Belépés
kalmanpiroska.blog.xfree.hu
Minden kegyelem. Kovács Kálmán
1968.04.24
Online
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 9 
Felelet néma sóhajtásra
  2018-04-04 19:55:37, szerda
 
  Felelet néma sóhajtásra
Otto Riethmüller után németből

Atyánk tanácsa és gondoskodása
ott magaslik gondjaink felett,
s ha szívünk néma sóhajtása
kel néha imádságként szárnyra,
megérkezik a felelet.

És akkor minden sötétségre
ráragyog az öröklét fénye,
mint hajnali sugár.
Világot vet kínra, szenvedésre,
s a szívet teljesen betölti már.

T. E.
 
 
0 komment , kategória:  Versek  
A szeretet
  2018-04-04 18:33:06, szerda
 
  A szeretet "első arca": A romantikus szerelem


A romantikus szerelem - az érosz - szenvedélyes vágyakozás egy másik személy után, aki ellenállhatatlanul és rejtélyes módon kívánatos a számunkra. Az érosz egészen mélyre akar merülni a másik emberben, és szeretné a másikat az én legmélyebb rétegeibe bevezetni. Amikor a fizikai vonzalom és a lelki vagy pszichológiai vonzódás együttesen jelentkeznek, akkor beszélünk romantikus szerelemről. A Szentírás sehol nem parancsolja az éroszt, mert erre nincs szükség. A romantikus szerelem teljesen természetes. Isten biztatja is a férjet és a feleséget, hogy bátran merüljenek el benne, a Szentírás pedig helyesli azt.
Az érosz egy olyan személy utáni szükségünkből születik, akiről azt reméljük, hogy kiegészít bennünket. Az Énekek énekében ezt olvassuk: "Esdekelve kérlek, Jeruzsálem lányai! Ha megtaláljátok szerelmesemet, mondjátok meg neki, hogy a szerelem betege vagyok!" (5,8; vö. 2,5). Az érosz egy meghatározott személyt szeret, nem általában az embereket. Egyet választ, aki egyedi módon vonzó és ígéretes. Az érosz úgy gondolja, hogy az egész világon csak egy ember van, akire vágyik. A szerelmes asszony is ezt mondja: "Én szerelmesemé vagyok, s szerelmesem az enyém" (6,3; vö. 2,16).
A Énekek énekében gyakran olvassuk annak a csodálatnak a leírását, amit jegyesek vagy friss házasok éreznek. A romantikus szerelem gyönyörűségeit Salamon a 4,1-7-ben írja le:

"De szép vagy, kedvesem, de szép vagy! Szemeid galambok fátyolod mögött. Hajad olyan, mint egy kecskenyáj, mely Gileád hegyéről hullámzik alá. (Haja szőke.) Két fogsorod olyan, mint a megnyírt juhnyáj, mely az úsztatóból jött fel (fehérek): mindegyiknek van ikerpárja, nincs köztük hiányos. (Mikor mosolyog, fogai közt nincsenek rések.) Ajkad, mint a karmazsinfonál (piros és vékony), és bájos vagy, ha beszélsz; halántékod, mint gránátalmagerezd a fátyolod mögött. Nyakad oly karcsú, amilyennek Dávid tornya épült. Ezer kerek pajzs függ rajta, mind vitézek pajzsa. Két melled, mint két őzike, mint gazellapár, mely liliomok közt legel. (Hogy a női mell miben hasonlít liliomok között legelésző őzikékre, rejtély, de azért az alapgondolat világos.) ... Mindened oly szép, kedvesem, semmi hibád sincsen."

A költemény néhány részlete ma már furcsán hangzik, de az érzület félreérthetetlen. Egy szerelmes férfi hirdeti: a kerek világon csak egy személy van, akit kívánok, és aki ki tud engem egészíteni.
Salamon a Példabeszédek 5-ben is a romantikus szerelmet dicséri. Először azonban óva inti a fiát a parázna csábítótól. Az ilyen asszony ajkáról "színméz csepeg", de lábai romlásba és halálba vezetnek (5,3-14). A paráznaság felemészt minden erőt és gazdagságot, s ezzel Salamon nem az éroszt ellenzi, hanem az erkölcstelenséget. A szexuális kísértés ellen javasolt gyógymódja nem az önmegtartóztatás, hanem a bensőséges házastársi kapcsolat. Halljuk, mit tanácsol (Péld 5,15-19):

"A magad kútjából igyál vizet, és csörgedező vizet a magad forrásából! Ne folyjanak forrásaid az utcára, és patakjaid a terekre! Egyedül tiéid legyenek, ne oszd meg másokkal! Legyen forrásod áldott, és örülj ifjúkorodban elvett feleségednek. Szerelmes szarvasünő és kedves őzike ő, keblei gyönyörködtetnek mindenkor, szerelmétől mindig mámoros leszel!"

"A magad kútjából igyál vizet" - ez azt jelenti, hogy étvágyadat a feleségeddel csillapítsd. Szexuális erődet otthon használd és ne vesztegesd el azokat, hanem kincsként őrizzed, mint a ritkaságszámba menő vizet az ősi Izráelben. A szexuális képesség olyan forrás, amelyet őriznünk kell, és valódi medrébe kell terelnünk; soha nem szabad nyilvános helyen kérkedni vele, vagy idegenekkel megosztani (5,16-17). Akkor lesz "forrásunk" - vagyis gyermeknemző képességünk és gyermek utáni vágyunk - áldott. Így lesz a szerelem egyre mélyebb és tartósabb. Akárcsak a gazellák, mi is egy életre fogunk társat választani (5,18-19). Azzal, hogy a szexet a házasság határain belül tartjuk, elkerüljük a házasságtörés csapdáját, ráadásul gyermekeinket is biztonságban tudhatjuk.
A szexnek vannak magasztosabb céljai is az utódnemzésnél és a fékezhetetlen érzékiség megzabolázásánál. Salamon ugyanis közli, hogy létezik egy erkölcsileg megengedett szerelmi extázis. Azt mondja a fiának, hogy "keblei gyönyörködtetnek mindenkor, szerelmétől mindig mámoros leszel". A "mámoros" szó a héber shagah, azaz 'részeg' szó fordítása (vö. Péld 20,1; Ézs 28,7). Salamon itt nyilván nem a szó szerint vett részegséget támogatja. Arra gondol, hogy egy férfi bizony a felesége iránt érzett erotikus szerelem "hatása alá" kerülhet. A férj ekkor megfeledkezhet magáról, veszíthet önuralmából.
Isten azzal a képességgel teremtett bennünket, hogy bizonyos cselekvések hatására ki tudjuk kapcsolni önmagunkat és a világot. Például atlétikai viadalokon egészen "lázba jövünk". Belefeledkezünk egy jó könyvbe. Teljes odaadással végzünk egy nemes feladatot, mely legjobb képességeinket követeli tőlünk. Amikor ez történik velünk, előfordulhat, hogy megszűnünk érzékelni az időt, a külvilágot, sőt még önmagunkat is; szinte fel kell magunkat ébresztenünk ahhoz, hogy ismét visszazökkenjünk a "való világ"-ba.
A Példabeszédekben pedig éppen így merülhet bele egy férj és egy feleség a szerelembe. A romantikus szerelem egészen elragadhat minket. Isten az örömét leli abban, ha úgy tudjuk egymást élvezni, hogy átlépjük a hétköznapi élet korlátait.
A keresztyének igen gyakran nem tudják, hogyan élvezzék efféle - salamoni - módon a házasélet gyönyöreit. Aquinói Tamás, a középkor nagy teológusa mondta, hogy a szexualitás "mindig gonosz dolog", mert "túlzott öröm"-höz vezet, és ez távol tartja a lelket a legfőbb jótól, ami nem más, mint az Istenről való elmélkedés. Tamás szerzetes volt, és sokat töprengtem azon, vajon miből gondolta, hogy a szexet és a teológiai kontemplációt nem lehet egyidejűleg végezni... Mindenesetre úgy vélem, igaza volt. Sok ember tud egyszerre két dolgot csinálni, de azért a házasélet és a teológiai meditáció tényleg nem túl ésszerű párosítás.
A XVII. századi puritánoknak magasztosabb elképzelésük volt. Szerintük a szexuális egyesülés érzelmileg összekötheti a férjet és a feleséget, és természetesen erősíti egymás iránti szerelmüket. Képtelenek voltak azonban teljesen megszabadulni attól a félelemtől, amellyel a középkorban tekintettek a keresztyének magára a szenvedélyre. Mindig Pál figyelmeztetését idézték, miszerint meg kell szentelni mindent "Isten igéje és a könyörgés által" (1Tim 3,4-5), és arra biztatták a házaspárokat, hogy esküvőjük után néhány napig imádkozzanak, mielőtt szexuálisan egyesülnének. Óva intettek a túlfűtött érosztól még a házasságban is, és arra tanították a férfiakat, hogy minden fizikai aktus előtt imádkozzanak, nehogy Isten megátkozza a még meg nem született utódokat.
A keresztyének a múltban attól szenvedtek, hogy visszafogták és elnyomták szexualitásukat, a mai keresztyének viszont gyakran átesnek a ló túlsó oldalára. Teljesen elfogadják azt, hogy a társadalom ünnepli a szexet, amelynek szinte megkötözöttjévé vált. Néhány évvel ezelőtt felmérés készült egy női magazin számára, amelyből kiderült, hogy a férjezett, evangéliumi keresztyén asszonyok átlagosan gyakrabban élnek házaséletet, mint az "ide-oda csapódó" szinglik. Persze semmi baj a rendszeres, sőt gyakori szexuális élettel, de azért mindig figyelni kell a helyes egyensúlyra. Ha arra gondolok, hogyan bálványozzuk ma a szexualitást, egyáltalán nem csodálkoznék azon, ha ilyen hirdetés jelenne meg valahol: "Légy keresztyén, és élvezd a szexet, mint ezelőtt soha!" A puritanizmus vitán felül tartalmazott prüdériát is, de azért meg kellene hallanunk a - puritán - figyelmeztetést: a szexet ne használjuk pusztán önnön vágyaink kielégítésére! Bizony még a házasságban is megtörténhet, hogy valaki a házastársát tárgyként használja a saját élvezetére, ahelyett hogy az egész embert szeretné. A házasság két embert és nem két testet köt össze.
Nehezen találjuk meg az "arany középutat" a szexualitás ajándékának élvezete és a bűnös érzékiség között. A Példabeszédek könyve elénk adja a helyes ösvényt: ünnepli az extázist, de óva int az önfegyelem meggondolatlan kiiktatásától.
A legtöbb nyugati házasságban a gond nem az érosz megszerzésével, hanem a megtartásával van. A szerelem érzése elhalványul. A temetésekhez hasonlóan az esküvőknek is olyan hangulata van, hogy az ember hajlamos elrévedezni. Miközben ott ülünk a szertartáson, nem azon tűnődünk, hogy vajon megtalálják-e ezek az emberek a szerelmet, hanem azon, hogy megtartják-e majd. A templom padsoraiban az elváltak egyre azt kérdezik maguktól, hogy mi történt. Azok pedig, akik még házasok, találgatják, hogy lehetséges-e újraéleszteni a régen leégett, elhamvadt romantikus tüzeket. Ami az egyre halványuló szerelmet illeti, talán tanulhatunk valamit a szeretet második arculatától, az agapétól. (folyt. köv.)

Dan Doriani
 
 
0 komment , kategória:  A férfi, akit Isten formál  
Reggeli ének
  2018-04-04 15:03:57, szerda
 
  Reggeli ének
Németből

Felvirradt már az új reggel.
A szép nap fénye útra kel,
hogy földünket bejárja.
A lélek is felébred már,
rá Jézus fénylő arca vár.
Új napba hív a Mester.

Mint szántóföld, vár új napom,
ne hagyjam pusztán, parlagon,
vessem be tiszta maggal!
Mit szeretet vet, jól kikel
és arathatom bőséggel
az új-nap-hozta termést.

Köszöntlek Isten-adta nap!
Felébresztesz, hogy szolgáljak,
hogy szenvedjek, szeressek.
Jössz és mégy. Elszállsz hirtelen.
De megtalálom majd ott fenn,
amit kaptam tebenned!

T. E.
 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Istenítélet az önigazultak között
  2018-04-04 14:55:04, szerda
 
  "Távozzatok ezeknek az istentelen embereknek sátraitól, és semmijüket se érintsétek, hogy el ne vesszetek az ő bűneik miatt." (4Móz 16,26)

Miben állt az istentelen emberek bűne, amelytől az egész gyülekezetnek távol kellett tartania magát? Kétségbe vonták, hogy Mózes az Úr választottja. Összehasonlították magukat Mózessel, és megállapították, hogy nincs semmi különbség köztük és Mózes személye között. Azt követelték, hogy nekik is ugyanaz a megtiszteltetés és ugyanazok a jogok járjanak, mint a legfőbbeknek. Mózes megpróbálja belátásra bírni őket: "Hát keveslitek, hogy titeket Izráel Istene különválasztott Izráel gyülekezetétől, hogy magához fogadjon titeket, hogy szolgáljatok az Úr hajlékánál, hogy a gyülekezet szolgálatában álljatok?"
Hadd kérdezzem meg, kedves testvérem, tőled is: kívánsz-e ennél többet? A legkisebb a legnagyobb lehet - a szolgálatban. Csak nem uralkodni vágysz? Ó, te szív, ha igazán szolgálsz Istennek, akkor szolgálni akarsz Isten népének, és nem uralkodni rajta. Ne foglalkozz önmagaddal. Fordulj Teremtődhöz, mert nála van minden dicsőség kútfeje. Úgysem az számít, hogy te mit képzelsz magadról, hanem hogy mit dönt Isten felőled.

ISTEN MÁR DÖNTÖTT FELŐLED * Amikor úgy tűnt, pályafutásom eltorlaszolódott, s nem folytathatom egyetemi tanulmányaimat, öngyilkossági szándékkal nézegettem kifelé az egyetem emeleti ablakán. Aztán mégis úgy döntöttem, hogy nem fogok végezni magammal. Azaz csak úgy hittem, hogy az én döntésem volt. Utóbb jöttem rá, hogy az ablak alatt a falhoz erősített drótháló védi az alatta erkélyszerűen kiálló üveges bejárati tetőt. Ott volt tehát a háló is meg az üvegtető is. Még ha akartam volna, se tehettem volna pontot ilyenformán életem végére. Isten ezt már előbb eldöntötte.

* Istenítélet az önigazultak között - 4Móz 16,1-35

Szikszai Béni
 
 
0 komment , kategória:  Áhítatok  
Rohanó emberek
  2018-04-04 12:27:21, szerda
 
  Rohanó emberek
P. Deitenbeck után németből

Mint elsodort kalapok után,
terminusok után rohannak,
s a nagy hajszában, munkalázban
benső életük marad parlag.

Még szünet közben is számolnak,
és elszívnak óránként húszat.
Talán csak azért járnak haza,
hogy cseréljék a ruhájukat.

Míg esznek, se bírják ki csendben.
Reggeltől estig hajsza, munka.
Szívüket akkor fedezik fel,
hogyha nem bírja már a pumpa.

T. E.
 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Utolsó ébresztő
  2018-04-04 09:45:02, szerda
 
  Utolsó ébresztő

Két elmaradhatatlan feltétele van annak, hogy egy bűnös Krisztushoz jöhessen: egyrészt mélyen meg kell ismernie saját bűnösségét és nyomorúságát; másrészt rá kell ébrednie annak reménytelenségére,
hogy saját magában, vagy Krisztuson kívül bármi másban bízzon.
Senki sem fogja megismerni addig megváltóját, amíg nem látja magát bűnösnek. Hiszen az egészségeseknek nincs szükségük orvosra A bűn minden romlottságával és ocsmányságával együtt elrejtőzik a bűnös szemei elől. De az Isten Lelke lerántja ezt a leplet, és felismerhetővé teszi a bűnt. Nyilvánossá lesz, hogy a bűnös ember istenei mind ördögök; világosságra hozza a sötétséget és a bűnt; a bűnöst felvilágosítja arról, hogy milyen szennyes és megvetendő is ő. Isten Lelke láthatóvá teszi mindenben a bűn zsoldját, és a bűnöst rettegésbe és nyugtalanságba ejti. Egy alvó bűnösnek olyan ez, mint egy utolsó ébresztő a pokol szakadéka előtt.

John Wesley
 
 
0 komment , kategória:  Áhítatok  
Kenyér
  2018-04-04 07:53:02, szerda
 
  Kenyér
Anna-Maija Raittila után finnből

Te, Ki felházban asztalt terítettél körödnek,
amikor kívülről a tető résein
áradt be az éjszaka,
és indult Júdás,
mondd, abba a körbe, közösségedbe
beletartoznak-e a tagadók is - ők mind,
az életveszélyben és az igenlés határán vergődők,
minden órában kikényszerítve
az igenlés csodáját,
igenlő ígéretedet, Uram!
Pogány anyák minden időkben,
szent lábadnál vad segélykiáltással
ostromzárrá, körré fonódnak,
hozzád tartoznak-e?
Meghalt búzamag,
új magokká nőtt, összeőrlött
Kenyér, a morzsában is adod-e magadat egészen?!

T. E.
 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Te vagy a kenyér!
  2018-04-04 07:45:07, szerda
 
  Te vagy a kenyér!
Fritz Philippi után németből

Rám nézett...
- szemében örökkévalóság mélye, -
Ő, a Mindentudó:
"Nélkülem éhen pusztulsz.
Én vagyok a kenyér."

S ahogy rám nézett,
lelkem egyszerre kínzó éhséggel
követelőzni kezdett:
"Adj nekem kenyeret!"

Én meg elmentem másokhoz...
földet ettem... és életnek neveztem.

De lelkem nem csillapodott,
hiába parancsoltam rá, hiába
vittem neki enni a föld legjavát.
Végül szerettem volna kitépni a lelkem,
és nem ment.

Hol rimánkodott, mint gyermek,
hol zúgott, mint a vihar...
megrázott, gyilkosnak kiáltott,
kenyeret követelt.

És akkor - nem bírtam tovább.
Visszatértem hozzád, Uram Jézus,
mert tudom, igazat mondtál:
Nélküled éhen pusztulok.
Te vagy a kenyér.
És Ő rám nézett,
- szemében örökkévalóság mélye. -
És megtörte a kenyeret.

T. E.
 
 
0 komment , kategória:  Versek  
Új név
  2018-04-04 07:35:38, szerda
 
  Új név

"Hanem legyen a te neved Ábrahám..." 1Mózes 17,5

Isten eljött Ábrahámhoz, hogy szövetségét megerősítse. Az 1Mózes 17-ben annak a szövetségnek a megerősítését olvassuk, amelyet Isten azon a tizenhárom évvel azelőtti emlékezetes éjszakán kötött Ábrahámmal, amikor átment a kettévágott állatok húsa között. Most bizonyságot tesz arról, hogy beteljesíti, valóra váltja azt, amit mondott.
Az Úr tudja, milyen kevés bátorsága és ereje van az embernek. Szüksége van arra, hogy újjászülessék élő reménységre. Isten gyermeke azonban olyannyira a hitetlenség és kételkedés hatalmába került, hogy az Úrnak meg kell erősítenie az ígéretet. Ebben a pillanatban arcra borult Ábrahám. A szövetségesek ugyanis nem egyenlő felek, Ábrahám bűnös ember. Ki ne borulna le Isten nagysága előtt? Hiszen a mi helyünk a porban van e magasságos, szent Isten előtt!
Az Úr nem fárad el, és nem lankad meg, hogy szövetsége ígéretét megismételje: "népek sokaságának atyjává leszel!" Az Úr nagyon jól tudja, hogyan cselekszünk, ha szerintünk lehetetlenség egy ígéret beteljesedése. Ezért száll alá, hogy most is biztosítékát adja ígéretének. Ábrám új nevet kap: Ábrámból Ábrahám lesz. Ábrám egyes források szerint nagy, fenséges apát jelent. Ábrahám jelentése biztos: sokaság atyja. Az új név erősítheti a hitet, hogy csak Istenben reménykedjünk.

P. van Zonneveld
 
 
0 komment , kategória:  Áhítatok  
     1/1 oldal   Bejegyzések száma: 9 
2018.03 2018. április 2018.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 9 db bejegyzés
e hónap: 293 db bejegyzés
e év: 6903 db bejegyzés
Összes: 35895 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 3619
  • e Hét: 8463
  • e Hónap: 20338
  • e Év: 208140
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.