|
2009-08-31 22:27:42, hétfő
|
|
|
2009-08-31. 16:12
Lesz-e szocdem-komcsi koalíció Németországban
A Focus hosszabb cikkben elemzi a tartományi választások után felvetődő legfontosabb kérdést: az SPD összeáll-e Berlinben a posztkommunistákkal? A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung részletesen elemzi az Opel válságának okait.
Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (Faz.net)
A konzervatív német napilapban Georg Meck Az Opel nem ezt érdemli című cikkében elemzi az autógyár egyre átláthatatlanabbá váló odüsszeiájának okait. Sok rosszat el lehet mondani az Opelről: megroggyant imázs, hatalmas veszteség, alkalmatlan menedzserek. Ami azonban hónapok óta állítólagos mentőakció címén zajlik, azt senki sem érdemli meg: sem a márka, sem a munkások, s amúgy a publikum sem - írják.
Már a cím is félrevezető, amellyel a darabot előadják - ,,ajánlattevők versenye" -, ami normális esetben azt jelenti, hogy többen ugyanazt szeretnék: vásárolni. Azonban egyetlen befektetőnek nevezett érdeklődő sem kíván valódi pénzzel fizetni. Ami az osztrák, orosz, belga és kezdetben az olasz és kínai befektetőket érdekelte: a modern gyárak, a jó mérnökök, az új piacok megszerzése - és az adófizetők pénzének megkaparintása. A vállalkozás kockázatát az állam viseli.
Rüsselsheimben és Berlinben éppen ezért azt beszélik, már nem érdekes, hogy valaki hoz-e pénzt vagy sem. 1,5 milliárd euró hitelt már engedélyezett a német kormány. Azonban kérdés, miért kell az államnak mesterségesen életben tartania egy autógyárat.
Lassan egy éve tart az Opel-versenyfutás, s mint minden ilyen esetben, a történetnek van egy-két nyertese. Először is Karl-Theodor zu Guttenberg, a fiatal gazdasági miniszter, aki ,,hosszú távú koncepció" refrénjével belopta magát a németek szívébe.
Jól jártak a tanácsadók, a jogászok és a reklámstratégák, akik a harctér szélén csinos napidíjakat számolnak fel maguknak. S nem szabad elfeledni Dudenhöffert és társait, az úgynevezett autóipari szakértőket, akik irodáikban magyarázzák az ágazat világhelyzetét, különös tekintettel a GM-re. Csak éppen a válság okaiban nem változott semmi. Az emberek még mindig inkább vesznek Volkswagent, Toyotát vagy éppen Peugeot-t, mint Opelt. A cég megmarad egy támogatott vállalatnak.
Az az elképzelés, hogy Rüsselsheim elszakadhat a gyűlölt amerikai anyavállalattól, szintén illúziónak bizonyult. Jogilag az Opel önálló, s létezik egy saját kassza is, ami sajnos állandóan üres. De továbbra is a General Motors van döntési helyzetben. 35 százalékot a GM közvetlenül birtokol, 65 százalékot ugyan áttételesen, de erre szintén jelentős befolyással bír. S mindezek felett ott trónol az amerikai állam, a GM átmeneti tulajdonosa.
Focus (Focus.de)
A müncheni hírmagazinban Iris Mayer A világos irányvonal egy kígyó című cikkében elemzi a tartományi választások utáni szociáldemokrata dilemmát. Az SPD Baloldali Párthoz fűződő viszonya skizofrén - írják. Kezdetben az elutasítás volt a jellemző a viszonyukra, majd jött a koalíció a keleti tartományokban. Állítólag ez országos szinten semmit sem jelent, s e magyarázatot még el is kellene hinni.
Az SPD türingiai logikáját követve a harmadiknak van joga meghatározni a miniszterelnököt, így a Saar-vidéken Oskar Lafontaine-t kellene hatalomba segíteni. 1994-ben Reinhard Höppner a szászország-anhalti választások után kijelentette: nem fognak együttműködni a PDS-szel. A választások után vörös-zöld kormányával mégis a posztkommunisták külső támogatásából élt.
Négy évvel később Harald Ringstorff Mecklenburg-Elő-Pomerániában megalakította az első vörös-vörös koalíciót, amit 2002-ben Berlin követett. Azóta a posztkommunistákkal fenntartott koalíció az ország keleti felében szalonképesnek számít. 2007-ben a csapásirányt Kurt Beck határozta meg, amikor kijelentette: nyugaton semmi esetre sem lépnek koalícióra a Baloldali Párttal. A 2008. januári hesseni választások után Beck már másként látta. Az új irány: minden tartományi szervezet azt csinál, amit akar. Hivatalosan ez a logika szövetségi szinten nem érvényes.
(MNO)
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: szociáldemokrata, posztkommunisták, miniszterelnököt, reklámstratégák, sonntagszeitung, anyavállalattól, rüsselsheimben, szalonképesnek, megkaparintása, világhelyzetét, németországban, odüsszeiájának, tartományokban, mesterségesen, engedélyezett, támogatásából, hírmagazinban, együttműködni, megalakította, befektetőket, csapásirányt, befektetőnek, ajánlattevők, kijelentette, versenyfutás, meghatározni, magyarázatot, dudenhöffert, pomerániában, legfontosabb, viszonyukra, hivatalosan, választások, megroggyant, állítólagos, menedzserek, tartományi választások, konzervatív német, autógyár egyre, darabot előadják, modern gyárak, adófizetők pénzének, vállalkozás kockázatát, állam viseli, német kormány, államnak mesterségesen, fiatal gazdasági, németek szívébe, harctér szélén, úgynevezett autóipari, ágazat világhelyzetét, válság okaiban, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung, Georg Meck Az Opel, General Motors, Iris Mayer, Baloldali Párthoz, Saar-vidéken Oskar Lafontaine-t, Reinhard Höppner, Harald Ringstorff Mecklenburg–, Kurt Beck, Baloldali Párttal,
|
|
|
|
tartományi választások, konzervatív német, autógyár egyre, darabot előadják, modern gyárak, adófizetők pénzének, vállalkozás kockázatát, állam viseli, német kormány, államnak mesterségesen, fiatal gazdasági, németek szívébe, harctér szélén, úgynevezett autóipari, ágazat világhelyzetét, válság okaiban, támogatott vállalatnak, gyűlölt amerikai, saját kassza, amerikai állam, müncheni hírmagazinban, világos irányvonal, kígyó című, elutasítás volt, keleti tartományokban, választások után, posztkommunisták külső, első vörös-vörös, ország keleti, csapásirányt Kurt, logika szövetségi, szociáldemokrata, posztkommunisták, miniszterelnököt, reklámstratégák, sonntagszeitung, anyavállalattól, rüsselsheimben, szalonképesnek, megkaparintása, világhelyzetét, németországban, odüsszeiájának, tartományokban, mesterségesen, engedélyezett, támogatásából, hírmagazinban, együttműködni, megalakította, befektetőket, csapásirányt, befektetőnek, ajánlattevők, kijelentette, versenyfutás, meghatározni, magyarázatot, dudenhöffert, pomerániában, legfontosabb, viszonyukra, hivatalosan, választások, megroggyant, állítólagos, menedzserek, alkalmatlan, megszerzése, úgynevezett, szakértőket, magyarázzák, napidíjakat, történetnek, refrénjével, tekintettel, vállalkozás, közvetlenül, áttételesen, befolyással, elszakadhat, rüsselsheim, volkswagent, vállalatnak, tulajdonosa, félrevezető, részletesen, szászország, konzervatív, frankfurter, fenntartott, mecklenburg, kormányával, harmadiknak, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
64003 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 2820
- e Hét: 13087
- e Hónap: 24198
- e Év: 177694
|
|
|