|
2012-04-10 10:49:24, kedd
|
|
|
45 perc alatt 34 matekfeladatot kellett megoldania a hatosztályos gimnáziumokba felvételizőknek. És a nyolcadikosok is arról panaszkodnak a közösségi oldalakon, hogy nagyon nehéz volt a feladatlap. Szombaton összesen több mint 53 000 tíz, tizenkettő és tizennégy éves diák írta meg a középiskolai felvételiket matematikából és magyarból. A vizsga után volt, aki sírt, és sokan elkeseredtek. Gyerekjogász szerzőnkben több kérdés is felmerült a felvételi jelenlegi formája kapcsán. Például az, hogy azt méri-e a középiskolai felvételi, amit kell? Dr. Gyurkó Szilvia írása.
A középiskolai felvételik rendszere a világon mindenhol komoly kihívások elé állítja a gyerekeket, a szülőket és az iskolákat. Japánban ilyenkor megugrik a fiatalkori öngyilkosságok száma. Indiában sokkal több gyerek szökik el otthonról. Amerikában civil szervezeteket hoztak létre a szülők az állami felvételik megreformálására. Hogy miért? A világon mindenhol ugyanazok az okok.
Mert 45 perc, vagy egyetlen teszt nem elegendő arra, hogy egy gyerek valódi tudását lemérje. Ez így csupán a pillanatnyi teljesítményről adhat számot.
Mert a felvételi épp a tinédzserkorra esik, ami egyébként sem könnyű időszak, és ez az extra terhelés stresszt, szorongást okozhat, ami nemcsak az egészséget veszélyezteti, de a családi konfliktusok számát is megnöveli.
A teljesítmény érdekében a szülők és a gyerekek is extrém terhelést vállalnak. A szülő tudja, hogy a gyerek jövője szempontjából fontos a jó iskola. Jönnek a különórák, a magántanárok, a jó jegyek iránt támasztott elvárás. A gyerek szeretne ugyan megfelelni a szüleinek, tanárainak, ám közben (mivel kamasz) próbálgatja a határait, szeretne nemet mondani, önálló döntéseket hozni, meg egyébként is, csak azt akarja, hogy hagyják békén. A családi együttléteket sötét árnyként lengi be a felvételi réme.
És nem utolsó sorban az is elég nagy baj, hogy az egész felvételi rendszer fordított logikára épül: a gyermekjogi megközelítés szerint ugyanis
a gyerek szükséglete, képességei és fejlődése érdekében kellene NEKI (a gyereknek) iskolát választania - és nem az iskolának a saját szükségletei, férőhelye és programja szerint diákot.
Van a történetnek egy nagyon praktikus és kézzelfogható része: a felvételi tesztek összeállítása. A statisztikák tanúbizonysága szerint a tesztek országos átlaga néha 50 százalék alatti (ez volt a tavalyi matematika felvételinél). De soha nem volt még 80 százalék feletti. Ezt tényleg így kell csinálni? Tényleg a gyerekek töredékének lehet csak meg az az élménye, hogy sikeresen veszik az akadályokat?
Mi lehet a baj? Vagy ennyire felkészületlenül érkeznek a gyerekek, vagy valami komoly gond van a tesztek összeállításával. Az is lehet, hogy nem ugyanazt a nyelvet beszélik az iskolákban oktató pedagógusok és a tesztek összeállítói? Lehet, hogy ennyire rontja a teljesítményt az izgulás?
Bármi is áll a háttérben, nagyon fontos lenne, hogy tegyünk valamit. Ha a stressz megfelelő kezelésének hiánya az ok, akkor legyenek tréningek, felkészítések, amelyek segítik ebben a gyerekeket. Ha pedig a tudás kevés, akkor érdemes utánamenni: tényleg minden iskola tudja-e, milyen tananyagból lesz a vizsga?
Hogy ez miért ennyire fontos? Mert egész egyszerűen jogtalan. Gyerekjogi szempontból fontos alapelv, hogy nem lehet olyan anyagot számon kérni a gyereken, amit nem tanítottak meg neki.
Nem azért jár a gyerek suliba, hogy jól megírja a felvételit (dolgozatot, vizsgát), hanem azért, hogy megszerezze azt a tudást, ismeretet, és azokat a képességeket, amelyekről azt gondoljuk, majd a felnőtt, önálló életében segíteni fogják őt.
,,Hangsúlyozandó, hogy az a típusú tanítás, amely elsődlegesen az ismeret növelésére törekszik, a versenyzést ösztönzi, és a gyerekek túlzott terheléséhez vezet, súlyosan gátolhatja a gyermek harmonikus, szellemi és fizikai tehetségének és képességeinek a lehetőségek legtágabb határáig való kibontakozását." - Így szól az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának 2001-ben hozott általános kommentárja.
Mondják, hogy nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk. Ha viszont így van, vajon milyen életleckét tanít a gyerekeinknek egy ilyen vizsgarendszer? A kiszolgáltatottságét? A ,,bármi megtörténhet" tanulságát?
A szerencse szerepére akarjuk őket megtanítani? Vagy arra, hogyan küzdjenek, hozzák vissza a veszett ügyeket (például egy szóbelivel)? Vagy arra, hogy mennyire fontosak a kapcsolatok, az ügyeskedés és a helyezkedés? Mert a felvételik után garantáltan beindulnak a szülők, és elkezdik szervezni, kutatni, keresni, hogyan tudják a gyereküket valahogyan bejuttatni adott intézménybe - a rosszul sikerült írásbeli ellenére is.
Feltétlenül így kell ennek lennie?
De ami még fontosabb kérdés: tényleg ez a legjobb módja annak, hogy a gyerekek az iskolarendszer következő fokán folytassák tanulmányaikat? Azt mérjük a középiskolai felvételin, amit tényleg mérni akarunk? Mi alapján, és kiket válogatnak ki az iskolák? Mi alapján, és hogyan döntenek a gyerekek és szüleik a továbbtanulásról?
Elképesztően fontos kérdések ezek, melyekre el kellene kezdeni olyan válaszokat adni, amelyek tiszteletben tartják a gyerekek jogait, érdekeit, és azt szolgálják, ami az oktatás valódi célja: megerősíteni a gyerek készségeit, tanulási és más képességeit emberi méltósága, önbecsülése és önbizalma kibontakoztatása által*.
Dr. Gyurkó Szilvia
|
|
|
0 komment
, kategória: Iskola |
|
Címkék: felkészületlenül, kibontakoztatása, összeállításával, megreformálására, továbbtanulásról, teljesítményről, felvételizőknek, tanúbizonysága, tinédzserkorra, tanulmányaikat, iskolarendszer, hangsúlyozandó, öngyilkosságok, kibontakozását, vizsgarendszer, matekfeladatot, együttléteket, szempontjából, matematikából, szervezeteket, bizottságának, képességeinek, összeállítása, veszélyezteti, nyolcadikosok, teljesítményt, kézzelfogható, felkészítések, gyerekeinknek, gimnáziumokba, megközelítés, panaszkodnak, tehetségének, terheléséhez, gyerekjogász, középiskolai, hatosztályos gimnáziumokba, közösségi oldalakon, középiskolai felvételiket, vizsga után, felvételi jelenlegi, középiskolai felvételi, középiskolai felvételik, világon mindenhol, fiatalkori öngyilkosságok, állami felvételik, gyerek valódi, pillanatnyi teljesítményről, tinédzserkorra esik, extra terhelés, egészséget veszélyezteti, családi konfliktusok, Gyurkó Szilvia, ENSZ Gyermekjogi Bizottságának,
|
|
|
|
hatosztályos gimnáziumokba, közösségi oldalakon, középiskolai felvételiket, vizsga után, felvételi jelenlegi, középiskolai felvételi, középiskolai felvételik, világon mindenhol, fiatalkori öngyilkosságok, állami felvételik, gyerek valódi, pillanatnyi teljesítményről, tinédzserkorra esik, extra terhelés, egészséget veszélyezteti, családi konfliktusok, teljesítmény érdekében, szülő tudja, gyerek jövője, gyerek szeretne, családi együttléteket, felvételi réme, egész felvételi, gyermekjogi megközelítés, gyerek szükséglete, saját szükségletei, nagyon praktikus, felvételi tesztek, statisztikák tanúbizonysága, tesztek országos, tavalyi matematika, gyerekek töredékének, tesztek összeállításával, nyelvet beszélik, iskolákban oktató, tesztek összeállítói, stressz megfelelő, tudás kevés, gyerek suliba, ismeret növelésére, versenyzést ösztönzi, gyerekek túlzott, gyermek harmonikus, lehetőségek legtágabb, életnek tanulunk, ilyen vizsgarendszer, szerencse szerepére, veszett ügyeket, felvételik után, gyereküket valahogyan, rosszul sikerült, legjobb módja, iskolarendszer következő, középiskolai felvételin, gyerekek jogait, oktatás valódi, gyerek készségeit, felkészületlenül, kibontakoztatása, összeállításával, megreformálására, továbbtanulásról, teljesítményről, felvételizőknek, tanúbizonysága, tinédzserkorra, tanulmányaikat, iskolarendszer, hangsúlyozandó, öngyilkosságok, kibontakozását, vizsgarendszer, matekfeladatot, együttléteket, szempontjából, matematikából, szervezeteket, bizottságának, képességeinek, összeállítása, veszélyezteti, nyolcadikosok, teljesítményt, kézzelfogható, felkészítések, gyerekeinknek, gimnáziumokba, megközelítés, panaszkodnak, tehetségének, terheléséhez, gyerekjogász, középiskolai, elsődlegesen, elkeseredtek, tiszteletben, képességeket, elképesztően, statisztikák, magántanárok, megtörténhet, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
75 db bejegyzés |
e év: |
582 db bejegyzés |
Összes: |
34593 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 5117
- e Hét: 19913
- e Hónap: 42180
- e Év: 174734
|
|
|