|
2016-05-31 17:55:50, kedd
|
|
|
Kőhíd - Munkácsy híd
Gyulai út
Az 1777-ben ásott csabai Körösön eleinte csak jármos fahidak épültek: a Gyulai úton, a Széchenyi liget sarkánál, és a villamosmű melletti körgáti zsilip helyén. A városban elsőként a legforgalmasabb Gyulai úti híd helyén épült szilárdabb anyagú, téglaboltozatos híd 1875-ben Sztraka Ernő városi mérnök tervei alapján, 7,5 méter nyílással és 6 méter kocsiútszélességgel, tégla mellvédfallal. A hidat a népnyelv Kőhídnak nevezte el. A szép híd a Körös-parttal és a közeli malommal, illetve később a Közművelődés Házával festői látvány nyújtott és hamar a csabai képeslapok egyik kedvelt témájává vált.
kohid.jpg
A Kőhíd 1900 körül
A híd azonban hamar szűkké vált, ugyanis a város egyik legforgalamasabb útvonalára esett: kora tavasztól késő őszig erre haladt el a felsővégi legelőre járó tehéncsorda, illetve országos, sőt hetipiacok alkalmával is az embereknek, kocsiknak és állatoknak egész serege járt keresztül rajta. Számos alkalommal csak a szerencsén múlott, hogy az embereknek, állatoknak és járműveknek gyalogjáró hiányában a szűk úttesten összetorlódott nagy tömegében nem történt komolyabb baleset. Így rég óhajtott kívánsága teljesült a csabaiaknak 1902-ben, amikor a vármegye a csabai kőhidat átalakíttatta. A híd bővítésének terveit az államépítészeti hivatal főnöke, Haviár Lajos királyi főmérnök készítette.
malom_1890.jpg
A híd a gőzmalommal az 1900-as évek elején
A tégla mellvédfalat lebontották és a hidat kétoldalt két-két méter szélességben vaskonzolokon nyugvó, vaskorláttal ellátott gyalogjárókkal bővítették. A járdákat az úttesttől 20 cm magasságkülönbség választotta el, így a gyalogosokat tökéletesen elszigetelték az állat- és kocsiforgalomtól. A másik jelentős változás az volt, hogy mindkét oldalon (a Széchenyi utca felől 80, a Gyulai út felől 100 méter hosszan) fokozatos emelkedővel könnyítették meg a járművek feljutását a hídra, és az úttest szintjét is 10 cm-rel csökkentették. A mintegy három hétig tartó munkálatok 1902. május végén fejeződtek be. A híd pályája azonban továbbra is túl magasan volt, s így felesleges útkapaszkodást okozott, amellett a hídra vezető út igen nyomasztó hatással volt a közeli Közművelődés Házára és a vele szemben lévő sarokházra. Ádám Gusztáv elkészítette az útszint lesüllyesztésének, a a gyalogjárók vasbetonnal való kiszélesítésének terveit, ezek azonban nem valósultak meg.
A Kőhíd és a Közművelődés Háza
malom_
A Kőhíd és az István malom hangulatos látképe az 1950-es években
A Kőhíd nem sokkal lebontása előtt
1963-ban a hidat az UVATERV Szabó J. mérnök tervei alapján alakította át. Sajnos ez az átépítés sem volt elég ahhoz, hogy a híd az egyre növekvő forgalmat elbírja. 1984-ben lebontották, ekkor épült az egykori hangulatos, bájos híd helyére a ma is látható jellegtelen betonhíd, amely ugyan elődjénél szélesebb, nagyobb teherbírású, ám a régi híd szépségéből semmit sem örökölt, így a Körös egyik leghangulatosabb szakasza sajnos elveszítette egyik legfőbb ékességét.
|
|
|
0 komment
, kategória: Érdekességek |
|
Címkék: kiszélesítésének, legforgalamasabb, kocsiforgalomtól, leghangulatosabb, államépítészeti, téglaboltozatos, legforgalmasabb, összetorlódott, gyalogjárókkal, útkapaszkodást, csökkentették, mellvédfallal, elszigetelték, átalakíttatta, vaskonzolokon, könnyítették, közművelődés, elkészítette, vaskorláttal, szélességben, mellvédfalat, gyalogosokat, elveszítette, lebontották, teherbírású, választotta, tökéletesen, gőzmalommal, tehéncsorda, járműveknek, csabaiaknak, bővítésének, emelkedővel, szépségéből, jellegtelen, gyalogjárók, 1777-ben ásott, villamosmű melletti, városban elsőként, legforgalmasabb Gyulai, népnyelv Kőhídnak, közeli malommal, csabai képeslapok, város egyik, felsővégi legelőre, szerencsén múlott, szűk úttesten, csabaiaknak 1902-ben, csabai kőhidat, államépítészeti hivatal, 1900-as évek, tégla mellvédfalat, Sztraka Ernő, Közművelődés Házával, Haviár Lajos, Közművelődés Házára, Ádám Gusztáv, Közművelődés Háza, UVATERV Szabó,
|
|
|
|
1777-ben ásott, villamosmű melletti, városban elsőként, legforgalmasabb Gyulai, népnyelv Kőhídnak, közeli malommal, csabai képeslapok, város egyik, felsővégi legelőre, szerencsén múlott, szűk úttesten, csabaiaknak 1902-ben, csabai kőhidat, államépítészeti hivatal, 1900-as évek, tégla mellvédfalat, hidat kétoldalt, gyalogosokat tökéletesen, másik jelentős, járművek feljutását, úttest szintjét, mintegy három, hídra vezető, közeli Közművelődés, vele szemben, útszint lesüllyesztésének, 1950-es években, egyre növekvő, egykori hangulatos, kiszélesítésének, legforgalamasabb, kocsiforgalomtól, leghangulatosabb, államépítészeti, téglaboltozatos, legforgalmasabb, összetorlódott, gyalogjárókkal, útkapaszkodást, csökkentették, mellvédfallal, elszigetelték, átalakíttatta, vaskonzolokon, könnyítették, közművelődés, elkészítette, vaskorláttal, szélességben, mellvédfalat, gyalogosokat, elveszítette, lebontották, teherbírású, választotta, tökéletesen, gőzmalommal, tehéncsorda, járműveknek, csabaiaknak, bővítésének, emelkedővel, szépségéből, jellegtelen, gyalogjárók, vasbetonnal, készítette, hangulatos, valósultak, szilárdabb, alakította, állatoknak, embereknek, alkalommal, gyalogjáró, alkalmával, fejeződtek, munkálatok, felesleges, útvonalára, villamosmű, szerencsén, feljutását, hetipiacok, sarokházra, képeslapok, bővítették, felsővégi, keresztül, ékességét, kocsiknak, tavasztól, lebontása, széchenyi, elődjénél, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
16396 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 782
- e Hét: 7198
- e Hónap: 16381
- e Év: 69089
|
|
|