2009-05-20 15:07:23, szerda
|
|
|
Link
Illés Heni cikke alapján
Rekviem egy álomért
A történet nem fogalmaz meg újdonságot, mégis teljesen máshogy közelíti meg az érintett problémát. Nem finomkodik, odavágja a néző arcába a rideg valóságot, melyek szinte letaglózzák az embert...
Sokszor halljuk, és talán néha mi is úgy gondoljuk, hogy az amerikai filmipar csak szemetet tud gyártani, mely az öncélú pénzszerzés egyik módja, DE ez az alkotás a legkisebb mértékben sem tartozik ezek közé. Daren Aronofsky rendező Hubert Selby Jr. 1978-ban készült azonos cimű novelláját dolgozta fel, mely három fiatal és egy idősebb asszony sorsát követi nyomon, több hónapon keresztül. A végeredmény egy sokkoló, merész, sokszor gyomorforgató, de mégis nagyon elgondolkodtató alkotás, amely mély nyomot hagy mindenkiben, aki megnézi.
A történet Coney Island elhagyatott tengerpartjának lepusztult bérházai között játszódik. Sara Goldfarb (Ellen Burstyn) mindennapjait a tv nézés és a bon-bon majszolás teszi ki. Látszólagos nyugalmát egy telefonhívás kavarja fel: lehetőséget kap, hogy szerepeljen kedvenc TV Show-jában. Úgy gondolja az egyetlen öltözék, amely alkalmas arra, hogy megjelenjen benne nyilvánosság előtt az a piros estélyi ruhája, amit utoljára fia diplomaosztóján viselt. Barátnője tanácsára elkezd fogyókúrázni, de mikor ez a módszer hatástalannak bizonyul, orvoshoz fordul, aki felír neki fogyasztó tablettákat.
Mindeközben imádott fia, Harry (Jared Leto) barátnőjének Marionnak (Jennifer Connely) szeretne üzletet nyitni, melynek elérésében barátja Tyrone (Marlon Wayans) segít. A két fiú úgy gondolja, a legkönnyebben drogdílerként tudnak pénzhez jutni. Eleinte több sikeres üzletet is lebonyolítanak, és úgy érzik ez mindig így lesz, senki és semmi nem árthat nekik. Úgy gondolják, kizárhatják a külvilágot, és a kezdeti sikereken felbuzdulva meggyőzik magukat, hogy a váratlan kudarcok csak átmenetiek lehetnek. Mire feleszmélnek, már az tölti ki a mindennapjaikat, hogy megszerezzék a pénzt a következő adag heroinra.
Sarah eleinte nagyon boldog, mert rohamosan fogy, de nem sejti, hogy a gyógyszer, amit az orvos felirt neki, ugyanolyan kemény drog, mint amit a fia használ. Egy idő után teljesen rászokik a szerre, és úgy eszi, mint a cukorkát. Az asszony egyre komorabb és szétszórtabb lesz, egyfolytában hallucinációk gyötrik, ezért elbarikádozza magát a lakásban. A szebbik jövőről szőtt illúziók lassan szertefoszlanak, helyén csak a csalódás, és a pótszerek okozta kétségbeesés marad, így az álmokból végül rémálmok lesznek.
A film egy olyan világba vezet el minket, melyet nem ismerhetünk - azaz a szerencsésebbek nem ismernek - éppen ezért képes hatni ránk. A főszereplők mindannyian magányosságuk elől menekülnek, képesek bármit megtenni, hogy ne legyenek többé egyedül. Sara-nak a TV-jén kívül nincs semmije, a fia is csak állandóan meglopja. Egyedüli esélye az, ha bejut a Show-ba, és így bebizonyíthatja, hogy ugyanolyan értékes ember, mint bárki más. Harry és Marion a szerelembe menekülnek, ez jelenti számukra a támaszt, és úgy gondolják együtt bármire képesek. Tyrone drogügyletekbe keveredik, melybe belerántja Harry-t is.
Az alkotás nagy erőssége, hogy az első fél óra elég lassú, és még nem vesszük komolyan a bevágott rövid képeket táguló pupillákról, és injekciós tűkről, mert mindenki vidám, viszont az aláfestő zene már jelzi, hogy nem lesz ez mindig így. Ahogy lepereg a nyár, a történet vesz egy éles fordulatot, és szembetaláljuk magunkat négy emberrel, akik úgy szoktak rá a drogra, hogy szinte észre sem vették. A főszereplők kezdenek teljesen kifordulni magukból, apránként veszítik el mindazt, amit emberi méltóságnak lehet nevezni. Mire beköszönt a tél már bármit képesek megtenni az anyagért, mert ez jelenti számukra az egyetlen esélyt arra, hogy életben maradjanak.
A szuggesztív zenén, az intenzív vágási technikán kívül, még a nagyszerű színészi játék is tovább emeli a film színvonalát. Ellen Burstyn számos díjat nyert el megdöbbentően élethű alakításáért. Jared Leto és Jennifer Connely hitelesen formálják meg az elvonási tünetektől szenvedő fiatalokat: elhisszük, hogy tényleg a kábítószertől fogytak le, és hogy a fájdalomtól eltorzult arcukon kidagadnak az erek. Marlon Wayans életében először játszik komoly szerepet, melyben tiszteségesen helyt állt. Talán többre képes, mint amit eddig felmutatott?
A történet nem fogalmaz meg újdonságot, mégis teljesen máshogy közelíti meg az érintett problémát. Nem finomkodik, odavágja a néző arcába a rideg valóságot, melyek szinte letaglózzák az embert. A főszereplők a szemünk láttára válnak roncsokká, és amikor közeledünk a film utolsó perceihez nyilvánvalóvá, válik, hogy itt nem lesz pozitív befejezés, elmarad a happy end. Ez az alkotás sokkal hatásosabb, mint egy drogellenes kampány, mivel képekkel és zenével kommunikál, melyeket az ember sokkal könnyebben befogad.
A drogok hatására ilyenné vált az Édesanya :(Link
A szerelmes fiú , akinek amputálni kell elüszkösödött agyonszúrkált alkarját !:(Link
S a szerelme, Aki többé nem tér vissza hozzá, mert tovább kűzd azért, hogy anyaghoz juthasson:(
Link
--------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------
Rekviem egy álomért
Színes, amerikai dráma
Eredeti cím: Requiem for a Dream
Eredeti bemutató: 2000. május 14. (Cannes)
Hazai bemutató: 2001. február 22.
Játékidő: 98 perc
Rendező: Daren Aronofsky
Szereplők: Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans Forgatókönyvíró: Hubert Selby Jr.
Producer: Eric Watson, Palmer West
Operatőr: Matthew Libatique
Vágó: Jay Rabinovitz
Zene: Clint Mansell
Forgalmazó: Budapest Film
Megjelenés: 2004. május 25.
Forrás és fotó: Budapest Film
|
|
|
0 komment
, kategória: f Rekviem egy álomért/filmtört |
|
|
|