|
2016-05-14 09:46:15, szombat
|
|
|
|
|
|
A pünkösdi népszokásokban keverednek a keresztény illetve az ősi pogány, ókori (római) elemek. Európa számos országában is ez tapasztalható a pünkösdi hagyományokban. A termékenység, a nász ünnepe, és ezek szimbolikus megjelenítése dominál ezekben a szokásokban. Pünkösd ünneplésében fontos szerepet játszanak a virágok, elsősorban a pünkösdi rózsa, a rózsa, a jázmin és a bodza. A Római birodalomban május hónap folyamán tartották a Florália ünnepeket. Flóra istennő a római mitológiában a növények, virágok istennője. A pünkösdi királyné fejét általában rózsakoszorú díszíti, egyes változatokban rózsaszirmot hint maga körül. Lehetséges, hogy a pünkösdi rózsa és a pünkösdi énekekben szereplő Szent Erzsébet kapcsolatban állott Szent Erzsébet tiszteletével és a rózsacsodával.
A kislányok, legények falufeljáró köszöntése a pünkösdölés, mely eredetileg a lányok, később a gyermekek szokása. Sokszor a pünkösdi király és királyné párost a kíséretével jelenítettek meg, de volt, ahol lakodalmi menetet menyasszonnyal és vőlegénnyel.
Ez a szokás hasonló a pünkösdi királynéjáráshoz ( néhol azt nevezik pünkösdölésnek), de ez elsősorban adománygyűjtésre szolgált. A gyerekek, vagy fiatalok csapata énekelve, táncolva végigjárta a falut, s adományt gyűjtött. A házról házra járó csoportok bekéredzkedés után szavalnak, énekelnek, táncolnak, átveszik az adományokat, majd ismét táncra perdülnek. Ez a szokás hasonló a pünkösdi királynéjáráshoz, de ez elsősorban adománygyűjtésre szolgált.
Énekes-táncos adománygyűjtés jellegű népszokás a pünkösdölés, mely főként az Alföldön ismert. Eredeti formájában lányok és legények, újabban gyermekek vettek részt benne. Házról házra jártak a faluban. 3 típusa volt.
Királynő a főszereplő, a falubéli kislányok közül választották. Ünnepi ruhába volt felöltözve, mellette király is szerepelt. A "királynő" feje fölé kendőből sátrat formáltak a többiek, így járták sorba a falu házait, ahol rózsát, virágot hintettek az udvarra. Köszöntőt mondtak, mely tulajdonképpen a termékenységvarázslások sorába tartozik. Énekeltek, táncoltak, adományként pedig almát, diót, tojást, esetleg néhány fillért kaptak. Az ismert dal alapján néhol "mavagyonjárásnak" is nevezték a pünkösdölést.
Ma vagyon, ma vagyon piros pünkösd napja:
Ma vagyon, ma vagyon piros pünkösd napja,
holnap lesz, holnap lesz a második napja.
Jól meg kössed, jól meg kössed a lovadnak száját,
Ne tapossa, ne tapossa a pünkösdi rózsát.
Gyakran a pünkösdöléskor a lakodalmas menetek mintájára menyasszony és vőlegény vonult a kíséretével házról-házra. Előfordult, hogy a vőlegény szerepét is lányok játszották el, természetesen fiúnak való ruhadarabokba öltözve. Az egyik kislány kosarat vitt magával, abba gyűjtötték az adományokat.
A harmadik változatban nincs is főszereplő.
Red_Rose.jpg
A pünkösdölés szövegelemei rendkívül változatosak: népszokás-, népdal-, gyermekjátékszövegek és dallamok kapcsolódnak egymáshoz. Területi egységként találunk hasonló szövegösszetételeket. A változatosság valószínűleg a szokás táncos jellegéből adódott.
,,Mi van ma, mi van ma
Piros pünkösd napja
Holnap lesz, holnap lesz
a második napja.
Andreás, bokrétás
feleséges, jó táncos,
Jól megfogd, jól megfogd
a lovad kantárját,
ne tipesse, ne tapossa
a pünkösdi rózsát."
András nevét a kutatók II. András (Endre) királlyal azonosítják. Sebestyén Gyula szerint a gyermekjáték-szövegekben előforduló Szent Erzsébet és András között összefüggés lehetett. Ezt azonban cáfolja az a tény, hogy Szent Erzsébettel kapcsolatos szövegelemek csak a Dunántúlon és gyermekjátékszövegekben fordulnak elő, míg András neve kizárólag az alföldi pünkösdölőkben. Ezekben a pünkösdölőkben kevés az egyházi rítus vagy szövegelem, szemben a dunántúli pünkösdi királynéjárással.
A kislányok pünkösdi köszöntése a pünkösdi királynéjárás. Elnevezései még a pünkösdölés, pünkösdjárás, pünkösd-köszöntés. Eredetileg négy vagy több nagyobb lány körbevisz a faluban egy kisleányt. Ő a legkisebb, és a legszebb. A leányok énekelnek, és jókívánságokat ismételgetnek. Megállnak az udvarokon, majd a pünkösdi királyné feje fölé kendőt feszítenek ki, vagy letakarják egy fátyollal. Énekük kezdősora: ,,Meghozta az Isten piros pünkösd napját, mi is meghordozzuk királykisasszonykát." Éneklés közben körbejárják a királynét, aki ez alatt rózsaszirmokat szór.Végül az ,,Ekkora legyen a kendtek kendere" szövegű szerencsekívánó mondóka kíséretében magasra emelik a kiskirálynét, így biztosítva a gazdag kendertermést. Az énekek és a mondókák végén ajándékot kaptak.
Termékenységvarázslással összekötött a pünkösdi köszöntő. A Dunántúlon még ma is élő népszokás, ha nem is eredeti tartalmában és formájában.
Az ünnephez énekes-táncos, dramatikus gyermekjátékok is kapcsolódhatnak. Ezeknél a játékoknál két játékos feltartott karral kaput formál, ez alatt haladnak át a többiek, a ,,Bújj, bújj zöld ág..." szövegmotívum is erre utal.
Négy kislány vezet egy ötödiket, a legkisebbet és legszebbet, a pünkösdi királynét (kiskirály, királykisasszony, királynéasszony, kiskirályné, cucorka - utóbbi elnevezés Somogy és Baranya megyében ismert), akinek a kezében kosár van rózsaszirmokkal. Egy házhoz érve az udvaron vagy az ajtó előtt megállnak, a kiskirályné feje felett kendőt feszítenek ki vagy fátyollal borítják be a fejét. Az ének közben mozdulatlan állnak vagy lassan körbejárják a királynét. Termékenységvarázsló mondóka kíséretében felemelik a kiskirálynét. Ezen kívül még a következő mozzanatok járulhatnak a játékmenethez: virághintés, általában a királyné kosarából; bizonyos funkciókra elkülönült szereplők tevékenysége (adománykérés: cigányasszony, kosaras stb., zászlóvivés: zászlótartó stb.). Ez utóbbi a szereplők számának növekedését jelenti. A négy fő mozzanatból álló játékmenet a Vas megyei változatokra jellemző. Az adománygyűjtés funkciójára elkülönült szereplő megjelenése összefüggésben lehetett azzal a folyamattal, amelynek során a termékenységvarázsló szokásból adománykérő jellegű szokás lett. A pünkösdi királynéjárás dunántúli változatainak nagy csoportja már nem kapcsolatos termékenységvarázslással. Egyes Győr-Sopron megyei változatok jellegzetes mozzanata a kiskirálynéra vonatkozó nevetési tilalom, talán ősi avatási próbatétel emléke. Szövegében különböző eredetű és tartalmú elemek kapcsolódtak össze. Eléggé általános kezdősora a Dunántúlon: ,,Meghozta az Isten piros pünkösd napját, mi is meghordozzuk királykisasszonykát."
"Elhozta az Isten piros pünkösd napját,
Mink is meghoztuk a királykisasszonykát,
Nem anyától lettem, rózsafán termettem,
Piros pünkösd napján hajnalban születtem."
Ezen kívül leggyakrabban a következő négy szövegelem kapcsolódik hozzá:
,,Jácintus, jácintus, tarka tulipánus
Hintsetek virágot az isten fiának.
Nem anyámtól lettem, rózsafán termettem,
Piros pünkösd napján, hajnalban születtem.
Öreg embereknek csutora borockot,
Öreg asszonyoknak kemence kalácsot,
Ifjú legényeknek szegfübokrétájuk,
Ifjú leányoknak rózsakoszorújuk..."
Az ének végén ,,Ekkora legyen a kendtek kendere" szövegű szerencsekívánó mondóka kíséretében emelik magasra a kiskirálynét. Kapcsolódhatnak még hozzá adománykérő formulák és főként gyermekjátékdalok. A pünkösdi királynéjárás dalainak másik nagy csoportját egyházi énekek alkotják. Legfontosabb: ,,A pünkösdnek jeles napján, szentlélek isten küldötte..." Ez már az 1675-ös Canthus Catholiciben is ,,régi ének" jelzéssel szerepel. A pünkösdi királynéjárás egyes változataiban csak az egyházi ének szerepel, míg másokban kiegészül az adománykérő formulával, búcsúzó verssel, de ez a játék menetén mit sem változtat.
Általában szerepelnek bennük az A pünkösdi rózsa, Én kicsike vagyok, Királyné pálcája kezdetű énekek.
A királyné éneke ez:
Én kicsike vagyok, nagyot nem szólhatok, mégis az Istennek dicséretet mondok.
Gyönge vessző vagyok, Mindenfelé hajlok Szüleim kertjébe Most nyílni akarok.
Nem anyától lettem, Rózsafán termettem, Piros pünkösd napján Hajnalba' születtem.
A pünkösdi időszakban jellemző szokás a zöld ágak házba vitele. Az ablakokra, az ajtók fölé, a szobák falára, a kútgémre, a malmokra frissen vágott zöld ágakat tűztek. Az ősi termékenységvarázslások emléke ez a szokás, de egyben védelem is a rontás, a boszorkányok ellen. A földbe tűzött zöld ág a hiedelem szerint megóvja a vetést a jégveréstől, a kártevőktől. Lányok kapuzós, körtáncos játékai jellemzőek erre az időszakra. Énekelve, kapun átbújva és kaput tartva járják végig a falut.
Ekkor a falu tágasabb helyén gyűltek össze a fehérbe öltözött lányok. A szokás lényege, hogy a leányok zöld ágakkal vagy virágokkal vonulnak végig a falun. Két nagyobb lány kaput formál, a többiek átbújnak alatta, s közben énekelnek. Dalolva járják végig a falu utcáit, átbújva a ,,kapun".
KAPUTARTÓK Jöjj el, által jöjj el, te szép aranybúza!
TÖBBIEK Általmennék által, hogyha nyitva volna.
KAPUTARTÓK Nyitva vagyon, nyitva, csak jöjj által rajta!
MIND Hányat termett a mogyoró, liliom, Tizet, huszat a mogyoró, haj, liliom.
Törökbasázás, borzakirály, rabjárás:
Nyugat-Magyarország egyes vidékein voltak ezek a játékok jellemzőek pünkösdkor. Egy kisfiút szalmával kitömött nadrágba öltöztettek társai, török basát utánozva. Házról házra kísérték, az udvarokon pedig pálcával ütötték, hogy ugráljon. Pénzt és tojást kaptak cserébe.
A pünkösdi rabjárók szintén fiúk, akik a lábuknál összeláncolva mentek a lányokhoz körbe a faluban, azzal a kéréssel, hogy ,,Segéljék ezeket a szegény katonarabokat." Persze, ők is ajándékokkal tértek haza.
A borzajárás során körbekísértek a falun egy fiút, akin bodzából készített köpeny volt. Házról házra jártak.
Egyéb szokások:
A lányok búzavirágból és pipacsból fontak koszorút, a legények meg hajnalban pünkösdi rózsát tettek annak a lánynak az ablakába, aki tetszett nekik, és el kellett hozniuk a lányok fonta koszorút. Az udvarolni akaró legény egy ünnepi ruhába öltöztetett kislánnyal egy letakart tálat - közepén koszorúra font kaláccsal és borral - küldött a kiválasztottjának, és ha a lány fogadta az udvarlást, akkor egy hasonló tállal küldte vissza a kislányt. A Sárközben ladikáztak, kalinkáztak: az udvarló díszes evezőt adott a választottjának ajándékul és zöldágakkal díszített csónakban eveztek együtt.
Egykor házasságok köttettek egy-egy felejthetetlen zenés-dalos ladikázás után. Főleg, ha az udvarló az eladósorban lévő leányt arra is megkérte, hogy hozza magával az alkalomra díszesen kifaragott evezőjét.
Pünkösd után - tavasztól őszig - tartották a lakodalmakat, ezért kapcsolódnak a pünkösdhöz a párválasztó szokások is.
A pünkösdi harmatról azt tartották, hogy az - ha azzal mosakodnak - elűzi a szeplőt és szebbé varázsolja a lányt. Szemfájás és kelés ellen rózsaharmatot ajánlottak, néhol meztelenül szedték a harmatot. Néhol azonban a lányoka Tiszában fürödtek meg, hogy a betegség elkerülje őket, közben, nehogy rontást kapjanak, nem beszéltek és miután kijöttek a folyóból, a füzek lombjai alatt fésülködtek meg.
A pünkösdi rózsát a mosdóvízbe szórták, mert ha abban fürdenek, akkor egészségesek lesznek. A szegediek szerint nem szabad a szelet szidni, mert az a Szentlélek szájából jön, és aki szidja, azt megüti a szél, vagyis gutaütést kap.
Tánczos Erzsébet írása |
|
|
0 komment
, kategória: Ünnepek |
|
Címkék: szegfübokrétájuk, királynéjárással, királykisasszony, adománygyűjtésre, királynéjáráshoz, mavagyonjárásnak, szerencsekívánó, választottjának, királynéasszony, rózsakoszorújuk, kapcsolódhatnak, rózsaszirmokkal, gyermekjátékok, pünkösdölőkben, rózsaszirmokat, pünkösdöléskor, összefüggésben, adománygyűjtés, pünkösdölésnek, hagyományokban, tulajdonképpen, jókívánságokat, felejthetetlen, menyasszonnyal, népszokásokban, ismételgetnek, kiskirálynéra, bekéredzkedés, játékmenethez, tapasztalható, változatokban, királynéjárás, körbekísértek, leggyakrabban, természetesen, rózsaharmatot, pünkösdi népszokásokban, keresztény illetve, pünkösdi hagyományokban, nász ünnepe, pünkösdi rózsa, római mitológiában, pünkösdi királyné, pünkösdi énekekben, gyermekek szokása, pünkösdi király, kíséretével jelenítettek, szokás hasonló, pünkösdi királynéjáráshoz, házról házra, falubéli kislányok, falu házait, Szent Erzsébet, Sebestyén Gyula, Szent Erzsébettel, Egyes Győr-Sopron, Canthus Catholiciben, KAPUTARTÓK Jöjj, TÖBBIEK Általmennék, KAPUTARTÓK Nyitva, MIND Hányat, Tánczos Erzsébet,
|
|
|
|
Facebookon kaptam Annuska bar... Makszim Gorkij gondolata A tömeg, a Mester, a módszer, ... Nem számIt Az engedelmesség miért nem vál... Popper Péter szavai Éretlen vers Facebookon kaptam Mírjam barát... Facebookon kaptam Tavaszi kép Reménység és erő Krisztustól e... Neked tudnod kell A kételkedés kezelése Nem méltó hozzád Irgalom és ítélet képre írva Facebookon kaptam Garai Gábor - Takarítás Jó éjszakát Facebookon kaptam Png nő s immár én is felragyogva, ért... Leonardo da Vinci gondolata Örülök, hogy látlak! Paul David Tripp Április 21 Boldog születésnapot a ma ünne... Jó éjszakát Fehér virág Png virág Elköszönt Kellemes vasárnapi kikapcsolód... Facebookon kaptam Kaffka_Margit Paul David Tripp Április 21 Esti kép Facebookon kaptam Facebookon kaptam Szép napot kívánok Kövesd a cowboyt! Png cica Szabolcska Mihály – Ákác... Albert Einsteinről Facebookon kaptam Akarat Facebookon kaptam A tömeg, a Mester, a módszer, ... Akarat Png ház Facebookon kaptam Facebookon kaptam Cs Ildikótól Tóth Ágnes - Szervusz pad A másik dolog, Makszim Gorkij gondolata Hiányzik Facebookon kaptam Jó reggelt, jó napot mindenkin... Akik bántanak téged Paul David Tripp Április 20 Facebookon kaptam Egy maradéktalanul uralt világ Minden harmadik... Csak a fogyatkozás látható Zilahy Lajos gondolata Facebookon kaptam Png fotel Jó éjszakát Örülök, hogy látlak! Facebookon kaptam Gyökössy Endre - Virágok virág... Soha ne kedvezz... Akarat Sokan azt tartják Facebookon kaptam A boldog családok mind hasonló... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Alázat Gyökössy Endre - Virágok virág... Facebookon kaptam 69 éve hunyt el Albert Einstei... Weöres Sándor - A hársfa mind ... Fekete-erdő desszert Makszim Gorkij gondolata Facebookon kaptam Gonosz démon-álarc Nem számIt Facebookon kaptam Facebookon kaptam Mírjam barát... Még csak most kezdődik a nap Facebookon kaptam Esti kép Erdőn Tanuld meg ezt a versemet A jó emberek mindig szépek mar... Rátalálsz Paul David Tripp Április 20 Régi emberek, akikre máig büsz... Facebookon kaptam Nem számIt Adakozás
|
|
|
|
pünkösdi népszokásokban, keresztény illetve, pünkösdi hagyományokban, nász ünnepe, pünkösdi rózsa, római mitológiában, pünkösdi királyné, pünkösdi énekekben, gyermekek szokása, pünkösdi király, kíséretével jelenítettek, szokás hasonló, pünkösdi királynéjáráshoz, házról házra, falubéli kislányok, falu házait, második napja, lovadnak száját, pünkösdi rózsát, lakodalmas menetek, kíséretével házról-házra, vőlegény szerepét, egyik kislány, harmadik változatban, pünkösdölés szövegelemei, változatosság valószínűleg, szokás táncos, lovad kantárját, alföldi pünkösdölőkben, pünkösdölőkben kevés, egyházi rítus, dunántúli pünkösdi, kislányok pünkösdi, pünkösdi királynéjárás, leányok énekelnek, kendtek kendere”, gazdag kendertermést, mondókák végén, pünkösdi köszöntő, ünnephez énekes-táncos, pünkösdi királynét, kezében kosár, házhoz érve, udvaron vagy, ajtó előtt, kiskirályné feje, ének közben, következő mozzanatok, királyné kosarából, szereplők számának, adománygyűjtés funkciójára, kiskirálynéra vonatkozó, következő négy, isten fiának, ének végén, pünkösdnek jeles, 1675-ös Canthus, egyházi ének, adománykérő formulával, játék menetén, királyné éneke, pünkösdi időszakban, zöld ágak, ajtók fölé, szobák falára, malmokra frissen, boszorkányok ellen, földbe tűzött, hiedelem szerint, falu tágasabb, fehérbe öltözött, szokás lényege, leányok zöld, többiek átbújnak, falu utcáit, játékok jellemzőek, kisfiút szalmával, udvarokon pedig, pünkösdi rabjárók, lábuknál összeláncolva, lányokhoz körbe, szegény katonarabokat, borzajárás során, lányok fonta, udvarolni akaró, ünnepi ruhába, letakart tálat, lány fogadta, hasonló tállal, udvarló díszes, választottjának ajándékul, eladósorban lévő, alkalomra díszesen, párválasztó szokások, pünkösdi harmatról, lányoka Tiszában, betegség elkerülje, füzek lombjai, mosdóvízbe szórták, szegediek szerint, szelet szidni, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
10 db bejegyzés |
e év: |
50 db bejegyzés |
Összes: |
7246 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Általános (1225)
- Belső kör (6)
- Család (6)
- Munka (10)
- Haverok (2)
- Iskola (4)
- "Darabokra hullik a Biblia..:" (25)
- A lélek rajza (12)
- A Nagy Karola-rejtély (18)
- A sánta Jézus -Edom Talmud (30)
- Állaatokról (54)
- Beat, Hippi, Punk, Rock (21)
- Dalok (92)
- Egészség, betegség (155)
- Éjszakáim, álmaim (124)
- Élők, vigyázzatok (2)
- Emberi bölcsesség és ami marad (646)
- Érzelmek (102)
- Esti, Jó éjszakát versek (23)
- Fejezetek a szexualitás ... (1)
- Filmajánló (60)
- Füzes László (53)
- Földönkívüliek (7)
- Gyermekeknek (25)
- Halottak napja (8)
- Horoszkópok (9)
- Hozzátok szólok, magyarok! (18)
- Idézetek (398)
- Időjelek - Leplezés (76)
- Ismeretterjesztő (141)
- Játék a tűzzel (advent) (17)
- Karácsonyi versek (33)
- Kelet örökségek (181)
- Kéz analízis (1)
- Kínzások és büntetések (1)
- Kodály Zoltán: Forr a világ (1)
- Kohut Katalin (1636)
- Könyvajánló (35)
- Köztársaság tér 1956 (21)
- Le nem fordított versek (7)
- Lélekemelő írások (216)
- Magyar nyelv (24)
- Magyarország harmoniakártyája (37)
- Marketing (16)
- Meditációk (4)
- Napi harmoniakártyáim (369)
- Napi jóslás (87)
- Névnapok eredete, versek (18)
- Nyugati örökségek (10)
- Otthoni munka (4)
- Receptek (160)
- Rock Évkönyv 1981. (37)
- Számmisztikai elemzések (12)
- Szépség, fitness (45)
- Szólások, mondások (1)
- Szórakozás (13)
- Történetek, novellák (58)
- Újévi köszöntők (19)
- Vas-Forgószél 1945-től (65)
- Versek (356)
- Viccek (249)
- Viselkedés kultúra (10)
- Ünnepek (121)
- Zirkuli Péter: Katalin (29)
|
|
|
|
- Ma: 2285
- e Hét: 4607
- e Hónap: 10848
- e Év: 63114
|
|
|