Belépés
pacsakute.blog.xfree.hu
A szeretet ellen nincs fegyver. Czeizel Ilona
1954.01.05
Offline
Profil képem!
Blogom, Képtáram,
PREBIOTIKUS hatású gyógynövények
  2024-05-11 18:52:00, szombat
 
   
  Ugyan csak pár évtizede jelentek meg a köztudatban, de azóta a prebiotikumokat az emésztőrendszer egészségének alapvető építőköveiként tartják számon. Rostok, amelyek táplálják és támogatják a bélflóra egészséges egyensúlyát. Bár a legtöbb prebiotikum növényekből származik, léteznek állati eredetű, gombákból kivont és az ipar által mesterségesen előállított prebiotikumok is. Cikkünk a természetes eredetű, táplálkozással könnyen felvehető és gazdag tápanyagforrást biztosító növényi eredetű prebiotikumokkal foglalkozik.

PREBIOTIKUMOK ÉS EGÉSZSÉGÜNK
A prebiotikumok olyan emészthetetlen rostanyagok, amelyek segítik a jótékony baktériumok növekedését és aktivitását a bélben. Amikor az ember prebiotikumokat fogyaszt, az elfogyasztott rostanyagok, például inulin vagy oligofruktóz, áthaladnak az emésztőrendszeren, érintkezve az emésztőnedvekkel és a bélben található mikroorganizmusokkal. A találkozás révén a rostok hozzájárulnak a jótékony baktériumok, például a bifidobaktériumok és a laktobacillusok táplálásához és szaporodásához, így támogatják a bélflóra összetételének egészséges egyensúlyát.

Milyen pozitív hatásai vannak bélflóránkon keresztül a prebiotikumoknak?
Az egészséges bélflóra támogatja az emésztőrendszer megfelelő, egészséges működését. Segíti az emésztést és a tápanyagok felszívódását, csökkenti az emésztőrendszeri problémákat, mint például a székrekedést vagy a puffadást és támogatja a jó közérzet kialakulását.
Az egészséges bélflóra segíti az immunrendszer megfelelő működését.
A jótékony baktériumok elszaporodása révén a gyulladásos folyamatok nem tudnak végbemenni. A prebiotikumok gyulladáscsökkentő hatása révén az allergiák, az ekcéma kialakulásának esélye is kisebb.
Kedvező hatásuk van a szív- és érrendszeri betegségek, a metabolikus szindróma, valamint krónikus betegségek megelőzésében is, úgymint a magas koleszterinszint, a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás.
Egyes kutatásokban a prebiotikumok fogyasztása a kalcium felszívódásának és biohasznosulásának támogatásával csökkentette a csonttörések és a csontritkulás kockázatát.

A LEGJOBB NÖVÉNYI PREBIOTIKUMOK
Számos növény tartalmaz prebiotikus hatóanyagokat, mint a fruktánok, frukto-oligoszacharidok. Ezek közé tartoznak például a gyökérzöldségek, mint a cikória és a csicsóka, amelyeknek föld alatti részei gazdagok az inulinban. Hasonlóan jó prebiotikum forrás az articsóka is, aminek nem a gyógynövényként használt része (az articsókalevél) tartalmaz inulint, hanem a zöldségként fogyasztott virágbimbója. Az inulin-tartalmú zöldségek, valamint azokból készült termékek tökéletes alapélelmiszerek a cukorbetegek számára, mivel nagyon alacsony a szacharóztartalmuk.

A hagymafélék, például a vöröshagyma és a fokhagyma, póréhagyma szintén jó prebiotikus források, oligofruktóz-tartalmuknál fogva. A pektin egy másik prebiotikus rost, amely gyakran megtalálható az alma és más gyümölcsök héjában. A galakto-oligoszacharidok pedig a babfélékben és más hüvelyesekben fordulnak elő. A banán, a paradicsom, a spárga és a zab is tartalmaz prebiotikus hatású összetevőket.

PREBIOTIKUS GYÓGY- ÉS FŰSZERNÖVÉNYEK
Bizonyos növénycsaládokban kimondottan jellemző a prebiotikus hatású összetevők felhalmozása: a legtöbb prebiotikus hatású gyógynövény például a fészkesvirágzatúak családjába tartozik. A kutatások alapján az inulinhoz hasonló prebiotikus anyagok szárítás során nem károsodnak, vagy bomlanak, így a gyógynövények nemcsak frissen, de szárítás után is jó prebiotikum-források maradnak, akár teaként, vagy más készítmény formájában fogyasztjuk.
A gyógynövények mellett a különböző fűszernövények prebiotikus, bél mikrobiótára gyakorolt hatása is egyre inkább kutatott terület. Nem véletlenül. A feltételezések szerint a a fűszernövények emésztésre gyakorolt kedvező hatása illóolaj-tartalmukon túl, részben a bélflóra moduláló hatásukon alapul.

Az ipari inulin előállítás a cikóriát használja alapanyagul, amelynek közeli rokona a mezei katáng. A katáng gyökerének hatóanyag összetétele eltér a föld feletti részekétől: 14-18% inulint tartalmaz. Egészségtámogató hatásai nagyrészt ennek köszönhetőek. Támogatja a máj egészségét, elősegíti a zsíremésztéséhez szükséges epefolyadék termelődését, az emésztőrendszer egészséges működését. Ezenkívül hozzájárul a fogyókúra sikeréhez és az egészséges testsúly megtartásához.

A pongyola pitypang, vagy gyermekláncfű, az egyik legismertebb étvágyjavító, epe- és vízhajtó gyógynövény Közép-Európában. Hasonlóan a mezei katánghoz, föld alatti részei oligofruktánokban és más prebiotikus rostokban, például inulinban is, gazdagok. Rostjai a bélben található bifidobaktériumok populációt segítik. A kutatások alapján a pongyola pitypang gyökér inulintartalma évszakonként változik. A tavaszi időszakban csupán 2% körüli, míg az őszi szezonban 40%-os is lehet.

A szintén fészkesvirágzatúak közé tartozó bojtorján rendkívül gazdag biológiailag aktív vegyületekben. Európában alapvetően csak gyógynövényként van jelentősége, de Ázsia sok országában zöldségként fogyasztják saláták, levesek alkotójaként, de liszt és kenyér is készül belőle. Gyökere poliszacharidokon, illóolajon, polifenolokon kívül inulint is tartalmaz, mennyisége a növény virágzása után gyűjtött friss gyökérben a legtöbb, de szárítás után is jelentős marad. Egészségtámogatói hatásainak nagy része összefügg inulin-tartalmával. Támogatja a máj egészséges működését és méregtelenítő funkcióit, a normál emésztést, zsír bontást, a vércukorszintet, valamint a szervezet természetes védekezőképességét.

A fokhagyma szerves kénvegyületeken kívül, amik aromás, csípős ízét okozzák, vitaminokat, flavonoidokat és fruktánokat is tartalmaz. A prebiotikus fokhagyma-fruktán a fokhagyma száraz tömegének közel 75%-át teszi ki. Kutatások alapján ezek a vegyületek szelektíven hatnak a bélbaktériumokra: a bifidobaktériumok szaporodását serkentik, közben más kevésbé kívánatos patogén fajok növekedését gátolják. Prebiotikus hatása révén elősegíti a normál koleszterinszint, cukoranyagcsere fenntartását, a máj működését, a szív és érrendszer egészségét és támogatja a szervezet védekezőképességét.

A gyömbér sokféle bioaktív összetevőt tartalmaz: illóolajat, poliszacharidokat, polifenolokat, gyantaanyagokat, a prebiotikus hatásáért vélhetően a benne található cukorszerű vegyületek felelősek. Kutatások szerint míg egyes gyulladást okozó baktériumok fejlődését gátolja, addig a bifidobaktériumok és laktobacillusok szaporodását segíti. A gyömbér egészségtámogató hatásainak nagy része összefügg prebiotikus hatásával: támogatja az egészséges emésztést, a vércukorszint fenntartását, az immunrendszer működését és a megfelelő szívműködést. A friss és szárított gyömbérgyökér ugyanúgy használható egészségtámogatásra.

A kurkuma magas fenol- és poliszacharid-tartalma, patogén baktériumok fejlődését gátló hatása és gyomor-bélrendszeri enzimekkel szembeni ellenállóképessége által került a prebiotikus gyógy- és fűszernövényként a köztudatba. Hogy pontosan mely hatóanyag felelős ezért, még nem egyértelmű, de fenolos vegyületein kívül vélhetően poliszacharidjai is részt vesznek a hatásában. Érdemes emiatt kivonatok helyett, a teljes gyökérport tartalmazó készítményt választani! Javítja a bélgát integritását, csökkenti a gyulladás szintet. Így hozzájárul a szív és az érrendszer egészségéhez, támogatja az emésztést, a máj egészségét, az idegrendszer megfelelő működését és még a szervezet allergénekkel szembeni ellenállását is.

PREBIOTIKUMOKAT MINDENKINEK?
Vannak olyan betegségek és egészségi állapotok, amik esetén óvatosságot igényel, esetleg nem is ajánlott a prebiotikumok fogyasztása. Az ilyen állapotok közé tartoznak a puffadással, hasi fájdalommal és emésztési problémákkal járó szindrómák, mint az IBS, a SIBO, illetve az úgynevezett FODMAP-okra (Fermentálható Oligo-, Di-, Mono-szacharidokra és Poliolokra) való érzékenység. Az egyes prebiotikumok fogyasztása egyéni érzékenységtől függően fokozhatja a tüneteket, más prebiotikumok pedig kivételesen jól tolerálhatóak. A prebiotikumok fogyasztása óvatosan kezelendő továbbá bizonyos immunhiányos állapotok esetén, például a HIV-fertőzés, vagy kemoterápia során.

A rendszeres prebiotikum fogyasztás fontos része lehet egy egészséges életmódnak és a krónikus betegségek kockázatának csökkentésének. Ha természetes prebiotikus forrásokban gondolkodik, a Javallat készítményei között többféle megoldást is találhat céljai elérésére.
Forrás :Dr. Kindlovits Sára fitoterapeuta

 
 
0 komment , kategória:  Gyógyító táplálékok  
Címkék: fűszernövényként, poliszacharidjai, zsíremésztéséhez, emésztőnedvekkel, egészségtámogató, alapélelmiszerek, prebiotikumokkal, prebiotikumoknak, koleszterinszint, emésztőrendszeri, bélbaktériumokra, oligoszacharidok, vércukorszintet, laktobacillusok, cukoranyagcsere, gyógynövényként, prebiotikumokat, emésztőrendszer, felszívódásának, gyantaanyagokat, gyökérzöldségek, tápanyagforrást, kénvegyületeken, építőköveiként, articsókalevél, emészthetetlen, inulintartalma, fűszernövények, összetételének, szaporodásához, táplálkozással, kialakulásának, érzékenységtől, feltételezések, csökkentésének, elfogyasztott, emésztőrendszer egészségének, bélflóra egészséges, legtöbb prebiotikum, ipar által, természetes eredetű, prebiotikumok olyan, jótékony baktériumok, ember prebiotikumokat, elfogyasztott rostanyagok, bélben található, találkozás révén, rostok hozzájárulnak, laktobacillusok táplálásához, bélflóra összetételének, egészséges bélflóra, emésztőrendszer megfelelő, PREBIOTIKUMOK ÉS EGÉSZSÉGÜNK, LEGJOBB NÖVÉNYI PREBIOTIKUMOK, PREBIOTIKUS GYÓGY- ÉS FŰSZERNÖVÉNYEK, PREBIOTIKUMOKAT MINDENKINEK, Fermentálható Oligo-, Kindlovits Sára,
Új komment
Név:
E-mail cím: ( csak a blog tulajdonosa látja )
Kérem írja be a baloldalon látható számot!
Szöveg:  
 
Betűk: Félkövér Dőlt Kiemelés   Kép: Képbeszúrás   Link: Beszúrás

Mérges Király Szomorú Kiabál Mosoly Kacsintás haha hihi bibibi angyalka ohh... ... buli van... na ki a király? puszika draga baratom... hát ezt nem hiszem el haha-hehe-hihi i love you lol.. nagyon morcika... maga a devil pc-man vagyok peace satanka tuzeske lassan alvas kaos :) bloaoa merges miki idiota .... sir puszika
 
 
Félkövér: [b] Félkövér szöveg [/b]
Dőlt: [i] Dőlt szöveg [/i]
Kiemelés: [c] Kiemelt szöveg [/c]
Képbeszúrás: [kep] http://...../kep.gif [/kep]
Linkbeszúrás: [link] http://tvn.hu [/link]
Blog Címkék
Ma is gyereknap!  Facebookon kaptam  Félelem  A fa áldása  Sikerüljön  Ornella Fiorini – Lányom...  Facebookon kaptam  Mindnyájunkat két tenyér  Facebookon kaptam  Sorsunk minden pillanata  Facebookon kaptam  Janikovszky Éva: Ha én felnőtt...  Fájdalom  A fa áldása  Mindenki az emberiséget  Gyermeknap  Fényvirágos erdő  Misztikus tavak  Facebookon kaptam  Félelem  Fehér tölcsérjázmin  Paul David Tripp Május 29  Fájdalom  Repülőgép vagyok  Facebookon kaptam  Félbeszakadt álmok . . .  Pünkösdi rózsa  Fájdalom  Facebookon kaptam  Jack Kornfield: A bölcs szív  saját készítésű kép  Megváltoztam  Anya  Facebookon kaptam  Azért vagyunk a világon  Szép estét kedves látogatóimna...  Soha nem hagy magamra az Isten...  Fájdalom  Misztikus tavak  saját készítésű kép  A gyereknevelésben  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Kosok kövérje  Fegyverzet  Mi örök gyerekek...  Facebookon kaptam  Fényvirágos erdő  ez egy másfajta "bölcsesség"  Repülőgép vagyok  Facebookon kaptam Annuska bar...  Facebookon kaptam Krisztinától  Facebookon kaptam  Bárhol is találkozunk  A gyerekek  Gyermeknap  Félelem  Szép estét kedves látogatóimna...  Hinned kell  Félbeszakadt álmok . . .  Gyermeknap  Pünkösdi szegfű  Nyugtató csönd  Anya  Facebookon kaptam  Fehér ragyogás virág  Facebookon kaptam  Félelem  Facebookon kaptam  Álmodj szépet és nagyot!  Sikerüljön  Fiatalok voltunk  Facebookon kaptam  saját készítésű kép  Fájdalom  Kávészünet  Bárhol is találkozunk  talán mégis érdemes volna megt...  Kislány  Gyermeknap  Mindig adj  Facebookon kaptam Annuska bar...  Várnai Zseni - Szeretni  Facebookon kaptam Krisztinától  Sorsunk minden pillanata  Pipacsos képek  Facebookon kaptam  A bölcs  Ma is gyereknap!  Jó éjszakát  Kosok kövérje  Facebookon kaptam  Facebookon kaptam  Kristályok  Kislány  Facebookon kaptam Annuska bar...  Nem fogsz emlékezni  Facebookon kaptam  Ornella Fiorini – Lányom... 
Bejegyzés Címkék
emésztőrendszer egészségének, bélflóra egészséges, legtöbb prebiotikum, ipar által, természetes eredetű, prebiotikumok olyan, jótékony baktériumok, ember prebiotikumokat, elfogyasztott rostanyagok, bélben található, találkozás révén, rostok hozzájárulnak, laktobacillusok táplálásához, bélflóra összetételének, egészséges bélflóra, emésztőrendszer megfelelő, tápanyagok felszívódását, emésztőrendszeri problémákat, székrekedést vagy, immunrendszer megfelelő, gyulladásos folyamatok, ekcéma kialakulásának, metabolikus szindróma, magas koleszterinszint, magas vérnyomás, prebiotikumok fogyasztása, kalcium felszívódásának, csontritkulás kockázatát, gyógynövényként használt, zöldségként fogyasztott, inulin-tartalmú zöldségek, cukorbetegek számára, másik prebiotikus, prebiotikus hatású, legtöbb prebiotikus, kutatások alapján, inulinhoz hasonló, gyógynövények nemcsak, gyógynövények mellett, különböző fűszernövények, feltételezések szerint, bélflóra moduláló, ipari inulin, cikóriát használja, mezei katáng, katáng gyökerének, föld feletti, zsíremésztéséhez szükséges, emésztőrendszer egészséges, fogyókúra sikeréhez, egészséges testsúly, pongyola pitypang, egyik legismertebb, mezei katánghoz, tavaszi időszakban, őszi szezonban, növény virágzása, normál emésztést, szervezet természetes, fokhagyma szerves, prebiotikus fokhagyma-fruktán, fokhagyma száraz, vegyületek szelektíven, bifidobaktériumok szaporodását, normál koleszterinszint, gyömbér sokféle, prebiotikus hatásáért, benne található, gyömbér egészségtámogató, egészséges emésztést, vércukorszint fenntartását, immunrendszer működését, megfelelő szívműködést, kurkuma magas, prebiotikus gyógy-, teljes gyökérport, bélgát integritását, gyulladás szintet, érrendszer egészségéhez, idegrendszer megfelelő, szervezet allergénekkel, ilyen állapotok, úgynevezett FODMAP-okra, egyes prebiotikumok, rendszeres prebiotikum, egészséges életmódnak, krónikus betegségek, fűszernövényként, poliszacharidjai, zsíremésztéséhez, emésztőnedvekkel, egészségtámogató, alapélelmiszerek, prebiotikumokkal, prebiotikumoknak, koleszterinszint, emésztőrendszeri, bélbaktériumokra, oligoszacharidok, , ,
2024.04 2024. Május 2024.06
HétKedSzeCsüPénSzoVas
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 
Blog kereső


Bejegyzések
ma: 0 db bejegyzés
e hónap: 335 db bejegyzés
e év: 875 db bejegyzés
Összes: 49668 db bejegyzés
Kategóriák
 
Keresés
 

bejegyzések címeiben
bejegyzésekben

Archívum
 
Látogatók száma
 
  • Ma: 240
  • e Hét: 4404
  • e Hónap: 26607
  • e Év: 297807
Szótár
 




Blogok, Szótár,
© 2002-2024 TVN.HU Kft.