|
2017-07-06 05:04:46, csütörtök
|
|
|
|
|
|
N. Mészáros Júlia művészettörténész bevezetője az In Memoriam 1956 c. harmadik országos képzőművészeti kiállítás megnyitója alkalmából a 2016. október 23-án megjelent művészeti katalógusban.
Bevezető a művek megtekintéséhez
1956 a szabadság akarásának és tragikus elvesztésének az évfordulója. Mindkettő arra int, hogy ne feledjünk, emlékezzünk. Az In Memoriam 1956 országos képzőművészeti kiállítás Mosonmagyaróváron a kollektív emlékezést szolgálja. Az emlékezés Keserü Katalin művészetfilozófiai, és F. C. Bartlett szociálpszichológiai írásában ,,a kultúra és az ember fennmaradásának kulcsfogalma", a jelenre ható múlt feldolgozásának aktív eszköze, kultúra és kor függvénye. 1956 ünneplésére vetítve, a szabadságvágy ébrentartását, a szabadság megőrzését, a hősök és áldozatok iránti tisztelet kinyilvánítását, a kollektív trauma feldolgozását és a nemzetért cselekvő módon tevékenykedő ember példaképként való továbbörökítését jelenti. Fülep Lajos az Emlékezés a művészetben című művészetfilozófiai
tanulmányában a művészi emlékezést elválasztotta az örökkévaló, általános emlékezéstől. ,,...minden intuíciónkba vagy percepciónkba beleszól és beleolvad a múltunk, az emlékezésünk, amely nélkül nem vehetünk róla tudomást..."
Az alkotó emlékezése abban tér el, hogy arra összpontosul, ,,miként ragadhatom ki e tárgyat a valóságból, miként tisztíthatom meg empirikus realitásától, miként magasztosíthatom fel úgy, hogy szemléletre s újrafölidézésre méltó legyen".
Az In Memoriam 1956. 3. Országos Kiállítás a szemléletalakító és méltó újrafelidézésre vállalkozott. Emlékképek, élmények előhívására, visszaemlékezésre, a művészi emlékezet életközeli karaktere révén a kollektív és személyes emlékezést elmélyítő művek bemutatására. A résztvevő alkotók eltérő életkorúak és képzettségűek, a művészek nagyobb része nem élt soha Mosonmagyaróváron, vagy később született. Nincs közvetlen élménye, sem szülő, rokon elbeszélése nyomán kialakult képe 1956-ról, a szabadság euforikus érzéséről, a békésen tüntető mosonmagyaróváriak sortűzben való lemészárolásáról, sem az 1956-os forradalom leverését követő kegyetlen megtorlásokról. Mindezeket olvasmányaik, tanulmányaik, az ország, társadalom állapotából leszűrt egyéni tapasztalataik, vagy filmek, dokumentumok,
kiállítások, saját kutatás alapján ismerik. Őket és az idősebb művészeket is az motiválta az emlékezésnek a mély érzelmeket felszabadító alkotásformájára, hogy személyesen végiggondolják, mit jelent számukra 1956, vagy szabadságukért küzdő családtagok, rokonok, ismerősök elveszítése s átélve a mosonmagyaróvári lakosok ma is eleven döbbenetét,
iszonyatát, fájdalmát, hiteles munkákat hozzanak létre. A kiállításon a művészi emlékezés többféle módjával találkozunk, aszerint, hogy milyen tartalmak és gondolatok jutottak meghatározó szerephez a művek megalkotásakor.
A művek nagyobb része a megismerés, felidézés és átélés folyamatába való belehelyezkedés lehetőségét kínálja, a megrendülés élményét közvetíti. Tematikailag vagy a mosonmagyaróvári sortüzet, vagy kataklizmatikus eseményt, emberek, tömeg lemészárlását, harci tevékenységet jelenítenek meg. Az érzelmi azonosulást a spontaneitás formai
és nyelvi eszközei segítik: heves gesztusok, elemi formahasználat, erős formai és színbeli kontrasztok, aszimmetrikus kompozíció, pasztózus ecsetkezelés, a felületek, anyagok, formák átérzékenyítése. Az idetartozó művekben az idő vagy jelen idejű, vagy - mint a tragédiát, érzelmeket, gyászt dokumentáló, eredeti fotókkal dolgozó alkotók művében
- a képeken látható erős emberi érzelmek kiemelése révén - jelenlevővé tett idő. A művek egy kis csoportjára a történelmi eseményekre való direkt utalás tudatos mellőzése jellemző. A kompozíciókhoz itt a művész távoli korok kultúráiból származó, általános emlékképeket, archetípusokat használ, vagy az emlékezés tárgyát képező kor szimbólumait.
A múlt ideális világát és annak tökéletes rendjét az 56-os eseményeket követő időszak képeivel ütközteti. Érzéki és érzelmi töltésű metaforákat használ, fontos az egzakt megjelenítés. A mű a két, vagy több, egymástól teljesen eltérő kor összehasonlításával, egybevetésével szemléletet, általános tanulságot, konkrét jelentést közvetít. A harmadik műcsoporta személyes emlékezést aktivizálja. A művész archaikus jeleket, egyszerű természeti, kozmikus, vagy vallásos emlékképeket hív életre, amiket mágikus erejűvé növel. A mű a maga elvontságában, azaz konkrét helyhez és időhöz kötött jelenet, esemény, személy közvetlen képének a felelevenítése vagy rekonstruálása, valamint ok-okozati viszony felvázolása nélkül is elevenen hat, mert előhívja a privát emlékezet képeit. A saját tapasztalat belső képeivel erősíti fel, személyes aktussá teszi az emlékezést. A felejtés és emlékezés dialektikájával megfeleltetett mű a lelkünket érinti meg, mozgósítja a néző fantáziáját, tapasztalati, érzelmi világát és értelmét a történelmi, társadalmi, emberi igazságtalansággal
szemben, az örök emlékezés érdekében. Néhány művész az emlékezést magát is témának választotta, köztük pár konkrét szoborterv, érem is van, nemcsak festmény, rajz.
A hagyományos képzőművészeti alkotásokon kívül művészkönyvvel, kerámia-művel, plakáttokkal, képregény formában megalkotott rajzzal, komputergrafikákkal és
applikációkkal, assamblage-elemekkel gazdagított képpel is találkozunk. A nyilvános képzőművészeti pályázaton résztvevő 106 művész közül 69 művész munkáit javasolta a zsűri bemutatásra. A legjobbaknak járó három díjon kívül különdíjakat és elismerő oklevelet is adományozott. Szempontjai között a művészi megoldáson kívül az emlékezéstípusok
sokfélesége és a tematikai újdonság is szerepelt.
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: alkotásformájára, továbbörökítését, szemléletalakító, magasztosíthatom, mosonmagyaróvári, emlékezéstípusok, lemészárolásáról, feldolgozásának, kataklizmatikus, megtekintéséhez, belehelyezkedés, átérzékenyítése, újrafölidézésre, fennmaradásának, kinyilvánítását, dialektikájával, újrafelidézésre, képzőművészeti, tapasztalataik, megtorlásokról, applikációkkal, művészkönyvvel, megalkotásakor, kompozíciókhoz, egybevetésével, megfeleltetett, formahasználat, archetípusokat, felelevenítése, végiggondolják, szabadságukért, rekonstruálása, percepciónkba, feldolgozását, ébrentartását, elvontságában, művek megtekintéséhez, szabadság akarásának, kollektív emlékezést, emlékezés Keserü, ember fennmaradásának, jelenre ható, szabadságvágy ébrentartását, szabadság megőrzését, kollektív trauma, nemzetért cselekvő, művészetben című, művészi emlékezést, alkotó emlékezése, művészi emlékezet, résztvevő alkotók, művészek nagyobb, Mészáros Júlia, Keserü Katalin, Fülep Lajos, Országos Kiállítás,
|
|
|
|
Gyökössy Endre - Virágok virág... Radikális szeretet Nagyi telefonál Németh László tollából Ne kapaszkodj magasabbra, Mi lenne ha A kételkedés kezelése Egy maradéktalanul uralt világ Egy lelki imádság Hogyan lehet Jézust szenvedély... Akarat Zsolnay Vilmos világhírű kera... Facebookon kaptam Png virág Egy hatékony szolga Nem tudhatod Makszim Gorkij gondolata Facebookon kaptam Egy maradéktalanul uralt világ Bertolt Brecht -től idézet Garai Gábor - Takarítás Egy lelki imádság Hogy lehet megtartani Áprily Lajos - Gyümölcsoltó Png ház Akarat Hogyan lehet Jézust szenvedély... Szép napot kívánok A kételkedés kezelése Facebookon kaptam Facebookon kaptam Soha ne kedvezz... Facebookon kaptam Hogy lehet megtartani Facebookon kaptam George Gordon Lord Byron: Inez... Az a nap, amelyik nevetés nélk... Kellemes délutánt kívánok Facebookon kaptam Tavaszi kép Ami embereknek lehetetlen, az... Facebookon kaptam Varga János Veniam - Fontos sz... Akarat Amikor Jézus rátapos a lábadra Facebookon kaptam Png ház Facebookon kaptam Facebookon kaptam Hazára minden embernek szükség... Szívem tiéd Hogy lehet megtartani Gyökössy Endre - Virágok virág... Éretlen vers Alázat Irgalom és ítélet Próbálj meg ... Facebookon kaptam Hiányzik Alvó cicák Facebookon kaptam Esti kép Segítsük barátainkat, hogy meg... Facebookon kaptam A jó emberek mindig szépek mar... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Akarat Facebookon kaptam Osváth Erzsébet - Gólya a réte... Az a nap, amelyik nevetés nélk... Idő Szép álmokat! Sose bánj semmit Őrizkednünk kell... Hiányzik Facebookon kaptam Cs Ildikótó... Facebookon kaptam Albert Einstein gondolata Akarat Tanuld meg ezt a versemet Az igazi szeretetért rendszeri... Mit beszél, nem értem, hogy m... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Kövesd a cowboyt! Illyés Gyula - Milyen hamar. Régi emberek, akikre máig büsz... Ne kapaszkodj magasabbra, Németh László tollából s immár én is felragyogva, ért... Adakozás Png virág Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam Egy hatékony szolga A Megváltó szolgálatában Kaffka_Margit Hogy lehet megtartani A televizió nem a kultúrát kép...
|
|
|
|
művek megtekintéséhez, szabadság akarásának, kollektív emlékezést, emlékezés Keserü, ember fennmaradásának, jelenre ható, szabadságvágy ébrentartását, szabadság megőrzését, kollektív trauma, nemzetért cselekvő, művészetben című, művészi emlékezést, alkotó emlékezése, művészi emlékezet, résztvevő alkotók, művészek nagyobb, szabadság euforikus, békésen tüntető, 1956-os forradalom, idősebb művészeket, mély érzelmeket, mosonmagyaróvári lakosok, művészi emlékezés, művek megalkotásakor, művek nagyobb, megrendülés élményét, mosonmagyaróvári sortüzet, érzelmi azonosulást, spontaneitás formai, idetartozó művekben, képeken látható, történelmi eseményekre, művész távoli, emlékezés tárgyát, múlt ideális, 56-os eseményeket, egzakt megjelenítés, harmadik műcsoporta, művész archaikus, maga elvontságában, felelevenítése vagy, privát emlékezet, saját tapasztalat, lelkünket érinti, néző fantáziáját, örök emlékezés, emlékezést magát, hagyományos képzőművészeti, nyilvános képzőművészeti, zsűri bemutatásra, legjobbaknak járó, művészi megoldáson, tematikai újdonság, alkotásformájára, továbbörökítését, szemléletalakító, magasztosíthatom, mosonmagyaróvári, emlékezéstípusok, lemészárolásáról, feldolgozásának, kataklizmatikus, megtekintéséhez, belehelyezkedés, átérzékenyítése, újrafölidézésre, fennmaradásának, kinyilvánítását, dialektikájával, újrafelidézésre, képzőművészeti, tapasztalataik, megtorlásokról, applikációkkal, művészkönyvvel, megalkotásakor, kompozíciókhoz, egybevetésével, megfeleltetett, formahasználat, archetípusokat, felelevenítése, végiggondolják, szabadságukért, rekonstruálása, percepciónkba, feldolgozását, ébrentartását, elvontságában, képzettségűek, lemészárlását, elvesztésének, szabadságvágy, elválasztotta, aszimmetrikus, tevékenységet, tanulmányában, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
2731 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 532
- e Hét: 1164
- e Hónap: 6045
- e Év: 28098
|
|
|