|
2007-04-30 12:02:19, hétfő
|
|
|
|
|
|
A FELNŐTTOKTATÁS FELTÉRKÉPEZÉSE BP. XX-XXIII. KERÜLETÉBEN
1. Bevezetés
"Nap mint nap tapasztaljuk, hogy a továbbképzés - legyen az szakmai, általános, politikai vagy kulturális képzés - tartalmában és minden formájában egyre fontosabbá válik. Az egész életen át tartó" (permanens) "tanulás következményekkel jár minden szakemberre és intézményre vonatkozóan, aki felnőttoktatással, képzéssel, művelődéssel foglalkozik." Egy jól működő rendszer kiépítése és az intézmények közötti kooperáció közös érdek.
A felnőttképzés - általános és szakmai, politikai és kulturális - helyzetéről és a szükségletről kevés megbízható információs bázis áll rendelkezésre. Ez a hiány akadályozó tényező a felnőttképzés magyarországi továbbfejlődése szempontjából. Ezért, egy országos méretű kutatási projekt elkészítése vált szükségessé, amely a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem, a szegedi (JGYTF) és a jászberényi (JTIF) főiskola, valamint a Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete Budapesti Projektirodájának közös programja. Ezen intézmények végzős hallgatói, mint e dolgozat szerzője is - akik szakdolgozatukat e témából írják - és kollégái vizsgálják a felnőttképzéssel foglalkozó intézmények helyzetét az ország 18 megyeszékhelyén és a fővárosban.
A kutatás célja, hogy kidolgozzuk a városok "felnőttképzési térképét", mely átfogó leírást ad az összes ide tartozó intézményről, ezek feladatairól, felépítéséről és programjáról.
Bóna Mária, a JPTE végzős művelődésszervező szakos hallgatója vagyok.
E kutatási "projekt" keretén belül vállalkoztam Budapest, XXIII. kerületének (Soroksár) felnőttképzési térképének elkészítésére, ugyanakkor diplomamunkámat is ebből a témakörből választottam.
(Megjegyzés: Az idegenszavak használata, mint "szakkifejezések" kötelezőek voltak. Elnézést kérek használatuk miatt! BMI Bp.2007-04-30.)
1.1. A diplomamunka segítőinek bemutatása, köszönetnyílvánítás
Dr. Koltai Dénes igazgatónak, a Janus Pannonius Tudományegyetem docensének, Prof. Dr. Heribert Hinzennek a Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi együttműködési Intézete (IIZ/DVV) igazgatójának, valamint Szokoli Beatrix ügyviteli előadónak és Kraiciné dr. Szokoly Máriának, a JPTE Belvárosi Felnőttképzési Intézet Konzultációs és Vizsgaközpont vezetőjének, szakdolgozati konzulensemnek szeretném köszönetemet kifejezni.
1.2. Információk a tanulmányról, ennek lefolyásáról, problémáiról...
A rendszerváltás után, 1991-ben megnyitott új IIZ/DVV projekiroda - mely a helyi, regionális, országos és nemzetközi szinten világszerte együttműködik általános, szakmai, politikai és kulturális felnőttképzéssel foglalkozó civil társadalmi, egyetemi és állami szervezetekkel - az 1997-2000-ig terjedő időszakra vonatkozóan pályázatot nyújtott be 1996 közepén a Szövetségi Gazdasági Együttműködési- és Fejlesztési Minisztériumnak (BMZ). A pályázatot 1996 szeptemberében elfogadták. Az a célja e partnerközpontú és partnereket összefogó együttműködésnek, hogy a felnőttoktatásban érintett intézmények és szervezetek között (népművelés, továbbképzés, képzések, egész életen át való tanulás) széleskörű szövetség jöjjön létre. Döntő feladat azon követelményeknek és elvárásoknak megfelelni, amelyek az országnak az EU-ba történő 2000-ig célul kitűzött felvétele támaszt.
Legfontosabb állami szintű tárgyaló partner a Művelődési- és Közoktatási Minisztérium, annak is a Felnőttoktatási Főosztálya.
A felnőttképzés szempontjából nőni fog a jelentősége a Munkaügyi-, az Egészségügyi és Népjóléti- és a Környezetvédelmi Minisztériumnak. Nő a jelentőségük a helyi- és a megyei szintű önkormányzatoknak, akik átfogó kompetencia körökkel rendelkeznek és így "finanszírozási szempontból is fontos tényezők".
Az önkormányzatok fenntartásában működő kultúrházak továbbra is - adott materiális infrastruktúrájuk (helyiségek, személyzet, anyagi források) és programjaik révén nagy jelentőségűek.
A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT) megyei-, városi- és szakmai szervezeteivel és a Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) helyi népfőiskoláival fokozott kooperáció ajánlatos az olyan központi intézményekkel mint a Magyar Művelődéskutatási Intézet, a Magyar Kulturális Intézet és a Népművelők Szövetségei.
A központi, regionális és helyi munkaügyi hivatalok oktatási intézményeit és a regionális továbbképzési központokat is szakmai képzési célok megvalósításába - főleg a munkanélküliek képzésébe - be kell vonni.
Az egyesületi, alapítványi, vagy vállalkozási- főleg helyi szinten működő és speciális programkínálattal rendelkező intézmények a helyi szinten történő felnőttoktatáshoz járulhatnak hozzá.
Az alap- és továbbképzés, valamint az ezzel párhuzamos kutatás területén kell - főként ott, ahol a felnőttképzés a kurzuskínálat része - az egyetemekkel és tanárképző főiskolákkal intenzíven együttműködni.
Sajnálatos módon ezek néhány területen még messze vannak a megvalósulástól és a tartós gyakorlattól. Pl: Soroksár felnőttképzését fölvállaló, vagy inkább föl nem vállaló intézményei.
Az állami költségvetés restriktív pénzügyi politikája tovább nehezítette a művelődési- és kulturális intézmények helyzetét. Ez egyaránt vonatkozik az iskolákra, egyetemekre, és kultúrházakra. A civil szférára más, de semmi esetre sem jobb keretfeltételek vonatkoznak...
Ez az állami pénzügyi restrikció Soroksáron egybeesett Pesterzsébettől, vagyis a XX. kerülettől való különválással.
Így nyilatkozott erről a helyi sajtónak 1994 nyarán Majoros Pál, a szétválást előkészítő koordináló bizottság elnöke:
"A várospolitikával összefüggő közgondolkodást, cselekvést azt hiszem időseknek, fiataloknak egyaránt újra kell tanulni. Mindannyiunknak fel kell készülni arra, hogy az első esztendőben a súlyos gazdasági helyzetben semmi különöset nem fog észrevenni a helyi polgár, hiszen a XXIII. kerület önkormányzata sem lesz jobb anyagi helyzetben a többi huszonkettőnél, még akkor sem, ha a soroksári, immár független képviselő-testület, nyitott lesz. Úgy vélem, az első önálló négy esztendő sokkal nehezebb Soroksáron, mint a rendszerváltásé az országban, vagy a jelenleg még funkcionáló XX. kerületi önkormányzat első négy éve."
(Ezzel is indokolható, hogy kutatásom "eredménye" egy "fehér folt" lesz a XXIII. kerület helyén a főváros "felnőttképzési térképén".)
Vizsgálódásom kezdetén reménnyel kutakoltam a KERÜLETI KALAUZ címen 1996-ban, a MARK KFT - MÉDIA-MIX KIADÓ BT kiadásában megjelent, közérdekű információkat tartalmazó katalógusban. Ebben a "tájékoztató, útbaigazító katalógus"-ban nem találtam egyetlen-egy felnőttképzéssel foglalkozó szerveződést sem. (Valahogy el kellett indulnom...) Első lépésként az 1995. január 6-ával megalakult Soroksár Önkormányzat Képviselő-testületét kerestem fel telefonon, majd az összes kultúra-közeli intézményt. A telefoni megkeresések során megtudtam azon személyek nevét, akiknek megküldhettem a JPTE ajánlólevelét, valamint -előzetes tanulmányozás céljából - a 8 oldalas kérdőívet. A XXIII. ker. önkormányzatnál az oktatási ügyek mindeseként bemutatott Szabó Istvánnénak is megküldtem az anyagot. Helyette Bak Ferenc tanácsos keresett meg telefonon és közölte velem, hogy: "Az alapképzést is csak nagyon keservesen tudjuk szinten tartani, a felnőttképzéssel még nem tudtak foglalkozni."
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: ismeretterjesztő, várospolitikával, felnőttképzéssel, együttműködésnek, környezetvédelmi, követelményeknek, szakdolgozatukat, tudományegyetem, szakkifejezések, megyeszékhelyén, diplomamunkámat, partnerközpontú, minisztériumnak, felnőttoktatási, keretfeltételek, felnőttképzését, megvalósulástól, pesterzsébettől, közgondolkodást, önkormányzatnál, rendszerváltásé, mindannyiunknak, továbbfejlődése, megvalósításába, népfőiskoláival, szeptemberében, felnőttképzési, fenntartásában, finanszírozási, együttműködési, szervezeteivel, huszonkettőnél, konzulensemnek, intézményekkel, munkanélküliek, szervezetekkel, egész életen, intézmények közötti, szükségletről kevés, hiány akadályozó, felnőttképzés magyarországi, országos méretű, pécsi Janus, debreceni Kossuth, felnőttképzéssel foglalkozó, témakörből választottam, idegenszavak használata, diplomamunka segítőinek, 1997-2000-ig terjedő, pályázatot 1996, felnőttoktatásban érintett, felnőttképzés szempontjából, FELNŐTTOKTATÁS FELTÉRKÉPEZÉSE BP, Janus Pannonius Tudományegyetem, Kossuth Lajos Tudományegyetem, Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete Budapesti Projektirodájának, Bóna Mária, Koltai Dénes, Heribert Hinzennek, Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi, Szokoli Beatrix, Szokoly Máriának, JPTE Belvárosi Felnőttképzési Intézet Konzultációs, Szövetségi Gazdasági Együttműködési-, Fejlesztési Minisztériumnak, Közoktatási Minisztérium, Felnőttoktatási Főosztálya, Környezetvédelmi Minisztériumnak, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, Magyar Népfőiskolai Társaság, Magyar Művelődéskutatási Intézet, Magyar Kulturális Intézet, Népművelők Szövetségei, Majoros Pál, KERÜLETI KALAUZ, MARK KFT, MÉDIA-MIX KIADÓ BT, Soroksár Önkormányzat Képviselő-testületét, Szabó Istvánnénak, Helyette Bak Ferenc,
|
|
|
|
egész életen, intézmények közötti, szükségletről kevés, hiány akadályozó, felnőttképzés magyarországi, országos méretű, pécsi Janus, debreceni Kossuth, felnőttképzéssel foglalkozó, témakörből választottam, idegenszavak használata, diplomamunka segítőinek, 1997-2000-ig terjedő, pályázatot 1996, felnőttoktatásban érintett, felnőttképzés szempontjából, megyei szintű, önkormányzatok fenntartásában, olyan központi, regionális továbbképzési, munkanélküliek képzésébe, helyi szinten, ezzel párhuzamos, kurzuskínálat része, tartós gyakorlattól, állami költségvetés, civil szférára, állami pénzügyi, helyi sajtónak, szétválást előkészítő, várospolitikával összefüggő, első esztendőben, súlyos gazdasági, helyi polgár, többi huszonkettőnél, első önálló, összes kultúra-közeli, telefoni megkeresések, oktatási ügyek, ismeretterjesztő, várospolitikával, felnőttképzéssel, együttműködésnek, környezetvédelmi, követelményeknek, szakdolgozatukat, tudományegyetem, szakkifejezések, megyeszékhelyén, diplomamunkámat, partnerközpontú, minisztériumnak, felnőttoktatási, keretfeltételek, felnőttképzését, megvalósulástól, pesterzsébettől, közgondolkodást, önkormányzatnál, rendszerváltásé, mindannyiunknak, továbbfejlődése, megvalósításába, népfőiskoláival, szeptemberében, felnőttképzési, fenntartásában, finanszírozási, együttműködési, szervezeteivel, huszonkettőnél, konzulensemnek, intézményekkel, munkanélküliek, szervezetekkel, rendszerváltás, önkormányzatok, felnőttoktatás, feltérképezése, felépítéséről, információkat, vizsgálódásom, igazgatójának, elkészítésére, megküldhettem, magyarországi, szempontjából, tanulmányozás, ajánlólevelét, önkormányzata, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 910
- e Hét: 2620
- e Hónap: 11224
- e Év: 47165
|
|
|