Belépés
kirscha.blog.xfree.hu
Az ember úgy változtathatja meg életét, hogy megváltoztatja gondolkodását. Kirsch Attila
1954.12.26
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 10 
Film Medcezir - Áradat
  2017-06-28 09:26:45, szerda
 
 



Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link

Link









LinkTeljes film magyarul



 
 
0 komment , kategória:  Filmek  
Komolyzene
  2017-06-28 09:05:17, szerda
 
 



Link



 
 
0 komment , kategória:  Komolyzene  
Vicc
  2017-06-28 08:53:03, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Vicc
  2017-06-28 08:50:57, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Vicc
  2017-06-28 08:44:45, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Vicc
  2017-06-28 08:43:45, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Vicc
  2017-06-28 08:42:56, szerda
 
 

 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Vicc
  2017-06-28 08:41:57, szerda
 
 







Link
 
 
0 komment , kategória:  Vicc  
Hungarikum
  2017-06-28 08:33:20, szerda
 
  VASÚT
Ez is hungarikum ám!
iho/vasút

Oké, Horvátországban is látni ilyet, de az igaziak nálunk vannak. Az országon belül Csongrád megye pedig valóságos nagyhatalom.

Hazánkban három helyen működik: a halgazdasági kisvasutak
A halgazdasági kisvasutak az ipari vasutak speciális fajtái: egy-egy nagyobb tórendszer területét hálózzák be, segítségükkel pedig különféle anyagokat, halakat, vagy éppen a tavaknál dolgozó személyek szállítását végzik. Fennmaradásukat elsősorban annak köszönhetik, hogy a halastavak töltései rendszerint keskenyek, és nem bírják el a teherautók rendszeres közlekedését.
A halgazdasági vasutak érdekes módon csak a Kárpát-medencében terjedtek el: hazánkon kívül még Horvátországban ismerünk ilyen rendszereket. Magyarországon jelenleg három helyen működik halgazdasági kisvasút: míg a Csongrád megyei Csanytelek és Tömörkény közötti Csaj-tavon, illetve a szegedi Fehér-tavon napjainkban is hagyományos szerepüket látják el, addig Hortobágyon ez egyre inkább háttérbe szorul, és a vasút fő profilja a turisták szállítása lesz.




A csanyteleki halgazdasági kisvasút
A kisvasút a Csanytelek és Tömörkény között található Csaj-tóból kialakított halgazdaságot hálózza be. A halastavakat - és a 760 milliméteres nyomtávolságú kisvasutat - az 1960-as évek végén alakították ki. Az egykori hálózatnak ma csak egy kisebb részét használják, mivel időközben több tó esetében is felhagytak a halgazdálkodással. A csanyteleki vasút a vasútbarátok számára főként lepusztult pályájáról és a használaton kívüli, romos C-50-esekről nevezetes: a pálya bizonyos helyeken inkább hullámvasútra hasonlít a sok fekszinthiba miatt. Jelenleg hét C-50-es mozdony található a kisvasúton, melyből 2-3 üzemképes, a többi romos állapotban van. A járműállomány a haltáp szállítására használt csillékből, a halak szállítására tartályokkal és oxigénpalackokkal ellátott négytengelyes kocsikból, illetve négytengelyes pőrekocsikból áll. A vasúton általában napi rendszerességgel szállítanak haltápot, amit a csillékből a tavak partján kialakított rakodókon át motorcsónakokba töltenek, és ebből végzik annak egyenletes szétterítését a tavon. A lehalászási időszakban a halakat vonattal hozzák be a tavakról. A halak ,,utaztatásához" nélkülözhetetlen oxigént a kocsikon elhelyezett tartályokból biztosítják az ,,utasok" számára. A többi négytengelyes kocsit különböző nagyobb eszközök vagy az üzemben dolgozók szállítására használják. A kisvasút járműveit főként különféle megszűnt kisvasutakról vette át. Ezek közül a legérdekesebb a használaton kívül álló, két tó közé eldugott egykori Dta 660-as pályaszámú poggyászkocsi, mely a Sarkadi Gazdasági Vasútról került ide.
A Fehér-tavi halgazdasági kisvasút
A hálózat a Fehér-tó mentén, Szeged és Sándorfalva közigazgatási területén helyezkedik el az 5-ös főút és a Szegedet Csongráddal összekötő műút között. E kisvasút nyomtávolsága 600 milliméter, a hálózaton egykori téglagyári UE-28-as mozdonyokat, illetve bányamozdonynak készült, román gyártású LDM-45-ös mozdonyokat használnak. A halgazdaság a csongrádi úttól kelet felé is folytatódik, de ott teherautók segítségével végzik a tavak kiszolgálását.
A Fehér-tavi vasút hálózata a csanytelekivel ellentétben kevésbé szerteágazó, az 5-ös úttól Sándorfalváig tartó kelet-nyugati irányú fővonalból és az ebből kiágazó rövidebb mellékvonalakból áll. A vasút szerepe a Csanytelek esetében is felvázolt szállítási feladatokból áll, a Fehér-tavon azonban a halastavaknál dolgozó munkásokat is vonattal szállítják, így itt mindennap közlekednek ,,személyvonatok" is. A Fehér-tavi kisvasúton alkalmi jelleggel csoportok szállítását is vállalják, ám a tavak közé kísérő nélkül bemenni tilos.
A hortobágyi halgazdasági kisvasút
Fehér-tó, Csaj-tó, Hortobágyi halastó: mi a közös bennük? A válasz egyszerű: hajdanán nagy kiterjedésű szikes tavak voltak, melyeket a halastavak kialakításakor töltésekkel részekre szabdaltak, így több mesterséges tó jött létre az egykor egységes vízfelület helyén. Bár a töltésekkel sikerült megbolygatni az egykori tavak ökoszisztémáját, természetvédelmi értékük a mai napig jelentős: amellett, hogy rengeteg madár fészkel a tavak közelében, a tavaszi és őszi vonulási időszakban e halastavak a madarak pihenőhelyévé válnak, valóságos Kánaánt teremtve az ornitológusok számára. Mindhárom tavunk védett területnek minősül, így látogatásuk engedélyhez kötött. A hortobágyi halgazdasági kisvasút esetében éppen e varázslatos madárvilág bemutatására alakították át a kisvasutat, de Csanyteleken is tett lépéseket a Kiskunsági Nemzeti Park a természetvédelem elősegítésére: az egyik tavat megvásárolták, így ott a vízszint mesterséges szabályozásával mind a gázlómadaraknak, mind az átvonuló szárnyasoknak meg tudják teremteni az ideális feltételeket.
Hortobágy községtől Füzesabony felé található a Hortobágyi halastó elnevezésű vasúti megálló, itt van a halgazdasági kisvasút központi telephelye is. Az itt található kisvasút hosszú időn keresztül a már ismertetett hagyományos szállítási feladatokat látta el. A halgazdaság nemrég a Hortobágyi Nemzeti Park tulajdona lett, és az új üzemeltető a kisvasút turisztikai célú használatában látott alternatívát. A tavalyi év folyamán beszereztek egy C-50-es mozdonyt (korábban csak egy kuli dolgozott itt), személykocsikat építettek, az idén pedig megteremtették a személyszállításhoz szükséges infrastruktúrát, így peron és autóparkoló épült, valamint egy új fogadóépület létesült. A kisvasút a nemzeti park honlapján található információk szerint az idei ősztől szolgálja majd a turisták igényeit, madárvonuláskor páratlan élményben lehet részük az utazás, a természet csodái iránt fogékony utasoknak.
Fodor Illés
 
 
0 komment , kategória:  Hungarikum  
Szép napot mindenkinek!
  2017-06-28 08:07:41, szerda
 
 



Élj úgy, mintha az élet örök volna és a lelked halhatatlan, mert lélek a szó, és aki kimondta, hogy "nyár" vagy "tél", az addig fog élni, amíg értelme lesz annak, hogy "nyár" meg "tél". Amikor meghalsz, ott leszel a mások ajkán és emlékezetük bizonytalan könyvében; és csakis ott leszel.
Paolo Santarcangeli
 
 
0 komment , kategória:  Szép írások  
     1/2 oldal   Bejegyzések száma: 10 
2017.05 2017. Június 2017.07
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 295 db bejegyzés
e év: 2711 db bejegyzés
Összes: 16396 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 0
  • e Hét: 6416
  • e Hónap: 15599
  • e Év: 68307
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.