|
1/1 oldal
|
Bejegyzések száma: 8
|
|
|
|
2024-11-03 22:39:16, vasárnap
|
|
|
A kínai meló: a felújított újvidéki állomáson annyian haltak meg, mint egy vasúti katasztrófában
A részben felújított újvidéki vasútállomást választási propagandacélokból - Orbán Viktor jelenlétében - egyszer már, 2022 márciusában megnyitották, aztán le is zárták, hogy végezzenek a munkálatokkal. Júliusban adták át végleg, négy hónappal később pedig leomlott az előtető.
,,Elnökként elvárom az ügyészségtől és a kormánytól, hogy indítsanak eljárást a történtek után, és szigorúan büntessék meg a felelősöket" - ezt jelentette ki a szerb államfő nyolc órával azok után, hogy leszakadt a két ütemben felújított, júliusban hivatalosan is átadott újvidéki pályaudvar előtetője.
A romok alatt 14 áldozatot találtak.
,,A politikai és büntetőjogi felelősség megállapítását kérem a kormánytól" - tette hozzá Aleksandar Vučić.
Az elnök egy novemberhez képest szokatlanul meleg nap végén fordult televíziós beszédében a nemzethez.
Nem sokkal dél előtt már majdnem 20 fokot mértek. Sokan sétáltak az újvidéki állomás előtt, mások a padokon ücsörögve lubickoltak a napfényben.
Egyikük - talán olvasott, vagy csak a mobilját böngészte - felállt, és elindult a város irányába. Hihetetlen szerencséje volt: a pályaudvar főbejárata feletti, több tíz méter széles, acélból és betonból öntött, sok-sok tonnás előtető öt másodperccel később, egészen pontosan 11:50-kor egyetlen darabban a járdára rogyott, és maga alá temette a járókelőket.
Az áldozatok száma óráról órára nőtt. Végül Vučić erősítette meg a tragédia estéjén, hogy tizennégyen vesztették életüket. Egyikük egy észak-macedóniai állampolgár.
ADVERTISING
Az összes áldozatot - mind fiatal volt - csak másnapra sikerült azonosítani: a hét nő és hét férfi között volt a csupán 5 éves Sara és a 9 éves Tina is.
A mentőegységek az újvidéki tragédia helyszínén, 2024. november 1-jén
A mentőegységek az újvidéki tragédia helyszínén, 2024. november 1-jénAP Photo/Darko Vojinovic
Félő azonban, hogy az áldozatok száma nem végleges: a kórházban a polgármester szerint még több mint harminc sérültet ápolnak. Hárman életveszélyes állapotban vannak - mondta Vesna Turkulov, a klinikai központ igazgatója. Egyikük, egy 18 éves fiú lábát nem tudták megmenteni - amputálni kellett. Az orvosok, saját bevallásuk szerint olyan sebeket láttak el, amelyeket csak háborúban látni.
A lezuhant előtető súlyát száz tonnára becsülik.
A felújítás
Az újvidéki vasútállomást egy helyi építész - Farkas Imre tervei alapján - 1964-ben fejezte be az újvidéki Neimar építővállalat. A pályaudvar akkoriban a maga nemében egyedülállónak, így a vajdasági székváros egyik nevezetességének számított. Egy hosszú, széles, a 370 ezres várost átszelő sugárút egyik végén áll, a másikon pedig monumentális, a Dunát átszelő híd.
Az eltelt hatvan év alatt az állomás persze vesztett fényéből, a tervezett Budapest-Belgrád gyorsvasút pedig remek alkalom volt felújítására, amihez 2021 októberében fogtak hozzá.
A kivitelezéssel hivatalosan a kínai CRIC & CCCC (China Railway International Company & China Communications Construction Company) konzorciumot bízták meg.
Néhány hónap elteltével azonban a munkálatokat leállították. Szerbiai választások közeledtek, egy látványos avatás - legalábbis ebben reménykedtek - a szerb kormánypárt, a haladók kampányának tett volna jót.
A magyar miniszterelnök készségesen Újvidékre utazott, hogy támogassa szövetségesét, a szerb államfőt, és az általa vezetett tömörülést.
Orbán Viktor és vendéglátója, Aleksandar Vučić 2022. március 22-én épp az alatt az előtető alatt sétált végig, amely valamivel több mint két és fél évvel később, 2024. november 1-jén leomlott.
Orbán Viktor és Aleksandar Vučić az újvidéki vasútállomás előtt, 2022. március 20-án
Orbán Viktor és Aleksandar Vučić az újvidéki vasútállomás előtt, 2022. március 20-ánForrás: Facebook/@ Orbán Viktor
A szívélyes kézfogások, a vendégek távozása és a propagandacélokat szolgáló látszatavatás után folytatták az épület felújítását.
A felújítás 2.0
A vasútállomást másodjára 2024. július 5-én adták át rendeltetésének - jóval szerényebb ceremónia keretében, a kínai kivitelező képviselőjének jelenlétében.
A pályaudvar teljes felújítására a közlekedési minisztérium szerint 65 millió eurót, több mint 26 milliárd forintot költöttek.
A vasútállomás épületét is felújították, van néhány új eleme, de a ,,külsője megmaradt olyannak, mint amilyen egykor volt, és amiről ismert" - jelentette ki Goran Vesić, szerb közlekedési miniszter.
Alig négy hónappal később az ikonikus épület egyik tetőszerkezete leomlott, és embereket temetett maga alá.
Mécsesekkel emlékeztek az áldozatokra, 2024. november 1-jén
Mécsesekkel emlékeztek az áldozatokra, 2024. november 1-jénAP Photo/Darko Vojinovic
A kínai konzorcium sietve közleményt adott ki, és együttérzéséről biztosította az áldozatok hozzátartozóit, egyúttal pedig leszögezte, hogy a leszakadt előtető felújítása nem tartozott a feladatai közé.
Az igazság
Az előtetőt ,,nem újították fel" - ezt nyilatkozta az újságíróknak Vesić miniszter is.
A sokatmondó ,,nem felújtott előtető" címmel azonban közzétettek egy idén májusban készült felvételt, amelyen az látszik, hogy az aládúcolt, felállványozott előtetőn munkások dolgoznak.
Ennél zavarba ejtőbb, hogy a Gradnja, az Építkezés c. szakportál egyik képaláírását a tragédia napján módosították.
Az előtte-utána képernyőmentések egy szakportálon közzétett fotóról, 2024. november 1-jén
Az előtte-utána képernyőmentések egy szakportálon közzétett fotóról, 2024. november 1-jénForrás: X/@hijenailesinar
,,Az új, acélból készült előtető formája illeszkedik az eredeti építészeti megoldáshoz" - ezt írta az újvidéki állomás panorámafotója alatt a balesetig.
,,A felújított vasútállomás" - ez a tömör megállapítás állt ugyanaz a kép alatt a katasztrófa után. Az új előtetőre vonatkozó utalást egyszerűen törölték.
Egy másik, szintén a közösségi médiában megosztott két fotó szintén az előtető felújításáról tanúskodik.
A beüvegezett előtető
A beüvegezett előtetőForrás: Facebook/@Violeta Cvetković
A felső képen a lepusztult előtető látszik a baleset előtt, az alsón pedig az, hogy a betonból készült tartógerendák helyén keskenyebb acélpillérek állnak, az épület és a tető közötti részt pedig beüvegezték, ami csak növelte a szerkezet terhelését.
A ,,bűncselekmény"
,,Sem incidens, sem tragédia nem történt" - ezt mondta a szörnyű szerencsétlenség után egy újvidéki önkormányzati képviselő. Miran Pogačar magyarázatul hozzáfűzte:
ez egy bűncselekmény volt az újvidéki és a szerbiai polgárok ellen.
Felidézte ugyanis, hogy az épületen a felújítás után repedéseket észleltek, az ezzel kapcsolatos bejelentések azonban süket fülekre találtak.
Helyszínelés a baleset másnapján
Helyszínelés a baleset másnapjánAP Photo/Darko Vojinovic
,,Rideg törés" - ezt állapította meg szakzsargonnal a látottak alapján egy belgrádi építőmérnök. Vladimir Tijanić szerint ezt két tényező válthatja ki: a ,,kivitelező vagy a tervező hibája", mindenesetre a balesetveszélyre a szakértő szerint már korábban fel kellett volna figyelni, és azonnal reagálni.
A mérnök szerint az anyag gyengülését, majd az omlást akár az épület belterében végzett munkálatok is kiválthatták.
A cementzsák
Még megdöbbentőbb részleteket tárt fel egy másik mérnök, aki tavaly márciusig tanácsadóként felügyelte az újvidéki állomás felújítását.
A többi között azt tapasztalta, hogy az egyik megnyitott födém mögött elporladt a beton. A résbe ,,cementzsákot gyűrtek", hogy spóroljanak a betonon. Fotókat készített, a bizonyítékokkal alátámasztott feljegyzéseit pedig számos - minisztériumi és vasútigazgatósági - címre elküldte. Egyikre sem kapott választ.
Zoran Đajić azt javasolta, hogy a felújítás során távolítsák el a burkolati márványlapokat, és vizsgálják meg az alatta levő alapozást. Ezt a rekonstrukciós terv is előirányozta, a munkát azonban nem végezték el.
,,A miniszter nem mond igazat" - reagált Goran Vesić (és a kínai kivitelező) azon állítására, hogy a leszakadt előtetőhöz nem nyúltak hozzá, hisz az épület és az előtető közötti rést beüvegezték, azt azonban már nem ellenőrizték le, milyen állapotban vannak az előtető függesztő konzoljai.
A kínai konzorcium közleményéhez csak annyit fűzött hozzá: ,,a felelősök közöljék, ki engedélyezte az előtető további megterhelését", hisz minden lépés világosan dokumentálható.
Đajić szerződése tavaly júniusban lejárt, amit a folytonos észrevételei miatt nem hosszabbítottak meg.
A balesetért magát is felelősnek tartja, a tragédia pedig személyesen is megviselte, miután unokái három nappal korábban ugyanaz az előtető alatt ültek, amely fiatalok életét oltotta ki.
Mentőcsapat kutat túlélők után, 2024. november 1-jén
Mentőcsapat kutat túlélők után, 2024. november 1-jénAP Photo
,,Kár, hogy üveggel is beborították az előtetőt. Máris tele van galambürülékkel" - jegyezte meg egy nő, aki a tragédia előtti délutánon ült le húgával az egyik padra. Nem is sejtették, hogy a felettük levő szerkezet életveszélyes. Buda Hajnalka a nővérével indult egy belgrádi musicalre, és előtte gyönyörködtek az állomás szépülő környékében.
Jobbára diákok ücsörögtek velük együtt jó hangulatban. Az újságíró szerint évtizedekig szinte alig jártak vonatok, az emberek azonban gyorsan visszaszoktak a vasúti közlekedés előnyeihez. A 80 kilométerre levő fővárosba például a sebes Sokóval, a Sólyommal tavalyelőtt óta 36 perc alatt lehet eljutni.
Amikor másnap bekövetkezett a borzalmas szerencsétlenség, a nővérek ráeszméltek, hogy órákon, de inkább a szerencsén múlott az életük.
Az újvidéki állomás a tragédia után
Az újvidéki állomás a tragédia utánForrás: Facebook/@Miroslav Evetovic
A könnyeket és a gyászt a düh és a találgatások sora váltotta fel. Ki a vétkes? - tette fel a kérdést Buda Hajnalka.
A kínai meló
Az áldozatok száma valószínűleg még nagyobb lett volna, ha már üzemelt volna az Újvidék és Szabadka közötti szakasz - véli Paulik Hargita. A tanítónő Topolyán él, ahol szintén a kínai kivitelezők korszerűsítették a vasúti pályát. A kisváros azonban a magyar adófizetők pénzéből kistafírozott fociklub révén híresült el, amelynek nincs szégyenkezni valója az első ligában.
A szerbiai követelményeknek megfelelően a teljes ottani szakaszon nincsenek azonos szintben a közúti és vasúti kereszteződések. Helyettük aluljárókat vagy felüljárókat építettek, hogy megelőzzék az összeütközéseket. Ilyen szakaszon a szerelvények megengedett sebessége 200 kilométer óránként - magyarázza egy közlekedési mérnök, a szabadkai vasútállomás nyugalmazott igazgatója.
Magyarországon azonban a közúti és vasúti forgalom Budapest és a szerb határ között szintben kereszteződik, hagyományos, sorompós átjárókkal, így itt a maximális sebesség legfeljebb 160 kilométer óránként - tette hozzá Terék Péter.
Az egyik topolyai aluljáró nem sikerült ,,tökéletesre".
A kínai mérnökök és kivitelezők egyszerűen megfeledkeztek a vízelvezetésről. A legkisebb esőben is nagy merészség kell, hogy bármilyen járművel valaki átevickéljen a sínek alatt a túloldalra.
A Budapest-Belgrád vasút magyarországi szakaszát szintén egy kínai konzorcium újítja fel Mészáros Lőrinc cégeivel együtt. Egy kínai vállalat fejleszti a biztosítóberendezéseket, de ilyen munkát még nem végeztek az uniós szabványoknak megfelelően, így elkészültéig a MÁV alkalmazottai irányítják majd kézi vezérléssel a vonatokat.
Senki sem tudja, mikor fejezik be a magyarországi szakaszt. Talán 2026-ban. A szerbiai Szabadka és Újvidék közötti szakaszt azonban október 10. óta tesztelik, és november 25-re ígérték a menetrend szerinti forgalom beindítását.
Egyelőre nem tudni, hogy az újvidéki tragédia hátráltatja-e a munkát.
Az ügyészség - Vučić utasításának megfelelően - az elsők között Goran Vesić közlekedési minisztert idézte be meghallgatásra, aki egy ilyen súlyos baleset után még nem talált okot azonnali lemondására.
Az előtetőt májusban javították (bf), az állomást 2022-ben Orbán Viktorral megnyitották (jf), az előtető novemberben leszakadt (bl), az újvidékiek gyásza (jl)
https://hu.euronews.com/2024/11/03/a-kinai-melo-a-felujitott-ujvideki-allomason-a nnyian-haltak-meg-mint-egy-vasuti-katasztrof?utm_term=Autofeed&utm_medium=Soc ial&utm_source=Twitter#Echobox=1730668637 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 22:24:50, vasárnap
|
|
|
Egy a jelszó tartós béke
Süllyedjünk hát még mélyebbre!
Rögzítsük az utókornak:
Az 1989-ben végbement magyarországi rendszerváltás után, melynek során szakított az ország a kommunista egypártrendszerrel és annak kulturális, ideológiai relációival, 35 év elteltével 2024. november 2-án a világ legelzártabb kommunista vezetésű országának külügyminisztériuma, vagyis Észak-Korea elismerően tudja idézni a regnáló magyar miniszterelnököt.
Gratulálunk mindenkinek, aki ebben bármilyen módon is részt vett!
du. 10:03 · 2024. nov. 3.
@NAFO_Hungary
https://pbs.twimg.com/media/GbfSb5TaEAAoN2P?format=jpg&name=900x900 |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 22:14:35, vasárnap
|
|
|
Ön a fizetésemelésben érdekelt, vagy inkább seggbebaszást szeretne?
- Na, hát pont ilyen...csalfa és színvonaltalan a legújabb nemzeti inzultáció.
https://pbs.twimg.com/media/GbXu5KrWcAAzIQ4?format=jpg&name=900x900
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 21:44:15, vasárnap
|
|
|
EZT SIKERÜLT ÉPÍTENÜNK VIETNÁMBAN: torzó maradt a ,,magyar kórház", a projekt mögött pedig felbukkant egy régi ismerős...
,,Magyarország 500 ágyas onkológiai kórházat épít Vietnamban" - jelentette be maga a miniszterelnök még 2017-ben. Nos, a tavaly nyáron készült képeken ez a "kórház" látható, befejezetlen állapotban, amint éppen visszahódítja a természet.
🔴Pár hete kérdeztem rá a Külügynél a híres (most már hírhedt) projektre, és azt a választ kaptam, hogy a vietnami fél elállt a szerződéstől, visszafizette a magyar ,,segélyhitelt" és inkább megcsinálja saját forrásból a beruházást. A minisztérium nem bontotta ki az igazság minden részletét...
▪️Eljutott hozzám egy vietnami újság cikke, amelyből nem csak az derül ki, hogy az építkezés torzóban maradt, de részletek is kiderülnek arról, hogy miért történt ez.
A kórházat egy konzorcium építette (volna), amelynek vezetője a VMD Kórházi Technológiai Zrt. volt. Az építkezésen dolgozó forrástól úgy tudom, hogy mindenből a legolcsóbbat akarták beszerezni, és a vietnami cikk is azt írja: a VMD folyamatosan spórolni, változtatni akart az orvosi eszközök és építőanyagok terén, ami végül ellehetetlenítette az egész projektet. A vietnámiak tisztában voltak vele, hogy a kórházat nem ajándékba kapták volna, hanem csak hitelt adott a magyar Eximbank, amit aztán vissza kell fizetniük. Akkor pedig jogosan várták el, hogy ne bóvlit kapjanak a pénzükért.
A cég nevét olvasva szólni kezdett a vészcsengő a fejemben: én ezt a céget ismerem régről! A VMD is benne volt abban, az OLAF által is csalásnak talált üzletben, amelynek keretében az állam 9 milliárd forint EU-s támogatásból vásárolt CT-ket és röntgengépeket - csak nem a gyártóktól, hanem közvetítő cégektől, amelyek durván túlárazták azokat. Érdekes módon a magyar Versenyhivatal is egészen szépen felgöngyölítette ezt az ügyet, csak éppen a VMD-t hagyták ki a jelentésből.
Hogy ez miért történgetett, arra választ kapunk, ha megnézzük, ki volt akkoriban ennek a cégnek a tulajdonosa és vezetője. Az a Maróth Gáspár, aki büntetés helyett aztán hadiipari kormánybiztos, majd államtitkár lett, legújabban pedig a Rheinmetall AG-nél tölti be a ,,kelet-európai koordinációs vezető" posztját.
hadházyákos
https://e.vnexpress.net/photo/news/72m-mekong-delta-hospital-frozen-in-time-46294 17.html |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 20:58:05, vasárnap
|
|
|
,,Ön szerint mi az oka a magyar gazdaság zsugorodásának?" - kérdezték Orbán Viktortól vasárnap a Kossuth Rádióban, mire a magyar miniszterelnök azzal válaszolt, hogy a magyar iparral nincsen semmi baj, mivel az elmúlt tizennégy évben a magyar ipar mennyiségében és minőségében is fejlődött.
Forrás: Orbán Viktor/YouTube
,,Nekünk kereskedelmi problémánk van. El kéne adni ezeket a termékeket, ez a probléma" - mondta Orbán, aki szerint a magyar piac nem tudja elfogyasztani az országban legyártott termékeket. A miniszterelnök szerint abból van a baj, hogy ha világpiaci szinten vannak elakadások, akkor beszűkül a vevőkör. De szerinte ez jövőre már megváltozik, és ezekre a termékekre ,,különösen az elektromos autókra, akkumulátorokra óriási szükség lesz a világgazdaságban". Ez aztán ,,erőteljes, intenzív növekedést fog hozni", Orbánék számítása szerint 3,5 százalék körülit biztosan.
A már sokszor ismételt gazdasági semlegesség fontosságát is kiemelte, melynek alapjait idén nyáron kezdte el kiépíteni a kormányzat. A gazdasági semlegesség kiváló arra, hogy bármilyen vállalhatatlan diktatúrával kötött megállapodásra rá lehessen húzni, ezzel a címmel jelent meg podcastünk a témában.
Ne a kormány határozza meg az átlagbért
Orbán Viktor, a szétrombolt szakszervezetek országának miniszterelnöke a fizetésekről kezdett el beszélni. A korábban bedobott egymilliós havi átlagbér ígéretéből most mintha kicsit visszafaragott volna: ,,de én itt is óvatosabb vagyok" - mondta. ,,Én mindig óvom a kormányt attól, hogy meg akarja mondani, hogy mennyi legyen a gazdaságban az átlagbér, a bérszínvonal" - mondta Orbán, aki szerint ezt csak azok tudják igazából megmondani, akik ,,benne dolgoznak a gazdaságban nap mint nap".
Hirdetés
Szerinte a munkások és a tőketulajdonosok működtetik a gazdaságot, és azt, hogy mit bír el bérben a gazdaság, mennyit tud fizetni egy vállalat, azt a vállalat fogja tudni megmondani. ,,Kétségkívül lehet konfliktus a munkaadók meg a munkavállalók között (...), de arra vannak a tárgyalások, hogy megállapodjanak egymással, mi az, amit még elbírnak" - mondta Orbán, aki szerint nem szabad a kormányból, Budapestről megmondani, hogy mennyi legyen valakinek a fizetése. Szerinte a kormány dolga, hogy ha van egy megegyezés, akkor azt jóvá kell hagyni.
Munkáshitel
A miniszterelnök a munkáshitel bevezetésének megindoklására is lehetőséget kapott: ,,Mindig volt egy hiányérzetem. Mi van a többiekkel? Hát nem mindenki megy egyetemre" - mondta, miután felsorolta a diákhitel eredményeit és elmerengett saját egyetemista élményein. ,,Mi van a melós fiatal srácokkal?" Szerinte a munkások korábban mennek dolgozni, de nekik is ugyanolyan nehéz belekezdeni az életbe. ,,Nyilván nem akarjuk a lustákat támogatni. De a többség nem ilyen. A többség az dolgozni akar, meg szakmát tanulni" - mondta Orbán, aki szerint a mai világban nehéz önállóan lábra állni, részben a lakhatási problémák miatt.
Sokat gondolkodtak, mi lehet a legjobb megoldás, végül ezt sikerült kisütni: ,,a munkáshitel arra szolgál, hogy a 17 és 25 év közötti dolgozó fiatalok" fel tudjanak venni egy négymillió forintos egyszeri hitelt, amelynek ,,gyakorlatilag nem lesz kamatterhe", tíz évig fut és ,,ha gyereket vállalsz közben, akkor az első gyerek után két évig fel lehet függeszteni a törlesztőt és a felét elengedik. Ha három gyerek van, akkor az egészet elengedik. Tehát össze van kapcsolva az egész fiatal-munkás-család-gyerek-asszony..."
,,Minden visszafogottságom mellett azt kell mondanom, hogy fantasztikus év vár ránk 2025-ben" - mondta, miután a kormány új gazdasági csomagjának kis- és középvállalkozókra vonatkozó részét ismertette.
Amerikai választások, meg rengeteg vendég
,,Erős hét áll előttünk" - mondta Orbán, majd a keleti világgazdaság szereplőit tömörítő BRICS múlt heti találkozójáról kezdett el beszélni - a csoportról bővebben itt, a találkozóról itt írtunk. Szerinte az esemény nem lebecsülendő, ugyanis a keletiek nagyobb részét teszik ki a világgazdaságnak, mint a nyugatiak. Azt is elmondta, hogy jövő héten éppen Magyarországon fognak találkozni a nyugati gazdaság fontos szereplői.
Jövő héten az Európai Politikai Közösség (EPC) csúcstalálkozóján két dologgal kell foglalkozniuk: egyrészt a két nappal korábban tartott amerikai választásokkal, másrészt az európai gazdasági versenyképessé tételével. A Puskás Arénában tartandó eseményre 45-47 állam- és kormányfő érkezik, Orbán előre is a budapestiek elnézését kérte a felfordulásért.
Az amerikai választásokról azt mondta, a békepárti erők világszinten előretörnek, Donald Trump újból elnök lesz, ami egyben a genderpárti nyugat átalakulását is eredményezi majd.
https://444.hu/2024/11/03/orban-szerint-a-magyar-iparral-nincsen-semmi-baj-2025-b en-fantasztikus-ev-var-mindannyiunkra |
|
|
1 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 20:53:44, vasárnap
|
|
|
Hiányzott a statikus annak az újvidéki vasútállomásnak a felújításánál, ahol pénteken 14 ember meghalt
Nem vett részt statikus (a Szabad Magyar Szó szerint szerkezeti mérnök) annak az újvidéki vasútállomásnak a rekonstrukciójában, ahol a részben betonból, részben üvegből készült tetőrész pénteken ráomlott az emberekre, és 14-en meghaltak. A balesetben még három ember súlyosan megsérült, egy férfinak mindkét lábfejét, egy nőnek mindkét lábát, egy másiknak pedig egy karját amputálni kellett.
A nyilvánosságra került dokumentáció alapján a Szabad Magyar Szó arról ír, hogy a CIP Közlekedési Intézet terveit négy építész készítette, akik belsőépítészeti, vízvezeték- és csatornázási munkákra szakosodtak. A főtervező egy közlekedési építész volt, míg a szerkezeti szakértelmet igénylő munkákban nem vettek részt szakemberek.
Fotó: NENAD MIHAJLOVIC/AFP
A hatóságok és a kivitelezést végző, kínai CRIC CCCC konzorcium azt állítja, hogy az előtető nem volt a rekonstrukció részét, de a vajdasági lap szerint több fotó is bizonyítja, hogy a tetőn dolgoztak, és súlyos terhelést jelentő üveget és fémet szereltek rá. Andrijana Milovanović szerkezeti mérnök szerint teljesen elfogadhatatlan, hogy nem végeztek statikai számításokat, és szerkezeti mérnök nélkül dolgoztak.
Hozzátették, hogy a projekt dokumentációjából hiányzik a törvény által előírt szerkezeti rész, ami arra utal, hogy csak esztétikai átalakítást terveztek. A kínai kivitelezők részvételével zajló munkálatok részleteiről, a hitelekről alig lehet információt találni, és a tragédia után szinte azonnal eltűntek az online elérhető hivatalos dokumentumok.
A Szabad Magyar Szó (SZMSZ) a szerbiai Forbes alapján azt is megírta, hogy egy magyar hátterű cég felügyelte az újvidéki állomásnak a rekonstrukcióját. A Project Bureau Utibert 2014 júniusában alapították Újvidéken, a cég 85 százalékát a magyar Utiber Közúti Beruházó birtokolja, míg 15 százalékát egy belgrádi szerb állampolgár, Jović Miodrag, aki egyben a cég igazgatója is. Megemlítik, hogy az Utiber gyakran dolgozik együtt a Mészáros Lőrinchez kötődő cégekkel.
Vasárnap több ezren vonultak utcára Belgrádban az újvidéki vasútállomáson történt baleset miatt, amiért a tiltakozók az ország és az intézmények vezetésének nemtörődömségét és korrupcióját tették felelőssé.
Fotó: FILIP STEVANOVIC/Anadolu via AFP
Szombaton 26, vasárnap pedig további 14 embert hallgattak ki az ügyben, köztük minisztereket, államtitkárokat és vállalatvezetőket. A meghallgatások azonban a tiltakozók szerint nem elegendőek, meg kell találni azokat, akik valóban felelősek a történtekért. A tüntetők ,,A vér a ti kezetekhez tapad", ,,A korrupció öl", és ,,Tartóztassátok le Vucicot" feliratú táblákat magasba tartva vonultak a kormány épülete elé. Radomir Lazović, az ellenzéki Zöld-Baloldali Front egyik vezetője parlamenti vizsgálóbizottság felállítását követelte, szerinte az Újvidéken történt katasztrófáért a kormány a felelős. Lazović arról is beszélt, hogy öt képviselőt vettek őrizetbe és hallgattak ki a rendőrségen, mivel részt vettek a ,,Véres a kezetek!" nevű akcióban.
Fotó: ANDREJ ISAKOVIC/AFP
Ana Brnabic házelnök a belgrádi Pink televízióban azzal vádolta meg az ellenzéket, hogy nem tartja elegendőnek a 14 halottat, mert így nem tudja eléggé támadni a kormányt, és ebből a tragédiából is politikai ügyet akar csinál.
Az újvidéki vasútállomás 1964-ben átadott épületét 2021 és 2022 során több hullámban újították fel, a munkálatok azonban 2024-ben is folytak. Goran Vesic építésügyi miniszter idén júliusban jelentette be, hogy befejezték a felújítást, és az egész épület használhatóvá vált. Akkor azt is elmondta, hogy a felújítás 16 millió euróba (6,5 milliárd forint) került. Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök péntek este a nemzethez intézett és a televízióban is közvetített beszédében az ügy politikai és büntetőjogi felelőseinek megtalálását követelte. (Szabad Magyar Szó/MTI)
https://444.hu/2024/11/03/hianyzott-a-szerkezeti-mernok-annak-az-ujvideki-vasutal lomas-felujitasanal-ahol-penteken-14-ember-meghalt |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 20:51:33, vasárnap
|
|
|
Így bízzunk Mészáros Lőrinc haverjaiban? Kiderült, ki lehet a felelős a Budapest-Belgrád vasútvonalnál
történt halálos balesetért
https://nyugatifeny.hu/2024/11/03/meszaros-lorinc-ujvidek-vasuttragedia-tetoszerk ezet-vizsgalat-felelos?sfnsn=mo&fbclid=IwY2xjawGUsoZleHRuA2FlbQIxMQABHaRT0spl y5n1UNLKK6aZAb68qNxe40dJmokBPkM8Aj-tlbUW_nVxTQ4rmQ_aem_tHnn8VV8ujtYP1UsJK2x9A |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
2024-11-03 20:31:12, vasárnap
|
|
|
Végre! Köszönjük!!!
Éljen a szuverén országok megbonthatatlan barátsága!
Az észak-koreai külügyminisztérium Orbán Viktort dicsérte
Dévai László
1219
Észak-Korea külügyminisztériuma dicsérte Orbán Viktor október 23-i beszédét, amelyben a magyar miniszterelnök az Európai Unióval szembeni kiállásáról beszélt, szúrta ki a Népszava. A phenjani közlemény szerint Orbán világossá tette, hogy Magyarország megvédi szuverenitását az EU-val szemben, és ellenáll a ,,birodalmi" fenyegetéseknek.
A dokumentumban Orbán nevét nem említik, csak ,,Magyarország miniszterelnökeként" hivatkoznak rá, nem idézik szó szerint sem a beszédét. A közlemény öt nyelven jelent meg, köztük angolul is:
,,Stand to Defend Country's Sovereignty
Prime Minister of Hungary, in a commemorative event, clarified his country's stand to defend sovereignty of the country in the face of the ever-growing pressure of the European Union.
He said that the European Commission and the Group of the European People's Party are in a plot to overthrow Hungarian government and end Hungarian independent politics. He mentioned that Brussels does not need to exist as it dictates its will upon EU member states regarding them as its own administrative district and that it is only proper that EU respect the sovereignty of European countries.
Hungary is not afraid of threats from imperialism and will show no tolerance to being reduced to a puppet state and a subject state of Brussels, he said and stressed Hungary's determination to fight for freedom."
Orbán október 23-i beszédében az EU-t egy ,,bábkormány" felállításával vádolta. A Millenárison tartott beszéden a Telex is ott volt, a helyszínen készült videónkat itt lehet megézni:
https://youtu.be/wj_2Ogf-eyg
https://telex.hu/kulfold/2024/11/03/eszak-korea-kulugyminiszterium-orban-viktor-k im-dzsongun-eu |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
|
|
|
|
1/1 oldal
|
Bejegyzések száma: 8
|
|
|
|
2024. November
| | |
|
|
ma: |
2 db bejegyzés |
e hónap: |
303 db bejegyzés |
e év: |
471 db bejegyzés |
Összes: |
64474 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2416
- e Hét: 5269
- e Hónap: 5269
- e Év: 549870
|
|
|