|
2017-05-30 17:37:17, kedd
|
|
|
Értelem és tanulás
- Mi a fenének gyötröm magam a tanulással? Csak vesztegetem az időm olyanra, amit sosem használok. Minek kell ennyi mindent megtanulni? Úgysincs értelme!
-Mivel tudnám a diákokat ebben az érdekes világban még lekötni? Hogy tanítsak meg nekik ekkora mennyiségű anyagot, ráadásul ilyen rövid idő alatt?
Hát igen. Ugye hogy Te is érzed. Ez így NEM MŰKÖDHET! Nem működhet sem a tanulás, sem a tanítás. Mióta világ a világ, azt tanulta meg az ember könnyedén, aminek értelmét látta.
Iskola és tanulás
Még sosem volt ennyire fájdalmas az iskolai tanulás mint most. Mert sosem volt még ekkora kontraszt az unalmas, inger nélküli osztálytermek és az internet adta csodavilág között. Egy kaptafára faragni mindenkit, mert az olcsó és hosszú távon kezelhető.
A tanítás mit sem változott 100 év óta. A tanár a tudás közvetítője. Az a dolga, hogy átadja az ismeretet. Segítsen megérteni az összefüggéseket. Amit aztán majd le lehet hívni. Vagyis szaktudássá válik. Ezek szerint a diák feje egy tartály, amit meg kell tölteni. Csapokkal ellátni. A megfelelő csapot a megfelelő időben majd kinyitni és kifolyik a szaktudás. Ugye milyen abszurd ez a folyamat? De ki a csuda határozza meg a tanulnivalót?
Pedig a fiatalok állandóan tanulnak
Ha nem tudsz kezelni egy kütyüt, kérdezd meg a 12 évest. Vagyis nem azt akarják tudni, amit a tanárok és szülők tanítani szeretnének. Hanem mit? Amire saját életükhöz szükség van. Ami érzelmileg megérinti őket. Aminek számukra értelme van. A megszerzett tudás előnyét azonnal konkrétan meg akarják tapasztalni.
Milyen tudásnak van értelme?
Az élet versenyfutás. Aki lassú, vagy letér az autópályáról, az vesztes. Nem így van? Rohanunk az akció után. Keressük a megfelelő partnert, munkahelyet, olcsóbb üdülést. Csak gyorsan. A lehető leggyorsabban. Mikor kezdjük ezt az értelmetlen száguldást? Azonnal a születés után. Az én babám már megy, pedig még nincs egy éves. Az enyém már mondja, hogy mama. Karácsonyra olvasnia kell az elsősnek. Végigszáguldani a törzsanyagon matekból, kémiából, magyarból, fizikából. Jaj, csak le ne maradjunk! Jaj, csak nehogy kudarcot valljunk! Mert aki lassú, azt megbünteti az élet.
Nem lehet, hogy közben lemaradunk az életünkről? Célkitűzés, száguldás, megvalósítás, újabb cél. Mókuskerék. Ki tudja, hogy a cél jó cél-e? És abba belegondoltál-e mit hagyunk közben magunk után?
Elveszítettük szemünk elől önmagunkat. Idegenné váltunk önmagunk számára. Mindezt miért? Attól való félelmünkben, hogy lemaradunk, elszalasztunk, hibázunk.
Milyen tudásnak van tehát értelme?
Ami hozzánk passzol. Személyiségünkhöz. Különbözőek vagyunk. Ami egyikünknek segít, az a másiknak árt. Benned is és bennem is van egy belső nyugtalanság. Mintha hiányozna valami. Ezt az űrt akarjuk kitölteni. Minden életszakaszban változik ez a hiányérzet. Változnak az igények. Csak figyelj!
"Minden élőlényben van valami, ami önmaga akar lenni- az ebihal békává akar válni, a báb pillangóvá, a sérült ember teljes, ép emberré." (Ellen Bass )
Senki sem önmagától tanul
Másoktól tanulunk. Járni, beszélni, olvasni is másoktól tanultunk. Emlékszel a dzsungelben felnőtt fiúra? Ugrott, mászott, alig járt és nem beszélt. A tanulás feltétele a jó példa. A jó kapcsolat. Először szülő és gyerek közt. A minőségi kapcsolat a fontos. Fontosnál is fontosabb. Mert a tanulás első cseppjei meghatározzák a tanuláshoz való viszonyt. Az együtt töltött minőségi idő könnyűvé, sokrétűvé teszi a tanulást. Életben tartja az olthatatlan kíváncsiságot. Aki nem szeret tanulni, megtanulta valakitől. Volt valaki, aki a veleszületett tudásvágyát kioltotta. Aki szintén valakitől eltanulta.
A gyerek, szülő, tanító viszonya a tanulásban
Mikor lesz egy gyermek, kamasz, fiatal, felnőtt befogadó? Ha egyéniségként kezelik. Ha a tanító mint ember, a tanulóhoz, mint emberhez szól. Ha egyediségét a másik felismeri, nagyra értékeli, elismeri. Akkor kinyílik a tanítója felé és befogad. Befogadja annak tudását, tapasztalatát.
Ha tárgyként kezelik. Ha objektíven, empátia nélkül értékelik. Ha elvárások és azok teljesítése vagy nem teljesítése alapján mérik. Ha értelmetlen tanulásra kényszerítik, akkor az a gyerek, kamasz, fiatal és felnőtt, bezár. Sőt megtanulja magát is tárgyként kezelni és értékelni.
Hogyan tudod életben tartani a tanulni akarás szikráját
Gyerekként nem szerettem tanulni. Feladatot teljesítettem. Elvárást. Ma már igen. Mert azt tanulom, ami nem kötelező. Azt tanulom, aminek értelmét látom. Úgy indul a napom minden reggel, hogy de jó! Folytathatom. Ha egyéb teendőim miatt nem tanulhatok, egészen elszomorodom.
Hogy jutottam el idáig? Elkezdtem figyelni önmagam. Ki vagyok én? Milyen tulajdonságaim vannak? Milyen témák érdekelnek? Ki az, aki erről sokat tud? Mivel kapcsolhatom össze? Ez egy öngerjesztő folyamat. Tanuld meg magad. Ez az első lépés.
Ha pedig szülő vagy, figyeld a gyermeked. Ha ma a delfinek érdeklik, akkor menjetek delfináriumba, vegyetek delfin könyveket, nézzetek delfines filmeket. Ha holnap az autók iránt érdeklődik, akkor cseréld le a delfines könyvespolcot és tedd fel az autós könyveket. Keressetek, kutassatok együtt. Segíts neki megtalálni önmagát, mert akkor együtt őrizhetitek meg a tanulás iránti olthatatlan örömet.
Weitz Teréz
|
|
|
0 komment
, kategória: Érdekességek |
|
Címkék: végigszáguldani, összefüggéseket, tulajdonságaim, életszakaszban, kíváncsiságot, elszalasztunk, delfináriumba, könyvespolcot, leggyorsabban, osztálytermek, tapasztalatát, egyéniségként, belegondoltál, teljesítettem, elveszítettük, meghatározzák, veleszületett, folytathatom, autópályáról, megvalósítás, elszomorodom, törzsanyagon, kapcsolhatom, félelmünkben, kényszerítik, versenyfutás, tanulnivalót, nyugtalanság, szeretnének, munkahelyet, dzsungelben, vesztegetem, őrizhetitek, értelmetlen, öngerjesztő, olthatatlan, fenének gyötröm, időm olyanra, diákokat ebben, érdekes világban, ember könnyedén, iskolai tanulás, internet adta, kaptafára faragni, tudás közvetítője, diák feje, megfelelő csapot, megfelelő időben, csuda határozza, fiatalok állandóan, megszerzett tudás, élet versenyfutás, Ellen Bass, Weitz Teréz,
|
|
|
|
fenének gyötröm, időm olyanra, diákokat ebben, érdekes világban, ember könnyedén, iskolai tanulás, internet adta, kaptafára faragni, tudás közvetítője, diák feje, megfelelő csapot, megfelelő időben, csuda határozza, fiatalok állandóan, megszerzett tudás, élet versenyfutás, akció után, megfelelő partnert, lehető leggyorsabban, értelmetlen száguldást, születés után, törzsanyagon matekból, belső nyugtalanság, ebihal békává, sérült ember, dzsungelben felnőtt, tanulás feltétele, minőségi kapcsolat, tanulás első, tanuláshoz való, együtt töltött, olthatatlan kíváncsiságot, veleszületett tudásvágyát, tanító mint, másik felismeri, tanítója felé, tanulni akarás, napom minden, öngerjesztő folyamat, első lépés, delfinek érdeklik, autók iránt, delfines könyvespolcot, autós könyveket, tanulás iránti, végigszáguldani, összefüggéseket, tulajdonságaim, életszakaszban, kíváncsiságot, elszalasztunk, delfináriumba, könyvespolcot, leggyorsabban, osztálytermek, tapasztalatát, egyéniségként, belegondoltál, teljesítettem, elveszítettük, meghatározzák, veleszületett, folytathatom, autópályáról, megvalósítás, elszomorodom, törzsanyagon, kapcsolhatom, félelmünkben, kényszerítik, versenyfutás, tanulnivalót, nyugtalanság, szeretnének, munkahelyet, dzsungelben, vesztegetem, őrizhetitek, értelmetlen, öngerjesztő, olthatatlan, egyediségét, megszerzett, tapasztalni, teljesítése, szaktudássá, különbözőek, közvetítője, karácsonyra, tudásvágyát, egyikünknek, tanulással, mennyiségű, megtanulja, kutassatok, megtanulta, érdekelnek, érdeklődik, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
16396 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2283
- e Hét: 8699
- e Hónap: 17882
- e Év: 70590
|
|
|