az által, hogy betelünk Szent Lélekkel. Az élet minden területe
most a bűn (egy szenvedély) romboló hatása alatt van. Az életnek meg kell változnia, ahhoz hogy Isten Lelkének jótéteményei nyilvánvalóvá legyenek
benne. Tartsd észben ezt az alapvető tényt. Most pedig egy egyszerű, vázlatos programot adnék, mely segít minden keresztyénnek egy maradandó változás elérésében.
Először is: bánd meg bűneidet Isten előtt. Kérd az Úr segítségét, hogy megértsd az Igét, amely képessé tesz arra, hogy pontosan alkalmazd ezeket a szokásokat életedben. Légy nyílt azzal kapcsolatban, amit Isten kér tőled.
Másodszor: vizsgáld meg életed minden területét. Készíts egy teljes listát azokról a konkrét dolgokról, amikben elhanyagoltad Istent és más embereket. Fordíts elég időt ennek a listának a megalkotására, mivel újra és újra használhatod a rád következő napokban. Az őszinteség és a teljesség nagyon lényeges ennek a listának a megalkotásához. A következő vázlat segíthet elkezdeni.

Levetendő szokások (amelyekről Isten azt mondja, hogy ezeket le kell tennem):
...... ........... ........... ........... ........... ........
Új szokások (amelyekről Isten azt mondja, hogy ezeket fel kell vennem):
...... ........... ........... ........... ........... ........... ........
Harmadszor: a hatékony változás érdekében működj együtt valakivel, aki gyakorolja a biblikus lelkigondozást (lelkész vagy más komoly keresztyén
lelki vezető), aki tud segíteni neked az eljövendő nehéz időkben, amikor drog vagy alkohol nélkül kell lenned. Ez a lelkigondozó segít abban a szakaszban, amikor életedet teljesen újjá kell szervezned a biblikus irányvonalak mentén.
Negyedszer: az 1Kor 15 tanítása szerint (amit előbb már idéztem) a jövőben el kell kerülnöd mindennemű érintkezést bármely olyan társasággal,
akikkel együtt hódoltál annak a szenvedélynek, amit most el akarsz hagyni. Mindennemű kapcsolatot szüntess meg az ilyen emberekkel. Nem tarthatsz fenn semmilyen kapcsolatot velük mindaddig, míg teljesen fel nem veszed az új életmódot. Akkor és csak akkor leszel elég erős ahhoz, hogy próbálj segíteni nekik abban, hogy megtalálják Isten útját, amely kivezet a szenvedélyből. Most bizonyára szeretnél érvelni ez ellen, amit itt olvastál. De igazából nem érvelhetsz, ha szabadulni akarsz. Emlékezz az igeversre (különösen az első részére az igének): ,,Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt is megrontanak gonosz társaságok."
Ötödször: ezt a listát használva rendezheted életed. Szerkeszd meg, milyen volt régi életed (hogyan dolgoztál a munkahelyen, hogy beszéltél feleségeddel stb.) és szerkeszd újjá minden cselekedeted úgy, ahogy a Biblia tanítja. Ez az a pont, ahol egy másik keresztyén lelkigondozása szükséges. Az alábbi vázlat segíthet mind neked, mind neki abban, hogyan mozdíthatod előre az új szokásokat, és hogyan gátolhatod meg a régiek felbukkanását.

Akadályok

Mi az, ami régi bűnös szokásaidat segíti? ...... ........... ........... ........... ........... .......

Mi az, ami eltávolít Isten útjaitól?
...... ........... ........... ........... ........... .............

Ösztönző dolgok

Mi az, ami távol tarthat korábbi bűneimtől? ...... ........... ........... ........... .............

Mi az, ami segíthet Isten útjain előrehaladni? ...... ........... ........... ........... ..........

Most már tudod, hogy ezt meg kell tenned. Ne várj tovább, kezdd el most! Isten kegyelméből megszabadulhatsz szenvedélyedtől. Tudom, hogy nem
lesz könnyű. Előfordulhat, hogy elkedvetlenedsz. De ha igazán bízol Jézus Krisztusban, az Ő kegyelméből sikerülni fog. Keresd ebben a keresztyének segítségét!

Dr. Jay Adams
 
 
0 komment , kategória:  Hosszú építő írások  
Költői képek a bűnről
  2016-08-21 17:54:58, vasárnap
 
  KÖLTŐI KÉPEK A BŰNRŐL * EZÉKIEL 20-23

KÖZPONTI IGERÉSZ: EZÉKIEL 21,1-17

ÖSSZEFOGLALÁS * Ezékiel figyelmét már nem Júda jelenlegi önfejűsége köti le, hanem a múltjával foglalkozik, és bűnnel teljes történelmét írja össze. Nem volt olyan parancsolat, amit ne szegtek volna meg: bálványimádás, a szülők iránti tiszteletlenség, zsarolás, az árvák és özvegyek nyomorgatása, a szombatnap meggyalázása, tisztátalanság, házasságtörés, vérfertőzés, tisztességtelen üzleti ügyek, sőt: gyermekáldozat (22,4-12; 23,37-39). Mindezek ellenére Isten türelmesen visszatartotta haragját. De ennek már vége: ,,Én... húztam ki kardomat hüvelyéből"; és kijelenti: ,,nem is tér az vissza" (21,10).

NAPI ÚTRAVALÓ * Ha már léptél mezítláb méhre, két dolgot azonnal megtanultál: (1) a méhek nem nézik jó szemmel, ha rájuk lépnek, és (2) rendkívül hatásos módon hozzák ezt a tudomásodra. A fájdalom nagyszerű tanítómester. Csak sajnos az a helyzet, hogy míg a méheket hamar megtanuljuk elkerülni, nehezebben tanuljuk meg ugyanezt a bűn kapcsán. De minden bibliai igazság, a próféták bizonyságtételei, Krisztus tanításai - mind-mind alátámasztják az időtálló alapelvet: a bűn fájdalmat okoz. Mégis hajlamosak vagyunk arra, hogy ismételten elkövessük még azokat a bűnöket is (talán mert szeretjük őket), amelyek a kárunkra voltak.
Ha a mai igerészben visszatekintünk Júda bűnnel terhelt történelmére, mi csodálkoznivaló van azon, hogy végül elfogyott Isten türelme? A nép egyszerűen nem volt hajlandó tanulni a hibáiból: folyamatosan saját kárukra voltak, és egymást is tönkretették azzal, hogy megtűrték a bűnt.
Az év mai napjáig hányszor követted el ugyanazt a bűnt? Talán egy rossz szokás, amit úgy tűnik, nem tudsz abbahagyni; egy egészségtelen viselkedés, amit nem tudsz kezelni; vagy egy feszült viszony, amit még helyre kell hoznod. Mai imádságodban válaszd ki, hogy melyik ,,méhet" akarod elkerülni, és kérd, hogy Isten vezesse a lépteidet!

BETEKINTÉS * EMBER TERVEZ, ISTEN VÉGEZ - Olvasd el újra a 21,23-28-at, és figyeld meg, nincs-e benne valami szokatlan. A pénzfeldobás végeredménye általában ötven százalékos eséllyel pontosan megjósolható. Isten azonban előre megszabta a sorsvetés végkimenetelét, így Nebukadneccár pontosan azt tette, amit Isten akart!

A másik ember bűne olyan, mint a másik autó fényszórója: sokkal vakítóbb, mint a mienk.

Bruce H. Wilkinson
 
 
0 komment , kategória:  Áhítatok  
Amely helyre leesik a fa, ott marad
  2016-08-21 12:59:02, vasárnap
 
  "Meghalt pedig a gazdag is, és eltemettetett. És a pokolban felemelte az ő szemeit, kínokban lévén, és látta Ábrahámot távol, és Lázárt annak kebelében." (Lukács 16:22b.23)



Minden hitetlen, aki bűnben él és abban hal meg, halála után a pokolba jut. A gazdag embert eltemették, és a pokolban azonnal fölemelte tekintetét. Salamon azt mondja A prédikátor könyvében: "Amely helyre leesik a fa, ott marad" (11:3). Azonnal. Gondolj arra, ahogy Krisztus mondta a latornak a kereszten: "Ma velem leszel a paradicsomban" (Luk 23:43), ugyanúgy mondhatja az ördög a te lelkednek: Holnap velem leszel a pokolban! Lásd, milyen nyomorúságos helyzetben van az ember, amikor bűnben él és hal meg. Akkor lehet, hogy hosszantartó betegség után hosszantartó pokolba kerülünk!
Testvérem, bárcsak meglátnád ezt, akkor gondot viselnél a lelkedre. Bárcsak észrevennéd, milyen ostobák azok, akik a lélek üdvösségét kevésre becsülik. Mit használ a lelkednek, ha boldog és szerencsés voltál ebben az életben, odaát pedig gyötrődsz? Jobb ma búcsút venni bűneidtől, üres örömeidtől, világi barátaidtól, mint ez után az élet után a pokolba kerülni. Ne vesd meg azért az üdvösség napját. Ne taszítsd el magadtól a szeretettel könyörgő Üdvözítőt. Gondolj rá komolyan: nem okoz nagy fájdalmat, amikor majd halálos ágyadon fekszel, és látod, hogy életedet eltékozoltad a világban, ahelyett, hogy megízlelted volna életedben az Úr Jézus Krisztus érdemét, akkor bűneid majd arcodba repülnek, lelkiismereted hangos szóval fog vádolni, megrémít, ha Istenre gondolsz, a halál durva kézzel ragad meg és az ördögök köréd sereglenek, hogy elvigyenek? Könyörgök, gondolj ezekre. "Amely helyre leesik a fa, ott marad."

John Bunyan
 
 
0 komment , kategória:  Áhítatok  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 7 
2016.07 2016. Augusztus 2016.09
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 309 db bejegyzés
e év: 3839 db bejegyzés
Összes: 35930 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 3120
  • e Hét: 5492
  • e Hónap: 34804
  • e Év: 222606
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.