2024-12-16 10:14:52, hétfő
|
|
|
|
|
|
A nevelés egyik legfontosabb feladata megtanítani a gyereket gondolkodni. Valójában minden az elmében mozgó gondolatokból indul ki: akinek egészséges gondolatai vannak, az jól élhet, akinek rossz gondolatai vannak, az csak rosszul. Igen: az ötletek mozgatják az élet kerekeit; az agy a felelős. A gázkamrákat nem Hitler találta ki: azok találták ki, akik kigondolták őket; Hitler csak megnyitotta a csapot és meggyújtotta a gyufát. A berlini fal tehát, mielőtt a csákány csapásai alatt leomlott, valakinek a fejében dőlt le.
Közelebbről elmondhatjuk, hogy nem elég, ha sisak van a fejeden, kell a fej is a sisak alá! Ez a néhány kezdeti szó elég ahhoz, hogy meggyőzzön arról, hogy gyermekünk agyának védelme, a jó gondolkodás elősegítése nem pedagógiai lehetőség, hanem az egyik első számú feladatunk. ogy rögtön a konkrétumokra térjünk, lássuk, mit kell tennünk.
Megmenteni a kétségeket
A gondolkodásra nevelés mindenekelőtt a kételyek megmentését jelenti. A nem túl távoli múltban (gondoljunk csak a fasiszta korszakra) az emberek szabadon gondolkodhattak, de nem mondhatták ki, amit gondolnak; ma már szabadon kimondhatják, amit gondolnak, de gondolkodni már nem gondolkodhatnak szabadon: van, aki mindenki helyett gondolkodik!
És akkor itt van a tömeg, amely úgy járkál, mint a robotok: mindent lenyelnek, mindent elhisznek, mindennek engedelmeskednek. Mottójuk: "Mindenki ezt csinálja." A dán filozófus, Soeren Kierkegaard ,,majmok tömegének" nevezné őket.
Hagyjuk hát meg a kételyeket!
Mit tesz például az apa, amikor az autóban hangosan tűnődik, hogy a hátsó ülésen ülő gyerekek is hallják: "Miért kell ezeket a borzalmas italokat inni, szörnyű ízekkel, csak azért, mert a televízióban reklámozzák őket? Miért kell olyan cipőt hordani, amitől fáj a nagylábujjad, csak azért, mert a divat megköveteli?"
Kritikai gondolkodásra nevelni
A gondolkodásra nevelés azt is jelenti, hogy kritikát kell gyakorolni a szó helyes értelmében, ami szűrést, szelektálást jelent.
Az anya, aki a boltban megkérdezi a lányától: "És mit gondolsz erről a ruháról, erről az ételről?", kritikára nevel, mert megbeszél, párbeszédet folytat, megvitat. És közben a gondolat csiszolódik, megfontolttá, mélyrehatóvá válik. Valódi gondolkodás lesz belőle.
Egy jó kritikai tartalékkal rendelkező ifjú mindig szabad ember lesz, aki megértette, hogy a legrosszabb bilincs a mentális bilincs.
Nemet mondani az előre gyártott gondolkodásra
Végül a gondolkodásra nevelés azt jelenti, hogy nemet mondunk az előre gyártott gondolkodásra.
Ma, amint egy gyermek megszületik, ezrek csapnak le rá, hogy rákényszerítsék az életre vonatkozó használati utasításokat. Mindent beprogramoznak neki, a születéstől a halálig. Megmondják, milyen ételt egyen, milyen pelenkát használjon, mikor büfizzen. Később megmondják, hogy milyen ruhában menjen óvodába, melyik hátizsákot vegye a vállára általános iskolába, melyik naplót vezesse a középiskolába... Ünnepek, sport, szavak... minden meg van tervezve. És jaj annak, aki elhagyja a nyájat, azt alaposan megfigyelik: indulatos, szemtelen, beképzelt. Az ellaposodás és az indoktrináció olyan idejét éljük, mint még soha. A mi társadalmunk a nézők, a követők társadalma, nem a főszereplők társadalma. Ezért mondjuk: elég az agyhalálból, elég az előre kifőzött gondolatokból.
Charles Peguy francia költőnek minden oka megvolt arra, hogy azt mondja: "Van valami rosszabb a rossz gondolkodásnál: az előre gyártott gondolatok." Nos: gondolkodásra nevelni azt jelenti, arra nevelni, hogy visszaszerezzük az uralmat az elménk felett, arra nevelni, hogy életünk főszereplői legyünk, hogy mi magunk irányítsuk.
Megmenteni a könyvet
Az ismert író, Edmondo De Amicis mondta: "Az a különbség köztem és egy vadember között, hogy az apám házában volt egy könyvtár." Egyetértünk: az olvasás jelenti a különbséget! A könyv az agy rozsdásodásgátlója, a lélek talapzata, a képzelet csiklandozója. Emiatt még az elektronika korában is megőrzi minden oktatási értékét. Míg a televízió azt kínálja, amit a tudósok "gyors gondolkodásnak" neveznek, addig a könyvek lehetőséget nyújtanak a "mély gondolkodásra". A televíziózás olyan, mint vonaton ülni vagy autóban száguldani; könyvet olvasni olyan, mint gyalog menni: többet látni, többet ízlelni. A folyó vízben nem látod a csillagokat!
Legyünk őszinték: túl kényelmes beletörődni abba, hogy ma a fagylaltozók megelőzik a könyvesboltokat, hogy miközben a gasztronómia az egekbe szökken, a kiadók válságban vannak, miközben a banki részvények felértékelődnek, a könyvcímeket figyelmen kívül hagyják.
A könyv túlságosan fontos gyermekeink pszichés fejlődéséhez. Meg kell védenünk, meg kell mentenünk. De milyen módon?
Gianni Rodari, egy nagyon jó gyerekkönyvíró nagyon reálisan ezt mondta: ,,Az ember nem születik az olvasás ösztönével, ahogyan más ösztönökkel sem születik: evés stb. Az olvasás olyan ösztön, amelyet nevelni, ápolni, művelni kell". Ezt akarjuk mi is tenni.
Íme néhány tipp, amelyeket mindig hasznosnak találtunk.
- Gyermekeinket már egészen kicsi koruktól kezdve elvisszük a könyvesboltba, a könyvtárba, hogy lássák, tapogassák, lapozgassák a könyvet. A termelés bőséges és minden korosztály számára magas színvonalú.
- Ha már nagyobb a gyerek, fizessünk elő néhány magazinra. Tartunk otthon legalább egy egyszerű könyvespolcot. De Amicis azt is mondta, hogy ,,A ház könyvespolc nélkül méltóság nélküli ház".
- Tekintsünk magunkra olvasóként, és ne csak tapétakönyvek vásárlóiként.
- Amikor ajándékot adunk, soha nem felejtsünk el könyvet is adni hozzá. A könyv okosabb, mint egy aranylánc. Nyilvánvaló, hogy a könyvet legalább olyan körültekintéssel kell kiválasztani, mint ahogyan cipőt veszünk, amit a lábunkra húzunk.
- Soha ne mondjunk ,,nem"-et, amikor arra kér minket, hogy vegyünk neki egy megfelelő könyvet. Hányszor láthattuk azt, hogy a gyerektől megtagadták a kiváló (nem drága) könyvek megvásárlását, és hallottuk, hogy rögtön utána megkérdezték tőle: ,,Kérsz fagyit?
Forrás: bollettinosalesiano.it/Szaléziak.HU
|
|
|
0 komment
, kategória: Szakanyagok |
|
Címkék: engedelmeskednek, körültekintéssel, rákényszerítsék, felértékelődnek, gondolkodhatnak, visszaszerezzük, könyvesboltokat, gondolkodhattak, gondolkodásnak, gyerekkönyvíró, gondolkodásnál, beprogramoznak, csiklandozója, gondolkodásra, gondolatokból, mindenekelőtt, konkrétumokra, gyermekeinket, könyvespolcot, tapétakönyvek, indoktrináció, megvásárlását, középiskolába, könyvesboltba, meggyújtotta, vásárlóiként, társadalmunk, elmondhatjuk, gasztronómia, legfontosabb, könyvcímeket, televíziózás, megfontolttá, mélyrehatóvá, utasításokat, televízióban, nevelés egyik, gyereket gondolkodni, elmében mozgó, csak rosszul, ötletek mozgatják, élet kerekeit, csákány csapásai, fejében dőlt, néhány kezdeti, egyik első, konkrétumokra térjünk, gondolkodásra nevelés, kételyek megmentését, fasiszta korszakra, emberek szabadon, autóban hangosan, Soeren Kierkegaard, Charles Peguy, Edmondo De Amicis, Gianni Rodari,
|
|