|
1/52 oldal
|
Bejegyzések száma: 510
|
|
|
|
2014-07-31 19:28:45, csütörtök
|
|
|
N É Z D !!! - PÁRATLAN KINCS - 15 ezer fotó a Kárpát Haza minden vidékéről, egy "amatőrtől", leírásokkal, történelmi ismertetőkkel :) Nézzék, terjesszék :)
Kárpátalja:
Ismertető, úti beszámoló Link
* Élménybeszámoló a Tisza-forrásnál tett kirándulásunkról Link
* Mezőgecse és Tiszacsoma Link
* Mezőgecse, szállásajánló Link
* Mezőgecse böllérverseny 2008 Link
* Ungvár (1) Link
* Ungvár (2) Link
* Gerény Link
* Nevickei vár, Ung-folyó Link
* Uzsoki-hágó Link
* Szerednye Link
* Munkács Link
* Munkács 2 Link
* Szentmiklós Link
* Latorca Link
* Vereckei-hágó Link
* Nagy-ág, Ökörmező, Vízköz Link
* Toronyai-hágó Link
* Szinevéri-hágó Link
* Szinevéri tó Link
* Beregszász Link
* Beregszász 2 Link
* Gut Link
* Nagybereg Link
* Beregvár Link
* Dolha Link
* Szolyva Link
* Borsova, Mezővári Link
* Kovászó Link
* Csetfalva Link
* Nagymuzsaly és Bene Link
* Bene 2 Link
* Nagyszőlős és Ugocsavár Link
* Tiszakeresztúr Link
* Salánk Link
* Királyháza, Nyalábvár Link
* Tiszaújlak Link
* Tiszabökény, Farkasfalva Link
* Técső Link
* Aknaszlatina Link
* Tisza-völgy, felső szakasz, Európa középpontja Link
* Hucul Brinza fesztivál, Rahó 2007 Link
* Rahó, Hucul-Brinza fesztivál 2009 Link
* Huszt Link
* Visk Link
* Fehér-Tisza Link
* Fekete-Tisza, Trufanec vízesés Link
* Fűrészvölgy Link
* Kőrösmező Link
* Kőrösmező szállásajánló Link
* Kőrösmező 3 Link
* Kőrösmező 4, a hegyekben Link
* Kőrösmező 5. a hegyekben Link
* Fekete-Tisza forrása Link
* Mezőhát Link
* Tatár-hágó Link
* Tatár-hágó 2 Link
* Prut-völgy, túl a Tatár-hágón Link
Székelyföld Link
* Csík
* Csíkszereda, Csíksomlyó Link
* Csíkszereda Link
* Csíksomlyó Link
* Csíkszépvíz Link
* Csíkszentmihály Link
* Csíkkarcfalva Link
* Csíkszenttamás Link
* Balánbánya Link
* Csíkrákos Link
* Szent Anna Tó Link
* Madéfalva Link
* Csíkszentkirály Link
* Csíkszentmárton Link
* Nyerges-tető Link
* Nyerges-tető 2 Link
* Gyergyó
* Békás szoros, Gyilkos tó Link
* Békás szoros Link
* Gyilkos tó Link
* Gyergyóbékás, Békási-víztározó Link
* Tölgyesi-szoros Link
* Borszék Link
* Borszéki-hágó, Kis-Beszterce Link
* Gyergyószentmiklós Link
* Gyergyószárhegy, Gyergyóditró Link
* Gyergyóalfalu Link
* Kilyénfalva Link
* Gyimesek
* Gyimesi hágó és Gyimesfelsőlok Link
* Gyimesi hágó és Gyimesfelsőlok 2 Link
* Gyimesfelsőlok 2 Link
* Pogány-Havas Link
* Gyimesközéplok Link
* Barackos Link
* Sötétpatak Link
* Gyimesközéplok 4 Link
* Gyimesközéplok 5 Link
* Esztena-látogatás Link
* Gyimesközéplok 7 Link
* Hidegség patak Link
* Hidegség patak, Barackos Link
* Szekérrel az Ilia-tetőre Link
* Borospataka Link
* Jávárdipataka Link
* Szekérrel az Aranyos-tetőre Link
* Muhospataki fürdő Link
* Kenyérsütés Link
* Gyimesek 2011 Link
* Gyimesek 2012 Link
* Gyimesbükk Link
* Gyimesbükk 2 Link
* Gyimesbükk 3 Link
* Gyimesbükk 4 Link
* Gyimesbükk 5 Link
* Gyimesbükk 6 Link új
* Háromkút Link
* Kostelek Link
* Hargita-hegység
* Hargitafürdő Link
* Tolvajos-tető, Piricske, Hargitafürdő Link
* Esztena a Hargitán Link
* Madarasi-Hargita Link
* Madarasi-Hargita 2 Link
* Madarasi-Hargita 3 Link
* Háromszék
* Gelence Link
* Sósmező Link
* Ojtoz, Ojtozi Hágó, Csomakőrös, Zágon Link
* Zabola, Páva, Székelytamásfalva Link
* Kovászna Link
* Torja Link
* Kézdivásárhely és Bereck Link
* Kézdivásárhely 2 Link
* Bereck Link
* Alsócsernáton Link
* Musátó-hágó Link
* Sepsiszentgyörgy Link
* Sepsiszentgyörgy 2 Link
* Kálnok Link
* Oltszem és Málnásfürdő Link
* Árkos Link
* Réty Link
* Kökös és Maksa Link
* Dálnok Link
* Lemhény és Csomortán Link
* Kézdiszentkereszt és Esztelnek Link
* Kézdiszentlélek Link
* Uzon Link
* Bikfalva Link
* Bodzai-szoros, Bodzavám Link
* Marosszék
* Marosvásárhely Link
* Mikefalva Link
* Bonyha Link
* Bekecs-hegy Link
* Nyárádszentbenedek Link
* Nyárádszentlászló Link
* Nyárádszereda Link
* Jobbágyfalva Link
* Csíkfalva Link
* Székelybő Link
* Nyárádszentmárton Link
* Berekeresztúr Link
* Erdőszentgyörgy és Bözödújfalu Link
* Csókfalva Link
* Székelyszentistván Link
* Mikháza Link
* Nyárádremete Link
* Vármező Link
* Sóvidék
* Korond és Szováta Link
* Bucsin-tető Link
* Bucsin-tető 2 Link
* Bucsin-tető 3 Link
* Parajd Link
* Rapsóné vára Link
* Áprily Lajos emlékhely Link
* Udvarhelyszék
* Székelyudvarhely Link
* Székelyudvarhely 2 Link
* Székelyudvarhely 3 Link
* Máréfalva és Fenyéd (székelykapuk) Link
* Fenyéd Link
* Homoródfürdő Link
* Homoródfürdő 2 Link
* Zetelaka Link
* Zetelaka 2009 aug. 20 Link
* Rez-tető Link
* Zeteváralja, Ivó, Zetelaki-víztározó Link
* Zetelaki víztározó 2 Link
* Székelyvarság Link
* Sikaszó, Libán-tető Link
* Farkaslaka és Énlaka Link
* Farkaslaka 2 Link
* Szejkefürdő Link
* Szejkefürdő 2 Link
* Székelykeresztúr Link
* Székelykeresztúr 2 Link
* Székelyderzs és Bögöz Link
* Agyagfalva Link
* Nagygalambfalva Link
* Kisgalambfalvi szüreti bálba hívók Link
* Újszékely Link
* Homoródszentmárton Link
* Homoródszentpál Link
* Homoródjánosfalva Link
A történelmi Erdély egyéb részei
* Aranyosszék
* Torockó Link
* Székelykő hegy, Torockó Link
* Torockó 3 Link
* Torockó, Farsangtemetés 2010 Link
* Torockó 5 Link
* Torockó 6 Link
* Torockószentgyörgy Link
* Kőköz Link
* Kőköz 2 Link
* Torda Link
* Várfalva, Aranyosrákos Link
* Tordai-hasadék Link
* Erdélyi Hegyalja
* Nagyenyed Link
* Gyulafehérvár Link
* Aranyos-völgy, Érchegység
* Verespatak Link
* Aranyos-völgy, Bihar-hágó Link
* Aranyos-völgy, Bihar-hágó 2 Link
* Szászföld
* Medgyes Link
* Brassó Link
* Törcsvár Link
* Törcsvári-Hágó Link
* Barcarozsnyó Link
* Kerc Link
* Baráthely Link
* Berethalom Link
* Szászsáros Link
* Szentágota Link
* Morgonda Link
* Kissink Link
* Segesvár Link
* Fehéregyháza Link
* Szászkézd Link
* Kőhalom Link
* Homoród Link
* Kaca Link
* Homoróddaróc Link
* Tömösi-hágó Link
* Prázsmár Link
* Szászhermány Link
* Bratocsa-hágó Link
* Szelindek Link
* Vöröstoronyi szoros Link
* Nagyszeben Link
* Szászváros Link
* Szászsebes Link
* Kalotaszeg
* Királyhágó falu Link
* Körösfeketetói vásár 2007 Link
* Csucsa Link
* Bánffyhunyad Link
* Sebesvár Link
* Körösfő Link
* Kalotadámos Link
* Kalotaszentkirály Link
* Magyarvalkó Link
* Magyargyerőmonostor Link
* Kőrizstető-Havasrekettye, táj Link
* Szászfenes Link
* Magyarfenes Link
* Gyalu Link
* Tarnicai-víztározó Link
* Kenyérmező
* Déva Link
* Csernakeresztúr Link
* Vajdahunyad Link
* Alvinc Link
* Kolozsvár és a Mezőség
* Mezőség Link
* Kolozsvár (2) Link
* Kolozsvár (3) Link
* Kolozsvár (4) Link
* Kolozsvár Link
* Kolozsmonostor Link
* Doboka Link
* Szék, Bonchida, Szamosújvár, Dés Link
* Pusztakamarás Link
* Aranyosgerend Link
* Radnót Link
* Küküllővár Link
* Ádámos Link
* Máramaros
* Koltó Link
* Nagybánya Link
* Bódi tó Link
* Gutin hágó Link
* Falusugatag Link
* Máramarossziget Link
* Felsővisó Link
* Desze Link
* Barcánfalva Link
* Rozália Link
* Dragomérfalva Link
* Fogarasföld
* Fogaras <http://www.erdely-szep.hu/Fogaras/index.html> |
|
|
0 komment
, kategória: Szép tájakon |
|
|
|
|
|
2014-07-31 19:23:23, csütörtök
|
|
|
Kedves Ismerőseim, Barátaim!
A mai 10 milliószoros napra szívből kívánom Mindenkinek, hogy a Fény világítsa meg teljes Lényünket, oldja fel és emelje végleg a Fénybe, a még megosztottságban lévő részeinket, hogy boldogságban, szeretetben, EGYSÉGBEN élhessünk MAGunkkal, és a Teremtett Világunkkal!
Szívből kívánom, hogy minden magyar szívében emlékezzem rá, hogy BOLDOGASSZONY ORSZÁGA vagyunk, és a Fénnyel való teremtés a MI feladatunk, amely megemeli egész Kárpát-medence rezgését!
A Fény sugárzása, tudatos teremtés és cselekedetek által teremtsünk Új Hazát, melyben a szeretet és a Lélek gyógyítása kapja a főszerepet!
Hisz amikor a Fényről beszélünk, akkor Istenről beszélünk, mert Isten Maga a Fény. E Fény nélkül nem élnénk, nem ébredne szívünkben szeretet.
Nagyon fontos, hogy megőrizzük a Fényünket!
Pozitív gondolatokkal, megerősítésekkel, Istenbe vetett hittel és bizodalommal tartsuk meg Fényünket, és sugározzuk szét a világba.
Adjunk belőle mindenkinek, de ne csak annak, akit szeretünk, mert a legnagyobb szüksége annak van a Fényre, akinek a szíve, a lelke elsötétült a félelemtől, a fájdalomtól, a kétségbeeséstől, a küszködéstől, és ezért nem látja meg a Fényt sem magában, sem másban.
Ha egy ilyen embertől elfordulunk, még nagyobb sötétséget ébresztünk benne, mert elvettük tőle azt a lehetőséget, hogy megláthassa magában a Fényt, és megtalálja azt az utat amelya Fényre vezeti őt.
Ha szívünket, lelkünket, tudatunkat egy magasabb síkra emeljük, akkor már az Krisztusi Szeretet áramlik át rajtunk, és tükröződik a világba.
Hisz a SZERETET a legmagasabb Isteni Minőség,- ereje által korlátokat tud ledönteni, s szíveket tud megvilágosítani és felemelni Isten Országába.
Árasszuk hát szét a Fényt a Kárpát -Hazában!
Áldás Mindenkire!
Szeretettel: Feketéné Lendvai Katalin
Hitvallás
Vallom, hogy a gondolat szabad,
mert hazám ott van a Kárpátok alatt
és népem a magyar.
Hirdetem,hogy testvér minden ember,
s hogy egymásra kell leljen végre egyszer
mindenki, aki jót akar.
Hiszek jóban, igazban, szépben.
Minden vallásban és minden népben
és Istenben, kié a diadal.
Vallom rendületlenül, hogy Ő az út s az élet,
és maradok ez úton, míg csak élek,
töretlen hittel ember és magyar.
Wass Albert után szabadon
Link
Link
Az Ősi ERŐ
Link |
|
|
0 komment
, kategória: Égi dolgok |
|
|
|
|
|
2014-07-31 18:06:58, csütörtök
|
|
|
A Balaton Titanicja + FOTÓK
Illés Tibor
Az 1954-es hajószerencsétlenség a magyar tengeren
Link
Nem múlik el nap, hogy ne olvashatnánk híreket az olaszországi hajókatasztrófáról, melynek magyar áldozata is van. De arra már talán kevesen emlékeznek, hogy - méretében nem, de halálos áldozatok tekintetében ezzel összemérhetően - a magyar tenger is szedett áldozatokat, amikor a ,,Balaton Titanicjaként" emlegetett Pajtás hajó 1954. május 30-án felborult.
A Pajtás csavargőzös kora délelőtt futott ki a balatonfüredi hajóállomásról. A közelben éppen vitorlásverseny zajlott, s az utasok - hogy jobban láthassák a viadalt - a hajó egyik oldalára tódultak. Az éppen kanyarodó jármű megdőlt és elsüllyedt. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait. Huszonhárman meghaltak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, ezért a közvélemény csak három évtized múltán értesült a tömegszerencsétlenségről.
A Pajtás
Link
Az egycsavaros utasszállító gőzhajó 1918-ban került ki a Shlick-Nicholson Hajógyárból. Ebből a típusból kilencet építettek, és mindegyiket római számmal jelölték. A hajó a II-es számot kapta - 1918-II. sz. csavargőzös - , és 1945-ig szállította az utasokat a Duna két partja között, mígnem a háború viharaiban a Markó utca magasságában el nem süllyedt. Egy évvel később emelték ki, majd a helyreállítást követően ismét forgalomba állították.
1950-ben került a Balatoni Hajózási Vállalat (BHV) tulajdonába, s ekkor kapta a Pajtás nevet is. Egyszer még visszaszállították a Dunára, majd ismét balatoni hajó lett. A tragédia után, 1957-ben Siófokon, a MAHART műhelyében kétcsavaros motorhajóvá építették át, és 1959-ben Dömsödre keresztelve lehajózták a Dunára. Véglegesen 1987-ben vonták ki a forgalomból, 2002-es információk szerint jelenlegi osztrák tulajdonosa motorjachtnak építi át.
A végzetes átépítés
A II. világháború alatt a balatoni hajókat mind felrobbantották és az ország újjáépítését követő lassan meginduló turizmus munkástömegeit nem volt mivel kiszolgálni. Ekkor jutott eszébe valakinek, hogy három dunai gőzöst felúsztassanak a hat-hét éve átadott Sió-csatornán. Ezek egyike volt a Pajtás.
Az ötvenes évek elején korábban sohasem látott tömegek lepték el nyaranta a Balaton mindkét partját, hogy a magánvillákból átalakított vállalati üdülőkben pihenjék ki fáradalmaikat, a beutalókért valóságos versengés folyt. Azokban az időkben nehéz volt a Helkán, a Kelénen, a Csobáncon vagy a Tündén a Siófok-Füred útvonalon helyet kapni, a hajók alig győzték az utasokat szállítani. 1951-ben határozták el valakik ,,odafönt", hogy a Pajtást a Balatonra kell vezényelni. A BHV siófoki műhelyében átalakították a hajót, melynek során hat méterrel meghosszabbították a tetőt és a mentőcsónakokat a fedélzet fölött helyezték el, az ablakokat kicserélték.
Az átalakítás azonban nem vált a Pajtás előnyére, ráadásul az alapvető stabilitási követelményeket sem vették figyelembe. A módosításokkal a hajó befogadóképessége 150 főről 200-ra nőtt, aminek egyenes következménye volt a stabilitását romlása. 1952. április 25-én a KPM is hozzájárult a munkához. Az üzemképességi szemlén az illetékes hajózási hatóság még apró változtatásokra hívta fel a figyelmet, de stabilitáspróbát sem akkor, sem a forgalomba állítás után - amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hajó látványosan billeg és düledezik - senki sem rendelt el.
Link
Ekkor már több hajós is tudta, hogy a Pajtás labilis, ám ezzel a hivatalokban nem foglalkoztak, sőt azzal sem, hogy az eredetileg folyami hajónak épített csavargőzös nem alkalmas a Balatonra. Ráadásul a hajó műszaki vizsgálata is elmaradt, a stabilitás ellenőrzésével együtt. Az átalakítás után a Pajtás személyzete észlelte és jelentette is a veszélyes labilitását, de az illetékesek valószínűleg a ,,szabotázs" vádjától tartva nem tettek semmit. A problémát az akkori kapitány, Heisz János is felismerte, de írásos nyoma nincs, hogy ezt valaki ,,feljebb" jelentette volna. Egyszerűen a szőnyeg alá söpörték a problémát, mivel már várták az új balatoni hajókat, melyeknek a Pajtást és társait kellett felváltaniuk.
A tragédia
Verőfényes vasárnap volt 1954. május 30-án. A hajó délelőtt negyed 11-kor indult el Siófokról, száz utassal a fedélzetén. Az irány Tihany volt, Balatonfüreden keresztül. Az út során Füredig semmi vészjósló nem történt, bár később néhány szemtanú azt vallotta, már ekkor is megdőlt a hajó. 11 óra 30 perckor a zsúfolásig megtöltött füredi móló keleti részén kötött ki, orrával a Tagore sétány felé. A száz utasból 14-en maradtak a hajón. Ezt Germán Gyula matróz jelentette Heisz Pál kapitánynak azzal együtt, hogy a Tihanyba induló utasok száma 178.
Link
Az utasok ki- és beszállása után a hajó Tagore sétány irányába éles jobb fordulóval a Tihany felé vette az irányt. A fedélzeten ekkor 192 - más források szerint 176-178 - utas és 6 fős személyzet tartózkodott. Legtöbben a gyereknapot ünnepelték a hajókázással, és figyelték az abban a percben a startpisztoly lövésére elindult vitorlásversenyt. Az éles forduló alatt a Pajtás először balra, majd jobbra billent. Heisz Pál kapitány el akarta fordítani a kormányt, hogy megállítsa a borulást, de nem sikerült: a hajó a bal oldalára dőlt, és süllyedni kezdett, miközben kitört a pánik. A gőzhűtő, Vámosi Gyula, aki kabinjában ragadt, halála előtt nem sokkal még kiengedte a kazánból a gőzt, hogy a hajó ne robbanjon fel. Ezzel még nagyobb tragédiát előzött meg. A felborult hajó a bal oldalára dőlve süllyedt el, majd megült a fenéken. Szerencsére félig kiállt a vízből, így az utasok nagy része felkapaszkodhatott az oldalára.
Szemtanúk szerint a borulást a hajótest belendülése okozhatta. Pont akkor indult a móló másik oldalán az évadnyitó vitorlásverseny mezőnye. A látványos rajtot pedig minden utas meg akarta nézni, ezért a hajó bal oldalára tömörültek. Ettől erősen megdőlt a Pajtás. Az utasok ekkor megijedtek, és átszaladtak a hajó jobb oldalára, ami ettől a másik felére dőlt, és erősen kilengett. Eközben nagy mennyiségű víz jutott a hajóba, majd lesüllyedt a tó fenekére, ahol balra dőlt. Huszonhárman, 22 utas és a fűtő - más források szerint huszonheten - lelték halálukat a hullámsírban, több mint 50 ember megsérült, annak ellenére, hogy a közelben zajló vitorlásverseny résztvevői gyorsan megkezdték a mentést. Mivel a hajó a parttól pár méterre borult fel, a parton állók közül többen beugrottak segíteni. A vitorlásversenyt azonnal lefújták, a versenyezők aktívan részt vettek a mentésben. Nekik köszönhető, hogy nem lett több áldozat.
Link
Később, még napok múlva is találtak néhány iszapba süllyedt áldozatot. A személyzetből egy fűtő esett áldozatul, aki nem fért ki a gépház ablakán. Mondták neki, hogy várjon, amíg kivágják a hajótestet, de a termetes férfi úgy döntött, alámerül és megkeresi a kijáratot az olajos vízben. A gépház ajtajában azonban három menekülni próbáló utas belekapaszkodott. Mindnyájan megfulladtak.
A későbbi levéltári kutatások és a visszaemlékezések szerint a legfiatalabb áldozat hét, a legöregebb 68 éves volt, a többiek 20-25 évesek voltak. Néhány különös esetről is szólt a fáma. Egy édesanya például a babakocsival együtt vízbe dobta csecsemőjét. A gyermeket a pólya fenntartotta a vízen, kimentették, és a mamája is megmenekült. A postás tisztiiskola évfolyama és egy katonai alakulat jutalomutazáson vett részt a Pajtás fedélzetén. Elsőként egy katonatiszt esett át a korláton a boruláskor. Tetemét két nap múlva találták meg, a hajótest az iszapba nyomta. Egy nőt a szűk hajóablakon rángattak ki, csontig lenyúzta az ablakkeret a csípőjéről a húst, de életben maradt. Orosz katonák is voltak a hajón, őket a csizmájuk húzta a mélybe. Többen látták, hogy úsztak, úsztak, aztán egyszer csak elsüllyedtek. Egyesek látni véltek egy ismeretlen katonatisztet, aki a történtek láttán belevetette magát a vízbe, sikerült is valakit a partra vonszolnia, aztán újra visszaúszott, megint megmentett valakit, harmadszor is fordult, de akkor már a saját életet sem tudta megmenteni. Menyasszonya hiába várta a parton.
A balatoni utasforgalom könnyítésére építették 1952-ben a kétemeletes Beloiannisz motorost, amelynek már a nevétől is kiütést kaptak a balatoni emberek. Arra viszont jó volt, hogy tömegeket szállítson, 1954. május 30-án pedig történetesen balatonfüredi kisiskolásokat. Amikor a Pajtás felborult, a Beloiannisz még a közelben volt, pánikot okozva, mert a szülők azt hitték, ezt a hajót érte baleset.
ÁVH a mólón
Link
A hajószerencsétlenség hírének hallatára az akkori közlekedési miniszter, Bebrics Lajos azonnal a helyszínre indult vasúti sínbuszával. Az állomáson várt rá Kalász Antal százados, az akkori füredi rendőrkapitány, akivel azonnal a mólóra siettek. Az ott lévő ávósok azonban megálljt parancsoltak nekik, és megpróbálták a minisztert is elzavarni, de neki valahogy sikerül mégis kijutnia, de a szolgálatos rendőröket már nem engedték oda, akik tehetetlenül nézték az ávósok ügyködését. Az államvédelmisek a turisták fényképezőgépeiből kihúzták a filmeket, megfélemlítették a szemtanúkat, hogy nem beszélhetnek senkinek arról, amit ott láttak. A mentéssel viszont egyáltalán nem foglalkoztak, pedig perceken belül a helyszínre érkeztek.
Az államvédelmis nyomozók még a telefonközpontban is csak arra figyeltek, nehogy bárki tudomást szerezzen a tragédiáról. Manapság elképzelhetetlen, hogy ne szülessen tudósítás egy több tucat halálos áldozattal járó balesetről, se akkor a Pajtás gőzös tragédiájáról mégsem lehetett tudni, és tilos volt róla beszélni. 1954-ben Balatonfüreden az ÁVH, a rendőrség, a miniszter mind azon fáradoztak, hogy ne szerezzen tudomást a világ a Pajtásról. Ekkor ugyanis csak arról szólhattak a hírek, hogy a békeharc folytatódik, a vas és acél országa épül, és a nemzetközi helyzet is fokozódik. Pedig a legnagyobb balatoni hajószerencsétlensége történt akkor a füredi kikötőben.
A tragédia súlyát a korabeli politikai vezetés is megpróbálta enyhíteni, a Szabad Nép című lapban jelent meg egyetlen hír, 12 halottról beszámolva, majd Rákosi Mátyás hírzárlatot rendelt el. A híradások nem szóltak, nem szólhattak rossz hírekről. ,,Magyarországon egyszerűen nem történtek balesetek... Diktatúrában nincs ilyen dolog, csak jó dolgok vannak" - emlékezett vissza később Atkári Arisztid, aki akkoriban titokban tudósította a Szabad Európa Rádiót.
A Pajtás tragédiája 30 évig tiltott téma volt, sőt a hallgatás, a titkolódzás nagyotmondókat szült, akadtak olyanok, akik 5-600-ra tették az eltűntek számát, míg a rosszhiszeműek szabotázst emlegettek. A balatoni hajózás történetének legszomorúbb eseményét idézve 1999-ben a város önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Balatoni Hajózási Rt. a tragédia 45. évfordulója alkalmából egy szobrot állított a Tagore sétányon.
A vizsgálat
A Pajtás katasztrófájának rejtélye még mindig élénken foglalkoztatja a hajóstársadalmat. A szörnyű baleset szemtanúi közül sokan még a mai napig sem szívesen beszélnek. A balesetet követően azonnal letartóztatták a kapitányt és megkezdődött a gondos vizsgálat, ami persze abban az irányban folyt, hogy csakis ő lehet a felelős.
Nyolc hónapig volt előzetes letartóztatásban, amíg kimondták az ártatlanságát. A vízből kihalászott hajónaplónak köszönheti, hogy bebizonyosodott, nem volt túlterhelve a hajó, így elkerülte a halálbüntetést. Egyik közeli barátja szerint a tragédia után magába forduló, szomorú emberré vált, de a Balatontól soha sem bírt elszakadni, éveken keresztül horgászott a partról. Sokáig nem kapott állást, végül Siófokon kikötőfelügyelői munkakörbe helyezték. A balesetről még a legjobb barátainak sem beszélt egy szót sem.
Link
,,Végignéztem a hajón és láttam, hogy a fedélzeten sok ember van, vagyis ezen részére több személy nemigen szállhatott volna fel, mivel az emberek már zsúfolásig voltak" - beszélt a kapitány a tragédiát megelőző percekről. ,,Úgy láttam, hogy arányosan vannak elosztva... A hajó lassú tempóban elindult a kikötő északi partja felé. Időközben, az elindulás után közvetlenül, a hajó kormányosa, Steiner János is bejött a fülkébe, de a kormány továbbra is az én kezemben volt."
Az indulás pillanatában a hajót kissé ,,kiemelte", hogy ne ütődjék a partnak, majd megvárta, hogy a vége hagyja el a mólót, és ekkor kezdte meg a kormány jobbra tekerését. A kormányt félig jobbra tekerte, amit a kormány-jelzőkészüléken ellenőrzött.
,,Az elindulás alkalmával semmi rendellenességet nem észleltem, a hajó a megszokott ingással indult ki a kikötőből" - folytatta a kapitány. ,,Miután a kormányt félig jobbra tekertem, a hajó túlzottan jobbra dőlt. Hogy az ingást kiküszöböljem és a hajót egyensúlyba hozzam, a kormányossal közösen visszatekertem egy negyed fordulattal, vagyis az eredeti kormányállás felére. Ezen idő alatt a hajó a bal oldalára fordult. Vártam, hogy a bal oldali ingásból visszaáll, és kiküszöbölődik az ingás, azonban ez nem állt be, hanem a hajó eldőlt a bal oldalára."
A szerencsétlenség úgy maradt meg az emberekben, hogy a hajó felborulásában a vitorlásverseny volt a ludas, mivel az utasok a látvány miatt a gőzös egyik oldalára furakodtak. Ezzel szemben több tanú is állította: az emberek olyan sűrűn álltak, hogy képtelenek lettek volna bármiféle mozgásra.
,,A Tagore sétányról láttam, hogy a Pajtás a füredi mólótól indulni készül. Feltűnő volt, hogy az indulás pillanatában a hajó balra dőlt, és szinte a móló dörzsfáinak támaszkodott úgy, hogy mintegy 40-50 centiméter mélységben láthatóvá vált a merülési szint alatti hajótest" - emlékezett később vissza Kálnai Attila, aki maga is hajóvezető, 1954-ben gyakorló hajós, folyamőrtiszt volt, és fényképen örökítette meg a borulás pillanatát, valamint a mentés egyes fázisait. ,,Ekkor már olyan érzésem volt, hogy a hajó nem fogja kibírni a megfordulásnál fellépő centrifugális hatást, és felborul, ezért nyúltam a fényképezőgéphez."
Link
Kálnai Attilának szerencséje volt, mivel az ő fényképezőgépéből nem húzták ki a filmet. Fényképezett egyHajdú István nevű vitorlásversenyző is, aki a mentésben vett részt. Két fordulót tett meg, de utána elkergették a rendőrök.
A fordulás megkezdésekor a hajó fara nagyobb, az orra kisebb sugarú körön fordul meg. Erre mondják, hogy a hajó fara ,,esik". A kormánykihajtás pillanatában a lapátnyomás másik iránya megdönti a hajót a fordulási belső oldal felé. Ekkor következett be a kapitány által beismert túlzott kormányvisszavétel. Később, amikor a hajó már beállt a fordulási körbe, súlypontjában centrifugális erő keletkezett, amely a bemerült hajótest ellenállása miatt kifelé döntötte a hajót. Ezt fokozta a kapitány is, amikor a kormányt hirtelen ebbe az irányba visszavette. Ekkor már a magas súlyponttal rendelkező hajó, amelynek dőlését fokozta a fedélzeten tartózkodó tömeg tehetetlenségi nyomatéka is, nem tudott egyensúlyi helyzetébe visszabillenni. A Pajtás bal oldalára dőlve süllyedt el a körülbelül 3,5-4 méteres vízben.
A kihallgatott tanúk közül többen elmondták, hogy nem érte őket váratlanul a hajó katasztrófája. Egyesek figyelmeztették is a Pajtás kapitányát, Heisz Pált, hogy egyszer majd felborul a hajóval. Javasolták neki, hogy a labilitást tegye szóvá. Nem tudjuk, hogy megfogadta-e a tanácsot, vagy inkább hallgatott, mert féltette az állását, vagy úgy gondolta, a felelősség nem az ő vállán nyugszik. A kapitány ma már nem él.
Néhány nappal a hajó kiemelése után elvégezték azt a stabilitáspróbát, amit sokkal korábban kellett volna. Mindössze tizenegy személy, adott jelzésre, a hajó egyik oldaláról a másik oldalára futott, ezután pedig vissza; s ezt még kétszer megismételték, mindig a dőlés irányában. Harmadik kísérletre már abba kellett hagyni, mert különben felborult volna a hajó.
Forrás:
Link
Link
Link |
|
|
0 komment
, kategória: Katasztrófák és történetei |
|
|
|
|
|
2014-07-31 17:56:31, csütörtök
|
|
|
Hányszor leszidtam a gyerekeket, amikor az evőeszközöket nem kimondottan rendeltetésszerűen használták... Ezeket a képeket látva viszont az a gyanúm, hogy a kreativitásuk kiélésében korlátoztam őket. Ugyanis ha művészi kezek közé kerül a kés, villa és a kanál, akkor ilyen bámulatos szobrokká alakulnak.
Link
A művész, Gary Hovey 2004-ben kezdte el az evőeszközök hajlítgatását, ami nem nagy ügy, ismervén Uri Geller pályafutását. Ellenben Gary a meghajlított kanalakat és villákat nem a kukába dobja, hanem művészi alkotássokká formálja.
Link
Munkájában az a három dolog inspirálta, amit a világon legjobban szeret: a természet, a hegesztés és a humor
Link
Szobrai megvásárolhatóak, és ha rendelni szeretnénk valamelyikből, biztos hogy egyedi szobrot kapunk, mert nem használ sablont.
Link
A szobrok ára 50 dollártól 5000-ig terjednek.
Link
A szobrokhoz rozsdamentes acélt használ, mert a hegesztéshez az a legmegfelelőbb; az ezüst a hőtől hamar tönkremegy.
Link
Link
A művésznél 1994-ben Parkinson-kórt állapítottak meg. Az alkotás így egyfajta terápiaként is szolgál, bár a munka nagyon időigényes és egyre nehézkesebb.
Link
Van olyan szobor, ami hónapokig készül.
Link |
|
|
0 komment
, kategória: Érdekességek |
|
|
|
|
|
1/52 oldal
|
Bejegyzések száma: 510
|
|
|
|
2014. Július
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
510 db bejegyzés |
e év: |
5810 db bejegyzés |
Összes: |
50420 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2562
- e Hét: 9480
- e Hónap: 20494
- e Év: 126638
|
|
|