2015-11-29 13:38:39, vasárnap
|
|
|
Pistike órát zavar, verekszik, terrorizál - avagy az integráció csodái. Mi legyen a magatartászavaros tanulókkal, a gyengébb képességűekkel?
Sajnos az igazi kérdés az: mi legyen a többiekkel?
A Pistikéket nem lehet megúszni
Minden osztálynak van egy (de inkább több) Pistikéje. Aki képtelen végigülni egy
tanórát ordibálás, ide-odavándorlás, kötözködés, pofozkodás nélkül, nagy ívben
tesz az érdemjegyeire, feladataira, magára a tanárra, aki elveszi az uzsonnát,
gyomorba vág egy rossz nézésért (de leginkább a semmiért), előre megy az
ebédlősorban, sípcsonton rúg, hajat cibál, torkon ragad, kigúnyol, megaláz.
Körülötte forog az osztály
Ezek a Pistikék az osztály avatatlan kiskirályai, teljhatalmú urai. Hol azért, mert
kirívó viselkedésük kivívja a többiek csodálatát, hiszen aki így mer beszélni a
tanárokkal, randalírozni az órán, nem fél az egyestől, az intőtől, az a legvagányabb.
Hol meg azért, mert rettegnek tőle (nyilván a kivívott ,,tisztelet" is ebből táplálkozik,
csak ezt a gyerekek még nem látják át), megkönnyebbülten sóhajtanak fel-össze,
ha épp hiányzik, és azonmód ugrásra kész (lelki)állapotba helyezkednek, amint
visszatér
Diktatúra kicsiben
Egy nagyon emblematikus eset: egy mese dramatizálásának szereposztását
sorsolással döntöttük el, a mi Pistikénk nem a főszerepet kapta. Menetrendszerűen
jött is az őrjöngés, káromkodás, tankönyvcsapdosás, tolltartó-hajigálás, falrugdosás,
gyűlölködés, füzettépés. Óra után a sorsolás győztese odajött hozzám, és ő, aki
mérhetetlenül örült a szerencséjének, lelkes és büszke volt, hogy főhőst alakíthat,
visszaadta a szerepét. Úgy, hogy Pistike nem őt rugdosta, nem fenyegette meg,
(kivételesen) nem helyezte kilátásba egyik vagy másik testrészének a letépését.
Egyszerűen csak a lényével, ismert előéletével-természetével uralkodott, félemlített
meg. Nem használt sem tanári, sem szülői könyörgés, a gyerek nem volt hajlandó
eljátszani a szerepet. Rettegett a következményektől.
Mindenki rosszul jár
Hasonló esetek, Pistikék mindenhol vannak. A 2003-as törvénymódosítás ugyanis
a sajátos nevelési igényű, illetve beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel
küzdő tanulók integrált nevelését tette lehetővé. Pistike nem az ördögtől való, csak magatartászavara vagy szerényebb képességei (sokszor a kettő együtt) folytán
eltér társaitól. Értem én, hogy ne bélyegezzünk meg senkit, de ha a húszkilós
dobozok cipelését a meglett férfiakra, míg a könnyebbeket a kamaszfiúkra bízom,
akkor én hátrányosan megkülönböztetek? És értem én, hogy egy szülőnek rendkívül
nehéz elfogadni, hogy gyermekének fejlesztő-felzárkóztató környezetre van szüksége,
de azontúl, hogy a büszkeségből, rosszul értelmezett szeretetből, makacsságból
hagyományos osztálymodellbe tuszkolt Pistike elveszíti valódi esélyeit a fejlődésre,
a többi szülőt is értem, akik valahogy nem kultiválják, ha csemetéjük kettészakadt
fülcimpával állít haza..
Sokkal nagyobb a tét, mint gondolnánk
A legnagyobb baj azonban nem is ez: ennél jóval mélyrehatóbb és távolabbra
mutatóbb károkat szenvednek el az osztály tagjai. Hogy csak a legalapvetőbbeket
említsem:
- sérül a tanuláshoz való joguk, hiszen fegyelmezéssel megy el az óra jó része,
így az elsajátítandó tananyagnak csupán töredékét kapják meg a pedagógustól,
hogy a kiegészítő magyarázatról, játékos megközelítésekről, véleménycserékről,
gondolat-ébresztésről már ne is beszéljek
- önfegyelmük, viselkedési kultúrájuk alatta marad a normál esetben elérhetőnek,
hiszen ha Pistike megteheti azt, hogy az óra közepén táncra perdül a biosz szertár
csontvázával, akkor néhány közbekiabálás, levelezgetés, padtárs-molesztálás már
igazán kijár mindenkinek
- ​értékrendjük torzul, mivel hiába csak a megfélemlítés az alapja Pistike piedesztálra
emelésének, kialakul egy "az a jó fej, aki fenegyerek" közmegegyezés, amelynek
öntudatlanul is megfelelni próbálnak
A szemem előtt mentek tönkre
Az egyik volt osztályom több Pistikét is vitt a hátán. A (tehetetlen) szemem előtt zajlott
a folyamatos változás: akik nemrég még csillogó tekintettel figyeltek a magyarázatra,
könyvet kértek kölcsön, elkeseredtek, ha rossz jegyet kaptak, kis idő múlva szégyellték
és próbálták elbagatellizálni a dicséreteket, a föld alá süllyedtek volna, ha olvasáson
kapják őket, és már észre sem vették a mondataikba ékelt káromkodásokat. Nemcsak
a tudásuk szenvedett csorbát, hiszen úgy ballagtak el, hogy a Pistikék regulázásával
eltelő idő miatt felét sem tanítottam meg annak, amit kellett volna, lehetett volna és az elsajátítására is képesek lettek volna, de jellemfejlődésük is elmaradt a normál esetben
várhatónál.
Még kimondani is szomorú:
nem az lesz belőlük, akik lehettek volna
Ne feledjük: a gyerekek nemcsak tanulni járnak az iskolába - személyiségük a
közösségben formálódva változik, válik felnőtt életüket is meghatározóvá. A
jövőjük itt és most alapozódik meg, és egész egyszerűen: nem olyan lesz, mint
amilyen lehetett volna, mert sem azt a tudást, sem azt az építő környezetet nem
kapták meg, amire szükség lett volna ahhoz, hogy kiteljesedjenek a bennük élő
esélyek. Félreértés ne essék: ezeket a Pistikéket nem ítélem el/meg, mi több,
ismerve hátterüket, problémáikat, törődés-vágyukat, látva bennük a kétségbeesett
erőfeszítést, hogy fontosak legyenek másoknak, nagyon is szeretem őket. De
szeretem a többi húszat is, és felelős vagyok a többi húszért is. Velük mi lesz?
|
|
|
0 komment
, kategória: Iskola |
|
Címkék: megkülönböztetek, dramatizálásának, magatartászavara, megkönnyebbülten, jellemfejlődésük, elbagatellizálni, menetrendszerűen, törvénymódosítás, kiteljesedjenek, osztálymodellbe, képességűekkel, szerencséjének, beilleszkedési, káromkodásokat, szereposztását, elsajátítására, fegyelmezéssel, regulázásával, közmegegyezés, megfélemlítés, érdemjegyeire, felzárkóztató, személyiségük, közbekiabálás, magyarázatról, mérhetetlenül, természetével, meghatározóvá, elsajátítandó, kétségbeesett, dicséreteket, mélyrehatóbb, piedesztálra, testrészének, erőfeszítést, pedagógustól, integráció csodái, magatartászavaros tanulókkal, gyengébb képességűekkel, igazi kérdés, rossz nézésért, osztály avatatlan, többiek csodálatát, kivívott „, nagyon emblematikus, mese dramatizálásának, főszerepet kapta, sorsolás győztese, 2003-as törvénymódosítás, sajátos nevelési, ördögtől való, kettő együtt,
|
|