|
2016-10-31 15:24:59, hétfő
|
|
|
|
|
|
Asztalos Imre asztalosmester ,,üzenete" 1734-ből
a ,,Fiait vérével tápláló pelikán"
*
"Isten segedelmével munkálota a miskolci Asztalos Imre 1734."
*
A szerzői önérzettel (név, időpont megadása) megfestett táblaképet a reformáció idején készítette alkotója. A noszvaji (Borsod megye) református templom mennyezetének egyik táblája, és a Dobó István Vármúzeumban, Egerben látható./
A kettőszázhetvenegy évvel ezelőtt készült ,,népművészeti alkotás" a fiait vérével tápláló pelikánt ábrázoló kép, amit egy egyszerű asztalosmester festett.
*
A reformáció kezdetével a "virágozó" asztalosok abban az időben a városi céhnek - mint pl. Asztalos Imre asztalosmester is - a miskolci asztaloscéhnek voltak tagjai.
*
Váltakozva dolgoztak "úri" és "paraszti" megrendelésre, vagyis az "úri-városi", divatos minták és díszítőtechnikák szükségszerűen áthaladtak ugyanazoknak a kezén, akik a parasztok holmiját készítették.
*
*
1791-ben a céh kettéoszlott:
- az új polgári divat szerint dolgozó "német asztalosok"-ra és
- a régi hagyomány szerint virágozó "magyar asztalosok"-ra.
*
*
Az 1734-ben, tehát majdnem 60 évvel korábban, puhafán temperafestéssel készült kép motívumai és témája már mindkettő jegyeit magába foglalta.
A rajta lévő feliratból is arra lehet következtetni, hogy megrendelésre készült.
"Ez a ház Istennek hajléka. Mellynek hűséges Dajkája T. és N. Bossányi Kristina."
*
Valószínű, hogy T. és N. Bossányi Kristina "hűséges dajkasága" ihlette - a görög monda szerint, de hozzánk latin közvetítéssel került - a kicsinyeit saját vérével tápláló képzeletbeli madár (pelikán), mint az anyai áldozatkészség jelképének megfestésére.
*
Így lett, az egyébként önmagában is esztétikai minőséget hordozó pelikánból egy emberi ,,kultúrkör" szemléletmódját tükröző esztétikai tárgy.
*
Melyik kultúrkörre gondolok? Hála a kép készítőjének, a feliratokból egyértelmű, hogy a református kultúrkörre, mégpedig az 1734-es esztendőben.
*
*
Tudnunk kell erről az esztendőről, hogy csak három évvel korábban, "az 1731-ben kiadott Carolina Resolutio* (Károly király döntése) - másfél százados harc után - erősíti meg a protestánsok korlátozott vallásgyakorlását. Kiépül mind a református, mind az evangélikus egyház területi szervezete. És továbbépülnek a református iskolaközpontok. Erősödik Sárospatak és különösen Debrecen szerepe." ,,... a 18. századi műveltségben a magyar protestantizmus az előző századokban kiépült iskolarendszerben és könyvnyomtatási kultúrában őrzi pozícióit."
*
*
A képet "virágozó" alkotó érzelmi elkötelezettségét a ,,gyermekeiért" vérét ontó pelikánban jeleníti meg, úgy, mint azok, akik a reformációs harcok idején vérüket hullatták és akár az életük árán is kiálltak érzelmeik, eszméik, hitük mellett.
*
Hogyan teszi ezt az akkori ,,szakmunkás"?
A ,,virágozó" asztalosmesterek mesterségbeli tudásával, szép simára gyalult puhafára ráfesti, a talán utánzással megkomponált pelikánt és fiókáit. Talán felötlött benne egy korábban látott kép, témaábrázolás...
Talán éppen egy, a XV. század második feléből való, itáliai, aranyozott ezüstből készült Apostoli kereszt. (Esztergomi főszékesegyházi kincstár.)
*
Minden összehasonlítgatási szándék nélkül szembetűnő Asztalos Imre pelikánjának nehézkessége, az ősi erő, a nagyság megjelenítése.
(A kereszten ábrázolt pelikán könnyed, már-már kecses mozdulattal "ontja vérét".)
*
*
A ,,naiv művész" igyekszik a hősiességet, a tett nagyságát a madár erőteljes megjelenítésével is hangsúlyozni. A testét pikkelyre emlékeztető toll fedi és a nyakán is a toll szinte sárkányszerű pikkelyként meredezik, majd ősi- népmotívumi kunkorban végződik.
*
A tábla szinte kétharmad részét a pelikán fészkét tartó fa tölti be.
A fára is - főleg a törzsére - az erőteljes, megbízható nagyság jellemző, mint a madárra.
Koronáját kétoldalt, síkban szimmetrikusan ábrázolt ágak (6-6) képezik.
Ezeken az ágakon a levelek a népi ornamentikában megjelenő: rozmaringágak leveleire emlékeztetnek. Olyanok a levélvégek, mint a "gyöngyös" rozmaring, azonban olyan szimmetrikusak és nagyok, mint egy örökzöld fenyőkorona ágai.
A fa törzsén kúszó inda, akár a bibliai kígyót is jelképezheti.
A fa vastag, majd fokozatosan elvékonyodó törzse két, leveles-indásan ábrázolt halom találkozásából "nő ki".
A tetején - az utolsó jobbra és balra széthajló ágon - nyugszik a fészek, benne a három, már tollas fiókával.
A fészek ábrázolása igen érdekes. Keresztben, teljes szélességében kiér az ágak széléig és a két vége csiga alakban, felfelé kunkorodva elvékonyodik.
Az egész fészken - két, szinte párhuzamos vonal között - "keresztöltéses" minta fut végig.
A fa ágai alatt, jobb- és baloldalt is köralakban futó és az alsó sarkokban összetalálkozó leveles díszítés közepében egy-egy gránátalma látható.
*
A gránátalma, mint motívum - és mint a jelképes történet - itáliai hatásra emlékeztet.
*
Az indás, leveles, gránátalmás, reneszánsz hatásra elterjedt díszítés a XVIII. századi magyar népművészet fő témái voltak. Megtalálhatók cserépedényeken, hímzéseken, festett bútorokon egyaránt.
*
A Föld-anya két mellének halmából nő ki az erőteljes fa, ami a pelikánnak fészek-otthon ad.
Asztalos Imre így ötvözi a magyar őskeresztény mondavilág történetét az új keresztényi hitvilág, a megváltó Jézus krisztus kereszthalálának hősiességével. .
*
A képen az egyszerű asztalosmester két jelképes történetet örökít meg a virágozó asztalosmesterek tudásával.
*
Ez hordozza a legfontosabb ÜZENETET az utókor számára!
*
Ez is bizonyítéka annak, hogy egy ,,szakmunkás" keze-munkájával képes ,,elmondani" az egész teremtett világot és azt a keresztény ,,kultúrkört", ami meghatározója az emberiség történelmének!
*
Ez maga a MŰVÉSZET!
*
Bizonyságul szolgálhat az is, hogy a többi, Asztalos Imre által festett - és ugyancsak a noszvaji templomban látható - mennyezeti kazettái a paraszti bútorfestéssel fennmaradt un. népi kulturális örökségünk kincsesbányája.
A virágozó bútorfestő asztalosmesterek által továbbvivő kulturális örökségünk tárháza a protestáns (református) templomok mennyezeti festett kazettái is.
*
Bóna Mária Ilona
*
*
*
*="az 1731-ben kiadott Carolina Resolutio* = III. Károly magyar király
((VI. Károly néven német-római császár, II. Károly néven cseh király); (Bécs, 1685. október 1. - Bécs, 1740. október 20.), osztrák főherceg, Ausztria uralkodó főhercege, magyar király (1711-1740 között), a Habsburg-ház utolsó egyenes ági férfisarja.)
felvilágosultabb és engedékenyebb volt elődeinél, s biztosította a békét a sokat szenvedett Magyarország számára. |
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: asztalosmesterek, felvilágosultabb, temperafestéssel, kereszthalálának, díszítőtechnikák, megjelenítésével, főszékesegyházi, cserépedényeken, könyvnyomtatási, protestantizmus, iskolaközpontok, szemléletmódját, összetalálkozó, bútorfestéssel, kincsesbányája, keresztöltéses, asztalosmester, ornamentikában, asztaloscéhnek, találkozásából, szimmetrikusak, szimmetrikusan, szükségszerűen, áldozatkészség, hősiességével, témaábrázolás, megtalálhatók, történelmének, szélességében, emlékeztetnek, megrendelésre, következtetni, engedékenyebb, továbbépülnek, megjelenítése, mesterségbeli, miskolci Asztalos, szerzői önérzettel, reformáció idején, fiait vérével, egyszerű asztalosmester, reformáció kezdetével, városi céhnek, miskolci asztaloscéhnek, parasztok holmiját, régi hagyomány, rajta lévő, görög monda, kicsinyeit saját, anyai áldozatkészség, egyébként önmagában, emberi „, Asztalos Imre, Dobó István Vármúzeumban, Dajkája, Bossányi Kristina, Carolina Resolutio*, Erősödik Sárospatak, Bóna Mária Ilona,
|
|
|
|
miskolci Asztalos, szerzői önérzettel, reformáció idején, fiait vérével, egyszerű asztalosmester, reformáció kezdetével, városi céhnek, miskolci asztaloscéhnek, parasztok holmiját, régi hagyomány, rajta lévő, görög monda, kicsinyeit saját, anyai áldozatkészség, egyébként önmagában, emberi „, feliratokból egyértelmű, református kultúrkörre, 1734-es esztendőben, 1731-ben kiadott, protestánsok korlátozott, evangélikus egyház, református iskolaközpontok, magyar protestantizmus, előző századokban, reformációs harcok, életük árán, akkori „, talán utánzással, korábban látott, nagyság megjelenítése, kereszten ábrázolt, tett nagyságát, madár erőteljes, testét pikkelyre, toll szinte, tábla szinte, pelikán fészkét, népi ornamentikában, örökzöld fenyőkorona, bibliai kígyót, utolsó jobbra, fészek ábrázolása, ágak széléig, egész fészken, alsó sarkokban, jelképes történet, pelikánnak fészek-otthon, magyar őskeresztény, megváltó Jézus, virágozó asztalosmesterek, legfontosabb ÜZENETET, utókor számára, egész teremtett, keresztény „, emberiség történelmének, noszvaji templomban, paraszti bútorfestéssel, virágozó bútorfestő, sokat szenvedett, asztalosmesterek, felvilágosultabb, temperafestéssel, kereszthalálának, díszítőtechnikák, megjelenítésével, főszékesegyházi, cserépedényeken, könyvnyomtatási, protestantizmus, iskolaközpontok, szemléletmódját, összetalálkozó, bútorfestéssel, kincsesbányája, keresztöltéses, asztalosmester, ornamentikában, asztaloscéhnek, találkozásából, szimmetrikusak, szimmetrikusan, szükségszerűen, áldozatkészség, hősiességével, témaábrázolás, megtalálhatók, történelmének, szélességében, emlékeztetnek, megrendelésre, következtetni, engedékenyebb, továbbépülnek, megjelenítése, mesterségbeli, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 0
- e Hét: 3528
- e Hónap: 12132
- e Év: 48073
|
|
|