Belépés
kalmanpiroska.blog.xfree.hu
Minden kegyelem. Kovács Kálmán
1968.04.24
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
Irgalom mindenkinek
  2016-08-23 20:23:59, kedd
 
  Római levél 11,30-32


,,Mert miképpen ti egykor engedetlenkedtetek az Istennek, most pedig irgalmasságot nyertetek az ő engedetlenségük miatt: azonképpen ők is most engedetlenkedtek, hogy a ti irgalmasságba jutásotok folytán ők is irgalmasságot nyerjenek; mert az Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön."


A Róma 11. doxológia (33-36. v.) előtti utolsó verseiben fontos gondolatot találunk: minden ember egyenlő jogokkal bír Isten előtt. Legtöbbünk számára ez nem tűnik túlságosan lényegesnek, mivel kulturális örökségünk részeként már régóta ezt tapasztaltuk. Az amerikai köztársaság alapító irata kimondja, hogy ,,minden ember... egyenlőnek teremtetett". Azonban ezt nem igazán hisszük el. Talán hiszünk az egyenlő jogokban, vagy hogy az emberek egyenlő lehetőségeket érdemelnek. De azt azért nem igazán hisszük el, hogy minden ember egyenlő. Inkább azt gondoljuk, hogy néhány ember - és magunkat is közéjük számoljuk - jobb a többieknél. Honnan származik az egyenlőségben való hit? Honnan jön az az elgondolás, hogy mindenki valóban egyenlő Isten előtt? Csak egy válasz létezik: tudjuk, hogy mindenki vétkezett és mindannyiunknak szüksége van Isten irgalmára. Önmagában a bűn mindenkit ugyanarra a szükséget szenvedő szintre alacsonyít le; egyedül az irgalom képes arra, hogy felemeljen minket. Ezért van az, hogy a keresztyénség azáltal, hogy pontosan érti Isten irgalmát, az emberek közötti testvériség megvalósulásának egyetlen igazi reménye.

Jelentőségteljes összefoglalás

Ezekben a versekben Pál elkezdi befejezni a Római levél harmadik nagy részét. A 28. és 29. versekben már elkezdte ezt: összefoglalva megismételte, amit a 11-24. versekben kifejtett, és emlékeztetett arra, hogy a pogányok javára történt az, hogy Izráel elutasította Jézus Krisztust, és hogy a pogányok áldása a megfelelő időben majd Izráel javára lesz. Ezt szemlélteti a nemes- és a vadolajfák és az ágak példája. Az ebben a tanulmányban vizsgált versek (30-32) megismétlik az összefoglalást: (1) Izráel engedetlensége a pogányok iránti irgalmat eredményezett, és (2) a pogányok iránti irgalom a megfelelő időben Izráel áldásává lesz.
Azonban Pál sohasem ismétli meg egyszerűen a korábbi mondanivalóját; ebben a szakaszban az irgalomra helyezett hangsúly az új elem. Ez azt jelenti, hogy Pál összefoglalója a 11. fejezetnél messzebb nyúlik vissza: egészen a 9. fejezetig, amely részletesen beszél Isten irgalmáról. Abban a fejezetben Pál Istennek a kiválasztásban mutatott szuverenitását magyarázza, és felteszi a kérdést: ,,Mit mondunk tehát: vajon nem igazságtalanság-é ez az Istentől? Távol legyen! Mert Mózesnek ezt mondja: könyörülök azon, akin könyörülök, és kegyelmezek annak, akinek kegyelmezek. Annakokáért tehát nem azé, aki akarja, sem nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené. Annakokáért akin akar könyörül, akit pedig akar, megkeményít." (Róm 9,14-16.18)
Azonban úgy gondolom, elég hosszú utat tettünk meg a 9. fejezettől. Ott Pál azt fejtegette, hogy az irgalom hogyan magyarázza meg, hogy Isten némelyeket megment, másokat pedig nem. Viszont itt, a 11. fejezetben az irgalomról nem kizárólagosan, hanem inkább befogadó módon beszél. Más szavakkal, miután végére ért Istennek a zsidókkal kapcsolatos történelmi viszonyáról szóló tanításnak, és elmondta a jövendőbeli zsidó áldásról szóló próféciát, Pál megjegyzi, hogy Isten így mindenkin megkönyörül. ,,Mert az Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön." (32. v.)
A vers természetesen nem egyetemes üdvösségről beszél; ha arról beszélne, ellentmondana a Róma 9-nek. Pál a zsidókról és pogányokról mint csoportokról beszél, nem pedig egyénekről. De még így is belevesz mindenkit Isten irgalmába. És bár sem a pogányok, sem pedig a zsidók nem érdemlik meg az irgalmat, Isten mindkét csoporthoz irgalommal fordul. Ez a versek lényege, és ez az a fontos gondolat, amely miatt Pál, a korábbi önelégült zsidó hazafi és büszke farizeus minden embert egyenlőnek tart Isten előtt.
Ha bármiféle előítélettel vagyunk mások iránt, ha magunkat másoknál bármi miatt felsőbbrendűnek tartjuk, az azért van, mert vagy bűnünk természetét vagy Isten kegyelmét nem értjük.

Az irgalom jellemzői

Vizsgáljuk meg, hogy az irgalom hogyan különbözik Isten más tulajdonságától, mint pl. a jóságtól és a kegyelemtől. A jóság egy általános fogalom, melybe minden Istentől származó dolog beletartozik: rendelkezései, teremtése, törvényei, gondviselése. Egyaránt kiterjed a választottakra és a nem választottakra, bár különbözőképpen. A kegyelem jóindulatot jelent, különösen azok iránt, akik nem érdemlik meg. Az irgalom a kegyelem egy fajtája, de az irgalomban az a különleges, hogy a szánalomra méltók felé mutatják.
Arthur W. Pink ezt mondja: ,,Az irgalom... azt jelenti, hogy Isten szívesen enyhíti a bukott teremtmény szenvedését."
A. W. Tozer szerint: ,,Az irgalom... az isteni természet végtelen és kimeríthetetlen ereje, mely által Isten könyörületessége cselekvésben nyilvánul meg."
A Biblia sok nagyszerű része beszél az irgalomról. Amikor Mózes kérte, hogy jelenjen meg neki Isten dicsősége, és Isten beleegyezett abba, hogy elrejti őt a szikla hasadékába, és betakarja kezével, amíg elhalad előtte az Ő dicsősége, ezt mondta Isten: ,,Megteszem, hogy az én dicsőségem a te orczád előtt menjen el, és kiáltom előtted az Úr nevét: és könyörülök, akin könyörülök, kegyelmezek akinek kegyelmezek." (2Móz 33,19, kiemelés tőlem) Eszerint a szakasz szerint az irgalom Isten lényének része.
Amikor Dávid vétkezett azzal, hogy megszámláltatta Izráelben a hadra fogható férfiakat, és Isten lehetőséget ad neki, hogy válasszon a büntetések között, Dávid a dögvészt választotta ezzel az indoklással: ,,... essünk inkább az Úr kezébe, mert nagy az Ő irgalmassága, és ne essem ember kezébe!" (2Sám 24,14, kiemelés tőlem) Ez a vers azt tanítja, hogy Isten még ítéletében is irgalmas.
A Zsoltárok 51,3 Isten irgalmát a szeretetével méri: ,,Könyörülj rajtam én Istenem a te kegyelmességed szerint; irgalmasságodnak sokasága szerint töröld el az én bűneimet! (kiemelés tőlem)
Az Ézsaiás 55,6-7 irgalmat ígér mindenkinek, aki keresi: ,,Keressétek az Urat, a míg megtalálható, hívjátok Őt segítségül, a míg közel van. Hagyja el a gonosz az ő útát, és a bűnös férfiú gondolatait, és térjen az Úrhoz, és könyörül rajta, és a mi Istenünkhöz, mert bővelkedik a megbocsátásban." (kiemelés tőlem)
Az Efézus 2,4-5 a következőket mondja: ,,De az Isten gazdag lévén irgalmasságban, az Ő nagy szerelméből, mellyel minket szeretett, minket, kik meg voltunk halva a vétkek miatt, megelevenített együtt a Krisztussal (kegyelemből tartattatok meg!)" (kiemelés tőlem)
A fenti versek közül akárcsak egy is elegendően igazolja ezt vagy a témával kapcsolatos bármely más hasznos tanulmányt.

Engedetlenség mindenkitől, irgalom mindenkinek

Azonban most a Róm 11,30-32-t tanulmányozzuk, és ezzel kapcsolatban felteszem azt a kérdést, hogy ezek a versek mit mondanak nekünk Isten irgalmáról. Két dolgot említenék.
1.Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az irgalmat, a bűn sötétségével szembeállítva kell néznünk. Ennek a pontnak a megértéséhez egészen egyszerűen szavakat kell számolnunk. Hányszor fordul elő az irgalom szó ezekben a versekben? A válasz: négyszer, egyszer a 30., kétszer a 31., és egyszer a 32. versben. Az irgalom a versek fő gondolata; ezért is foglalkozunk vele ezen a ponton. Viszont tegyünk fel egy másik kérdést is: Hányszor szerepel az engedetlen vagy engedetlenség szó? A válasz az, hogy szintén négyszer: kétszer a 30., és egyszer a 31. és 32. versekben. John Murray szerint: ,,Egyértelmű a tanulság. Csak az engedetlenség szövegkörnyezetében van az irgalom szónak jelentősége és értelme."
Arthur Pink szerint többek között úgy lehet megkülönböztetni az irgalmat Isten kegyelmétől, vagy akár jóságától, ha arra gondolunk, hogy hogyan viszonyul Isten az el nem bukott angyalokhoz:

,,Sohasem volt irgalmas hozzájuk, mert nem volt szükségük rá: nem vétkeztek, és nem is kerültek átok alá. Ettől függetlenül ők is Isten szabad és mindenható kegyelme alá tartoznak. Egyrészt, mivel kiválasztotta őket az egész angyali fajból. (1Tim 5,21) Másrészt kiválasztásukból következik, hogy megtartotta őket a hitetlenségtől, amikor a Sátán fellázadt, és az égi seregek egyharmadát magával sodorta. (Jel 12,4) Harmadrészt, Krisztust az ő fejükké is tette (Kol 2,10; 1Pét 3,22), ezáltal örökké biztosított a helyük abban a szent állapotban, melyben teremtettek. És negyedszer, a nekik juttatott felmagasztalt állapot miatt: Isten jelenlétében élhetnek (Dán 7,10), Őt szolgálhatják mennyei templomában és tiszteletreméltó küldetéseket kapnak Tőle. (Zsid 1,4) Ez bőséges kegyelem, de nem irgalom."

Ahhoz, hogy Isten irgalmas legyen, először lennie kell bűnnek és a velejáró nyomorúságnak. A bukott emberek pontosan ebben a helyzetben vannak. Burjánzik a bűn. Viszont éppen ebben az összefüggésben és ezzel a sötét és viharos háttérrel szemben villan fel élesen Isten irgalma, mint a villám.
2.Szükségünk van az irgalomra, ha üdvözülni akarunk. Ez a második dolog, amiről különösen is beszélnek ezek a versek. Pál a zsidók és a pogányok üdvösségéről egyaránt ír, és amikor itt végül gondolatmenete végére ér, egyedül az irgalomra gondol. Isten irgalmán kívül milyen más alapon remélhetik a pogányok, hogy üdvözülnek? Nincsen más alap. Pál azért írt az efezusiaknak, akik pogányok voltak, hogy figyelmeztesse őket, hogy megtérésük előtt ,,Krisztus nélkül valók voltak, Izráel társaságától idegenek, és az ígéret szövetségeitől távolvalók, reménységetek nem volt, és Isten nélkül valók voltatok e világon." (Ef 2,12) A pogányoknak semmi sem sikerült. Ha üdvözülnek, az egyedül Isten irgalmából fog bekövetkezni.
De a versek szerint irgalomra a zsidóknak is ugyanúgy szükségük van. A pogányokkal ellentétben nekik sok minden sikerült. Rendelkeztek azokkal az ajándékokkal, amikről Pál az efezusiaknak ír (Ef 2,12), és még azokkal is, melyeket a Róm 9,4-5-ben részletez. Azonban még ezek a lelki előnyök sem üdvözítették a zsidókat. Nem hittek. Éppen ezért ahogyan Pál mondja: ,,Mert az Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön."
Természetünknél fogva nem így gondolkozunk. Saját jócselekedeteinkre és igazságunkra gondolunk. Azt gondoljuk magunkról, hogy megérdemeljük a dolgokat, ami azt jelenti, hogy jobbnak tartjuk magunkat másoknál. Nem vagyunk jobbak. Ha nem lenne irgalom, elvesznénk.

,,Isten, légy irgalmas"

A könyv korábbi részében már hivatkoztam Jézus történetére a farizeusról és a vámszedőről, szemléltetve azt, hogy ahhoz, hogy üdvözüljünk, az irgalmára hivatkozva kell hozzá mennünk. Most ugyanebből az okból visszatérek erre a történetre, bár ez alkalommal hosszabban.
A történet az ellentétekre épül, az első ilyen ellentét a farizeus és a vámszedő között található. A farizeusokról rossz kép alakult ki a fejünkben azok miatt a dolgok miatt, amiket Jézus mondott róluk, de a kor embere nagyon sokra tartotta a farizeusokat. Ezek az emberek arról voltak híresek, hogy szigorúan ragaszkodtak a törvényhez. Nikódémus is farizeus volt, sőt Pál is. Koruk legelismertebb farizeusai voltak.
Emellett Jézus is így mutatja be a farizeust ebben a történetben. Ez az ember imádkozott, megköszönte Istennek, hogy nem olyan volt, mint a többi ember. Nem lopott. Nem volt házasságtörő. Hetente kétszer böjtölt, és tizedet adott mindenből, amije volt.
A vámszedő teljesen más helyzetben volt. Senki sem kedvelte őket, és nemcsak azért, mert a vámfizetés kellemetlen kötelesség. A vámszedők együttműködtek a népszerűtlen megszálló római hadsereggel, és ezért gyűlölték őket. Ráadásul annyi pénzt szedtek, amennyit csak akartak, és megtarthatták a vám összege és a kért pénz közötti különbözetet, és emiatt is haraggal viseltettek irántuk.
Ez a vámszedő tudta, hogy bűnös: ,,Isten, légy irgalmas nekem, bűnösnek." Miért is ne? Hiszen pontosan az volt. Eddig a pontig akik hallották Jézus történetét, egyetértettek vele. Az egyik oldalon áll az igaz farizeus, a másikon pedig a bűnös vámszedő. Az egyik a figyelem középpontjában áll, a másik a tömeg szélén, ahova tartozik.
De ezután Jézus elkezd beszélni egy másik ellentétről, amely legalább annyira váratlan és meghökkentő volt, mint amilyen elfogadható az első. A vámszedőről szólva Jézus ezt mondta: ,,Mondom néktek, ez megigazulva ment alá az ő házához, inkább hogynem amaz: mert valaki felmagasztalja magát, megaláztatik; és a ki megalázza magát, felmagasztaltatik." (Lk 18,14)
Mi történik itt? Nem jól hallottuk a történetet? Vagy nem ismertük meg eléggé a farizeus és a vámszedő tulajdonságait? A farizeus igaznak tűnt, de talán valójában nem volt az. Lehet, hogy titokban tolvaj volt, vagy házasságtörő, vagy esetleg istenkáromló. Az is lehet, hogy a vámszedő nem is volt olyan rossz. Csak túlságosan keményen ítéltük meg. Tudjuk, hogy nem erről van szó. Kívülről és belülről egyaránt olyan volt a két ember, amilyennek megismertük őket: két bűnös, bár egyikük ennek nem volt tudatában. Az egyik ,,igaz bűnös", a másik ,,bűnös bűnös". Az egyetlen különbség az volt, hogy a vámszedő tudta, hogy bűnös, és ezért irgalomért jött Istenhez.
És meg is találta!
A történet lényege a vámszedő imádsága. Ez a Biblia egyik legrövidebb imádsága - csupán öt szóból áll (görögül hatból) - de egyben az egyik legmélyebb imádság is.
Nézzük meg az imádság kezdetét és végét a közepe nélkül. Azaz, vegyük ki a ,,légy irgalmas" részt, és tartsuk meg az ,,Isten" és a ,,nekem, bűnösnek" szavakat. Ezek a szavak tartalmazzák minden vallás alapvető hozzávalóit: szent Isten és bűnös ember, és arról beszélnek, hogy mit él át az ember, amikor felismeri Isten jelenlétét. Isten egy szent Isten. Ha felismerjük, hogy Isten milyen szentségében, akkor azt is felismerjük, hogy mi milyen bűnösök vagyunk. Ebből megtudjuk, hogy a vámszedő rossz hírneve ellenére ismerte Istent, ezzel szemben a farizeus nem ismerte Őt. A farizeus is így kezdte az imádságát: ,,Isten...", de tudjuk, hogy nem is Hozzá imádkozott, hiszen magát nem tartotta bűnösnek. Valójában inkább önmagához imádkozott. A vámszedő valóban Istenhez imádkozott, mert magát valóban bűnösnek látta. A két dolog mindig együtt jár.
Most nézzük meg az imádság középső részét: ,,légy irgalmas". Ez arról árulkodik, hogy a vámszedő irgalomért könyörgött annak alapján, hogy Isten mit tett azért, hogy irgalmas lehessen. A görög szó a ,,kegyelem királyi trónusára" használt szó (hilasztérion) igei alakja. A szó a zsidó templomban levő szövetségláda fedelével van kapcsolatban. A vámszedő imádsága szó szerint azt jelenti: ,,Bánj úgy velem, mint egy olyan emberrel, aki a kegyelem királyi trónusára kiontott bűnáldozati vér alapján jön hozzád."
Képzeljük ez a szövetségládát. Kb. egy méter hosszú faláda volt, beborítva arannyal és benne Mózes törvényének kőtábláival. A láda fedele volt a kegyelem királyi trónusa, mely színaranyból készült és a két végén kerub- vagy angyalalakok álltak. Szárnyuk hátrafelé és fölfelé indult ki, és a láda közepén szinte összeértek. Úgy tartották, hogy Isten szimbolikusan a kiterjesztett szárnyak között lakik. Látszatra ez az ítélet képe. Mert mit lát Isten amikor lenéz a kerubok szárnyai közül? A törvénytáblát, amit összetörtünk. Azt látja, hogy meg kell ítélnie a bűnt.
Azonban itt válik fontossá a kegyelem királyi trónusa, és hogy miért is hívják kegyelem királyi trónusának. Évente egyszer, az Engesztelés napján a főpap meghintette a láda fedelét egy, a templom udvarában pillanatokkal korábban megölt állat vérével. Az állat egy helyettes, ártatlan áldozat volt, aki olyan ember helyett halt meg, aki megérdemelte volna a halált. Így viszont amikor Isten lenézett a kerubok kiterjesztett szárnyai közül, nem a törvénytáblákat látta, amiket összetörtünk, hanem az ártatlan áldozat vérét. Látta, hogy megtörtént az engesztelés, és most már szabadon kinyúlhatott bárki felé szeretetéből, aki az áldozatba vetett hit által Hozzá ment.
Ezért mondom azt, hogy a vámszedő imádsága mély volt. Irgalomért könyörgött, és megértette, hogy hol találhat irgalmat.
Ráadásul az imádság formája kifejezi a szövetségláda igazságát. A bűneinkkel megbántott Isten és a mindannyiunkra vonatkozó ,,én, a bűnös" közé a vámszedő a kegyelem királyi trónusát és az általa szimbolizált dolgot helyezte. Az imádsága ezt vízszintes síkon fejezte ki; az Engesztelés napja függőleges síkon működött. De ez lényegében ugyanaz. Mindkettő tökéletesen kifejezi az üdvösség egyetlen útját.
Természetesen az ószövetségi rendszer idejében az áldozatok az akkor még eljövendő Jézus Krisztus áldozatának voltak az előképei. Fontosak voltak, de nem a sok állat vére mosta el a bűnt. Az igazi engesztelést az Úr Jézus Krisztus szerezte. Amikor a vámszedő imádkozott: ,,Isten, légy irgalmas nekem, bűnösnek", ő az állatáldozatokra gondolt, mert Jézus akkor még nem halt meg. Amikor mi imádkozzuk el ezt az imádságot, gondoljunk Jézusra, és hogy rajta keresztül Isten az Ő irgalmából hogyan készítette el az üdvösségünket.

Csak az irgalomnak adós

Három fontos dolog, melyet ne felejtsünk el az irgalommal kapcsolatban:

1.Könyöröghetünk irgalomért. Istennek megvan az a joga, hogy könyörül, akin könyörül és irgalmaz, akinek irgalmaz. Az irgalom nem kényszeríthető ki, különben már nem lenne irgalom. De ez nem jelenti azt, hogy ne könyöröghetnénk irgalomért. Könyöröghetünk. A Bibliában erre rengeteg példa található, és azt olvassuk, hogy ezeken a könyörgéseken keresztül találhatunk irgalmat.

2.Ha már irgalmat kaptunk, legyünk másokkal is irgalmasak. Jézus mondott egy példázatot egy szolgáról, akinek hatalmas adósságot engedtek el, de aztán nekitámadt annak, aki neki kevéssel tartozott. Az első szolga gazdája ezután börtönbe záratta az irgalmatlan szolgát. A történet mondanivalója az, hogy nem állíthatjuk, hogy megbocsátott nekünk Isten, ha ezután nem bocsátunk meg másoknak, vagy kíméletlenül viselkedünk velük. Jézus követőinek kell lenniük a legirgalmasabb embereknek.

3.Ha irgalmat találtunk, mondjuk el széles körben másoknak is. Tudjuk, hogy Isten irgalmaz, akinek irgalmaz, és könyörül, akin könyörül. Isten mindenható. De a Biblia nem írja sehol, hogy nekünk nem szabad olyan egyértelműen és határozottan hirdetnünk amennyire csak tudjuk, hogy Isten neve Irgalom, és hogy mindenkit megment, aki ezért hozzá folyamodik. Isten sohasem fordított süket füleket senkinek, aki irgalmat kért. Soha nem küldött el senkit, aki hitt Jézus Krisztusban.

,,Jöjj, minden bűn által elnyomott lélek,
Az Úrnál irgalom vár,
Biztosan megnyugvást ad,
Ha bízol az Ő Igéjében.
Csak bízz benne, csak bízz benne,
Csak bízz benne most.
Ő megment téged, Ő megment téged,
Ő megment téged most."

Hiszed-e ezt? Jössz-e? Ha jössz, meglátod, Isten pontosan olyan, mint amilyennek Pál ebben a szakaszban leírja: az irgalom Istene, aki sokakat megment a Jézus Krisztusban való hit által.

James M. Boice
 
 
0 komment , kategória:  Isten terve Izráellel  
Címkék: kiválasztásukból, engedetlenkedtek, jelentőségteljes, megkülönböztetni, könyörületessége, állatáldozatokra, irgalmasságodnak, tiszteletreméltó, megvalósulásának, kimeríthetetlen, igazságtalanság, tulajdonságától, mindannyiunknak, felsőbbrendűnek, törvénytáblákat, megszámláltatta, különbözőképpen, természetünknél, engedetlenségük, könyöröghetnénk, gondolatmenete, tanulmányozzuk, együttműködtek, összefüggésben, szuverenitását, engedetlensége, szövetségeitől, hitetlenségtől, összefoglalója, figyelmeztesse, tulajdonságait, szövetségládát, középpontjában, mondanivalóját, felmagasztalja, mindannyiunkra, amerikai köztársaság, egyenlő jogokban, emberek egyenlő, egyenlőségben való, válasz létezik, szükséget szenvedő, irgalom képes, keresztyénség azáltal, emberek közötti, pogányok javára, pogányok áldása, megfelelő időben, ágak példája, tanulmányban vizsgált, pogányok iránti, korábbi mondanivalóját, Jézus Krisztust, Azonban Pál, Mert Mózesnek, Arthur, Amikor Mózes, Amikor Dávid, John Murray, Arthur Pink, Emellett Jézus, Jézus Krisztus, Jézus Krisztusban, James,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Facebookon kaptam Krisztinától  Levél lány  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Paul David Tripp Március 26  Nagyhétfő:  Szép estét  Mire jók ?  Rács mögé  A szeretetről  Ratkós beszületései a szereplő...  Alvó baby  Az út  Facebookon kaptam  Karinthy Frigyes: Almafa  Paul David Tripp Március 27  2004-es kivégzés után  Jézus amikor fölment a hegyre,...  Esti Ima !  Facebookon kaptam  Vérnyomáscsökkentés  Facebookon kaptam  Jó éjszakát  Facebookon kaptam  Szép estét  Alvó baby  Szép estét kedves látogatóimna...  A máj egészségét biztosító és ...  Facebookon kaptam  Egy imádság Ágoston Vallomások...  Dsida Jenő: ÚT A KÁLVÁRIÁRA  Facebookon kaptam  Az angyali üdvözlet  Szép álmokat!  Szép álmokat!  Karinthy Frigyes: Almafa  Facebookon kaptam  Szép álmokat!  Sir Andrew Lloyd Webber  Zilahy Lajos - A régi ház küsz...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Az a nap, amelyik nevetés nélk...  Maci az északi fény alatt  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Mírjam barát...  Facebookon kaptam  Vérnyomáscsökkentés  Nem hazudnak  Nem jár  Az út  Alvó kisfiú  Facebookon kaptam  Szép estét kedves látogatóimna...  Sir Andrew Lloyd Webber  Sárkány  Boldog virágvasárnapot minden...  Jó éjszakát  Szép estét  üdvözöllek!  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam Cs Ildikótól  Facebookon kaptam  A jó kedv a világon  Facebookon kaptam  képre írva  Facebookon kaptam  A csend aranyat ért  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Hibáztam már  Az a nap, amelyik nevetés nélk...  Az idegen országok éghajlata  Az eper flavonoidjainak gyógyh...  A jó kedv a világon  Az erdőterápia egészségre gyak...  A tavasz nem csak önmagában sz...  Március 25. - Gyümölcsoltó Bol...  Leereszkedés és olvadás  Jó éjszakát  Nem látom őket  képre írva  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Nem azt látja  Nem látom őket  Facebookon kaptam  Inkább ad  Nem azt látja  Boldogság  Facebookon kaptam  A máj egészségének javítása te...  Boldogság  Az a nap, amelyik nevetés nélk...  Jó éjszakát 
Bejegyzés Címkék
amerikai köztársaság, egyenlő jogokban, emberek egyenlő, egyenlőségben való, válasz létezik, szükséget szenvedő, irgalom képes, keresztyénség azáltal, emberek közötti, pogányok javára, pogányok áldása, megfelelő időben, ágak példája, tanulmányban vizsgált, pogányok iránti, korábbi mondanivalóját, irgalomra helyezett, kiválasztásban mutatott, könyörülő Istené, irgalom hogyan, zsidókkal kapcsolatos, jövendőbeli zsidó, vers természetesen, versek lényege, korábbi önelégült, irgalom jellemzői, általános fogalom, kegyelem jóindulatot, szánalomra méltók, bukott teremtmény, isteni természet, szikla hasadékába, szakasz szerint, irgalom Isten, hadra fogható, büntetések között, dögvészt választotta, szeretetével méri, bűnös férfiú, következőket mondja, vétkek miatt, fenti versek, témával kapcsolatos, megértéséhez egészen, másik kérdést, engedetlen vagy, irgalom szónak, irgalmat Isten, egész angyali, helyük abban, szent állapotban, nekik juttatott, velejáró nyomorúságnak, bukott emberek, helyzetben vannak, második dolog, pogányok üdvösségéről, irgalomra gondol, ígéret szövetségeitől, pogányoknak semmi, egyedül Isten, versek szerint, pogányokkal ellentétben, lelki előnyök, könyv korábbi, irgalmára hivatkozva, okból visszatérek, ellentétekre épül, első ilyen, vámszedő között, farizeusokról rossz, fejünkben azok, dolgok miatt, emberek arról, farizeust ebben, ember imádkozott, többi ember, vámszedő teljesen, vámfizetés kellemetlen, vámszedők együttműködtek, népszerűtlen megszálló, kért pénz, vámszedő tudta, pontig akik, egyik oldalon, igaz farizeus, másikon pedig, bűnös vámszedő, figyelem középpontjában, tömeg szélén, másik ellentétről, vámszedőről szólva, vámszedő tulajdonságait, farizeus igaznak, egyik &#8222, másik &#8222, egyetlen különbség, történet lényege, vámszedő imádsága, egyik legmélyebb, imádság kezdetét, , ,
2024.02 2024. Március 2024.04
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 105 db bejegyzés
e év: 251 db bejegyzés
Összes: 35816 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 1420
  • e Hét: 5926
  • e Hónap: 67595
  • e Év: 186687
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.