Belépés
furaila.blog.xfree.hu
"Nem az a fontos, hogy milyen iskolákat végeztél, hogy mit dolgozol, hanem hogy milyen EMBER vagy!" BMI ******
2005.10.25
Offline
Profil képem!
Linktáram, Blogom, Képtáram, Videótáram, Ismerőseim, Fecsegj
A művészeti iskolák megmentésé
  2007-04-30 12:34:32, hétfő
 
   
  NYÍLT LEVÉL A MŰVÉSZETI ISKOLÁK MEGMETÉSÉÉRT

Kérjük, hallgassák, és értsék meg a törvényhozók érveinket a művészetoktatásról, mielőtt végérvényesen és visszavonhatatlanul letörlik a magyar közoktatás palettájáról ezt az intézménytípust!

A művészetoktatást mindig abból a kultúrából kiindulva kell megközelíteni, amelybe a tanuló tartozik. A legjobb kiindulópont mások kultúrájának felfedezéséhez, tiszteletéhez és méltányolásához, ha az ember saját kultúrájának megbecsülésében gyökerező bizalmat építünk.

A művészetoktatást éppúgy tekinthetjük a tudás felfedezésének és analizálásának egy speciális megközelítési módjaként, mint a világ interpretációjaként. Kompetenciát biztosít a tanulóknak arra, hogy aktívan szerezzenek tapasztalatokat, elgondolkozzanak, alkossanak és részt vegyenek számos művészeti kifejezésmódban és különféle típusú művészi folyamatokban.

Az emberek minden kultúrában mindig is keresték és keresni fogják a válaszokat a létezésükkel kapcsolatos kérdésekre. Minden kultúra kifejleszti azokat az eszközöket, amelyeken keresztül bepillantást nyerhet, és megpróbálja megérteni és közölni a talált válaszokat.

A kultúra és a művészet az átfogó nevelés alapvető összetevői, melyek segítik az egyéniség teljes kifejlődését. Ezért a művészetoktatás egyetemes emberi joga minden tanulónak.

Részlet Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatból:

/22. cikkely /

/"Mindenkinek mint a társadalom tagjának .... joga van a méltóságához és a személyisége szabad fejlesztéséhez nélkülözhetetlen gazdasági, társadalmi és kulturális jogok megvalósításához."/

/27. cikkely /

/"Mindenkinek joga van szabadon részt venni a közösség kulturális életében, élvezni a művészeteket, valamint a tudományos haladás és eredmények részesének lenni."/

A művészet a kultúra manifesztációja és egyben a kulturális ismeretek közlésének eszköze is. Minden kultúrának egyedülálló művészi kifejezése és kulturális gyakorlata van. A kultúrák sokszínűsége és ezek kreatív, művészi termékei képviselik az emberi kreativitás kortárs és hagyományos formáit, melyek egyedülállóan hozzájárulnak az emberi civilizáció nemességéhez, örökségéhez, szépségéhez és integritásához.

A művészi formák ismerete és tudása erősíti a személyes és kollektív identitást és értékeket, valamint hozzájárul a kulturális sokszínűség megőrzéséhez és elősegítéséhez. A művészetoktatás javítja a kulturális tudatosságot és segíti a kultúra gyakorlását, valamint kiváló eszköz arra, hogy segítsük a kultúra folytonosságát, hogy a művészet és a kultúra ismeretét és méltatását átörökítsük egyik generációról a másikra.

Ha elvesznek a kultúrának mind a kézzelfogható, mind a nem érzékelhető aspektusai, mert ezeket nem értékelik az oktatási rendszerben, nem kerülhetnek azok átadásra a jövő generációinak. Ezért egyértelműen szükség van arra, hogy az oktatási rendszer felölelje és közvetítse a kulturális tudást és kifejezésmódot. Ez kiemelt hatásfokkal biztosítható a művészetoktatáson keresztül.

Minden embernek vannak kreatív képességei. A művészet olyan egyedülálló környezetet és gyakorlatot biztosít, ahol a gyerek aktívan részt vesz kreatív élményekben, folyamatokban és fejlődésben.

A kreativitás és a kezdeményezőkészség, a termékeny képzelőerő, az érzelmi intelligencia különösen fontosak, amikor szembekerülünk azokkal a kihívásokkal, amiket a 21. századi társadalom állít elénk. Mivel a társadalmunk és a gazdaságunk egyre inkább ismeretalapú, növekszik a kereslet az olyan munkavállalók iránt, akik kreatívak, innovatívak és alkalmazkodásképesek, fejlett kommunikációs és interperszonális képességekkel rendelkeznek. A művészetoktatás kifejleszti a tanulókban ezeket a tulajdonságokat, képessé teszi őket arra, hogy kifejezzék magukat, kritikusan szemléljék a világot maguk körül, és aktívan részt vegyenek az emberi létezés számos aspektusában.

Az ilyen nevelés szükséges a felelősségteljes állampolgárok kineveléséhez és a béke kultúrájának elősegítéséhez. Így az egyéni képességek fejlesztése mellett a művészeti és kulturális nevelés a társadalmi kohézióhoz is hozzájárul.

A magyar művészeti iskolákban folyó oktató-nevelő munka a fiataloknak, a tanulóknak azokat a helyileg releváns képességeket biztosítja, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a felnőtt társadalomba sikeresen illeszkedjenek be; amely megfelel a diákok életének, vágyainak és érdeklődési körének éppúgy, mint a családjuknak és a tágabb környezetüknek, mindenki számára hozzáférhető, és figyelembe veszi a jogokat.

Bár a kreativitást nagyon magasra rangsorolják a legtöbb politikai okmányban, nem ismerik el, hogy a minőségi oktatás, mint a kreativitást elősegítő alapvető eszköz, alapvető fontosságú. A művészetoktatási programok alkalmazása se nem drága se nem nehéz, ha a mögötte lévő filozófia az iskolák és az állam partnerkapcsolatán alapul.

Ezt szem előtt tartva szükség van arra, hogy a kulturális és oktatási minisztérium és a különféle mechanizmusok, amelyek a művészeti programok alkalmazását és értékelését biztosítják, közösen vállalják a felelősséget a művészetoktatásért.

Sok kihívással kell számolni az ilyen partnerkapcsolat megteremtésénél, fejlesztésénél. A művészetoktatással kapcsolatos költségvetés, általában egyetlen minisztériumhoz centralizálódik, akiknek kevés a lehetőségük (vagy hajlandóságuk), hogy megosszák másokkal. A kormányzati bürokrácia minden szinten nagyon szűklátókörű, kevés motivációval az együttműködés iránt.

Ahhoz, hogy a XXI. század kihívásainak megfelelő kreatív kapacitásokat építsünk ki a művészetoktatáson keresztül, tájékozott döntéshozatalra van szükség. Azoknak a döntéshozóknak, akik a művészetoktatás alkalmazását fogadják el és hagyják jóvá, fontos, hogy bizonyítani tudják ennek a hatékonyságát.

Lehet vitatni, hogy a kultúrán keresztül kifejezett kreativitás a világ legigazságosabban elosztott forrása. Azonban a nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy egyes oktatási rendszerek gátolják a kreativitást, míg mások elősegítik. A feltételezés az, hogy a művészetoktatás az egyik legjobb eszköz a kreativitás kibontakoztatására (ha a tanulási és tanítási módszerek támogatják), de ennek a mechanizmusa nincs jól dokumentálva és ezért a politikusok ezt az érvet nem igazán fogadják el, így évről évre be kell bizonyítanunk működésünk szakszerűségét és szükségszerűségét annak érdekében, hogy ne csökkentsék harmadával normatívánkat, ne olvasszanak be bennünket általános iskolába.

A XXI. századhoz szükséges kreatív képességeket kifejleszteni nehéz, de kiemelt feladat. A társadalom minden erejét be kell vonni, amikor a század új generációjának megpróbáljuk biztosítani a tudás és a készségek megszerzését, és ami talán még fontosabb, azokat az értékeket és attitűdöket, etikai alapelveket és erkölcsi irányokat, amik kellenek ahhoz, hogy a világ felelős polgárai és a jövő garanciái legyenek.

Kérjük a döntéshozóktól, művészetoktatás fontosságának megértését; azt, hogy biztosítsák a megfelelő erőforrásokat, hogy hangoztatott elveikből tettek legyenek, hogy támogassák a művészetek és azok tanulásának Magyarországon eddig sikeresen működő rendszerét. Legyen a művészetoktatás elérhető minden egyes ember számára az iskolában és azon kívül, bármilyenek is legyenek a képességei, igényei, szociális, fizikai, mentális és földrajzi helyzete.

Bátorítsák minden szinten a kormányhivatalnokok közös erőfeszítéseit oktatókkal, művészekkel, lobby csoportokkal, a civil társadalom tagjaival, hogy speciális támogató terveket és üzeneteket hozhassanak létre.

Bátorítsák a kommunikációs médiát, hogy támogassa a művészetoktatás céljait, valamint elősegítse az esztétikai fogékonyságot és táplálja a művészi értékeket a nagynyilvánosság körében.

Propagálják az olyan befektetéseket, amelyek a művészetoktatáshoz kulturális árucikkeket, tárgyi erőforrásokat biztosítanak, és pénzt adnak arra, hogy a művészeti iskolában művészetoktatás szolgálják.

A művészeti oktatás nemzeti kincs, amelynek oktatási és kulturális értékeit eltörölni egyetlen felelős kormánynak sem állhat érdekében. 822 iskola, 326.000 gyerek művészeti oktatása és 11.000 magasan képzett pedagógus sorsa pecsételődhet meg visszavonhatatlanul.

A művészetoktatás mögött komoly társadalmi támogatottság jelenik meg.

Minden elszenvedett megaláztatás ellenére a nem önkormányzati fenntartású iskolák figyelemre méltó nagyságrendben európai mércével is kiemelkedő minőségű oktatást képesek biztosítani. A nem önkormányzati intézmények több mint tíz éve kénytelenek elviselni, hogy néhány, az állam által soha nem, vagy késve ellenőrzött folyamat miatt állandó általános támadás éri őket, miközben azon a helyen, ahol az iskoláik működnek, társadalmi elismerés és megbecsültség övezi tevékenységüket.

A művészetoktatás Magyarország egyik legnagyobb szellemi, kulturális értéke. Megőrzésének politikán felüli érdeknek kell lennie.

Csetneki József
AME elnökségének tagja,
Sárospatak ART ÉRT Alapítvány elnöke
Sárospatak, 2006. november 16.
 
 
0 komment , kategória:  Általános  
Címkék: interperszonális, művészetoktatást, megvalósításához, művészetoktatási, partnerkapcsolat, elgondolkozzanak, nagynyilvánosság, felelősségteljes, nélkülözhetetlen, méltányolásához, művészetoktatás, centralizálódik, tevékenységüket, döntéshozatalra, tapasztalatokat, kifejezésmódban, megbecsülésében, tulajdonságokat, minisztériumhoz, manifesztációja, megteremtésénél, intézménytípust, folytonosságát, nagyságrendben, kifejezésmódot, analizálásának, generációjának, szakszerűségét, magyarországon, integritásához, befektetéseket, fejlesztésénél, elősegítéséhez, döntéshozóktól, döntéshozóknak, fejlesztéséhez, törvényhozók érveinket, magyar közoktatás, művészetoktatást mindig, kultúrából kiindulva, tanuló tartozik, legjobb kiindulópont, ember saját, művészetoktatást éppúgy, tudás felfedezésének, speciális megközelítési, tanulóknak arra, emberek minden, létezésükkel kapcsolatos, talált válaszokat, átfogó nevelés, egyéniség teljes, NYÍLT LEVÉL MŰVÉSZETI ISKOLÁK MEGMETÉSÉÉRT, Részlet Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatból, Csetneki József, Sárospatak ART ÉRT Alapítvány,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
ReceptBázis
Bulgur gombával és csikemellel...
Epres túrótorta
Mákos-almás süti
Lazac édesköményes-citromos rizottóval
Részeges nyúl
Sült hekk
Zöldséges, tepsis krumpli
Cukkinis, padlizsános egytálétel
Pirított gomba sárgarépával
Sajttal töltött gomba
még több recept
Tudjátok ?
Belétünk a Sárkány évébe, béke vagy nagyobb háború vár ránk?
Még zöld a chili paprikám, ha beviszem a lakásba tovább fejlődik?
Tényleg hasznos gyógynövény a csalán?
Mi a teendő a novemberi Rododendron bimbóval?
Az álmoknak valóban van jelentése?
még több kérdés
Blog Címkék
Vito Giaquinto gondolata  Facebookon kaptam  Minden tavaszból őrizz..  Eduardo Sacheri gondolata  Szép estét  Facebookon kaptam  Martin Buber, A haszidim meséi  Jean de La Fontaine 1621 júliu...  képre írva  Paul Éluard - És egy mosoly  Magyar költészet napja  Jó éjszakát  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Szép estét  képre írva  Esterházy Péterre emlékezünk  Alvó cicák  képre írva  Walter Chrysler mondta  Szép estét kedves látogatóimna...  Müller Péter tollából  Eduardo Sacheri gondolata  Facebookon kaptam  Minden tavaszból őrizz..  Facebookon kaptam  40 felett  Szép estét  Bársony székben  Pitypang szökőkút  Horváth Szilvia tollából  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Anyák napjára  Zilahy Lajos gondolata  "Ez egy csoda"  Kubinyi Anna gobelintervező, t...  Egyszerű  Horváth Szilvia tollából  Zilahy Lajos mondta  Gebhardt Nóra versei II.  Facebookon kaptam  Otthon  József Attila - Kopogtatás nél...  Sok ember olyan, mint a kaméle...  A pitypang legendája  Ki akarják dobni a pajzsmirigy...  Eduardo Sacheri gondolata  Facebookon kaptam  Kertem  Szép estét kedves látogatóimna...  Reményik Sándor: Pierrot &...  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Walter Chrysler mondta  Minden tavaszból őrizz..  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Mit ünnepelnek a görögök márci...  Nagy és kis csodák  Egy barátság története  IGEN így  Facebookon kaptam Krisztina b...  Ady Endre - Mindegy átka  Paul David Tripp Április 12  Napsütéses vidám hétvégét kivá...  Walter Chrysler mondta  Dóró Sándor: Embernek maradni  Magyar költészet napja  Mindent de mindent visszakap  Robert Merle tollából  Az ember emlékekből áll  Ismeretlen: Ikarusz monda  40 felett  Anyák napjára  Mindig lesz olyan  Robert Merle tollából  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Egy gondolat  Az ember  Az ókori görögök sebkezelésre ...  Egy gondolat  Szép estét  Előfordul, hogy  Anyák napjára  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  képre írva  Borzasztó  képre írva  Az ókori görögök sebkezelésre ...  Előfordul, hogy  Facebookon kaptam  39 ígéret  Facebookon kaptam  Erdei gyöngyvirág 
Bejegyzés Címkék
törvényhozók érveinket, magyar közoktatás, művészetoktatást mindig, kultúrából kiindulva, tanuló tartozik, legjobb kiindulópont, ember saját, művészetoktatást éppúgy, tudás felfedezésének, speciális megközelítési, tanulóknak arra, emberek minden, létezésükkel kapcsolatos, talált válaszokat, átfogó nevelés, egyéniség teljes, művészetoktatás egyetemes, társadalom tagjának, személyisége szabad, közösség kulturális, tudományos haladás, kultúra manifesztációja, kulturális ismeretek, kultúrák sokszínűsége, emberi kreativitás, emberi civilizáció, művészi formák, kulturális sokszínűség, művészetoktatás javítja, kulturális tudatosságot, kultúra gyakorlását, kultúra folytonosságát, kultúra ismeretét, kultúrának mind, oktatási rendszerben, jövő generációinak, oktatási rendszer, kulturális tudást, művészetoktatáson keresztül, művészet olyan, gyerek aktívan, termékeny képzelőerő, érzelmi intelligencia, gazdaságunk egyre, olyan munkavállalók, művészetoktatás kifejleszti, tanulókban ezeket, világot maguk, emberi létezés, ilyen nevelés, felelősségteljes állampolgárok, béke kultúrájának, egyéni képességek, társadalmi kohézióhoz, magyar művészeti, tanulóknak azokat, helyileg releváns, felnőtt társadalomba, diákok életének, tágabb környezetüknek, kreativitást nagyon, legtöbb politikai, minőségi oktatás, kreativitást elősegítő, művészetoktatási programok, mögötte lévő, különféle mechanizmusok, művészeti programok, ilyen partnerkapcsolat, kormányzati bürokrácia, együttműködés iránt, művészetoktatás alkalmazását, kultúrán keresztül, világ legigazságosabban, nemzetközi kutatások, egyik legjobb, mechanizmusa nincs, társadalom minden, készségek megszerzését, világ felelős, jövő garanciái, megfelelő erőforrásokat, művészetoktatás elérhető, civil társadalom, kommunikációs médiát, művészetoktatás céljait, esztétikai fogékonyságot, művészi értékeket, nagynyilvánosság körében, olyan befektetéseket, művészeti iskolában, művészeti oktatás, művészetoktatás mögött, állam által, iskoláik működnek, művészetoktatás Magyarország, interperszonális, művészetoktatást, megvalósításához, művészetoktatási, partnerkapcsolat, , ,
2024.03 2024. április 2024.05
HétKedSzeCsüPénSzoVas
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 0 db bejegyzés
e év: 0 db bejegyzés
Összes: 7719 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 5195
  • e Hét: 6575
  • e Hónap: 7522
  • e Év: 43463
Szótár
 




Blogok, Videótár, Szótár, Ki Ne Hagyd!, Fecsegj, Tudjátok?, Receptek, Egészség, Praktikák, Jótékony hatások, Házilag, Versek,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.