|
1/11 oldal
|
Bejegyzések száma: 103
|
|
|
|
2024-08-31 22:21:17, szombat
|
|
|
Szeptember 1
Puritán szenvedély
,,De tanulják meg a mieink is, hogy jó cselekedetekkel járjanak elöl ott, ahol sürgős segítségre van szükség, hogy ne legyenek gyümölcstelenek." (Titusz 3:14)
A puritánokat gyakran becsmérlik és nevetségessé teszik. A legtöbb utcai ember úgy gondol rájuk, mint a tizenhetedik századi boszorkányüldöző farizeusokra. A média szűklátókörű törvénytudóként írja le őket, akik egy szeretet, humor és öröm nélküli világban élnek. J. I. Packer azonban úgy találta, hogy az igazi életük egészen más volt. Ezt írja A Quest for Godliness című könyvében :
Így lettek a puritánok mennyei lelkesedésükben a rend emberei és asszonyai, tárgyilagosak és földhözragadtak, imádságosak, céltudatosak, gyakorlatiasak. Az életet egésznek látva, az elmélkedést a cselekvéssel, az istentiszteletet a munkával, a munkát a pihenéssel, az istenszeretetet a felebaráti és önszeretettel, a személyes és a társadalmi identitást, valamint az egymással való kapcsolati felelősségek széles spektrumát alaposan lelkiismeretesen és átgondoltan ötvözték. Ebben az alaposságban szélsőségesek voltak, vagyis sokkal alaposabbak, mint mi vagyunk, de a Szentírásban meghatározott keresztény kötelességek egész széles skálájának ötvözésében kiválóan kiegyensúlyozottak voltak.
Milyen üdítő kép a puritánokról! És micsoda példakép az egyensúlyban való élethez a mai zűrzavaros és viszálykodó korban. A puritánok mindkét lábukat szilárdan Isten Igéjére helyezve, az élet realitásait tisztán szemlélve, és a napi munkára kimerevített kezekkel nemcsak úgy élték az életet, ahogyan azt élni kellett, hanem milliók számára követendő életet is kovácsoltak.
Milyen életet fogsz élni? Milyen jövőt fogsz kovácsolni? Családjainknak, egyházunknak és nemzetünknek egyaránt szüksége van puritán szenvedélyű emberekre.
Atyám, hálás vagyok azokért az emberekért, akik hittek abban, amit mondtál, és úgy is éltek. Adj nekem is ugyanilyen szorgalmas célt, hogy a jónak és kiegyensúlyozottnak szentelt életet éljek. Adj nekem ma puritán szenvedélyt.
Joni Eareckson Tada
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-31 22:07:00, szombat
|
|
|
Szeptember 1
Ne csüggedj, mert gyengének érzed magad. Kegyelemből a Megváltód benned él, és ő az erőd.
Hová menekülsz, ha elcsüggedsz? Hová szoktál fordulni, amikor szembesülsz a gyengeségeddel? Mit mondasz magadnak, amikor kudarccal szembesülsz? Mit teszel, amikor úgy érzed, képtelen vagy megtenni azt, amire Isten elhívott? A Róma 8:1-11-hez futok. Amikor a gyengeség nyilvánvalóvá vált az életemben, ez a szakasz újra és újra a barátom és vigasztalóm volt:
,,Nincsen azért most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik Krisztus Jézusban vannak, mert az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a halál törvényétől. Amire ugyanis képtelen volt a törvény, mert erőtlen volt a test miatt, azt tette meg Isten, amikor bűnért való áldozatként tulajdon Fiát küldte el a bűnös testhez hasonló formában, és kárhozatra ítélte a bűnt a testben, hogy a törvény követelése teljesüljön bennünk, akik nem test szerint járunk, hanem Lélek szerint" (Róma 8:1-4).
Először is, ez a szakasz azzal a radikális megváltó valósággal vigasztal bennünket, hogy soha nem fogunk bűneink miatt kárhozatra jutni. Jézus elviselte a büntetésünk minden részletét. Még a nyilvánvaló gyengeség és az ismételt kudarc napjain sem kapunk büntetést a bűneinkért. Ez azt jelenti, hogy azokban a pillanatokban nem kell elbújnunk vagy elfutnunk az Úr elől, hanem az ő jelenlétéhez futhatunk segítségért és megbocsátásért. De ez még nem minden.
,,Ti azonban nem test szerint éltek, hanem Lélek szerint, ha Isten Lelke lakik bennetek. De akiben nincs Krisztus Lelke, az nem az övé. Ha pedig Krisztus bennetek van, bár a test halott a bűn miatt, a Lélek élet az igazság miatt. Ha pedig annak Lelke lakik bennetek, aki feltámasztotta Jézust a halottak közül, akkor az, aki feltámasztotta Krisztus Jézust a halottak közül, életre kelti halandó testeteket is a bennetek lakó Lelke által" (Róma 8:9-11).
Nemcsak a bűneink vétkét kezeli Isten kegyelméből, hanem a bűneink erejét is. A bűn valóban gyengévé, bénává és képtelenné tesz bennünket. Lehetetlenné teszi számunkra, hogy megtartsuk Isten törvényét. Nem volt elég, hogy Isten megbocsátott nekünk, bár ez a megbocsátás dicsőséges dolog. Isten eljön, hogy az ő Lelke által bennünk éljen, új életre kelt bennünket, és képessé tesz minket arra, hogy vágyakozzunk és tegyük azt, amire az ő bennünk lakozó jelenléte nélkül képtelenek lennénk. Ez azt jelenti, hogy nem kell félned vagy tagadnod gyengeségedet. Nem kell elhitetned magaddal, hogy erős vagy. Örömmel nézhetsz szembe a gyengeségeddel, mert tudod, hogy kegyelmet kaptál erre a gyengeségre; kegyelmet, amely nem egy dolog, hanem egy személy - a Szentlélek, aki azzá a hellyé tesz téged, ahol ő erővel lakik.
További tanulmányozásra és bátorításra: Efézus 3:14-20
Paul David Tripp
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-30 21:32:53, péntek
|
|
|
Augusztus 31
Őrizd a raktárt
,,Ezékiás így válaszolt Ézsaiásnak: Jó az ÚR igéje, amelyet hirdettél. Mert ezt gondolta: Akkor az én időmben béke és biztonság lesz." (Ézsaiás 39:8)
Isten előtti könyörgése folytán Ezékiás megmenekült a fájdalmas haláltól, és további tizenöt évnyi életet kapott. Felgyógyulása után Isten azt is megígérte, hogy királyságát megkíméli az asszíroktól. Ezékiás kétszeresen is áldott volt. Úgy tűnik azonban, hogy hálájában Ezékiás csak saját magára gondolt. Egy babilóniai követ meglátogatta Ezékiást, miután értesült a király felépüléséről. Megmutatták neki a király raktárait, amelyekben páncél, ezüst, arany volt - minden, ami Babilon hódítási vágyát növelte. Miután a küldött távozott, Isten világossá tette Ezékiásnak, hogy ezeket a kincseket, valamint Ezékiás saját gyermekeit egy napon Babilonba viszik. Ezékiásnak az Isten hírére adott válasza ebben a versben felfedi, mennyire önző volt. A próféta épp most jelentette be neki, hogy Izrael - a kincsek és az utódok - fogságba kerülnek. Semmi sem fog megmaradni. A gyermekeket pedig eunuchokká fogják tenni a babiloni palotában. De úgy tűnik, Ezékiást nem rázta meg a kilátás. ,, Béke és biztonság lesz az én életemben". Úgy tűnik, az önmegőrzés a nap rendje. Nem számít, hogy a gyermekei szenvedni fognak. Nem számít, hogy Izráel, Isten szeme fénye, rabszolgasorba kerül. ,,Legalább meglesz a békém és a biztonságom" - gondolta.
Nincs helye az olyan önző racionalizálásnak, mint amilyen Ezékiásé volt. Csak azért, mert veszélyes napokat élünk, még nem ad ürügyet arra, hogy figyelmen kívül hagyjuk a következő nemzedéket. És nem szabad a felelősséget az ifjúsági lelkészekre és tanárokra hárítani. Mindnyájunknak meg kell védenünk hitünk tárházát, és minden eszközzel biztosítanunk kell, hogy életünkön túlmutató döntéseket hozzunk. Szavainkat, pénztárcánkat, szavazatainkat, imáinkat - mindet arra kell felhasználnunk, hogy megvédjük utódainkat egy felelőtlen világ fogságától.
Uram, ne elégedjek meg a békével az én életemben. Áldozzam fel a mai fényűzést a holnapi szabadságért.
Joni Eareckson Tada |
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-30 21:13:13, péntek
|
|
|
Augusztus 31
Ha Isten gyermeke vagy, akkor a Szentlélek meggyőző szolgálatával vagy megáldva. A kérdés az, hogy figyelsz-e rá?
Lehetséges, hogy valaki az Úr Jézus Krisztusban hívő, az Ő vére által megmentett ember, és mégis kemény a szíve. A Zsidókhoz írt levél 3:12-13 figyelmeztetésére tehát mindnyájunknak nagy szüksége van:
,,Vigyázzatok, testvéreim, senki ne szakadjon el közületek az élő Istentől hitetlen és gonosz szívvel. Sőt buzdítsátok egymást minden egyes napon, amíg tart a ma, hogy a bűn csábítása közületek senkit meg ne keményítsen."
Nagy a kísértés, hogy ne hallgass a Szentlélek védelmező sugallataira, mert azt hiszed, hogy pontosabb képed van magadról, mint amilyen valójában valaha is volt. Mivel a bűn csalóka, és mivel a bűn még mindig mindnyájunkban ott van, vannak olyan helyek az életünkben, ahol becsapnak minket, és azt hisszük, hogy lelkileg jobban vagyunk, mint amilyenek valójában vagyunk.
Nagy a kísértés, hogy ellenálljunk a Szentlélek meggyőző szolgálatának, mert közülünk kevesen hisszük el valójában, hogy szükségünk van mások látást adó szolgálatára az életünkben. Mivel nem hisszük ezt, nem nyitjuk meg magunkat az evangéliumi közösség előtt, amely a Szentlélek által alkalmazott meggyőzés egyik elsődleges eszköze.
Nagy a kísértés, hogy megkeményítsd a szívedet a Szentlélek szolgálati meggyőzésével szemben azáltal, hogy a saját igazad mellett érvelsz, amikor egy bűn, gyengeség vagy kudarc feltárul.
Nagy a kísértés, hogy visszautasítsd a Lélek meggyőző hangját azáltal, hogy összehasonlítod magad más hívőkkel, és azzal érvelsz, hogy biztosan igazabb vagy náluk.
Nagy a kísértés, hogy ellenállj a Szentlélek személyes meglátásokat adó szolgálatának azáltal, hogy összekevered a bibliai műveltséget és a teológiai ismereteket az átalakított és Istennek tetsző élet bizonyítékával.
Nagy a kísértés, hogy a Lélek helyreállító és védelmező munkája elől menekülj a történelmed átírásával, és azzal áltasd magad, hogy a hibáid mégsem olyan nagy hibák.
Nagy a kísértés, hogy ellenállj a Lélek szeretetteljes meggyőző munkájának azáltal, hogy összekevered a szolgálati készséget, tapasztalatot és sikert a személyes lelki érettséggel.
Nagy a kísértés, hogy ellenállj a Szentlélek meggyőző szolgálatának, amikor olyan eszközt használ, akiről úgy gondolod, hogy alkalmatlan vagy kevésbé érett, mint te.
De légy vigasztalva. Egy elégedetlen Megváltót szolgálsz, aki akkor sem fordul el a kegyelmi munkájától, amikor te nem becsülöd meg azt, és azon fáradozol, hogy ellenállj neki. Türelmes kegyelemmel, még egyszer felszólít téged, hogy hallgass rá. Hallgatsz rá?
További tanulmányozásra és bátorításra: János 16:1-15
Paul David Tripp
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-29 22:40:11, csütörtök
|
|
|
Augusztus 30
Balzsamolaj Gileádban
,,Nincs balzsamolaj Gileádban, nincs ott orvos? Miért nem tudnak begyógyulni népemen a sebek?" (Jeremiás 8:22)
Nincs enyhülés?" A tévéreklámban szereplő gyötrődő férfi fájdalmában a homlokát dörzsölte. Úgy tűnt, kétségbeesetten vár egy olyan aszpirinre, amely elég erős ahhoz, hogy segítsen. Keresztényként időnként mi is ugyanezen tűnődünk. Amikor nehézségek érnek minket, amikor a fájdalom ránk telepszik, hogy maradjon, azt kiáltjuk: ,,Nincs enyhülés?". Jeremiás is ugyanezen tűnődött. A babiloni invázió borzalmai közepette a próféta kelet felé nézett, Gileádba, egy olyan vidékre, amely híres volt a sebeket gyógyító balzsamok előállításáról. Így kérdezte: ,,Készítenek-e Gileádban olyan kenőcsöt, amely elég erős ahhoz, hogy segítsen rajtunk? Nincs gyógymód, még egy olyan helyen sem, mint Gileád?" Tudjuk a választ. Mert Palesztinából jött a Gyógymód. Egy kenőcs, amely enyhíti a sebeket. Egy kenőcs, amely csillapítja a fájdalmat. ,,Jézus azt mondta: ,,Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek... Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket." (Mt 9,12-13). Ha te vagy az, aki a világmindenség középpontjában állsz, és mindent összetartasz - ha minden benned él, mozog, és benned van a lényege, a létezése (ApCsel 17:28) -, akkor nem tehetsz mást, mint hogy önmagadat adod, amikor valakinek fájdalmai vannak. Jézus segít a sérülteken. Így válik az Ézsaiás 54-ben az elvált asszony Férjévé. A 10. zsoltárban ő lesz az árván maradtak Atyja. Zakariás 2-ben ő lesz a tűzfal azok számára, akiknek védelemre van szükségük. Ézsaiás 62-ben vőlegényévé válik annak az asszonynak, aki azon bánkódik, hogy soha nem fog férjhez menni. A 2Mózes 15-ben a betegek gyógyítójává válik. Az Ézsaiás 9-ben ő a Csodálatos Tanácsadó a zavart és levert emberek számára. A János 4-ben élő vízzé válik a szomjazók számára. A János 6-ban ő az Élet Kenyere azok számára, akik többre éheznek, mint amit ez a világ adni tud.
Van balzsam Gileádban, hogy meggyógyítsa a sebesültet; Van balzsam Gileádban, hogy meggyógyítsa a bűnben szenvedő lelket. Néha elcsüggedek, és azt hiszem, hogy munkám hiábavaló, De akkor a Szentlélek újra feléleszti lelkemet.
Nyomd ma szereteted kenőcsét fájó szívemre, Uram. Légy mindenem.
Joni Eareckson Tada
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-29 22:15:08, csütörtök
|
|
|
Augusztus 30
A kegyelem összetöri a büszkeségedet, de több okot ad az önbizalomra, mint amivel valaha is rendelkeztél.
Ez a teljes bizonyosság és önbizalom kijelentése, amelyet egy olyan ember mondott, akinek a büszkeségét épp most törték össze.
Nabukodonozor volt a hódító Babilon arrogáns királya. Nemcsak feldúlta Júdát, és népét fogságba ejtette, hanem eszközöket vitt el a templomból, amelyeket a bálványimádás eszközeiként használtak, és megparancsolta, hogy a királyságában mindenki szolgáltassa ki, vagy halállal kell szembenéznie. Büszkeségének mértékét ezek a szavak érzékeltetik: ,,Nem ez-e a nagy Babilon, amelyet én építettem nagy hatalmammal királyi lakhelyül és felségem dicsőségére?". (Dán 4:30). De miközben a szavak még a szájában voltak, drámai módon megalázta őt Az, akinek egyedül van igazi dicsősége és fensége. Isten hatalma által Nabukodonozor ,,kiűzetett az emberek közül, és füvet evett, mint az ökör, és teste nedves lett az ég harmatától, míg haja olyan hosszú lett, mint a sasok tolla, és körmei olyanok voltak, mint a madarak karmai" (33. v.).
A király gőgjét Isten ujja pusztította el. Nem tudjuk biztosan, hogy Nabukodonozor mennyi ideig volt ebben a megalázott, állatias állapotban, de azt tudjuk, hogy amikor felemelkedett belőle, és visszatért az érzéke, fojtogató gőgjét felváltotta a bizalom. Zavarba ejt a különbségtétel? Nos, olvasd el ezeket a szavakat, és hasonlítsd össze azzal, amit Nabukodonozor korábban mondott:
,,Abban az időben értelmem visszatért, és királyi uralmamhoz méltóan visszatért tündöklő dicsőségem is. Az udvari emberek és a főurak fölkerestek engem, visszahelyeztek királyságomba, és még nagyobb hatalomra jutottam. Most azért én, Nebukadneccar, dicsérem, magasztalom és dicsőítem a mennyei Királyt, mert minden tette helyes, eljárása igazságos, és meg tudja alázni azokat, akik kevélyen élnek" (Dániel 4:33-34).
Nabukodonozor magabiztos volt a neki juttatott pozícióban és hatalomban, de a régi gőg megtört. Ezt láthatjátok abban, hogy amiért egykor az építést magának tulajdonította, most Istent dicséri, amiért megalapította. Nabukodonozor nem kisebbítette vagy tagadta uralkodásának hatalmát és pompáját, de nem is mondta azt, amit egykor mondott volna: ,,Ez tőlem, rólam és értem van". Látjátok, a büszkeség elismerést vesz magának azért, amit egyedül nem tudott elérni, míg a bizalom azért áll szilárdan, mert felismeri egy nagyobbnak a hatalmát és jelenlétét. Csak az isteni kegyelem vezethet el az egyiktől a másikhoz.
További tanulmányozásra és bátorításra: Efézus 3:7-8
Paul David Tripp
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-28 23:14:15, szerda
|
|
|
Augusztus 29
A nagy Ámen
,,Mert Istennek minden ígéretére őbenne van az igen, és ezért általa mondunk áment Isten dicsőségére." (2Kor 1:20)
Elég erő van ebben a kis versben ahhoz, hogy egy egész éven át elgondolkodjunk rajta. Gondoljunk csak bele: az Atya minden ígérete, amelyet valaha tett, beteljesedik Fiában, az Úr Jézusban. Amikor Isten megígéri, hogy kegyelmet ad nekünk, akkor Jézust, a kegyelem Urát adja nekünk. Amikor Isten azt ígéri, hogy békességet ad nekünk, akkor Jézust, a békesség fejedelmét adja nekünk. A vigasztalás ígérete? Ő nekünk adja a minden vigasztalás Urát. És amikor nekünk tulajdonítja az ő igazságát, nekünk adja Fiát, az igazság Urát. Még az élet is Jézusban, az élet Igéjében találja meg forrását. Még a Róma 8:28-29 ismert ígérete is Krisztusban találja meg beteljesedését: ,,Tudjuk, hogy Isten mindenben azoknak javára munkálkodik, akik őt szeretik... Mert akiket Isten eleve ismert, azokat el is rendelte, hogy az ő Fiának hasonlatosságához hasonlóvá legyenek " (kiemelés hozzá ) . Ez a csodálatos ígéret, amelyre oly gyakran hivatkozunk, Jézusban teljesedett be. Jézus a mindened - a válasz minden reménységedre, imádságodra és ígéretedre. A keresztény életút mégsem olyan bonyolult. Egyszerű. Ez... Jézus. És erre azt mondom: ,,Ámen". A Jelenések 3:14 szerint: ,,Ezt mondja az Ámen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének kezdete." Az ámen szó azt jelenti, hogy ,,úgy legyen" és ,,úgy lesz" és ,,úgy van". Ma mire tudod azt mondani, hogy ,,Ámen!"? Hogyan van Jézus az ,,úgy legyen" a te életedben?
Ma énekelek, Krisztus Uram ígéreteire támaszkodva, Örökre hozzá kötve a szeretet erős kötelékével, Naponta győzve a Lélek kardjával, Isten ígéreteire támaszkodva.
Amikor ígéreteidre állok, Jézus, megalapozódom benned. Ámen.
Joni Eareckson Tada
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-28 23:04:13, szerda
|
|
|
Augusztus 29
A kegyelem átalakító ereje lesz az egyik olyan isteni csoda, amelyet örökké ünnepelni fogunk, amikor az örökkévalóság lesz a végső otthonunk.
A Biblia nem emberi hősök történeteinek gyűjteménye. Nem, a Biblia egy hős Megváltó története, aki erőteljes kegyelme által átformálja a gyenge és hétköznapi embereket. Gondoljatok velem együtt azokra a szereplőkre, akik a Szentírás lapjain járnak:
*Mózes nem volt született vezető. Könyörgött Istennek, hogy küldjön valaki mást Egyiptomba, de az átalakító kegyelem által egész Izraelben nem volt hozzá hasonló próféta.
*Józsué halálra rémült attól, amire Isten hívta, de isteni hatalom által mégis elvezette az izraelitákat az Ígéret Földjére.
*Gedeon meg volt győződve arról, hogy Isten rosszul értette a címet, hogy valójában nem is Gedeont akarta elhívni, hogy vezesse az izraelita sereget a midianiták ellen, de amikor Gedeon megtette, tanúja lett annak az Istennek a félelmetes erejének, aki elhívta őt.
*Sámson egy álnok asszony szerelme miatt elhagyta elhívását, de Isten hatalmával ledöntötte Dágon templomát.
*Dávid volt a legkevésbé valószínű, hogy Isai fia Izrael trónjára emelkedik, de Isten kegyelme bátor szívet adott neki.
*Illés, amikor a csüggedés pillanatában magára maradt, arra kérte Istent, hogy vegye el az életét, de Isten erejéből nagy dolgokat tett.
*Péter annyira félt, hogy megtagadta, hogy ismeri Jézust, de ő lett az az ember, aki kiállt a Szanhedrin elé, és lényegében azt mondta: ,, Megfenyegethettek, hogy megöltök, de én nem hagyom abba az evangélium hirdetését" (lásd ApCsel 4:19-20).
*Pál volt a legkevésbé valószínű az apostolok közül. Gyilkos gyűlölettel viseltetett Jézus követői iránt, mégis kegyelemből az evangélium legékesebb szószólójává vált.
A Biblia nem egy csapat hősies alak acélos lelkületét ünnepli. Nem, a Biblia olyan embereket állít elénk, akik pont olyanok voltak, mint te és én. Gyengék és félénkek voltak. Könnyen becsapták őket és hűtlenek voltak. Éppúgy kételkedtek Istenben, mint amennyire bíztak benne. Néha Isten útját követték, máskor pedig a saját útjukat követelték. Nem voltak született hősök. Nem voltak ünnepelendő egyének. Mégis, mindannyian nagy dolgokat vittek véghez, olyan dolgokat, amelyek döntőek voltak Isten céljainak előmozdítása szempontjából. Mi volt a különbség? A kérdésre egy szóval lehet válaszolni: kegyelem. A kegyelem átalakította a szívüket, vágyat, erőt és bölcsességet adott nekik ahhoz, hogy megtegyék azt, amire önmaguktól nem lettek volna képesek. A kegyelem azt jelenti, hogy amikor Isten elhív téged, ő veled megy, és ellát téged azzal, amire szükséged van az adott feladathoz. Ők nem voltak természetiek; nem, ők át lettek alakítva!
További tanulmányozásra és bátorításra: Jelenések 19
(Hallgasd meg, mit ünnepelnek a hangok a másik oldalon.)
Paul David Tripp
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
2024-08-27 22:28:53, kedd
|
|
|
A keresztyén ember ellenségei
Textus: Efézus 6:10-12; 1János 2:15-17
A keresztyén ember lelki háborúban vesz részt élete végéig. Ellenségei vannak, amelyek ellene harcolnak. Egy csatatéren éli le az életét. Fontos, hogy jó katona legyen.
Azok közül, akik Krisztushoz térnek, néhányan tévesen azt gondolják, hogy mivel meg vannak váltva, ezért már nem kell többé szembenézniük komoly kísértéssel. Ezzel szemben mit tanít a Szentírás és a tapasztalat? Azt, hogy a megtérés valójában csak egy nagy lelki konfliktus kezdetét jelenti. A megtérés előtt teljesen az ördög uralma alatt vagyunk. Az ő kívánságait teljesítjük. Az ő rabszolgái vagyunk. Akkor nem kell harcolnia ellenünk, mert az ő foglyai vagyunk. De amikor az Úr megszabadít bennünket az ő rabságából, azután elkezdődik a harc köztünk és az ördög között. Ellenségévé leszünk. Konfliktusba kerülünk vele. Ezt olvassuk az 1Tim 6,12-ben: ,,Harcold meg a hit nemes harcát, ragadd meg az örök életet, amelyre elhívattál."
A keresztyén élet valóban harc. Pál azt mondja az Efézus 6:12-ben, hogy "harcolunk" erők és hatalmak ellen. Az igazság tragikus elferdítése az, amikor néha az egyházi vezetők és evangélisták azt sugallják, hogy a keresztyénné válás könnyű élethez vezet - hogy megtérés után egyszerű és sima út vezet a mennybe. Azt sugallják, hogy az Úrhoz való megtérés minden problémát megold - hogy vége a bajoknak! Aztán vannak olyan prédikátorok, akik azt mondják, hogy ha valaki tovább harcol és küzd, az annak a jele, hogy soha nem volt igazi megtérése. Ezzel szemben miről olvasunk az Efézus 6-ban? Harcról olvasunk, olyan harcról, amit neked és nekem meg kell vívnunk. Az Efézus 6:10 azt mondja: "Legyetek erősek az Úrban", az Efézus 6:11 pedig: "Öltözzétek föl az Isten minden fegyverét, hogy megállhassatok". Harcolnod kell! Tovább kell harcolnod!
Isten népe zarándok és jövevény itt a földön. Versenyzők vagyunk egy versenyben; juhok vagyunk egy juhnyájban; a szőlőtő ágai vagyunk. De a Biblia azt is mondja, hogy katonák vagyunk, akik harcban állnak lelki ellenségekkel. A keresztyén embernek három ellenséggel kell szembenéznie - a világgal, a testtel és az ördöggel. Mindhárom ellenség erőteljesen támad bennünket, hogy legyőzzön.
1. A világ
A Szentírás arra tanít bennünket, hogy "ne szeressük a világot" (1János 2:15), és emlékeztet bennünket arra, hogy a világ barátjának lenni annyit jelent, mint "Isten ellenségének lenni" (Jakab 4:4). A "világ" az az egész értékrendszer, amely uralja a társadalmat, és amely ellentétes Isten útjaival.
A "világ" kifejezést többféleképpen használja a Biblia. Néha a teremtett világról beszél - a sziklás hegyekről, a tenger hullámairól és a naplemente szépségéről. Ezek azonban önmagukban nem jelentenek veszélyt lelki jólétünkre, és így a teremtett világ nem a mi lelki ellenségünk. A "világ" szó néha az emberek világára utal, akik a társadalmunkat alkotják. Isten azonban szereti a világ embereit, és arra buzdít bennünket, hogy kövessük az Ő példáját.
A "világ" (amelyet nem szabad szeretnünk) az emberközpontú életmód, amely figyelmen kívül hagyja Istent, és önző elvek szerint működik, és istentelen normák szerint él. A világ filozófiája azt mondja, hogy az egyetlen fontos dolog "ez az élet". A világ alapelvei az erőszak, a kapzsiság, az önzés, a becsvágy és az élvezetek. A "világ" (kozmosz) egy értékrend, amely egy izgalmas, színes, csábító, édes és csodálatos életmódot tartalmaz - fennáll a veszélye annak, hogy ehhez igazodunk, és a lelki értékeket leértékeljük.
A Szentírás (1János 2:16-17) a világiasságot három összetevőre bontja. A világiasság magában foglalja a test kívánságát, a szem kívánságát és az élet kevélységét.
A "test kívánsága" (érzékiség): vágyakozás mindenre, ami az érzékeket kielégíti. Természetesen létezik a testi szükségletek jogos kielégítése, de amikor érzékszerveinket elkényeztetjük, akkor ez állatias önkielégítéssé válik. Amikor megengedjük, hogy az étvágyunk mértéktelenné váljon; amikor megengedjük, hogy a szexuális érintkezés törvénytelenné váljon - mindez bűnös és világi.
A "szemek kívánsága" (materializmus) a mohó vágy, hogy birtokoljuk, amit látunk. Ez az az önző vágy, amely akkor támad, amikor olyan dolgokat látunk, amelyekre valójában nincs szükségünk, de szeretnénk magunknak. Ez a birtoklás, a megszerzés vágya. A "szemek vágya" az álmodozás arról az új "valamiről", amit egy napon reméljük, hogy megszerezhetünk. Egy író azt mondja, hogy ez az indokolatlan vágy, hogy olyan dolgokat szerezzünk be, amelyekre nincs szükségünk, és olyan pénzből vegyük meg, amink nincs, hogy lenyűgözzünk olyan embereket, akiket nem kedvelünk.
Az "élet büszkesége" (egoizmus) az a vágy, hogy növeljük saját hírnevünket, és feljebb toljuk magunkat. Az a törekvés, hogy reflektorfénybe állítsuk magunkat. Az "élet büszkesége" a "valakinek lenni" látszatának felvétele - annak hiú fitogtatása, hogy kik vagyunk - talán azzal, ahogyan beszélünk, vagy ahogyan öltözködünk, vagy hogy mennyi pénzt költünk egy esküvőre stb.
Ezek a világiasság különböző formái - érzékiség, materializmus és önzés. A világiasság nemcsak a szerencsejátékok űzése. Magában foglalja ezeket a dolgokat - de a világiasság a testi étvágyunk kielégítésének vágya (a test kívánsága); a vágy, hogy egyre több és több anyagi dolgot birtokoljunk (a szemek kívánsága); és a vágy, hogy saját hírnevünket öregbítsük (az élet büszkesége).
A világ mindannyiunkra hatást gyakorol. Szeretné uralni a szívünket és formálni gondolatainkat. Hogyan bánjunk el ezzel a hatalmas ellenséggel? Többféle válasz is létezik.
a) Folyamatosan vissza kell utasítanunk, hogy a világ erkölcsi normája vezéreljen. Az emberek többsége az árral úszik, és azt teszi, amit mások tesznek. El kell határolnunk magunkat a világ értékrendjétől, és az élvezetek, a gazdagság és a hatalom iránti elkötelezettségtől. Vissza kell utasítanunk, hogy az árral ússzunk és kövessük a tömeget.
b) Kerülnünk kell a világi emberekkel való szoros, bensőséges kapcsolatokat. Az ismeretség egy dolog, de a bensőséges barátság egészen más. Világi emberekkel bensőséges kapcsolatot ápolni veszélyes a lélekre nézve. A gyermekeknek és a fiataloknak különösen óvatosnak kell lenniük, hogy milyen barátokat választanak.
c) Minden megfelelő alkalommal világosan meg kell vallanunk Krisztust. Nem szabad szégyellnünk, hogy másokkal is tudassuk, hogy hol állunk. Ez nem azt jelenti, hogy keltsünk feltűnést, de határozottan ki kell állnunk azért, ami helyes, szokás szerint készen arra, hogy e világ gyermekei lássák, hogy magasabb elvek vezérelnek bennünket, mint azok, amelyek a körülöttünk lévő társadalmat irányítják.
2. A test
A "test" a mi emberi természetünk, annak természetes bűnre való hajlamával.
A Biblia azt mondja, hogy bűnre hajlamos szívvel születünk, és ez a rosszra való hajlam egész életünkön át velünk lesz. A keresztyén embernek két természete van - az új élet, amelyet akkor kapott, amikor újjászületett, és a régi, bűnös természet, amelyet "testnek" nevezünk. Az új természetet a Szentlélek irányítja; a régi természetet a bűnös vágyak jellemzik. Amikor a bűntelen új természetet a romlott régi természet mellé helyezzük, amellyel megszülettünk, konfliktus keletkezik. A Galata 5:17 ezt nagyon szemléletesen írja le. "Mert a test kívánsága a Lélek ellen tör, a Léleké pedig a test ellen, ezek viaskodnak egymással" - és ezután konkrét bűnöket nevez meg, az erkölcstelenséget, a hamis imádatot és az ellenségeskedést.
Még a legmagasztosabb cselekedeteinket is beszennyezi néha az önzés és a büszkeség, és ezáltal ezek a test kifejeződései. Lehetséges, hogy azért imádkozunk, hogy lelkiségünkkel lenyűgözzünk másokat. Adakozhatunk azért, hogy megtapsoljanak minket az adakozásunkért. Bizonyságot tehetünk azért, hogy megdicsérjenek evangelizációs buzgalmunkért. Az ilyen tevékenységek (ha önző indítékokból végezzük őket) a testhez tartoznak, és nem tetszenek Istennek.
A test hajlamos a tekintély elutasítására; hajlamos a lustaságra; könnyen bosszúálló gondolatokat szül; hajlamos az önimádatra (képességeink, erőnk, okosságunk, ötleteink, jó megjelenésünk). Ezek testi vágyak, amelyeket Isten Lelkének segítségével kell uralni.
A testi természet valójában a legrosszabb tevékenységekbe rángathat bele minket. Az állatok ösztönök szerint élnek, és a test hajlamos arra, hogy azt tegye, amire a természetes ösztöneink vágynak.
A "test" kifinomultabb formákban is megnyilvánul. Az új ember (az új természet bennünk) tudja, hogy Isten Igéjét kell tanulmányoznunk, de az óember (a test) megpróbál túlságosan lefoglalni minket ahhoz, hogy ezt megtegyük. Az új ember tudja, hogy béketeremtőnek kell lennünk, de a régi ember élvezi a vitákat. Az új ember tudja, hogy türelmesnek kell lennünk az emberekkel, és bizonyságot kell tennünk nekik, de a régi természetet ez nem érdekli.
Hogyan bánjunk el a belső ellenséggel - a "testtel"? A Róma 7-ben Pál apostol úgy látta, hogy két törvény lakozik benne: Az egyik Isten törvényében gyönyörködik; a másik pedig abban gyönyörködik, hogy őt lelki vereségbe taszítsa. Az a tény, hogy Pál azt mondja: "gyönyörködöm Isten törvényében", azt mutatja, hogy a megtérése utáni időszakról beszél, mert egy meg nem tért ember nem "gyönyörködik Isten törvényében" (Róma 7:22). Pál azonban a Róma 8-ban kifejti, hogy egyikünknek sem kell folyamatosan a bennünk lakozó bűn hatalmának az áldozata lenni:
a) Meg kell tanulnunk nemet mondani bukott természetünk vágyainak. Az 1Péter 2:11-ben olvassuk: "Tartózkodjatok a test kívánságaitól, amelyek a lélek ellen harcolnak".
b) Folyamatosan halottnak kell tekintenünk magunkat a bűn számára. Ezért minden alkalommal, amikor a "test" felemeli csúnya fejét, azt kell mondanunk (Róma 6:11): "Meghaltam a bűnnek, nem engedem, hogy uralkodjék rajtam".
c) "Lélekben kell járnunk", és így a Galata 5:16 szerint "nem fogjuk teljesíteni a test kívánságait". A "Lélekben járni" azt jelenti, hogy tudatosan hagynunk kell, hogy a Szentlélek uralkodjon rajtunk.
Tudatosan alá kell vetnünk magunkat az Ő kívánságainak. És gondosan meg kell felelnünk az Ő akaratának, ahogy az a Bibliában ki van jelentve.
3. A Sátán
Minden hívő keresztyén ki van téve a világ külső hatásainak. Emellett belülről is ki vagyunk téve a test befolyásának. De e két erőn túl ott van az ördög, aki rabságba akar minket taszítani.
A Sátán a démonok nagy seregének parancsnoka, aki szemben áll Istennel, és aki azt tűzte ki célul, hogy legyőzze azokat, akiket az Úr megszabadított. A Biblia csalónak, hazugnak, gyilkosnak, vádlónak, kísértőnek, fejedelemnek és gonosznak nevezi őt. Ő csalogat és csábít, ellenkezik és megtéveszt, és konkolyt vet, akadályoz, kísért és káromol. Ő egy személy; okos; pusztító. Saját zsinagógája van (Jelenések 2:9). Saját evangéliuma van (Galata 1:6). Saját szolgái vannak (2Korinthus 11:14,15). Saját tanítása van (1Timóteus 4:1). Sőt, saját úrvacsorai szertartása is van (1Korinthus 10:21). A Sátán mindent megtesz, hogy keresztyén életünket akadályozza. Folyamatosan harcol a bűnösök lelkéért és a szentek életéért is.
A Sátán támadásai nem mindig nyílt és könnyen észrevehető formában jelennek meg. Általában finomak és ravaszak. Ő nem egy vasvillát hordozó szörnyeteg. Gyakran a világosság angyalaként érkezik. Sokkal egyszerűbb lenne felismerni és legyőzni az ördögöt, ha őszintén odajönne hozzánk, és azt mondaná: "Jó reggelt, én vagyok az ördög, és bele akarlak keverni valamibe, ami szenvedést és nyomorúságot hoz számodra, és a végén meggyalázza a Megváltódat". Ilyenkor könnyű lenne azt mondani: "" Tűnj a szemem elől, Sátán!" - de ő nem ilyen nyíltan jön.
A Sátán a világ csábításait és a test vonzerejét használja arra, hogy megpróbáljon rávenni minket arra, amit Isten tilt. Az egyik technikája az, hogy csüggedést hoz. Azt akarja, hogy elcsüggedjünk és elveszítsük az önbizalmunkat. Keményen dolgozik azon, hogy depressziót és elkeseredést hozzon az életünkbe. Az életút egy bizonyos pontján az ördög mindent megtesz, hogy azt a gondolatot ültesse el az elmédbe, hogy teljes kudarcot vallottál.
Egy másik stratégia, amit a Sátán használ, az igazság tagadása. Megpróbálja lerombolni a házasság szentségét, az emberi élet szentségét és az erkölcsi normák abszolút voltát. Az ördög arra is törekszik, hogy önelégültséget keltsen. Megakadályozza, hogy az imádkozásban koncentráljunk. Elvonja figyelmünket az Ige gondos tanulmányozásától. Arra törekszik, hogy gyávává tegyen minket, amikor a bizonyságtételről van szó. Továbbá az ördög terve az, hogy megtévesztést alkalmazzon. Befolyásolja a vallástanítókat, hogy az igazság és a hamisság keverékét mutassák be - hogy az emberek összezavarodjanak és elbizonytalanodjanak.
Hogyan bánjunk az ördöggel? Először is, határozottan ki kell állnunk ellene. A Jakab 4:7 azt mondja: "Álljatok ellen az ördögnek, és elfut tőletek". Aztán fel kell vennünk a harcra előírt teljes fegyverzetet is. Az Efézus 6:14-18 azt írja, hogy fel kell vegyük az igazság mellvértjét, a hit pajzsát és a Lélek kardját, ami az Isten Igéje. És végül, kitartóan kell harcolnunk a fejedelemségek és hatalmasságok ellen. Az Efézus 6:18 szerint "teljes kitartással" kell vigyáznunk.
Ezek tehát a keresztyén ember ellenségei - a világ, a test és az ördög. El kell határoznunk, hogy mindvégig harcolunk ellenük, ha tetszeni akarunk az Úrnak. A világot úgy győzhetjük le, ha nem igazodunk hozzá. El kell utasítanunk, hogy a világ erkölcsi normája vezéreljen bennünket. A testet úgy győzhetjük le, ha megtagadjuk azt. Meg kell tanulnunk nemet mondani bukott természetünk vágyainak. Az ördögöt pedig úgy győzhetjük le, ha ellenállunk neki. Határozottan fel kell lépnünk a Sátánnal szemben, és nem szabad engedjük, hogy megvesse a lábát az életünkben. Ámen.
|
|
|
0 komment
, kategória: Hosszú építő írások |
|
|
|
|
|
2024-08-27 22:04:59, kedd
|
|
|
Augusztus 28
Mid van?
,,Az ÚR ekkor odafordult hozzá, és azt mondta: Menj, és a te erőddel szabadítsd meg Izráelt Midján markából! Én küldelek téged!" (Bírák 6:14)
A karrierem elején megtanultam egy leckét, amit négyes bénulással tanultam meg: dolgozz azzal, amid van. A foglalkozás-terapeuta megtanított arra, hogyan használjam az izmokat teljesen új módon, hogy pótoljam a használhatatlanná vált izmokat. A deltaizmaim felső részén lévő jó idegek segítenek sok olyan munkát elvégezni, ami egyébként a bicepszem feladata lenne. Isten már régóta a foglalkozásterápiában van. Gyakran eljött gyenge, látás nélküli emberekhez, és azzal dolgozott, amijük volt. Legyen az Mózes vesszeje, Sámson állkapocscsontja vagy Dávid parittyája, Isten egyszerűen fogta azt, ami rendelkezésre állt, és megmutatta népének, hogy mi lehetséges.
A lehetőségek és potenciálok hangsúlyozására Isten megmondja nekünk, hogy ki a főnök. Az olyan egyszerű embereknek, mint Gedeon és Jeremiás, azt mondta: ,,Én küldelek titeket". Ennyi volt. Ez volt minden garancia, amire szükségük volt. Gedeon számára a garancia diadalra vitte őt. Jeremiás számára a megpróbáltatásokon keresztül. Ezekben az emberekben és másokban Isten megbízása elegendő volt a feladat megkezdéséhez és befejezéséhez. Nem számít, mennyire gyenge vagy korlátozott Isten népe, nem számít, milyen keveset tudnak nyújtani, az Úr csodákat tesz azzal, amije van! Isten mindig megbízást ad az embereknek. Ő ma megbíz téged az Igéjével. Ha kétségeid vannak ezzel kapcsolatban, gondolj Jézus szavaira a János 20:21-ben: ,,Ahogyan engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket". Jézus készséges tanítványokat keres, akik minden rendelkezésükre álló eszközt odaadnak, hogy véghezvigyék az ő céljait.
Szóval, mid van neked? Készítsd el a listát, és mutasd meg Istennek. Rövid a lista? Nem számít; fogd meg, és alkalmazd a körülötted lévő szükségletekre és emberekre. A többiről majd Ő gondoskodik. Ez végül is az Ő dolga!
Uram, itt az én listám. Botokat, csúzlikat és kenyereket használtál a munkádhoz. Tudsz engem használni?
Joni Eareckson Tada
|
|
|
0 komment
, kategória: Áhítatok |
|
|
|
|
|
1/11 oldal
|
Bejegyzések száma: 103
|
|
|
|
2024. Augusztus
| | |
|
|
ma: |
2 db bejegyzés |
e hónap: |
103 db bejegyzés |
e év: |
1199 db bejegyzés |
Összes: |
36764 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1339
- e Hét: 1339
- e Hónap: 8160
- e Év: 468154
|
|
|