|
2016-07-22 12:01:46, péntek
|
|
|
III.11.2.Az üdvösségkérdés a skolasztikus teológiában - via antiqua (Aquinoi Tamás); via moderna (Occam Vilmos - 1285-1349); búcsúgyakorlat
A középkori emberek általában vallásosak voltak. Mint minden hívő ember, vágytak az üdvösség után, csak azt nem tudták, hogyan lehet abban részesülni. Az egyház pedig nem adott kielégítő választ kérdéseikre, mivel a teológia - akármelyik irányzatot nézzük - nem az ingyen kegyelemből indult ki. Egyrészt tudatában voltak annak, hogy az ember nem igazulhat meg saját erejéből, hanem ahhoz Isten kegyelmére van szüksége. Másrészt pedig egyetértettek abban, hogy az ember hozzájárulása szükséges az üdvösséghez.
Két irány különböztethető meg: a régi út (via antiqua) és a modern út (via moderna). Az első irányzat nagy képviselője Aquinoi Tamás, a másodiké Occam Vilmos. A régi út szerint az első ember bűnbeesésének következtében az ember már nem rendelkezik tiszta lélekkel, hogy Isten parancsolatait meg tudná tartani. Kegyelemre van szüksége. Isten Krisztusban kegyelmével fordult a bűnös emberhez. Ez pedig nem azt jelenti elsősorban, hogy Isten kegyelmes, irgalmas hozzá, hanem inkább, hogy Isten az emberi lelket megújítja azzal a természet fölötti igazságossággal, amit az ember a bűnesetben elvesztett. Az ember új lelki beállítottságot, tulajdonságot kap (habitus). Isten kitölti ezt az emberre a sákramentum által (elsősorban a keresztelés által, ezért a keresztség a római egyházban feltétlenül szükséges az üdvösséghez), ami pl. a "szükségkeresztség" gondolatából is világos. Így a sákramentumi kegyelem által az emberben megvan a lehetőség arra, hogy Isten törvényét betartsa és megtalálja az örök üdvösséget. A hívő az utolsó ítéletben jó cselekedeteivel fog Isten színe előtt állni, és Isten aszerint fogja megítélni. A keresztyén ember feladata az, hogy a kegyelmet, amelyet a keresztségben kapott, használja, de minden bűn elvesz valamit a kegyelemből, csak búcsú által lehet azt visszaszerezni; a halálos bűn pedig teljesen eltüntetheti a kegyelmet. Aki meg nem gyónt bűnnel hal meg, az örökké elveszettnek számít.
A gyakorlatban Tamás nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy Isten az, aki a lelket igazzá teszi, és csak ezért képes valaki jót cselekedni. Mások inkább arra utaltak, hogy az ember felelőssége az, hogy a kegyelmet el ne veszítse.
A modern út képviselői még inkább az emberre utaltak. Azt állították, hogy az ember azt csinálhat, amit akar. Az ember akarata elvileg szabad a bűneset után is. Elvileg kegyelem nélkül meg tudná szerezni a megigazulást, csakhogy ez a gyakorlatban nem történik meg. Isten - szabad akaratából (mert ő Isten, nincs semmi kötelezettsége semmihez) - természetfölötti kegyelmet ajándékozott az embernek. A keresztyén reménység abban van, hogy Isten biztosan kegyelmet ad annak az embernek, aki mindent megtesz, amit csak tud, hogy Istent szolgálja (Homini facienti quod in se est Deus non denegat gratiam). Természetesen a komolyan gondolkodó emberben mindig megmaradt a kérdés: valóban elegendő az igyekezetem?
A régi és az új út is beszél a "kegyelemről, de az ember nem lehet biztos abban, hogy részesül-e a kegyelemben. A régi út szerint megmaradt a kérdés: megőriztem-e a kegyelmet, amelyet a keresztségben kaptam? Megerősítettem a kegyelmet a jó cselekedeteimmel és a többi sákramentum által, vagy elvesztettem azt a halálos bűn miatt? Az új útnál pedig az a kérdés: valóban megtettem mindazt, amit csak megtehettem azért, hogy Isten kegyelmet adjon?
Ehhez a kérdéshez kapcsolódott az egyházi búcsú gyakorlata. Már említettük, hogy a keresztes háborúkban résztvevők teljes bűnbocsánatot, búcsút kaptak. Az az eljárás, hogy a jó cselekedetekért bűnbocsánatot ígértek, a későbbi évszázadokban még inkább elterjedt. Végül már pénzért is lehetett búcsút kapni; attól függően, hogy mennyit fizettek, vagy teljes, vagy részbeni búcsút. A XV. század végétől pedig már a halottak számára is lehetett búcsút vásárolni. A vallásos nép egyrészt szívesen elhitte volna, hogy a búcsú megvásárlása tulajdonképpen már maga feloldoz a bűn terhe alól, másrészt azonban a gyakorlatban sokan nyugtalanok maradtak, hogy mi lesz velük. Ennek jele volt az is, hogy sokat fizettek azért, hogy haláluk után még misét mondjanak értük. Nagyon sokan féltek a haláltól. Sok irat jelent meg a halálra való felkészülésről. És ebben a félelemben az egyház nem tudott megfelelő segítséget nyújtani. (folyt. köv)
Jos Colijn |
|
|
0 komment
, kategória: Egyetemes egyháztörténet |
|
Címkék: természetfölötti, cselekedeteimmel, különböztethető, cselekedeteivel, igazságossággal, beállítottságot, cselekedetekért, parancsolatait, üdvösségkérdés, felkészülésről, visszaszerezni, búcsúgyakorlat, megerősítettem, kötelezettsége, tulajdonképpen, egyetértettek, bűnbeesésének, bűnbocsánatot, következtében, keresztségben, évszázadokban, tulajdonságot, hozzájárulása, természetesen, gyakorlatban, elvesztettem, eltüntetheti, skolasztikus, megvásárlása, megigazulást, kapcsolódott, sákramentumi, ajándékozott, gondolatából, elveszettnek, rendelkezik, skolasztikus teológiában, középkori emberek, üdvösség után, egyház pedig, ingyen kegyelemből, ember hozzájárulása, első irányzat, másodiké Occam, első ember, bűnös emberhez, emberi lelket, természet fölötti, bűnesetben elvesztett, sákramentum által, keresztelés által, római egyházban, Aquinoi Tamás, Occam Vilmos, Isten Krisztusban,
|
|
|
|
skolasztikus teológiában, középkori emberek, üdvösség után, egyház pedig, ingyen kegyelemből, ember hozzájárulása, első irányzat, másodiké Occam, első ember, bűnös emberhez, emberi lelket, természet fölötti, bűnesetben elvesztett, sákramentum által, keresztelés által, római egyházban, sákramentumi kegyelem, emberben megvan, lehetőség arra, örök üdvösséget, utolsó ítéletben, keresztyén ember, keresztségben kapott, örökké elveszettnek, gyakorlatban Tamás, lelket igazzá, ember felelőssége, emberre utaltak, ember akarata, bűneset után, keresztyén reménység, komolyan gondolkodó, keresztségben kaptam, többi sákramentum, kérdéshez kapcsolódott, egyházi búcsú, keresztes háborúkban, későbbi évszázadokban, halottak számára, búcsú megvásárlása, gyakorlatban sokan, halálra való, természetfölötti, cselekedeteimmel, különböztethető, cselekedeteivel, igazságossággal, beállítottságot, cselekedetekért, parancsolatait, üdvösségkérdés, felkészülésről, visszaszerezni, búcsúgyakorlat, megerősítettem, kötelezettsége, tulajdonképpen, egyetértettek, bűnbeesésének, bűnbocsánatot, következtében, keresztségben, évszázadokban, tulajdonságot, hozzájárulása, természetesen, gyakorlatban, elvesztettem, eltüntetheti, skolasztikus, megvásárlása, megigazulást, kapcsolódott, sákramentumi, ajándékozott, gondolatából, elveszettnek, rendelkezik, nyugtalanok, képviselője, kegyelemből, üdvösséghez, kegyelmével, kegyelemben, felelőssége, kérdéseikre, feltétlenül, sákramentum, teológiában, keresztelés, kegyelemről, megtehettem, krisztusban, igyekezetem, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
6 db bejegyzés |
e hónap: |
89 db bejegyzés |
e év: |
351 db bejegyzés |
Összes: |
35916 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2732
- e Hét: 11444
- e Hónap: 23319
- e Év: 211121
|
|
|