|
1/1 oldal
|
Bejegyzések száma: 2
|
|
|
|
2019-11-16 21:03:23, szombat
|
|
|
Kunszentmiklóson: a második világháború előtti- és utáni,
valamint, Pesterzsébeten az 1990 utáni öt-hat évben
Ezen néprajzi írással a Horthy-korszak polgárosodó nemzedékének szerettem volna emléket állítani.
http://blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pid=130291&n=furaila&blog_
http://furaila.xfree.hu/33600
E nemzedék képviselői még (2003-2004-ben) itt élnek közöttünk. Igaz, már öregek, betegek és sokan eltemették ,,vágott-virág" rövid életű, 1945 után született gyermekeiket is...
Ők azok a NEHÉZ-SORSÚAK, akik soha nem meséltek gyerekkorukról, szüleikről, családi múltjukról, vagyis: elhallgatták családi gyökereiket utódaik elől. Ez az elhallgatás a leghatékonyabb módja a hagyományok- a nemzeti- és nemzetiségi kultúra gyökeres kihalásának. Ők azok, akik számára az un. rendszerváltoztatás még elhozhatja az öregkor méltóságát!
Hogyan?
Ennek megválaszolására, pontokba szedve leírtam egy-két ötletet.
1.) Tudomásul kell vennünk, hogy őseink - évszázadok óta - úgy élték meg a hovatartozásukat, történelmüket, hogy - többnyire -
ISMERTÉK CSALÁDI ŐSEIK TÖRTÉNETÉT,
TÖRTÉNELMÉT, vagyis: ÉLETÜK GYÖKEREIT.
2.) El kellene érni, hogy ezek az egyéni sorsok - a család, a munka, a jövő szempontjából - megismerhetők legyenek a családokban!
3.) Tudatosítani kellene, hogy az egyéni sorsok, történetek, maga a történelem, a család történelme!
4.) Hazánk történelme, viszont a családi történelmek összessége!
5.) Jó, hogy van Terrorháza Múzeum, de az ott látottak, a fiatalabbak számára - úgymond: ,,lógnak a levegőben". Miért? Azért, mert az oda látogató ifjú honpolgárnak fogalma sincs arról, hogy saját családján belül kije-kije hogyan élte túl, vagy halt bele az egyik, vagy a másik terrorizmusba! Addig, bizony ezek az ismeretek - borzalmasságuk miatt - csak még jobban elidegenítik utódaikat saját, családi történelmüktől! Azt a hamis illúziót kelti bennük, hogy: ,,NEKEM EHHEZ SEMMI KÖZÖM!"
6.) Az ösztönzők sokaságát kellene kitalálni, hogy az utánunk születettekben is felébredjen a vágy a családi múlt, a családi történelem megismerésére!
7.) Alapvető igény kellene, hogy legyen - most, a génkutatások óriási eredményeinek elérésekor különösképpen - saját, genealógiai múltunk ismerete!
http://xfree.hu/kep_show.tvn?kid=293346&aid=33600
Egyszerűbben fogalmazva: szükségesnek tartom, hogy mindenki képes legyen - felnőtt korára, legalább dédszülőkig visszamenőleg - a saját családfáját megrajzolni! Még egyszerűbben fogalmazva: jó lenne tudni, hogy ki fia-borja is az ember valójában! (A rabszolgatartó társadalmak rabszolgái sem ismerték genealógiai múltjukat.)
8.) A ,,TUDÁS" birtokában aztán nem élhetnénk ,,csak úgy" felelőtlenül bele a világba, vagyis az Európai Unióba, mert a MÚLT KÖTELEZ!
KIT ARRA, HOGY ŐSEI HIBÁIBÓL OKULVA
ALAKÍTSA KI CSALÁDI ÉLETPROGRAMJÁT,
ÉLETSTRATÉGIÁJÁT - KIT ARRA, HOGY
MÉLTÓ UTÓDJA LEHESSEN ELŐDEINEK!
9.) Ezek: maguktól értetődő dolgok voltak a világháború előtti időkben élő többség számára. Ebből következik, hogy akkor leszünk igazán (genealógiai múltunk ismerete által is) egyenrangú polgárok a saját hazánkban,, ha így lesz ez ismét! És csakis akkor tudunk az EU-ban meghonosodott- nemzeti identitást gyöngítő törekvéseknek és módszereknek ellenállni.
Bizony, akkor még az is előfordulhat, hogy a ,,tudás" birtokában felelősséggel tudnánk
v á l a s z-t a n i!
Pesterzsébet, 2004. március 9.
*
Bóna Mária Ilona
*
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2019-11-16 06:08:58, szombat
|
|
|
Az én 1956-om, avagy, a túlélő áldozatok igazsága
10. RÉSZ: A KÁDÁR-KORSZAK ,,NUMERUS CLAUSUS"-a
A lényeg, hogy sikerült az első évet a dolgozók gimnáziumában - 11 tantárgyból - közepes eredménnyel befejezni és a SZAKMUNKÁSVIZSGÁM IS SIKERÜLT.
http://xfree.hu/kep_show.tvn?aid=278074&kid=1008432&sort=
Ettől fogva ez lett az én ,,KAPTAFÁM", amihez örökösen visszatessékeltek, hiába is tanultam tovább munka mellett még évtizedeken keresztül.
Amikor bevittem a műhelybe anyának megmutatni a közepes szakmunkás bizonyítványomat, jól leszidott, hogy csak hármas lett! De én előkaptam a másik hármas átlagú bizonyítványomat a gimiből és azt mondtam neki:
- ,,,,Nekem van egyedül ,,hatos" bizonyítványom a varrodában!""
A fércelője, Éva néni is hozzászólt: - ,,Bóni, kígyót melengettél a szíveden."
Ettől fogva pokollá tette anya a varrodában is az életemet... Nem sejtettem, hogy őt vették elő a kádári III/III-as besúgói, amikor kitűntem valamilyen téren bármivel is.
Nem tudtam arról sem, hogy apa is belekeveredett a forradalomba, mert a szövőgyárban megalakult a NEMZETŐRSÉG, aminek apa is tagja lett. Meg akarták védeni a gyárat a ,,huligánoktól". Ezt - és semmi többet - még apa mesélte...
,,Rokonaimról" - Bóna Rudiról, Bóna Zsigmondról - csak fél évszázad múlva olvastam...
Az 1956 utáni véres megtorlások éveiben a szocialistának hazudott rendszer diktatórikusan ,,t"iltott, esetleg ,,t"űrt, vagy kőkeményen ,,t"ámogatott. Arról a ,,HÁRMAS T"-ről van szó, amit ACZÉL GYÖRGY a MSZMP KB kulturális ügyekért felelőse kitalált és megvalósított évtizedeken keresztül!
*
(Folytatása a 11. részben következik.)
*
Bóna Mária Ilona
*
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
1/1 oldal
|
Bejegyzések száma: 2
|
|
|
|
2019. November
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
29 db bejegyzés |
e év: |
202 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1006
- e Hét: 2716
- e Hónap: 11320
- e Év: 47261
|
|
|